Методична розробка циклу занять з декоративно-прикладного мистецтва.
Декоративне панно в змішаній техніці (батик та сухе валяння).
(слайд №1)
Виготовлення виробу розраховано на 15 годин, 5-6 занять (в залежності від вікового складу гуртківців та розподілу годин щодо розкладу занять).
Мета:
Методи і прийоми: словесні, наочні, практичні.
Методичне забезпечення: ілюстрації, інструкційні картки, таблиці з наробітками, ескізи, малюнки дітей.
Обладнання, матеріали та інструменти: папір, простий олівець, рама, тканина, скляні трубочки, фарби (анілінові, акрилові), пензлі, вата, поролон,
сіль, вовна, голки для валяння, рамка для оформлення робіт.
Технічні засоби навчання: комп’ютер, телевізійний екран, носії інформації.
Об’єкт праці: Декоративне панно.
Очікуваний результат: дитячі роботи, виготовленні в техніках холодний батик та сухе валяння (створення та оформлення композиційної роботи).
Вік дітей: 9-12 років.
Заняття №1
Тема: Батик – ручний розпис по тканині. Види розпису тканини
(гарячий та холодний батик). Декоративне панно (холодний батик).
Сьогодні на занятті ми починаємо роботу над декоративним панно і познайомимось з двома видами декоративно-прикладного мистецтва - художнім розписом тканини та валянням(слайд №2)
Робота розрахована на п’ять занять.
1заняття - знайомство з технікою батик та створення ескізу майбутнього панно;
2 заняття - натягування тканини на раму, резервування контура малюнка;
3 заняття – розпис фарбами з доповненням додатковими ефектами;
4 заняття - знайомство з технікою сухого валяння, привалювання елементів за допомогою спеціальної голки;
5 заняття - проробка деталей та оформлення роботи.
Ручний художній розпис тканини, як своєрідний вид оформлення текстильних виробів, має багатовікову історію. Найпоширінішим є спосіб оформлення тканини за допомогою резервуючих сумішей (резервів), відомий під назвою батик. Суть цього способу полягає в тому, що ділянки тканини, які не мають бути зафарбовані, покривають резервом (бджолиний віск, парафін, різні смоли), які просочуючи тканину, захищають її від фарб.
Підготовлену таким чином тканину опускають у фарбу і зафарбовують, а потім видаляють з неї резерв. Внаслідок цього на тканині дістаємо білий рисунок на зафарбованому фоні.
(слайд №3)
Слово “батик” яванського походження і в перекладі означає “малювання гарячим воском”. Мистецтво батику розвивали з глибокої давнини багато народів світу – індійці, китайці, єгиптяни, перуанці, але найвищого розвитку і художньої досконалості воно досягло в Індонезії на Яві. Більшість дослідників вважає, що батик зародився у ХІІІ-ХІV столітті. На протязі XVII століття
Індонезія стала колонією Голандії, у зв'язку з чим Європейська культура внесла свій величезний внесок у розвиток батику в Індонезії.
Повільно "батик" в Европі став займати усе більше і більше місця у розвитку образотворчого мистецтва.
У нашій країні батик зародився у 30-х роках ХХ століття і отримав розвиток і визнання.
У 80-90 роки XX століття, батик широко почав застосовуватися у оформленні інтер'єрів та одязі. У цій техніці розписувались не тільки панно, але й декоративні тканини, штори, постільні речі, ширми, скатертини, хустки, краватки, шарфи та багато іншого.
(слайд №4)
(слайд №5)
Ручні розписи тканини вміщують так званий гарячий батик та холодний батик. Кожний з них має свої особливості.
Гарячий батик.
(слайд №6)
В якості резерву в гарячому батику використовується віск. Віск наноситься за допомогою спеціального інструменту, званого чантінгом . Місця, покриті воском, не поглинають фарбу, а також обмежують її поширення. Гарячий батик називається гарячим тому, що віск використовується в «гарячому» розплавленому вигляді. Цей спосіб використовується в основному для розфарбовування бавовняної тканини. По завершенні роботи віск із поверхні тканини видаляється. Ефект розпису досягається завдяки пошаровому нанесенню фарби.
Холодний батик
(слайд №7)
У холодному батику склад, що резервує, наноситься на тканину у вигляді замкнутого контуру, у межах якого спеціальними фарбами відповідно до ескізу розписується виріб. Художні особливості цього способу розпису визначаються тим, що наявність обов'язкового кольорового контуру й використання цього контуру для різноманітних орнаментальних розробок надають малюнку графічно чіткий характер.
На відміну від гарячого батику, даний метод не вимагає видалення резерву після фарбування, більш простий та безпечний і тому відноситься до числа найбільш популярних прийомів розпису тканини.
А зараз давайте згадаємо:
Як розвивалося мистецтво батику?
Коли зародився батик у нашій країні?
Які два види батика відомо?
Яка особливість рисунків холодного батику?
Розглянемо роботи, що знаходяться в нашому кабінеті, в якій техніці вони виконані?
Це техніка - холодний батик.
Перед тим, як ми з вами почнемо працювати, давайте згадаємо, що таке стилізація?
Стилізація - це декоративне узагальнення і підкреслення особливостей форми предмета. Спрощеність, лаконізм - характерна риса стилізованого малюнка. Щоб стилізувати малюнок, потрібно відібрати основні, характерні риси зображуваного предмета. Ними можуть служити характерний обсяг предмета, характерні лінії і форми. Закони стилізації можна використовувати у своїй роботі.
А зараз поговоримо про композицію.
Композиція - основа художнього твору. Батик (розпис тканини) належить до видів декоративно-прикладного мистецтва. Незалежно від того, що художник хоче зобразити, вся композиція будується за законами текстильної графіки. При створенні композиції необхідно продумати колірне, тонове, графічне рішення. В основі композиції діють закони: цілісності сприйняття, контрастів форм і кольорів, виразності ліній і об'ємів. Використовуючи технічні та художні прийоми, роботі можна надати різний настрій - рух, спокій, динаміку, статичність, свіжість, радість, світло.
І так приступаємо до ескізу для розпису тканини в техніці холодний батик. Побудову композиції виконуємо олівцем за уявою. Нагадую, що лінії повинні бути замкнуті, не треба малювати дуже дрібних деталей.
Робота над ескізом закінчена, розглянемо уважно малюнки та проаналізуємо композиційне рішення кожної роботи.
Заняття №2
Тема: Особливості розпису тканини холодним батиком .
Декоративне панно. Резервування контурів окремих елементів.
- З яким видом художнього розпису тканини ми познайомились на попередньому занятті?
- Які два види батика ви знаєте?
- Яка особливість рисунків холодного батику?
- Сьогодні на занятті ми продовжимо роботу над декоративним панно в техніці батик. Наше завдання закріпити тканину на рамі, перенести малюнок на тканину та обвести всі елементи контуром. В процесі роботи нам будуть потрібні такі матеріали і інструменти:
1.Рама.
2. Тканина.
3. Кнопки.
4. Резервуюча суміш.
5. Спеціальна скляна трубочка.
(слайд №8):
1) На дерев'яну раму рівномірно натягують попередньо підготовлену тканину (тканину попередньо замочують у розчині прального порошку. Тканина на підрамник кріпиться за допомогою кнопок з зовнішньої або внутрішньої сторони рейок. Спочатку закріпляють кути тканини, а далі-від середини до країв.
Підкладаємо малюнок під тканину.
(слайд №9)
2) Резервування контуру малюнку.
Для розпису тканини способом холодний батик рисунки можуть бути виконані різноманітні, але обов’язково чіткий поділ кольорових площин. Кожну з таких площин обводять резервом. Резервуючу суміш можна придбати вже готову до роботи або зварити самостійно.
До складу резервуючих сумішей для холодного батику входять гумовий клей, бензин, віск, парафін, вазелін і каніфоль.
Існує кілька рецептів резерву для холодного батику.
При виготовленні резерву для холодного батику слід строго дотримуватися правил пожежної безпеки. Варити резерв необхідно у добре вентильованому приміщенні на закритому вогні на водяній бані. (Інструктаж з техніки безпеки).
Для нанесення контурів рисунка резервом застосовують скляні трубочки з тонкими загнутими кінчиками. На невеликій відстані від кінчика є потовщення – резервуар для резервуючої суміші.
Для набирання резерву кінчик трубочки опускають у резерв і через широкий кінець втягують його у трубочку до заповнення резервуару. Після цього трубочку швидко опускають на тканину і почекавши, поки резерв затече у кінчик трубочки, починають наводити контури рисунка.
(слайд№10)
Залежно від волокнистого складу тканини, її щільності й товщини, трубочку необхідно вести з різною швидкістю. Наприклад, за наведення контуру по щільних і більш товстих бавовняних тканинах (полотно, бязь) трубочку слід вести досить повільно, щоб резерв міг повністю просочити тканину (для таких тканин необхідно наводити контур також із зворотного боку тканини). При наведенні контурів рисунка на капроні й шовку трубочки слід вести швидше, постійно стежачи за тим, наскільки рівномірно резерв просочує тканину. Якість наведення контуру слід контролювати з зворотного боку, поки не висох резерв. Місця, які погано просочені, або мають пропуски, треба зарезервувати із зворотнього боку тканини. Після того, як обвели малюнок, можна подивитися на просвіт або намочити фон, чи немає розривів ліній.
(слайд №11)
Звичайний резерв після висихання стає прозорим і непомітним. Якщо у задуманому творі потрібен кольоровий контур, то резерв можна підфарбувати. Для цього застосовують художні масляні або друкарські фарби, які знежирюють: фарбу видавлюють на пористий папір, здавлюють під невеликим пресом. Коли жирові плями на папері стануть ледве помітними, то це означає, що фарбу можна змішувати з приготованим резервом. В одній роботі можна застосовувати кілька кольорових резервів, в залежності від ваших ідей.
Після нанесення резерву на тканину йому дають висохнути. Тривалість висихання залежить від температури приміщення і становить у середньому 20- 40 хвилин. Резерви, підфарбовані олійними та друкарськими фарбами, висихають довше. У холодному батику зарезервовані контури назавжди залишаються на тканині.
Заняття №3
Тема: Особливості розпису тканини холодним батиком.
Декоративне панно (розпис фарбами).
Сьогодні на занятті ми почнемо роботу над кольоровим рішенням декоративної композиції.
Колорит у декоративному виробі - невід'ємна частина композиції.
Для того щоб грамотно вирішувати питання колорування, необхідно знати елементарні закони сполучення кольорів. Колорит текстильного виробу визначається сукупністю застосованих кольорів, гармонійністю їхніх сполучень. Вибір основної гами й підпорядкування загального колористичного рішення цій гамі дозволяє осмислено підходити до питання колірного рішення. Слід пам'ятати, що розпис фарбами можна починати тільки після повного висихання резерву, тому що фарба може проникати через резервну лінію і утворювати небажані плями, змішуючись з іншим кольором.
Для розпису тканини в техніці батик використовують спеціальні фарби – анілінові або акрилові. Розписувати можна за допомогою пензлів і тампонів або пензлів із поролону.
(слайд №12)
Тампони в основному використовуються для покриття великих площин. Їх можна виготовити самому з вати й поролону. Перед початком роботи з фарбами необхідно запам'ятати, що при висиханні вони стають світліше. Тканини з різних волокон не однаково вбирають фарби, тому вони розтікаються на різних тканинах по-різному.
Перед тим, як наносити фарби, тканина бажано змочити водою за допомогою широкої кісті.
Розпис по тканині можна починати з об'єкта малюнка чи з фона.
Тут можна фантазувати як завгодно, варто лише враховувати сумісність кольорів.
Якщо ви сумніваєтеся, можна взяти спектральне коло і подивитися які кольори з якими можна змішувати. Якщо кольори в колі стоять один навпроти одного, то змішуючи їх, ви отримаєте бруд.
Працюємо від світлого до темного як в акварелі.
(слайд №13).
Поступово, розписуючи невеликі деталі, переходимо до розпису фонової області. Необхідно пам'ятати, що велику область потрібно писати швидко, не перериваючись, щоб фарба текла рівномірно і ніде не висихала завчасно, інакше можна отримати некрасиві плями і затекло. Під час роботи треба стежити, щоб фарба не проходила за межі резерву. Площу малюнка на тканині необхідно перекривати з першого разу, при повторному перекритті можуть утворитися ділянки з більш темним кольором. Якщо за характером малюнка потрібно по колірній плямі зробити кілька перекриттів кольором, то потрібно дочекатися висихання фарби, потім нанести резервну лінію для повторного перекриття.
Якщо є нерівномірні покриття або затікання, то ці ділянки слід залити
фарбою повторно, але більш темного кольору, або нанести резервом рисунок.
Під час фарбування можна доповнити роботу додатковими ефектами.
Додаткові ефекти.
(слайд №14)
Сіль - засіб створення декоративного ефекту. Гігроскопічні кристали солі притягають вологу, а разом з нею і фарбу, завдяки чому тканина стає світліше, барвники зміщуються, а складні барвники нерідко розкладаються на складові. Сіллю довільно посипають вологий розпис. Результат цього прийому залежить від величини кристалів .
(слайд №15)
Сечовина - хімічна речовина, що застосовується для створення розмитих плям. Їх величина залежить від багатьох чинників, врахувати і прорахувати які досить складно. Гранули сечовини, розкладені пінцетом на вологій розписаній тканини, утворюють білі горошини, тому що сечовина з'їдає барвник. У залежності від ступеня вологості тканини, плямочка буде мати або чіткий контур і невеликий розмір, або розпливчасті краї і велику площу. Цей прийом вимагає попереднього експериментування з вологістю тканини і кількістю сечовини .
(слайд №16)
Кракле - навмисне створення тріщин - кракелюр. Покриваючи воском всю поверхню тканини, художник спеціально мне й ламає її, створюючи випадкові, але більш-менш передбачувані тріщини. Для отримання крапле
в тріщини спочатку втирають мильний розчин і лише тоді фарбують
(слайд №17)
А зараз подивіться на картини в нашому кабінеті, чи є у нас роботи в техніці батик з додатковими ефектами? Так є.
Готові розписані вироби сушать на рамах в горизонтальному положенні. Якщо робота виконана аніліновими фарбами, то після повного висихання виріб знімають з рами і запарюють, фіксуючи барвник. Час запарювання визначається видом тканини і класом барвника, яким була розписана тканина. Ми з вами працюємо акриловими фарбами. Вироби розписані акриловими фарбами фіксуються за допомогою гарячої праски.
Заняття №4
Тема: Декоративне панно в змішаній техніці (робота з вовною).
Сьогодні на занятті ми продовжуємо роботу над декоративним панно. Для нашої картини ми використаємо дві техніки холодний батик і сухе валяння за допомогою спеціальних голок. Впродовж кількох занять ми виготовляли основу в техніці холодний батик. Сьогодні ми продовжуємо знайомство з технікою валяння.
Історія ручного валяння
Валяння шерсті - це особлива техніка рукоділля, у процесі якої з вовни для валяння створюється малюнок на тканині або основі з вовни, об'ємні іграшки, панно, декоративні елементи, предмети одягу або аксесуари.
(слайд №18)
Тільки натуральна шерсть має здатність звалюватися.
Люди виявили здатність вовни звалюватися близько 8000 років тому. Для валяння використовували знайдені залишки шерсті тварин. Після одомашнення дрібної рогатої худоби стало можливим використовувати зістрижену шерсть тварин.
У XIX столітті винайшли валяльні преси та валяльні машини. Валка відбувалася за допомогою здавлювання і прокатування вовни або при механічному впливі спеціальних голок, які сплутували вовняні волокна.
Сьогодні для домашнього валяння створені спеціальні іглопробивні машини.
Види валяння
Розрізняють два види валяння вовни - сухе і мокре. При сухому валянні шерсть багаторазово протикається спеціальною голкою до стану звалювання. Під час цього процесу волокна зчіплюються між собою, утворюючи щільний і однорідний матеріал. Мокре валяння здійснюється за допомогою мильного або спеціального розчину. Спочатку викладається виріб з вовни, змочується розчином і за допомогою тертя виробляють процес валяння. Сухе валяння застосовується для створення об'ємних виробів - іграшок, біжутерії, фігурок,
авторських ляльок, а також нанесення малюнків і візерунків на тканину,фетр і попередньо звалену основу. Процес валяння проводиться за допомогою спеціальної голки.
(слайд №19)
У голки є щербини, насічки, зроблені під кутом. Саме вони при вийманні голки з полотна сприяють заплутуванню шарів між собою. Таким чином і створюється виріб: голка проходить кілька разів вгору-вниз і переплітає, зчіплює волокна між собою. Асортимент голок для валяння вовни досить широкий і різноманітний. В залежності від товщини голки для сухого валяння поділяються на чотири типи: грубі, середні, тонкі і дуже тонкі. Товщина голки впливає на швидкість звалювання шерсті і ступінь деталізації поверхні виробу. За допомогою товстих голок, як правило, шерсть звалюється значно швидше. Однак на поверхні залишаються отвори від уколів голки. Валяння тонкою голкою відбувається набагато повільніше, але дає можливість більш детально опрацювати дрібні елементи виробу і зробити його більш щільним.
Шерсть - спеціальна для творчого валяння продається в художніх магазинах. Вона може бути абсолютно будь-яких кольорів, різної щільності і жорсткості.
Для валяння сухим методом за допомогою голки краще використовувати кардочес, кардочес звалюється голкою дуже швидко і не стирчать неслухняні волоски, як у топсі.
І так у нас є основа. Для деяких елементів малюнка ми використали техніку холодний батик, інші елементи будуть із вовни.
Пропрасовану основу знову натягуємо на раму. Підбираємо вовну потрібного кольору і приступаємо до валяння.
(Інструктаж з техніки безпеки).
Потрібно бути обережним при роботі, сама голка і насічки дуже гострі! Щоб не поранити руки при випадковому протиканні виробу наскрізь і вберегти голку від пошкоджень, рекомендую при валянні використовувати підкладку з поролону висотою не менше 6-7 см або спеціальну щітку-подушку.
(слайд №19)
Голку потрібно тримати і встромляти перпендикулярно до площини валяння, не роблячи великого розмаху. В іншому випадку, вона застрягне і зламається.
Коли ваша деталь набуває необхідну щільність, треба вирівняти поверхню виробу, надаючи йому потрібну для вас форму.
(слайд №20)
Чим більше ви будете протикати голками яку-небудь область вашої заготовки, тим більш щільною і рівною, вона буде ставати. Щоб надати гладкість поверхні, використовуйте тонкі голки. Голку із зірчастим перетином також можна використовувати для розгладження вироби. Цією голкою дуже зручно наносити малюнок на вже готовий предмет.
Заняття №5
Тема: Декоративне панно в змішаній техніці (проробка деталей та оформлення роботи).
Сьогодні на занятті ми завершуємо роботу над нашим декоративним панно.
Для надання картині закінченого вигляду треба проробити деякі деталі. Треба ретельно оглянути роботу, поміркувати, які елементи треба виділити кольором або підкреслити контуром. Контури - це кольорові декоративні фарби в тюбиках з тонким кінчиком.
(слайд №21)
Бувають вони різні: з блискітками, з перламутром, 3Д, з резервуючим ефектом і просто матові кольорові. Вибір кольорів дуже широкий, включаючи білий і металік. Функція акрилових контурів, скоріше, суто декоративна: додати графічності в розпис, внести блиск, приховати дефекти. Підбираємо контур по кольору або навпаки контур повинен виділяться на роботі. Наносимо контур на виріб та даємо йому можливість висохнути.
А зараз готуємо наші рамки для оформлення декоративного панно. Закріплюємо роботу на основу, вставляємо у рамку. Декоративне панно готове.
От же, ви гарно попрацювали, зробили оригінальний виріб своїми руками. Ця робота може прикрасити будь який інтер’єр або бути подарунком для близької людини.
У нашому житті багато різних традицій, які ми шануємо і дотримуємося, про які пізнаємо від батьків, а про якісь нічого не знаємо. Але одна з поширених традицій, яку люблять і дотримуються всі - це дарування подарунків. Привід для того, щоб порадувати близьких, а заодно і самого себе, завжди знайдеться, адже давно відомо: дарувати подарунки також приємно, як і отримувати.
А зараз давайте згадаємо:
- Які техніки використані для створення декоративного панно?
- Назвіть особливості роботи в техніці холодний батик.
- Де ще може застосовуватися техніка батик?
- Яка з використаних в даній роботі техніка сподобалася більше? Чому?
Заняття художнім розписом по тканині та валянням:
- розвивають художній смак, образне мислення, уяву;
- сприяють поліпшенню координації рухів і розвитку моторики у дітей;
- дозволяють яскравіше розкрити свій творчий потенціал, розширити світ гармонії та краси, знайти власний стиль;
- вчать створювати зображення, які б підходили для використання в прикладному мистецтві.