29 вересня о 18:00Вебінар: Крок уперед чи стоїмо на місці: реалії роботи вчителя початкової школи

Метод кроссенс "М.С.Хрущов - хто він: останній романтик чи великий реформатор?"

Про матеріал
В розробці надані рекомендації з використання методу "Кроссенс" на уроці історії як засіб розвитку мотивації, логічного та неординарного творчого мислення учнів.
Перегляд файлу

Метод кроссенс  на уроках історії

« Якщо ми будемо навчати сьогодні так, як вчили вчора, ми вкрадемо у дітей завтра»

Джон Дьюї (американський філософ і педагог)

 

Мета майстер-класу: Продемонструвати використання метода «Кроссенс» на уроках як засобу розвитку мотивації, логічного та неординарного творчого мислення учнів.

І.

Вітаю вас, шановні вчителі!

Загальною метою освіти є формування в учнів здатності мислити нестандартно, активно й творчо діяти. Підніміть руки ті, в кого більша половина учнів впевнено оперують хронологічним та фактичним матеріалом з предмету; самостійно і впевнено встановлюють причинно-наслідкові зв’язки; вміють висловити й довести свою точку зору з будь-якого питання.

Вітаю Вас, ви щасливі й успішні вчителі. Якщо ж вам важко визначитись, чи є сумніви із цього питання, значить вам варто зацікавитися технологією критичного мислення. Саме вона дозволяє вирішити ці складні  проблеми. Одним з методів критичного мислення, який досить успішно можна використовувати на уроках історії є метод «Кроссенс». 

Слово "кроссенс" означає "перетин смислів" і цей метод розроблений Сергієм Федіним - письменником, педагогом, математиком і Володимиром Бусленко - доктором технічних наук, художником і філософом. Метод кроссенс, вперше опублікований в 2002 році . Він являє собою стандартне поле з дев'яти квадратиків, в яких поміщені зображення.

1

2

3

 

 

8

 

 

9

4

7

 

 

6

5

Дев'ять зображень розставлені таким чином, що кожна картинка має зв'язок з попередньою і наступною, а центральна об'єднує за змістом відразу декілька. Зв'язки можуть бути як поверхневими, так і глибинними, але в будь-якому випадку це відмінна вправа для розвитку логічного і творчого мислення.

Читати кроссенс потрібно зверху вниз і зліва направо, далі рухатися тільки вперед і закінчувати на центральному 9 квадраті, таким чином виходить ланцюжок загорнутий «равликом». Почати можна як з першої, так і з будь впізнаваної картинки. За бажанням автора, він може бути пов'язаний за змістом з усіма зображеннями в кроссенсі . Зазвичай же потрібно встановити зв'язки по периметру між квадратами 1-2, 2-3, 3-4, 4-5, 5-6, 6-7, 7-8, а також по центральному хресту між квадратами 2- 9, 6-9, 8-9 і 4-9. Таким чином, кроссенс є сукупністю дванадцяти (за числом сусідніх пар) асоціативних головоломок.  Відповідь не завжди є однозначною, але в більшості випадків ті, хто відгадують, знаходять однаковий ланцюжок асоціацій. Якщо образи на зображеннях прості і логічні, то для розгадки кроссенса треба лише знання фактів. У такому разі правильна відповідь одна і тематика конкретна. Крім того, кроссенс дозволяє «оживити» історію образами – портретами історичних діячів, витворами мистецтва, зображенням предметів матеріальної культури, сюжетними картинами сучасників.

ІІ.

Розглянемо на прикладі фрагменту уроку з історії України в 11 класі. Урок узагальнення за темою: «Україна  в умовах політичної та економічної лібералізації суспільства (середина 1950-х – середина 1960-х рр..)» «М.С. Хрущов – хто він: останній романтик чи великий реформатор?»

Картинки по запросу обмін грошей хрущовДуже часто в історії трапляється так, що конкретна історична епоха розкривається не тільки через людей, які своєю працею і творчістю формують велич держави, а через конкретну особу. Шановні учні, ми з вами закінчили вивчення  теми «Україна  в умовах політичної та економічної лібералізації суспільства (середина 1950-х – середина 1960-х рр..)», яка пов’язана з долею конкретної історичної особи. Отже,  спробуємо зясувати: «М.С. Хрущов – хто він: останній романтик чи великий реформатор?». А допоможе нам це зробити кроссенс.

  1. Перед вами перша картинка, дайте їй назву. Поясніть свій вибір.

Десталінізація — одна з характерних рис "відлиги", процес очищення радянського    суспільства від характерних ознак культу особи Й. Сталіна, зникнення почуття

    страху і довголітнього мовчання, перегляд цінностей, поворот у суспільній

    свідомості

http://gigabaza.ru/images/86/171150/dfd98dde.jpg 2. Спробуйте встановити асоціативний зв'язок між першою і другою картинкою. Реабілітація жертв сталінських репресій, ліквідація системи ГУЛАГу Однєю із рис «відлиги» є політика реабілітації.  Реабілітація — це політичний процес із відновлення історичної правди   і справедливості щодо необгрунтовано репресованих осіб у часи сталінізму.

  • Як можна оцінити реабілітаційний процес? Чи була реабілітація повною?

   Протягом 1954—1956 рр. було реабілітовано лише 8 тис. осіб. Ліквідовано систему ГУЛАГу, у якому на 1954 р. утримува- лося 949 тис. в’язнів. Спочатку реабілітації підлягали репресовані діячі КПУ — В. Чубар, С. Косіор, В. Затонський, М. Скрипник, Ю. Коцюбин- ський та інші. У липні 1956 р. в пресі з’явилися повідомлення про реабілітацію драматурга М. Куліша, режисера Леся Курбаса та ін- ших. Загалом до листопада 1959 р. державні інстанції, органи про- куратури і КДБ переглянули 4 млн 263 тис. справ на 5 млн 481 тис. осіб. Було реабілітовано 2 млн 684 тис. осіб, що становило 58,2 % тих, на кого були заведені справи в репресивних органах України. Держава не визнала себе винною у депортації селян під час колективізації 1930-х рр., вибіркової депортації із Західної України, депортації кримських татар, німців та інших народів із півдня України. Паралельно з реабілітацією жертв сталінських репресій відбулися нові політичні репресії, вносилися зміни до законодавства, які збільшували можливості влади в їх проведенні. Так, ВР СРСР прийняла закон «Про кримінальну відповідальність за державні злочини». У кримінальний кодекс було введено статтю «антирадянська агітація і пропаганда». Протягом 1954—1959 рр. за антирадянську діяльність було репресовано 3,5 тис. осіб. 159

Картинки по запросу радянська україна3. Порівняйте наступне зображення із попереднім. Що може об’єднувати їх?

Демократізація суспільного життя; розширення прав союзних республік.

    Реформа управління:

    -- створено територіальні органи управління замість галузевих міністерств, щоби наблизити управління до виробництва

    -- скорочено адміністративно-управлінський апарат

    -- розширено склад і права місцевих органів влади

    -- розширилися права УРСР у фінансовій та кредитній сферах

     - в  Україні почалася часткова українізація. Українська мова почала  використовуватися  в установах, навчальних закладах, у засобах масової інформації

-- представники корінних національностей почали відігравати помітну роль у громадському й духовному житті своїх національних республік

-- вперше в історії УРСР посади першого секретаря ЦК КПУ, голови президії    Верховної ради УРСР, голови Ради Міністрів зайняли українці — О. Кириченко,  Д. Коротченко,  Н. Кальченко

-- зросла кількість українців у складі найвищих органів влади в СРСР

Картинки по запросу реабілітація політичних вязнів 1956

4. Назвіть спільну ознаку  для наступної картинки?

- Як, на вашу думку, плакат про радянську Україну пов'язаний з плакатом, що агітує їхати на цілину?

Картинки по запросу хрущевская либерализацияДля освоєння цілини Південного Сибіру, Казахстану, Алтаю, Північного Кавказу використовувалися матеріальні та людські ресурси з України (80 тис. осіб, 90 тис. сільгоспмашин) через що відбулося послаблення аграрного сектора України.

5. Продовжте складання асоціативного ряду.

Ще однією надпрограмою, що проводилися у сільському господарстві була програма: розширення посівів кукурудзи з метою збільшення виробництва кормів для худоби. В результаті: скоротилися посіви зернових, відбулося порушення сівозміни та структури грунтів.

 

6. Спробуйте повязати попереднє зображення з наступним.

Картинки по запросу елочные игрушки спутник ракетаЯлинкові прикраси символізували зміни в повсякденному житті; прославляли досягнення в науці. В 60-х рр.. XX ст.. було збільшено фінансування наукових закладів, відбувся запуск першого супутника Землі тощо.

 

 

Картинки по запросу хрущевки фото

 

 

 

 

 

7. Спробуйте встановити відповідність із наступним зображенням

 

Прикраси для ялинки купують за гроші, ялинки на Новий рік ставлять у будинках

 

Реформи в соціальній сфері:

     -- скорочено робочий день і запроваджено п'ятиденний робочий тиждень

     -- в Україні в 1951-1958 pp. прибутки середнього робітника збільшилися на 230%

     -- почалося масове житлове будівництво. Якщо у 1918-1940 pp. у республіці було  введено в дію 78,5 тис. кв. м загальної площі, то в 1956-1960 pp. — 183 тис. кв. м. Одержали або збудували собі житло майже 18 млн осіб

     -- з'явилися нові магазини, їдальні, кафе, ресторани, урізноманітнювався  асортимент промислових товарів

     -- у побут багатьох людей ввійшла нова техніка — телевізори, магнітофони, пральні  машини тощо

     -- селяни нарешті отримали паспорти

Картинки по запросу оттепель

 

8. Нарешті передостання картинка?  Що може означати це зображення та який зв'язок воно має із попереднім?

«Відлига» — період в історії СРСР, а відповідно й історії УРСР, який охоплює 1953—1964 рр. це певний відхід від жорстокої сталінської тоталітарної системи,  спроби її реформування в напрямку лібералізації, демократизації, гуманізації, десталінізації. Це — надії суспільства на кращі часи, "потепління" нових відносин  у  суспільстві.

  • Яку закономірність ви помітили, розгадуючи кроссенс?

Означені події розташовані в хронологічній послідовності; пов’язані з діяльністю М. С. Хрущова.

  • Саме тому на останній 9 картинці -  фото пам’ятника на могилі Микити Хрущова. Спробуйте визначити, до якого напрямку мистецтва відноситься це скульптурне зображення?
  •  

Картинки по запросу памятник хрущеву неизвестногоАбстракціоні́зм, абстрактне мистецтво, безпредметне мистецтво, конфігуративне мистецтво — одна з течій авангардистського мистецтва початку XX ст. відхід від ілюзорно-предметного зображення, абсолютизація чистого враження та самовираження митця засобами геометричних фігур, ліній, кольорових плям, звуків.

Скульптор Ернст Нєізвєстний використав засіб протиставлення - гру кольорів  чорного і білого. Задум полягав у тому, що ці кольори символізують протирічивість натури М. Хрущова. Кінорежисер Михайло Ромм в книзі «Четыре встречи с Н. С. Хрущевым» сказав : «Забудеться і Манеж, і кукурудза, а люди будуть довго жити в його будинках . Звільнені ним люди... і зла на нього ніхто не буде мати…».

  • Прокоментуйте слова кінорежисера та висловіть власне ставлення до політики М. С. Хрущова в Україні.

Заслуховуються  відповіді «учнів».

Висновок.
   Ситуація в суспільно-політичному житті 1956-1964 рр. мала суперечливий характер. З одного боку процес десталінізації та лібералізації суспільного життя мав значний вплив на культурний розвиток суспільства, з іншого боку розпочалась нова хвиля ідеологічного наступу на культуру, русифікації та закриття храмів. Економічні реформи та реформи в сільському господарстві були непродуманими і непослідовними. Планова економіка не могла діяти ефективно, отримуючи вказівки «зверху».  Найбільш вдалими були реформи в соціальній сфері.

 

ІІІ.

Оскільки основне значення кроссенса – це певна загадка, ребус, головоломка, то він є гарною формою  нетрадиційної перевірки знань із теми.  Застосування кроссенса на уроці різноманітне, його можна використати:

-  при формулюванні  теми і мети уроку;

-  при вивченні нового матеріалу, в якості постановки проблемної ситуації;

-  при закріпленні і узагальненні вивченого матеріалу;

     - при підведенні підсумку роботи на уроці, включити як  рефлексію.

Повністю урок можна побудувати в формі  кроссенса, тобто дев’ять  елементів кроссенса можуть представляти собою структуру уроку. Кроссенс можна запропонувати учням як творче домашнє завдання.

Кроссенс учня навіть корисніше, чим створений вчителем. У першу чергу він відображає глибину розуміння учнем завданої теми, сприяє розвитку логічного та образного мислення, підвищує мотивацію й розвиває здатність висловлювати свою точку зору. Намагаючись відобразити своє бачення, учні шукають додатковий матеріал, підвищують рівень особистої ерудиції. Як будь-яке творче завдання, кроссенси підвищують ініціативність, креативність й розвивають уяву.

Метод кроссенсу сприяє підготовці учнів до олімпіад та ЗНО, завдання яких мають питання з ілюстративним матеріалом. Досить часто такі завдання викликають в учнів труднощі, тому що, навіть якщо є необхідний набір наочності в підручниках, школярі не завжди звертають увагу на нього.

Для вчителя кроссенс:

1.   це  спосіб поглибити розуміння вже вивченого шкільного поняття (явища, теми);

2.  це можливість показати неординарне практичне застосування знань і зв'язок вивченого з життям;

3.  це можливість встановити  міжпредметні зв’язки з іншими шкільними дисциплінами.

Метод «кроссенс» можна поєднати із такими інтерактивними методами, як:


1.    робота в малих групах;

2.    робота в парах»

3.    «мозковий штурм»;

4.    «коло ідей»;

5.    «мікрофон».


Кожна дитина народжується, маючи в собі іскру Божу. Ми — дорослі — не маємо права формувати з неї посередність. Тому не варто розподіляти: ця дитина талановита, а ця — ні. У зв'язку із цим творчі завдання мають бути розраховані не на кілька осіб, а на весь клас. Дитина дуже швидко освоює умови нової гри, вносить щось нове. І завдання педагога — зберегти цю гнучкість розуму для засвоєння нових знань. Адже ми живемо в час, коли життя стрімко змінюється й треба вміти швидко орієнтуватися в нових реаліях. А вчитель повинен зробити перший крок, подаючи приклад нестандартного підходу до навчального матеріалу.

«Якщо учень в школі не навчився сам нічого творити, то і в житті він завжди буде тільки наслідувати, копіювати....»

Л.М.Толстой

 

 

 

docx
Додано
2 червня
Переглядів
139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку