Тема. Віршовані загадки і акровірші Леоніда Глібова
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю відомого письменника, його віршованими загадками та акровіршами; розвивати кмітливість, розумові здібності; виховувати оптимістичний світогляд на основі сприйняття дотепних жартів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Встаньте, діти, поверніться,
Гостям нашим посміхніться.
Привітайтеся чемненько,
І сідайте всі рівненько.
ІІ. Емоційний заряд доброти
-З яким настроєм ви прийшли до школи?
-Що сприяло вашому настрою?
-Усміхніться мені, усміхніться один одному. Побажаємо всім нам добра на цілий день і успіхів на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. Повідомлення теми уроку
Сьогодні у нас на уроці буде працювати група «Дослідники», «Довідкове бюро», «Юні співаки», «Читачі художнього слова».
Допоможе у роботі на уроці міні-підручник. Зверніться до нього і з’ясуйте, яка ж тема нашого уроку?
Дійсно, сьогодні на уроці ми будемо говорити про життя і творчість Леоніда Глібова.
ІV. Сприйняття нового навчального матеріалу.
Ніби добрі й лагідні, проте якісь далекі, відчужені, без живого вогника, немов погаслі. Дійсно, це очі людини, яка вже майже нічого не бачить. Десь після п’ятдесяти років Глібов почав сліпнути і в старості майже нічого не бачив.
І все ж, незважаючи на тяжку недугу, на часом нестерпні умови життя, письменник працював наполегливо і самовіддано, як мужня людина, яка має велику мету і тверді переконання. За останні чотири роки життя він написав українською мовою велику кількість віршів для дітей, поетичних казок, загадок, акровіршів, байок.
-Діти, а що ви знаєте про життя поета?
У єдиному на всю Україну журналі «Дзвінок», що виходив у Львові, Леонід Глібов друкував свої твори під загальною назвою «Загадки і жарти Дідуся Кенера». Чому він називав себе Дідусь Кенер?
-А скільки творів написав Леонід Глібов?
А зараз реклама книжок. Це лише дуже маленька часточка із того, що написав Глібов. Хто зацікавився творчістю Глібова і захоче поглибити свої знання, то ці книжки є в шкільній бібліотеці.
Прочитаймо загадку «Химерний, маленький» і відгадаймо її.
-Чи всі слова вам зрозумілі? Якщо ні, то зверніться до своїх словничків.
-А тепер попрацюємо в парах (роздати завдання).
Ви справилися із завданням. А чому Глібов написав загадку саме про вареники? Так, про них написано багато віршів, приказок, пісень. А хто з вас знає пісню про вареники? Давайте заспіваємо.
-Які ви помітили особливості загадки Глібова?
3. А тепер вправа «Релаксація». Міцно заплющте очі на 5 сек., розплющте очі на 5 сек., швидко моргайте протягом 30 сек., закрийте очі, заспокойтеся, починаємо працювати.
4. Також Глібов був майстром одного оригінального виду загадок, які називаються акровіршами. Що таке акровірш? Зверніться до своїх міні-підручників.
-Виразне читання акровірша «Хто сестра і брат»?
-Хто пояснить значення незнайомих слів?
-Давайте відгадаємо, так хто у нас сестра і брат?
-Що нагадує за формою акровірш?
-Про яку страву йдеться в останньому рядку акровірша? Що ви про неї знаєте?
5. Подорож до поетичної світлиці Глібова продовжать «Читачі художнього слова». Вони познайомлять нас із тими загадками, яких ми не вивчаємо. А ми спробуємо їх відгадати.
V. Підсумки уроку.
Ми говорили про біографію Глібова, познайомилися із його загадками та акровіршами. Давайте скажемо, що ж ви запам’ятали (інтерактивний метод «Асоціативний кущ»).
І хочеться завершити урок словами С.Русової: «Шкода тієї дитини, яка змалечку не знала казки, не відгадувала загадки. Я тисячу раз переконувалася, що населяючи навколишній світ фантастичними образами, творячи ці образи, діти відкривають віконце у безмежний світ».
VI. Оцінювання
VII. Домашнє завдання. Намалювати до вивчених творів Глібова малюнки.