Міністерство освіти і науки України
ДНЗ «Лісоводський професійний аграрний ліцей»
Методична розробка на тему: «Україна на початку ХХ ст.»
Виконала: викладачка
ДНЗ «Лісоводський ПАЛ»
Нестерук Ніна Яківна
с. Лісоводи 2024 р.
Урок №
Тема: Узагальнення знань за темою «Україна на початку ХХ ст.»
Мета:
Обладнання: набори – «Склади речення», картки бали. Тип уроку: узагальнення та систематизації знань. Форма уроку: урок-естафета, з елементами уроку - гри «Хто? Де? Коли?».
Хід уроку
Революція-це догнивання старого режиму. І немає порятунку ні в тому, що почало гнити, ні в тому, що його довершило. М.Бердяєв Революція-варварський спосіб прогресу. Ж.Жорес
І. Організаційна частина. Емоціональний настрій здобувачів освіти. Слова викладача про завершення вивчення теми. Постановка завдань здобувачам освіти на урок. ІІ. Актуалізація знань. Інтелектуальна розминка 1.Яка територія України входила до Російської імперії? 2.Які основні події відбулися в Російській імперії на початку ХХ ст.? 3.Які були вимоги українців до царського уряду під час революції 1905-1907 рр.? ІІІ. Основна частина уроку Гра «Естафета» Клас об’єднується в три команди, кожна з яких придумує назву, емблему та девіз. Головна мета кожної команди – набрати найбільшу кількість балів. Організація гри – змагання між командами: поділ на 3 команди, вибір капітана, пояснення правил гри. Команди по черзі отримують запитання. Якщо команда не відповідає, право відповіді переходить до наступної команди. Час на пошук відповіді – 30 секунд. Правила гри. Кожен гравець повинен відповісти. Гравець набирає кількість балів для себе і для команди. Якщо гравець не знає, він говорить «пас», і хід переходить до гравця іншої команди. Команда впоралася із грою, коли в ній взяли участь всі гравці. На початку гри проводиться жеребкування, щоб визначити, яка команда буде починати першою, яка-другою, яка-третьою. Завдання для жеребкування. Кожна команда отримує набір слів, з яких потрібно скласти відповідне речення. В наборі може бути зайве слово, яке не стосується певної теми.
Підкреслені слова зайві.
«Думка» Кожна відповідь-2 бали. 1.Селяни при виході із сільської общини отримували земельний наділ, який називався __________________ . 2.Столипінська аграрна реформа розпочалася виданням указу від ____________ . 3.Революція 1905-1907 рр. розпочалася подією, яка називається _______________ . 4.Селяни з України переселялися на _______________________________________ . 5.Першим повсталим кораблем під час революції 1905-1907 рр. був ___________ . 6.Перша «Просвіта» на Наддніпрянщині виникла в місті ___________ , в ____ році. «Помилка» Знайдіть помилку у твердженні.(2 бали) 1.УНП метою діяльності вбачала-здобуття Україною автономії. 2.В Україні перша рада робітничих депутатів виникла в Києві. 3.Найбільш поширеною формою монополій в Росії були картелі. 4.У 1900-1903 рр. Україну охопило економічне піднесення. 5.Цукробурякове виробництво було найбільш розвинене в Південній Україні. 6.На українських землях на початку ХХ ст. технічний переворот не було завершено.
7.Столипінська реформа привела до зменшення виробництва сільськогосподарської продукції. 8.Першою політичною партією, яка виникла на Наддніпрянській Україні, була УСДРП. 9.Кульмінацією революції стали липневі збройні повстання робітників 1905 року. 10.Під час революції 1905-1907 рр. найактивнішими були селяни. 11.Емським указом Столипін забороняв реєстрацію чужородних видань. 12.І Державна Дума була законопослушна цареві. «Ім’я» Кожне запитання-2 бали. 1.Російський імператор, за часів правління якого сталася революція 1905-1907 рр. 2.Міністр внутрішніх справ, автор аграрної реформи. З.Лідер партії УНП. 4.Керівник повстання матросів на крейсері «Очаків». 5.Керівник повстання роти саперів Київського гарнізону. 6.Лідер партії більшовиків в Росії. «Історичний портрет» Дати коротку розповідь про особу.(2 бали) 1.Микола ІІ. 2.П.Столипін. 3.Д.Антонович. 4.М.Міхновський. 5.Б.Грінченко. 6.В.Винниченко «Документ» Визначити, в якому документі було вміщено такі положення (2 бали) 1.Заборона реєструвати чужородні видання та організації. 2.Дарувалися політичні та громадянські прав та свободи. 3.Про ліквідацію сільської общини, дозвіл переселятися на хутір. 4.Один голос поміщика прирівнювався до 260 голосів селян. 5.Здобуття Україною незалежності. 6.Висувалось українською громадою три проблеми: освітня, земельна, питання автономії. «Дата» Правильна відповідь-2 бали. 1.1905-1907 рр. 2.9 січня 1905 р. 3.14 червня 1905 р. 4.17 жовтня 1905 р. 5.11 листопада 1905 р. 6.18 листопада 1905 р. 7.3 червня 1907 р. 8.9 листопада 1906 р. 9.20 січня 1910 р. 10.1900 р. 11.1902 р. 12.30 жовтня 1905 р. «Термінологія» Кожне питання-3 бали. 1.Партія-це ____________________________________________________________. 2.Шовінізм-це _________________________________________________________ . 3.Монополія-це _______________________________________________________ . 4.Трест-це ____________________________________________________________ . 5.Столипінський циркуляр-це ____________________________________________ . 6.Синдикат-це _________________________________________________________ . 7.Картель-це __________________________________________________________ . 8.Концерн-це __________________________________________________________ . 9.Інвестиція-це _________________________________________________________. 10.Облігація-це ________________________________________________________ . 11.Державна дума-це ___________________________________________________ . 12.Відруб-це ___________________________________________________________ . «Порівняння» Порівняти наведені пари понять (3 бали) 1.Хутір та відруб. 2.Розвиток важкої та легкої промисловості. 3.Валуєвський циркуляр та Столипінський циркуляр. 4.Програма УНП та УСДРП. 5.Напрями переселень українських та російських селян. 6.Погляди галицьких партій та партій Наддніпрянщини щодо участі українців у майбутній війні. «Зміст» Дати коротку характеристику подіям і фактам.(3 бали) 1.Аграрна реформа. 2.Новий виборчий закон. 3.Царський Маніфест 17 жовтня 1905 р. 4.Столипінський циркуляр 1910 р. 5.Причини революції 1905-1907 рр. 6.Рушійні сили революції 1905-1907 рр. 7.Привід до революції. 8.Економічна криза. 9.Види монополій. 10.Напрями переселень селян з України. 11.Програма ТУПу. 12.Наслідки Столипінської аграрної реформи.
І тур. «Хто?». 1.Хто очолював українську політичну партію, створену в 1902 р. в Наддніпрянщині, яка відстоювала ідею незалежності України? (М.Міхновський); 2.Хто був ініціатором проведення аграрної реформи в 1906 – 1911 рр. (П.Столипін); 3.Хто в 1901 р. очолив Українську греко-католицьку церкву? (А.Шептицький); 4.На початку ХХ ст.. на оперних сценах світу царювали співаки – Баттістіні, Карузо, Тітто Руффо, Ф.Шаляпін. І лише одна жінка спромоглася сягнути їхніх висот і стати в рівень із ними. Найвимогливіші критики світу називали її «Незабутньою Аїдою», «Найчарівнішою Чіо-Чіо-Сан», «Вражаючою Валькірією». Хто ця жінка? (С.Крушельницька); 5.Хто з видатних українських режисерів та акторів належав до талановитої родини Тобілевичів? (І.Карпенко-Карий, М.Садовський, П.Саксаганський); 6.Видатний історик, етнограф та педагог, перша жінка – почесний професор Харківського університету? Хто вона? (О.Єфименко); 7.Український письменник, поет, учений, публіцист, перекладач, громадський і політичний діяч, ініціатор створення першої політичної партії на українських землях, автор збірки поезій «Вічний революціонер». Хто він? (І. Франко); 8.Український культурно0 освітній діяч, письменник, композитор, історик. Він став засновником і головою товариства «Просвіта» в Миколаєві, на власні кошти відкрив народну школу з українською мовою навчання, а в 1908 р. була опублікована його «Історія України - Руси». Хто він? (М.Аркас); 9.Хто очолив повстання моряків на крейсері «Очаків» у жовтні 1905 р.? (П.Шмідт); 10.Видатний льотчик початку ХХ ст., перший виконавець «мертвої петлі». (П.Нестеров); 11.Український історик, автор багатотомної «Історії України – Руси», організатор української науки, політичний діяч і публіцист, голова Наукового товариства ім. Т. Шевченка. Хто він? (М.Грушевський); 12.Український природознавець, мислитель, засновник геохімії, біогеохімії та радіогеології, космізму. Один із засновників Української Академії наук; став дійсним членом АН України та її першим президентом (із 1919). Хто він? (В.Вернадський); 13.Видатнийукраїнський письменник, громадський діяч, голова Просвіти в Чернігові. Напередодні революції 1905-1907 рр. написав і опублікував оповідання «Fata morgana», у якому передав основні зрушення у свідомості селянства і нові тенденції в еволюції соціальної психології села. Хто він? (М.Коцюбинський); 14.Хто очолював Українську думську громаду в І Державній думі Росії? (І.Шраг); 15.Українська письменниця, активна учасниця феміністичного руху, авторка творів «Людина», «Царівна», «Земля». Хто вона? (О.Кобилянська).
ІІ тур. «Де?» 1.Де було створено першу політичну партію в Наддніпрянській Україні? (у Харкові); 2.Де розгорнули свою діяльність фізкультурно-спортивні організації «Січ»,»Сокіл», «Пласт»? (Східна Галичина); 3.Де відбулося повстання саперів під проводом Б.Жаданівського? (у Києві); 4.Де на українських землях провідні позиції належали православній церкві? (у Наддніпрянщині); 5.Де на українських землях провідні позиції належали греко-католицькій церкві? (на західноукраїнських землях); 6.Де в 1906 р. М.Садовський створив перший український стаціонарний професійний театр? (у Полтаві); 7.Де жив і працював видатний український історик Д.Багалій? (у Харкові); 8.Де на початку ХХ ст. на українських землях національно-визвольний рух досяг найбільшого піднесення? (у Східній Галичині); 9.Де на українських землях на початку ХХ ст. відбувався інтенсивний розвиток важкої промисловості? (Донецько-Криворізький басейн); 10.Де було засновано першу в Наддніпрянській Україні «Просвіту»? (в Одесі); 11.Де було вбито П.Столипіна? (у Києві); 12.Де в Російській імперії українські переселенці заселили район, який дістав назву «Зелений клин»? (південь Далекого Сходу); 13.Де українські депутати з метою захисту прав українців утворили Українську громаду? (у І та ІІ Державній думі Росії); 14.Де О.Матюшенко очолив повстання? (в Одесі, на броненосці «Потьомкін»); 15.Де відбулися події, які отримали назву «кривава неділя»? (у Петербурзі);
ІІІ тур. «Коли?» 1.Коли відбулася економічна криза на початку ХХ ст.? (1900-1903 рр.); 2.Коли було видано брошуру М.Міхновського «Самостійна Україна»? (1900 р.); 3.Коли виникла перша наддніпрянська політична партія? (1900 р.); 4.Коли М.Міхновський заснував УНП? (1902 р.); 5.Коли було засновано УРП та УДП? (1904 р.); 6.Коли РУП було перейменовано в УСДРП? (1905 р.); 7.Коли було засновано спортивно-фізкультурну організацію «Сокіл»? (кінець 90-х рр. ХІХ ст.); 8.Коли виникла перша молодіжна організація «Січ»? (1900 р.); 9.Коли було створено молодіжну організацію «Пласт»? (1911 р.); 10.Коли А.Шептицький очолив греко-католицьку церкву? (1900 р.); 11.Коли відбулося повстання на броненосці «Потьомкін»? (червень, 1905 р.); 12.Коли почала виходити перша щоденна українська газета «Хлібороб»? (листопад, 1905 р.); 13.Коли був виданий указ царського уряду, який започаткував Столипінську аграрну реформу? (1906 р.); 14.Коли відбувся третьочервневий переворот, який ознаменував закінчення революції? (1907 р.); 15.Коли було створено ТУП? (1908 р.). ІV. Підбиття підсумків уроку. Підрахунок балів. Оголошення результатів гри. Визначення переможців. Виставлення оцінок. V. Домашнє завдання 1.За курсом всесвітньої історії повторити матеріал про утворення Антанти, Троїстого союзу й основні суперечності між провідними державами світу на початку ХХ ст.