Державний навчальний заклад
«Одеський професійний ліцей морського транспорту»
Методична розробка уроку української літератури на тему:
«Уславлення світлого, здорового життя в гармонії з природою у повісті М. Коцюбинського
«Тіні забутих предків»
(Урок-дослідження з використанням
мультимедійної презентації)
Виконавець:
викладач української мови та
літератури,
спеціаліст вищої кваліфікаційної
категорії, викладач-методист
Плютенко Людмила
Василівна
Тема:
Уславлення світлого ,здорового життя в гармонії з природою у повісті
М. Коцюбинського «Тіні забутих предків»
Мета: опрацювати зміст повісті «Тіні забутих предків», дізнатися про історію створення повісті, розкрити її фольклорні джерела, ідейно-тематичний зміст твору; розвивати в учнів вміння аналізувати прозовий твір, усне мовлення, дослідницькі здібності; виховувати повагу до звичаїв свого та іншого народів, любов до художнього слова.
Обладнання:
Тип уроку: урок-дослідження з використанням мультимедіа.
Форми роботи: повідомлення учнів, конспектування почутого; демонстрація слайд-проекту; гра «Ти – мені, я - тобі».
Література:
Словник: арідник – нечиста сила, злий дух, чорт; мольфар – чарівник, злий дух
Епіграф:
Любов, відчай, самотність, смерть – ось фрески із життя людини, які ми створювали.
С.Параджанов
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Вступне слово вчителя
- Протягом десятків років творчість Михайла Коцюбинського хвилювала і продовжує хвилювати своїх прихильників. У чому ж секрет популярності його творів? Перш за все, у тому, що звертався він до своїх читачів із зрозумілими для всіх проблемами. По-друге, його герої були і є актуальними. По-третє, секрет його популярності – у своєрідному індивідуальному стилі та у зверненні до нових літературних напрямків.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Запишіть тему уроку та допоможіть визначити завдання, які ми ставимо перед собою на сьогоднішній урок ( учні називають, записують на дошці і в зошиті завдання уроку):
Пропоную занотовувати все, що ви сьогодні побачите і почуєте під загальною назвою «Криворівня». На сьогоднішній урок кілька учнів готували повідомлення про історію створення повісті. Пропоную прослухати їх.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
У Ч Е Н Ь:
Інтерес до життя гуцулів з’явився у М.Коцюбинського, коли відомий фольклорист і етнограф В.Гнатюк у 1902 році надіслав письменникові багатотомні видання етнографічної комісії Наукового товариства ім. Т. Шевченка у Львові. Тут були коломийки, легенди, анекдоти, зібрані самим В.Гнатюком у Закарпатті.
До худоби вони ставляться дуже дбайливо; уважно доглядають її, дбайливо здоювали молоко. Милувалися нею, ворожили, щоб злий дух не забирав худоби, задобрювали і злих і добрих духів, вірячи в їх силу над «маржинкою».
ДІАЛОГ «ВЧИТЕЛЬ – УЧНІ»:
Назва твору давалась письменникові не відразу. Він перебирає тринадцять варіантів назви. Йому хотілося підкреслити таємничість і казковість, показати Карпати як своєрідний загадковий куточок, острівець зі своїм, не схожим на звичайний, світом. Письменник також намагається окреслити й обмежити простір, у якому розвиватиметься дія. Тож він записує: «В зелених горах».
Проте перша назва не вдовольнила письменника. Мабуть, тому, що в ній не було головного героя – дихання гір, тобто того міфологічного світу, в якому жили люди, що їх населяли. Жили сьогодні , вчора, як і сотні років тому. А саме про цю закоріненість у віки сучасного гуцула і хотілося письменникові найбільше сказати. Наступні варіанти, пов’язані з пошуком назви, яка містила б такий зміст: «Тіні минулого», «Голос віків», «Відгомін передвіку», «Подих віків», «Голоси передвічні», «Спадок віків». Але й ці назви видалися, очевидно, досить абстрактними. В них не було людини, тобто того, чий голос долинає, чиє дихання чути. Новий варіант – «Дар предків забутих» - також не влаштував письменника. Дар – не конкретно, не наочно, і він поєднує останній варіант з другим – «Тіні забутих предків». Тоді ще раз перебирає можливі комбінації із словом «предки»: «Голос забутих предків», «Слідами предків», «сила забутих предків». І, нарешті, знову-таки остаточно зупиняється на назві «Тіні забутих предків» як такій, що містить натяк на загадковість, казковість і дихання віків.
Фільм «Тіні забутих предків»був задуманий до 100-літнього ювілею Михайла Коцюбинського. Завершений у 1964 році. Чому його доручили знімати Сергію Параджанову, достеменно невідомо. Хоча з цього приводу висловлюються деякі міркування. Мало хто чекав тоді від цієї постановки чогось неординарного, тим більше того твору, котрий своєю появою зробить своєрідний переворот у кіномистецтві і не тільки в ньому. Однак, що судилося, те судилося. Якось Томас Манн зауважив, що твори, які отримують моментальне визнання у публіки, - то одне, а твори, що займають своє місце повільно, з поразками й труднощами – зовсім інше. «Тіні забутих предків» ішли до глядача довго, років п’ять. Вряди-годи стрічку крутили в кінотеатрах, швидше, заради звітності. Для більшості пересічних глядачів це була нудна картина, неоднозначно її сприймала й тодішня інтелектуальна еліта.
Захоплений красою Карпат, самобутнім життям гуцулів, Параджанов працював натхненно, стверджуючи: «Знімаю геніальний фільм». В умовах великодержавного шовінізму цей твір, справді, став творчою перемогою режисера: він відтворив з потужною духовною енергією національний образ України.
У вересні 1965 року відбулася прем’єра кінострічки. З неї почалися арешти української політичної інтелігенції. Було зрозуміло: стрічці вготована особлива доля на шляхах усвідомлення своєї національної ідентичності.
Державний і політичний діяч В’ячеслав Чорновіл згадував: «…Четверте вересня 1965 року. Щойно прокотилася хвиля політичних арештів. Уже за гратами – Іван Світличний, брати Горині, Олександр Мартиненко, Євгенія Кузнєцова. Хапали людей у Києві, Львові, Івано-Франківську, Луцьку, Тернополі. Що робити? Як протестувати? Домовляємося з Іваном Дзюбою скористатися прем’єрою фільму режисера Параджанова «Тіні забутих предків». На сцені Дзюба скаже про арешти, а я підтримаю його із зали. Уже першою фразою режисера Параджанова: «Спустя год после окончания работы над фильмом, наконец видит его зритель» - створено належну атмосферу. Та ось бере слово Іван Дзюба і несподівано каже про арешти, називаючи імена тих, кого кинуто за грати. І раптом з переднього ряду вихоплюється Стус і кричить до зали: «Потрібно протестувати! Сьогодні беруть українців, завтра візьмуться за євреїв, післязавтра – за росіян!»
Після цього виступу Василь Стус був виключений з аспірантури Інституту літератури, а в 1972 році заарештований і несправедливо засуджений…
Кажуть, президент Франції де Голль, побачивши картину, назвав її кіно шедевром, який відкрив йому диво – Україну, і замовив для особистої кінотеки копію стрічки.
(Далі додається демонстрація у PowerPoint проекту «М.Коцюбинський «Тіні забутих предків»)
ІV. Застосування одержаних знань
Гра «Ти – мені, я – тобі»
Клас розбивається на дві команди. Учасники однієї команди ставлять запитання учасникам другої. Якщо друга команда дала правильну відповідь, вона має право ставити своє питання учасникам першої. Якщо ж відповідь була неправильною, то друга команда відповідає на наступне питання.
Можливі запитання:
V. Підбиття підсумків уроку.
Продовжіть речення: Мене вразило…
VІ. Домашнє завдання
Написати твір на одну з поданих тем: