Методична розробка уроку. Тема "Гіпотези походження багатоклітинних організмів" 11 клас

Про матеріал
Тема: Гіпотези походження багатоклітинних організмів Мета: Навчальна — ознайомити учнів з основними гіпотезами походження багатоклітинних організмів, розкрити суть гіпотез походження багатоклітинних організмів, продовжити формувати еволюційний світогляд учнів; Розвиваюча — розвивати мислення учнів, вміння узагальнювати знання про багатоклітинні організми; Виховна — виховувати уважність, кмітливість, вміння вести дискусію, інтерес до вивчення біології. Матеріали та обладнання: таблиці «Фагоцитоз», «Гістогенез та онтогенез ланцетника», «Вольвокс». Тип уроку: засвоєння нових знань. Форма проведення: урок-семінар. Основні поняття та терміни: симбіоз, монофілектичне походження, “гастерія”, “фагоцитела”, гіпотеза. Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь вчителя, бесіда, доповіді учнів, дискусія); наочні: (таблиці «Фагоцитоз», «Гістогенез та онтогенез ланцетника», «Вольвокс»).
Перегляд файлу

Національний університет “Чернігівський колегіум”

імені Т.Г.Шевченка

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка

уроку-семінару з біології 11 клас

з теми:

“ГІПОТЕЗИ ПОХОДЖЕННЯ БАГАТОКЛІННИХ ОРГАНІЗМІВ”

 

 

 

 

 

Розробила:

студентка природничо-

математичного факультету

53 групи

Коротка Вікторія

 

 

 

 

 

 

Чернігів — 2021

 Тема: Гіпотези походження багатоклітинних організмів

 Мета: Навчальна — ознайомити учнів з основними гіпотезами походження багатоклітинних організмів, розкрити суть гіпотез походження багатоклітинних організмів, продовжити формувати еволюційний світогляд учнів;

 Розвиваюча — розвивати мислення учнів, вміння узагальнювати знання про багатоклітинні організми;

 Виховна — виховувати уважність, кмітливість, вміння вести дискусію, інтерес до вивчення біології.

 Матеріали та обладнання: таблиці «Фагоцитоз», «Гістогенез та онтогенез ланцетника», «Вольвокс».

 Тип уроку: засвоєння нових знань.

 Форма проведення: урок-семінар.

 Основні поняття та терміни: симбіоз, монофілектичне походження, “гастерія”, “фагоцитела”, гіпотеза.

 Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь вчителя, бесіда, доповіді учнів, дискусія); наочні: (таблиці «Фагоцитоз», «Гістогенез та онтогенез ланцетника», «Вольвокс»).

 

СТРУКТУРА УРОКУ

I     Організаційний етап……………………………………………………   2 хв

II    Перевірка домашнього завдання……………………………………….  5 хв

III   Актуалізація опорних знань і вмінь…………………………………….3 хв

IV   Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності…………………….2 хв

V    Вивчення нового матеріалу…………………………………………… 20 хв

VI   Дискусія, обговорення повідомлень …………………………………   8 хв

VII  Підбиття підсумків ................................................................................  3 хв

VIII Домашнє завдання………………………………………………………2 хв

 

 

 

ХІД РОБОТИ

 I. Організаційний етап

 (Привітання вчителем учнів, перевірка присутніх)

 II. Перевірка домашнього завдання

(Робота з таблицею. Заповнити таблицю: Варіант I-записати ознаки прокаріот; Варіант II- записати ознаки еукаріот)

Характерні ознаки клітин прокаріот і еукаріот

Ознака

Прокаріоти

Еукаріоти

Клітинна мембрана

Є

Є

Ядро

Немає

Є

Генетичний апарат

Одна нитка ДНК

Парні хромосоми

ЕПС

Немає

Є

Рибосоми

Є

Є

Клітинний центр

Немає

Є у більшості тварин і деяких рослин

Мітохондрії

Немає

Є

Комплекс Гольджі

Немає

Є

Лізосоми

Немає

Є

 

 III. Актуалізація опорних знань і вмінь

(Бесіда)

1. Пригадайте, що таке гіпотеза?

2. Які ви пам’ятаєте властивості живих організмів?

3. Які особливості багатоклітинних організмів?

4. Пригадайте рівні організації живої матерії.

 IV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

 (Розповідь вчителя)

 Проблема походження життя та пізнання його суті здавна хвилювала не лише вчених, а й широкі верстви населення. Однією з основних догм (догма – твердження, яке потребує віри без доказів)  усіх релігій є створення життя божественною силою.

     Природничі науки – це спосіб пізнання людиною самої себе та довкілля за допомогою встановлення причинно- наслідкових зв'язків між незалежними від її свідомості, тобто об'єктивними, явищами і предметами матеріального світу. Багато видатних вчених-біологів були глибоко віруючими людьми ( К. Лінней, Ч. Дарвін, І. П. Павлов). А  Г. Мендель - навіть настоятелем монастиря, інші ( Ж.-Б. Ламарк , Е. Геккель, М. І. Вавілов,  І.І.  Шмальгаузен )-атеїстами, що аж ніяк не позначилось на їхніх наукових досягненнях. Тому ми розглядатимемо лише наукові гіпотези походження життя.

 V. Вивчення нового матеріалу

(Вступне слово вчителя)

 До багатоклітинних тварин відносяться всі типи тварин, окрім типів найпростіших. Відмінності між найпростішими і багатоклітинними тваринами дуже великі. Протягом еволюції диференціація тіла тварин на різні групи клітин, тобто тканини, а потім на органи, зростала. Завдяки цьому удосконалювалося виконання функцій, посилювався зв'язок між різними частинами тіла, забезпечувалося краще пристосування організмів як цілісних систем до умов середовища проживання.

 На думку більшості вчених, багатоклітинні тварини походять від активних гетеротрофних джгутикових. Гіпотез про походження багатоклітинних тварин було запропоновано багато. Найбільшого поширення набули дві: відомого німецького зоолога Е. Геккеля і видатного російського біолога І. І. Мечникова.

(Доповіді учнів)

ПЛАН СЕМІНАРУ

1.Симбіотична гіпотеза походження еукаріот .

2. Походження багатоклітинних організмів від колоніальних.

 а) Гіпотеза фагоцители  І. Мечнікова. (Розповідь з використанням таблиці «Фагоцитоз» )

 б) Гіпотеза гатерії Е.Геккеля. (Розповідь з використанням таблиці «Гістогенез та онтогенез ланцетника» )

 

ХІД СЕМІНАРУ

 1. (Учень розповідає підготовлену заздалегідь доповідь на перше питання семінару. Після закінчення відповіді вчитель підводить підсумок)

 Отже, за симбіотичною гіпотезою, органоїди клітини, зокрема мітохондрії, є потомками прокаріот, подібних до бактерій. Симбіотична гіпотеза ґрунтується на побічних даних. У складі цієї гіпотези є уявлення про походження органоїдів клітини: джгутиків, війок, центріолей також за рахунок симбіотичних організмів, наприклад, рухливих бактерій, які мають джгутики і базальні тільця, подібні до центріолей. Проте ця концепція менш обґрунтована.

     Необхідно підкреслити наявність деяких  аргументів проти симбіотичної гіпотези: 1) більшість білків мітохондрій кодується у ядрі клітини; 2) гени мітохондрій і пластид містять інтрони, як і гени хромосом клітинного ядра. Ці факти, проте, можуть пояснюватися і більш пізнім набуттям тривалого симбіозу.

 

 2. (Учені розповідають підготовлену заздалегідь доповідь на друге питання семінару. Після закінчення відповідей вчитель підводить підсумок)

 Отже, походження багатоклітинності пов’язане з великим ароморфозом у еволюції тваринного світу-утворенням зародкових шарів. Найбільш імовірно походження багатоклітинності від колонії джгутикових типу вольвокс.

 

 а) За гіпотезою Геккеля, відбулося впинання (івагінація) однієї із частин кулеподібної колонії і утворився гіпотетичний двошаровий організм, який Геккель назвав гастреєю (оскільки він подібний до гаструли і виник подібно до неї), а гіпотеза Геккеля отримала назву теорії гастреї.

 

     б) За гіпотезою Мечнікова, у гіпотетичного предка багатоклітинних-кулеподібної колонії джгутикових-клітини, які захоплювали харчові частинки, тимчасово втрачали джгутики і перемішувались всередину колонії. Поступово у кулеподібної колонії відбувався розподіл функцій між співчленами колонії. Гіпотеза І. І. Мечнікова отримала назву  теорії фагоцители.

 

 VI .   Дискусія, обговорення повідомлень

 (Обговорення питань)

- Що нового ви дізналися з уроку?

- Що цікавого ви дізналися з уроку?

- Яка гіпотеза вам сподобалась більше? Чому?

- Яка гіпотеза найбільш чітко пояснює походження багатоклітинних організмів?

                                          

  VII.  Підбиття підсумків

     Проведення  підсумків уроку; виставлення вчителем оцінок учням за роботу на уроці  ( з обов'язковим обґрунтуванням ).

 

 VIII Домашнє  завдання    

1. Підготувати (за бажанням) повідомлення на тему: ,,Особливості  еволюції прокаріотів,,

 

Літературні джерела

1. Загальна біологія: Підручник для 11 кл. загальноосв. навч. закл./ М.Е.Кучеренко, Ю.Т. Вербес, П.Г.Балан,  - 3-є вид.-К.: Ґенеза, 2006. –   272 с.

2. Гупало.П.І. Як виникло життя на Землі.  – К: Радянська школа, 1976. – 90 с.

3. Шаламов.Р.В. Біологія: комплексний довідник/Р.В. Шаламов,  Ю.В.Дмитрієв.- Х.: Веста: Вид-во « Ранок», 2008.-580 с.

4. Іванченко П.Л. Курс дарвінізму. – К: Радянська школа, 1961. –64 с.

docx
Додано
31 жовтня 2021
Переглядів
794
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку