Тема: « Кінетична і потенціальна енергія»
Мета уроку:
вивчити поняття «енергія, механічна енергія, кінетична енергія, потенціальна енергія», з’ясувати від чого та як залежать значення кінетичної і потенціальної енергії, розвиток логічного мислення учнів, формувати їхній матеріалістичний світогляд.
Формування ключових компетентностей:
Матеріально-технічне забезпечення : ПК, мультимедійний проєктор, екран.
Навчально-методичне забезпечення: «Фізика (рівень стандарту, за навчальною програмою авторського колективу під керівництвом Ляшенка О.І.)»: підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти/ ( В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я., Божинова, О. О. Кірюхіна); за ред. В. Г. Бар’яхтара, С.О Довгого. - Харків: Вид-во «Ранок», 2018.-271 с. іл.), презентація «Кінетична і потенціальна енергія», відео до уроку «Механічна енергія», опорний конспект «Енергія. Види механічної енергії», кульки різного діаметру, пісок, динамометр, тягарці, похила площина, брусок.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: здобувачі освіти розкривають сутність поняття енергії як фізичної величини, застосовують формули потенціальної і кінетичної енергій при обчислені розрахункових задач; використовують отримані знання для пояснень фізичних дослідів.
Епіграф до уроку: «Наш світ занурений у величезний океан енергії, ми летимо в нескінченному просторі з незбагненною швидкістю. Усе навкруги обертається, рухається — усе енергія» (Нікола Тесла)
План – схема уроку
Етап уроку |
Час, хв. |
Форми і методи діяльності викладача |
Результат діяльності |
I. Організаційний момент.
|
2 хв. |
Привітання. «5 золотих правил успіху». Відмітка присутніх в журналі. |
Організувати початок роботи. |
ІІ. Актуалізація опорних знань. |
8 хв. |
Вправа «Встанови відповідність». Інтерактивна вікторина «Імпульс. Закон збереження імпульсу». |
Повторення вивченого матеріалу, розвиток логічного мислення. |
IIІ. Мотивація навчальної діяльності.
|
3 хв. |
Бесіда з учнями. |
Мотивація до навчальної діяльності учнів. |
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
|
15 хв. |
Пояснення викладача. Демонстрація дослідів. Учнівський міні-проєкт «Джеймс Прескотт Джоуль». |
Засвоєння навчального матеріалу. |
V. Узагальнення знань.
|
10 хв. |
Вправа «Заморочки із мішечка». Вправа «Ментальна карта: механічна енергія»». Інтерактивна вправа «Випадкові слова».
|
Узагальнення матеріалу. |
VІ. Підсумки уроку.
|
5 хв. |
Аналіз очікуваних результатів. Вправа «Похвали себе сам». Виставлення оцінок. |
Оцінка ефективності уроку. |
VIІ. Оголошення домашнього завдання. |
2 хв. |
Завдання репродуктивного характеру. |
Повторення вивченого матеріалу. |
Хід уроку
І. Організаційний момент
Створення робочої атмосфери уроку
Учень. П’ять золотих правил успіху:
1. Правило піднятої руки.
2. Правило тиші
3. Правило уваги (уважно дивись та слухай)
4. Думай, потім - говори
5. Правило поваги.
Викладач. Епіграфом нашого уроку обрані слова Нікола Тесла «Наш світ занурений у величезний океан енергії, ми летимо в нескінченному просторі з незбагненною швидкістю. Усе навкруги обертається, рухається — усе енергія»
Слово «енергія» можна почути в телевізійних репортажах, побачити на шпальтах газет. Ним можна користуватися для характеристики людей (енергійний), природних явищ, машин, механізмів, побутових приладів.
Повідомлення теми і мети уроку.
Викладач. Отже, тема уроку: Потенціальна і кінетична енергія тіл. (запис учнями у робочий зошит). На уроці ми вивчемо поняття «кінетична енергія», «потенціальна енергія», а також з’ясуємо, від яких чинників вони залежать.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Викладач. А зараз згадаємо фізичні величини і їх одиниці вимірювання , для чого виконаємо вправу «Встанови відповідність», у якій необхідно встановити правильні відповідності фізичних величин і одиниць їх вимірювання. Один учень працює біля дошки, інші – в робочих зошитах.
F S V m g ρ A N t v
м2 Н кг м3 м/с2 кг/м3 Дж Вт с м/с
Викладач. Пропоную вам ще одне завдання – інтерактивну вікторину «Імпульс. Закон збереження імпульсу». Скануємо QR код, переходимо за посиланням і даємо відповіді на 12 запитань. Я перевірю ваші результати і врахую їх при виставленні загальної оцінки.
IV. Сприйняття та засвоєння вивченого матеріалу.
Викладач. Якщо тіло або декілька тіл, взаємодіють між собою, то вони можуть виконувати роботу, а отже володіють енергією.
Енергія — це фізична величина, що характеризує здатність тіла або системи тіл виконувати роботу. (Учні записують в робочий зошит)
Енергія позначається символом Е. Одиницею енергії в СІ є Джоуль (Дж). Пропоную заслухати учнівський міні-проєкт про видатного фізика Джеймса Прескотта Джоуля.
Учнівський міні проєкт «Джеймс Прескотт Джойль: все геніальне-просто ».
Учень. На честь Джеймса Джоуля названа одиниця вимірювання енергії. Ця людина виявила зв`язок між струмом, що біжить крізь провідник з певним опором, і виділеним при цьому теплом. Але це лише одне з багатьох досліджень видатного англійського фізика Джеймса Прескотта Джоуля, котре увіковічнило його в історії науки.
Принцип збереження енергії Джоуля став основою першого закону термодинаміки, який говорить про те, що енергію не можна ні створити, ні знищити, але її можна змінювати з однієї форми в іншу. Знаменитий фантаст Айзек Азімов назвав це «найважливішим узагальненням в історії науки».
Джеймс Прескотт Джоуль з`явився на світ 24 грудня 1818 року у Солфорді. Забезпечений тато дав синові прекрасну домашню освіту – математики, хімії та фізики Джоуля навчав відомий вчений Джон Дальтон. Джеймс вдячно визнавав, що Дальтон зіграв головну роль в його рішенні зайнятися наукою: «Саме в результаті його викладання у мене з`явилося бажання збільшити запас моїх знань за допомогою оригінальних досліджень».
Спочатку Джоуль зайнявся вивченням магнітних явищ. Досліджуючи поведінку різних матеріалів, він зауважив, що стрижні, виготовлені з деяких металів, наприклад, заліза або нікелю, стають довшими, якщо їх помістити в магнітне поле. Це явище отримало назву магнітострикції.
У 1843 році вчений зміг обчислити кількість механічної роботи, необхідної для утворення еквівалентної кількості теплоти. Ця величина була названа «механічним еквівалентом теплоти».
В результаті в усьому світі була прийнята нова одиниця теплоти, пізніше названа ім`ям Джоуля.
Джоуль покоїться на кладовищі в Манчестері, і на надгробному пам`ятнику вибито число 772, 55. Це отримане в експерименті 1878 року значення механічного еквівалента тепла. Таку роботу, виражену в футо-фунтах (1 футо-фунт = 1, 3558 Дж), треба буде витратити, щоб підняти температуру одного фунта води з 60 до 61 градуса за Фаренгейтом на рівні моря. У Манчестерскій ратуші фізику поставили пам`ятник. Мармурова скульптура роботи Альфреда Гільберта стоїть навпроти пам`ятника його вчителя Джона Дальтона.
Викладач. Цікавий і змістовний проєкт був підготовлений ученицею. Запамятаємо, що енергія вимірюється в Дж.
Встановлено, що енергія може існувати в різних формах. Пригадайте, які види енергії ви знаєте? (Учні пригадують (механічна, атомна, внутрішня, електрична, хімічна, вітрова, сонячна тощо.) (Учні записують в робочий зошит)
Сьогодні ми зупинимося на механічній енергії, яка залежить від швидкості тіл та взаємного розміщення тіл або частин тіла, що взаємодіють. Розрізняють два види механічної енергії: кінетичну та потенціальну.
Енергія, яку має тіло внаслідок свого руху, називається кінетичною (від грецького кінема - рух).
Кінетичну енергію тіла позначають Ек. (Учні записують в робочий зошит)
З’ясуємо, від яких чинників залежить значення кінетичної енергії.
Зараз команда дослідників виконає дослід і результи передасть команді теоретиків для узагальнення.
Команда дослідників
Учень. Дослід 1. Візьмемо похилу площину. В кінці схилу ставимо брусок. Скочуємо кульку 1з різної висоти бруска .
Висота похилої площини |
Рух бруска |
Висновок |
|
|
|
Команда теоретиків
Учень. Якщо скочувати кульку з різних висот, то можна помітити, що чим з більшої висоти скочується кулька, тим більша її швидкість і тим далі вона пересуне брусок, тобто, виконає більшу роботу. На основі проведених дослідів робимо висновок : кінетична енергія тіла залежить від його швидкості.
Викладач. Виконаємо ще один дослід, але візьмемо кульку більшої маси.
Команда дослідників
Учень. Дослід 2. Будемо скочувати з похилої площини другу кульку - більшої маси.
Висота похилої площини |
Рух бруска |
Висновок |
|
|
|
Команда теоретиків
Учень. Спостерігаємо: брусок пересунеться на більшу відстань, тобто, буде виконана більша, ніж у попередньому випадку, робота. Отже, і кінетична енергія другої кульки більша, ніж першої. На основі проведеного досліду робимо висновок : кінетична енергія тіла залежить від його швидкості.
Викладач. У ході виконаних дослідів отримали два важливі висновки:
(Учні записують в робочий зошит)
Ці результати підводять нас до формули кінетичної енергії:
де m – маса тіла, а v – швидкість руху, цього тіла. (Учні записують в робочий зошит)
Потенціальною (від латинського, потенціал - можливість) енергією називається енергія, яка визначається взаємним положенням взаємодіючих тіл, або частин одного і того ж тіла. (Учні записують в робочий зошит)
З’ясуємо, від яких чинників залежить значення потенціальної енергії.
Команда дослідників проводе наступний дослід.
Учень. Дослід 3. Візьмемо ті ж кулі, що і в попередньому досліді і спочатку нерухомо тримаємо в руках а потім випускаємо їх у пісок.
Команда теоретиків.
Учень. Спостерігаємо: коли ми випустимо кулі, вони заглибляться у пісок на різну глибину залежно від маси. Очевидно, що кулька із більшою масою заглибиться більше.
Висновок: потенціальна енергія залежить від маси тіла.
Дослід 4. Збільшемо висоту підняття куль. Відпускаємо кульки. Спостерігаємо, що кульки зануряться на ще більшу глибину ніж в попередньому досліді. Отже із збільшенням висоти підняття куль збільшиться і їх потенціальна енергія.
Висновок: потенціальна енергія залежить від висоти підняття тіла над поверхнею.
Викладач. Оскільки Еп = А, а робота, як відомо дорівнює добутку сили на шлях, то A =F•h
Отже, в цьому випадку потенціальна енергія
En=g•m•h
де, g – стала величина
Викладач. Проведемо наступний дослід
Команда дослідників.
Учень. Дослід 4. Візьмемо динамометр і підвісимо до нього тягарець масою 200 гр
Учень. Спостерігаємо: відпустивши тягарець, ми бачимо, видовження пружини динамометра. Значить вона виконала роботу, а отже володіє потенціальною енергією.
Висновок: потенціальну енергію має будь-яке пружно деформоване тіло.
Викладач. Обчислюється така енергія за формулою
En=кх2/2. (Учні записують в робочий зошит)
А зараз пропоную переглянути відео фрагмент «Механічна енергія»
(https://www.youtube.com/watch?v=bhESiX13st0)
V. Узагальнення знань.
Викладач. Ми розглянули основні поняття і формули кінетичної і потенціальної енергії, які знадобляться вам у виконанні наступних вправ. Виконаємо вправу «Заморочки із мішечка». До дошки виходять два учні, які по черзі витягають завдання із задачами і на дошці їх розв’язують. Всі інші-працюють в робочих зошитах.
Дано: СІ Розв’язання
m = 50 т 5·104 кг
v = 900 км/год 250 м/с
g=10 Н/кг En=g·m·h
h=10 км 104 м
Підставимо значення у формули:
En – ?
En=5·104 кг · 10 Н/кг · 104 м = 5·109 Дж
Відповідь: 5·109 Дж
Дано: СІ Розв’язання
m = 5 г 5·10-3 кг Запишемо формулу для кінетичної енергії:
v = 500 м/с
Е – ? Підставимо значення у формулу:
Е = 5·10-3 кг ( 500 м/с )2 = 1.25 Дж
Відповідь: 1.25 Дж
Викладач. Наступним вашим завданням буде скласти ментальну карту: «Енергія та її види». Один учень працює біля дошки. А всі інші учні-у робочих зошитах.
Наступною виконаємо інтерактивну вправа «Випадкові слова». Потрібно розставити слова у правильному порядку таким чином, щоб отримати визначення фізичної величини. Скануємо QR код, переходимо за посиланням і виконуємо завдання.
VІ. Підсумки уроку
Викладач . Наш урок добігає кінця.
А оскільки всі ви гарно працювали протягом уроку, то наступною вправою, яку я вам пропоную виконати є «Похвали себе сам». Із великих літер у словах складіть самі собі похвалу:
Енергія пОтенЦіаЛЬна Механічна ДжОуль.
Хотілось би відмітити роботу таких учнів як (виставлення оцінок)
Викладач. Часто кажуть у народі:
Що посієш - те й пожнеш.
Лиш озброївшись знаннями,
Впевнено вперед підеш.
Тож бажаю вам щасливої подорожі по «країні знань»!
VIІ. Оголошення домашнього завдання
§15, вправа 15(1-2)