МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
„ФАСТІВСЬКИЙ ЦЕНТР ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ”
Методична розробка та проведення уроку «Основи енергоефективності та екології» ІІ курс на тему:
«Енергоефективне використання матеріалів та ресурсів в процесі приготування страв із риби та нерибних продуктів моря»
Підготовив
Викладач предмету
«Основи енергоефективності та екології»
Мельник Іван Анатолійович
План – конспект уроку
Тема уроку: Енергоефективне використання матеріалів та ресурсів в процесі приготування страв із риби та нерибних продуктів моря.
Ця методична розробка сприяє підготовці кваліфікованих кухарів, здатних працювати у сучасних умовах, де ефективне використання енергії та матеріалів є основою професійної діяльності.
Мета уроку:
-
Навчальна: Ознайомити учнів з методами енергоефективного використання ресурсів при приготуванні страв із риби та морепродуктів.
-
Розвивальна: Розвивати професійні навички енергоощадного приготування їжі та екологічно свідомого використання сировини.
-
Виховна: Виховувати дбайливе ставлення до ресурсів, формувати екологічну культуру.
Тип уроку: Комбінований (теоретична частина + практична робота).
Завдання уроку:
-
Ознайомити учнів із основами енергоефективності під час приготування страв із риби та морепродуктів.
-
Формувати критичне мислення у плануванні роботи на кухні для економії часу, енергії та матеріалів..
-
Формувати професійну дисципліну та відповідальність за ефективне використання обладнання і продуктів.
-
Розвивати навички економного споживання та мінімізації харчових відходів під час приготування страв.
Обладнання та матеріали:
-
Презентація «Основи енергоефективності при приготуванні страв».
-
Плакати з порадами енергоефективного використання обладнання.
-
Сировина: риба (філе), морепродукти (креветки, мідії тощо).
-
Кухонне обладнання: індукційна плита, пароконвектомат, каструлі з кришками, пароварки.
-
Залишки риби для приготування бульйону (кістки, голова, обрізки).
Методи навчання:
-
Словесні (лекція, пояснення, обговорення).
-
Наглядні (презентації, робота з діаграмами).
-
Практичні (розрахунки, аналіз ситуацій).
Структура уроку
І. Організаційна частина……………………………………………………5 хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань……………………………………………10 хв.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу…………………………………………...30 хв.
ІV. Практична частина ………………..…………………………………..35 хв.
V. Підсумок уроку та домашнє завдання……………………………….5-7 хв.
Хід уроку
І. Організаційна частина
-
Привітання, перевірка присутності учнів.
-
Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
-
Запитання для обговорення:
-
Що таке енергоефективність?
-
Чому важливо раціонально використовувати ресурси під час приготування страв?
-
Які особливості приготування страв із риби та морепродуктів ви знаєте?
-
Як можна економити воду, енергію та продукти на кухні?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
-
Принципи енергоефективності на кухні:
-
Використання сучасного енергоефективного обладнання (індукційні плити, пароконвектомати).
-
Застосування каструль з товстим дном та кришками для скорочення часу теплової обробки.
-
Використання пароварок для приготування страв із риби та морепродуктів як енергоефективного методу.
-
Енергоефективне використання матеріалів:
-
Приготування рибних бульйонів із залишків (кісток, голів, шкіри).
-
Використання рибних відходів для приготування соусів, заливних страв або основи для супів.
-
Оптимізація нарізання сировини для скорочення часу приготування.
-
Екологічний підхід:
-
Мінімізація харчових відходів.
-
Правильне планування роботи: оптимальний обсяг води та температурний режим при варінні або тушкуванні риби.
ІV. Практична частина
-
Інструктаж з техніки безпеки:
-
Правила роботи з гострими інструментами (ножі) та гарячим обладнанням (індукційна плита, пароварка).
-
Завдання для учнів:
-
Група 1: Приготування парової риби з овочами з використанням пароварки для мінімізації енергоспоживання.
-
Група 2: Приготування рибного бульйону із залишків риби (кісток, обрізків) для подальшого використання в соусах.
-
Група 3: Тушкування морепродуктів з використанням каструлі з кришкою для збереження тепла і скорочення часу готування.
-
Контроль та аналіз:
-
Спостереження за роботою учнів.
-
Наголос на використанні енергоефективних методів: кришки на каструлях, оптимальне нагрівання води тощо.
Раціональне використання електроенергії дозволяє не тільки скоротити витрати на оплату комунальних послуг, але й знизити навантаження на екосистему, сприяючи сталому розвитку суспільства.
V. Підсумок уроку
-
Обговорення результатів роботи:
-
Що вдалося зробити для збереження ресурсів під час приготування?
-
Які методи енергоефективності застосовувалися?
-
Оцінювання:
-
Аналіз виконаних завдань, виставлення оцінок.
-
Узагальнення знань:
-
Головні принципи енергоефективності при приготуванні страв із риби та морепродуктів.
Домашнє завдання
-
Підготувати пропозиції для енергоефективного приготування конкретної рибної страви з мінімізацією відходів та витрат енергії.
Очікувані результати уроку:
-
Учні навчаться застосовувати енергоефективні методи під час приготування рибних страв.
-
Розвинуть навички раціонального використання матеріалів та ресурсів.
-
Усвідомлять важливість екологічно відповідальної кулінарії в професійній діяльності.