Методична розробка уроку на тему «Вуглеводи»
Вчитель хімії і біології
Верхньогусненського
ЗЗСО І-ІІІ ступенів
Самбірського району
Львівської області
Ловас Лариса Михайлівна
Мета уроку:
навчальна: сформувати знання учнів про будову і функції вуглеводів;
виховна: сформувати уявлення про необхідність вуглеводів у житті організмів;
розвиваюча: викликати зацікавленість і допитливість учнів стосовно ролі вуглеводів у житті організмів.
Тип уроку: урок формування нових знань.
Методи і методичні прийоми: лекція, бесіда, демонстрація слайдів, тестові завдання.
Обладнання: наочні посібники, слайди, таблиці, ноутбук.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Які вуглеводи містяться в клітинах рослин і тварин?
2.У яких клітинах вміст вуглеводів дуже великий і яке це має значення для організмів?
3. Охарактеризуйте біологічну роль вуглеводів.
ІІІ. Мотивація мети і теми уроку.
На сьогоднішньому уроці ми поглибимо знання про вуглеводи, зупинимось на їх хімічній будові, класифікації, функціях, порівняємо з будовою і функціями ліпідів.
IV. Засвоєння нових знань.
Термін "вуглеводи" був запропонований професором Юріївського (сьогодні Тартурського) університету К. Шмідтом в 1844 році і відображав уявлення того часу, що всі вуглеводи є "гідратами" Карбону з загальною формулою Сm(Н2O)n. Пізніше виявилось, що не всі речовини, які належать до вуглеводів, містять Гідроген і Оксиген в такій пропорції. Деякі речовини, які мають таке співвідношення елементів не є вуглеводами.
Термін "цукри" походить від староіндійського "саркара" - так називали згущений сік тростини.
Записуємо в зошитах визначення вуглеводів.
Вуглеводи - речовини з загальною формулою Сm(Н2O)n, де m і n можуть мати різні значення.
Назва відображає той факт, що Гідроген і Оксиген є в молекулах цих речовин в такому ж співвідношенні, як в молекулі води. 3 хімічної точки зору вуглеводи - альдегіди або кетони, в молекулах яких є декілька гідроксильних груп.
Існує така класифікація вуглеводів.
ВУГЛЕВОДИ
Моносахариди |
Дисахариди |
Полісахариди |
Прості вуглеводи. По кількості атомів Карбону: 1.Пентози (5 атомів Карбону) рибоза- в складі PHK, дезоксирибоза- в складі ДНК. 2.Гексози (6 атомів Карбону) глюкоза, фруктоза, галактоза - приймають участь в синтезі дисахаридів і полісахаридів. |
Утворюються в результаті реакції конденсації між двома моносахаридами, як правило, гексозами. Мальтоза=глюкоза+ глюкоза. Лактоза= глюкоза+ галактоза (є в молоці). Сахароза=глюкоза+ фруктоза (міститься в рослинах).
|
Мають полімерні молекули, мономери-гексози. Крохмаль- полімер глюкози утворюється в рослинах. Глікоген- полімер глюкози синтезується у тварин. Целюлоза- полімер глюкози утворюється у рослин. Інулін- полімер фруктози утворюється в рослин.
|
Прикладом вуглеводів є гліцериновий альдегід:
З пентоз великої уваги заслуговують рибоза і дезоксирибоза:
Подовження карбонового ланцюга підвищує стійкість молекул і знижує їхню активність. Порівняння структурних формул рибози і дезоксирибози дає змогу виявити невистачання одного з гідроксидів у молекулі другої речовини. Ця особливість обумовлює стабільність дезоксирибози і пояснює її роль у структурі ДНК.
Серед гексоз особливе значення має глюкоза, будову молекули якої можна зобразити так:
Часткова окисленість глюкози по всьому карбоновому ланцюгу - причина її значної відповідності активності. Велика кількість полярних груп обумовлює добру розчинність глюкози і робить її легкодоступною для ферментних систем клітини.
М’язова тканина під час посиленої роботи споживає багато глюкози. Легка засвоюваність та енергетична цінність глюкози обумовлюють її застосування в медицині для внутрішньовенних і внутрішньомʼязових вливань, для виготовлення кровозамінник рідин.
Демонструється медичні препарати глюкози. Відзначається, що вони використовуються при шоку, набряку легень і мозку, при захворюваннях печінки.
А тепер переходимо до вивчення полісахаридів. Що ви знаєте про полісахариди?
Учні відмічають, що крохмаль і глікоген нагромаджуються в клітинах як запасні поживні речовини, а з клітковини побудовані стінки рослинних клітин.
Запишемо хімічну формулу крохмалю: (C6H10O5)n, де n досягає кількох тисяч. Як бачимо, молекули крохмалю складаються з великої кількості однотипних ланок, що повторюються. Отже, це є складні речовини- полімери.
Демонструється дослід з крохмалем. Краплю спиртового розчину йоду додаємо до розчину крохмалю. Звертається увага учнів на появу синього забарвлення розчину. З нагріванням забарвлення зникає, а з охолодженням з’являється знову. Зміна забарвлення розчину при нагріванні й охолодженні свідчить про зміну розміщення ланцюгів у молекулах полісахариду- крохмалю.
Другий полісахарид - глікоген - характерний для тварин, проте він буває і в інших організмах. Наприклад, у дріжджах вміст глікогену може досягати 30% сухої маси.
Хімічна формула клітковини - (С6Н10О5)n. Але ступінь полімеризації у целюлози набагато більший, ніж у крохмалю. Крім того, порівняючи структуру цих природних полімерів встановили, що макромолекули целюлози на відміну від крохмалю, складаються із залишків молекул глюкози і мають тільки лінійну будову. Макромолекули целюлози розмішуються в одному напрямку й утворюють волокна (льон, бавовна, коноплі). Майже суцільною клітковиною є фільтрувальний папір, вата. Гідроліз клітковини відбувається внаслідок дії сірчаної кислоти і високої температури.
Схеми молекул-полімерів переконують учнів у ролі цих речовин як запасного матеріалу-форми зберігання глюкози.
А тепер запишіть в зошитах функції вуглеводів:
1. Будівельна: утворення оболонок клітин (целюлози),
2. Енергетична: від розщеплення 1 г вуглеводу вивільняється 17,6кДж енергії.
3. Захисна: зв'язують токсини та радіонукліди, запобігаючи їх потраплянню у кров
4. Запасаюча: відкладаючись у тканинах, вуглеводи можуть забезпечити організм енергією уразі голодування (крохмаль, глікоген).
V. Підсумок уроку.
Отже, ми вивчили ліпіди і вуглеводи.
Який висновок можна зробити?
Учні з допомогою вчителя приходить до висновку: хімічна будова гліцерину, гліцеринового альдегіду, низькомолекулярних жирних кислот, пентоз, гексоз, визначає їхню високу хімічну активність. Молекули цих речовин короткочасно існують у клітині , бо безперервно втягуються в різні
перетворення.
Великі молекули жирів, жироподібних речовин, полімерних вуглеводів менш активні і мінливі. Вони довговічні й беруть участь у створенні молекулярного "скелета" клітини. Отже, чим складніша будова молекул хімічних компонентів клітини, тим значніша їх роль в утворенні клітинних структур.
Вчитель відмічає, що близькими до полісахаридів є хітин і глікопротеїни.
Останній етап уроку-контрольна робота у вигляді тестових завдань, які вчитель розробив наперед.
1. Вуглеводи виконують у клітині функції:
а) будівельну;
б) травну;
в) транспортну;
г) енергетичну.
2. Які полісахариди характерні для рослинних клітин?
а) крохмаль;
б) целюлоза;
в) глікоген;
г) хітин.
3. Які полісахариди характерні для тваринних клітин?
а) крохмаль:
б) целюлоза;
в) глікоген;
г) хітин.
4. До складу молекули ДНК входить вуглевод:
а) рибоза;
б) глюкоза;
в) дезоксирибоза;
г) фруктоза.
5. Мономерами полісахаридів є:
а) тріози;
б) пентози;
в) гексози.
Вчитель збирає завдання, а також враховуючи активність учнів на уроці виставляє оцінки по темі.
VІ. Домашнє завдання.
1.На наступний урок вивчити тему «Вуглеводи».
2. Розв’язати кросворд.
По горизонталі:
По вертикалі:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11. |
12. |
|
|
|
|
|
|
|
|
13. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відповіді до кросворду
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
К |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
Г |
л |
і |
ц |
е |
р |
о |
л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
М |
о |
н |
о |
с |
а |
х |
а |
р |
и |
д |
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
м |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
К |
|
|
|
|
|
|
|
|
5. |
Л |
а |
к |
т |
о |
з |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
л |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
л |
|
|
7. |
|
|
|
|
|
|
|
|
6. |
Г |
і |
д |
р |
о |
ф |
о |
б |
н |
і |
с |
т |
ь |
|
|
П |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
е |
|
|
|
|
|
|
8. |
Г |
л |
ю |
к |
о |
з |
а |
|
|
9. |
|
|
|
|
|
|
|
н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
П |
|
|
|
|
|
|
|
т |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10. |
В |
у |
г |
л |
е |
в |
о |
д |
и |
|
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
12. |
|
|
|
|
|
и |
|
|
|
|
|
л |
|
|
|
|
|
|
|
з |
|
|
11. |
Г |
Л |
і |
к |
о |
г |
е |
н |
|
13. |
П |
о |
л |
і |
с |
а |
х |
а |
р |
и |
д |
и |
|
|
|
|
і |
|
|
|
|
|
а |
|
|
|
|
|
м |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
п |
|
|
|
|
|
|
14. |
І |
з |
о |
м |
е |
р |
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
і |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
р |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
д |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15. |
Ж |
и |
р |
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|