Методична розробка проєкту на тему
“Соціально-економічні проблеми в Україні та англомовних країнах”
(11 клас)
вчителя англійської мови
Лисятицького ліцею
Мураль Марії Володимирівни
2024
І. Вступ
Успіх у сучасному світі багато в чому визначається здатністю людини організувати своє життя як проєкт: визначити далеку й найближчу перспективу, знайти й залучити потрібні ресурси, намітити план дій і, здійснивши його, оцінити, чи вдалося досягнути поставленої мети. Численні дослідження, проведені як у нашій країні, так і за кордоном, показали, що більшість сучасних лідерів у політиці, бізнесі, мистецтві, спорті - люди, що мають проєктний тип мислення. Сьогодні в школі є всі можливості для розвитку проєктного мислення за допомогою особливого виду діяльності учнів - проєктної діяльності. Типів проєктної діяльності зараз можна назвати досить багато.
Теми проєктів, їх види й форми подання є різні, вік школярів-учасників охоплює як початкову школу, так і старшокласників; використовувані в навчальній і позаурочній діяльності методи можуть бути різноманітні (від простих соціологічних опитувань до складних досліджень).
Сьогодні проєктна діяльність може стати альтернативою класно-урочного навчання. Майбутнє школи - у балансі альтернатив.
Метою представленої роботи є вивчення проєкту як одного з методів у процесі викладання іноземної мови та розробка плану й методики написання проєктної роботи на тему «Соціально-економічні проблеми в Україні та англомовних країнах».
ІІ. План та методика проведення проєктної роботи на тему “Соціально-економічні проблеми в Україні та англомовних країнах”
Проєктна технологія не є принципово новою. Уже понад 80 років за цією технологією працюють педагоги багатьох західноєвропейських країн та США.
В Україні на сьогодні існує досить багатий досвід використання методу проєктів у навчально-виховному процесі сучасної школи. Після 1931 року, коли цей метод у нас було засуджено й заборонено, в Україні не робили якихось серйозних спроб відродити метод проєктів в освітянській практиці. Його детально описано Г. Ващенком і С. Швацьким. Зокрема, Г. Ващенко відзначив характерний для цього методу практичний ухил навчання, для якого теорія стає засобом виконання практичних завдань. Виділено основні елементи методу проєктів у такій послідовності:
Робота над проєктом – практика особистісно орієнтованого навчання у процесі конкретної праці учня, на основі його вільного вибору, з урахуванням його інтересів. У свідомості учня це має такий вигляд: «Я знаю, для чого мені потрібно все те, що я пізнаю, і де я можу ці знання застосувати». Для педагога - це прагнення знайти розумний баланс між академічними і прагматичними знаннями, уміннями й навичками.
Навчальне проєктування орієнтоване перш за все на самостійну діяльність учня - індивідуальну, парну або групову, яку учні виконують упродовж певного часу.
Технологія проєктування передбачає розв'язання учнем або групою учнів якої-небудь проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого - інтегрування знань та умінь у різних галузях науки, техніки, творчості.
Результати виконання проєктів мають бути «відчутними»: якщо це теоретична проблема, то конкретне її розв'язання, якщо практична - конкретний результат, готовий до впровадження.
Проєктна технологія передбачає використання педагогом сукупності дослідних, пошукових, творчих за своєю суттю методів, прийомів, засобів.
Отже, суть проєктної технології - стимулювати інтерес учнів до певних проблем, які передбачають володіння певною сумою знань, та через проєктну діяльність, яка передбачає розв'язання однієі або цілої низки проблем, показати застосування одержаних знань - від теорії до практики, гармонійно поєднуючи академічні знання з прагматичними, дотримуючись відповідного їх балансу на кожному етапі навчання.
Проєкт дає можливість кожному учасникові, незалежно від рівня його підготовки, виявити свою індивідуальність та зробити особистий вибір.
Особливості діяльності вчителя
Проєктне навантаження не тільки спонукає до розумно вмотивованої доцільної діяльності, а й істотно трансформує роль педагога в керівництві нею. Учитель неодмінно перетворюється на консультанта, порадника, координатора,тьютора чи фасилітатора, який переконує у своїй правоті силою досвіду, мудрості, аргументу, але не наказує, допомагає учням у пошуку джерела, сам є джерелом інформації. Учитель має не лише добре знати свій навчальний предмет, а й бути компетентним в інших галузях науки, бачити точки їх зіткнення. Педагог має добре знати своїх учнів, їхні можливості, інтереси, бажання. Тому сфера контролювання вчителем процесу становлення особистості не звужується, а, навпаки, розширюється.
Використання методу проєктів у навчально-виховному процесі заохочує і підсилює щире прагнення до навчання з боку учнів, тому що воно:
Психолого-педагогічні можливості методу проєктів дуже високі. Проєктна діяльність максимально спрямована на суб'єктне пробудження й розвиток особистості молодого школяра, оскільки цілком відповідає його віковим потребам і особливостям. Спрямованість особистості полягає в самовизначенні, виборі власного життєвого шляху й пошуку більш рівноправних взаємин із дорослими.
Правила успішної роботи учнів у проєктній діяльності
У команді немає лідерів. Усі члени команди рівні. Команди не змагаються.
Усі члени команди повинні отримати задоволення від спілкування і від того, що разом виконують проєктну роботу.
Кожен повинен отримувати задоволення від почуття впевненості у собі.
Відповідальність за кінцевий результат несуть усі члени команди, які працюють над проєктом.
Одним із допоміжних методів є читання. Учні знаходять потрібну інформацію, опрацьовують її, збагачуючи при цьому свій словниковий запас. Це стимулює їх до бесіди, обговорення, суперечок, спонукає до спілкування, розвиває комунікативні здібності, що, власне, і є метою навчання іноземної мови.
Працюючи над проєктом, учні навчаються самі оцінювати себе, свою діяльність, свої мовленнєві здібності, результати, бачити перспективи подальшого вдосконалення у вивченні іноземної мови. Учням пропонується заповнити таблицю самооцінювання, що дозволяє побачити рівень досягнень з теми. За трибальною шкалою (very well, OK, not very well) учні повинні оцінити свої досягнення з таких пунктів:
Крім того, учням можна запропонувати контрольний аркуш, де зазначається сфера комунікативних умінь і навичок, що потребують коригування та тренування.
Усе це дозволяє вчителю проаналізувати позитивні та негативні сторони вивчення теми з метою уникнення прогалин у подальшому плануванні роботи.
Отже, здійснюючи аналіз упровадження методики проєкту в навчальну діяльність, можна дійти висновку про те, що ця технологія є величезним стимулом для пізнання та дослідження світу учнями, розвитку особистості та вивчення іноземної мови. Вона дозволяє підвищувати інтерес до предмета, завдяки чому можна досягти більш якісного та ефективного навчання іноземної мови.
Актуальність проєктної методики
Сьогодні в умовах європейської інтеграції національної освіти вчителі шукають найкращі методи й засоби навчання. Серед них одним з найпріоритетніших для вчителів іноземних мов є інноваційний метод проєктів, хоча, з іншого боку, проєктна робота не є новим методом навчання учнів, зокрема, іноземної мови. Проєктна методика ніколи не застаріє, тому шо діапазон діяльності постійно розширюватиметься і розвиватиметься, і водночас розвиватиме творчість і внутрішній світ учня, що має особисте світобачення й сприйняття довкілля.
Загальна характеристика проєктів
Проєкт - це велика робота, спрямована на опрацювання конкретної теми й розв’язання проблем, але зміст і презентацію проєкту визначають учні. Кожен проєкт потребує інтегрованих знань і вмінь. Проєкт навчає працювати в команді, брати на себе відповідальність за прийняті рішення, нестандартно думати й діяти, бачити кінцевий результат своєї діяльності, оцінити, кому і для чого необхідно те, що ти робиш, визначити, що дала тобі та,іншим твоя робота в проєкті.
Проєкти можна класифікувати зa різними ознаками, наприклад: пошукові, творчі, інформативні; реальні. надумані; індивідуальні, парні, групові; всеукраїнські, міжнародні.
МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ ПРОЄКТУ
Мета, завдання, планування
Плануючи проєктну роботу, ми визначаємо мету й завдання, форми підсумкового контролю проєктів, роль учителя як керівника проєкту, а також складаємо так звану карту-план, де вказуємо назву проєкту, тип, тематичний матеріал для опрацювання, кількість годин тощо.
Робота над проєктом:
Проєкт готує молодих людей до навчання, праці й життя у суспільстві, створює сприятливу атмосферу для засвоєння знань, формує відвертість і толерантність.
Під час роботи в проєкті вчитель коригує роботу, пропонує ідеї, висуває пропозиції, спостерігає та непрямо керує діяльністю груп, виступає як консультант, порадник, координатор, який переконує у своїй правоті досвідом, силою аргументів, а не наказом. Вчитель допомагає учням у пошуку джерела й сам є джерелом інформації.
Проєктна робота для учнів - це можливість робити те, шо їх цікавить, ділитися з учителем відповідальністю за успіх їх спільних заходів.
Проєкт розраховано на один місяць чи на декілька уроків поспіль.
Перший етап - підготовка
Визначення форми, теми та мети проєктної роботи. Вчитель розповідає про задум, мотивуючи проведення проєкту, допомагає у визначенні завдань,
Учні обговорюють форми, теми, обирають ті з них, які зацікавили їх більш за все.
Пропоную обрати форму ток-шоу на тему “Соціальні та економічні проблеми суспільства”.
Після цього учні планують свою роботу, діляться на групи. У групах учні розподіляють між собою конкретнi завдання й ролі, виконання яких кожен з них бере на себе.
Мета цього проєкту: навчити учнів виділяти, аналізувати, синтезувати потрібний матеріал у великому потоці інформації; удосконалити навички усного мовлення; розвивати навички роботи в групі; використовувати інформаційно-комунікативні технології в розвитку міжкультурної освіти; розповсюджувати інформацію; навчитися спілкуватися з метою покращення міжнародного порозуміння та взаємозбагачення культур; виховувати й розвивати соціальну свідомість і громадянську позицію; висловлювати свою точку зору; робити висновки та узагальнення.
Другий етап - планування діяльності в групах
Учні збираються по групах раз на тиждень для обміну інформацією та аналізують її. Учитель спостерігає, дає поради.
Перше засідання
Підготовка до виконання групового завдання:
Друге засідання
Робота в підгрупах:
Третє засідання
Аналіз та підсумки проведеної роботи:
Четверте засідання
Підготовка та захист проєкту.
П'яте засідання
Підбиття підсумків проєктної роботи.
Коригуючи роботу в групах, я нагадую, що варто пам'ятати, що наше ток-шоу відвідають англомовні закордонні партнери. Перебування молоді з англомовних країн в Україні є єдиним шансом для наших учнів одержати можливість повноцінного спілкування з носіями англійської мови з метою покращення мовних навичок. З іншого боку, іноземна молодь має можливість ознайомитися з життям в Україні.
Від нас, організаторів цього проекту, залежить те, що запам'ятають і будуть розповідати наші партнери про нас і Україну.
Наш проект - це обмін думками, у якому молоді люди більшу частину діяльності здійснюють разом зі своїми закордонними партнерами; починаючи від планування зустрічі до виконання запланованих завдань.
Міжнародні молодіжні обміни - це фактор, який суттєво впливає на зміни в суспільстві, визначає майбутні взаємовідносини між країнами. Їх мета – це встановлення контактів між молоддю, обмін думками, спроба відшукати спільну мову, формувати вміння презентації власних думок і здібностей, поглибити знання про інші країни; ліквідувати психологічні бар'єри, стереотипи, викликати взаємодовіру.
Після того як учні опрацювали, обговорили, затвердили підібраний матеріал з теми, вони безпосередньо готуються до ток-шоу. За бажанням учасники готують собі значки.
Третій етап - практична частина проєкту «Соціально-економічні проблеми в Україні та англомовних країнах»
У зв'язку з тим, що тема проєкту досить складна, а іноді й незнайома учням, необхідно розширити словниковий запас учнів шляхом введення та закріплення необхідної лексики у тренувальних вправах.
Guess the word by definition
The treatment of someone or group of people differently from others |
Discrimination |
A situation in which certain people are treated unfairly and have fewer advantages |
Exploitation |
Discrimination of people because of their colour or race |
Racism |
The state of being very poor |
Poverty |
A serious situation when there is very little food |
Famine |
Something that people take to change the way they feel or behave |
Drugs |
The situation in which there are too many people living in a place |
Overpopulation |
The act of asking people to give you money because you're very poor |
Begging |
An unfair situation in which some people have more opportunities than others |
Inequality |
The use of force to hurt someone |
Violence |
A situation when people have nowhere to live |
Homelessness |
Give English equivalents
Недоїдання, недостатнє або неправильне харчування |
Malnutrition |
Країни, що розвиваються |
Third world, the developing countries |
Валовий національний продукт |
GNP (gross national product) |
Зменшення населення |
Depopulation |
Безробіття |
Unemployment |
Зайнятість |
Employment |
Об’їдання |
Overeating |
Give the opposites:
Guess the word by spelling:
Famine, poverty, racism, begging, violence, homelessness.
Guess the crossword
Для перевірки засвоєння вивченої лексики учням пропонується розв’язування кросворду на відповідну тематику, використовуючи нижченаведені тлумачення слів.
Social problems
The theme of our talk show is "Social and Economic Problems in Ukraine and English-speaking countries".
And what problems are social and economic?
Poverty, begging, overpopulation, discrimination, unemployment, pollution, the status of women in the world, homeless people, politics, location of the country, poor soil, historical reasons.
Are the problems of rich and poor and the status of women in the society world ones or they are problems of some countries in Asia and Africa as Rwanda and Mozambique?
I fully agree with you that this is the problem of the whole world.
And one question more:
Who exactly are these poor people?
And why are they poor?
Aborigines: because of the destruction of their habitats, capture of their lands, they don't have rights.
Refugees: no work, no rights and most of them are not educated.
Children: have to work to help their families. This means they don't get a good education, that's why they can only get the worst jobs. These jobs pay low wages, so they have little money to bring up their children. Their children have to go to work and so their education suffers and the "vicious circle" continues.
And now let's talk about deposition of women:
Dr Crowley is a representative of the United Nations organization for women, UNIFEM gives us the global picture of women's status in the world, at the start of the twenty-first century, is it getting better or worse.
Let's look at some of the figures first. 1.3 billion poor people, nearly seventy percent are women. If you are a woman you have a much greater chance of being poor than if you're a man.
The number of women in employment has gone up and nearly a third of the women in the world have some sort of job. But that still means that two-thirds do unpaid work.
It means that, for example, women work at home, looking after children, cooking, washing, they receive no actual payment at all, apart from what their husbands or fathers decide to give them. Even in developed countries, women do more than twice as much unpaid work as men.
According to the United Nations, the majority of women earn, on average, about three-quarters of the pay of men for doing the same work - that's in developing and developed countries. Female unemployment is much higher than male unemployment all over the world. Young women especially are more likely to be unemployed and for longer than young men.
And in general, women have much less job security. They are involved in part-time or self-employed work and get fewer social benefits.
Women are improving their educational qualifications these days.
Well that's true in some parts of the developed world. But the overall picture is very different. Nearly two-thirds of the world's children who don't go to school are girls. And two-thirds of the world's 876 million illiterate adults are women.
Only ten percent of the world's politicians are women. The only country ever to have equal numbers of men and women in its government was Sweden, in the 1990s -and that's good news. But in most developed countries, the USA, Britain, France, Germany, the vast majority of politicians are still men.
Violence towards women exists on a huge scale today and is seriously under-reported. Also,in some countries, women do not have even basic human rights. In Afghanistan, under the Taliban regime, women were not allowed to work and were forced to go out completely covered up. Because there were no female doctors and nurses, women were even refused hospital treatment. The situation was desperate there.
Is there any good news about the situation of women in the world?
Yes, we can say that there is some at least. Health is an area with major improvements for women in a lot of countries. The average life expectancy for women in the world has gone up and is now higher than that of men in virtually all developed countries. Though in some countries the life expectancy of women is still horrifically low.
In terms of education, women are closing the gap in many countries in the world- in some places quite quickly. In many countries, more and more women are getting a secondary and even university education. In some countries in Western Europe, there are in fact more women than men at university.
And in the developing countries, the involvement of women in the world of work and increasing educational opportunities mean that women are having fewer children. This in turn means that families have more resources to bring up their children. In fact you could say that women in poorer countries are often the motor of development. More educated women with job opportunities means that the next generation have more chance of education and the process goes on.
In conclusion, a lot is to be done to improve the situation of women in the world. Firstly, governments need to invest more money in education of women. Education is one of the key factors. Governments also need to stop discrimination at work and encourage women to go into new job areas. There are still areas of work where there are hardly any women - and these areas tend to be those that are the best paid ones.
And finally we need to defend the human rights of women. No culture has the right to expose women to violence and deprive them of their basic human rights. We have to stop it.
As David George, British politician says, "You can't feed the hungry on statistics". So let's decide there is any improvement in this position and what should be done, how to get rid of poverty, discrimination and exploitation.
The number of poor people in the world is actually increasing. Poor people make up one-third, yes, one third of the world's population. The world has got richer, but the number of poor people is going up. The gap between the rich and the poor is growing as never before.
Even the richest countries have their share of poor people. Over thirty-five million people in the USA, the world's richest country, lived in poverty in the late 1990s - that's a number greater than the whole population of some countries.
Many poor children in the world have to work to help their families. This means they don't get a good education because they do not have educational qualifications. They can only get the worst jobs, these jobs pay low wages, and so they have little money to bring up their children. Now their children have to go to work and so their education suffers - and so the. vicious circle continues.
So what can be done about poverty?
In 1996, the United Nations asked the world's richest countries to put aside 0.7 percent of their GNP, that's their gross national product for aid to developing countries. They should set up, new, realistic aid programmes to get rid of poverty once and for all, not just in the Third World, but everywhere. . .
Don't you think rich countries should give more aid to help develop poorer countries?
There's a lot of poverty in our own country, too, you know. And poverty's often related to discrimination. A lot of it's to do with job opportunities. That's the real reason why in our country women and blacks are often the poorest.
Ukraine
As we are discussing problems in different countries all over the world let's speak about Ukraine.
I would like you to remember Chapter 2 of the Constitution of Ukraine to know what human rights we, Ukrainian people (man, women, children) have.
Chapter 2 of the Constitution is devoted to human rights and freedoms provided for the citizens of Ukraine:
Under the Constitution every person enjoys and exercises a lot of human rights: the right to life, to respect of his or her dignity, to work, to education, to health protection and medical aid, to maintenance, etc.
Every person has the right to freedom of thought and speech. Article 35 reads that every person has the right to freedom of conscience and religion. The state provides a series of duties for the citizens to carry out such as to protect surroundings, to preserve historical and cultural heritage and other national values, to defend the Motherland. As you see, we have all these rights written on paper. And in real life? In everyday life? What do you think? What can you say? Can people really acquire all these written rights?
And some statistics about Ukraine:
Summary up
Let's read these proverbs and think, think, think.
Give your suggestions. What would everyone do to improve the position of people (men, women, children) in Ukraine.
As example:
Після закінчення проєкту його учасникам пропонується шляхом анкетування висловити свою точку зору, пропозицію, побажання шодо проведеного проєкту.
ІІІ. Висновки
Загальна стратегія іноземних мов визначається сьогодні потребами сучасного суспільства та рівним розвитком лінгвістичних, психолого- педагогічних, суміжних наук та перспективами вступу України в Європейський союз.
Ця робота показала, шо навчання і спілкування розділити неможливо.
Інформативна обізнаність учнів за останні роки зросла, навички переросли в уміння, учні потребують завдань, під час виконання яких вони мають можливість демонструвати свою неординарність, уміння працювати самостійно і в складі групи, критично мислити, мати можливість висловлювати свою точку зору й відстоювати її. Прикладами проєктної роботи учнів є не тільки створення проєктів у класі, а й написання міжнародних проєктів.
Учителю сьогодні мало бути теоретично освіченим, він повинен постійно працювати над собою і тоді може стати головним стимулюючим фактором у всіх видах діяльності учнів, зможе довести їм, шо вони можуть працювати, використовуючи не тільки рідну мову, але й іноземну мову, яку вивчають, шо буде стимулювати їх зацікавлення до знань.
Формування основ проєктної діяльності як способу активного отримання знань та їх практичного застосування є одним із засорів навчання, розвитку та виховання школярів.
Організовуючи таку діяльність, учитель знайомить учнів з її особливостями, а також із засобами свідомо будувати власну повноцінну діяльність, яка включає три стадії: мотиваційну, операційно-виконавчу та рефлексивно-оцінювальну.