Методична розробка
на тему:
"Розвиток лексичних навичок на початковому етапі навчання"
Я люблю свою роботу, кожен етап навчання дітей у школі цікавий по-своєму, але найбільшу радість я відчуваю від молодшої школи. На цьому етапі навчання діти почуваються вільними, розкутими, найчастіше вони нетерплячі, не схильні затримуватися на важкому, обмірковувати окремі моменти, нелегко переносять паузи в уроці, швидше запам'ятовують, аніж аналізують те, що відбувається. Це пояснюється тим, що увага малюків нестійка, при цьому необхідна швидка зміна видів діяльності. Діти не переносять жодної монотонності! Тому прийоми активізації лексики мають бути найрізноманітнішими.
У дітей іще живі механізми становлення мови, вони активно наслідують, частіше їм легше запам'ятати фразу, ніж окреме слово. Для кращого запам'ятовування лексики, яка вивчається, рекомендується, зокрема, такі прийоми:
Große Uhren gehen tick – tack (laut),
kleine Uhren gehen tick-tack (still),
und ganz kleine Uhren gehen ticke-tack (zu still)
Die Franzosen mit den roten Hosen,
mit den gelben Epauletten,
fressen gerne Omeletten!
Wenn die Kinder kleine sind,
reiten sie auf Knien geschwind.
Wenn sie aber Größer werden,
reiten sie auf richtigen Pferden.
Geht das Pferdchen im Galopp,
fällt der Reiter auf den Kipp.
Особливе значення в цьому віці має гра. Вона є для дитини засобом пізнання світу, природженою формою навчання, підказаною самою природою, гра із залученням ляльок, іграшок, малюнків, яка супроводжується співом та нехитрими танцями. Всі ці матеріали допомагають обігравати будь-які ситуації – знайомство, бесіди на певні теми, надання інформації про себе: хто він, що любить, що вміє. З їхньою допомогою засвоєння матеріалу проходить легко, непомітно, не особливо втомлює.
Наприклад, Сім гномів, імена яких відповідають назвам днів тижня, дають можливість засвоїти абетку, кожна нова назва несе свою інформацію. Діти вітаються з гномами, знайомляться, дізнаються про їхні вміння виконувати якісь дії, якості.
Das ist ein Zwerg, er heißt Montag, er ist klug, er kann lesen, er mag Bananen.
Вчитель організовує цю гру, проводить її таким чином, щоб діти отримували радість і прагнули брати активну участь. Вчитель при цьому повинен бути завжди доброзичливим, йому слід уникати негативних оцінок та прямих вимог. Його найважливіше завдання – створення та постійне підкріплення мотивації, прищеплення інтересу до вивчення німецької мови. Від цього залежить успіх подальшого навчання.
Тему «Schulsachen» вводжу з використанням конкретних предметів та ілюстрацій. Діти збирають Катрін до школи, називають навчальні приладдя, які їй необхідні будуть у школі, зауважують, що вона забула, просять їх, віддають, дякують. Вони грають у магазин, купують те, що їм потрібно, відгадують якого предмета немає, все це сприймається серйозно.
Гра «Wir spielen»:
«Ich bin ein Musiker und komme aus Schwabenland,
Wir sind Musikanten und kommen aus Schwabenland,
Ich spiele auf der Flöte, wir spielen…
Ich tanze wie ein Zottelbär, wir tanzen…“
Діти за допомогою вчителя доповнюють текст пісні, співають її і таким чином швидко запам'ятовують та поповнюють свій запас лексики (3 кл.). З дітьми цього класу можна пограти у гру «Wörtersuchkartei» з використанням лексики до теми: «Hunger und Durst»: Öl, Soße, Mineralwasser, Saft, Limo.
Alles, was ich in der Schultasche habe,
alles, was flüssig ist,
alles, was süß ist,
alles, was in der Küche ist.
Важливою складовою процесу активізації лексики є створення навчально-мовних ситуацій. Вони правильно моделюються і сприяють зростанню інтересу дітей до німецької мови, підвищують ефективність уроку. Такі ситуації можна створити у різний спосіб:
а) за допомогою наочності;
в) словесного опису;
с) інсценування.
На уроці доцільно використовувати також природні ситуації шкільного життя. При накопиченні достатнього лексико-граматичного матеріалу діти приносять свої іграшки, ми їх описуємо, доповнюємо новою лексикою. Це можна простежити з прикладу теми: «Die Familie». При описі сім'ї я припускаю неточності, зміст деяких пропозицій не відповідає дійсності, діти виправляють мої помилки та неточності. Наприклад: Wer ist Ninas Freund? Dawid und Damir sind meine Freunde. Ist meine Erzählung richtig? Nein, es geht nicht. Таким чином діти залучаються до обговорення запропонованої теми.
Активно діти працюють і у ситуації «das Wetter im Winter und im Frühling», вживаючи при цьому такі присудки, як es taut, es donnert, es blitzt, aber es schneit, es ist kalt usw. Проводиться паралель порівняння, використовуються картинки на тему, кольорові ілюстрації, що особливо добре розвиває зорову пам'ять.
Діти молодшого віку швидко втомлюються. Щоб зняти втому, непогано проводити фізкультхвилинки, які одночасно дають можливість повторити вивчений матеріал, запам'ятати нові слова та словосполучення.
Ich kann klatschen: klapp, klapp, klapp.
Ich kann lachen: ha-ha-ha.
Ich kann essen: ham, ham, ham.
Ich kann trinken: gluck, gluck, gluck.
Мовний матеріал поступово ускладнюється, чітка організація фізкультхвилин є важливою ланкою в організації навчального процесу.
При відпрацюванні дієвідміни дієслів можна провести гру-пантоміму. Наприклад, я говорю: ihr tanzt, ihr springt, ihr singt, ihr lest, ihr geht spazieren, а діти зображують ці дії.
Найкращім засобом і гри, і релаксації є пісня, яка служить для формування фонетичних, лексичних та граматичних навичок. Добре сприймається жартівлива пісня про трьох китайців: Drei Chinese mit dem Kontrabas, saßen auf der Strasse und erzählten sie was, da kam die Polizei, was ist denn das…
Від вчителя, який дає знання в молодшій школі, вимагається невичерпна винахідливість та підприємливість, постійний пошук нових форм роботи, нових ігрових прийомів, щоб проводити урок відповідно до вікових особливостей та інтересів дітей.
Ніколи не можна забувати: основною формою навчання є гра.
Мій досвід роботи з учнями молодших класів показує, що мовні ситуації на уроці мають бути близькими до реального життя, від цього залежить ефективність уроку, підвищується інтерес до навчання. Отримуючи нові знання, діти вчаться долати складнощі у житті, з упевненістю йдуть уперед.