Методична розробка уроку за темою "Органи кровообігу: серце і судини. Будова і функції серця. Серцевий цикл".

Про матеріал
Урок Органи кровообігу: серце і судини. Будова і функції серця. Серцевий цикл містить різнорівневі завдання, робота в групах. Метою уроку: перевірити знання про кров, її функції та властивості, формені елементи крові; сформулювати поняття системи кровообігу; з’ясувати будову серця у зв’язку з його функціями; вивчити властивості серця та серцевий цикл; пояснити, що серце – головний орган кровообігу людини; розвивати уміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; формувати вміння і навички роботи з підручником, схемами; виховувати спостережливість, культуру спілкування.
Перегляд файлу

Дата ___/____/____ Клас _________ Прізвище вчителя __________________________

Урок № 35

Тема: Органи кровообігу: серце і судини. Будова і функції серця. Серцевий цикл (слайд 1)

Мета уроку: перевірити знання про кров, її функції та властивості, формені елементи крові; сформулювати поняття системи кровообігу; з’ясувати будову серця у зв’язку з його функціями; вивчити властивості серця та серцевий цикл; пояснити, що серце – головний орган кровообігу людини; розвивати уміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; формувати вміння і навички роботи з підручником, схемами; виховувати спостережливість, культуру спілкування.

Ключові компетентності :

  •       екологічна грамотність і здорове життя;
  •       спілкування державною мовою;
  •       уміння навчатися впродовж життя;
  •       формування інформаційної компетентності: вміння самостійно шукати, аналізувати, передавати  і зберігати інформацію:
  •       створення нестандартних ситуацій, близьких до життєвих.

Очікувані результати: учні називають кровоносні судини; учні характеризують будову і роботу серця, особливості будови і властивості серцевого м’яза, серцевий цикл; роботу серця.

Обладнання: презентація, відеофрагменти, дидактичні картки, бланк самооцінювання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

1. Організаційний етап

Привітання учнів, налаштування на роботу. (слайд 2)

Шановні учні! Придивіться один до одного. Які ви всі різні! Кожен із вас відрізняється зростом, рисами обличчя, кольором шкіри, очей. Та є між вами ще одна відмінність – це настрій. Перш ніж розпочати урок, з'ясуємо, з яким настроєм ви прийшли на сьогоднішній урок. У кожного з вас на робочому столі знаходяться картки, на яких зображено контури людського обличчя. Домалюйте, будь ласка, контур рота, який відповідає теперішньому вашому настрою.

А тепер покажіть ці обличчя мені. Як бачимо, хоча ви і знаходитеся в однакових умовах, але кожен з вас має різний настрій. Тож посміхнемось один одному, змінимо свій настрій на хороший.

 

2. Актуалізація опорних знань учнів

Сьогодні впродовж уроку ви будете виконувати різноманітні вправи, тому прошу ознайомитися з бланком оцінювання і заносити в нього свої результати після кожного виконаного завдання.

Перед тим, як ми почнемо вивчати нову тему, нам треба повторити попередній матеріал. У вас на партах є аркушики з тестами, прошу виконати їх. На виконання відводиться 3 хвилини.

1. Тестові завдання на встановлення однієї правильної відповіді

1. Форменими елементами крові є?

А еритроцити

Б сухожилля

В лімфа

Г вода

2. Основна функція лейкоцитів

А регуляторна

Б транспортна

В секреторна

Г захисна

3. Резус-конфлікт виникає при

А введенні несумісної крові

Б вагітності, коли мати й дитина є резус-позитивними

В вагітності, коли мати резус-негативна, а дитина — резус-позитивна

4. Де утворюються еритроцити?

А у червоному кістковому мозку

Б у селезінці

В у жовтому кістковому мозку

Г у печінці

5. Лейкоцити руйнуються у

А червоному кістковому мозку

Б селезінці

В місцях запалення

     Г    селезінці й місцях запалення

6. Лейкоцити — це

А без’ядерні, безбарвні клітини

Б безбарвні клітини з ядром

В без’ядерні клітини червоного кольору

Г клітини червоного кольору, які мають ядро

2. Вправа «Закінчи речення»

1. Червоні кров’яні клітини — ________________________________ (еритроцити).

2. Основний білок еритроцитів — _____________________________ (гемоглобін).

3. Людина, у якої беруть кров, — ... (донор).

4. Людина, якій переливають кров, — ... (реципієнт).

5. Білки α і β — плазми крові — ... (аглютиніни).

6. Білок резус-фактор міститься в ... (еритроцитах).

Перевіримо ваші відповіді з ключем на слайді. (слайд 3)

Оцінки занесіть в бланк оцінювання, який ви будете заповнювати протягом уроку.

 

3. Мотивація навчальної діяльності (слайд 4)

Слово вчителя

Що таке серце?

Камінь міцний?

Яблуко пурпурово - червоне?

А можливо поміж ребер і аортою

Б’єтья куля, на земну подібна?

Так чи інакше - все земне

Воно вміщає,

І немає йому спокою

До всього є справа!..

Е. Межелайтіс  

Чому наведений вислів може бути епіграфом уроку?

Слово вчителя

Прислухайся. Що б ти не робив - спав, їв, біг, - завжди лунає приглушений, ритмічний стукіт.

Це б'ється твоє серце. Це годинник, за­ведений один раз на все життя. Стисни свою руку в кулак – і ти побачиш, якого воно невеликого розміру, - а насправді??? 

Вправа «Асоціативний кущ».

А як би ви словесно створили портрет серця?

Діти висловлюють свої асоціації зі словом серце.

А яке серце насправді?

Яким же  його бачить лікар-хірург?

Саме про це ми і поговоримо сьогодні на уроці.

 

4. Оголошення теми, постановка завдань уроку

Повідомлення теми уроку.

Тема нашого уроку: Органи кровообігу: серце і судини. Будова і функції серця. Серцевий цикл (слайд 5)

Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.

Мета: перевірити знання про кров, її функції та властивості, формені елементи крові; сформулювати поняття системи кровообігу; з’ясувати будову серця у зв’язку з його функціями; вивчити властивості серця та серцевий цикл; пояснити, що серце – головний орган кровообігу людини. (слайд 6, 7)

На основі поставлених питань та мети формуються завдання уроку:

  •         Визначити особливості процесу кровообігу;
  •         Проаналізувати еволюцію кровоносної системи хордових тварин.
  •         Вивчити:
  •         зовнішню будову серця;
  •         внутрішню будову серця;
  •         клапани серця;
  •         коронарні судини;
  •         властивості серцевого м’яза;
  •         автоматію серця.

 

На які питання вам хотілося б почути відповіді?

Для чого потрібно вивчати цю тему?

Яку користь принесуть знання, уміння та навички з цієї теми для майбутнього життя?

 

5. Вивчення нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1. Поняття про кровообіг. Значення кровообігу. (Розповідь учителя.)

2. Будова і функції серця. (Розповідь учителя, самостійна робота, складання опорного конспекту.)

3. Властивості серцевого м’яза. (Розповідь учителя, робота в групах.)

4. Серцевий цикл. Робота серця. (Пояснення вчителя, бесіда, пошукова робота з підручником, робота в групах.)

5.1. Фронтальна бесіда

1. Пригадайте, у яких тварин вперше з’являється кровоносна система. (У кільчастих червів.)

2. Чи мала кровоносна система кільчастих червів серце? (Ні.)

5.2. Прийом «Мікрофон»                             

Що ви можете сказати про кровоносну систему людини?

Що таке кровообіг?

З яких органів складається система кровообігу? (слайд 8) 

               Органи кровообігу

   

          Серце                      Кровоносні   судини

                                          

                                Артерії          Вени             Капіляри

Які біологічні функції кровообігу у тварин? (Захисна, транспортна, дихальна, видільна, терморегуляторна).

Як відбувається ускладнення кровоносної системи у ссавців порівняно з рибами, земноводними, плазунами та птахами?  (Робота з таблицею. Будова серця ускладнюється від риб, у яких серце двокамерне і одне коло кровообігу, трикамерне з двома колами кровообігу у жаб і плазунів до чотирикамерного у птахів і ссавців).

Висновок: Отже, кровоносна система тварин пройшла складний шлях еволюційного розвитку. Вона з’явилася у тварин у зв’язку з підвищенням їх активності та збільшенням розмірів тіла, а поява чотирикамерного серця забезпечила теплокровність і високу активність птахів і ссавців. У людини, як і у ссавців, є два кола кровообігу і подібна будова серця.

5.3. Вправа «Установи відповідність»  (слайд 9)

Знайти відповідність між тваринами та схемою кровоносної системи, яка їм відповідає:

1 ссавці       2 риби         3 птахи         4 земноводні        5 плазуни

 

1. Поняття про кровообіг. Значення кровообігу. (перегляд відеофрагменту)

  •        Розповідь учителя

   Рух крові по судинах називають кровообігом. Система органів кровообігу складається із серця і різноманітних за діаметром, будовою і функціями кровоносних судин.

Мал.1. Кровоносна система людини

Свої основні функції (транспортну, регуляторну та захисну) кров виконує завдяки постійному рухові по кровоносних судинах. Цей рух забезпечується ритмічними скороченнями серця, яке працює як насос, перекачуючи кров по кровоносній системі, і тиском крові. Припинення руху крові, навіть короткочасне, смертельно небезпечне для організму. Клітини організму, особливо нервові, навіть кілька хвилин не можуть функціонувати без кисню і поживних речовин, які переносить кров.

2. Будова та функції серця.

  •        Розповідь учителя

Серце — порожнистий м’язовий орган, що має форму конуса. Серце людини розташоване посередині між правою і лівою легенями і трохи зміщене ліворуч. Маса серця в дорослої людини становить 250–350 г.

  •        Проєкція зображення на екран

  •        Розповідь учителя

Зовні серце оточене еластичною навколосерцевою сумкою — перикардом, що оберігає його від перерозтягнення під час наповнення кров’ю. Внутрішні стінки навколосерцевої сумки виділяють рідину, що зволожує серце і зменшує його тертя об стінки перикарду під час скорочень.

Серце розділене суцільною перегородкою на дві ізольовані одна від одної частини — ліву й праву. У верхній частині обох половин розташовані праве й ліве передсердя, у нижній частині — правий і лівий шлуночки.

Передсердя - це відділи серця, в які кров збирається із вен.

Шлуночки - це відділи серця, з яких кров надходить у артерії.

Отже, серце в людини, як і в усіх ссавців, чотирикамерне.

Мал.2. Будова серця (1). Будова серцевого м'яза (2)

Серце має чотири клапани: два стулкові і два півмісяцеві. Стулкові містяться між передсердями і шлуночками. У лівій частині серця клапан має дві стулки (двостулковий), у правій - три стулки (тристулковий). При скороченні передсердь під тиском крові клапани відкриваються і пропускають її у шлуночки. При скороченні шлуночків клапани рухом крові закриваються і не пропускають кров назад до передсердя. Таким чином, кров у серці рухається тільки в одному напрямку - від передсердь до шлуночків.

Типи клапанів: 1 — двостулковий; 2 — тристулковий.

  

Півмісяцеві (кишенькові) клапани розташовані один - на виході аорти (з лівого шлуночка), а другий на виході легеневої артерії (з правого шлуночка). Ці клапани не пропускають кров назад із судин після розслаблення шлуночків. Отже, кров рухається в одному напрямку.

  •        Проєкція зображення на екран або використання демонстраційних таблиць

Стінка серця складається з трьох шарів: зовнішнього, середнього та внутрішнього. (слайд 10)

  •        Складання опорного конспекту.

Стінки серця:

а) епікард (зовнішня стінка, сполучна тканина);

б) міокард (середня стінка, м’язова тканина);

в) ендокард (внутрішня стінка, сполучна тканина).

Запитання до учнів

 Пригадайте, у якій частині серця в ссавців була венозна кров, а в якій — артеріальна?

(У правій половині серця міститься венозна кров, у лівій — артеріальна.)

3. Властивості серцевого м’яза. (слайд 11)

  •        Розповідь учителя

Серцевий м’яз має такі фізіологічні властивості: збудливість, провідність, скоротливість, автоматизм.

1. Збудливість — це здатність серця переходити зі стану спокою до робочого стану під впливом різних подразників (механічних, хімічних, електричних). Наприклад, після зупинки серця його функцію можна знову відновити, ритмічно натискуючи руками на грудну клітку. (слайд 12)

2. Провідність – здатність розповсюджувати збудження, що виникло на будь-якій ділянці, по всьому серці. При поширенні збудження по серцю в ньому виникають електричні струми, що можуть бути зареєстровані за допомогою спеціального приладу — електрокардіографа. Запис електричних струмів серця називають електрокардіограмою. На електрокардіограмі здорової людини чітко видно п'ять зубців. Зубець Р відображає електричні явища в передсердях, а зубці QRST - у шлуночках.

      Мал. Електрокардіограма

 

3. Скоротливість – здатність м’язової тканини серця скорочуватися під впливом збудження.          4. Автоматизм — це здатність серця скорочуватися під впливом імпульсів, які виникають у самому серці. Автоматія серця дає змогу підтримувати життєдіяльність організму навіть при порушенні діяльності нервової системи.

  •        Доповнення вчителя

Якщо вирізати серце жаби і перемістити на скельце, то воно в деякий час продовжує скорочуватися, але незабаром припиняє свою діяльність. Якщо через це серце пропустити сольовий розчин, що заміняє кров, то воно довгий час працюватиме. Таке серце називають ізольованим.

Запис в зошитах учнів властивостей серцевого м'яза

  •        Постановка проблемного питання

 У процесі серцевої діяльності серцевий м’яз виконує велику роботу. Тому він потребує надходження поживних речовин і кисню та виведення продуктів розпаду. Як це відбувається?

Очікувана відповідь учнів

Це відбувається через власні артерії, по яких кров надходить до серця, та через власні вени, по яких кров іде від стінки серця в праве передсердя.

  •        Доповнення вчителя (слайд 13)

Серце, яке забезпечує постачання кров'ю організм, також потребує постійного і значного надходження кисню і поживних речовин. Для цього воно має дві коронарні, або вінцеві (від лат. корона - вінець), артерії, що починаються від початкової ділянки аорти, розгалужуються і ніби обплітають серце навколо. Через коронарні артерії за добу протікає 500 л крові. Зменшення просвіту цих артерій призводить до змертвіння ділянки серцевого м'яза - інфаркту міокарда.

А зараз з'ясуємо як ви прослухали матеріал.

Питання для бесіди

  1. Що таке кровообіг?

(Рух крові по судинах організму)

  1. Назвіть органи кровообігу?

(Серце, кровоносні судини)

  1. За допомогою чого рухається кров?

(Серця)

  1. Яке значення кровообігу?

(Забезпечення ритмічного скорочення серця)

  1. Чи завжди кров в артеріях артеріальна, в венах венозна?

(По напрямку руху. По артеріям – від серця, по венам – до серця)

6. Що називається серцем?

(Порожнистий м’язовий орган)

  1. Яку будову має серце людини?

(Серце людини 4 камерне, має 2 передсердя та 2 шлуночка. Поздовжньою перегородкою серце поділене на праву та ліву половини. У праву половину поступає венозна кров, у ліву - артеріальна)

  1. За допомогою чого сполучаються між собою передсердя та шлуночки?

(Клапани)

  1. Які бувають клапани?

(Стулкові, півмісяцеві)

  1. Яку функцію вони виконують?

(Стулкові  пропускають кров у шлуночки. Півмісяцеві не пропускають кров із судин до шлуночків після їх розслаблення)

  1. Які властивості має серцевий м'яз?

(Скорочення, автоматизм, провідність, збудливість)

  1. Що таке збудливість?

(Здатність серцевого м’яза під  впливом імпульсів відповідати збудженням)

  1. Що називається автоматизмом серця?

(Здатність серця скорочуватись під впливом імпульсів)

  1. Провідність – це?

(Збудження, що виникає в будь – якій ділянці серця, поширюється по всьому серцю)

Фізкультхвилинка (слайд 14)

 

4. Серцевий цикл. Робота серця. (слайд 15)

  •        Розповідь учителя

Серце працює ритмічно. Скорочення (систола) чергується з розслабленням (діастола). Скорочення та розслаблення передсердь і шлуночків за нормальних умов суворо взаємоузгоджені й становлять єдиний цикл роботи серця. (слайд 16)

  •        Пошукова робота з підручником

— Скільки триває скорочення передсердь? (0,1 с)

— Скільки триває скорочення шлуночків? (0,3 с)

— Скільки часу триває загальне розслаблення серця? (0,4 с)

— Скільки часу складає серцевий цикл? (0,8 с)

  •        Проєкція зображення на екран

І — наповнення передсердь кров’ю; ІІ — скорочення передсердь; ІІІ — скорочення шлуночків;

ІV — загальне розслаблення передсердь і шлуночків

  •        Пояснення вчителя

Серцевий цикл – одне повне скорочення та розслаблення передсердь і шлуночків.

Серцевий цикл починається зі скорочення передсердь, яке триває 0,1 сек. За цей час кров з передсердь виштовхується у розслаблені шлуночки. Після закінчення скорочення передсердь скорочуються шлуночки, кров з правого шлуночка виштовхується через венозний стовбур до легеневих артерій, а кров із лівого шлуночка - до аорти. Скорочення шлуночків триває близько 0,3 сек. Після цього вони розслаблюються і упродовж наступних 0,4 секунди весь серцевий м'яз перебуває у стані спокою або загального розслаблення.

Запис в зошити учнів (слайд 17)

І фаза – систола передсердь (0,1 сек.)

ІІ фаза – систола шлуночків (0,3 сек.)

ІІІ фаза – загальна пауза (діастола) (0,4 сек.)

А тепер виконаємо вправу «Доміно». У вас на партах є заготовки схеми циклу серцевого скорочення. Вам треба підібрати характеристики кожної з фаз. На це завдання відводиться 1 хвилина.

Тепер порівняємо ваші відповіді з ключем, який зображено на слайді. Виставити бали в оціночний лист. (слайд 18)

Цикл серцевого скорочення

Фази серцевого циклу

Тривалість фази, с

Рух крові

Стан стулкових клапанів

Стан півмісяцевих клапанів

Систола передсердь

0,1

Кров з передсердь через клапани виштовхується у шлуночки

Відкриті

Закриті

Систола шлуночків

0,3

Венозна кров з правого шлуночка виштовхується до легеневої артерії, а артеріальна кров з лівого шлуночка виштовхується до аорти

Закриті

Відкриті

Діастола

0,4

Серцевий м′яз розслаблений, кров з вен надходить до передсердь

Відкриті

Закриті

Частота серцевих скорочень у стані спокою індивідуальна і коливається від 60 до 100 ударів за хвилину.

Частота серцевих скорочень - кількість серцевих скорочень за 1 хв.

Систолічний об’єм – кількість крові, що викидається серцем за одне скорочення. За кожне скорочення серце викидає в аорту 70 мл крові.

Хвилинний об’єм крові – об’єм крові, яка прокачується через серце протягом однієї хвилини.

Знаючи систолічний об’єм крові (СОК) і частоту серцевих скорочень (ЧСС), можна визначити, скільки крові серце перекачує за той чи інший проміжок часу і яку роботу  при цьому воно виконує.

При частоті серцевих скорочень 72 уд/хв хвилинний об'єм крові (ХОК) становить:

ХОК = СОК * ЧСС = 70 * 72 = 5000 мл/хв., або 5 л за одну хвилину

Із кожним скороченням серце дорослої людини у стані спокою викидає у велике та мале кола близько 60 мілілітрів крові (у дітей ця цифра менша, але частота скорочень більша, що й забезпечує нормальний серцевий викид). Помноживши цей обсяг на кількість скорочень за одну хвилину, скажімо 70 (у спокої), одержуємо 60 70 = 4200 мілілітрів, або близько 4–4,5 літра за хвилину. Виходить, за одну годину серце перекачує 4,5 60 = 270 літрів, а за добу 270 24 = 6480 літрів крові, або близько 170 мільйонів літрів крові за 70 років, за допомогою 100 000 скорочень і розслаблень протягом однієї тільки доби, або 2,5 мільярда протягом життя.

 

5. Регуляція роботи серця (перегляд відеофрагменту) 18.47

Діяльність серця регулюється нервовим та гуморальним механізмом і автономною саморегуляцією.

Саморегуляція здійснюється автономною нервовою системою серця. Чим більше серце  наповнюється кров'ю, тим інтенсивніше його скорочення.

Нервові імпульси, які надходять до серця по нервових волокнах симпатичного відділу автономної НС, збільшують частоту і силу скорочень серця, а від парасимпатичного відділу викликають протилежний ефект : сповільнюють частоту, послаблюють силу серцевих скорочень.

Гуморальна регуляція роботи серця пов’язана з дією деяких  речовин крові. За характером дії їх поділяють на дві групи:

І речовини, що гальмують роботу серця

ІІ речовини, що підвищують ЧСС, збудливість серця і його працездатність.

Наприклад: іони кальцію, гормони надниркових залоз – адреналін, норадреналін – посилюють і прискорюють скорочення серця.

Ацетилхолін і іони калію – зменшують частоту і силу скорочень серця.

Робота серця регулюється і корою великого мозку. Значні зміни в діяльності серця виникають при больових подразненнях і різних емоційних станах (страху, гніву, переляку).

Розповідь вчителя, заповнення учнями схеми (слайд 19, 20)    

 

Регуляція роботи серця

 

 

Саморегуляція

 

Нервова регуляція

 

Гуморальна регуляція

Видатний американський кардіолог Пол Вайт свого часу сказав: «Серце настільки сильне, що здатне битися до 150 років. Тому його хвороби і коротке життя — наслідок власних помилок».

 Що впливає на роботу серця?

Завдання групам (випереджальне завдання).

1 група — Вплив на серцеву діяльність недосипання й дефіциту руху.

2 група — Вплив на серцеву діяльність тютюнопаління, алкоголю.

3 група — Вплив на серцеву діяльність відсутності контролю за вагою і кров’яним тиском.

4 група — Вплив на серцеву діяльність надлишок жирів у раціоні.

  •        Короткі презентації груп

1 група (слайд 21)

Недосипання. Вірогідність перевтоми й наступного за ним навантаження на серце та нервову систему в людей, які сплять менше за 8–9 годин, збільшується на 70 %.

Дефіцит руху. Фізична активність приводить у тонус роботу серцево-судинної системи. Навіть півгодини легкої гімнастики раз на день достатньо для зміцнення серцевого м’яза! Плавання, біг, катання на роликах і велосипеді, йога, танці, спортивна ходьба — заняття будь-яким видом спорту (окрім шахів) позитивно позначається на стані здоров’я. Але уникай надмірних фізичних навантажень — вони потовщують серцевий м’яз, змушуючи його працювати в прискореному режимі. Привчай організм до навантажень поступово. Щоб визначити рівень допустимого навантаження на організм і скласти уявлення про стан серцево-судинної системи, ти можеш у клініці пройти велоергометрію або тест-ходьбу на біговій доріжці з одночасною ЕКГ.

2 група (слайд 22)

Паління. Якби люди не палили, щорічно від хвороб серця вмирало б на 1,62 мільйона осіб менше! Якщо до 30 років паління, як правило, не викликає серйозних проблем, то з віком імовірність захворювань судин і появи злоякісних пухлин збільшується в кілька разів. Для кардіолога курець — людина із револьвером біля скроні.

3 група (слайд 23)

Відсутність контролю за вагою й кров’яним тиском. Зайва вага створює величезне навантаження на серце та вносить серйозний розлад у роботу кровоносної системи. Якщо твій індекс маси тіла вищий за  25 одиниць — у тебе надмірна вага. Як розрахувати: ІМТ = вага (кг)/ріст (м)2. Нормальний ІМТ — від 18,5 до 25. Крім того, незалежно від ІМТ, необхідно підтримувати кров’яний тиск на рівні не вищому за 140/90 мм від. ст.

4 група (група 24)

Надлишок шкідливих жирів у раціоні. Якщо приймати їжу з невисоким вмістом жирів невеликими порціями в один і той самий час, можна знизити рівень холестерину. Після 40 років слід регулярно перевіряти рівень холестерину й цукру в крові.

 

«Як збільшити силу серця?» (повідомлення учня)

 Для того, щоб збільшити силу серця, як показують наукові дослідження, необхідно збільшити масу серцевого м’яза. Що і відбувається, наприклад, у спортсменів. Серце спортсмена краще постачається кров’ю, краще  живиться і тому набуває високої працездатності.

Треноване серце у спокої за одне скорочення викидає 100 см3 крові, при посиленій роботі – 300 см3, а нетреноване – удвічі менше.

 Важливо тренуватися кожному і постійно, збільшуючи навантаження. Спорт корисний у будь-яку пору року, особливо на свіжому повітрі. Надзвичайно корисна ранкова гімнастика, вона посилює роботу серцевого м’язу.  У бігу, у русі тренується серце. Але, звичайно, потрібно враховувати те, що підлітковий організм росте, тому необхідні помірні фізичні  навантаження.

Тренуваннями  витривалість серця можна підтримувати до старості.

6. Узагальнення і закріплення знань

6.1. А зараз ми перевіримо, наскільки добре ви засвоїли тему.  Пропоную вам виконати вправу «ПАЗЛ».

  1.    Яку будову має серце людини? (Серце людини 4 камерне, має 2 передсердя та 2 шлуночка. Поздовжньою перегородкою серце поділене на праву та ліву половини. У праву половину поступає венозна кров, у ліву - артеріальна)
  1.    Які фази виділяють у серцевому циклі? (Скорочення передсердь, скорочення шлуночків, діастола)
  2.    Які бувають клапани? (Стулкові, півмісяцеві)

6.2. Складання сенкана на тему «Серце». (слайд 25)

Наприклад:     Серце

Чотирикамерне, порожнисте

Скорочується, збуджується, проводить

Серцевий м’яз працює автоматично

Насос

Питання для бесіди

  1. Які гормони можуть спричинювати зміну частоти серцевих  скорочень? (Адреналін, норадреналін, ацетилхолін)
  2. Чому серце працює невтомно протягом всього життя?

(Внаслідок ритмічного чергування скорочень і розслаблень, тобто періодичності зміни роботи та відпочинку)

  1. Що таке систолічний об’єм?

(Кількість крові, яку серце викидає в аорту за одне скорочення)

  1. Як обчислити хвилинний об’єм крові?

(ХОК = СОК * ЧСС =  70 * 72 = 5000 мл/хв)

 

  1. Домашнє завдання (слайд 26)

Прочитати & 21

Індивідуальні та творчі завдання.

• Розв’язати задачу:

Користуючись даними про систолічний об’єм крові, спробуйте обчислити скільки літрів крові виділиться у людини при ЧСС 75 ударів за хвилину, годину, рік?

• Для охочих: підготувати повідомлення – «Дослідження Вільяма Гарвея» або «Геніальність Миколи Амосова».

 

8. Підбиття підсумків уроку (слайд 27)

Техніка «незакінчені вислови».

  1.                Сьогодні ми вивчали …
  2.                Для мене було новим дізнатися …
  3.                Я можу розказати про…
  4.                Це мені знадобиться …
  •        Заключне слово вчителя (слайд 28)

З поняттям «серце» з давніх-давен пов'язують уявлення про любов, во­лю, пристрасті, моральне благородство. 

Яким би різним не був смисл цих  слів, усі вони стверджують одне: серце наше чутливо реагує на біль, гнів, радість. Ми рідко про це  згадуємо і не цінуємо  нескінченний подвиг цього великого й скромного працівника.

Закінчиться урок, і ви забудете дещо з того, що вчили. У вас є більш важливі справи й турботи, які не можуть чекати. Але іноді зупиніться.

Звук   Прислухайтесь ( запис  роботи серця)

У глибині вашого тіла б'ється серце. Годинник, за­ведений один раз на все життя. Серцю працювати важко. Не заважайте йому.

Я вам бажаю успіхів! Сильного, благородного серця!

А нашим гостям – щоб ваше серце завжди співало, раділо від власних успіхів  та успіхів ближніх! А всім нам - здоров’я!

doc
Додано
13 жовтня
Переглядів
31
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку