Дана методична розробка є частиною блоку інформатики «Електронні таблиці Excel», зокрема вивчення логічних функцій та застосування їх в професійній діяльності. Метою уроку є познайомити з призначенням логічних функцій, особливостями використання, показати учням застосування табличного процесора в професії. Методи проведення уроку: пошуковий; пояснювально – ілюстративний; самостійна робота учнів. Для закріплення вивченого матеріалу учні виконують практичну роботу, для виконання якої діти використовують знання з будови автомобіля та правил дорожнього руху.
При проведенні уроку учитель використав інтерактивні методи навчання: інтерактивноу гру "Знайди вихід", мультимедійну презентацію; практичну роботу, яка передбачає виконання завдань учнями на комп'ютерах.
Методична розробка може бути використана як у ПТНЗ, так і в загальноосвітніх навчальних закладах.
Міністерство освіти і науки України
Департамент освіти і науки
Полтавської обласної державної адміністрації
Професійний будівельний ліцей м. Комсомольська
Розробив викладач
інформатики
Кузьменко А.В.
Комсомольськ 2014
Розробив:
викладач ____________________________ Кузьменко А.В.
Методична розробка розглянута та схвалена на засіданні методичної комісії загальноосвітніх дисциплін
Протокол № __ від__ .__.2014 р.
Голова МК ___________________________ Бондаренко Т. І.
Методист ___________________________ Чімбір В. В.
Анотація
Дана методична розробка є частиною блоку інформатики «Електронні таблиці Excel», зокрема вивчення логічних функцій та застосування їх в професійній діяльності. Метою уроку є познайомити з призначенням логічних функцій, особливостями використання, показати учням застосування табличного процесора в професії. Методи проведення уроку: пошуковий; пояснювально – ілюстративний; самостійна робота учнів. Для закріплення вивченого матеріалу учні виконують практичну роботу, для виконання якої діти використовують знання з будови автомобіля та правил дорожнього руху.
При проведенні уроку учитель використав інтерактивні методи навчання: інтерактивноу гру "Знайди вихід", мультимедійну презентацію; практичну роботу, яка передбачає виконання завдань учнями на комп’ютерах.
Методична розробка може бути використана як у ПТНЗ, так і в загальноосвітніх навчальних закладах.
Викладач ________________________ Кузьменко А.В.
РЕЦЕНЗІЯ
Рецензент – методист _________________________ Чімбір В.В.
Предмет: інформатика.
Тема. Використання логічних функцій та їх застосування в розв’язанні професійно орієнтованих завдань
Мета:
навчальна: познайомити з призначенням логічних функцій, особливостями використання логічних функцій, показати учням застосування табличного процесора в професії ;
розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес, уявлення про застосування електронних таблиць у різних предметних галузях, творчу активність;
виховна: виховувати уважність, ввічливість і дисциплінованість, інтерес до обраної професії.
Тип уроку: комбінований.
Група: 25, професія: “Слюсар з ремонту автомобілів, водій автотранспортних засобів категорії “С””.
Міжпредметні зв’язки : будова автомобіля.
Комплексно – методичне забезпечення уроку: мультимедійний проектор з екраном, комп’ютери, презентація, зображення автомобіля, підручник “Будова та експлуатація автомобілів” Кислик В.Ф., Лущик В.В.. на столах лежать інструктажі з ТБ при роботі за комп'ютером.
Методи проведення уроку:
План проведення уроку
2. Актуалізація опорних знань .
3. Мотивація учбової діяльності учнів
4. Пояснення нового матеріалу.
Додатки……………………...……………………………………………………11
План-конспект уроку
1. Організаційний момент(1хв.) . Перевірка присутності учнів.
На попередніх уроках ми з вами розглядали основні прийоми роботи з електронними таблицями, на прикладі Microsoft Excel
Давайте пригадаємо основні моменти попереднього уроку за допомогою інтерактивної гри "Знайди вихід"
Учням пропонується знайти вихід із ситуацій, що склалися при роботі з табличним процесором.
Ситуація 1. Після введення числа 2,5 на екрані з'явилося «2 березня». Що робити, і чому так сталося?
Ситуація 2. Після введення даних в другу колонку, частина слів, прописаних в першій колонці стала закритою другою колонкою. Що робити?
Ситуація 3. Після введення даних числа десь зникли і замість них висвітлився набір решіток. Що робити?
Ситуація 4. При введенні десяткових дробів, числа чомусь округлюються.
Ситуація 5. Як увести дані у вигляді заповнення арифметичною прогресією.
3. Мотивація учбової діяльності учнів(1хв.): Нині важко уявити собі професіонала будь – якої сфери діяльності, який не використовує в своїй повсякденній роботі таблиці. Адже дуже зручно подавати інформацію, особливо ділову, у вигляді таблиць. Після декількох уроків з даної теми, ви напевне уже переконалися в цьому, і не тільки переконались, а й вмієте створювати досить складні таблиці. Напевне ви помітили, що, найчастіше у таблицях подається числова інформація. Для швидкої обробки цієї інформації в Excel використовуються різноманітні функції. На сьогоднішньому уроці ми розглянемо деякі з них, зокрема логічні. Логічні функції дозволяють проводити аналіз даних і виконувати обчислення залежно від результатів цього аналізу.
Електронні таблиці дають змогу нам розв'язувати різноманітні задачі із різних предметних галузей. І однією із особливостей розв'язання таких задач - є уміння ввести формули чи функції в табличний процесор.
Функція, результат якої дорівнює TRUE або FALSE, називається логічною.
Аргументами у формулах є числа, адреси комірок і діапазонів комірок. ( Слайд 2)
Логічні функції використовують для побудови логічних виразів, результат яких залежить від істинності умови, що перевіряється. ( Слайд 3)
Знаки логічних умов:
> (більше),
< (менше),
= (дорівнює),
>= (не менше),
<= (не більше),
<> (не дорівнює).
Множина значень логічних умов:
Логічна умова, яка виконується, має значення 1 або ИСТИНА (істина).
Логічна умова, яка не виконується, має значення 0 або ЛОЖЬ (хиба).
До логічних функцій належать:
1) функція ЕСЛИ;
2) функція И;
3) функція ИЛИ;
( Слайд 4)
ЕСЛИ(лог_вираз;значення істини;значення хиби) - якщо умова виконується повертає значення істини, не виконується – хиби. ( Слайд 5)
И(логічне значення1;лог.значення2;...) - повертає значення істини, якщо усі аргументи мають значення істина; повертає значення хиби, якщо хоча б один з аргументів має значення хиба. ( Слайд 6)
ИЛИ(логічне значення1;логічне значення2; ...) – повертає значення істина, якщо хоча б один з аргументів має значення істина; повертає хибу, якщо всі аргументи мають значення хиба. ( Слайд 7)
Приклад використання логічної функції ЕСЛИ
Додаток 2.
За останні 10-20 років області діагностики автомобілів виникли серйозні зміни. Спеціалісту, який проводив діагностику авто ще 20 років назад потрібно було б лише контрольну лампу і тестер. А сьогодні для цього необхідно уже не тільки нові методи і інструменти, але і комп’ютери із спеціальним програмним забезпеченням. Весь процес діагностики автомобіля зводиться до наступного: результат тестування авто порівнюється із інформацією із бази даних, а після обробки видається список несправностей і виконується вибірка оптимального варіанта їх усунення.
Завдання. Створити базу даних (MS Excel) в якій зберігаються інформація про технічні характеристики автомобіля (ВАЗ-2121), а також інформація про характеристики тестуючого автомобіля, які вводяться із клавіатури. Дані тестуючого автомобіля повинні порівнюватися з характеристиками з бази даних і в залежності від цих порівнянь повинно виводитись у комірці причини несправностей і варіанти їх розв’язання.
Хід роботи:
=ЕСЛИ(C4>B4;"Погана якість бензину, Зношеність стану клапанів, Зношені свічки";"Все добре")
=ЕСЛИ(C5>B5;"Несправні свічки запалювання";"Все добре")
=ЕСЛИ(C4>B4;"Якісний бензин, Замініть двигун";"Все добре")
=ЕСЛИ(C5>B5;"Замініть свічки";"Все добре")
Контрольні питання:
Ви познайомилися з логічними функціями.
Гра «Закінчи речення»
Обговорення помилок учнів, відповідь на запитання. Виставлення оцінок.
8. Домашнє завдання(1хв.) . Вивчити конспект.
1. Інформатика: Комп’ютерна техніка. Комп’ютерні технології: Посібник / За редакцією О. І. Пушкаря. – К.: ВЦ «Академія», 2001.– 696 с. – С. 408 – 425.
2. Баженов В. А. Інформатика. Комп’ютерна техніка. Комп’ютерні технології: Підручник. – 2-ге видання. – К.: Каравела, 2007.– 640 с. – С. 330 – 335.
3. Тхір І. Л., Галушка В. П., Юзьків А. В. Посібник користувача ПК. – Друге видання. – Тернопіль: СМП «Астон», 2002. – 718 с. – С. 629 – 630.
4. Гаєвський O. Ю. Інформатика. 7-11 Клас — К.: А.С.К., 2005.
5. Кузьмин В. Microsoft Office Excel 2003: Учебный курс. – СПб.:Питер, 2004. – 493 с. – С. 191 – 242.
6. Зарецька І. T., Гуржій A M., Соколов O. Ю. Методичний посібник з інформатики. — X.: Факт, 2004.
7. Корнеев В. П., Николайчук В. И. Информатика и компьютерная техника: Учебное пособие в 4-х частях. – Часть III: Обработка информации с помощью электронных таблиц Microsoft Excel. – 2-е издание. – К.: ПП Графіка, 2005. – 270 с. – С. 97 – 122.
Додаток 2.
Додаток 4.
Фотографії із заходу
1