МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«ДНІПРОВСЬКИЙ ТРАНСПОРТНО-ЕКОНОМІЧНИЙ КОЛЕДЖ»
Для викладачів та студентів
Організація якісного навчання з фізики і астрономії в умовах карантину (з досвіду роботи)
Розробив спеціаліст І категорії викладач фізики і астрономії Карманов О.В.
Дніпро 2021 р.
Затверджено на засіданні предметної (циклової) комісії
«Математичної та природничо-наукової підготовки»
Протокол № ____ від «_____» _______________ 2021 року
Голова предметної комісії __________________ О.Є. Кабанець
Методична розробка на тему «Організація якісного навчання з фізики і астрономії в умовах карантину (з досвіду роботи)» містить методичні надбання для дистанційного навчання студентів в умовах карантину. Детально розглянуті деякі ресурси Інтернет, які необхідно впроваджувати як елементи дистанційної освіти під час карантину для формування та розвитку предметних і ключових компетентностей студентів Державного навчального закладу, достатніх для засвоєння навчального предмета на рівні вимог державного стандарту. Використання додаткового навчального матеріалу в електронному вигляді допомагає викладачу організувати якісне навчання з фізики і астрономії, а також підвищити інтерес до навчання в незвичних для студентів умовах карантину.
Мета даної розробки – показати елементи методики компетентнісного навчання за допомогою нових освітніх технологій, надбаних з власного досвіду роботи та сприяти їх поширенню, заохочення викладачів з високим рівнем педагогічної майстерності до їх використання.
Зміст розробки складений у відповідності з вимогами нової навчальної програми з фізики й астрономії для закладів загальної середньої освіти (рівень стандарту), затвердженою Міністерством освіти і науки України (наказ № 1539 від 24.11. 2017 року) та розроблених на основі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392.
Головним в організації якісного навчання з фізики і астрономії в умовах карантину є те, що на перше місце поставлено очікувані результати навчальнопізнавальної діяльності студента. За такого підходу чітко видно, якими компетентностями має оволодіти студент при вивченні теми. Змістова частина он-лайн занять в цьому випадку і стає похідною результативної частини. Така структура концентрує увагу не на змісті матеріалу: «що вивчати», а на тому «для чого це потрібно вивчати», що по суті і є основою компетентнісного підходу.
Результати навчально-пізнавальної діяльності студентів, що здійснюється дистанційно в умовах карантину, викладач отримує шляхом незалежного тестування за допомогою ресурсів Інтернет, а також самооцінюванням студентів. Якісне дистанційне навчання структуровано за трьома компонентами компетентності: знаннєвим, діяльнісним і ціннісним. Виявлення сформованості знаннєвого компонента компетентності можливе через уміння оперувати термінами та поняттями; формулювати визначення понять; називати ті чи інші явища, процеси тощо; характеризувати їх за певними ознаками; пояснювати механізми процесів тощо. Сформованість діяльнісного компонента тісно поєднана з виконанням практичної частини навчальної програми і в результатах навчання відображена в уміннях розв’язувати фізичні задачі, виконувати експериментальні дослідження тощо. Прояв ціннісного компонента виражений через ставлення учнів у висловлених судженнях, їх обґрунтуванні, оцінці, висновках.
Удосконалити дистанційне навчання в умовах карантину можливо з використанням таких Інтернет ресурсів, як ZOOM (Zoom Video Communications) - комунікаційне програмне забезпечення, яке об'єднує відеоконференції, онлайнзустрічі, чат і мобільну спільну роботу; освітній проект «На Урок», який дозволяє викладачу проводити дистанційне незалежне тестування студентів і надає змогу знайти на порталі максимальну кількість корисних теоретичних та практичних матеріалів для підвищення якості навчання; інші сервіси для створення мотиваторів, QR-кодів, хмар слів, ребусів, пазлів, кросвордів та інших інтерактивних завдань і вправ.
Робота з цими ресурсами Інтернет забезпечує організацію якісного навчання з фізики і астрономії в умовах карантину, розвиток умінь і навичок студентів та сприяє в оволодінні студентами методів наукового пізнання дистанційно, а також розвиває навички самостійної роботи з великими обсягами інформації, уміння логічно мислити, працювати в колективі он-лайн, виховувати активність, самостійність, колективну відповідальність.
Дана праця може бути корисною як для викладачів так і для студентів.
Методична розробка на тему «Організація якісного навчання з фізики і астрономії в умовах карантину (з досвіду роботи)» виконана на достатньому науково-теоретичному рівні і містить методичні матеріали і рекомендації для підготовки елементів он-лайн занять у рамках дистанційного навчання студентів в умовах карантину. Зміст розробки складений у відповідності з вимогами нової навчальної програми з фізики й астрономії для закладів загальної середньої освіти.
Дана методична розробка дозволяє удосконалити організацію якісного навчання в умовах карантину за допомогою деяких ресурсів Інтернет, які бажано впроваджувати як елементи дистанційної освіти для формування та розвитку предметних і ключових компетентностей студентів Державного навчального закладу, достатніх для засвоєння навчального предмета на рівні вимог державного стандарту.
Розглянуті елементи роботи таких Інтернет ресурсів, як ZOOM, освітній проект «На Урок», інші сервіси для створення мотиваторів, QR-кодів, хмар слів, ребусів, пазлів, кросвордів та інших інтерактивних завдань і вправ, тобто інструментів підготовки он-лайн занять для підвищення якості навчання в умовах карантину. Наскрізними змістовими лініями матеріалу даної розробки є компетентнісна напрямленість очікуваних результатів навчально-пізнавальної діяльності студента.
Дана методична розробка дозволяє удосконалити організацію якісного навчання з фізики і астрономії в умовах карантину з використанням Інтернет ресурсів ZOOM, освітнього проекту «На Урок» та інших інструментів для підготовки інтерактивних завдань і вправ, що сприяє в оволодінні студентами навчальної програми та підвищує інтерес до вивчення предмету.
Методична розробка рекомендована для застосування викладачами та студентами.
Викладач вищої категорії ________________ Є. А. Крісан
Зміст 1) Вступ.
2) Основна частина (методичні матеріали і рекомендації для підготовки елементів он-лайн занять у рамках дистанційного навчання студентів в умовах карантину для організації якісного навчання з фізики і астрономії).
3) Список літератури.
Найважливішим завданням організації якісного навчання з фізики і астрономії в умовах карантину в Україні є підготовка освіченої, творчої особистості та формування її фізичного й морального здоров'я. Вирішення цієї проблеми передбачає нові інструменти підготовки елементів он-лайн занять у рамках дистанційного навчання студентів з використанням Інтернет ресурсів, що сприяє в оволодінні студентами навчальної програми та підвищує інтерес до вивчення фізики і астрономії.
Он-лайн навчання становить незвичні питання для студентів і викладачів: настає перехід від накопичення знань - до вміння оперувати знаннями, від «одноразової» освіти - до безперервної, від поточної організації навчання - до індивідуальної. Цей процес є особливо актуальним в умовах карантину у зв'язку з необхідністю дистанційного навчання.
Відчувається потреба у впровадженні таких методик, які б допомогли реалізації особистісного підходу до студента з метою підвищення якості навчання за допомогою додаткової зацікавленості до вивчення навчальної дисципліни. Саме тому в даній розробці і розглядаються приклади роботи з деякими Інтернет ресурсами: ZOOM, освітній проект «На Урок», інші сервіси для створення мотиваторів, QR-кодів, хмар слів, ребусів, пазлів, кросвордів та інших інтерактивних завдань і вправ, тобто інструментів підготовки он-лайн занять для підвищення якості навчання в умовах карантину.
Актуальність даної теми обумовлена необхідністю удосконалення та підвищення якості дистанційних занять для формування ключових компетентностей: знаннєвим, діяльнісним і ціннісним. Сформованість знаннєвого компонента компетентності можливо через уміння оперувати термінами та поняттями; формулювання визначення, понять тощо; характеристика їх за певними ознаками; пояснювання механізму процесів та інше. Сформованість діяльнісного компонента тісно поєднана з виконанням практичної частини навчальної програми дистанційно і в результатах навчання відображена в уміннях розв’язувати фізичні задачі, виконувати дослідження тощо. Прояв ціннісного компонента виражений через ставлення студентів у висловлених судженнях, їх обґрунтуванні, оцінці, висновках.
Співдружність знань фізики і астрономії з Інтернет ресурсами сприяє не тільки формуванню пізнавальних мотивів, а й призводить до усвідомлення потреби в одержанні знань, переносу їх у практичну діяльність, використання в нестандартних ситуаціях, адже в реальному житті і власній професійній діяльності студент - майбутній фахівець має вміти вирішувати найрізноманітніші проблеми, які можна розглядати як задачі, які людина формулює, складає і розв’язує.
Серед різноманітних форм дистанційного навчання особливо місце займають інтерактивні завдання і вправи, які дають можливість перекинути «місток» між «треба» і «цікаво». Завдяки цьому вони можуть бути поставлені, як введення до той чи іншої теми курсу фізики й астрономії, або як ілюстрацію до пояснень викладача, чи як повторення та узагальнення вивченого матеріалу. Інтерактивні завдання і вправи дозволяють включити дистанційно до пошуку рішення той чи іншої задачі одночасно всю групу студентів. Це в значній мірі активізує пізнавальну діяльність студентів та дозволяє поглибленому засвоєнню матеріалу і є засобом боротьби із формалізмом у знаннях студентів (рис. 1).
Щоб досягти високого рівня володіння умінням швидко і правильно виконувати завдання потрібна систематична наполеглива і цілеспрямована робота студентів не тільки з викладачем, але й друг з другом. Роль викладача в дистанційних заняттях повинна зводитися до керування діяльності студентів на досягнення цілей заняття, отже відбувається максимальна
«включеність» в процес пізнання всіх студентів групи. Сумісна діяльність означає, що кожен вносить свій особистий індивідуальний вклад, в
ході роботи йде обмін знаннями, ідеями, засобами діяльності. Рис. 1
Оцінка викладача формується на основі врахування активності кожного студента, докладених ним зусиль, способу спілкування, вміння співпрацювати дистанційно в умовах карантину.
Дистанційне навчання вимагає від викладачів і студентів знання класифікації інформаційних ресурсів, принципів побудови освітнього вебпростору, механізму роботи соціальних сервісів мережі Інтернет і вміння оперувати основними поняттями освітнього середовища, оволодіння методикою і технологіями електронного навчання в освітньому середовищі, а також вміння реалізовувати власні методичні розробки за допомогою соціальних сервісів мережі Інтернет. Навчитися застосовувати соціальні сервіси в освітньому процесі, навчитися класифікувати соціальні сервіси та вміти застосовувати їх і як засіб розміщення освітнього матеріалу, і як інструмент створення освітнього середовища, що дозволить розширити кругозір, підвищити інформаційний та загальнокультурний рівень студентів, розвинути ряд соціальних компетентностей особливо для організації якісного навчання з фізики і астрономії в умовах карантину в Україні.
1. Використання Інтернет ресурсів в освітньому процесі
Розвиток сучасної освіти в усьому світі орієнтовано на створення системи безперервної освіти та інтеграцію в єдиний освітній простір. Середовищем для організації освітнього простору можуть стати Інтернет ресурси, які надають одночасно можливість розміщення освітнього матеріалу та обслуговування самого навчального процесу. У рамках організації якісного навчання з фізики і астрономії в умовах карантину та інформатизації навчального процесу необхідно пам'ятати, що навчання - це перш за все взаємодія студента і викладача. Важливо, щоб інформаційно-комунікаційні технології служили не просто засобом зберігання знань, а й знаряддям їх передачі.
Структурування навчального матеріалу засобами веб-сервісів формує дидактичну систему, що забезпечує:
• Особистісно-орієнтовану взаємодію викладача і студента;
• Організацію різноманітної навчальної діяльності;
• Створення освітнього середовища, що сприяє емоційно-ціннісному, соціально-особистісному, пізнавальному, естетичному розвитку студента і збереження його індивідуальності;
• Збалансованість репродуктивної та дослідницької, творчої діяльності, колективних та індивідуальних форм активності.
Чи потрібно використовувати освітні веб-ресурси? Ресурс - це джерело, будякий запас. Сьогодні найбільш поширеними є поняття про такі основні види ресурсів: природні, енергетичні, матеріальні, трудові, фінансові. Інформаційні технології дозволяють виділити ще один вид ресурсу: інформаційні ресурси - запас, джерело інформаційних даних.
Наприклад, як джерело інформаційних даних можна розглядати звичайну книжкову бібліотеку, яка є місцем накопичення інформаційних ресурсів - книги, журнали, статті, словники, енциклопедії та інше.
Освітні веб-ресурси - це ресурси освітнього характеру, які розміщенні у веб-просторі мережі Інтернет. Сюди належать не тільки ресурси, що підготовлені за спеціальною веб-технологією (веб-сторінка, веб-сайт, веб-портал), а й інші електронні ресурси, що зберігаються на веб-серверах у вигляді різних форматів (текстового, графічного, архівного, аудіо та відео форматів і
т.д.). Рис. 2
Освітні веб-ресурси – це електронні інформаційні ресурси, які призначені для забезпечення процесу навчання на визначених ступенях освіти і з певної предметної галузі, розміщенні у веб-просторі локальної чи глобальної мережі
(рис. 2) у вигляді різних форматів (текстового, графічного, архівного, аудіо та відео форматів і т.д.). Освітні веб-ресурси повинні мати високий рівень виконання, належне художнє оформлення, характеризуватися повнотою матеріалу, забезпечувати якість методичного інструментарію і технічного виконання, відповідати дидактичним принципам логічності та послідовності викладу даних. Вони можуть бути збережені на будь-якому електронному носієві або розміщені у веб-просторі локальної чи глобальної мережі.
Використання існуючих на сьогоднішній день освітніх веб-ресурсів, більшість з яких опубліковано в мережі Інтернет, дозволяє:
• суттєво покращити теоретичне викладання навчальної дисципліни;
• значно розширити можливості навчання шляхом застосування різноманітних форм, видів та способів представлення теоретичного, практичного, довідкового матеріалу;
• організувати ефективні форми навчальної діяльності для самостійного здобуття знань, умінь та навичок;
• проводити діагностику інтелектуальних можливостей студентів, а також визначати рівень їх навчальних досягнень, готовність до певного виду діяльності;
• здійснювати управління навчальним процесом, автоматизувати
процеси контролю результатів навчання, тренування, тестування;
• генерувати завдання в залежності від інтелектуального рівня кожної особистості та попередньо набутого досвіду;
• забезпечити умови самостійної навчальної діяльності для
самонавчання, саморозвитку, самовдосконалення, самоосвіти, самореалізації;
• працювати в сучасних телекомунікаційних середовищах, забезпечити управління інформаційними потоками даних.
Освітній сайт - це набір взаємопов'язаних веб-сторінок, об'єднаних спільною тематикою, який призначений для забезпечення освіти. Сайт може бути розміщеним у веб-просторі локальної чи глобальної мережі.
Можна сказати, що освітній сайт - це освітній веб-ресурс, але не слід говорити, що освітній веб-ресурс - це освітній сайт.
Всі викладачі повинні вміти використовувати освітні веб-ресурси. Порівнюючи те, що вже є в мережі, можна створити ще краще і адаптувати його до тих умов, в яких той чи інший ресурс буде використовуватись, зокрема для організації якісного навчання з фізики і астрономії в умовах карантину.
Кожен тип освітніх веб-ресурсів (розміщені у мережі презентації, відеолекції, відеоконференції, електронні підручники, мультимедіа курси, комп'ютерні моделі та ін.) призначений для вирішення обмеженого кола специфічних завдань, тому їх використання можливе в якості допоміжного матеріалу при організації навчального процесу з традиційними педагогічними технологіями.
Звичайно, ніщо не зрівняється з «живим» поясненням викладача, практичним заняттям, лабораторною роботою чи лекцією, тому освітні веб-ресурси ніколи не стануть основним матеріалом, а лише
додатковим. Рис. 3
Дещо інша ситуація стає при використанні системи дистанційної освіти, яка передбачає оволодіння матеріалом самостійно, без «реальної» участі викладача. Прикладом такого ресурсу може бути Google Classroom (рис. 3) - безкоштовний веб-сервіс створений Google для навчальних закладів з метою спрощення створення, поширення і класифікації завдань безпаперовим шляхом. Основна мета сервісу - прискорити процес поширення файлів між викладачами та здобувачами освіти. Веб-освітній простір підтримки навчання призначений для підвищення якості навчання за рахунок використання досягнень сучасних інформаційних технологій, організації дистанційного керування навчанням і забезпечення вебдоступу до різних захищених освітніх веб-ресурсів.
Архітектура веб-освітнього простору включає: вхід - вікно введення атрибутів веб-доступу користувача до освітнього веб-простору через веб-портал; освітній портал - вікно веб-доступу користувача до освітніх ресурсів вебпростору; керування доступом до освітніх ресурсів - реалізує єдиний доступ до всіх освітніх ресурсів веб-простору та забезпечує режими реєстрації і авторизації з урахуванням прав доступу користувача до освітніх ресурсів; методика навчання - забезпечує вибір методу навчання по освітньому ресурсу серед методів, прийнятних в освітньому веб-просторі: адаптивне навчання, звичайне навчання тощо.
Мережеве програмне забезпечення підтримує групову взаємодію, дозволяє користувачам спільно діяти - обмінюватися інформацією, зберігати посилання та мультимедійні документи. Принципи функціонування: простота та доступність, тобто максимальна легкість опанування технологій користувачами-початківцями, функціональність інтерфейсу, проста навігація, наочність та не переобтяженість дизайну; інформацію (текстову, мультимедійну тощо) може розмістити на сайті будь-який користувач, а інші відвідувачі використовувати, поліпшувати, оцінювати, коментувати, тобто контролювати процес формування інформаційних ресурсів; ефект «колективного інтелекту».
Сервіси покращуються постійно, в режимі реального часу, більше не існує релізів програмного забезпечення.
До основних широко використовуваних Інтернет сервісів можна віднести пошукові системи - системи, які дозволяють користувачам самим визначати в якому напрямку вести пошук, які сайти переглядати насамперед, на які слова звертати першочергову увагу і яким чином представляти знайдені результати. Для пошуку необхідної інформації в ресурсах використовуються ключові слова, які називаються мітками або тегами. Ключові слова задають самі користувачі. Поширена форма візуалізації сукупності всіх тегів ресурсу - «Хмаринка тегів». «Хмаринка тегів» відображає область інтересів авторів, які розміщують контент на даному ресурсі. Вибравши тег, можна отримати список категоризованих матеріалів з даної теми.
Веб-сервіси бажано використовувати в організації якісного навчання з фізики і астрономії в умовах карантину, тому що вони пропонують переваги, які складно замінити в умовах дистанційного навчання:
• Використання відкритих, безкоштовних та вільних електронних ресурсів - мережеві спільноти можуть надати колекції цифрових об’єктів та програмного забезпечення.
• Самостійне створення мережевого навчального контенту - створення матеріалів та публікацій і їх розміщення в мережі інтернет спрощено, можна сформувати свій мережевий контент.
• Засвоєння інформаційних концепцій, знань та навичок - принципово нові можливості для діяльності, в яку надзвичайно легко залучаються студенти, що не володіють ніякими спеціальними знаннями в галузі інформатики.
• Спостереження за діяльністю учасників дистанційного навчання - мережа Інтернет відкриває нові можливості, поле для спільної діяльності викладачів і студентів.
Нові мережеві сервіси створюють нове середовище спілкування, в якій значення безпосереднього обміну повідомлення помітно знижується. Для того щоб дізнатися, чим займається людина, які дії він робить, немає ніякої необхідності його про це запитувати. Для цього достатньо просто спостерігати за його мережевий діяльністю. Нові інформаційні технології зробили помітний вплив на те, як ми почали спілкуватися, думати і діяти спільно. Наша мова і наше мислення поступово розширюються і доповнюються новими словами і інструментами.
2. Робота в ZOOM (Zoom Video Communications)
Сервіс Zoom (Zoom Video Communications) - комунікаційне програмне забезпечення, яке об'єднує відеоконференції, онлайн-зустрічі, чат і мобільну спільну роботу, був створений для професійного конференц-зв'язку, але його дійсно легко використовувати для проведення он-лайн
занять з фізики і астрономії (рис. 4). Рис. 4
Режим карантину наказує студентам і викладачам проводити заняття дистанційно, не всі звикли працювати з дому, і перехід в робочий режим з нестандартного приміщення може виявитися величезною зміною. Але є позитивні моменти навчання з дому: економимо час на поїздки, можна більше часу відвести на більш якісне виконання необхідних завдань.
Але проблеми, в тому числі самотність, постійний зв'язок і підвищена схильність до відволікання, можуть істотно вплинути на психіку і продуктивність. Отже, сервіс ZOOM допомагає організувати якісне навчання з фізики і астрономії в умовах карантину, обмежити відволікаючі фактори, зберегти конфіденційність і зустрітися за допомогою відеозв’язку.
Крок 1: Створення облікового запису Zoom - зареєструватися можно безкоштовно. Безкоштовна версія Zoom Basic надає всі необхідні можливості і функції, дуже добре підходить для безлімітних відеодзвінків 1:1 і групових викликів (обмеження по часу становить 40 хвилин, якщо ви є організатором зустрічі).
Крок 2: Завантаження програмного забезпечення Zoom Meetings на свій комп'ютер або мобільний пристрій (рис. 5). Звідти просто увійдіть в систему, і можна починати заняття! Рис. 5
Ноутбук (Maкбук або персональний комп’ютер), ймовірно, має вбудовану камеру і звук. Має велике значення для учасників занять, якщо додатково користуватися якісною веб-камерою і хорошим мікрофоном. Для покращення відео можна придбати таку веб-камеру або бездротові гарнітури. Навіть пара дротових навушників з мікрофоном дуже допомогає покращити якість зображення і звучання.
Існує безліч відмінних ресурсів із передових методів роботи з дому і використання цифрових технологій. Ось кілька: «Передові методи роботи з дому за допомогою Zoom», «Створення персонального навчального простору для онлайн-освіти та змішаної форми навчання», «ZOOM.
Інструкція з організації роботи» та інші.
Організація занять з хмарною платформою для проведення онлайн відео-
конференцій ZOOM: Рис. 6
- планування занять за розкладом (формується в електронному вигляді):
дата, час, автоматично надається ідентифікатор персональної конференції і код доступу (рис. 6);
- надсилання запрошень (заплановане заняття повідомляється студентам (рис. 7) в спеціально створеній групі в месенджерах Telegram або Viber);
- підготовка до початку роботи та запису (безпосередньо відкриття екрану для роботи на занятті, перевірка налаштувань);
- підключення студентів (самостійно);
- демонстрація презентації, відео, екрану,
камери, дошки;
Рис. 7
-
керування учасниками
(рис. 8), опитування, чат, надання слова та інша взаємодія.
Рис. 8
Персональний кабінет викладача надає змогу запланувати всі свої заняття згідно з розкладом заздалегідь (рис. 9).
Рис. 9
Zoom для освітніх установ (шкіл початкової та середньої освіти) дозволяє школам і викладачам використовувати сервіси Zoom Meeting в освітніх цілях. Компанія Zoom використовує політики і процедури, призначені для забезпечення відповідності вимогам чинних законів у сфері забезпечення конфіденційності учнів, в тому числі Генерального регламенту щодо захисту персональних даних (GDPR), Федерального закону про захист прав і конфіденційності в сфері освіти
(FERPA) та інших застосовних регіональних законів. Компанія Zoom не використовує дані учнів в маркетингових або рекламних цілях, так само як і в будь-яких комерційних цілях; дані використовуються виключно з метою надання сервісів в сфері освіти.
3. Робота в Українському освітньому онлайн-порталі «На Урок»
Дистанційна освіта вимагає від викладача вміння опановувати нові сходинки віртуального навчання. Чим здивувати студентів і як залучити їх до співпраці? Багато корисних навчальних матеріалів можна знайти на Українському освітньому онлайн-порталі «На Урок»: інформативні статі з різних предметів, чимало яких стосуються дистанційного навчання; проведення тематичних вебінарів, конференцій; запровадження різноманітних освітніх конкурсів; залучення кращих розробок від викладачів з усієї України.
Але найбільший інтерес викликає робота з онлайн-тестами (рис. 10).
Рис. 10
Тести - зручний метод навчання. Студенти, які пройшли тестування одразу після того, як вивчили матеріал, більш реалістично оцінюють власні сили та знання. Вони краще запам’ятовують інформацію у довгостроковій перспективі. Тести - можливість залучити студентів до співпраці: студенти можуть виконувати завдання у парах чи групах; вони можуть допомагати одне одному знайти правильну відповідь; пояснити, чому треба було обрати саме цей варіант відповіді.
Тести - можливість надати миттєвий зворотній зв’язок, миттєві результати та зробити миттєву роботу над помилками. Тести – інструмент для вивчення нової теми: шифрування інформації у правильних відповідях, перевірка засвоєння нових знань. Унікальні особливості онлайн-тестів «На Урок»: робота з сервісом – безкоштовна; відкрита база тестів із різних тем та для різних предметів; проведена інтеграція з особистим кабінетом вчителя; існує можливість роздрукувати тести; для формування питань в тести додано спеціальні символи; існує Сертифікація для авторів тестів; тести дозволяють працювати зі студентами в реальному часі самостійно чи групою.
Результати тестувань студентів (рис. 11) можна спостерігати он-лайн, а також є можливість проаналізувати відповіді на кожне питання тесту, визначив проблемні моменти в засвоєнні навчального матеріалу студентами для подальшого обговорення і додаткового пояснення.
Рис. 11
Також в тестах «На Урок» є можливість імпортування результатів тестів в Excel для подальшої обробки і аналізу (рис. 12).
Самі тести надають можливість створення питань з однією правильною відповіддю або декількома правильними відповідями; розміщення питань з додаванням рисунків, графіків тощо. Але є деякі моменти в роботі з тестами які потребують винахідливості і особливої спостережливості викладача: студенти швидко зрозуміли, що можна тести можна відкривати під вигаданими іменами, досить ввести код, з інших телефонів, отже іноді результати тестів «шокують».
Рис. 12
Тест має можливість проаналізувати час, витрачений студентом на відповідь кожного питання, що є показником самостійного виконання вправ, також існує можливість коригувати завдання «Відкривати відповіді чи ні», «Проходження тесту один раз» та інше.
Також на онлайн-порталі «На Урок» є покрокова інструкція для формування і користуваннями тестами в режимі он-лайн або у якості домашнього завдання.
За результатами роботи з тестами на онлайн-порталі «На Урок» (рис. 13) можна отримати Сертифікат, який засвідчує активність використання в роботі сучасних інтерактивних технологій – онлайн тестів «На Урок».
Рис. 13
4. Використання web-сервісів в освітньому процесі
Складання завдань і вправ для студентів з використанням веб-сервісів є сучасною вимогою часу для організації якісного навчання з фізики і астрономії в умовах карантину. Застосування веб-сервісів урізноманітнює відповідний навчальний матеріал і дозволяє створювати: мотиватори, QR-коди,
хмари слів, ребуси, пазли, кросворди та інші інтерактивні завдання. Звичайно деякі з цих сервісів уже знайомі викладачам і вони їх вже використовували на практиці, але щось може бути корисним у висвітлені роботи з веб ресурсами і надані поради можна надалі використовувати в своїй роботі. Рис. 14
Отже перший сервіс, це сервіс для створення Мотиваторів і Демотиваторів. Картинки можуть бути на синьому або чорному фоні і їх дуже багато зараз в Інтернеті, студенти з ними знайомі та їм вони подобаються. Демотиватор – це зображення картинки, взятою в чорну рамку із розміщеною під нею підписом та особливими коментарями до неї, часом найнесподіванішими, яка наштовхує на різного роду роздуми. Мотиватор – це картинка, що надихає, стимулює на дію або на якусь зміну. Як приклад створення мотиватору з фізики і астрономії можна запропонувати вислів Френка Вільчека (рис. 15).
Для того, щоб створювати такі мотиватори і демотиватори можна скористатись такими сервісами: http://demotivatorium.ru/demotivators/create/ або http://bighugelabs.com/motivator.php . Скопіювавши посилання та вставивши його в рядочок браузера можемо побачити сайт, який працює без реєстрації. Далі вибираємо картинку з якої бажаємо створити мотиватор, пишемо заголовок (великі літери) і підзаголовок (малі літери) і одразу можемо бачити як виглядає цей напис.
Створений мотиватор можно зберігти як картинку і далі використовувати для створення елементів презентацій, або демонструвати студентам як картинку. Також можна дати завдання студентам після вивчення якоїсь теми створити мотиватор чи демотиватор, оцінити творчість студентів і подивитися як вони ставляться до тієї чи іншої теми. Рис. 15
Наступний веб-сервіс це сервіс для побудови хмарок слів. Хмара слів або хмара тегів – це візуальне подання списку категорій або тегів, також званих мітками, ярликами, ключовими словами тощо (рис. 16).
Сервіси для створення хмар слів:
http://www.wordle.net (без реєстрації, мова англійська) https://worditout.com/ (мова англійська) http://www.tagxedo.com/ (мова англійська) https://wordcloud.pro/ru (мова російська, з реєстрацією) https://wordart.com/create (мова англійська, без реєстрації назва шрифту Chrysanthi Regular). Рис. 16 Наприклад, копіюємо останню адресу і вставляємо в рядок браузера
(рис. 17).
Рис. 17
Замість запропонованих слів вставляємо свої на українській мові. Щоб додати додаткові слова нажимаємо клавішу Enter. Далі вибираємо шрифт Chrysanthi Regular для кожного слова, нажимаємо SHAPES (форми) і підбираємо картинку за розмірами чи тематикою та нажимаємо Visualizing (візуалізація) трошки чекаємо і нарешті отримуємо очікувану хмарку слів, яку можна зберегти і вставляти куди потрібно.
Як варіант, можна дати студентам терміни і ці терміни класифікувати за певними ознаками або до цих термінів дати визначення, або зашифрувати в цій хмарці слів ціле визначення для того, щоб студенти могли його потім скласти.
Наступний веб-сервіс сервіс QR-кодів (рис. 18) - матричних кодів (двовимірних штрих-кодів), розроблений і представлений японською компанією «Denso-Wave» в 1994 році. Абревіатура QR похідна від англ. quick response, що перекладається як «швидка відповідь». QR-код дозволяє зашифрувати велику кількість знаків: якщо це цифри, то 7089; якщо це цифри і букви (включаючи кирилицю), то 4296; двійковий код – 2953 байт. Сервіси для створення QR-кодів: https://www.qrcode-monkey.com/ (для кодування посилань на сторінки Інтернету) http://qrcodes.com.ua/ http://qrcoder.ru/ http://rqr.com.ua/uk/generate
http://ua.qr-code-generator.com/ Рис. 18
Наприклад, копіюємо перший сервіс і вставляємо в рядочок браузера (реєстрація не потрібна). Вибираємо бажаний колір, картинку та можна вибрати різну форму QR-кодів і нажимаємо Create QR Code (створити). Якщо відсканувати отриманий QR-код на смартфоні спеціальною програмою, то отримаємо посилання на той сайт, що ми зашифрували. Так можна студентам зашифрувати посилання на YouTube канал, наприклад, на якесь відео яке студентам необхідно передивитися на своєму телефоні. Коли студенти відсканують отриманий QR-код у них на екрані буде можливість перейти зразу ж за цим посиланням, для того, щоб не вводити повністю назву цього сайту.
Наступне посилання дозволяє кодувати будь-які слова, речення, навіть сторінки з підручника (рис. 19). Якщо відсканувати цей код, то на екран буде
виводиться наше слово або речення. Рис. 19
Наступний веб-сервіс сервіс для створення ребусів: http://rebus1.com
Скопіювавши посилання та вставивши його в рядочок браузера отримуємо доступ до сайту (рис. 20). Шифруємо слово, наприклад «вага» і натискаємо «Згенерувати ребус».
Отримуємо бажаний ребус (рис. 21). Рис. 20
Якщо з якихось причин не подобається запропонований варіант ребусу можна нажати «інший варіант ребусу» і тоді програма згенерує інший варіант. Головне перевірити, чи правильно система згенерувала ребус, тому що іноді можуть бути помилки. Щоб скопіювати ребус використовуємо функцію (клавішу) Print Screen, відкриваємо документ Word і вставляємо туди картинку. Надалі обрізаємо зайве і можемо використовувати ребус
за потребою. Рис. 21
Наступним веб-сервісом можна користуватись для створення пазлів:
http://www.jigsawplanet.com (працює лише он-лайн) http://pazlodrom.ru/pazl.php? Pazl=hablon (для роздрукування пазлів) Скопіювавши посилання першого ресурсу та вставивши його в рядочок браузера отримуємо доступ до сайту. На сайті треба зареєструватись, наприклад, за допомогою свого аккаунту у Facebook. Потім можна вибрати картинку для пазла, його форму, кількість частин – в залежності від цього буде складність створюваного пазлу. Далі створюємо пазл, даємо студентам посилання і вони можуть складати пазл самостійно (рис. 22). В цілому це ігровий момент, який урізноманітнює дистанційне навчання. Рис. 22
Також цікавим є веб-сервіс для створення кросвордів:
http://cross.highcat.org
Цей сервіс без реєстрації і він дозволяє скласти кросворд за списком ваших слів. Є можливість вибрати розмір кросворду (кількість клітин) та кількість слів в ньому (рис. 23). Вводимо необхідні слова і готовий кросворд можна скачати в форматі
Word. Рис. 23
Тоді отримуємо картинку незаповненого кросворду, де можна бачити слова відповідно по горизонталі і вертикалі з цифрами. Студентам можна дати завдання розгадати цей кросворд, але для цього викладачу треба прописати замість слів біля кожного номеру визначення (рис. 24). А також є варіант завантажити заповнений цей кросворд і тоді він відкривається із заповненими словами. Можна студентам дати завдання до цих слів, щоб вони склали самостійно
визначення. Рис. 24
Наступний веб-сервіс сервіс для створення практичних завдань:
https://childdevelop.com.ua/generator/
Цей українськомовний сервіс має різноманітні завдання: створення кросвордів, головоломок, анаграм, завдань на знаходження відповідності та багато іншого матеріалу. Розглянемо приклад роботи з даним ресурсом на створенні головоломки «Знайди слова» (рис. 25).
Рис. 25
На сторінці «Знайди слова» відкриваємо поле і вносимо ті слова, які хочемо зашифрувати, наприклад, чотири слова: школа, учитель, фізика, навчання. Вибираємо скільки літер буде в кожному рядку і літер у стовпчику, наприклад, десять на десять (рис. 26). Також можна за бажанням змінити напрямок тексту. Далі вибираємо «Сформувати», отримуємо створену форму з нашими зашифрованими словами і зберігаємо її в форматі pdf. З’являється готовий бланк, який можна роздруковати, студент може підписуватись і знаходити зашифровані слова. Рис. 26
Таким чином, використовуючи згадані веб-ресурси під час проведення дистанційних занять з фізики і астрономії створюються умови для залучення всіх студентів до процесу пізнання; надання можливості кожному студентові розуміти і рефлексувати з приводу того, що він знає і думає; вироблення життєвих цінностей; створення атмосфери співпраці, взаємодії; розвиток комунікативних якостей і здібностей; створення комфортних умов навчання, які б викликали у кожного студента відчуття своєї успішності, інтелектуальної спроможності, захищеності, неповторності, значущості.
В ході діалогового навчання студенти навчаються критично мислити, розв’язувати складні проблеми на підставі аналізу обставин і відповідної інформації, приймати продумані рішення, приймати участь у дискусіях, спілкуватися з іншими студентами. Для цього на заняттях застосовується індивідуальна, парна і групова роботи, йде робота з документацією різними джерелами інформації. Змінюється роль і функції викладача - він перестає бути центральною фігурою і лише регулює навчальний процес, займається його загальною організацією, визначає загальний напрям (готує необхідні завдання, формулює питання для обговорення у групах, контролює час і порядок виконання наміченого завдання, дає консультації, допомагає в разі серйозних утруднень).
Ситуаційний аналіз полягає в тому, що студенти, ознайомившись з описом проблеми, самостійно аналізують ситуацію, діагностують проблему й надають свої ідеї й рішення в дискусії з іншими студентами.
Використання методу аналізу конкретних ситуацій дозволяє вирішити наступні навчальні цілі: розвиток аналітичного мислення, застосування аналізу в динаміці; оволодіння практичних навичок роботи з інформацією: вичленовування, структурування й ранжирування по значимості проблем; розширення комунікативної компетентності; формування здатності вибору оптимальних варіантів ефективної взаємодії з іншими студентами; підвищення мотивації до навчання.
Групові форми роботи є одним із шляхів стимулювання самостійності студентів. Головне завдання навчання – формування гармонійно розвиненої активної, творчої особистості, яка буде здатна навчатися протягом всього життя, уміти застосовувати свої знання в певних ситуаціях. Тому важливо, щоб навчання було цікавим та ефективним для всіх студентів, а спілкування радісним і щасливим.
Вивчення фізики і астрономії ставить на меті не тільки засвоєння певного обсягу знань і вмінь, що дозволяють розуміти явища природи і пояснювати їх. У процесі навчання формується наукова картина світу, важливі риси якої - розуміння взаємозв'язку явищ, що відбуваються в природі, науці і техніці, розуміння причин появи різних наукових думок і методів наукового дослідження.
Завдання викладача – навчити студентів вірити навіть тоді, коли вони самі в себе не вірять. Кожний студент особливий, по-своєму неповторний й обдарований. Звернення викладача до його найкращих почуттів обов’язково матиме успіх і знайде відгук у підвищення якості навчання. Дати студентам відчути радість праці, щастя успіху в навчанні, збудити в їхніх серцях почуття власної гідності – ось найперше завдання, бо успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил студентів, що породжує енергію для боротьби з труднощами, бажання вчитися.
Організація якісного навчання з фізики і астрономії в умовах карантину передбачає оволодіння вмінням використовувати інформаційні ресурси та застосовувати інформаційно-комунікаційні технології в професійній діяльності викладача з метою розвитку ряду соціальних компетентностей, формування інформаційної культури, формування важливої складової інформаційної культури - знань та вмінь, необхідних для повноцінного та ефективного використання світового інформаційного простору.
1. Гуревич Р. С. Інформаційно-комунікаційні технології в професійній освіті: монограф. / Р. С. Гуревич, М. Ю. Кадемія, М. М. Козяр; за ред. член-кор.
НАПН України Гуревича Р. С. – Львів : Сполом, 2012. – С. 149.
2. Козяр М. М. Віртуальний університет: навч.-метод. посібн. / М. М. Козяр, О. Б. Зачко, Т. Є. Рак. – Львів : Львівський державний університет безпеки життєдіяльності, 2009. – 168 с.
3. Коротун О.В. Методологічні основи змішаного навчання в освіті / О. В.
Коротун // Інформаційні технології в освіті. – 2016. – № 3 (28). – С. 117 – 129. –
4. Ткачук Г. В. Методика використання освітніх веб-ресурсів у процесі підготовки майбутніх учителів інформатики: монографія / Г. В. Ткачук. – Умань:
Видавець «Сочінський», 2011. – 25 с.
5. Ярошенко Т. О. Зелений шлях відкритого доступу. Репозитарії та їх роль у науковій комунікації: перші двадцять років / Тетяна Ярошенко // Бібліотечний вісник. – 2011. – № 5. – С. 4
6. Фізика у визначеннях, таблицях і схемах. 7-11 класи / Ю.Є. Крот. - 10-те вид. - Х.: Видавництво «Ранок», 2015. – 128 с.
7. В. М. Валуйський, М. В. Гончаренко, А. А. Павловський, А. О. Новацький Створення освітнього web-простору для навчання, Науковий електронний збірник НТУУ «КПІ» системні науки та кібернетика №1- 2011, С. 5-13
8. Харлаш Л.М. Соціальні сервіси Веб-2.0 в освіті. Навчальні матеріали – КЗВО «ДАНП» – Назва з екрану.: 2020.
9. Кочерга Є.В. Практикум з використання web-сервісів в освітньому процесі. – КЗВО «ДАНП» – Назва з екрану.: 2020.
Інтернет ресурс:
http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html) https://osvita-omr.gov.ua/onlajn-servisy-dlia-vchyteliv/ http://osvita-dnepr.com/http://ite.kspu.edu/home http://www.eduwiki.uran.net.ua/wiki/index.php/Соціальні_сервіси https://blog.zoom.us/working-from-home-tips-to-meet-like-a-
pro/?utm_source=website&utm_medium=postattendee&utm_campaign=WFHQ1FY21& zcid=3710 https://zoom.us/ru-ru/schools-privacy-statement.html. https://www.youtube.com/watch?v=EA8j8nFBF7k https://naurok.com.ua/test/homework/4137603 https://www.youtube.com/watch?v=C9rN1vJZJkE http://library.if.ua/books/1.html
http://fizika-abc.at.ua https://fizmat.7mile.net/та інші.