Методична розробка уроку фізики на тему:
«Вологість повітря.
Методи вимірювання вологості повітря»
Тема уроку: Вологість повітря. Методи вимірювання вологості повітря.
Мета уроку:
Навчальна: вивчити основні поняття, що стосуються даної теми, навчитись визначати відносну вологість повітря, розкрити роль вологості в житті людини;
Розвиваюча: розвивати індивідуальні здібності учнів, навички міжособистісного спілкування; творчу активність; спостережливість.
Виховна: виховувати допитливість, любов до предмета, привчати до відповідальності, самостійності, почуття колективізму.
Методична мета уроку: застосування інтерактивних методів
навчання та інформаційно –комунікаційних технологій як засіб пізнавальної діяльності учнів на уроках фізики.
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання: екран, ноутбук, мультимедійний проектор, мультимедійна презентація «Вологість повітря. Методи вимірювання вологості повітря», фрагменти відеофільму, гігрометр, психрометр, довідкові таблиці
План уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань :
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Вивчення нового матеріалу
V. Закріплення вивченого матеріалу
VІ. Підведення підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Заходжу в клас вітаюся, дозволяю учням сісти, відмічаю відсутніх.
Епіграфом уроку є: Розум людський має три ключі, які все відкривають: знання, думку, уяву.
В. Гюго
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Під час опитування за низкою запитань вчитель вибирає для відповіді першого учня, а далі учень, який відповідає, вибирає наступного. Тобто умовно «дає пас» у «фізичному футболі».
1. Лікарі-стоматологи для дослідження зубів користуються спеціальним дзеркальцем, яке перед використанням попередньо нагрівають до температури 37ºС. Навіщо? (Щоб не запотівало, оскільки за нижчої пари буде відбуватися конденсація пари на дзеркальці.)
2. Чому вода у відкритій посудині завжди має температуру, трохи нижчу, ніж температура навколишнього повітря? (Внаслідок випаровування.)
3. Чи можна змусити воду кипіти за температури 40ºС? (Можна, зменшуючи тиск, зменшується температура кипіння рідини.)
4. Чому у спеку собака висовує язик? (Висовуючи язик, собака регулює температуру свого тіла через випаровування з поверхні язика.)
5. Чим відрізняється явище кипіння рідини від її випаровування? (Випаровування відбувається з поверхні рідини, а кипіння – в усьому об’ємі.)
6. Як називається процес переходу речовини з рідкого стану в газоподібний? (Пароутворення.)
7. Як називається процес переходу газу до рідкого стану? (Конденсація.)
8. Від чого залежить явище випаровування? (Роду речовини, температури, площі, наявності вітру)
9. Чому пітніють окуляри, коли людина з морозу заходить до кімнати? (Внаслідок конденсації пари.)
10. Як за зовнішнім виглядом відрізнити в лазні трубу з холодною водою від труби з гарячою? (На холодній трубі будуть каплі води, оскільки відбувається конденсація пари. )
11. Як відрізняються температури кипіння на першому і останньому поверхах висотного будинку? (на останньому поверсі температура кипіння менша внаслідок залежності температури кипіння від зовнішнього тиску.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Пропоную вам відгадати наступну загадку: «Я вся із води, роси і туману. Я завжди поряд з вами. Впливаю на погоду і на ваше самопочуття. Ніжна і примхлива, тендітна і мила. Завжди присутня у повітрі. Хто я?» (Водяна пара.)
Водяна пара міститься в атмосфері Землі. Звідки вона береться? (Внаслідок випаровування, адже вода займає близько 70,8% поверхні земної кулі. Живі організми містять від 50 до 99,7% води. В атмосфері вода міститься у вигляді крапель, кристалів снігу і водяної пари.)
Вчитель: Атмосферна водяна пара впливає на клімат і погоду Землі.
Щоранку ми цікавимося, яка сьогодні погода. «Хороша, погана, дощова, сонячна»,— можна почути у відповідь. Але ми вже знаємо, що для спеціалістів це звучить так: «Сьогодні хмарна погода з проясненнями. Вранці можливий короткочасний дощ. Атмосферний тиск 750 мм рт. ст. Відносна вологість 78 %. Вітер північно-західний 5–10 м/с. Протягом дня тиск зростатиме, вологість зміниться».
Поняття «погода» включає в себе шість основних показників. Визначивши їх, ми наблизимося до вміння передбачувати погоду та розуміти її зміни.
З деякими із показників ви вже ознайомилися на уроках географії. Сьогодні ми будемо говорити про вологість повітря.
Оголошення теми і мети уроку.
ІV. Пояснення нового матеріалу.
Вологість – вміст водяної пари в повітрі. Вологість можна охарактеризувати парціальним тиском, абсолютною і відносною вологістю.
Тиск, який чинила б водяна пара, коли б не було інших газів, називають парціальним тиском водяної пари.
Величину, яка вимірюється кількістю водяної пари (в грамах), що міститься в 1 м³ повітря, називають абсолютною вологістю повітря.
Інакше кажучи, абсолютну вологість вимірюють густиною водяної пари, яка знаходиться в повітрі.
Наприклад, при парціальному тиску 6 мм рт. ст. в жаркий липневий полудень повітря дуже далеке від насичення, а в холодний осінній день ця ж кількість водяної пари може насичувати його так, що у повітрі з’явиться туман, мряка.
Відносною вологістю повітря називають виражене в процентах відношення абсолютної вологості до густини насиченої пари при тій самій температурі.
Температуру, при якій відносна вологість повітря становить 100% називають точкою роси.
Отже, вимірювання вологості є однією з необхідних і важливих навичок як для виробничих цілей, так і для побутового життя.
Для вимірювання відносної вологості повітря використовують психрометр та гігрометр.
Психрометр - метеорологічний прилад для вимірювання вологості повітря. У найпростішому випадку складається з сухого і змоченого термометрів (резервуар обгорнутий змоченим батистом). За різницею показів цих термометрів і за допомогою психрометричної таблиці визначають відносну вологість повітря (Визначення відносної вологості повітря в кабінеті за показами приладу.)
Гігрометр - прилад для вимірювання відносної вологості повітря і точки роси.
Використовуються волосяні гігрометри та конденсаційні
Принцип дії волосяного гігрометра заснований на здатності натягнутої знежиреної людської волосини змінювати свою довжину в залежності від вологості повітря. (демонстрація відеофрагменту )
V. Закріплення нового матеріалу.
1. У 5м3 повітря при температурі 180С міститься 50г водяної пари. Визначте відносну вологість повітря.
2. Температура повітря дорівнює 200 0С, а точка роси 80 0С.Визначіть відносну вологість повітря.
3. Температура повітря 23оС, відносна вологість 45 %. Знайти абсолютну вологість повітря і точку роси.
VІ. Підсумок уроку.
1. Чому цукор, сіль в мішках стають вологими?
2. Для чого макаронні вироби та крупи зберігають в поліетиленових пакетах?
3. Молоде грабове гілля спускалось зверху до самого долу на м’який сніг; дрібний іній обсипав його, ніби тонким пухом та дрібними алмазами; іній блищав, світився , переливався матовим білим світлом. ” ( І. Нечуй - Левицький). Чому утворився іній ? (Внаслідок сирої і морозної погоди)
У кінці уроку доречно поставити учням питання не тільки за новим матеріалом, а й такі, що підводять їх до рефлексії.
Наприклад: « Що на уроці було головним? Цікавим? Чого ви навчилися?»
VІІ.Домашнє завдання.