Розробка фрагмента уроку з біології з використанням проектної діяльності (11 клас) Тема: “Палити чи ні — вибір за тобою”

Про матеріал
Розробка фрагмента уроку з біології з використанням проектної діяльності (11 клас) Тема: “Палити чи ні — вибір за тобою” Мета: Навчальна — узагальнення, систематизація та поглиблення знань учнів про шкідливість тютюнопаління; Розвиваюча — розвиток творчих здібностей, асоціативного та креативного мислення учнів; Виховна — формування пізнавальних інтересів учнів, організація їх самостійної та групової пізнальної діяльності; формування навичок роботи в команді, створення умов для плідного творчого спілкування обдарованих учнів. Тип уроку: узагальнення. Форма проведення: урок-проект. Методи проведення: методи релаксації, моделювання ситуації, метод проектів, розповідь, пояснення, демонстрація слайдів та відео, робота в групах, індивідуальна робота . Міжпредметні зв’язки: географія, історія, українська література, зарубіжна література, хімія.
Перегляд файлу

Коротка Вікторія, 53 група

ПРОЄКТНА ДІЯЛЬНІСТЬ

Метод проектів завжди зорієнтований на самостійну діяльність студентів –  індивідуальну, парну, групову, яку студенти виконують протягом визначеного часу. Під час роботи над проектом викладач виконує функцію консультанта.  Він допомагає студентам у пошуку інформації, координує процес роботи над проектом, підтримує, заохочує учнів. Знаючи добре свій предмет, він має бути компетентним і в інших галузях науки, розуміти своїх студентів, враховувати їхні можливості й інтереси, бути комунікабельним, толерантним, творчим.

Виконання проекту передбачає зв'язок з реальним життям, незвичайність форми і самостійність виготовлення, створення матеріалів, що по суті є різними формами документування: анотація, рецензія, анкета, таблиця, опис, фото-, аудіо- або відеозвіт, колаж, комікс, сценарій, щоденник, журнал, довідник, резюме, каталог, брошура, альбом, словник, стаття, стінгазета, виставка. Матеріал може подаватися в різних формах: дискусія, демонстрування, обговорення, повідомлення, доповідь, конференція, репортаж, презентація.

Основними вимогами до використання методу проектів є:

-   наявність значущої у дослідницькому, творчому плані проблеми (завдання),розв'язання якої потребує інтегрованих знань, дослідницького пошуку; - практична, теоретична, пізнавальна значущість передбачуваних результатів;

-   самостійна (індивідуальна, парна, групова) діяльність студентів;

-   структурування змістової частини проекту (із зазначенням поетапнихрезультатів);

-   використання дослідницьких методів: визначення проблеми досліджуванихзавдань, що випливають з неї, висунення гіпотези їх розв'язання, обговорення методів дослідження;

-   обговорення способів оформлення кінцевих результатів (презентації, захисту,творчих звітів);

-   збір, систематизація та аналіз отриманих даних;

-   підбиття підсумків, оформлення результатів, їх презентація;

-   висновки, висунення нових проблем дослідження.

Завдяки роботі в групах можна розв’язати складні проблеми, що потребують колективного розуму. У групі повинні бути розділені ролі, кожен має відповідати за свою частку роботи . 

 Існує багато способів формування груп :

-   заздалегідь скласти списки груп;

-   попросити учасників порахуватись на перший – другий і т.д.

-   сформувати групи в залежності від рівня навчальних досягнень учнів;

-   сформувати групи за бажанням учасників;

-   визначити капітанів, які самостійно набирають собі групи.

Під час роботи в групах студентам потрібно дотримуватись правил роботи в групі :

1.   Кожний учасник має можливість висловитися.

2.   Всі поважають цінності і погляди кожного.

3.   Обговорюються тільки ідеї, а не люди, що їх висловили.

4.   Зауваження робити коротко і по суті.

5.   Після закінчення роботи результати мають бути представлені іншим групам.

Групова навчальна діяльність учнів на заняттях має значні переваги в порівнянні з іншими методами, а саме :

-   допомагає створювати на занятті умови для формування позитивної мотиваціїнавчання учнів;

-   сприяє виробленню вмінь співпрацювати з іншими учнями;

-   забезпечує високу активність всіх учнів;

-   реалізує їх природне прагнення до спілкування, взаємодопомоги і співпраці;- підвищує результативність навчання та розвиток підлітків.

Проектна діяльність завершується реальним практичним результатом. Матеріали дослідження оформляються у вигляді альбому, збірника, фільму, виставки тощо. Відбувається публічний захист проекту (презентація). За підсумками роботи здійснюється ґрунтовний аналіз проектних дій та виготовленого продукту. Якщо потрібно, пропонуються корективи, дається оцінка, виробляються пропозиції та рекомендації щодо можливого використання проектного продукту.

Розробка фрагмента уроку з біології з використанням проектної діяльності

(11 клас)

Тема: “Палити чи ні — вибір за тобою”

Мета: Навчальна — узагальнення, систематизація та поглиблення знань учнів про шкідливість тютюнопаління;

                  Розвиваюча —                розвиток творчих здібностей, асоціативного та

креативного мислення учнів;

Виховна — формування пізнавальних інтересів учнів, організація їх самостійної та групової пізнальної діяльності; формування навичок роботи в команді, створення умов для плідного творчого спілкування обдарованих учнів.

Тип уроку: узагальнення.

Форма проведення: урок-проект.

Методи проведення: методи релаксації, моделювання ситуації,  метод проектів, розповідь,  пояснення, демонстрація слайдів та відео, робота в групах, індивідуальна робота .

Міжпредметні зв’язки: географія, історія, українська література, зарубіжна література, хімія.

Структура проведення уроку

I.            Організаційний момент — (до 2 хвилин)

II.         Актуалізація опорних знань — (до 5 хвилин)

III.      Мотивація навчальної діяльності учнів — (до 5 хвилин)

IV.      Повідомлення теми та мети уроку — (до 2 хвилин)

V.         Узагальнення знань — (до 25 хвилин)

VI.      Підсумок уроку — (до 5 хвилин)

VII.  Домашнє завдання - ( до 1 хвилин)

ХІД УРОКУ

I.          Організаційний момент

(Привітання, перевірка наявності учнів та їх готовності до заняття)

II.      Актуалізація опорних знань

III.   Мотивація навчальної діяльності учнів

(Розвовідь вчителя, постановка проблеми)

Насьогодні людство в своєму розвитку вже переступило межу третього тисячоліття. Без сумніву, за такий час в суспільстві вирішувалися і вирішуються безліч проблем. Такою, що потребує негайного вирішення, постає сьогодні проблема тютюнопаління, вона стосується кожного з нас, і не лише тих, хто палить.  Проблема досить актуальна.

Саме проблемі тютюнопаління  і присвячений наш урок-проект на тему

"Палити чи ні — вибір за тобою”

IV.   Повідомлення теми та мети уроку

V.       Узагальнення знань

Ключовими питаннями уроку є:

1) Історія вживання тютюну; 2) Як виникла звичка палити; 3) Шкідливість паління.

(Учні заздалегідь були розподілені на групи; кожна група отримала свою тему для підготовки проекту) (Починається захист проектів)

Викладач: З чого ж почався шлях тютюну.? Хто подарував нам зілля, що вбиває людину?

Проект 1. Історія вживання тютюну.

(Перша група учнів повинна була знайти та оформити інформацію зі своєї теми. Результати повинні бути представлені у вигляді презентації або відеороліку)

Доповідь учнів:

                     У побуті людини тютюн з'явився давно. Зображення люльок для куріння, якими користуються і до цього часу, можна бачити на старовинних китайських картинах. Згідно тверджень деяких досліджень, куріння тютюну було здавна відоме мешканцям Середньої Азії. Тютюн та знаряддя для його куріння знаходять під час археологічних розкопок. Давно знайомі з тютюном жителі Японії. Індуси, китайці, корейці палили ще до нашої ери. Грецький історик Геродот (V століття до нашої ери) розповідає, що скіфи, які населяли південь нашої Батьківщини, і стародавні жителі Африки спалювали якісь рослини і вдихали дим, що утворювався при цьому.

                     Але більш точні дані про вживання тютюну з'являються з відкриттям Америки Христофором Колумбом. Після довгого плавання в Атлантичному океані каравели Колумба у жовтні 1492 року пристали до одного з щойно відкритих Багамських островів — острова Сан-Сальвадору. Його мирне населення привітно зустріло чужинців із Старого Світу. Все тут було новим і дивовижним для іспанців. Та більш за все вони були здивовані, коли побачили в роті індійців згорнуті з коричневого листя цигарки. З рота і носа індійці випускали дим.

                     Ось як про це згадував сам Христофор Колумб: «Висадившись на берег, ми відправились у глиб острова. Нас зустріла велика кількість майже голих людей, які йшли з своїх сіл з головешками в руках, що горіли, та травою, дим від якої за своїм звичаєм вони «палили». Не відразу звик до тютюну екіпаж каравели. Порушення сну і апетиту спочатку викликало огиду до коричневого листя. Проте згодом матроси почали звикати, більше того, всі запаслися листям тютюну і завезли його до себе на батьківщину, в Іспанію.

                     Вирощувати тютюн в Європі почали наприкінці XV століття, в

Іспанії; пізніше насіння його потрапило до Португалії.

                     Завзятим розповсюджувачем тютюну в Європі був французький посол у Португалії Жан Ніко, від імені якого дістав свою назву нікотин, що міститься у тютюновому листі. Жан Ніко подарував французькій королеві Катерині Медічі тютюнову рослину, листя якої, на його думку, мали властивість «виганяти і знищувати хвороби голови та мозку».

                     На той час тютюн у вигляді порошку нюхали. Такий спосіб був поширений спочатку серед придворних, потім розповсюдився на весь Париж. У другій половині XVII століття нюхання тютюну змінилося курінням, а 1680 року Людовик XIII видав спеціальний наказ про те, що продаж тютюну дозволявсятільки аптекарям. Згодом численні випадки отруєння, часто смертельні, змусили відмовитися від лікувального застосування тютюну., почали завозити тютюн в Індію, Японію та Китай, і куріння стало охоплювати все нові й нові країни. А на кінець XVIII століття вже було жодної країни, куди б не потрапив тютюн.

(Результати свого проекту учні демонструють за допомогою презентації

“Історія тютюнопаління”)

Викладач: Цигарка – це бікфордів шнур, на одному кінці якого вогник, а на іншому – дурник.” .       Бернард Шоу

“Починаєш курити, щоб довести, що ти чоловік. Потім намагаєшся  кидати курити, щоб довести, що ти чоловік.”  Жорж Сименон

Як же виникла у чоловіків звичка курити? Чи є вихід із сигаретних джунглів?

Проект 2. Як виникла звичка палити?

(Друга група учнів повинна була знайти та оформити інформацію зі своєї теми. Результати повинні бути представлені у вигляді свитків з легендами) Доповідь учнів:

Легенда №1.«Чортове зілля – тютюн»

 Летів якось чорт. Та кудись задивився

 Й на вербу суху животом настромився.

 І здох. Може, правда, а може брехня –  Посипалася з чорта того порохня.

 Ішли мужики. Порохню найшли:

 Вони недалечко там поле орали.

 Кишені діряві були, як на зло,  Тож, чортове зілля повсюди зійшло.

 Понюхали – листя духмяним здалося.

 Комусь до смаку воно дуже прийшлося.  «Ти ба!» -  мовив хтось, і від цього «ти ба»  З’явилася назва у зілля – ТАБАК.

 Багато з тих пір табаку розвелося.

 Пізніше курити його повелося.

 А хтось, кажуть, сплюнув і вигукнув: «Тю!»

 З’явилась у зілля ще й назва «ТЮТЮН»

Легенда №2. Згідно з цими народними переказами, український народ бачив у курінні підступи бесовщіни, як, наприклад, розповідали селяни Чернігівського повіту: "... Коли Бог розгнівався на чортів і почав їх скидати з неба, то один чорт летів-летів так і напоровся ... на Суховерхів дуб. Висів чорт на ньому до тих пір, поки почала з нього потерть сипатися. Стала падати потерть на землю, а з тієї потерть почала рости тютюнова розсада. Люди стали її брати там, палити і нюхати, а потім й у себе на городах розвели .

Легенда №3. В інших легендах також розповідається про "нечисте" походження тютюну наприклад, в Олександрівському повіті вважали, що початок куріння пов'язане з початком розпивання горілки і походить від того пустельника, якого спокусив на це біс; в інших же місцях вважали, що чорти заманили селянина, що йде до церкви, в ліс, подарували йому трубку і навчили курити. Існувала також думка, що тютюн виріс з тіла тієї блудниці, яка зняла Предтечі голову.

Легенда №4. А в легенді з Чигиринського повіту розповідається, як чорти, щоб відвернути ченця від молитви, стали його спокушати, а той підпалив зростаючий поруч дуб. Чернець молитвою поспішив і знерухомила риса в самому дубі - дуб ріс-ріс і роздавив риса: ось з цієї бісівської крові, що пролилася на землю, і виріс тютюн .

Легенда №5. Легенда індійського племені гуронів розказує про те, що коли земля була пуста, а люди голодували, Великий дух послав жінку, щоб спасти людство. Вона йшла по світу і всюди, де її права рука доторкнулася землі виросла картопля, а там де її ліва рука - кукурудза. І коли світ став багатим і плодючим, вона сіла відпочити. Коли вона встала, то на тому місці виріс тютюн. (Результати свого проекту учні демонструють за допомогою оформлення свитків з написаними легендами на кожному)

Викладач: Нині про шкоду паління ми знаємо багато. Ціна паління– життя. Про це говорить сумна статистика.

Проект 3. Сумна статистика.

(Третя група учнів повинна була знайти та оформити інформацію зі своєї теми. Результати повинні бути представлені у вигляді буклету) Доповідь учнів:

                     Кожні 6 секунд у світі помирає один “справжній” курець. А кожен рік –600 тисяч пасивних, які ніколи не торкалися до тютюну, а просто дихали сигаретним димом. Але незважаючи на всі законодавчі заборони і вмовляння лікарів, в світі, як і раніше, палять більше,    ніж мільярд людей.

                     Грошей, витрачених на сигрети за 10 років, середньостатистичномуукраїнцю вистачило б на новеньку іномарку середнього класу: наприклад, на «Форд Фокус» або «Ауді А4». Прикро?

                     Під час пожежі 1634, коли згоріла значна частина Москви, влада провеларозслідування. Однією з причин лиха була необережність при курінні. Якщо до пожежі курець платив великий штраф або отримував 10 ударів батогами, то після 1634 він міг втратити і голову: настільки суворими стали закони.

                     Привезений до Європи з Америки тютюн спочатку приживався погано.Щоб збільшити його продажі, торговці говорили про користь куріння для здоров’я тіла і духу. Їх підтримували лікарі та священнослужителі: може, через переконання, а може, і за хорошу винагороду. Вважалося, що тютюном можна вилікувати близько 40 захворювань, а крім того – вигнати нечисту силу. Але це були міфи.

                     На те, щоб викурити цигарку, щонайменше, курець витрачає близькоп'яти хвилин свого життя.

                     Куріння шкідливе не тільки саме собою. Воно стає вірним союзникомінших шкідливих звичок. Якщо людина захоплюється ще й алкоголем – сигарети «б’ють» по її печінці і по стравоході. Чимало п’яниць і одночасно курців помирають від раку саме цих органів.

                     Сигаретним димом ми впускаємо в свій організм свинець,формальдегіди, чадний газ, миш’як, синильну кислоту і ще більш ніж 40 сполук, багато з яких сприяють появі злоякісних пухлин.

                     Купити сигарети в Японії можна тільки з 20 років. В інших країнах дієобмеження з 18-ти.

                     В США найбільш збалансована кількість курців серед жінок і чоловіків:

це співвідношення приблизно рівне, але чоловіків все-таки більше. А ось в ісламських державах палять 44% чоловіків і лише 4% жінок.

                     Повітря, яке ви вдихаєте, перебуваючи поблизу курців, містить стількишкідливих речовин, як би ви самі викурили 2 цигарки на день.

                     У тих, хто викурює 10 цигарок на день, на 50 % підвищується ризикпомерти від інфаркту серця і раку легень.

                     Із 3000 дітей, що палять, 1000 помирає від хвороб, пов’язаних ізкурінням.

                     Так за статистикою, у світі кожні вісім секунд від куріння передчасновмирає одна людина, а всього за рік – більше п’яти мільйонів осіб!!! В Україні від хвороб, пов’язаних з курінням, щороку помирає майже 100 тис. Осіб.

(Результати свого проекту учні демонструють за допомогою оформлення буклетів зі статистикою) VI. Підсумок уроку

(Розповідь вчителя)

Ти – частина природи, і твій організм функціонує за спільними для всього живого фізіологічними процесами. Твоє тіло прекрасне, як у старогрецьких міфічних богів Аполона й Афродити, котрі тисячоліттями слугують людям взірцем краси. Коли ж ти куриш, то всі складові тютюну поволі щоденно руйнують твоє здоров'я. На тебе чекають ті самі хвороби, через які разом із тютюновим димом пішли передчасно з життя мільйони курців у світі. Тож не дозволяй тютюновій спокусі домінувати у твоєму житті!

Доки людина здорова, вона не думає про здоров'я, а сприймає його як щось належне. І лише захворівши, починає усвідомлювати, яке це багатство – бути здоровим! Зробіть свій вибір. Ми - за здоровий спосіб життя!!!

(Вчитель виставляє оцінки в журнал за підготовлені проекти, їх захист та роботу на уроці)

Прізвище учня

 

Оцінка за:

 

Загальна оцінка

Підготовлення проекту

Захист проекту

Робота на уроці

VII. Домашнє завдання

Виконати завдання “Моделювання  ситуації відмови від сигарет». (Необхідно дати аналіз ситуації, коли вам пропонують сигарету. Спробуйте побачити чужий та свій інтерес за ситуації, коли вам пропонують  закурити.)

Аналіз  ситуації, коли вам пропонують сигарету

Тобі кажуть:

Твоя відповідь:

«Закури, адже курять усі»

 

«Закури,  це приємно»

 

«Закури,  ти що, боїшся?»

 

«Кури,  якщо хочеш  бути

 

 

з нами»

 

«Закури, ти що, маленький?»

 

 

pdf
Додано
31 жовтня 2021
Переглядів
702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку