Методична розробка уроку на тему: "Самотність, як домінанта художнього світу Ф. Кафки. Зображення відчуження особистості в новелі «Перевтілення».

Про матеріал
Урок-дослідження творчості Франца Кафки допоможе викладачам розкрити тему самотності особистого життя та творчості письменника. А студентам дасть можливість зрозуміти актуальність та сьогоденність цієї проблеми.
Перегляд файлу

 

 

Тема:  Самотність, як домінанта ху­дожнього світу Ф. Кафки.

             Зображення відчуження особистості в новелі «Перевтілення».

 

Мета: ознайомити студентів з основними тенденціями розвитку європейської модерністської прози першої половини ХХ ст.; життєвим і творчим шляхом             Ф. Кафки; допомогти глибше усвідомити ідеї та проблеми, художні особливості твору Ф. Кафки; розвивати навич­ки роботи з текстом; удосконалювати навички аналізу художнього твору, художніх образів, художніх особливостей, уміння висловлювати власні думки й аргументувати їх, проводити аналогії із власними спостереженнями, сучасним життям; ви­ховувати почуття гуманізму, доброти, справедливості.

 

Вид заняття: урок – дослідження

 

Методичне і матеріальне забезпечення: текст новели «Перевтілення», портрет Ф.Кафки, репродукція картини Е.Мунка «Крик», зображення тулуба комахи

 

 

Основна і додаткова література: Зарубіжна література (рівень стандарту): підруч. для 11 кл. О. Ніколенко,— К. : Грамота, 2019. — 192 с., Зарубіжна література (рівень стандарту) : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти / Ю. І. Ковбасенко. – Київ : Літера ЛТД, 2019. – 256 с.

 

                                                                          «Самотність – важке почуття»

                                                                                                                     Ф.Кафка

 

Зміст і хід заняття

1. Організація заняття.

 

2. Актуалізація опорних знань.

 

   Зверніть увагу на тему сьогоднішнього нашого заняття. Яке ключове слово в цій темі?

Самотність  (детальніше можна побачити за гіперпосиланням, натиснувши на виділене слово)

   Раніше самотність вважалася ознакою неповноцінності. Самотніх людей шкодували, в них шукали приховані сенси, каверзи і недоліки. 

 

 

Виходить, що самотність — це щось збиткове, небажане, те, що не приносить радості, а тільки прирікає на муки і страждання. Але все навпаки. Самотність — це певний емоційний стан, який виникає у людей, які не перебувають у близьких зв'язках з іншою людиною. Якщо сприймати це поняття як синонім слову «ізоляція», то воно набуває негативного відтінку. Однак якщо подивитися на ситуацію під іншим кутом — усвідомлене усамітнення не обов'язково означає душевний брак комунікації.

   Самотність можна розглядати з різних сторін: навмисне уникнення людей через низьку самооцінку. Або вибір людини не розтрачувати свої внутрішні ресурси на будь-кого, лише б заповнити порожнечу всередині. Все залежить від того, як сприймати ситуацію: можна вважати себе невдахою через відсутність партнера, а можна навчитися бути щасливою наодинці з собою.

   Самотність — непроста тема, проте доволі знайома багатьом. Багато людей відчувають у ній біль і тугу, або ж тікають від неї усе життя, відганяючи від себе тривожні думки. Інші — свідомо йдуть у вільне плавання, відмовляються від стосунків та шлюбу, живуть і навіть подорожують наодинці.

Що таке самотність та чому ми її боїмося сьогодні ми з вами спробуємо вияснити за допомогою життя та творчості Франца Кафки.

 

3. Мотивація навчальної діяльності.

 

  • Познайомтесь з біографією письменника, користуючись гіперпосиланням на портреті письменника та законспектуйте в робочий зошит

 

C:\Users\Почтар\Desktop\Kafka.jpg

 

 

 

- Перевірте свої знання біографії письменника, виконавши тест в Gooqle Формі, користуючись QR-кодом

C:\Users\Почтар\Desktop\qrcode_docs.google.com.png

 

 

 

 

 

 

Хто ж він, Франц Кафка? Людина, яка все життя шукала гармонію зі світом? Геній? Одинак? Провидець? Пригноблений чи слабкодухий , але відомий у всьому світі?

 

        4. Зміст основної частини.

 

Ми з вами повинні глибше усвідомити ідеї та проблеми, художні особливості творчості Ф. Кафки.

 

  • Перегляньте відеоурок натиснувши гіперпосилання на картинці нижче

 

C:\Users\Почтар\Pictures\Screenshots\Снимок экрана (159).png

 

 

 

 

   Колись давні люди не могли пояснити багатьох природних сил, шляхів людської долі, їхня фантазія створила міфи про богів і надприродних істот, що правлять світом, керують долями і вчинками людей. Реальність і фантастика в таких міфах тісно перепліталися, відбиваючи неспроможність людини логічно осмислити світ, в якому вона жила. Ф. Кафка творить свій міф. Реальність і фантастика поєднуються, щоб створити образну картину сучасного автору світу, безжалісного й абсурдного, де нічого не піддається логічному тлумаченню, де людина приречена на самотність, де почувається вона лише комахою.

 

Текст і аналіз твору також можете прочитати, натиснувши гіперпосилання на виділених словах.

 

 Це не просто фантастика, це величезна метафора, у якій автор підкреслює жахливість життя маленької людини. Все буденне - і в оточенні, і у стосунках - призводить до того, що людина починає втрачати свої людські риси, перетворюючись на потвору, на комаху. 

Символ комахи - символ мертвого, тваринного існування звичайної сірої людини.

Перевтілення Грегора на комаху — яскрава метафора відчуження людини від усього світу. Втративши людську подобу, герой опинився за межами людського існування. Він автоматично був позбавлений права займати в суспільстві хоча б найнижчий щабель, і навіть у власній родині він не міг претендувати на будь-яке «людське» місце.

Тема самотності неодноразово піднімалась не тільки в літературі, а і в живописі.

 

 

Робота з репродукцією картини Едварда Мунка «Крик»

 

Опис картини можете побачити, натиснувши на неї.

D:\Мои документы 3\Зарубіжна літ-ра\Матеріали до уроків\Ф.Кафка\3_1_0.jpg
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Картина «Крик» написана Мунком у 1893 році. Всього існує 50 варіантів полотна, що свідчить про особливий інтерес художника до теми відчаю. Створюючи цю картину, Мунк уперше входить у світ страху і самотності. На передньому плані у відчаї кричить людина. Її тіло ніби зводять судоми, а обличчя своєю жовтизною і запалими очима, розплющеними в страху перед невідомою нам загрозою, нагадує небіжчика.
Колорит картини найбільш точно передає психічний стан персонажа: темна синь підхоплює цей крик і відлунює його в широкій затоці , що розляглася до небес кривавими смугами. Химерний ритм хвилястих ліній надає композиції динаміки, а атмосферу картини сповнює передчуттям страшної біди.
« Крик» часто розглядають як першу експресіоністську спробу митця. Витікаючи із «внутрішнього пекла» художника, картина втілює загальнолюдські страхи.
 

  • Що спільного між картиною Е. Мунка та новелою «Перевтілення»?(провідний мотив: самотність, жах, крик болю).

 

Образ Грегора Замзи

 

Характеристику образу головного героя прочитайте, натиснувши на виділені слова.

 

Герой новели Кафки втілює страх людини перед життям, самотність, від якої ніхто не застрахований. В абсурдному світі навіть родинні зв ‘язки стають слабкими і розриваються. Головне для героїв — мати вигляд звичайних, таких, як усі. Внутрішній світ людини, її переживання нікого не цікавлять. Утворах Кафки світ керується закона­ми, які не підлягають логічній мотивації, не може їх осягнути і душа.

Ніхто з оточуючих не прагне допомогти Грегорові Замзі. Людина приречена в цій трагічній ситуації залишитися на самоті. Більше того, ця трагедія показала, що Грегор був самотнім і до цього, що родинні зв’язки були суто умовними і тоді, коли він утримував усю сім’ю. Замзу викинуто із суспільства і приречено на вічну самотність. Але в тексті немає прямого осуду автором рідних Грегора, їх байдужості, невміння і небажання прийти на допомогу. На думку Кафки, така трагедія могла статися з будь-ким із сім’ї, і в кожному разі людина, що потрапила в таку ситуацію, залишилась би без допомоги. Бо цей світ — світ самотніх, роз’єднаних людей.

 

  Формула світосприйняття Кафки – це безмежне почуття провини.

Перед ким він провинився? Дослідники говорять, що душу дитини почали калічити ще з дитинства і винуватцем всіх своїх бід Кафка вважає батька.

«Лист до батька» - справжній приватний лист, який, звичайно, не був розрахований на стороннє сприйняття. Його автор, доросла людина, звертається до батька, намагаючись зрозуміти витоки власного життєвого краху.

(Зміст листа можете прочитати, натиснувши гіперпосилання на виділених словах)

 

5.Узагальнення та систематизація знань, умінь, навичок.

 

  • Визначте композицію новели Ф. Кафки «Перевтілення».

(Три розділи: зав’язка (перевтілення Ґреґора) → кульмінація (вигнання Ґреґора батьком, бомбардування яблуками) → розв’язка (смерть Ґреґора)).

 

  • Визначте значення числа 3 у творі.

(Число 3: три частини; у кімнаті Ґреґора троє дверей; троє членів сім'ї; три служниці; троє мешканців із трьома бородами; три Замзи пишуть три листи; тричі Ґреґора виганяють (зі звичного кола спілкування, з кімнати, зі світу); три ставлення Ґреґора до родини (розгубленість → стає чужим → вороже ставлення з боку родини); три інтер’єри (непогано облаштована кімната → пустка → звалище непотрібних речей) тощо…)

 

  • Визначте позитивні і негативні риси характеру Грегора Замзи.

 

-   Моделювання ситуації

 

Чи актуальна проблема самотності в наш час? Створіть модель долі сучасної людини, яка опинилась у ситу­ації, що нагадує символічну картину перевтілення в новелі Ф. Кафки.

 

6.Підведення підсумків заняття.

 

  Автор вважав, що людина приречена своїм існуванням на самотність. Саме безпомічність, поразка людини становлять основну думку як новели «Перевтілення», так і життєвого кредо автора. Конфлікт людини і суспільства, людини і життя, стверджує Кафка, не може бути розв’язаним, ніхто не в змозі зробити людину повноправним хазяїном свого власного життя.
  Саме так песимістично бачив наш вік, наше суспільство і людину в цьому суспільстві видатний австрійський письменник. Але людина має сподіватися на краще, бо вона думає, творить, живе. Звичайно, людське життя коротке, але людина повинна гідно пройти через усі випробування, не втративши ні гідності, ні щирості душі, ні любові. Тільки тоді наступний вік буде добрішим до нас.

 

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

  •   Самотність стала домінантою художнього світу Ф. Кафки тому, що…
  •   Тема самотності актуальна і в наш час тому, що...

 

 

7.Завдання додому

 

Знати зміст оповідання Кафки «Перевтілення». Уміти його ана­лізувати.

Визначити й записати риси індивідуального стилю письмен­ника.

Творче завдання: «Якби вам прийшлось перевтілитись, якою твариною ви себе   

                                бачите?»

 

Прочитати роман Альбера Камю «Чума».

 

 

 

Перевтілення Твір Твір перевтілення кафка “перевтілення” твір

 

docx
Додано
20 лютого 2023
Переглядів
1047
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку