Методична розробка уроку з теми "Гуморальна регуляція. Гормони. Залози внутрішньої і змішаної секреції, їх функції"

Про матеріал
Методична розробка уроку з теми "Гуморальна регуляція. Гормони. Залози внутрішньої і змішаної секреції, їх функції" знайомить учнів з типами залоз , гормонами, їх різноманітністю і властивостями, впливом на функції, порушеннями в роботі ендокринної системи. Містить творчі завдання.
Перегляд файлу

Тема: Гуморальна регуляція. Гормони. Залози внутрішньої і змішаної секреції, їх функції

 

Мета: сформувати поняття про гуморальний механізм регуляції обміну речовин; ознайомити учнів із залозами внутрішньої і змішаної секреції , гормонами, які вони виділяють, їх впливом на процеси обміну речовин; показати значення знань про гормони для медицини; розвивати вміння систематизувати матеріал, аналізувати, порівнювати і робити висновки, працювати з науковою літературою; виховувати розуміння особливостей функціонування ендокринної системи й усвідомленого бережливого ставлення до свого здоров’я.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: мультимедійний проектор презентація «Залози внутрішньої та змішаної секреції» на базі програми Microsoft Power Point, картки із завданнями.

І. Актуалізація опорних знань.

  • Регуляція функцій;
  • Нервова регуляція функцій;
  • Синапси.

ІІ. Мотивація навчально- пізнавальної  діяльності.

Учні знайомляться з видами робіт на уроці, визначаються цілі й завдання уроку, проблема уроку, обговорюються творчі завдання з метою активізації мислення і підготовки учнів до роботи на уроці.

Творчі завдання.

  1. Згадайте, як у казці розлючена мачуха перетворюється на очах у пасербиці на бабусю – ніс загострюється, очі вилазять з орбіт, обличчя і шия роздуваються, мачуха починає трястись. А в житті можуть бути такі перетворення? З чим вони пов’язані?
  2. Хто з нас не зачитувався книгою про чудову подорож Гуллівера до Країни ліліпутів? А яка цікава розповідь про те, як Гуллівер опинився серед гігантів? Чи є реальна основа у цієї фантазії письменника?

ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

  1. Залози секреції

Залози секреції – це органи, які виробляють певні біологічно-активні речовини (секрети).

Є три типи  залоз секреції:

  • Залози зовнішньої секреції, або екзокринні залози, - це залози, які виділяють через протоки свої секрети на поверхню тіла або в порожнини тіла та органів.
  • Залози внутрішньої секреції, або ендокринні залози, - це залози, які не мають спеціальних вивідних протоків і тому виділяють гормони (інкрети) безпосередньо в кров.
  • Залози змішаної секреції – це залози, частина клітин яких виконує зовнішньосекреторну функцію, а інша частина клітин – внурішньосекреторну

 

                                             Залози секреції

 

Екзокринні                   Змішаної секреції              Ендокринні

1. слізні                             1. статеві                                1. гіпофіз

2. потові                            2. підшлункова                     2. епіфіз

3. слинні                                                                           3. щитоподібна

4. шлункові                                                                      4. прищитоподібні

5. молочні                                                                        5. тимус

                                                                                         6. наднирники

 

  1. Гормони, їхні властивості

Гормони (від грецького horman – збуджувати) – високоспецифічні біологічно активні речовини, які в невеликих дозах синтезуються в ендокринних залозах і здійснюють свій вплив далеко від місця синтезу.

Різноманітність гормонів

  • За характером дії: пускові (тропні гормони) та виконавчі (гормони периферичних залоз);
  • За хімічною природою: білкові, амінокислотні, стероїдні,глікопротеїдні
  • За місцем синтезу: ендокринні, тканинні, нейрогормони.

Типи дії гормонів

  • Пускова (викликає певну діяльність);
  • Метаболічна (викликає зміни в обміні речовин);
  • Морфогенетична (викликає диференціацію тканин, ріст, розвиток);
  • Коректуючи (викликає зміни функцій організму та його органів).

Властивості гормонів

  • Висока біологічна активність;
  • Специфічність дії;
  • Дистантність дії;
  • Діють за принципом зворотного зв’язку;
  • Короткочасність дії (у процесі дії розпадаються у печінці, нирках або виводяться з організму)

 

Головні ендокринні залози людини

Залоза

Гормони

Функції (або ефекти)

Гіпоталамус

Ліберини й статини; з них сім ідентифіковано; загальна кількість невідома.

Регуляція секрецій специфічних гіпофізарних гормонів.

Гіпофіз

а)задня частка

Тут гормони не утворюються, а зберігаються:

Окситоцин

 

 

 

Антидіуретичний гормон (вазопресин)

 

 

 

Стимуляція активного виведення молока молочною залозою і скорочення матки під час пологів;

Впливає на сольовий склад крові, посилює реабсорбцію води із первинної сечі.

б)передня частка

Фолікулостимулюючий гормон (ФСГ)

 

 

Лютеінізуючий гормон (ЛГ)

 

 

 

Пролактин

 

Тиреотропний гормон (ТТГ)

 

Адренокортикотропний  гормон (АКТГ)

 

Соматотропний (гормон росту, СТГ)

У чоловіків – стимуляція сперматогенезу, у жінок – стимуляція росту яйцевого фолікула.

У чоловіків – стимуляція секреції тестостерону, у жінок – стимуляція секреції естргенів і прогестерона, овуляції і утворення жовтого тіла.

Стимуляція утворення й секреції молока.

Стимуляція синтезу й секреції тиреоїдних гормонів та росту щитоподібної залози.

Стимуляція синтезу й секреції гормонів кори наднирників, а також росту цієї залози.

Стимуляція білкового синтезу й росту, особливо кісток і кінцівок.

Епіфіз

Мелатонін , серотонін

Регулює забарвлення шкіри, впливає на статеве дозрівання, «біологічний годинник».

Щитоподібна залоза

Тироксин (Т4), трийодтиронін (Т3)

Стимуляція розщеплення білків, синтезу глюкози й глікогена; регуляція головного обміну, росту і розвитку; стимулююча дія на ЦНС.

Прищитоподібні

 

Паратгормон

Обмін Са і Р у плазмі крові.

Вилочкова (тимус)

Тимозин , тимопоетин

Стимуляція дозрівання лімфоцитів, впливає на клітинний імунітет.

Надниркові

а)кірковий шар

 

 

 

 

 

 

б)мозковий шар

 

Глюкокортикоїди (кортизол)

 

Мінералокортикоїди (альдостерон)

 

Андрогени і естрогени

Адреналін

 

 

 

 

 

 

Норадреналін

 

Адаптація до стресу. Протизапальна та антиалергійна дія.

Регулюють мінеральний та водний обмін; підвищення кров’яного тиску.

Вплив на статеву функцію.

Підвищення частоти і сили серцевих скорочень, звуження капілярів шкіри і внутріщніх органів. Розширення артеріол у серці та скелетних м’язах. Гальмує травлення, розщеплює глікоген.

Загальне звуження дрібних артерій

 

Підшлункова

Інсулін

 

 

 

Глюкагон

Зниження рівня глюкози в крові, підвищення поглинання і використання клітинами глюкози і амінокислот.

Підвищення рівня глюкози в крові, посилене розщеплення глікогену до глюкози в печінці.

Статеві

а)яєчники

 

 

 

 

б)яєчка

 

Естрадіол, прогестерон

 

 

 

 

Тестостерон

 

Розвиток вторинних жіночих статевих ознак, регуляція менструального циклу. Підтримання вагітності, пригнічення овуляції.

Розвиток вторинних чоловічих статевих ознак, стимуляція сперматогенезу.

 

  1. Порушення функцій ендокринної системи

Гіперфункція – надмірне  виділення гормонів залозою.

Гіпофункція – виділення гормонів залозою у нестачі.

Основні ендокринні захворювання.

Гормони

Гіперфункція

Гіпофункція

Гормон росту

Гігантизм (у дітей)

Акромегалія (у дорослих)

Карликовість (у дітей)

Ожиріння або схуднення         (у дорослих)

Тироксин

Базедова хвороба

Кретинізм (у дітей)

Мікседема (у дорослих)

Інсулін

Інсуліновий шок

Цукровий діабет

Кортикоїди

Зміна вторинних статевих ознак, раннє статеве дозрівання

Бронзова хвороба

Статеві

Раннє статеве дозрівання

Пізнє статеве дозрівання

 

ІV. Закріплення. Систематизація знань.

  1. Вправа «Оператор».

Роздаю дітям картки з термінами, поняттями, які використовували на уроці, приховавши їх у довільному наборі літер.

  Завдання: за 30 с знайти терміни, з якими познайомилися сьогодні на уроці.

Првгклтапрогормонтльоспавичгіпофізлорцзщшсиартимуслотиспвакунлраимранокситоцинторвнуаммрінсулінлармитйзоатовазвазопресиндлопнвкумсиестрадіолтмиалгікуполтестостероньморвнцсчаілмьплотироксинбтдорагкютимозиньлпзцэ

  1. Вправа «Третій зайвий»

Хід вправи: даю учню 3 терміни, поняття.

Завдання: вибрати термін, поняття, який не підходить до двох інших. Чому він зайвий? У бесіді після виконання вправи з’ясовую причини труднощів, якщо вони були.

  • Гіпофіз, тимус, яєчники ;
  • Інсулін, окситоцин,прогестерон.
  • Цукровий діабет, кретинізм,гігантизм.
  1. Аналіз творчих завдань, які отримали на початку уроку.

V. Підсумки уроку.

1. Домашнє завдання: опрацювати § підручника.

2. Творчі завдання з теми:

  • Чому адреналін називають аварійним гормоном?
  • Чому гіпофіз називають «диригентом оркестру гормонів»?
  • Кілька століть тому один з китайських імператорів заборонив жителям одного міста вживати морські водорості. Чому після цього серед населення почалося масове захворювання на зоб?
  • Аксолотль – личинкова стадія хвостатого земноводного амбістоми. За нормальних умов життя він не перетворюється на дорослу тварину, а розмножується на личинковій стадії. Коли аксолотля годували щитоподібною залозою, він перетворюється на амбістому. Які висновки можна зробити?

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
6 лютого
Переглядів
197
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку