КЗ ЛОР «САМБІРСЬКИЙ ФАХОВИЙ МЕДИЧНИЙ КОЛЕДЖ»
ЦИКЛОВА КОМІСІЯ ХІМІЧНИХ ДИСЦИПЛІН
Властивості сполук
елементів I B групИ
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
для студентів ІІ курсу
спеціальності 226 Фармація, промислова фармація
Самбір
КЗ ЛОР «САМБІРСЬКИЙ ФАХОВИЙ МЕДИЧНИЙ КОЛЕДЖ»
ЦИКЛОВА КОМІСІЯ ХІМІЧНИХ ДИСЦИПЛІН
Властивості сполук
елементів I B групИ
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
для студентів ІІ курсу
спеціальності 226 Фармація, промислова фармація
Підготувала:
викладач дисципліни «Неорганічна хімія»
КОВНАЦЬКА О.М.
Назва дисципліни: Неорганічна хімія
Спеціальність: 226 Фармація, промислова фармація
Курс ІІ група: 2Б фр
Тема: «Властивості сполук елементів I B групИ»
Тривалість: 80хв.
і. актуальність теми
З великої групи d – елементів до біогенних належать вісім найважливіших елементів: Fe, Cu, Zn, Mn, Co, Ni, Cr, Mo, концентрацію яких в організмі достовірно встановлено і їхню фізіологічну роль доведено.
Купрум Cu – незамінний компонент багатьох ферментів і білків, що відіграють важливу роль в ОВР; бере участь у процесах кровотворення, дихання тканин, сприяє синтезу гемоглобіну.
Іі. Навчальні цілі заняття
Знати:
Вміти:
Практичні навички:
ІІі. Цілі розвитку особистості (виховні цілі):
IV. Міждисциплінарна інтеграція
І. |
Попередні (забезпечуючі) дисципліни
|
|
|
1. Фізика |
1. Фізичні властивості металів. |
|
2.Хімія |
|
|
3. Техніка лабораторних робіт |
1. Правила виконання найбільш важливих лабораторних робіт. 2. Робота з лабораторним посудом, нагрівальними приладами, хімічними реактивами тощо. |
ІІ. |
Наступні дисципліни, ті що забезпечуються
|
|
|
|
|
|
2. Фармацевтична хімія |
1. Проведення фармакопейних та нефармакопейних реакцій для якісного виявлення йонів. |
|
|
|
|
|
|
ІІІ. |
Внутрішньодисциплінарна інтеграція |
|
|
Неорганічна хімія |
|
V. Матеріальне забезпечення: мультимедійний проектор, комп′ютер, мультимедійна презентація Power Point, дидактичні матеріали, періодична система Д.І.Менделєєва; таблиця розчинності кислот, основ, солей; електрохімічний ряд напруг.
Обдаднання:
Реактиви:
VІ. ПЛАН ТА ОРГАНІЗАЦІЙНА СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ
N п/п |
Основні етапи і навчально-цільові питання |
Навчальні цілі в рівнях засвоєння |
Методи контролю і навчання |
Матеріали методичного забезпечення |
Розподіл часу у хв. |
ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП – 7-20 хв. |
|||||
1. 2.
3. |
Організація заняття |
|
|
Журнал |
1 хв. |
Постановка навчальних цілей та мотивація |
|
|
Слайд «Навчальні цілі» Слайд «Актуальність теми» |
2 хв. |
|
Контроль вихідного рівня знань, вмінь, навичок:
1. Контроль базових знань
|
І ІІІ
|
усно, фронтально ситуаційна задача
|
слайди тести на доповнення
|
10-25% |
|
ОСНОВНИЙ ЕТАП –– 48- 72 хв. |
|||||
4. |
Формування професійних вмінь та навичок: Робота №1. Вивчення властивостей сполук Купруму Дослід № 1. Одержання Купрум (ІІ) гідроксиду та Купрум (ІІ) оксиду. Дослід № 2. Відношення Купрум (ІІ) гідроксиду до кислот і лугів.
Дослід № 3. Одержання Купрум (ІІ) сульфіду. Дослід № 5. Гідроліз солей Купруму (II).
Робота №2. Одержання комплексних сполук Купруму Дослід № 6. Одержання амінокомплексу Купруму (II). Дослід № 7. Одержання малорозчинної сполуки Купруму (II) з комплексним аніоном.
Робота №3. Витіснення Купруму з солей активнішими металами Дослід № 8. Відновлення йонів Cu2+ до вільного металу.
Перевірка самостійної роботи (студентські проекти)
|
ІІІ
ІІІ
ІІІ
ІІІ
|
Лабораторна робота. Запис рівнянь хімічних реакцій та формулювання висновків експериментального дослідження
Лабораторна робота. Запис рівнянь хімічних реакцій та формулювання висновків експериментального дослідження
Лабораторна робота. Запис рівнянь хімічних реакцій та формулювання висновків експериментального дослідження
усно, фронтально презентація студентського проекту
|
Інструкції лабораторної роботи, лабораторне обладнання та реактиви
Інструкції лабораторної роботи, лабораторне обладнання та реактиви
Інструкції лабораторної роботи, лабораторне обладнання та реактиви
Слайди, реферати
|
60-90% |
ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП 8-16 хв. |
|||||
5. |
Контроль та корекція рівня професійних вмінь і навичок |
III |
Індивідуальний контроль навичок |
Результати лабораторної роботи, задачі
|
10-20%
|
6. |
Підведення підсумків заняття |
|
Аналіз результатів лабораторної роботи, тестування |
Тести ІІІ р. Результати лабораторного дослідження |
|
7. |
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: - Підготуватись до модульного контролю №2 з розділу «Неорганічна хімія» РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА: Основна: Левітін Є.Я. Загальна та неорганічна хімія В:Нова кн.,2003 р., ст. 272-459 Додаткова: Романова Н.В. Загальна та неорганічна хімія К.: Ірпінь : ВТФ “Перун”, 2002 р., ст. 209-457 - Опрацювати базу завдань модульного контролю №2. Вебсервіс Google Classroom.
|
|
|
МР №12 |
VІІ. МАТЕРІАЛИ МЕТОДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПІДГОТОВЧОГО ЕТАПУ
VІІ. 2. МАТЕРІАЛИ КОНТРОЛЮ ДЛЯ ПІДГОТОВЧОГО ЕТАПУ ЗАНЯТТЯ
ПИТАННЯ ДЛЯ ФРОНТАЛЬНОГО ОПИТУВАННЯ:
ЗАВДАННЯ:
а) реагують активно з утворенням гідроксиду та водню;
б) не реагують;
в) реагують повільно з утворенням основних оксидів;
г) реагують лише при нагріванні.
Запропонуйте спосіб розпізнати кристалічні речовини:
Купрум (ІІ) сульфат та Магній (ІІ) сульфат
VІІ. 2. МАТЕРІАЛИ МЕТОДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОСНОВНОГО ЕТАПУ ЗАНЯТТЯ
ПРАВИЛА БЕЗПЕЧНОЇ РОБОТИ З ЇДКИМИ РЕЧОВИНАМИ
ПЕРША ДОПОМОГА ПРИ ОПІКАХ КОНЦЕНТРОВАНИМИ КИСЛОТАМИ ЧИ ЛУГАМИ
ХІД САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ
Робота №1. Вивчення властивостей сполук Купруму
Дослід №1. Одержання Купрум (ІІ) гідроксиду та Купрум (ІІ) оксиду
Виконання досліду : До 5-7 крапель розчину Купрум (ІІ) сульфату додайте по краплях розчин Натрій гідроксиду до утворення осаду Купрум (ІІ) гідроксиду. Нагрійте пробірку з отриманим осадом. Відмітьте зміну забарвлення осаду внаслідок розкладу Купрум (II) гідроксиду.
РОБОТА З ЛУГАМИ ПОТРЕБУЄ ОБЕРЕЖНОСТІ (ТБ ! )
Завдання і запитання:
1. Напишіть рівняння реакцій утворення Купрум(ІІ) гідроксиду та Купрум(ІІ) оксиду.
2. Зробіть висновок про способи отримання гідроксиду та оксиду Купруму(ІІ).
Спостереження |
Рівняння реакції |
|
|
Дослід №2. Відношення Купрум (ІІ) гідроксиду до кислот і лугів
Виконання досліду: У двох пробірках отримати Купрум (ІІ) гідроксид і додати: в першу – надлишок концентрованого розчину гідроксиду Натрію (Калію), в другу - 2н розчину сульфатної кислоти.
Завдання і запитання:
1. Що відбувається в пробірках?
2. Напишіть відповідні рівняння реакцій.
3.Зробіть висновок про властивості гідроксиду та оксиду Купруму(ІІ).
Спостереження |
Рівняння реакції |
|
|
Дослід №3. Одержання Купрум (ІІ) сульфіду
(якісна реакція)
Виконання досліду: В пробірку внести 3-4 краплі 0,5н розчину Купрум (ІІ) сульфату і добавити стільки ж крапель Натрій сульфіду.
Завдання і запитання:
Спостереження |
Рівняння реакції |
|
|
Дослід № 4. Якісна реакція на катіони Cu 2+ з Натрій тіосульфатом
Виконання досліду: У пробірку слід помістити 3-4 краплі розчину солі Купруму (ІІ), додати 1-2 краплі розчину сульфатної кислоти і декілька кристаликів твердого Натрій тіосульфату. Спостерігають утворення осаду. Нагрійте пробірку з осадом до зміни забарвлення.
Завдання і запитання:
Спостереження |
Рівняння реакції |
|
|
Дослід № 5. Гідроліз солей Купруму (II)
Виконання досліду: В дві пробірки внесіть по 2-3 краплі 0,5н розчину Купрум (II) сульфату (або хлориду) і за допомогою індикатора визначіть реакцію середовища. В одну пробірку додайте 2‑3 краплі 2н розчину Натрій карбонату. Спостерігайте утворення зеленого осаду Купрум (ІІ) гідроксокарбонату і виділення газу.
Завдання і запитання:
Спостереження |
Рівняння реакції |
|
|
Робота №2. Одержання комплексних сполук Купруму
Дослід № 6. Одержання амінокомплексу Купруму (II)
(фармакопейна реакція)
Виконання досліду. В пробірку з 0,5н розчином Купрум (II) сульфату (3 - 4 краплі) додайте по краплям розчин амоніаку. Спостерігайте утворення основної солі (CuOH)2SO4. Доливайте реактив до повного розчинення осаду, спостерігайте зміну забарвлення.
Завдання і запитання:
Спостереження |
Рівняння реакції |
|
|
Дослід № 7. Одержання малорозчинної сполуки Купруму (II) з комплексним аніоном (якісна реакція з жовтою кров’яною сіллю)
Виконання досліду. В пробірку, що містить 4-5 крапель розчину Купрум (ІІ) сульфату, добавте стільки ж крапель розчину комплексної солі K4[Fe(CN)6].
Завдання і запитання:
Спостереження |
Рівняння реакції |
|
|
Робота №3. Витіснення Купруму з солей активнішими металами
Дослід № 8. Відновлення йонів Cu2+ до вільного металу
Виконання досліду. У дві пробірки наберіть невелику кількість Купрум(ІІ) сульфату. У першу пробірку занурте залізну, а в другу — цинкову пластину (або гранули).
Завдання і запитання:
Спостереження |
Рівняння реакції |
|
|
Робота №4. Представлення студентських проектів
План
VІІ. 3. МАТЕРІАЛИ МЕТОДИЧНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАКЛЮЧНОГО ЕТАПУ
І. ПИТАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ:
ІІ. КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ: тестування у Classtime
|
ТЕСТИ з теми «Властивості сполук елементів ІВ групи»
|
1. Купрум (II) сульфат використовують в офтальмології, гінекології, урології, а також як протиотруту при отруєнні білим фосфором. При взаємодії з надлишком водного розчину аміаку CuSO4 утворює сполуку, яка містить йон:
А. [Cu(NH3 )4 ]2+
B. CuOH+
C. [Cu(OH)NH3 ]+
D. [Cu(NH3)2 ]+
E. [Cu(H2O)4 ]2+
2. Відновлення катіонів Cu2+ до металічної міді можна здійснити за допомогою
А. Ag
B. Zn
C. Hg
D. Na
E. K
3. Закінчити рівняння реакції, вказати суму коефіцієнтів:
СuSO4 + K4[Fe(CN)6 ] →
А. 10
B. 9
C. 12
D. 5
E. 6
4. У якій кислоті мідь розчиняється за кімнатної температури з утворенням солей Cu (II)
А. розв. HNO3
B. HCl
C. розв. H2SO4
D. розв. H3РO4
E. НІ
5. Взаємодія міді з концентрованою сульфатною кислотою супроводжується виділенням:
А. H2S
B. H2
C. S
D. SO2
E. SO3
6. Деякі сполуки, які знаходять застосування при дослідженнях фармпрепаратів, стійкі тільки у кислотному середовищі. Яку сіль треба розчинити у воді, щоб збільшити в ній концентрацію йонів Гідрогену?
А. СuSO4
B. Cu3(PO4)2
C. Cu(CH3COO)2
D. CuCO3
E. CuS
7. Купрум відіграє важливу роль в багатьох процесах, що відбуваються в організмі. Біологічна активність Купруму зумовлена здатністю йонів Cu2+:
А. руйнувати клітинні мембрани
B. зв’язувати вуглекислий газ
C. утворювати координаційні сполуки з біолігандами
D. підтримувати сталий осмотичний тиск біологічних рідин
E. стабілізувати клітинні мембрани
8. Купрум (ІІ) гідроксид проявляє амфотерні властивості тому що:
А. розкладається при нагріванні
B. диспропорціонує
C. реагує тільки з кислотами
D. реагує з кислотами і основами
E. реагує тільки з основами
9. Для перехідних металів характерна здатність до:
А. регулювання кислотно-основних властивостей біосистем
B. регулювання кислотних властивостей біосистем
C. участі тільки у реакціях комплексоутворення
D. участі тільки в окисно-відновних процесах
E. участі в окисно-відновних процесах та комплексоутворення
10. При вивченні хімії біогенних елементів треба знати приблизну розчинність речовин. Які йони не можуть одночасно знаходитись в розчині?
А. Cu2+, OH–
B. Cu2+, SO42–
C. Cu2+, Br–
D. Cu2+, Cl–
E. Cu2+ , NO3 –
11. Червона кров’яна сіль K3[Fe(CN)6] з розчинами солей Купруму (ІІ) утворює:
А. білий осад
B. чорний осад
С. синій розчин
D. червоно-бурий осад
Е. волошковий розчин
12. Який продукт утвориться при розчиненні Cu(OH)2 у надлишку концентрованого КОН?
А. K2 [Cu(OH)4]
B. реакція не проходить
C. [Cu(H2O)4 ](OH)2
D. K[Cu(OH)3]
E. [Cu(OH)2(H2O)2]
13. Фармакопейною реакцією на катіон Купруму (ІІ) є взаємодія з розчином:
А. амоніаку
B. Натрій тіосульфату
C. Натрій сульфіду
D. Натрій гідроксиду
E. Калій гексаціаноферату (ІІ)
14. При взаємодії надлишку розчину амоній гідроксиду з розчином Купрум(II) сульфату утворюється:
А. блакитнувато – зелений осад
B. волошковий розчин
C. білий осад
D. чорний осад
E. червоно – бурий осад
15. Чорний осад утворюється внаслідок додавання до розчину CuSO4:
А. NaOH
B. NH4OH
C. Na2S
D. Zn
E. Fe
16. Внаслідок взаємодії яких речовин утвориться Купрум (ІІ) гідроксид:
А. СuSO4 i NaOH
B. CuSO4 i NH4OH
C. Cu i H2O
D. CuO i H2O
E. СuCO3 i NaOH
17. Кристалогідрат CuSO4 ⋅5H2O використовують у медичній практиці:
А. як в’яжучий та антисептичний засіб
B. як седативний засіб
C. як антацидний засіб
D. як гіпоглікемічний засіб
E. як протизапальний препарат
18. Купрум(ІІ) гідроксид утворює з лугами комплексні сполуки, в яких Купрум проявляє координаційне число
А. 3
B. 6
C. 4
D. 5
E. 2
19. Яка з наведених формул відповідає електронній конфігурації атома Купруму
20. Яке молекулярне рівняння відповідає такому скороченому йонному рівнянню?
Cu2+ + S2- = CuS
ЕТАЛОН ВІДПОВІДЕЙ ДО ТЕСТІВ
з теми «Властивості сполук елементів ІВ групи»
|
A |
11. |
D |
|
B |
12. |
A |
|
E |
13. |
A |
|
A |
14. |
B |
|
D |
15. |
C |
|
A |
16. |
A |
|
C |
17. |
A |
|
D |
18. |
C |
|
E |
19. |
A |
|
A |
20. |
C |
ПІДСУМКИ ЗАНЯТТЯ. ОГОЛОШЕННЯ ОЦІНОК
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
«Неорганічна хімія»
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА:
Основна: Левітін Є.Я. Загальна та неорганічна хімія
В:Нова кн.,2003 р., ст. 272-459
Додаткова: Романова Н.В. Загальна та неорганічна хімія
К.: Ірпінь : ВТФ “Перун”, 2002 р., ст. 209-457
Вебсервіс Google Classroom.
1