Методи і прийоми розвитку творчих здібностей учнів початкових класів на уроках літературного читання

Про матеріал

Проблема розвитку творчих здібностей молодших школярів складає основу,фундамент процесу навчання,є «вічною»педагогічною проблемою,яка з плином часу не втрачає своєї актуальності,вимагаючи постійної,вдумливої уваги і дальшого розвитку. Сьогодні в суспільстві особливо гостро відчувається потреба в людях ініціативних,творчих,готових знайти нові підходи до вирішення нагальних соціально-економічних,культурних завдань,навчених жити в новому демократичному суспільстві і бути корисним цьому суспільству.

Перегляд файлу

 Методи і прийоми розвитку творчих здібностей учнів початкових класів на уроках літературного читання

 

Курс літературного читання побудований так,щоб задіяти всіх школярів до творчої діяльності.В залежності вд нахилів і здібностей кожна дитина може проявити себе в творчості по різному:в якості письменника,критика,художника-ілюстратора,читця,актора.

Оскільки творча діяльність припускає наявність у дітей літературно-творчих здібностей,то необхідна спеціальна система вправ і завдань.яка дозволить крок за кроком сформувати вміння виконувати творчі завдання.

В залежності від виду творчої діяльності можна виділити 3 групи методів і прийомів,які націлені на стимулювання творчої активності молодших школярів і розвиток творчих здібностей на уроках літературного читання:

  1.               Словесне розгортання образів твору.
  2.               Театральна творча діяльність.
  3.               Образотворча творча  діяльність.

Словесне разгортання образів твору на уроках літературного читання. При работі з художніми текстами основним буде метод творчого читання, напрямок  якого виражається найперше в бажанні зробити читання актом співпраці з творцем тексту. Другою стороною цього методу є розвиток здібності до творчого самовдосконалення в процесі інтерпретації прочитаного при виконанні різноманітних робіт творчого характеру з текстом. Метою цього методу є активізація художнього сприйняття як на початку вивчення твору так і після аналізу. Створені фантазією під час читання образи,є результатом творчої активності читача і стимулює словесну творчість. Воно може бути представлено висловлюванням вражень про прочитане,спогадами про схожий випадок зі свого життя,придумуванням продовження,словесним малюванням картин,творчим переказом. Творче читання-основа формування високого художнього смаку і ним рухає допитливість. Методичні прийоми які забезпечують реалізацію методу творчого читання: виразне читання, коментоване читання, творчі завдання, постановка на уроці навчальної проблеми.

Питанню розвитку виразного читання приділяється велике значення,  так як виразність основана на вдумливому аналізу тексту налаштовує на  глибоке розуміння твору, епізоду, висловлювань, а також сприяє розвитку творчого читання.

Основний засіб мовної виразності-інтонація.При читанні художнього твору інтонація виникає після осмислення тексту,розуміння задуму і намірів автора,усвідомленого відношення до героїв,їх вчинків і подій.Ось деякі завдання:

  1.               передай в тексті радість, обурення, гордість, сум;
  2.               прочитай уривок, передаючи голосом страх, здивування, незадоволення;
  3.               прочитай речення з різною інтонацією.

Учні із задоволенням працюють,використовують різні інтонаційні         відтінки і вибирають для себе саме ту,яка їм ближче за змістом або яку їм краще вдається передати. Таким чином,один і той же твір кожен учень читає з різним почуттям,властивим тільки його сьогоднішньому настрою або бажанню познайомити друзів зі своєю інтонаційною знахідкою.

 Можна провести конкурс «Хто з більшою кількістю інтонаційних відтінків зможе прочитати одне і теж слово(вислів)»або гру «Не дам!». Прошу дітей пофантазувати і сказати:»Дай мені іграшку!»,як це могли б сказати дощик.грім,пташка.Потім відповісти: «Не дам!»,голосами тих само персонажів.

 Виразне читання самих учнів (напам’ять або за книгою) -це своєрідний залік вчителю,класу,самому собі про своє розуміння тексту,його інтерпре- тація,практично виконана учнем не тільки для себе,але й для інших.Таку роботу можна проводити у вигляді конкурсу читців.

Ефективним для розуміння знаходження художніх засобів є такий прийом.коли ми не замінюємо слово,а «вмикаємо»уяву: «Дощ барабанить по даху»-як ти це уявляєш.

Для виховання уваги до слова я пропоную дітям скласти кросворд за прочитаним або використовую готові кросворди.

Прийом «Мозаїка»

Клас  ділиться на групи і кожній групі пропонується задати питання за заданим уривком тексту.

З перших уроків читання я використовую багато віршованого матеріалу:загадки,вірші про літери,римовки,пдбірки віршованих діалогів,різного ступеня складності,чистомовки. В молодшому шкільному віці діти проявляють великий інтерес до віршоскладання.Але перш,ніж самому почати римувати,потрібно вміти читати вірші,спостерігати за їх будовою,художніми особливостями, навчитися бачити художні засоби (порівняння,епітети,метафори), які допомагають зрозуміти почуття і переживання. За допомогою спеціальних вправ учні вчаться римувати слова,складати римовані рядки.

Це такі вправи:

  1.               закінчи фразу;
  2.               придумай риму до слова (парта - … );
  3.               гра «Складовий аукціон» - виграє той, хто назве слово останнім (ка- пилка, жилка.білка);
  4.                «Конкурс одного рядка» Є перший рядок вірша,придумуємо закінчення і визначаємо найкращий варіант.
  5.               Для розвитку творчих здібностей я використовую такий методичний прийом як інтерпретація казки.Тут кожен учень має можливість проявити себе,виступаючи в новій ролі.

Ось приклади деяких завдань.

  1.               Розкажи сюжет відомої казки від імені персонажів або предметів – «учасників подій».
  2.                «Що було далі?» - закінчити сюжет казки.
  3.               Введення в сюжет казки нових персонажів.

Складання казок- це один із ефективних прийомів для розвитку творчих здібностей дітей, сприяє самовираженню молодшого школяра.Робота з творчого перетворення проводиться протягом вивчення казок.

1. Вирішувати «казкові задачі» ,не змінюючи або мінімально змінюючи сюжет казки:

 - Що потрібно зробити Колобку при зустрічі з Лисичкою?

-Як зробити так,щоб яєчко курочки Ряби не розбилось?

- Що потрібно зробити бабусі Червоної Шапочки,щоб її не з’їв вовк?

 2. «Вивертання  казки навиворіт»

Це завдання допоможе дітям не тільки скласти пародію на казку,але й дасть можливість розвинути її в будь- якому напрямку.

-Склади казку,використовуючи казкові слова і вислови цієї казки,де:     а)Білосніжка зустріла в лісі сім велетнів;

б)Вовк хотів з’їсти козенят,але вони захватили його в полон.

3. Складання казки за початком або кінцем.

Це більш самостійний вид роботи. Діти вже мають героїв казки,початок або кінець якоїсь історії,їм потрібно лише придумати продовження. Наприклад,казка за аналогією,казка і музика,казка за початковою фразою,дописування казок.

-Придумайте до казки Г.К.Андерсена «Принцеса на горошині»  історію життя однієї із горошин.

 При складанні можливе використовування гумору. Він стимулює інтерес і є ефективним засобом для зняття напруги,тривоги.

4. Складання особистої оригінальної казки.

Це найскладніший вид роботи.Все дітям потрібно придумати самим: і назву,і героїв,і сюжет

5. Прийом «Вільний виступ»

Уявіть собі,що на казкову конференцію по правам казкових героїв зібралися персонажі улюблених казок. (Потрібно виступити від імені казкового героя улюбленої казки).

Досвід творчої діяльності молодші школярі отримують не тільки в процесі читання і аналізу художнього твору,але і під час створення особистих текстів.Це можуть бути не тільки казки,але і оповідання.

Починаючи з 1 класу,діти вчаться складати оповідання за аналогією з прочитаним художнім твором.

Прийоми створення особистих текстів:

  1.               Прийом «Напиши лист». Учням потрібно написати комусь листа від імені героя твору, це дозволить поставити себе на місце іншого,співвіднести його думки і почуття зі своїми.
  2.               Прийом «Пишемо казку на новий лад».Діти отримують листочки паперу на яких позначені персонажі улюблених казок, але при цьому додаються слова з нашої сучасної лексики.( Колобок, бабуся, дідусь, вовк,лисиця,ведмідь,велосипед,змагання).Діти повинні написати казку,використовуючи запропоновані слова,на сучасний лад.Термін написання казки 5-7 хвилин.група розігрує казку в особах.
  3.               Театральна творча діяльність на уроках літературного читання.

Гра-драматизація.

Щоб максимально задіяти творчий потенціал учнів,розвивати інтерес до художнього слова, використовую прийом драматизації. Під час драматизації кожен учень,створюючи неповторний образ того або іншого героя,проявляє творчість,тому що по-своєму виражає задум автора.

Робота з ілюстрацією

Роботу ілюстративного характеру в початкових класах потрібно розпочинати  з аналізу ілюстрацій книжок,картин.Вже на уроках навчання грамоти розпочинаю роботу над ілюстраціями,звертаючи увагу дітей на міміку,поставу зображених на малюнках персонажів. Заохочення дітей до читання творів з опорою на ілюстративний матеріал книжок сприяє вихованню,розвиває розум,уяву,естетичні смаки.

Креативна гра-драматизація сприяє придбанню дітьми навичок активної,творчої і колективної взаємодії.  На відміну від традиційної гри-драматизації,де вивчаються ролі і розігруються сцени за певним сценарієм,креативна гра-драматизація дає простір творчості дітей і свободу самовираження.

Завдання:

  1.               Зобразити дівчинку,яка згубила ляльку. Вона шукає її скрізь,але ніяк не може знайти і запитує в дітей: «Чи хтось бачив мою ляльку?» Изобразить зайчика, который радуется, когда мальчик дарит ему морковку и говорит «спасибо».
  2.               Зобразити кішку і собаку, які  ображені один на одного.
  3.               Зобразити маленьку мишку,злякану кішкою.Вона почула загрозливе «мяу!» і не може знайти затишне місце,щоб заховатися. Ти перетворився в героя казки: зобрази його голос,манери.
    Інсценізація твору

Унсценізуючи, діти зображають героїв за допомогою інтонації,міміки,постави,жестів.Я застосовую загальну схему роботи над інсценізацією:

     1.Сприйняття матеріалу,який потрібно буде інсценізувати.

2.Аналіз твору (обстановка,образи героїв,їх вчинки).

3.Постановка виконавчих завдань: Що потрібно передати,розігруючи сценку?

4.Вибір виразних засобів (як це зробити).

5.Проби,аналіз.

6.Підведення підсумків,його аналіз.

7.Кінцевий показ,його аналіз.

Найбільш складна форма драматизації-читання в особах,супроводжуване аналізом емоційного стану і якостей характеру героїв,інтонації.

 Одним із важних етапів на уроці літературного читання є відпрацювання міміки,жестів.рухів. Досягти успіху тут допомагає використовувана пантоміма,в якій дитина розкриває свої почуття і розуміння образу,переживаючи при цьому тільки позитивні емоції. Пантоміма-форма театру.

Образотворча діяльність на уроках літературного читання.

Ця творча діяльність включає прийоми:

  1.               малювання епізоду,який найбільше сподобався;
  2.               малювання певного епізоду,персонажу,серії малюнків;
  3.               малювання настрою епізоду,твору,персонажу;
  4.               складання мальованого діафільму;
  5.               аплікацію,ліплення,виготовлення макету книги,огляд і обговорення ілюстрацій художників;
  6.               складання картинного плану.

В роботі над твором я використовую малювання за мотивами прочитаних творів.В малюнку проявляються вільні асоціації.Через колір дитині легше передати своє відношення до героїв,подій.що відбуваються.Так складається книга-саморобка.Ілюстрування одного з епізодів-це емоційний відгук дітей,відображаючий розуміння ними змісту тексту і особисте відношення до прочитаного.

 

docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Чумарна М. І.)
Додано
15 листопада 2019
Переглядів
4726
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку