Презентація "Дідух - універсальний символ національної свідомості"

Про матеріал

Дідух – це Універсальний український символ національної самосвідомості, символ єднання українського народу в соборну європейську націю із багатотисячолітньою хліборобською історією високого гуманізму та миролюбної культури.

В українській культурі такий автентичний символ свята Різдва – Солом'яний Дідух. Традиційно як тільки вставала перша різдвяна зірка, 6 січня до хати заносили святковий сніп – Дідух. При цьому приказували: «Дідух – до хати, біда – з хати».

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Дідух – універсальний символ національної свідомості

Номер слайду 2

Мета роботи: проаналізувати та систематизувати загальні відомості про Дідух, походження та семантику цього слова, традиції та вірування, пов’язані з його використанням. Описати та продемонструвати основні технологічні особливості його виготовлення. Практичне значення роботи: Практичне значення роботи полягає у вихованні в учнів шани та поваги до свого родоводу, популяризації і збереження Різдвяних традицій в Україні, як безцінної духовної та історичної спадщини. Залучення учнів до активної пізнавальної діяльності. Формування національної самосвідомості, любові до історії нашої країни та бажання поглиблено вивчати культуру нашого народу.

Номер слайду 3

Розмаїті стилізовані зображення Дідуха дійшли до нас у вигляді артефактів Мізинської, Трипільської, Черняхівської та інших археологічних культур України. Можемо сміливо вважати Дідуха символом хліборобської Атлантиди, яка побутувала на Півдні України ще до Світового Потопу. Стилізований Дідух атлантичного періоду дійшов до нас у вигляді Трисуття, яке присутнє на виробах усіх видів народного мистецтва: камені, кераміці, дереві, писанках, вишивці, ткацтві тощо. Дідух засвідчує культурну спадковість стародавньої української нації на усіх своїх теренах у поєднанні із унікальним природо-космічним підсонням і за посередництвом життєдайної Світ Зорі Сонця, Пана Господаря Місяця та Ясної Панни Зорі (Венери). Дідух споконвіку стояв на покуті кожної української домівки як образ Дажбога-Сонця, засвідчуючи головну характерну рису української національної самоідентифікації: ”Ми – Онуки Дажбожі!”

Номер слайду 4

Походження та семантика слова дідух в народних віруваннях ДІДУХ (Дiд, Дідо, Дідушко, Гіда, Коляда, Колядник, Корочун, Сніп-Рай) - сакральний символ дідівського духа, покровитель роду. Це обжинковий або зажинковий сніп, виготовлений із житніх, пшеничних, гречаних пучків або плетених пучечків, які обв’язуються кольоровими стрічками або стеблиною. Вважалося, що в ньому живуть дух поля, дух Сонця та душі померлих родичів, які оберігають земне життя. Дідух - покровитель Роду, усіх Душ тих, хто відійшов від родини в зоряне царство (у Вирій) і хто єднає та здійснює зв’язок Предків з нащадками.

Номер слайду 5

Слово «дідух» прийшло зі старослов’янського і в перекладі означає «дух предків». Дідух — це перший предок народу, сам бог Коляда, прошений і жаданий гість у кожній родині, бо з ним на Святвечір у хату навідуються не лише душі предків, що відійшли, а й душі, які продовжать рід. Це символ святого відродження живого, що є на світі. Це жертва кращого снопа природі та її силам і духам. Дідух міг мати три, п'ять чи сім ніг. Походження та семантика слова дідух в народних віруваннях. Бог Коляда

Номер слайду 6

Найшляхетнішим із “святочних Дідів” є Дідух з обжинкового снопа. Цей освячений сніп з урочистим піснями і славнями, почесно приносився з поля. У ньому частка Сонця, урожаю та багатства. Тому й ставився він на покутті “у Раю”, святім місці, де сидить і сидітиме Бог багатства та врожаю з Душами померлих. Готують Дідух-Рай десь за тиждень до Різдва. Отож, коли вижата нива, духи вселяються в останній сніп або Рай і переселяються з ним до господаря на зиму. Ось чому така шана Дідухові, а так як душі померлих є святими, то вони перебувають у Раю. Тому й Дідух носить назву “Сніп - Рай”. Дідух мав стояти на Покутті від Різдва аж до Новоліття. З цього “Дідуха” на Новоліття діти молотили зерно, яке змішували з насінням і потім сіяли по всьому обійсті. 

Номер слайду 7

Обжинковий та зажинковий Дідухи Зажинковий Дідух (легкий, ажурний, витончений, пишний) є жіночим, декоративним, урочистим, довговічним і використовується для різноманітних подій життя людини. Його виготовляють жінки-берегині із недозрілого збіжжя високохудожньою технікою декорування. Обжинкові снопи (важкі і могутні) в’яжуть чоловіки перевеслом у кінці жнив із найдобірнішого зрілого збіжжя для селекції зерна, немає сенсу робити їх декоративними, бо стоять Обжинкові Дідухи (снопи) зі Щедрого Вечора до ранку, обмолочуються, а солому спалюють.  Українська родина повинна мати обидва Дідухи: Обжинковий (жертовний) та Зажинковий (святковий), перший для приготування Багатої Куті, а другий — для усвідомлення протягом року краси, покращення здоров’я, набуття щастя, відлякування біди тощо.

Номер слайду 8

Як виготовити Дідуха. Матеріали та знаряддя. Колоски жита, пшениці, вівса та ячменю. Не обов’язково мати усі чотири види злаків. Можна обмежитися й однією пшеницею, яку знайти найпростіше. Ми пропонуємо зробити дідух із 63 колосків, однак можна формувати менші пучечки і тоді кількість потрібного матеріалу буде меншою. Біла нитка чи лляний шнурок для зв’язування. Ножиці Миска з окропом. Як повинен виглядати дідух?Зовнішній вигляд дідуха варіюється в різних регіонах України. В одних він має вигляд дерева, в інших – снопа, який в’яжеться с соломи чи сіна, а подекуди просто розсипають сіно по підлозі чи кладуть під скатертину під час вечері. Найвідомішою формою дідуха є дерево.

Номер слайду 9

Як виготовити Дідуха. Виготовлення дідуха. Очищаємо колоски від листя. Замочуємо колоски в окропі на 15-20 хвилин. Це їх пом’якшить і вони стануть еластичнішими. Колоски формуємо у пучечки по 7 штук у кожному. Зв’язуємо пучечки білою ниткою чи лляною мотузкою одразу під колоском. Стягуємо якомога сильніше інакше пучечок може розсипатися. Обираємо найтовстіший пучечок. Він буде головою. До нього трошки нижче, по колу прив’язуємо ще три пучечки. Потім нижче прив’язуємо ще п’ять пучечків. Вирівнюємо довжину. Обрізаємо зайве. Стебла внизу розділяємо на три рівні частини та щільно обмотуємо ниткою. Це будуть ноги нашого дідуха. За бажанням дідуха можна прикрасити маковими голівками або сухоцвітами. Формуємо бабу: жмут соломи обмотуємо ниткою і розміщуємо між ногами дідуха.

Номер слайду 10

Як виготовляли Дідуха

Номер слайду 11

Наші Дідухи

Номер слайду 12

Наші Дідухи

Номер слайду 13

Наші Дідухи

Номер слайду 14

Нагороди. За підсумками заочного Всеукраїнського родинного конкурсу «Дідух» ( Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді наказ від 05.02.2018р. №13 )Грамота за І місце: Лащ Віра, учениця 9-Б класу Часовоярської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 15 м. Часів Яр (96 балів)Коритна Аліна учениця 9-Б класу Часовоярської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 15 м. Часів Яр (95 балів)Керівник Федорець Т. М

Номер слайду 15

«Дідух до хати – біда з хати"Молитва при внесенні Дідуха. Слава Дідуху-Коляді!Відповідь: Навіки слава! (повтор тричі)Дай Дажбоже, ці свята. Щасливо зустрітиІ Нового Року діждати. Від Нового Року — до Великодня,Від Великодня — до Купайла,Від Купайла — до Обжинок,Від Обжинок — до ста літ,Доки Род призначив вік!Усім, хто в цім храмі,Дажбожим онукам,Святій Матінці-УкраїніНа Славу!

pptx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
28 березня 2018
Переглядів
3018
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку