Методична розробка містить Навігатор знань і тези до нього., завдання для здійснення мандрівки у Країну Знань, для організації самостійної роботи учнів та для контролю і узагальнення знань учнів.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР
ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ У ПОЛТАВСЬКІЙ ОБЛАСТІ
Вище професійне гірничо-будівельне училище
Методична розробка на тему
«Неорганічні речовини. Елементний склад живих організмів. Класифікація хімічних елементів»
Біологія І курс
Розробила викладач біології
Гоєнко Любові Михайлівни
М. Горішні Плавні
2017 р.
Урок №3-4
Тема. Неорганічні речовини. Елементний склад живих організмів. Класифікація хімічних елементів.
Мета уроку:
Навчальна: ознайомити учнів із особливостями хімічного складу живих організмів,
Розвиваюча: проаналізувати відмінність та спільні риси у складі живих і неживих об'єктів, звернути увагу на єдність хімічного складу живої та неживої природи;
Виховна: виховувати бережливе ставлення до життєвих процесів, які відбуваються в живих організмах та власному організмі.
Обладнання й матеріали: таблиці, на яких вказано елементарний склад живих і неживих об'єктів, або мультимедійний проектор чи інтерактивна дошка, на яких ці таблиці можна демонструвати; періодична таблиця хімічних елементів; підручники біології.
Тип уроку: комбінований.
Методи роботи на уроці: словесні (розповідь, бесіда), ілюстративні (демонстрація таблиць), інтерактивні (мультимедійна презентація).
Базові поняття й терміни: елементарний склад, мікроелементи, макроелементи, ультрамікроелементи, органогенні елементи, мінеральні речовини, солі, кислоти, аніони, катіони.
Література: Тагліна О.В. Біологія. 10 клас. Підручник для загальноос. навч. закл. - Х.: Видавництво "Ранок", 2010. - 256 с.: іл. С. 26-44.
Кучеренко М.Є.,Вервес Ю.Г.,Балан П.Г.,Войціцький В.М. Загальна біологія: підручник для 10 кл.загальноосвітніх навчальних закладів−К.: Генеза 2003.С.11-16.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І.Організаційний етап.
1.Підготовка учнів до уроку.
2.Діагностика емоційного стану учнів.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Перевірити наявність тез до навігаторів -3 учні.
Індивідуальна бесіда за конспектом (захисти конспект)бесіда – 1 учень.
Взаємоопитування – 2 учні.
Фронтальне опитування.
Знайди відповідність…
А.Левенгук
Б.Спадковість
В.Статистичний метод
Г.Молекулярний рівень
Д.Біологія
Е.Ритмічність
Є.Моделювання
Ж.Екосистемний
ВІДПОВІДІ: А8, Б2, В7, Г3, Д5, Е6, Є 3,Ж1.
IIІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.
Питання для бесіди:
1. З яких речовин складається наш організм? Наприклад?
2. З чого утворені ці речовини? Наприклад.
3. Які хімічні елементи трапляються в навколишньому середовищі частіше за все?
Повідомлення теми і мети уроку.
ДЧЦМПЗ?
IV. Вивчення нового матеріалу
Разом з викладачем, використовуючи матеріал підручника, складається НАВІГАТОР знань.
Продовження роботи – складання тез до НАВІГАТОРА знань.
Викладач пропонує учням знайти в параграфі підручника речення, які могли б бути тезами до пунктів 1-7 НАВІГАТОРА.
В ході обговорення вибираються найбільш «влучні» характеристики, які і записуються в п. 1 - 7 тез.
ТЕЗИ ДО НАВІГАТОРА
6А- 6В
Заповнити таблицю «Класифікація хімічних елементів за їх кількістю в живих організмах»
№ |
ГРУПА |
ВМІСТ % |
ЕЛЕМЕНТИ |
ЗНАЧЕННЯ |
1 |
Макроелементи |
|
|
|
2. |
Мікроелементи |
|
|
|
3. |
Ультрамікроелементи |
|
|
|
МАНДРІВКА В КРАЇНУ ЗНАНЬ (подорож по НАВІГАТОРУ ).
Запитання для фронтального опитування
1.Скільки елементів в складі живих організмів?
2.Яка різниця між складом морських водоростей і бактерій?
3.Чому організм ссавців накопичує Ферум?
4.Яка різниця між складом живого організму і Земної кори?
5.Чим пояснити цю різницю?
6.Як класифікують всі хімічні елементи, що є в живих організмах?
7.За якими ознаками?
8.Які елементи є органогенними і чому?
9.Чи це значить, що Йод менш важливий ніж Оксиген?
10. Доведіть свою думку.
САМОСТІЙНА РОБОТА
Біологічне значення деяких елементів – робота з таблицею 2 ст. 29
ЗАВДАННЯ: Скласти навігатор і тези до нього
Сульфур(0,15-0,2) – в складі білків.
Хлор(0,05-0,1) – в складі шлункового соку і плазми крові.
Кальцій(0,04-2,0) – в складі зубів, кісток, черепашок, регулює обмін речовин, скорочень скелетних м’язів, діяльність серця, зсідання крові.
Магній(0,02-0,03)- в складі ферментів, хлорофілу.
Натрій(0,02-0,03) – транспорт речовин через мембрану клітини, плазма крові.
Ферум(0,01-0,015) – у складі гемоглобіну, складних ферментів.
Цинк(0,0003) – у складі ферментів, гормонів.
Купрум(0,0002) – у складі ферментів.
Йод(0,0001) – у складі гормону щитовидної залози.
Флуор(0,0001) – у складі емалі зубів.
КОНТРОЛЬ ЯКОСТІ ВИКОНАНЯ РОБОТИ, ЗАХИСТ КОНСПЕКТУ.
Знайди відповідність:
А.Сульфур
Б.Хлор
В.Кальцій
Г.Магній
Д.Натрій
Е.Ферум
Є.Цинк
Ж.Купрум
З.Йод
К.Флуор
1. 0,0001
2. 0,0003
3. 0,0002
4.0,02-0,03
5.0,02-0,03
6.0,01-0,015
7. 0,05-0,1
8. 0,04-2,0
9.0,0001
10. 0,15-0,2
а)в складі білків.
б) у складі гемоглобіну, складних ферментів.
в) в складі ферментів, хлорофілу.
г) в складі зубів, кісток, черепашок, регулює обмін речовин, скорочень скелетних м’язів, діяльність серця, зсідання крові.
д)транспорт речовин через мембрану клітини, плазма крові.
е) у складі емалі зубів.
є) у складі ферментів, гормонів.
ж) у складі гормону щитовидної залози.
з) у складі ферментів.
к) в складі шлункового соку і плазми крові.
ВИСНОВОК: Ступінь важливості та необхідності того чи іншого елемента не визначається його кількісним вмістом в організмі. Мікроелементи, що входять до складу важливих сполук, теж є життєво необхідними. Кобальт, наприклад,
входить до складу вітаміну В12, Йод — до складу гормона тироксину, а Купрум — до складу ферментів, що каталізують окисно-відновні процеси в організмах. Значна кількість ферментів містить йони Цинку, Мангану, Кобальту й Молібдену.
V. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів
ТАКСОНОМІЯ БЛУМА
ЗНАЮ: Які елементи трапляються в живих організмах частіше за все?
РОЗУМІЮ: Чому співвідношення хімічних елементів у живих і неживих організмах є різним?
ЗАСТОСОВУЮ: Які елементи й чому називають органогенними? макроелементами? мікроелементами? ультрамікроелементами?
АНАЛІЗУЮ: Яка різниця між макро-, мікро- і ультрамікроелементами?
СИНТЕЗУЮ: Чи залежить роль елементу від його кількості в організмі?
ОЦІНЮЮ: ДЧЦМПЗ?
ОЦІНИ РОБОТУ ВИКЛАДАЧА
Визнач вірне твердження…
ВІДПОВІДІ: 1468
VІ. Домашнє завдання
1