Методична розробка відкритого заняття з української літератури на тему "Леся Українка - геніальна донька українського народу"

Про матеріал

Дана методична розробка відкритого заняття на тему "Леся Українка - геніальна донька українського народу" призначена для викладачів ВНЗ 1-2 рівнів акредитації т авчителів старшої школи. Викладено методику проведення відкритого заняття із застосуванням інтерактивних та дослідницьких методів навчання (методу студентських проектів, гри-бесіди, мозкового штурму, методу колективно-групового навчання, "Fishball") та елементів випереджаючого навчання.

Перегляд файлу

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

 

Державний вищий навчальний заклад

«Артемівський коледж транспортної інфраструктури»

 

 

 

D:\дежурная\герб АКТІ.jpg

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

 

відкритого заняття з теми  «Леся Українка - геніальна донька українського народу (життєвий і творчий шлях)»

 

з предмета «Українська література»

Галузь знань 27 Транспорт

спеціальність 275.02 «Транспортні технології (Залізничний транспорт)» (Організація перевезень і управління на залізничному транспорті)

 

 

 

 

 

 

2017

 

    Методичну розробку відкритого заняття з предмета «Українська література» підготувала Руденко Т.І., викладач вищої категорії Артемівського коледжу транспортної інфраструктури.

 

 

 

 

 

 

    Викладено методику проведення відкритого заняття із застосуванням інтерактивних та дослідницьких методів навчання (методу студентських проектів, гри-бесіди, мозкового штурму, методу колективно-групового навчання, "Fishball")  та елементів випереджаючого навчання.

 

 

 

    Для викладачів предмета «Українська література» вищих навчальних закладів 1-2 рівнів акредитації.

 

 

 

 

Рецензенти:

1.  Гасієва Н.К. - методист ДВНЗ "Артемівський коледж транспортної інфраструктури".

2. Тітова О.Б. - старший викладач Горлівського інституту іноземних мов ДВНЗ "Донбаський державний педагогічний університет", кандидат філологічних наук.

 

 

 

 

 

Розглянуто та схвалено на засіданні циклової комісії гуманітарної та соціально-економічної  підготовки ДВНЗ "Артемівський коледж транспортної інфраструктури"

(Протокол  №____ від «______»________________2017р.)

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА: Леся Українка - геніальна донька українського народу ( життєвий та творчий шлях).

 

МЕТА:

 - методична: вдосконалення методики проведення відкритого                заняття  з української літератури з  використанням інтерактивних та        дослідницьких методів навчання;

- дидактична: збагатити знання студентів про Лесю Українку; сприяти формуванню цілісного уявлення про неї як людину, талановитого митця та свідомого громадянина; розвивати мислення студентів, навики логічно послідовного та зв'язного висловлювання й узагальнення власних думок і потяг до пошуково-дослідницької діяльності; вдосконалити вміння створювати проекти за результатом пошуково-дослідницької діяльності та презентувати їх; спрямувати на доречне та правильне   використання здобутих знань у власному житті;

- виховна: виховувати почуття людської гідності, вірності своїм моральним ідеалам, гуманності та патріотизму.

 

ВИД ЗАНЯТТЯ  -  літературно - музична світлиця.

ФОРМИ ТА МЕТОДИ ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТТЯ:

-   пояснення;

  •            дослідження ;
  •            створення  інформаційного студентського проекту (групова робота);
  •            презентація студентського проекту (індивідуальна робота);
  •            робота в групах;
  •            вирішення проблемного питання;
  •            "Fishball";
  •            експрес -опитування;
  •            випереджаюче навчання (пошуково-дослідницький метод);
  •            інтерактивна гра -бесіда "Аукціон дат і подій";
  •            мозковий штурм.

МІЖДИСЦИПЛІНАРНІ ЗВ’ЯЗКИ:

  • забезпечуючі:  «Українська література»;
  • забезпечувані: « Культурологія».

 

МЕТОДИЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ТА ВІЗУАЛЬНИЙ СУПРОВІД :

  • збірки поезій Лесі Українки;
  • опорні хронологічні таблиці;
  • електронні матеріали, спроектовані на екран;
  • студентські проекти;
  • портрети та фотокартки із зображенням письменниці;
  • гіпсовий бюст письменниці;
  • мультимедійна презентація для музично - літературної композиції;
  • аудіозаписи для музичного супроводу;
  • міні-експозиція з виданнями творів Лесі Українки.

 

ЗМІСТ ЗАНЯТТЯ

                                                                                       Якби мої думи німії                                         

                                                                                       та піснею стали без слова,

вони б тоді більше сказали,

ніж вся моя довга розмова.

Леся Українка

 

1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ:

  • 1.1 - привітання;
  • 1.2 - перевірка готовності до заняття;
  • 1.3 - перевірка присутніх.

2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ:

  •          2.1 Експрес - опитування за питаннями:
  •          - Що називається літературним процесом?
  •          - Літературний процес якого часу ми вивчаємо зараз?
  •          - Як розвивався літературний процес  кінця 19-початку 20 століття?
  •          - Хто є представниками цього літературного процесу?

 

Очікувані відповіді студентів:

      - Літературний процес -  це безперервний, надзвичайно складний, інколи суперечливий розвиток літератури, який визначається сукупністю явищ і фактів, спричинених як єдиними нормами літературного розвитку, так і національними особливостями певного періоду.

 

     - Ми вивчаємо літературний процес кінця 19 - початку 20 століття.

 

    - Літературний процес кінця 19 - початку 20 століття - це час великих змін у культурному, політичному, суспільно-економічному житті українців. Пожвавлення селянського руху в 1902 році, революція 1905 року посилили увагу українських  письменників  до важливих соціальних проблем. Напередодні Першої світової війни 1914 року українська література опиналася в тяжкому становищі через посилення реакції та внаслідок цензури. Але, незважаючи на це, в літературі відбувався процес змін художнього мислення, методів і стилів. Розпочинається становлення модернізму, зачинателем якого традиційно вважають Миколу Вороного. Проте ще продовжує існування критичний (традиційний) реалізм. Відбувається певне протистояння, про яке писав Сергій Єфремов у статті "В пошуках нової краси". Оскільки модерністи віддавали перевагу естетичним цінностям, а не потребам служіння народу, то ні Івана Франка, ні Лесю Українку, ні Василя Стефаника, ні Михайла Коцюбинського не можна назвати модерністами. Таким чином, література кінця 19 - початку 20 століть не була прямим продовженням методу реалізму, бо її теми, цілі, стилі були іншими. Отже, на межі двох епох виникла нова неповторна та оригінальна література, яка відкривала собою новий художній метод, що поєднав традиції та новаторство, реалізм і модернізм, старе та нове.

 

      - Представниками цього літературного процесу були Михайло Коцюбинський, Іван Франко, Борис Грінченко, Ольга Кобилянська, Василь Стефаник, Марко Черемшина, Лесь Мартович і, звичайно ж, Леся Українка.

 

3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ ЗАНЯТТЯ, ЗАПИС ЇХ У ЗОШИТ.

3.1 Слово викладача

       Леся Українка...Поет-лірик, автор ліро-епічних поем, драматург-новатор, прозаїк, публіцист, критик - такі грані художнього таланту цієї надзвичайної жінки. З її іменем в українську та світову літературу ввійшов письменник-громадянин, письменник - патріот, співець ідеалів людства. Зверніть увагу на портрет письменниці та фотокартки різних років.

        (Портрет письменниці є у галереї письменників, в аудиторії пересувна експозицію фотокарток і друкованих видань Лесі Українки, на столі викладача - гіпсовий бюст письменниці).

        Сьогодні на занятті ми поглибимо знання про Лесю Українку; сформуємо  цілісне уявлення про неї як людину, талановитого митця та свідомого громадянина. Крім того, попрацюємо над розвитком мислення та навичками логічно послідовного та зв'язного висловлювання й узагальнення власних висловлювань, а також вихованням  почуття людської гідності, вірності своїм моральним ідеалам, гуманності та патріотизму.

      Запишемо тему заняття та епіграф до нього у зошит.

     (Тема заняття, мета заняття, епіграф послідовно виводяться на екран за допомогою мультимедійного проектора).

 

4. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

4.1 Вступне слово викладача:

      Поетеса свідомо поставила свою творчість на служіння знедоленому народу. Її слова стали "зброєю", "полум'ям". Саме вона опоетизувала образ "досвітніх вогнів" як символ народження нової історичної доби та виступила справжнім борцем за моральні цінності людства.

      Прагнучи ознайомити українського читача з перлинами європейської поезії, вона перекладала Байрона, Шекспіра, Гюго, Гейне, Міцкевича. Українська поетеса вважала, що справжні митці зобов'язані освоїти художні здобутки людства. Її драматичні поеми "Одержима", "Кассандра", "Осіння драма та інші стоять серед найкращих зразків європейського красного письменства. А такі оригінальні твори, як драма-феєрія "Лісова пісня" та "Бояриня" збагатили українську літературу новими неповторними темами, відкрили людству чарівний світ українського духовного життя - міфологію, природу, історію та традиції.

    Український письменник та біограф Лесі Українки Анатоль Костенко зазначає: "...в усій мемуаристиці, що стосується письменниці, нема ні щоденників, ні записок, ні автобіографій (за винятком уривка Олени Пчілки), лише спогади..." Значна частина спогадів - у листах... У листуванні з матір'ю Оленою Пчілкою, двоюрідною сестрою Лідією Драгомановою-Шишмановою, молодшою сестрою Ольгою Косач-Кривинюк, чоловіком Климентом Квіткою, письменником і вченим Агатангелом Кримським, письменниками Ольгою Кобилянською, Іваном Франком, Михайлом Коцюбинським.

     Докладніше про життя та творчість письменниці ми дізнаємося від наших дослідників, яким я допомагатиму.  Разом з дослідниками працюватиме вся група. Перед Вами є хронологічна таблиця життєвого та творчого шляху, в якій Ви повинні позначити ті дати та події, про які почуєте.

 

4.2 Виступ літературних дослідників з музично - літературною композицією "Того великого вогню і смерть не погасила".

      (На екрані - назва музично-літературної композиції.  Виступ супроводжується презентацією фото родини Лесі Українки, картин природи. Під час виступу тихо лунає повільна музика ).

Ведучий 1: Леся Українка - геніальна донька українського народу. Як людина і як митець вона була дитям Волині. Лариса Петрівна Косач-Квітка народилася у Звягелі (нині Новоград-Волинський) 25 лютого 1871 року. В літературу увійшла під псевдонімом Леся Українка.

Викладач: У листі до онуки Оксани Шимановської мати письменниці Олена Пчілка згадує: " ...Леся вродилася на Волині, в малому повітовому містечку Звяглі, по новішній назві -Новоград-Волинському, в маленькім домочку на березі гарної річки Случі. Зроду була не дуже міцного складу, на 4-му місяці свого життя мало не померла від дитячої холерини, але потім зміцніла і від півроку свого життя виростала вже досить здоровою дитиною. У неї був братик, старший за неї на півтора року, - і ото вкупці вони й росли, бувши протягом всього життя у великій приязні."

Ведучий 2: Із спогадів брата Михайла: "Леся була веселою дівчинкою. Любила співати, танцювати, жартувати."

Ведучий 1: Милий серцю волинський край! Край предковічних дубів, незайманих борів, таємничих озер із смарагдовими берегами. Край, який дав світу творця ніжної та чарівної Мавки, гордої та незалежної Кассандри, розповів людям "Осінню казку" і проспівав "Лісову пісню". Це край володарки ночей, яка серед темряви засвітила провідну зірку свободи, кинула виклик горю та відчаю. "Убий - не здамся!" - девіз життя Лесі Українки.

Ведучий 2: Мріяла стати художником, бо гарно малювала; музикантом, бо мала неабиякий хист до музики. І не знала тоді маленька дівчинка, що в серці вже поселилася Муза. Свій прихід в літературу Леся Українка описала у вірші "Мій шлях".

Студент 1 : На шлях я вийшла ранньою весною

І тихий спів несмілий заспівала,

А хто стрівався на шляху зо мною,

Того я щирим серденьком вітала:

«Самій не довго збитися з путі,

Та трудно з неї збитись у гурті».

Я йду шляхом, пісні свої співаю;

Та не шукайте в них пророчої науки, –

Ні, голосу я гучного не маю!

Коли ж хто сльози ллє з тяжкої муки, –

Скажу я: «Разом плачмо, брате мій!»

З його плачем я спів з’єднаю свій...

Ведучий 1: На шлях літератури вийшла рано. З 1880 року складала вірші, а з 1884 року вже друкувалася. Та й не дивно, бо мати - видатна українська поетеса Олена Пчілка, а батько - відомий юрист Петро Косач, понад усе любили літературу та музику. Цю любов передали й дітям, а їх в родині було шестеро.

Викладач: Сестра Лесі Ольга Косач згадує: " Весною 1879 року заарештували в Петербурзі...батькову сестру, нашу тьотю Єлю, енергійну, завзяту людину, разом з тим добру та справедливу. Про тітчин арешт, а далі й заслання Леся довідалася вже в Луцьку через кілька місяців. Звістка ця вразила й засмутила Лесю, і під її впливом Леся на початку 1880 року написала свого першого вірша "Надія".

Студент 2:  Ні долі, ні волі у мене нема,

Зосталася тільки надія одна:

Надія вернутись ще раз на Вкраїну,

Поглянути ще раз на рідну країну,

Поглянути ще раз на синій Дніпро, –

Там жити чи вмерти, мені все одно;

Поглянути ще раз на степ, могилки,

Востаннє згадати палкії гадки…

Ні долі, ні волі у мене нема,

Зосталася тільки надія одна.

Ведучий 2: Не знала тоді дівчина, що ще одна біда вже стоїть за її дитячими плечиками. 1881 року пішла на річку подивитися, як святять воду, простудилася та дуже заслабла. Почала боліти нога, але ще ніхто не знав, яка страшна хвороба стоїть за цим, - туберкульоз.

Ведучий 1: Тридцятирічна  війна з хворобою була затяжною та жорстокою . Це була війна життя та смерті. Вона забрала у Лесі дитинство, юність, не дала змоги навчатися у школі та просто жити...

Ведучий 2: Та ця страшна війна не відібрала у Лесі поезії - єдиної втіхи та надії. Часом приходив відчай, роздирав душу, затьмарював усі думки. Але Леся розуміла: якщо опустиш руки - то кінець, а так хотілося жити у цьому прекрасному та чаруючому світі! І знову звучала поезія, сповнена оптимізму та віри в торжество людини над злом і лихом.

Викладач: Цей мотив простежується у поезії "Contra spem spero", яку Леся Українка написала в травні 1890 року. Назва твору у перекладі означає "Без надії сподіваюсь" і є ідеєю твору. Відкрийте, будь ласка, книги з цим віршем. Саме його вивчатимемо напам'ять.

Гетьте, думи, ви, хмари осінні!

То ж тепера весна золота!

Чи то так у жалю, в голосінні

Проминуть молодії літа?

Ні, я хочу крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись,

Жити хочу! Геть думи сумні!

Я на вбогім сумнім перелозі

Буду сіять барвисті квітки,

Буду сіять квітки на морозі,

Буду лить на них сльози гіркі.

І від сліз тих гарячих розтане

Та кора льодовая, міцна,

Може, квіти зійдуть – і настане

Ще й для мене весела весна.

Я на гору круту крем’яную

Буду камінь важкий підіймать

І, несучи вагу ту страшную,

Буду пісню веселу співать.

В довгу, темную нічку невидну

Не стулю ні на хвильку очей,

Все шукатиму зірку провідну,

Ясну владарку темних ночей.

Так! я буду крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись,

Буду жити! Геть думи сумні!

     Ось такий життєстверджуючий вірш. З власного досвіду хотіла б порадити Вам не просто вивчити його напам'ять, скласти та отримати оцінку, а запам'ятати на все життя, бо саме такий твір допоможе у скрутну хвилину не занепасти духом і боротися далі...Особисто мені він допомагав не один раз...Тож берімо приклад з Лесі Українки!

       Маю надію, що наступного заняття Ви теж так гарно прочитаєте цей вірш!

Ведучий 1: А невгамовний пекучий біль давив, мучив Лесю Українку. Та поетеса знала, що з цього небезпечного двобою вона повинна вийти переможцем. І вийшла, бо стала втіленням нескореного духу, незламної волі та жадоби до життя. А забуття знаходила в праці, в слові, в боротьбі...

Студент 3: Як я люблю оці години праці,

Коли усе навколо затиха

Під владою чаруючої ночі,

А тільки я одна неподоланна

Врочистую одправу починаю

Перед моїм незримим олтарем.

Летять хвилини – я не прислухаюсь.

Ось північ вдарила – найкращий праці час, –

Так дзвінко вдарила, що стрепенулась тиша

І швидше у руках забігало перо.

Ведучий 2: Перше кохання боязко ступило в її життя в Ялті, де Леся лікувалася в 1897 році. Вона познайомилася з Сергієм Костянтиновичем Мержинським. Він закінчив Київський університет, був дуже освіченою й цікавою людиною, громадським діячем (соціал-демократом), шанувальником театру, робив переклади з англійської мови. Працював на залізниці в Мінську. Через хворобу приїхав лікуватись на курорт. У Лесі з Сергієм було дуже багато спільного в поглядах на життя.. Він подарував поетесі кольорову репродукцію «Мадонни» Рафаеля, з якою вона ніколи не розлучалася. Але доля відміряла йому дуже короткий вік. У 1901 р., коли Сергію стало дуже погано, Леся поїхала в зимовий Мінськ доглядати смертельно хворого. Її відмовляли від подорожі родичі. В Мержинського був туберкульоз у стадії загострення, а Леся нещодавно тільки стала почувати себе краще. Ніщо не могло зупинити закохану... Два з половиною місяці, забувши про свої болі, вона доглядала Сергія. Це був час надзвичайного трагічного напруження. Леся намагалася підбадьорити хворого. В той час вона пише одну з найсильніших своїх драм — «Одержима». У листах до близьких і друзів Леся намагалася бути бадьорою. На руках Л. Українки коханий помер. Хоча вона знала, що нема порятунку, але смерть Мержинського стала величезним ударом для письменниці...Надівши жалобу, Лариса Петрівна вже до кінця своїх днів не знімала одягу чорного кольору. Багато віршів присвятила Сергію Костянтиновичу.

Студент 4: Уста говорять: «він навіки згинув!»

А серце каже: «ні, він не покинув!»

Ти чуєш, як бринить струна якась тремтяча?

Тремтить-бринить, немов сльоза гаряча,

Тут в глибині і б’ється враз зі мною:

«Я тут, я завжди тут, я все з тобою!»

І кожний раз, як стане він бриніти,

Тремтять в моєму серці тії квіти,

Що ти не міг їх за життя зірвати,

Що ти не хтів їх у труну сховати,

Тремтять і промовляють враз зо мною:

«Тебе нема, але я все з тобою!»

Ведучий 1: Через півроку стан Лесі Українки погіршився, а життя стало боротьбою зі смертю. Вона виїздила на лікування до Одеси, Києва, Берліна, Тбілісі. Між лікуванням Леся відвідувала улюблені місця в Колодяжному, Зеленому Гаю, Гадячі. Вона знаходила сили і час не лише листуватися з близькими та друзями, але й зустрічатися з ними. У Львові зустрічалася з І.Франком, М.Павликом, у Софії - з дядьком М.Драгомановим, у Гадячі - з О.Кобилянською, у Петербурзі - з сестрою Ольгою, у Зеленому Гаю - з Г.Хоткевичем і К.Квіткою

Ведучий 2: Климент Квітка став чоловіком Лесі Українки 25 липня 1907 року. Леся понад усе цінувала людську гідність, дружбу, кохання, ніколи зверхньо не ставилася до людей, була щирою з чоловіком і друзями, цінувала їх. Все це йшло від батьківського виховання.

Ведучий 2: Але дедалі тяжчим ставав хрест хвороби, якого поетеса несла до своєї Голгофи. Та навіть на смертному ложі письменниця не покидала своєї єдиної зброї - поетичного слова.

Викладач: "Нехай моїм останнім акордом буде молитва до сонця", - говорила вона. Леся Українка вірила, що сонячне тепло витіснить із неї хворобу, а з людей - покору, зло та байдужість, бо українські люди можуть і вміють цінувати талант, шанувати розум, поважати людську гідність, вірити в перемогу справедливості!

Ведучий 1: 1 серпня 1913 року в містечку Сурамі (Грузія) зупинилося серце Лесі Українки... Вічність ще більше висвітила велич геніальної доньки українського народу.

Ведучий 2: Так! я буду крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись,

Буду жити! Геть думи сумні!

Ведучий 1: Ці слова безсмертної поетеси можна вважати девізом усього її життя. А ми повинні брати приклад саме з неї!

 

4.3 Мозковий штурм.

- Чому літературно - музична  композиція має назву "Того великого вогню і смерть не погасила"?

 

4.4 Інтерактивна гра-бесіда  «Аукціон дат і подій» - робота-бесіда  за хронологічною таблицею "Біографія Лесі Українки" (додаток 1).

   - Ви всі готували на сьогодні біографію письменниці. Пропоную інтерактивну гру-бесіду "Аукціон дат і подій": групу ділимо на 2 підгрупи, які відповідають по черзі на поставлене питання. Програє  та підгрупа, яка не зможе надати відповідь або ж її правильних відповідей буде менше. За кожну правильну відповідь підгрупа буде отримувати ось такий бал із зображенням Лесі Українки. Саме за кількістю таких балів зможемо визначити переможця цього аукціону.

         (Студенти поділяються на дві підгрупи та називають дати, спираючись на хронологічні таблиці. Викладач оцінює правильність і фіксує балами кількість відповідей, а потім оголошує результати).

- Які дати з життя Лесі Українки не були названі у виступі?

 

4.5 Слово викладача.

     Окремі студенти отримали індивідуальне домашнє заняття - створити проекти про життя та творчість письменниці. Вони самостійно працювали над вивченням даної теми. Пропоную дані проекти до захисту.

 

4.6  Презентація студентських проектів:

- Життя та творчість Лесі Українки;

- Родина письменниці;

- Пам'ятники Лесі Українці.

 

4.7 Слово викладача

    Впевнена, що тепер ми знаємо чимало про непереборну силу до життя та боротьби, геніальний талант митця, людину-громадянина - Лесю Українку. Це дає нам змогу повернутися до епіграфа заняття.

 

4.8 Вирішення проблемного питання.

- Як Ви розумієте епіграф до заняття?

                                                                                       Якби мої думи німії                                         

                                                                                       та піснею стали без слова,

вони б тоді більше сказали,

ніж вся моя довга розмова.

 

5. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

5.1 Слово викладача.

     Щоб закріпити вивчений матеріал, пропоную Вам створити "Енциклопедію життя та творчості Лесі Українки". Ви отримували домашнє завдання з випереджаючого навчання: звернутися до сайту http://www.l-ukrainka.name/ та підготувати повідомлення щодо письменниці. Кожен отримав свою букву. Зараз на окремих аркушах паперу з цією буквою Ви повинні записати підготовану інформацію, підписати її. Наші гості теж здійснять свій внесок у створення енциклопедії.

 

     5.2 Створення групового інформаційного студентського проекту "Енциклопедія життя та творчості Лесі Українки".

     Студенти та гості отримують підготовані аркуші з буквами та власноруч вписують відомості про життя та творчість Лесі Українки.

 

     5.3  Інтерактивна вправа "Fishball"  (двоє студентів працюють коло дошки, інші - в зошитах).

- Пропоную виконати ще одну інтерактивну вправу "Fishball".Як перекласти з англійської fish ? Правильно, це риба. А як перекласти ball? Так, це м'яч. Зараз спробуємо скласти кістяк у вигляді риби, де відзначимо все, що запам'ятали про Лесю Українку. Працюємо двома командами, по одному представнику від кожної - коло дошки. Починає той, хто отримує м'яч. Після відповіді м'яч передає іншій команді.

                                       щира      добра    порядна    чесна    смілива

 

 

 

                                                                                                                патріот

 

 

                                     розумна    віддана    мужня   відкрита  талановита

 

6. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ЗАНЯТТЯ.

6.1 Слово викладача.

       Леся Українка не терпіла бездіяльності, пасивності,та , гадаю, на нашому занятті цього не було. Ми збагатили знання про Лесю Українку; змогли загальними зусиллями сформувати цілісне уявлення про неї як людину, талановитого митця та свідомого громадянина. Також попрацювали над розвитком мислення , навичками логічно послідовного та зв'язного висловлювання й узагальнення власних думок. Створені студентські проекти довели вміння займатися пошуково-дослідницькою та творчою  діяльністю ,  презентувати її результати. Згадаймо, що Леся Українка уважно стежила за розвитком культури, суспільно-політичного руху, незважаючи на хворобу, та протестувала єдиною зброєю - словом. Цій творчій активності митця ми завдячуємо її безсмертними творами, що виховують  почуття людської гідності, вірності своїм моральним ідеалам, гуманності та патріотизму. Лірика, драматичні поеми великої української поетеси сьогодні належать до найкращих здобутків світової культури, а ми лише повинні не лише гідно ставитися до них, а й зробити все, щоб ці твори дійшли до наступних поколінь.

 

6.2. Виставлення та коментар оцінок.

 

7. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Вивчити напам'ять вірш    "Contra  spem  spero".

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Андреев В.И. Педагогика высшей школы. Инновационно-прогности-

ческий курс. 2005. С. 274.

  1. Бернадська Н.І. Українська література 20 століття. – 2-ге вид., випр. і доп.. – К.: Знання-прес, 2004. – 271с.
  2. Бернадські Н.І. Українська література: Завдання, тести, диспути. – К.: Академія, 2000. – 208 с.
  3. Грицай М.С. Українська література. – К.: Вища школа, 1976. – 351с.
  4. Костенко А.І. Леся Українка. – Москва : Молода гвардія, 1971. – 347с.
  5. Українська література. Тести. 5-12 класи : Посібник /  Бернадська Н.І., Усатенко Г.О. – К.:ВЦ «Академія», 2007. – 336с.
  6. Українська література: підручник для 10 кл.ЗОШ (рофільний рівень) / Семенюк Г.Ф. – К.: Освіта, 2010. – 416с.
  7. Хропко П.Українська література. – К.:Освіта, 1998. – 528 с.

 

ІНТЕРНЕТ -  РЕСУРСИ

1. http://www.ukrlib.com.ua/

2. http://www.ukrlit.vn.ua/

3. http://www.l-ukrainka.name/

4. www.abc-people.com

5.www.sochinenie.blogspot.com

6.www.refine.org.ua

7.www.ua-lib.ru

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Хронологічна таблиця "Біографія Лесі Українки"

 

Дата

Місце, де відбувалася подія

Подія

25 лютого 1871 р.

м.Звягель

(Новоград-Волинський)

Народилася Лариса Петрівна Косач (Леся Українка). Батько- Петро Антонович Косач - відомий юрист; походив із давнього боснійського  роду Стефана Косача, що заснував Герцоговину. Мати - Олена Пчілка - відома письменниця й невтомна громадська діячка; походила з грецького роду Стефана Драгомана, онук якого Петро Драгоманов став декабристом. Відомим став і дядько - Михайло Петрович Драгоманов.

Літо 1876р.

с.Жабориця

Перше знайомство з народною творчістю. мати збирала жаборицькі пісні, казки, звичаї, народні узори...Леся їх добре знала та пам'ятала. Відтоді й проймалася народним духом.

1879р.

м.Луцьк

Переїзд родини до м.Луцьк. Улюбленим місцем Лесі та її брата Михася став Луцький замок. Його потім Леся згадувала у вірші "Віче".

1880р.

м.Луцьк

Перший вірш "Надія" - написаний після звістки про арешт рідної тітки Єлі у Петербурзі.

1880р.

м.Луцьк

Тітка Лесі Олександра Антонівна Косач-Шимановська, учасниця революційного руху, разом з двома синами переїхала до Косачів, бо її чоловіка Бориса Шимановського було заслано до Сибіру.

1881р.

м.Луцьк

Леся застудилася на річці, коли дивилася, як святять воду. Незважаючи на хворобу, продовжує разом з братом Михайлом вчитися у приватних вчителів, бере уроки музики у Ольги Деконор(дружини М.Лисенка).

1881р.

м.Київ

Родина переїхала до м.Київ, щоб дати освіту дітям. Оселилися на Стрілецькій вулиці.

Квітень 1882р.

с.Колодяжне

У Лесі заболіла рука, і дівчина змушена була кинути гру на фортепіано.

1883р.

м.Київ

Лесі зробили операцію лівої руки.

Літо 1884р.

с.Колодяжне, урочище Нечимне

Леся відпочивала з мамою та братом у селянина Лева. пізніше з цих спогадів напише "Лісову пісню"

1888р.

м.Варшава

м.Одеса

м.Суми

с.Колодяжне

Леся була на консультації у лікарів Варшави, потім лікувалася в Одесі, де написала цикл "Подорож до моря". Відвідала різні міста , написавши поему "Самсон", переклавши "Одісею" Гомера.

1889р.

м.Київ

Бере активну участь у роботі гуртка "Плеяда", організованого Миколою Лисенком та Михайлом Старицьким. Влаштовувала вечори-імпровізації, читала свої твори "Чашка", "горе","Голосні струни","Пізно" та ін.

1890-1891р.р.

м.Київ

Крим

м.Луцьк

с.Колодяжне

Багато мандрує, не полишає роботи: пише твори "До мого фортепіано" , "Сім струн", ""Contra  spem  spero", "Зоряне небо", посібник для молодшої сестри "Стародавня історія східних народів".

1891р.

м.Відень

м.Львів

 

с.Колодяжне

Консультація з відомим лікарями.

Під час короткої зупинуи зустрілася з Іваном Франком, Михайлом Павликом.

У гості приїхав Іван Франко з дружиною та синами.

1892р.

 

 

м.Львів

Написала вірш "Досвітні огні", "Сон", поему "Роберт Брюс, король шотландський".

Видання "Книги пісень" Г.Гейне у перекладі Лесі.

1893р.

м.Київ

м.Гадяч

м.Одеса

с.Колодяжне

За поетосою встановлено негласний нагляд поліції.

Збірка "На крилах пісень", яку високо оцінив І.Франко.

1894р.

м.Київ

 

Болгарія

Навчається малювальній школі

 М.І. Мурашка.

Гостини у дядька Михайла Драгоманова.

1895р.

м.Київ

м.Львів

Повертається з Софії лише після смерті дядька М.Драгоманова. Пише цикл "Невільничі пісні".

1896р.

м.Київ

с.Колодяжне

Стала членом Київського літературно-артистичного товариства.

Написала "Поет під час облоги", "Блакитна троянда". В Києві тривають обшуки та арешти, про що Леся пише до дружини Драгоманова.

1897р.

м.Київ

м.Ялта

 

Знайомство з Сергієм Мержинським. Написала цикл "Кримські відгуки"

1898р.

м.Київ

м.Ялта

м.Гадяч

м.Одеса

Пише вірші "Зоря поезії", " У пустині", "Забута тінь"; перекладає Дж.Байрона, У.Шекспіра.

1899р.

м.Берлін

м.Київ

м.Гадяч

м.Львів

Виїздила на лікування.

Перекладає драму "Ткачі" Г.Гауптмана.

Зустріч з подругою Ольгою Кобилянською.

Вийшла другом друга збірка "Думи і мрії".

1900р.

м.Петербург

м.Дерпт

м.Рига

м.Мінськ

Відвідала сестру Ольгу.

Відвідала брата Михайла.

Навідала тітку Олену Антонівну.

Гостювала у С.Мержинського; написала "Епілог", " Жертва", "Забуті слова".

1901р.

м.Мінськ

Доглядає за хворим С.Мержинським. Він помер 3 березня. За однй ніч написала драму "Одержима".У Львові зустрічалася з І.Трушем, І.Франком, М.Павликом. Гостювала в Чернівцях у Ольги Кобилянської.

1902р.

м.Сан-Ремо

м.Одеса

Виїздила на лікування.

Піддана обшуку після повернення з-за кордону. Видання збірки "Відгуки".

1903р.

м.Сан-Ремо

м.Київ

м.Тбілісі

Бере участь у відкритті пам'ятника І.Котляревському в Полтаві. Пише поему "Вавілонський полон".

1904р.

м.Київ

м.Тбілісі

м.Сочі

Написала твори "Дочка Ієфая", "Напис в руїні". Друге видання збірки"На крилах пісень".

1905р.

м.Київ

Закінчила поему "Осіння казка", цикл "Пісні про волю", діалог "Три хвилини".

1906р.

м.Київ

Написала сатиричні вірші "Казка про Оха-чародія", "Веселий пан", "Практичний пан", вірші "Пророк", "Жіночий портрет".

1907р.

с.Колодяжне

м.Київ

Крим

 

Під час обшуку на квартирі Косачів було конфісковано 121 книгу. Лесю та її сестру Ольгу було заарештовано , у тому числі за нелегальне листування з Драгомановим.

1908р.

м.Берлін

 

м.Київ

Поїхала на консультацію до професора, який порадив лікування в Єгипті.

Продовжує діяльність: разом з К.Квіткою записує на фонограф українські народні думи, мандрує Євпаторією, Миргородом, Ялтою, Севастополем, записуючи історичні пісні, думи та перекази.

1909р.

м.Київ

 

Єгипет

Поставлена вистава "Блакитна троянда".

Помер батько Лесі.

Лікування, робота , екскурсії(відвідала Каїрський музей, великі піраміди).

1910р.

Єгипет

Кавказ (Телаві, Кутаїсі)

Перекладає давньоєгипетські ліричні пісні.

Вивчає іноземні мови (німецьку та французьку), бо то дуже модно.

1911р.

м.Київ

Єгипет (Гелуан)

Кавказ (Кутаїсі)

Написала драму-феєрію "Лісова пісня", цикл "З подорожньої книжки", закінчила книгу "Адвокат Мартін".

1912р.

Єгипет, Кутаїсі

Написала драму "Камінний господар", поему "Ізольда Білорука". Листувалася з А.Кримським, сестрою Ольгою, О.Кобилянською.

1913р.

 

 

 

1 серпня

Єгипет

м.Одеса

м.Кутаїсі

 

м.Сурамі (Грузія)

Написала "Орфеєве чудо", завершила поему "Оргія". З голосу Лесі Климент Квітка записав тексти та мелодії українських пісень.

Померла видатна письменниця Леся Українка. Похована в Києві на Байковому кладовищі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ерёменко Игорь
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бурбела Людмила Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
17 лютого 2018
Переглядів
1888
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку