Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України
Управління освіти і науки Волинської обласної державної адміністрації
Державний навчальний заклад
«Ковельський центр професійно-технічної освіти»
Методична розробка уроку
з виробничого навчання з професії «Різьбяр по дереву та бересту»
на тему «Різання простого візерунка з трикутників»
Підготувала:
Тетяна Олександрівна Мовчан
майстер виробничого навчання
м.Ковель 2020
Анотація
Дана методична розробка презентує урок виробничого навчання з професії «Різьбяр по дереву та бересті» за темою «Навчання прийомів виконання геометричної різьби», який побудовано за класичною структурою, містить сучасні дидактичні матеріали.
Структура уроку узагальнення і систематизація знань та засвоєння навичок передбачає своєрідну послідовність роботи: від засвоєння і узагальнення окремих теоретичних до практичних навичок.
Автор роботи на прикладі даного уроку виробничого навчання показати процес формування в учнів професійних компетентностей на основі самостійної, бригадної і усвідомленої активності.
Дидактичні матеріали ігрового характеру можна використовувати і в гуртковій та в позакласній роботі. Матеріал цієї методичної роботи допоможе майстрам виробничого навчання підвищити рівень кваліфікації і майстерності учнів.
Вступ
«Урок – це дзеркало загальної і педагогічної культури
майстра виробничого навчання, мірило його
інтелектуального багатства,
показник його світогляду, ерудиції»
В.О. Сухомлинський
Серед багатьох педагогічних професій є одна особлива – майстер виробничого навчання. Адже майстер у професійному закладі – це передусім педагог, основний організатор виробничого навчання учнів, їхній наставник, вихователь. Під впливом майстра виробничого навчання в учнів виробляється професійна самостійність, розвиток творчого мислення. Зі змінами в суспільстві змінилися вимоги до майстра виробничого навчання. Велика роль в організації навчально-виховного процесу відводиться майстру виробничого навчання, адже якість підготовки висококваліфікованих робітників залежить від його професійного рівня. Роль майстра виробничого навчання на уроці є особливою – на уроках він показує учням виробничі прийоми, які формують в них точні й конкретні способи виконання трудових дій, учні відпрацьовують трудові прийоми, характерні їх поєднання, оволодівають сучасними способами виконання робіт, засвоюючи професійні знання та вміння під час виконання виробничих завдань, у процесі підготовки до іспитів, до письмово-екзаменаційної роботи (дипломної), творчої роботи.
Методична розробка уроку виробничого навчання
з професії «Різьбяр по дереву та бересту»
Тема програми: «Навчання прийомів виконання геометричної різьби».
Тема уроку: «Різання простого візерунка з трикутників».
Мета уроку:
Методична мета: Показ доцільності використання комп’ютеризованих уроків з метою активізації пізнавальної активності учнів.
Тип уроку: Урок формування складних умінь.
Вид уроку: Ділова гра.
Дидактичне забезпечення: Інструкційні карти, презентація, роздатковий матеріал у вигляді навчальних елементів.
Матеріально-технічне забезпечення: Матеріал: липа; інструменти: ніж-косяк, богородський ніж; розміточні інструменти: олівці, гумка, лінійка; технічне забезпечення: ноутбук, мультимедійний проектор, екран.
Міжпредметні зв̓язки: Спецтехнологія, матеріалознавство, креслення, малюнок, композиція, охорона праці.
Перелік практичних завдань: Виконання геометричного орнаменту.
Список основної і додаткової літератури:
1. Антонович Є., Захарчук-Чугай Р. Декоративно прикладне мистецтво: навчальний посібник / Львів «Світ», 1993 р.
2. Банников Є.А. Різьба по дереву: підручник / Мінськ.: «Сучасна школа», 2006 р.
3. Будзан А.Ф. Різьба по дереву в західних областях України: підручник / Київ.: «Мистецтво», 1960 р.
5. Коноваленко А.М. Основи столярного ремесла: навчальний посібник / Київ.: «Мистецтво», 1996 р.
6. Кулебакін Г.І. Малюнок і основи композиції: навчальний посібник / Москва.: « Час», 1988 р.
8. Тимків Б.М., Кавас К.М. Виготовлення художніх виробів з дерева, ч. І., Різьба по дереву: навчальний посібник / Львів.: «Світ», 1995р.
9. Тимків Б.М., Кавас К.М. Виготовлення художніх виробів з дерева, ч. ІІ., Мозаїка, випалювання: навчальний посібник / Львів.: «Світ», 1996 р.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина 5хв.
Всім присутнім учням ставиться одне запитання: «Що ви очікуєте від цього уроку?» (Учні відповідають)
1. Перевірка наявності учнів.
Староста групи доповідає майстру кількість відсутніх та присутніх учнів на уроці.
2. Перевірка готовності учнів до уроку.
Майстер проводить огляд зовнішнього вигляду учнів відповідно до вимог правил з охорони праці.
3. Допуск з охорони праці до практичних занять.
Слайд 2
ІІ. Вступний інструктаж 40хв.
1. Актуалізація знань:
1.1. Повідомлення теми програми, теми уроку і мети.
Майстер. Сьогодні ми продовжуємо вивчати тему «Навчання прийомів виконання геометричної різьби.» Тема уроку «Різання простого візерунку з трикутників.»
1.2. Цільова установка проведення уроку.
Майстер. Сьогодні наш урок, не такий, як завжди, а трохи незвичний. Щоб визначити, як ви вмієте працювати в команді цей урок буде проводитись у вигляді ділової гри.
Майстер ознайомлює з правилами гри.
Майстер. Щоб розпочати конкурс потрібно поділитися на дві команди. В цьому конкурсі буде 3 тура, 1 тур - це теоретичний, він складається з 6 раундів. 2 тур – практичний, він складається з 4 раундів. 3 тур – заключний – оцінювання за 1 та 2 тур.
Слайд 3
1 РАУНД «ПРИВІТАННЯ КОМАНД»
Завдання: придумати й обґрунтувати назву команди, обрати бригадира, привітати команду суперника. (1 раунд оцінюється в 2 бали).
Слайд 4
1.3. Перевірка опорних знань, умінь, навичок учнів, необхідних їм для подальшої роботи на уроці.
2 РАУНД «ТИ – МЕНІ, Я - ТОБІ»
Завдання: команди-суперниці по черзі ставлять запитання одна одній. Учасник команди вибирає собі суперника і ставить запитання. Інші члени команди не мають право відповідати і підказувати. (Правильна відповідь оцінюється в 1 бал).
Слайд 5
- Що називається плоско виїмчастою різьбою?
Плосковиїмчаста різьба характеризується тим, що її фоном є плоска поверхня виробу, а малюнок утворюють різної форми заглиблення (виїмки).
- Назвіть різновиди плосковиїмчастої різьби?
Геометрична, контурна, яворівська, різьба лусок і нігтиків.
- Назвіть ріжучий інструмент, який використовується при виконання геометричної різьби?
Ніж-косяк, богородський ніж, напівкруглі стамески, кутова стамеска.
- Як підготувати дерев’яну поверхню під різьбу?
Спочатку дерев’яну заготовку стружать на фугувальному верстаті, потім обробляють в розмір по товщині на рейсмусному верстаті. Дерев’яну заготовку перед виконанням різьби не шліфують, тому що шліф шкірка містить абразивні камінці, які залишаються у волокнах деревини. Від цих камінців затуплюється інструмент.
- Під яким кутом виконується надрізка?
Під прямим кутом 90̊.
Під кутом 45̊.
1.4. Аналіз і доповнення відповідей учнів, підбиття підсумків.
2. Викладання нового матеріалу:
2.1. Повідомлення нової навчальної інформації.
Геометрична різьба - один з найдавніших видів різьби по дереву. Вона виконується у вигляді двох, трьох і чотиригранних виїмок, утворюють на поверхні візерунок з геометричних фігур - трикутників, квадратів, кіл. Іноді їх доповнюють скобчаті виїмки.
Геометрична різьба складається з різних комбінацій декількох основних елементів, що виконують ножем-косяком, і напівкруглими стамесками.
Двохгранні виїмки прямолінійної або криволінійної форми різної ширини і глибини вважаються найпростішими елементами геометричної різьби.
Тригранні виїмки набули найбільшого поширення в геометричній різьбі. Такі виїмки можуть бути різноманітними за формою, розміром і техніки виконання. Тригранні виїмки (трикутники) по техніці виконання можуть бути: рівнобедреними з поглибленням у вершині; рівносторонніми з поглибленням в центрі; рівнобедреними з поглибленням біля основи (найчастіше витягнутими у вигляді променів).
Чотиригранні виїмки різної форми в геометричній різьбі роблять квадратними, прямокутними або ромбічними.
Тригранні виїмки криволінійної форми є найбільш складними з виконанням елементами геометричної різьби. Їх виконання вимагає певних навичок і великої уваги.
Комбінуючи основні елементи геометричної різьби можна побудувати нескінченну безліч орнаментальних композицій.
Вправи слід починати з найбільш простих тригранних виїмок - трикутників.
Зробивши надрізи, косячок нахиляють до себе і вздовж нижньої лінії (основа трикутника) носком різака, поступово поглиблюючи його, зрізають стружку - підрізають трикутник. При цьому ручку косячка тримають у правій руці, а різець направляють за допомогою пальців лівої руки. Утворюється плоский трикутник, заглиблений у вершини на 1,5-2 мм.
3 РАУНД «ЗАМОРОЧКИ З БОЧКИ»
Завдання: бригадири команд по черзі витягують з бочки завдання, на які відповідають. (Правильна відповідь бригадира оцінюється в 2 бали, якщо бригадиру допомагає команда, тоді оцінюється відповідь в 1 бал).
Слайд 6
Назвіть орнамент геометричної різьби.
(Трикутники)
(Сколишки)
(Ромби)
(Цепочка)
(Вітейка)
(Змійка)
(Стрічкова розетка)
(Ялинка)
(Соти)
(Зірочка)
(Драбинка пряма) (Драбинка з нахилом)
(Квадрати) (Чотиригранні піраміди вписані у ромби)
(Трикутники вписані в сколиши) (Зірочки вписані в соти)
4 РАУНД «ДОМІНО»
Завдання: Придумати слово з професії, на яку останню букву закінчується слово, на ту ж букву має починатися наступне слово. Програвшою командою вважається та, яка протягом 10 секунд, не змогла придумати слово. Вигравшій команді додається 1 бал.
Слайд 7
5 РАУНД «ЧИ ЗНАЄШ ТИ?»
Завдання: обом командам ставиться одне й теж запитання: хто швидше дасть відповідь отримує 2 бали.
Яких правил з охорони праці слід дотримуватись при виконанні різьби по дереву?
Слайд 8
Охорона праці
Приступати до виконання практичних завдань, слід лише при наявності справного заточеного інструменту, наявності відповідного обладнання та спец.одягу.
Перед початком роботи учень повинен:
Підготувати робоче місце до роботи:
Перевірити готовність і справність інструментів до роботи:
Під час роботи учень повинен:
Після закінчення роботи учень повинен:
Вимоги в разі отримання травми:
2.2. Показ нових прийомів трудової діяльності.
За допомого мультимедійного проектору демонструється майстер-клас по виконанні геометричного орнаменту.
Слайд 9
Переходимо до другого туру - практичного:
Слайд 10
2.3. Пояснення характеру і послідовності роботи учнів на уроці.
Слайд 11
Слайд 12
2.4. Опитування учнів і пробне виконання ними нових прийомів, показаних майстром.
Слайд 13
- З яких виїмок складається геометрична різьба?
З двох, трьох та чотирьохгранних виїмок.
- На яку глибину заглиблюють різця при виконанні надрізки?
На глибину 1,5-2 мм.
- Яку деревину використовують для плосковиїмчастої різьби?
Липа,осика, вільха, береза, сосна, ялина, тополя, каштан.
- На яких предметах домашнього вжитку ви зустрічали геометричну різьбу?
Карнизи, рами для дзеркала, полички, тарелі, кухонні дошки, декоративні ложки, кухлі, вази, сільнички, шкатулки.
2.5. Відповідь майстра на запитання учнів.
2.6. Підбиття підсумків вступного інструктажу.
Слайд 14
Слайд 15
ІІІ. Поточний інструктаж. 290 хв.
1.Видання завдань для самостійної роботи учнів та пояснення порядку їх виконання.
2.Розподіл учнів за робочими місцями
3. Повідомлення про критерії оцінювання виконуваних робіт.
4. Цільові обходи майстром робочих місць учнів.
5. Прийом майстром виконаних робіт.
6. Прибирання робочих місць.
ІV. Заключний інструктаж 35хв.
Аналіз діяльності учнів у процесі всього уроку.
Оцінка роботи учнів, її об’єктивне обґрунтування.
Аналіз причин помилок учнів та засоби їх усунення.
Повідомлення та обґрунтування оцінок.
Видача домашнього завдання.
Домашнє завдання: Намалювати орнаментально - сюжетну композицію з геометричного орнаменту для виробу кухонна дошка.
Майстер виробничого навчання Т.О.Мовчан
Висновки
Підбиваючи підсумки, хотілося б навести ще один вагомий аргумент на користь необхідності найактивнішого використання на уроках виробничого навчання елементів гри. Подивіться в очі учнів, які виходять з ігрового уроку, і майстра. Перед вами - люди, які отримали радість від спільної праці. Що тоді - щастя, якщо не це?! Ігрові технології є з видів педагогічних технологій, методом навчання у якого є гра. Гру як засіб навчання, передачі досвіду старших поколінь молодшим люди використовували з давнини. Широке застосування гра знаходять у народної педагогіці. Існує безліч класифікацій ігор, у цьому дослідженні особливо виділено класифікаційна модель по структурним елементам уроку: гри вивчення нового матеріалу, гри закріплення, гри для перевірки знань, узагальнюючі гри.
Ігри є цінним засобом виховання розумової активності учнів, активізують психологічні процеси, але у тому випадку, якщо проводить її досвідчений організатор. Тож уроки виробничого навчання повинні бути цікавими.
ІНСТРУКЦІЙНО-ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА
на тему: «Різання простого візерунка з трикутників»
№ п/п |
Найменування операцій |
Інструменти |
Ескіз |
1 |
Накреслити малюнок за допомогою розміточного інструменту
|
олівець, лінійка, гумка |
|
2 |
Виконати надрізку під кутом 90̊ ножем-косяком або богородським ножем |
ніж-косяк богородський ніж |
|
3 |
Виконати підрізку «на себе» під кутом 45̊ ножем-косяком або богородським ножем |
ніж-косяк богородський ніж |
|
4 |
Виконати підрізку «від себе» під кутом 45̊ ножем-косяком або богородським ножем |
ніж-косяк богородський ніж |
|