_ МЕТАПРЕДМЕТНЕ НАВЧАННЯ ЯК ІННОВАЦІЙНИЙ ПРОЦЕСУ СУЧАСНІЙ ОСВІТІ
ПЛАН
Мета модуля: оновлення теоретичних та практичних знань в зв'язку з ростом вимог до рівня кваліфікації і необхідністю освоєння сучасних методів щодо вирішення проблеми роз'єднаності, відірваності один від одного різних навчальних предметів; підвищення рівня загальної компетентності педагогів.
_ МЕТАПРЕДМЕТНЕ НАВЧАННЯ ЯК ІННОВАЦІЙНИЙ ПРОЦЕС У СУЧАСНІЙ ОСВІТІПЛАНМета модуля: оновлення теоретичних та практичних знань в зв'язку з ростом вимог до рівня кваліфікації і необхідністю освоєння сучасних методів щодо вирішення проблеми роз'єднаності, відірваності один від одного різних навчальних предметів; підвищення рівня загальної компетентності педагогів.№ з/п. ЗМІСТ 1. Метапредметний підхід як засіб формування універсальних способів життєдіяльності учнів. Дискусія2. Види метапредметів. Практична робота 1 Створення скрапбукінгу «Види метапредметів »3. Алгоритм проведення метапредметного уроку. Практична робота 2«Конструювання метапредметного уроку». Курсова робота. Методичні рекомендації
СУЧАСНА КОНЦЕПЦІЯ РОЗВИТКУ ШКОЛИ ШКОЛА повинна бути тим місцем, де дитина не просто знайомиться з інформацією, а «тут і зараз» набуває нове знання і здатна відрефлексувати, що нового вона придбала, використавши отримані знання, навички та вміння у формуванні життєвого досвіду. Учитель – це той же вчений, але у своїй особливій лабораторії, де він, усебічно вивчаючи учнів, невпинно творить, щоденно веде пошуки найдосконаліших методів проектування доль і людських душ Б. Патон
МЕТАПРЕДМЕТНИЙ ПІДХІД В ОСВІТІ МЕТАПРЕДМЕТНИЙ ПІДХІД та метапредметні освітні технології були розроблені для того, щоб вирішити проблему роз'єднаності, відірваності один від одного різних навчальних предметів. МЕТАПРЕДМЕТНИЙ ПІДХІД передбачає, що дитина не тільки опановує систему знань, але освоює універсальні способи дій, за допомоги яких зможе сама добувати інформацію про світ, здобувати свій життєвий досвід
МЕТАПРЕДМЕТНІ ОСВІТНІ РЕЗУЛЬТАТИ Результатом метапредметного навчання є процес формування ключових компетентностей, які характеризуються доповненням учнівського досвіду з різних предметів, коли в учнів будуть розвинуті уміння:усно та письмово державною (і рідною у разі відмінності) мовами оперувати технологічними поняттями, фактами;розуміти технічні записи іноземною мовою на інструкціях, читати технологічні карти;шукати, використовувати і критично оцінювати інформацію іноземною мовою для виконання завдань, презентувати проект іноземною мовою;застосовувати математичні (числові та геометричні) методи для виконання технологічних завдань у різних сферах діяльності;розумно та раціонально користуватися природними ресурсами, економно використовувати матеріали;обґрунтовувати технології проектування та виготовлення виробу, намагатися організовувати безвідходне виробництво, вторинну переробку матеріалів;аналізувати, формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти, аналізувати та узагальнювати результати;прогнозувати ризики; ухвалювати рішення й оцінювати їх ефективність;
використовувати наукові відомості для досягнення мети, обґрунтованого рішення чи висновку;безпечно використовувати соціальні мережі для обговорення ідей, пов’язаних із виконанням технологічних проектів; критично застосовувати інформаційно-комунікаційні технології для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією, етично працювати з інформацією (поважати авторське право та інтелектуальну власність);організовувати навчальний процес (власний і колективний), визначати навчальні цілі та способи їх досягнення;проектувати власну професійну діяльність відповідно до своїх схильностей, переваг і недоліків, мислити творчо, генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя для підвищення власного добробуту і для розвитку суспільства та держави;працювати з іншими на результат, попереджувати і розв’язувати конфлікти, безпечно користуватися побутовими приладами, інструментами та обладнанням;популяризувати декоративно-ужиткове мистецтво та майстрів своєї громади, рідного краю. МЕТАПРЕДМЕТНІ ОСВІТНІ РЕЗУЛЬТАТИ
МЕТАПРЕДМЕТНІ ТЕХНОЛОГІЇ - педагогічні методи роботи з мисленням, комунікацією, дією, розумінням і рефлексією учнів. Використання метапредметних технологій у викладанні традиційних навчальних предметів дозволяє демонструвати учням процеси становлення наукових і практичних знань, включаючи в них сучасні питання, завдання і проблеми, значимі для молоді.
ПРИЙОМИ Й МЕТОДИ ПІЗНАННЯПрийоми навчання – це конкретні елементи того чи іншого методу. На відміну від методу, прийом направлений на розв’язання більш вузької дидактичної мети. Поєднання кількох прийомів утворюють метод навчання. Методичний прийом -це складова частина методу, дії, які направлені на розв’язання конкретного завдання.
Теоретичне мислення - узагальнення, систематизація, визначення понять, класифікація, доказ плани і програми, що дозволяють відшукати змістовні способи вирішення завдань;Метаумінняя - метаспособи, загальнонавчальні, міждисциплінарні (надпредметні) пізнавальні уміння і навички;Навички переробки інформації - аналіз, синтез, інтерпретація, екстраполяція, оцінка, аргументація, вміння згортати інформацію; Критичне мислення - вміння відрізняти факти від думок, визначати відповідність заяви фактами, достовірність джерела, бачити двозначність твердження, невисловлені позиції, упередженість, логічні невідповідності;Творче мислення - перенесення, бачення нової функції, бачення проблеми в стандартній ситуації, бачення структури об'єкта, альтернативне рішення, комбінування відомих способів діяльності з новими; Регулятивні вміння - задавання питань, формулювання гіпотез, визначення цілей, планування, вибір тактики, контроль, аналіз, корекція діяльності;Якості мислення - гнучкість, анті конформізм, діалектичність. МЕТАСПОСОБИ- методи, за допомогою яких людина відкриває нові шляхи вирішення завдань, діє нестереотипно.
Просте питання. Уточнююче питання. Оцінювальне питання. Творчепитання. Питання – інтерпретація. Практичне питання?(фактичні) – вимагають знання матеріалу, орієнтовані на роботу пам’яті«наскільки я зрозумів….», «чи правильно я Вас зрозумів, що…» (порівняння) -необхідно використати, коли ви чуєте, якщо хтось із учнів висловлює незадоволення чи задоволення від того, що відбулося на уроці. (Прогноз) – «Як ви думаєте, що відбудеться далі…?» «Як ми можемо…?» «Як би ви вчинили ..?» (пояснюючі) – підштовхуючи учнів до інтерпретації, ми навчаємо їх навичок усвідомлення причин різних вчинків чи думок (чому?)РОМАШКА БЛУМА
ПРИЙОМ «ФІШБОУН»Тема. Проблема. Способи рішення проблеми. Терміни. Результат Значення. Висновок. Схеми (діаграми) «фішбоун» були придумані професором Кауро Ішикава, тому часто називаються діаграмами Ішикава. Варіанти. На верхніх кісточках – причини, а на нижніх – певні наслідки. На верхніх кісточках головні факти теми, а на нижніх – самостійна оцінка їх значення. На верхніх кісточках головні терміни теми, а на нижніх – самостійна оцінка їх значення. Завжди: у голові – тема або проблемне питання, на хвості – висновок
ІНСЕРТ Це етап знайомства з новою інформацією. Інсерт – з анлійської insert – «вставка, вклейка», «вставляти, вносити». Інсерт – це прийом такого маркування тексту, коли учні значками помічають те, що відоме, що заперечує їхні уявлення, що є цікавим і несподіваним, а також те, про що хочеться дізнатися більш детально.{BC89 EF96-8 CEA-46 FF-86 C4-4 CE0 E7609802}V(усвідомити нові знання)+(позначити нові судження)-(виправити неправильні судження)?(привертає увагу до теми)Я це знав. Це для мене зовсім нове. Це заперечує те, що я знав. Я хочу знати про це більше
ПМЦ (ПЛЮС –МІНУС –ЦІКАВО) автор Едвард де Боно«Плюс» (+) записуємо ті факти, які можуть відповідати на запитання :«Що позитивне?» «Мінус» (-) записуємо всі ті факти і думки, які можуть відповідати на запитання : «Що тут погане?»«Ц» - призначений для запису різноманітних фактів і думок, які зацікавили учня. «Що тут цікаве?»
ЗАСТОСУВАННЯ КЛАСТЕРІВТермін "кластер" перекладається з англійської "cluster" - рій, гроно, грудка, накопичення. В центральному овалі розміщено ключове слово, поняття, фраза, в додаткових- слова, які розкривають значення головного. За допомогою кластера можна в систематизованому вигляді показати великі об’єми інформації (ключові слова, ідеї тощо).
ЗБЕРЕЖИ ОСТАННЄ СЛОВО ЗА СОБОЮМетодика стимулює міркування та роздуми після прочитаного тексту. Алгоритм роботи. Учень, що розпочинав обговорювати (наприклад, технологічну послідовність), передає естафету обговорення іншому. Після повного обговорення слово повертається до того, хто починав. Таким чином ,він отримує право підбити своєрідний підсумок, погодившись з тим, що говорили інші, чи заперечити, доводячи свою думку. Як правило, таке право отримує не впевнений у собі учень, до думки якого в колективі не прислухаються. Використання. Дану стратегію варто використовувати на етапі закріплення отриманих знань.
ПРИЙОМ «НАПИСАННЯ ЕСЕ»Смисл цього прийому можна висловити наступними словами: «Я пишу для того, щоб зрозуміти, що я думаю». Це вільне письмо на задану тему, в якому оцінюється самостійність, прояв індивідуальності, дискусійність, оригінальність рішення проблеми, аргументація. Структура есе нагадує гамбургер:1. Вступ (верхня частина, ”булка” ) - одне речення , яке пояснює головну тему чи ідею есе;2. Основна частина (“м’ясо, сир, салат”) – кілька фраз, у яких викладено факти, докази, пояснення на підтримку головної ідеї;3. Висновок (нижня частина, “булка”) - одне підсумкове речення , що пов’язує між собою вступ і основну частину. Зазвичай, есе пишеться прямо в класі після обговорення проблеми і займає не більше 5 хвилин. На уроках цей прийом зручно використовувати як підсумкову рефлексію, коли була розглянута важлива навчальна тема або розв”язана серйозна проблема, як варіант, коли на усну рефлексію не вистачає робочого часу…
КАРУСЕЛЬСтратегія використовується як підсумок зробленого й зрозумілого учнем чи групою учнів на уроціАлгоритм роботи На чистому аркуші учитель записує запитання. Кількість аркушів залежить від кількості запитань, які вчитель виділяє як найважливіші, що розглядалися на уроці. Учні об’єднуються у групи. Їхня кількість відповідає кількості аркушів із запитаннями. Кожна з груп отримує по одному аркушеві. Обговоривши запитання на аркуші, під запитанням фіксується відповідь. Аркуш складається таким чином (у вигляді гармошки), щоб відповідь була схована, залишалося тільки запитання й місце для відповіді на нього. У такому вигляді групи обмінюються аркушами. Робота повторюється, тільки з іншим запитанням. Прикриту відповідь попередньої групи відкривати не дозволяється. Процес повторюється до того часу, поки аркуш не повертається до групи, яка першою давала на нього відповідь. Після цього групи знайомляться з усіма відповідями і знайомлять з ними увесь клас. Вчитель підсумовує роботу, звертаючи увагу або на відмінності розуміння питань, або приближену до однієї відповідь, пропоновану різними групами.
– це одна із відомих методик, яку розробив спеціаліст із психології та творчості Едвард де Боно. Це доволі простий для розуміння інструмент, де капелюшки різного кольору є так званими візуальними підказками. Кожному із шести капелюхів відповідає свій колір, який робить його помітним серед всіх інших, тому, змінюючи капелюх, ми «диригуємо оркестром своїх думок», надаємо їм потрібного напрямку. До того ж, капелюх дуже легко одягнути і зняти, тому одягання його мусить допомогти людині мати спокійний стан, зосередитися на виконання певних визначених операцій.«ШІСТЬ КАПЕЛЮШКІВ МИСЛЕННЯ»
БІЛИЙ КАПЕЛЮШОКПід час аналізу запропонованої ситуації оголошуються основні факти, відомості; не оголошується особисте ставлення до ситуації. Яка у нас є інформація? Яка нам потрібна інформація? ЧЕРВОНИЙ КАПЕЛЮШОК(ВОГОНЬ) Емоції. Інтуїція, почуття, передчуття. Не потрібно давати обґрунтування почуттям. Які у мене з цього приводу виникають почуття?
ЗЕЛЕНИЙ КАПЕЛЮШОКТворчість(відображення ситуації у вигляді вірша, пантоміми тощо),почуття гумору. Різноманітні ідеї . Нові ідеї. Пропозиції. Яка альтернатива? ЧОРНИЙ КАПЕЛЮШОККритика, негативні сторони ситуації. Обережність. Чи правда це? Чи спрацює? Які недоліки? Що тут неправильно? Що б я змінив? Що було зайвим?
ЖОВТИЙ КАПЕЛЮШОКПереваги. Чому це потрібно зробити? Які переваги? Чому це можна зробити? Чому це спрацює? СИНІЙ КАПЕЛЮШОКЖиттєвий урок, який можна винести із ситуації. На етапі підбиття підсумків уроку « синій капелюх» може орієнтуватись на запитання: Що корисного винесли ви із роботи? Чому ви можете сказати, що цей урок важливий для вас? Де, в яких ситуаціях Ви можете використовувати набутий досвід?
УРОКИ З МЕТАПРЕДМЕТНИМ ПІДХОДОММОЖУТЬ БУТИ 2-Х ТИПІВ: Уроки із залученням деяких знань з суміжних предметів проводять з використанням таких прийомів: Домашні завдання з інших предметів. Відомості, отримані на уроках з інших навчальних предметів, найчастіше використовуються в якості опорних знань, або для висунення проблеми, або для поглиблення, розширення і закріплення знань.2. Узагальнюючі уроки. Узагальнюючі уроки надають великі можливості для систематизації знань і навичок у відпрацюванні програмового матеріалу. Підвищується роль нової форми занять - метапредметних семінарів.
ВІДМІННОСТІ ЗВИЧАЙНИХ ПРЕДМЕТІВ ВІД МЕТАПРЕДМЕТІВМЕТАПРЕДМЕТИНавчальні предмети, які передбачають роботу з матеріалом декількох навчальних предметів відразу. Учні навчаються самі, придумують спосіб своєї роботи з новим предметним поняттям. Цінуються: акти спонтанно здійснюваного мислення;дії, що здійснюються індивідуально та всіма разом. ЗВИЧАЙНІ ПРЕДМЕТИ Нові предметні поняття пояснює вчитель. Над усе цінується знання «пройденого» навчального матеріалу
XXI століття - століття рефлексивних форм знання. Це час, коли мало бути зануреним у «свій» предмет, необхідно знати його особливості, проривні зони розвитку і методи конфігурування з іншими типами знань. Будь-який педагог-предметник повинен бути ще хоча б трішки поліпредметником, метапредметником. Тут без освоєння метапредметного підходу в освіті, який будується якраз на рефлексії різних форм знання і методів роботи з ними, не обійтися.
Практична робота 2«Конструювання метапредметного уроку» Створіть алгоритм проведення метапредметного уроку, використовуючи метаспособи (інтерактивні вправи). Заповніть таблицю. Форма звітності: таблиця. Максимальна оцінка: 30 балів (по 10 балів за кожен крок ). АЛГОРИТМ МЕТАСПОСІБ Крок 1 - ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМИМетапредмет дозволяє вільно виходити за рамки окремо взятої навчальної дисципліни. Це розширює кругозір школяра і робить урок більш ефективним. Ще одна здатність, яку розвиває метапредмет «Проблема», - здатність розуміння Крок 2 - ДОБІРКА СПОСОБІВ, методів , на підставі яких буде вибудовуватися урок. Знання, а головне, розуміння способів дій щодо вирішення проблеми дозволяє формувати свій власний досвід. Крок 3 – РЕФЛЕКСІЯ. Усвідомлення учнями способу дій, завдяки якому було розв’язано проблему та набуття життєвих навичок. ВИСНОВОК ( які універсальні способи дій було розвинуто?)
СЕНКАН 1 рядок -1 іменник (тема) - метапредмет 2 рядок - 2 прикметники (розкривають тему) – сучасний, життєвий, практичний 3 рядок – 3 дієслова ( описують дію) – навчає, узагальнює, розвиває, 4 рядок - речення (ставлення до теми) – універсальні способи дій 5 рядок - 1 слово-резюме (синонім теми) – досвід.