Обласний навчально-методичний центр підвищення кваліфікації працівників культосвітніх закладів
Інноваційні технології у
викладанні музичної літератури
(на прикладі використання цифрових комп’ютерних технологій)
Методична розробка викладача
КПСМНЗ «Дитяча музична школа № 11»
кандидата мистецтвознавства
Соколової Лідії Сергіївни
Харків
2020
Зміст
І. Вступ--------------------------------------------------------------------------------------------3
ІІ. Комп’ютерні інтерактивні методи та засоби на уроках музичної літератури--6
ІІІ. Список використаної літератури------------------------------------------------------10
І. ВСТУП
ХХІ століття з його високотехнічними досягненнями диктує нові вимоги і до навчально-методичної роботи. Сучасна педагогіка і, музична зокрема, стикається з проблемами одноманітності педагогічної роботи, пасивності учнів на заняттях, зниження пізнавальної активності дітей, відсутності у них емоційного відгуку на уроках, небажанням мислити і працювати самостійно та в команді. Тільки творчий підхід до побудови уроку, його неповторність, різноманіття методів і форм можуть забезпечити ефективність засвоєння навчального матеріалу. Існує багато способів розвитку пізнавальної та розумової активності учнів. Один з них є інтеграція в курс музичної літератури інноваційних технологій, які дають можливість підвищити ступінь активності дітей і всебічно привернути їхню увагу. Вони впливають на слуховий і зоровий вид сприйняття людини, набуваючи ряд переваг: інформативність, компактність, естетична і емоційна привабливість, наочність.
Метою методичної розробки є демонстрація можливості інноваційних технологій в курсі музичної літератури в якості прикладу навчально-педагогічного методу, і одного з аспектів в розвитку асоціативного мислення учнів.
Визначимо поняття «інновації».
«Інновації в освіті – це процес творення, запровадження та поширення в освітній практиці нових ідей, засобів, педагогічних та управлінських технологій, у результаті яких підвищуються показники (рівні) досягнень структурних компонентів освіти, відбувається перехід системи до якісно іншого стану. Слово «інновація» має багатомірне значення, оскільки складається з двох форм: власне ідеї та процесу її практичної реалізації [1, с. 338-340].
В якості прикладів інноваційних технологій в рефераті обрані цифрові мультимедійні та комп’ютерні інтерактивні методи та засоби.
Визначимо поняття «мультимедійні технології».
Мультимедійні технології - це сума технологій, що дозволяють за допомогою комп'ютера вводити, обробляти, зберігати, передавати і відображати (виводити) такі типи даних, як текст, графіка, анімація, оцифровані нерухомі зображення, відео, звук, мова.
Визначимо поняття «інтерактивні методи».
Інтерактивні методи – форма навчання, у процесі якого учні і вчитель перебувають у режимі бесіди, діалогу між собою. Це співпраця, взаємонавчання: вчитель – учень, учень – учень. При цьому вчитель і учень – рівноправні, рівнозначні суб’єкти навчання. Інтерактивна взаємодія виключає домінування одного учасника навчального процесу над іншим, однієї думки над іншою. Під час такого спілкування учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, критично мислити, ухвалювати обґрунтовані рішення. Вони поділяються на безкомп’ютерні та комп’ютерні.
Розглянемо більш детально приклади використання цифрових комп’ютерних технологій.
В даний час розроблено декілька видів навчальних мультимедійних програм:
- енциклопедичні посібники, довідники;
- електронні підручники і навчальні посібники. У місті Харкові розроблений мультимедійний посібник, що відповідає першому року навчання з предмету «українська та зарубіжна музичні літератури» (автори Мілюкова І.В., Нікітіна А.А., Олешко О.С.) [12]. Популярністю також користується електронний інтернет-посібник з музичної літератури автора Корнакової Т.М. [9].
Мультимедійні посібники включають в себе такий контент: ілюстрований виклад тем, відео- та аудіо матеріали; нотний текст досліджуваних творів, фрагменти літературних творів; твори живопису, інформаційний довідковий матеріал з областей інших видів мистецтв та наук, порівняльні таблиці; різні види перевірки і контролю знань у вигляді вікторин, тестів, порівнянь. Педагог, а також учень в самостійній роботі з посібником, вільний сам вибирати алгоритм засвоєння матеріалу завдяки інтерактивному інтерфейсу.
- програми-тренажери для відпрацювання різних навичок: для розвитку абсолютного слуху, для розвитку музичної пам'яті, наприклад, збірники музичних диктантів з аудіо записом Русяєвої І.А. [13].
- різноманітні інтерактивні наочні матеріали (інтерактивні дошки, інфографіки, ментальні карти).
-інтерактивні ігрові вправи, тести, вікторини, флеш-картки тощо.
-відеоклавіри,
-виртуальні «подорожі» до музеїв, галерей, театрів, виставок тощо.
-мультимедійні презентації тощо.
Дані технології сприяють:
• збагаченню навчально-методичних можливостей у викладі навчального матеріалу;
• вдосконаленню комунікативних навичок учнів;
• індивідуалізації процесу навчання;
• активізації творчого потенціалу дітей;
• розвитку образно-асоціативного мислення;
• формуванню всебічних знань в області різних видів мистецтв, тому що цифрові комп’ютерні технології дозволяють найбільш наочно продемонструвати процес органічної інтеграції видів мистецтв та наук.
Інтеграція різних видів мистецтва на уроках музичної літератури дозволяє значно збагатити внутрішній світ учнів, їх образне, емоційне мислення. Іншою найважливішою стороною цього процесу є виявлення тісного взаємозв'язку мистецтва як явища суспільної свідомості з історією. Адже будь-який твір мистецтва, в тому числі, і музичний, обов'язково відображає в собі і історичну зовнішність епохи, і світогляд суспільства, його ідеологію, устремління і надії.
Цифрові технології можна застосовувати на всіх етапах уроку:
• при поясненні нового матеріалу (в якості ілюстративного матеріалу);
• при закріпленні, повторенні і контролі знань (тести, вікторини, порівняльні таблиці).
ІІ. КОМП’ЮТЕРНІ ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ ТА ЗАСОБИ НА УРОКАХ МУЗИЧНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
В своїй педагогічній практиці мною було створено та апробовано декілька форм комп’ютерних інтерактивних методів засвоєння та закріплення знань учнями.
Розглянемо їх послідовно.
Він представляє собою ігрові завдання,які створені на основі он-лайн сервісу learningapps (https://learningapps.org), структуровані за темами посібника «Українська народна музична творчість» Соколової Л.С. та зібрані в одну збірку на інтерактивній дошці padlet [15].
Збірка ігрових пазлів за темою: «Інструменти симфонічного оркестру» [14] на основі інтернет сервісу по створенню пазлів jigsawplanet (www.jigsawplanet.com) також зібрана за допомогою сервісу padlet, доступ за допомогою QR code:
Інтерактивні навчальні додатки за темами:
- «Українські народні музичні інструменти» [6], доступ за допомогою
QR code:
Вони створені для першого та другого року навчання з предмету «Українська та зарубіжна музичні літератури», представляють собою інтерактивні дошки, які створені за допомогою інтерактивного сервісу Thinglink (https://www.thinglink.com) – інструменту для створення інтерактивної інфографіки або інтерактивної дошки. Інтерактивні додатки – є чудовими сучасними цифровими мультимедійними наочними матеріалами, які можна використовувати як на уроці за допомогою інтерактивної дошки або просто комп’ютера та відео проектору з доступом до інтернету, так і самостійно учнями за допомогою будь-якого сучасного гаджету. За будовою вони представлять собою плакати, де розміщені інструменти, біля яких є позначка (мітка) на посилання до довідкового матеріалу та відео-файлу в мережі Youtube. На кожному плакаті також розміщені посилання на виконання різних ігрових завдань: кросворд, вікторини, ігри на відповідності та завдання з відео фрагментами. Всі ці завдання створення в різноманітних он-лайн сервісах: learningapps (https://learningapps.org), wizer.me (https://app.wizer.me). Приклади деяких з них:
|
|
|
|
Для доступу учнів до кожного завдання викладачем додається або інтернет посилання або QR code, генеруємий окремо для кожного завдання, який сканується учнями та виконується в режимі он-лайн на уроці або вдома.
Для вивчення розділу «Танці народів світу» створено два інтерактивні додатки:
QR code:
QR code:
На карті в кожній країні розташовані мітки, натискуючи на які можна отримати довідкову інформацію та поглянути танцювальний відео-ролік.
Окремо хочу звернути увагу ще на один різновид інтерактивних завдань як інтерактивні тести. Мною створені електронні он-лайн тести за допомогою двох сервісів:
-google forms:
-Інтерактивний тренувальний тест для учнів 2/6 класу з предмету «Українська та зарубіжна музичні літератури» [16]: доступ за допомогою
QR сode:
Учень заповнює тест, відповіді, якого автоматично відправляються викладачу на комп’ютер.
Інші форми тестів створені за допомогою сервісу освітньої платформи «На урок» (https://naurok.com.ua).
Інтерактивний тренувальний тест для учнів 2/6 класу з предмету «Українська та зарубіжна музичні літератури» [17], доступ за допомогою QR code:
Це чудовий спосіб на уроці на швидкість або в якості домашнього завдання перевірити знання учнів та одразу побачити їх результати. Викладач надає учням на їх гаджети код доступу до тесту та має можливість відслідкувати всі етапи виконання кожним учнем цих завдань на своїй персональній сторінці. Всі відповіді автоматично зберігаються.
Майже на кожному уроці музичної літератури сучасні викладачі намагаються використовувати цифрові комп’ютерні технології у вигляді відео та аудіо фрагментів, відеоклавіру, інтерактивних додатків з наочним матеріалом та завданнями, тестами, презентаціями.
За допомогою цифрових технологій проводяться віртуальні екскурсії і подорожі по музичним епохам, театрам, музеям, що дозволяє учням встановлювати різноманітні інтонаційно-образні зв'язку музики з історією, літературою, різними видами образотворчого мистецтва, архітектурою, скульптурою і т.п.
ІІІ. СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1