Методична робота "Шкільне лісництво - засіб реалізації дослідницьких практичних та формування екологічної компетенції учнів

Про матеріал

В методичній роботі визначається систему знань та інтелектуальних умінь екологічного змісту, котрі мають набути учні. Рoзроблено Положення про шкільне лісництво "Вільшанка", яке охoплює задачі, організацію і зміст рoбoти шкільного лісництва, керівництво роботою шкільного лісництва, самоврядування в шкільному лісництві.

У роботі описуються сучасні методи та педагогічні технології, які формують екологічні компетенції дітей. Показана дослідницька та виробнича практика, яка проводилась учнями у лісництві.

Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ  УКРАЇНИ

Відділ освіти Чорноморської міської ради

       Центр еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді

Одеської області

 

 

 

 

Шкільне лісництво – засіб реалізації дослідницьких практичних та  формування екологічної компетенції учнів

 

 

 

 

 

 

 

 

Медуха Ольга Олександрівна

керівник гуртка «Юний науковець»

 учитель вищої кваліфікаційної категорії

 

 

 

м. Чорноморськ 2018

 

РЕЦЕНЗІЯ

на методичну роботу керівника гуртка «Юний науковець»центру еколого-натуралістичної творчості учнівської молоді Медухи Ольги Олександрівни  «Шкільне лісництво – засіб реалізації дослідницьких практичних та  формування екологічної компетенції учнів»

Робота  складається з двох частин, в кожній з яких розкривається зміст теми.

  В теоретичній частині Медуха О.О. визначає систему знань та інтелектуальних умінь екологічного змісту, які сприяють розвитку особистості й підвищенню культури людини, наукового сприйняття світу, розвитку творчих здібностей учнів, уміння мислити й використовувати свої знання на практиці. В роботі відведена роль розвитку у дітей практичних навичок, пізнання навколишньої дійсності, осмислення і знаходженню причино–наслідкових зв’язків.

В практичній частині розроблено  Положення про шкільне лісництво "Вільшанка", яке охоплює задачі шкільного лісництва, організацію і зміст роботи, керівництво, самоврядування в шкільному лісництві.

В роботі описані  сучасні методи та педагогічні технології, які використовує керівник гуртка у своєї роботі.

Окремий розділ присвячений  дослідницькій та виробничій практиці.

Відображена результативність праці керівника гуртка.

   В заключній частині підводяться підсумки, щодо формування екологічної компетенції учнів та, надані результати соціологічного дослідження групи учнів.

   Робота Медухи Ольги Олександрівни  актуальна для сучасних закладів шкільної та позашкільної освіти.

 

 

Рецензент завідувачка ММК                         Адаменко Л.Г.

 

 

 

АНОТОЦІЯ

          На методичну розробку Медухи Ольги Олександрівни

«Шкільне лісництво – засіб реалізації дослідницьких практичних та  формування екологічної компетенції учнів»

 

Формування екологічної компетенції учнів та розвиток вміння застосовувати знання на практиці складає невід’ємну частину навчально-виховного процесу.

При написанні роботи мною була опрацьована значна кількість наукової літератури.

Метою моєї роботи було визначити систему знань та інтелектуальних умінь екологічного змісту, котрі мають обов’язковo  набути учні,  та рoзробити Положення про шкільне лісництво "Вільшанка", яке охoплює  задачі, організацію і зміст рoбoти шкільного лісництва, керівництво роботою шкільного лісництва, самоврядування в шкільному лісництві.

У своєї роботі використовую сучасні методи та педагогічні технології, які формують екологічні компетенції дітей.

Цілий розділ відвела для того, щоб показати дослідницьку та виробничу практику, яка проводилась учнями  упродовж восьми  років у Дальницькому  лісництві.

Нині актуальним, на мою думку, є створення умов та  технологій, які мають сприяти  розвиткові особистості, формуванню її світоглядної культури, індивідуального досвіду, практичних навичок, творчості, екологічного  мислення.

  В роботі «Шкільне лісництво – засіб реалізації дослідницьких практичних та

формування екологічної компетенції учнів»  є соціологічне  дослідження.  Це дослідження було проведено на початку створення шкільного лісництвата через три роки його існування.

Аналіз результатів  дослідження  показує, що при оптимальному поєднанні різних методів та прийомів, які урізноманітнюють екологічне виховання, підвищився рівень  знань про природу та взаємозв'язки в ній, про людину як частину природи, сформувалось  розуміння взаємодії  і  взаємовпливу людини  і  природи, навичок екологічно доцільної поведінки; у дітей з’явилось почуття відповідальності за стан довкілля;  потреба у спілкуванні з природою; активізація діяльності з охорони та поліпшення навколишнього середовища.

Підсумувавши вище сказане, я вважаю, що вчителі, які познайомляться з моєю розробкою,  візьмуть для своєї роботи багато корисного.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

  1. Вступ                                                                                                    6
  2. Формування екологічної компетенції учнів у учнівському

лісництві «Вільшанка»                                                                       7

  1.  Система знань та інтелектуальних умінь екологічного змісту,

 котрі мають обов’язково набути учні                                             7

  1.  Завдання екологічної освіти                                                            9
  2.  Екологічна культура школяра                                                        10
  1. Положення про шкільне лісництво "Вільшанка"                           13
    1.  Загальні положення                                                                         13
    2.  Задачі шкільного лісництва                                                            13
    3. Організація і зміст роботи шкільного лісництва                          14
    4.  Керівництво роботою шкільного лісництва                                 15
    5.  Самоврядування в шкільному лісництві                                       16
    6.  Охорона праці                                                                                  17
  2. Дослідницька та виробнича практика                                             19
  3. Соціологічне дослідження                                                                21
  4. Список використаних джерел                                                           24
  5. Додатки                                                                                               26

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

Південь Одеської області  за своїм географічним положенням – це зона степів. Ліси природного походження зустрічаються доволі рідко. Але люди, які мешкають у цих краях, ще з 18 століття старанно проводять штучні посадки лісових масивів. Один з таких місць – це Великодолинське лісництво.  

На базі центру еколого-натуралістичної творчості молоді, Олександрівської школи та  державного підприємства «Одеське лісове господарство» було підписано пакет документів про співпрацю та створено у 2010 році «Шкільне лісництво». З метою поліпшення охорони навколишнього середовища, розвитку природоохоронної діяльності школярів, отримання ними  знань з природничих наук, трудового навчання і професійної орієнтації підростаючого покоління, було розроблено положення про шкільне лісництво.

Дане положення розроблено на основі типового «Положення про учнівське лісництво загальноосвітніх шкіл та позашкільних навчально-виховних закладів» Міністерства освіти України № 307 від 01.11.95.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Формування екологічної компетенції учнів у учнівському лісництві «Вільшанка»

Важлива  роль у формуванні екологічної культури особистості належить  шкільним та позашкільним закладам освіти, які є однією з ланок становлення особистості   громадянина.  Тут вирішуються такі завдання екологічної освіти, як формування елементарних знань про природу та взаємозв'язки в ній, про людину як частину природи, ціннісного ставлення до природи, розуміння взаємодії  і  взаємовпливу людини  і  природи, навичок екологічно  поведінки; виховання почуття відповідальності за  довкілля; розвиток потреби у спілкуванні з природою; активізація діяльності з охорони та поліпшення навколишнього середовища.

 Сучасна освіта покликана виховувати активну життєву позицію дітей, розвивати вміння самостійно здобувати знання, уміння орієнтуватися в постійно мінливому потоці інформації, формувати потребу самовдосконалення, щоб знання стали дієвою силою в житті учнів, адже від цього залежить майбутнє нашого суспільства. Саме тому перед педагогами гостро постає завдання екологічної освіти й виховання молоді.

Зміст екологічного виховання передбачає розкриття таких положень: а) світ природи – середовище перебування людини, яка має зберігати її цілісність, бути в гармонії з природою; б) розуміння екологічних явищ, уміння робити висновки щодо стану природи,  розумної взаємодії з нею; в)  краса природи сприяє формуванню естетичних і моральних почуттів, обов’язку  і  відповідальності за збереження та здійснення  природоохоронної діяльності;

 г) розуміння наслідків  дій людини в природі .

2.1. Система знань та інтелектуальних умінь екологічного змісту, котрі мають обов’язково набути учні.

У процесі екологічного виховання учні мають набути знання про довкілля, його захист для збереження гармонії, краси, навчитися охороняти природу. Такі знання, уміння й навички не існують без самого осмислення школярами екологічних явищ, а також естетичної краси власне природи. Окремо розглядається розуміння учнями негативних наслідків дій людини в природі.  Можна виділити наступні напрямки  знань, котрі мають набути учні.

1. Пізнавальний: про цілісність довкілля, закони  і  закономірності, які забезпечують формування наукового світогляду особистості та розкривають комплексність  і  взаємозв’язок антропогенного впливу на сучасний стан довкілля, екологічні проблеми  і  шляхи їх розв’язання в системі "природа – людина – суспільство".

2. Нормативно-правовий: про правові основи взаємостосунків людини  і  суспільства з довкіллям, а також правила  і  норми поведінки в довкіллі.

     3.    Прогностичний:  про сутність можливих напрямів  і  способів вирішення екологічних проблем та про власну природоохоронну діяльність в довколишньому середовищі. Це ті знання, інтелектуальні вміння  і  практичні навички, котрі забезпечують не лише аналіз сучасного стану довкілля чи окремих його об’єктів, але й створюють основу для інтелектуальної, емоційно-ціннісної  і  практичної діяльності особистості з можливих напрямів охорони довкілля.

4. Практично-діяльнісний: проведення спостережень та досліджень; про мотиви  і  стимули активізації конкретної природоохоронної діяльності особистості в довкіллі.

     5.   Комунікативний:  охоплює основні правила поведінки та способи спілкування  в учнівському колективі; способи, напрями та підходи до спільного вирішення навчально-практичних завдань з вивчення та охорони природи, подолання непорозумінь, конфліктних ситуацій.

    Розв’язання цих завдань можливе  на уроках природознавства, інших уроках та в позаурочний час. Організовуючи процес вивчення довколишнього середовища, педагог має дібрати методи  і  форми, які стимулюватимуть навчальну діяльність, робитимуть її творчою  і  цікавою для кожної дитини. Усі ці питання вирішує екологічна освіта.

2.2. Завдання екологічної освіти передбачають:

– формування системи знань про природу. Тобто системну педагогічну діяльність, спрямовану на накопичення осмислених дієвих знань про довкілля. Це завдання є ключовим на теоретичному рівні засвоєння екологічних знань;

– розуміння взаємозв’язків  і  взаємозалежності, що існують у природі (школа дає можливість сформувати пізнавальний потенціал екологічних знань для подальшого вивчення, виховувати особистість, яка усвідомлює місце людини в довкіллі, через ознайомлення з рослинним  і  тваринним світом, розкриття взаємозв’язків  і  взаємозалежності у природі тощо);

– формування позитивного ставлення до природи, норм поведінки в природі (це завдання є основою подальшого усвідомлення учнем довколишнього середовища як сукупності явищ і  об’єктів у їх єдності  і  взаємозалежності.)

– бажання зберігати  і  охороняти природу. Формування прагнень оберігати природнє середовище, непримиримо ставитися до недбалого використання природи; накопичення знань та вмінь власними силами зберігати та охороняти природу.

2.3. Екологічна культура школяра.

Екологічна культура школяра – це сформована система наукових знань, спрямованих на пізнання процесів  і  результатів взаємодії людини, суспільства  і  природи; відповідальність за природу   як  національну  і  загальнолюдську цінність, основу життя; готовність до природоохоронної діяльності .

З метою вивчення екологічної культури учнів  було проведено анкетування.  Аналіз відповідей учнів, дозволив дійти загального висновку про те, що діти із задоволенням бувають на природі, люблять збирати гриби, ягоди, люблять ігри на природі, допомагають дорослим.  І  все ж таки уявлення учнів про бережне ставлення до природи та її скарбів, про допомогу  тваринам  та рослинам , про охорону природи та правила поведінки на природі неглибокі,  і  є вони, далеко не в усіх учнів. У більшості випадків за любов до природи діти випадково приймають її використання, а не охорону: діти згадують в основному лише те, чим користувалися в природі, а не те, яку корисну роботу для лісу,  рослин, тварин  вони зробили під час перебування на природі.

Також було проведено анкетування батьків  і  вчителів, яке засвідчило, що необхідно суттєво підіймати рівень екологічного виховання  школярів. Це може бути досягнуто тільки за допомогою взаємопов'язаної та взаємоцікавої роботи вчителів, учнів  і  батьків, як у школі, так  і  за її межами. Керуючись положенням закону України "Про освіту" з метою виховання екологічної культури учнів  в умовах позакласної  роботи на базі Великодолинського лісництва було створено у 2010році шкільне  лісництво  «Вільшанка».

Провідним орієнтиром роботи шкільного лісництва  є безпосереднє спілкування з природою, адже шкільні  лісництва  покликані не тільки вивчати біологію  рослин   і   тварин, але й на практиці застосовувати всі свої знання: це  і  висадження дерев, підгодівля птахів  і  тварин  узимку, збір насіння лісових порід, догляд за лісовими посадками, охорона комах, птахів, тварин, заготівля лікарської сировини, виготовлення та вивішування шпаківень та синичників.

Керівним органом  учнівського лісництва  є рада учнівського  лісництва .

За учнівським  лісництвом  Державне підприємство "Одеське лісове господарство" закріпило 187 га  Великодолинського лісу , куди входить дендропарк, декоративний розплідник, теплиця, де проводиться така робота як-то:  висадження дерев - кленів, сосни, горобини, каштану, декоративних рослин у місцях відпочинку; збір насіння жолудів та каштанів, вивішування шпаківень  та синичників.

На території  школи  закладено дендропарк. У ньому висаджені найрізноманітніші види саджанців дерев  і  кущів. Протягом весняно-осіннього періоду юні лісівники доглядають за рослинами . Також у дендропарку вивчають породи дерев, проводять екскурсії.

Члени шкільного  лісництва  систематично беруть участь у природоохоронних акціях "Посади своє дерево", - кожен юннат висаджує дерево, доглядає за ним,  ділиться своїми враженнями. Проводяться ще такі цікаві акції, як: "Ліс – зелений друг Землі", "Перлини лісу", "Дерева – пам'ятники". Та найвідоміша з них, загальнодержавна – "Майбутнє лісу у твоїх руках", спрямована насамперед на залучення до цієї важливої справи школярів, студентів. Аналогічні акції проходять під девізом "Посади своє дерево", або "Дерева – захисники твого майбутнього" тощо, але всі вони мають одну мету – залучити до роботи найактивнішу частину молоді, якій не байдуже майбутнє нашої природи.

Міністерство освіти та науки України спільно з Державним комітетом, починаючи з 2006-го року, щорічно проводять конкурс на кращий твір, за темою "Людина та ліс".  Він проводиться поетапно відповідно до Правил про Проведення зазначених конкурсів. Для участі в конкурсі запрошуються не тільки члени шкільного лісництва , а й усі учні загальноосвітніх навчальних закладів: до конкурсу дитячих малюнків – учні 1-4 класів; до конкурсу на кращий твір – учні 5-8 класів. Наші учні дуже ретельно готуються до цього конкурсу  і  їхні старання гідно оцінюються. На території  Великодолинського  лісу збираються  вихованці інших  шкільних лісництв, учителі, що супроводжують дітей, представники державних лісових підприємств, журналісти. Така акція виховує в дітей шанобливе ставлення до природи  і  сприяє роз'ясненню важливості широких дій на її захист.

Учням, які мають відповідний досвід роботи, працівники лісгоспу довіряють найвідповідальніші ділянки роботи — у теплицях та парках.

Систематично проводяться Тижні екологічних знань, Дні довкілля,  конкурси малюнків, плакатів на екологічну тематику, День зустрічі птахів, святкові тематичні ранки, вечори. Це стимулює творчу ініціативу, винахідливість, творчість школярів. Члени шкільного лісництва  також займаються пропагандисткою роботою: допомагають розвішувати листівки про заборону спалювання опалого листя, охорону первоцвітів, ялинок тощо.

Отже, аналізуючи роботу шкільного  лісництва  "Вільшанка", можна дійти висновку, що головне завдання такої структури – формування всебічно розвиненої особистості, яка має активну життєву позицію  і  спрямовує свою діяльність на збереження  і  вдосконалення довколишнього середовища. Сподіваємося, що любов  і  відповідальне, дбайливе ставлення до природи виховане в   шкільному   лісництві  "Вільшанка" діти пронесуть через все життя  і  вони завжди будуть дотримуватись вимог і правил екологічної культури, закладених у свідомість у дитячі роки.

 

3. Положення про шкільне лісництво «Вільшанка»

 

3.1. Загальні положення

Шкільне лісництво - це громадське еколого-лісогосподарське об'єднання школярів, що створюється на добровільних засадах за участю педагогів і фахівців лісового господарства з метою виховання у учнів дбайливого, екологічно і економічно обґрунтованого, соціально активного відношення до природи, поглиблення знань підлітків в області лісового господарства і екології, уміння здійснювати на практиці заходи, спрямовані на збереження і примноження лісових багатств, збереження і посилення захисних, оздоровчих і інших природних функцій лісу.

У своїй діяльності шкільне лісництво спирається на закони і постанови уряду  по лісокористуванню, відновленню, охороні і захисту лісів

 

3.2. Задачі шкільного лісництва :

- освітні: вивчення лісу як природного біогеоценозу, основи державного лісового фонду; оволодіння теоретичними і прикладними знаннями в області екології і біології лісу, лісознавства і лісівництва, лісовідновлення, лісо інвентаризації, охорона лісів від пожеж, захист від шкідників і хвороб; дослідницька справа, постановка експериментів і лісових досліджень по методикам і програмам, розробленим науковими співробітниками навчальних і науково-дослідних установ;

- виховні: виховання у учнів дбайливого відношення до лісу і його мешканців, свідомого підходу до сприйняття екологічних проблем в області природокористування, стійкій мотивації до рішення актуальних завдань по збереженню і відтворенню лісових ресурсів, їх багатоцільовому стійкому використанню;

- соціальні: розвиток у школярів соціальної активності, через надання допомоги організаціям, що ведуть лісове господарство, в проведенні лісогосподарських заходів; поліпшення соціальної адаптації підлітків в трудовому колективі і суспільстві, розвиток усвідомленого інтересу до продуктивної праці, професійна орієнтація;

- пропагандистські: організація і проведення профілактичних заходів по охороні і захисту державного лісового фонду; пропаганда серед школярів і населення знань про ліс і його мешканців, налагодження і розвиток співпраці із засобами масової інформації;

- практичні: оволодіння технологіями і практичними навичками проведення лісогосподарських заходів(охорона лісів від пожеж, захист від шкідників і хвороб, вирощування посадочного матеріалу, посадка і посів лісу, догляд за лісовими культурами, збір лісового насіння, лікарської, технічної і харчової сировини, охорона і розселення мурашників, виявлення і охорона рідкісних рослин, тварин і птахів, пам'ятників природи).

 

3.3. Організація і зміст роботи  шкільного лісництва

3.3.1. Шкільне лісництво створено на базі Великодолинського  лісництва Одеської області.

3.3.2. Шкільне лісництво здійснює свою діяльність на території лісогосподарської установи, виділеній і закріпленій за ним в установленому порядку.

3.3.3. Шкільне лісництво працює відповідно до плану, розробленого ним самостійно відповідно до завдань, що визначають інтереси його членів, специфіку і потребу базових установ.

       3.3.4. Зміст роботи шкільного лісництва визначається завданнями екологічної освіти та виховання учнів, екологічної просвіти населення, спрямованістю виробничої діяльності базової лісогосподарської установи, завданнями з експериментально - дослідницької тематики наукових установ, навчальних закладів, фахівців лісового господарства, лісокористувачів, учителів шкіл і педагогів позашкільної освіти.

Члени шкільного лісництва можуть брати участь у виконанні наступних видів робіт :

- посадка і посів лісу, догляд за лісовими культурами; закладка розплідників і дендрологічних ділянок, догляд за ними; вирощування посадкового матеріалу, озеленення населених пунктів тощо;

- участь в проведенні профілактичних заходів щодо охороні лісів від пожеж, виявлення вогнищ, шкідників і хвороб лісу і своєчасне сповіщення про це;

- охорона корисних комах, звірів та птахів, проведення біотехнічних  заходів (заготівля кормів для зимової підгодівлі та підгодівля диких тварин, виготовлення і розвішування годівниць, шпаківень, синичників), обгороджування мурашників тощо;

- збір лісового насіння дерев і кущів, лікарської, технічної і харчової сировини;

виявлення і охорона рідкісних рослин, тварин, птахів, пам'ятників природи;

- проведення фенологічних спостережень; досліди та  науково - дослідницька робота по програмах, розроблених науковими співробітниками навчальних та науково-дослідних установ, завдання лісгоспу;

- організація музеїв і куточків природи, навчальних екологічних стежок і проведення тематичних екскурсій;

- пропаганда питань охорони і захисту лісу, участь в оглядах, конкурсах, зльотах, тематичних святах і інших заходах лісогосподарського напряму.

 

 

3.4. Керівництво роботою шкільного лісництва

3.4.1. Загальне керівництво усією діяльністю шкільного лісництва здійснюється школою спільно з Великодолинським лісництвом. Директор школи і керівник  Великодолинського лісництва в рівній мірі несуть відповідальність за постановку роботи в шкільному лісництві, створення безпечних умов праці учнів, дотримання ними правил техніки безпеки і виробничої санітарії, забезпечення необхідних умов їх праці, побуту і відпочинку; затверджують план роботи шкільного лісництва.

 3.4.2. Керівник шкільного лісництва призначається директором школи з  числа педагогічних працівників. Він відповідає за організацію роботи шкільного лісництва в цілому, здійснює педагогічне керівництво його діяльністю, бере участь в розробці програми і забезпечує її виконання, керує теоретичним і практичним зайняттям, стежить за дотриманням режиму праці і відпочинку, санітарно-гігієнічних умов праці і побуту школярів, правив з техніки безпеки.

3.4.3. Курирує роботу шкільного лісництва фахівець лісового господарства, який призначається керівником лісгоспу.

3.5. Самоврядування в шкільному лісництві

3.5.1. Організація виробничої, навчально-виховної діяльності шкільних лісництв здійснюється на принципах самоврядування. Найвищим органом самоврядування є загальні збори членів шкільного лісництва.

3.5.2. Загальні збори членів шкільного лісництва :

- обирає з числа учнів раду шкільного лісництва(далі - рада):

лісничого - голову ради і помічника лісничого, який також входить в раду шкільного лісництва;

- обговорює і затверджує план роботи на рік і шляхи його виконання;

- вирішує питання про прийом, заохочення і покарання членів шкільного лісництва;

- підводить підсумки роботи за рік.

3.5.3. Загальні збори збираються не рідше двох раз на рік.

 

 

 

 

 

 

Самоврядування в шкільному лісництві

 

Загальні збори членів шкільного лісництва

 

Рада шкільного лісництва

 

Голова шкільного лісництва

 

 

План роботи на рік           Прийом, заохочення,            Підсумки роботи за рік

                                            покарання членів

                                            шкільного лісництва

 

 

3.6. Охорона праці

3.6.1. Члени шкільного лісництва проходять навчання з охорони праці у вигляді ввідного інструктажу, первинного і повторного інструктажів на робочому місці, а також цільового інструктажу при виконанні разових робіт. Навчання проводиться керівником шкільного лісництва або інженером з охорони праці Великодолинського лісництва.

3.6.2. Члени шкільного лісництва допускаються до роботи тільки після перевірки їх знань по охороні праці, що проводиться методом усного опитування кожної особи і відповідного запису в журналі з охорони праці.

3.6.3. Педагогічні працівники, фахівці лісового господарства, що залучаються до керівництва роботою шкільного лісництва, здійснюють контроль за дотриманням трудового законодавства і про охорону праці, чинних нормативних правових актів по виробничій санітарії, пожежній безпеки.

 

 

 

  1. Дослідницька та виробнича практика

При проведенні виробничої практики режим праці і відпочинку має відповідати санітарно-гігієнічним вимогам, віковим особливостям учнів:

- тривалість робочого дня не повинна перевищувати 4-х годин. Члени учнівського лісництва з урахуванням вікових особливостей залучають до виконання таких видів роботи:

- посадка і посів лісу, догляд за плантаціями, вирощування посадового матеріалу, озеленення населених пунктів та інше;

- заліснення ярів та балок, створення полезахисних  лісосмуг  та захисних лісових насаджень по берегах річок і водойм, виявлення і охорона рідкісних рослин, пам'ятників природи;

- постановка дослідів за завданнями господарства, наукових установ;

- заготівля лікарської сировини, грибів, збирання насіння деревних і чагарникових порід;

- підгодівля диких корисних тварин, охорона і приваблення птахів, розселення і охорона мурашників тощо.

 

За період з 2010-2018 роки учнями шкільного лісництва було висаджено:

Лісництво виділяє для школи саджанці туї, декоративних кущів, барбарису, берези, липи.

 

238 ялинок,

 46 сосен,

 514 туй,

270 кущів  козацького ялівцю.

 25 кленів,

25 кущів горобини.

Біля Олександрівської  школи висаджено:

Ялівець  козацький -18 шт.

Ялівець віргінський -15 шт.

Ялівець звичайний – 15 шт.

Туя західна – 28 шт.

Вивисили:

 26 шпаківень,

43 синичника.

Зібрано насіння:

Вишні – 3 кг

Яблуні – 400гр

Черешні – 4 кг, які потрібні при вирощуванні дубів, як допоміжна порода.

 Жолудів – 800 кг, які були висаджені для отримання паростків у спеціальній теплиці.

 Каштанів –70 кг

У теплицях висаджено

100 черенків  туї західної,

100 черенків ялівецю звичайнго,

100 черенків ялівцю мармурного.

 

Основою діяльності учнівського лісництва є організація навчально-виховного процесу науково-дослідницької роботи  учнів. У результаті порівняння вирощування деревних порід шляхом зеленого живцювання, та живцювання напівздерев’янілими  живцями різноманітних порід нами було встановлено, що найкращою породою для живцювання обома способами є ялівець козацький 93% та 90% укорінилося та ялівець звичайний 84% та 86% укорінених рослин. Туя золотиста укорінилася гірше, тільки 53% та 60%. Найважче укорінюються живці Тису ягідного 40% та 45%;

Здатність до регенерації у хвойних рослин визначається видовими особливостями, а також залежить від типу живців, терміну живцювання, віку маточних рослин.

Оптимальні умови живцювання живців хвойних рослин в умовах регіону спостерігаються у весняний період.

В нашій місцевості можливе вирощування цінних порід голонасінних живцюванням у теплиці.

Головне завдання ботанічного заказника – це збереження і своєчасне відтворювання лісового степу.

На базі лісництва і при співпраці з біологічним факультетом університету ім. І.І. Мечникова проводиться науково–дослідницька робота.

 У 2011 році створено колективний шкільний проект « Створи планету Голонасінні », який зайняв ІІІ місце на Обласній екологічній олімпіаді.

Мала наукова робота « Антимікробна та алелопатична активність фітонцидів сосни» була представлена ​​на обласній Малій Академії  Наук.

Мала наукова робота « Розмноження декоративних хвойних рослин в умовах степового клімату Одеської області» зайняла

  • ІІІ місце   на обласному конкурсі
    «Молодь досліджує світ»,
  • ІІІ  місце  на обласній екологічній олімпіаді,

ІІІ місце  на  Всеукраїнському конкурсі дослідницьких  і  раціоналізаторських проектів  « Природа – людина – виробництво – екологія».

  1. Соціологічне дослідження

З метою вивчення як діти асоціюють себе з природою було проведено соціологічне дослідження з дітьми(див. додаток А) до створення шкільного лісництва .

Лише 48 % дітей асоціювали себе з природою. З них 16% милувалися  природою, 20 % періодично відпочивали на природі, 12%  трудилися і піклувалися про природу у 2010році.

Для  52% дітей природа  існувала окремо від них, а це говорить про те, що діти були або замкнені у собі, або існували у віртуальному світі.  При цьому у всіх цих дітей було присутнє відчуття тривоги.  У 16% дітей переважало відчуття агресії. І  тільки  у 15% булла розвинена духовна сфера.

 

 

 

Повторне соціологічне дослідження з цими дітьми  було проведено після створення шкільного лісництва у 2013 році.

Вже  88 % дітей асоціювали себе з природою. З них 26% милуються  природою, 30 % люблять  відпочивати на природі, 32%  трудяться і піклуються про природу.

 

Асоціація дітей з природою.  2013 рік

 

Отже, аналізуючи роботу шкільного  лісництва  "Вільшанка", можна дійти висновку, що виконання головного завдання  – виховання всебічно розвиненої особистості, яка має активну життєву позицію  і  спрямовує свою діяльність на збереження  і  вдосконалення довколишнього середовища веде до формування екологічної компетенції учнів. Сподіваємося, що любов  і  відповідальне, дбайливе ставлення до природи, виховане в   шкільному   лісництві  "Вільшанка" діти пронесуть через все життя  і  вони завжди будуть дотримуватись вимог і правил екологічної культури, закладених у свідомість у дитячі роки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1 . Біологічний енциклопедичний словник / За ред. Гілярова В.Н. М. :Радянська енциклопедія , 1986 . - 378 с.

2 . Біологічний енциклопедичний словник / За ред. Гілярова В.Н. М. :Радянська  енциклопедія , 1986 . - 378 с.

3 . Богданова О.С. , Петрова В.І. Методика виховної роботи. - М.: Просвещение , 1980 . - 284 с.

4 . Боровська Л.А. Екологічна спрямованість натуралістичної екскурсії  в умовах міста / /  Школа. - 1991 , N8 , С. 46-48.

5.Букін. А.П. У дружбі з людьми і природою. - М.: Просвещение , 1991 - 135С.

6 . Виховання і розвиток дітей у процесі навчання природознавства :З досвіду роботи . Посібник для вчителя / Упорядник Мельчаков Л.Ф. - М.: Просвещение , 1981 . - 215 с.

7 . Василькова Ю.В. , Василькова Т.А. Соціальна педагогіка. - М.: Вища школа , 1999 . - 308с.

8 . Волков Г.Н. Етнопедагогіка . - М.: Вища школа , 1999 . - 167с .

9 . Дерим - Оглу Е.Н. , Томіліна Н.Г. Матеріали до проведення екскурсії в змішаний ліс / /  Школа. -1990 . - N5. - С. 28-34 .

10 . Дерябо С.Д. , Ясвин В.П. Екологічна педагогіка та психологія. - Ростов- на -Дону. : Феникс , 1996 . - С36 -38.

11 . Захлєбний А.Н. , Суравегина І.Т. Екологічна освіта школярів у позакласній роботі . - М.: Просвещение , 1984 .

12 . Ізмайлов І.В. , Михлин В.Є. , Шубкина Л.С. Біологічніекскурсії . - М.: Просвещение , 1983 . - 163с

13 . Коменський Я.А. , Локк Д. , Руссо Ж.Ж. , Песталоцці І.Г. Педагогічна спадщина . - М.: Педагогіка , 1989 . - 347с .

14 . Пакулова В.М. , Кузнєцова В.І. Методика викладання природознавства . - М.: Просвещение , 1990 . - 256с .

15 .Популярний екологічний словник. Під. ред. A.M. Гілярова. - М. : Стійкий світ , 1999.-186 с.

16 . Старостін В.І. Природа в системі естетичного виховання. - М.. Просвещение , 1990 . - 56 .

17 . Екологічна освіта та виховання . Метод . рекомендації, 1990 . - 29с .

18 . Естетична культура та естетичне виховання. Кн. для вчителя / Н.І. Кнященко, Н.Л. Лейзеров, М.С. Каган та ін - М.: Просвещение , 1983 . - 303с .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

А. Анкетування

Таблиця 1

Анкета для учнів

1 . Чим для вас є природа?

 

А) найголовнішим , то без чого ні одна людина не могла би обійтися;

Б) джерелом кориснихкопалин і прогрессу;

В) областю інтересів;

Г) не думав про це;

Д) інше.

 

2.Чи обговорюєте ви екологічні проблеми в сім'ї?

А) часто;

Б) іноді;

В) ніколи;

Г) інше.

3 . Чи знаєте ви про наявність у вашому місті природоохоронних організацій та рухів і про їх

діяльність ?

А) так, мені відомі такі організації та їх діяльність;

Б) знаю про наявність таких організацій, хотів би брати участь в них;

В) ні, нічого про це не знаю;

Г) інше.

4 . Чи приймаєте ви особисту участь в охороні навколишнього середовища?

А) ні;

Б) хочу, але не знаю як

В)  так (якщо так, то як)

Г) інше.

 

 

Продовження таблиці 1

5 . Як ви ставитеся до  проведення суботників і рейдів ?

А) вони необхідні;

Б) це безглуздо;

В) інше.

 

G:\мама лес\IMG_0505.JPG

      G:\мама лес\IMG_0510.JPG

G:\мама лес\IMG_5042.jpg

G:\мама лес\IMG_5079.jpg

 

G:\мама лес\IMG_5070.jpg

1

 

docx
Додано
15 липня 2018
Переглядів
2226
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку