Ментальні карти як засіб розвитку візуального або наочно-образного мислення.
Технологія створення ментальних карт або ще їх називають «інтелект-карти», «карти розуму» направлена на активізацію учбово-пізнавальної діяльності учнів розвитку самостійного творчого та критичного мислення.
Останнім часом значно збільшився об’єм інформації, яку учні повинні опрацювати та запам’ятати. Потрібні нові ефективні способи представлення інформації. Саме ментальні карти дозволяють більш продуктивно здійснювати процес запам’ятовування та обробки інформації.
Автор методики ментальних карт Тоні Б’юзен виявив, що проблема знаходиться у механізмі роботи людського мозку.
Відомо, що ліва півкуля мозку відповідає за логічні аспекти: мова, операції з послідовностями, лінійне представлення інформації, операції з переліками, списками,
числами. Права півкуля вирішує абстрактні задачі: просторову орієнтацію, уяву, цілісність сприйняття ,відчуття ритму та сприйняття кольору.
Ментальні карти - це запис інформації, що базується на візуальному мисленні та сумісної роботі правої та лівої півкуль головного мозку.
Переваги використання ментальних карт:
Як відома, основними функціями мозку є сприйняття, зберігання, аналіз ,відтворення і управління інформацією. Людина краще запам’ятовує інформацію у вигляді ментальної карти, тому що вона відповідає деяким властивостям нашого сприйняття ,таким як:
Загальні правила для створення ментальних карт:
1.У центрі білого аркушу паперу формату А4 або А3 розташовується образ всієї проблеми, задачі, області знання(можна доповнити малюнком).
2.Від центру «розростаються» основні гілки з надписами – вони означають головні розділи карти. Основні гілки розходяться на більш тонкі. Доцільно використовувати кольорові ручки, олівці, фломастери.
3.Всі гілки підписуються ключовими словами, які заставляють пригадати те чи інше поняття.
4.Для створення карти рекомендується використовувати крупні друковані букви.
5.Для підвищення ефективності ментальної карти потрібно експериментувати з різним візуальним оформленням – формою, кольором, об’ємом, шрифтом, стрілками, малюнками.
Можна використовувати комп’ютерну побудову ментальних карт, для цього зараз використовуються наступні програмні засоби:
Використовувати технологію створення ментальних карт на уроках музичного мистецтва можна для введення в тему уроку, закріплення вивченого матеріалу, для проведення індивідуальної та групової роботи по темі .Приклади ментальних карт
«Музично-театральні жанри», «Жанри в музичному мистецтві»