Методи діагностики розвитку психолого-педагогічних процесів учнів

Про матеріал

Перелік методик для діагностики психолого-педагогічних процесів учнів молодшої, середньої та старшої школи.

Перегляд файлу

Методи діагностики

психолого-педагогічних процесів учнів

 

Методика "Вибір"

Мета – вияснити ставлення школярів до суспільно визнаних норм, пов'язаних з моральними якостями: 1) відповідальність, 2) колективістська спрямованість, 3) самокритичність, 4) сумлінність, 5) принциповість, 6) чуйність.

Учням пропонується обрати відповідь, яка буде тотожною власному вчинку у наступних ситуаціях:

 

1. Під час канікул, коли ти саме збирався поїхати на відпочинок, учитель несподівано попросив тебе допомогти навести порядок у класній кімнаті. Як ти вчиниш?

а) погодишся допомогти і відкладеш свій від'їзд;

б) мобілізуєш ровесників і за день виконаєте всю роботу;

в) пообіцяєш зробити це після повернення;

г) пообіцяєш залучити на допомогу того, хто лишається у місті.

2. Тобі дали доручення, яке не зовсім подобається, але його виконання необхідне для досягнення поставлених перед колективом завдань. Як ти поведешся?

а) сумлінно виконаєш доручення;

б) залучиш товаришів;

г) попросиш дати цікавіше доручення;

д) знайдеш причини для відмови.

3. Ти випадково почув, як група твоїх однокласників висловила цілком слушне, але неприємне зауваження на твою адресу. Як ти вчиниш?

а) спробуєш пояснити однокласникам, чим були викликані прорахунки в твоїй діяльності або поведінці;

б) переведеш розмову на жарт, але намагатимешся якнайшвидше виправити недоліки, про які йшлося;

в) зробиш вигляд, що нічого не чув;

г) зауважиш товаришам, що вони не кращі від тебе, бо говорять про тебе у твою відсутність.

4. Під час роботи на пришкільній ділянці у тебе з'явилися мозолі. Як ти поведешся?

а) долаючи біль, виконуватимеш норму, як і всі;

б) звернешся до друзів з проханням допомогти тобі виконати норму;

в) попросиш звільнити тебе від цієї роботи і дати іншу;

г) залишиш роботу незакінченою і підеш відпочивати.

5. Ти став свідком, як твій одноліток несправедливо образив іншого. Як ти вчиниш?

а) вимагатимеш від кривдника вибачитися перед потерпілим;

б) з'ясуєш причини конфлікту і допоможеш його усунути;

в) висловиш співчуття тому, кого образили;

г) зробиш вигляд, що тебе це не стосується.

6. Ти випадково, сам того не бажаючи, завдав шкоди чи вчинив зле іншій людині. Як ти поведешся?

а) зробиш усе можливе, аби усунути наслідки причиненого тобою зла;

б) вибачишся, поясниш, що не хотів цього;

в) постараєшся, щоб ніхто не помітив заподіяної тобою шкоди, зробиш вигляд, що ти не винний;

г) звалиш провину на того, хто потерпів.

 

Обробка отриманих даних: Вибір школярем відповіді а свідчить про активне, позитивно стійке ставлення до згаданих моральних норм. Відповідь б, що це ставлення хоча й активне, але не достатньо стійке (можливі компроміси). Якщо учень вибрав відповідь в, то його ставлення – пасивне і недостатньо стійке. І, нарешті, вибір останньої відповіді г є свідченням негативного ставлення школяра до моральних норм.


Методика "Характеристика"

Мета – дати якісну і кількісну оцінку моральної поведінки учнів, проявів 1) громадської активності, 2) товариськості, 3) самокритичності, 4) відповідальності. Оцінюються моральні якості школяра, що проявляються у його вчинках.

Хід виконання: педагог дає оцінку моральної поведінки школярів за наступною схемою:

 

1. Участь школяра у громадських справах:

а) ніколи не бере участі;

б) від випадку до випадку;

в) часто, але не за своєю ініціативою;

г) регулярно, інколи за своєю ініціативою;

д) ініціатор громадських справ у колективі.

 

2. Участь школяра у наданні допомоги у громадській роботі:

а) ніколи нікому не допомагає;

б) допомагає зрідка і лише вибірково;

в) інколи, будь-кому;

г) часто, але лише за вибором;

д) завжди, будь-кому.

 

3. Ступінь самокритичності школяра:

а) ніколи не сприймає критику;

б) зрідка сприймає критику;

в) інколи сприймає критику;

г) сприймає критику вдумливо;

д) самокритичний, критики майже не потребує.

 

4. Рівень відповідальності стосовно справ:

а) ніколи неможливо доручити відповідальну справу;

б) інколи можливо щось доручити;

в) можливо часто давати доручення;

г) можна завжди давати доручення;

д) сам є ініціатором у виконанні відповідальних справ і доводить їх до кінця.

 

Обробка отриманих даних: Кожна відповідь оцінюється у балах: а) – 1; б) – 2; в) – 3; г) – 4; д) – 5. Можна вирахувати частку від ділення суми одержаних балів на 4 питання.

 

Методика

"Вимір особистісних якостей учнів

середнього та старшого шкільного віку"

Інструкція до виконання: якщо учень завжди виявляє вказану форму поведінки (їх – 24), то навпроти його прізвища у відповідному рядку первинного бланку педагог ставить плюс. Якщо учень виявляє зазначену форму поведінки лише інколи або взагалі не виявляє, то ставить мінус.

 

1) Вимагає від себе та своїх товаришів виконання справи до кінця.

2) Має стійкі завдання в житті.

3) Засуджує несправедливі вчинки товариша.

4) Дотримується чистоти.

5) Ніколи не порушує правил, які ним же проголошені як необхідні для всіх.

6) Негативно ставиться до тих, хто не планує свій час і працю.

7) Залюбки та із задоволенням працює.

8) Допомагає товаришам у досягненні загальних цілей.

9) Відчуває неприємні переживання, якщо робота виконана несвоєчасно.

10) Завзято та наполегливо домагається того, що заздалегідь намітив для себе.

11) Не любить тих, хто залишається осторонь, коли товаришеві потрібна допомога.

12) Дотримується у своїх справах і речах порядку та чистоти.

13) Не любить людей, які легко змінюють свої переконання.

14) Вміє розподіляти свій час і сили так, щоб встигнути зробити необхідну роботу у необхідний термін.

15) Завжди знаходить собі роботу.

16) Негативно ставиться до тих, хто не допомагає у виконанні загальних завдань.

17) Виконує добре та у визначений термін будь-яку доручену справу.

18) Відчуває негативні почуття до тих, хто не береться за те, до чого прагне.

19) Завжди допомагає товаришам по роботі.

20) Не любить тих, хто розкидає речі, є неточним у часі.

21) Завжди діє у відповідності зі своїми переконаннями, захищає їх, не турбуючись про власну користь.

22) Завжди діє за обраним планом.

23) Готовий виконувати будь-яку посильну роботу.

24) Бере активну участь у постановці загальних завдань.

 

Номер форми поведінки

 

Прізвища учнів

1.

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

Бланк обробки даних

Прізвище, ім'я учня

____________________________________________________

 

Якість

Номери форм поведінки

Кількість плюсів

Відповідальність

1, 17, 9

 

Цілеспрямованість

2, 10, 18

 

Товариськість

19, 3, 11

 

Акуратність

4, 12, 20

 

Принциповість

21, 5, 13

 

Організованість

22, 14, 6

 

Працелюбність

23, 15, 7

 

Колективізм

8,24,16

 

 

Кожна якість оцінюється за трьома твердженнями. Перші два описують поведінку, яка характеризує дану якість, а третя оцінює наявність мотиву, який лежить в основі даної якості. Кількість плюсів, яку набрав учень з кожного твердження, дозволяє оцінити як вираженість зовнішніх проявів даної якості, так і силу мотивів, що лежать в її основі, а також ступінь сформованості якості в цілому.


Методика "Самооцінка скромності"

Мета: обстоювання особистісних принципів аналізу моральних цінностей.

Хід виконання: школярам пропонується анкета з переліком ознак скромності. Вивчаючи анкету пункт за пунктом, учні самі визначають ступінь варіативності тієї чи іншої ознаки і записують в графу анкети власну оцінку за шестибальною шкалою.

 

 

п/п

Ознаки

Оцінка ступеня виявлення ознаки (бали)

5

4

3

2

1

0

1.

Правильно оцінюю свій успіх

 

 

 

 

 

 

2.

Вимогливий до себе

 

 

 

 

 

 

3.

Відчуваю неприязнь до тих, хто рекламує свої успіхи та чесноти

 

 

 

 

 

 

4.

Не прагну до зверхності

 

 

 

 

 

 

5.

Не рекламую себе

 

 

 

 

 

 

6.

Володію почуттям власної гідності

 

 

 

 

 

 

7.

Впевнений у собі

 

 

 

 

 

 

8.

Вмію рахуватися з думкою товаришів

 

 

 

 

 

 

9.

Виконую правила поведінки, що обстоює інший

 

 

 

 

 

 

10.

Правильно оцінюю та і реагую на свої недоліки

 

 

 

 

 

 

11.

Обстоюю природність у поведінці

 

 

 

 

 

 

12.

Не прагну бути у центрі уваги

 

 

 

 

 

 

13.

Помірний у запитах

 

 

 

 

 

 

14.

Визнаю обмеженість своїх досягнень у порівнянні зі внеском інших

 

 

 

 

 

 

15.

Не зосереджений на собі

 

 

 

 

 

 

16.

Прагну до самовдосконалення

 

 

 

 

 

 

17.

Здатен у присутності інших людей дати собі низьку оцінку, якщо вона заслужена

 

 

 

 

 

 

18.

Вмію бачити у своїх успіхах заслуги інших

 

 

 

 

 

 

19.

Прагну не ображати інших

 

 

 

 

 

 

20.

Не підкреслюю переваги своєї зовнішності

 

 

 

 

 

 

 

Всього балів:

 

 

 

 

 

 

 

Обробка отриманих даних: Слід визначити суму 20 оцінок і вирахувати коефіцієнт самооцінки скромності:

K =

m * 100

%,

20

де К – коефіцієнт самооцінки скромності, m – кількість набраних балів.

 

 

Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку