Методична розробка виховної години спілкування «Наш вибір - здорове життя» пропонується для учнів 5-6 класів.
Навчальна мета. Ознайомити учнів із загальноприйнятими складовими здоров'я, довести пріоритетність здоров'я серед інших цінностей;
Розвиваюча мета. Розвивати логічне мислення учнів, формувати відповідні навички щодо ведення здорового способу життя, комунікативні компетентності;
Виховна мета. Виховувати почуття відповідальності за збереження свого здоров'я та здоров'я оточуючих.
Форма проведення: бесіда з елементами дискусії.
Методична розробка виховної години спілкування
«Наш вибір - здорове життя»
«Людина, її життя і здоров’я…визначаються
в Україні найвищою соціальною цінністю».
Конституція України, ст.3
Навчальна мета. Ознайомити учнів із загальноприйнятими складовими здоров'я, довести пріоритетність здоров'я серед інших цінностей;
Розвиваюча мета. Розвивати логічне мислення учнів, формувати відповідні навички щодо ведення здорового способу життя, комунікативні компетентності;
Виховна мета. Виховувати почуття відповідальності за збереження свого здоров'я та здоров'я оточуючих.
Форма проведення: бесіда з елементами дискусії.
Обладнання та наочність: книжкова виставка за темою, афоризми та вислови про здоров’я; скриня, дзеркало, ватман, малюнок сонця «Здоров’я», таблиця «Здоровий спосіб життя», сигнальні картки, фломастери, імпровізований мікрофон, аркуші с тестом, запис «шум лісу», кольорові паперові «сліди», квіточки, комп’ютер, мультимедійний проектор, м’яч, пам'ятка.
Очікувані результати:
Після цього заняття учні зможуть:
Методи та прийоми: бесіда з елементами дискусії, «Мозковий штурм», «Мікрофон», анаграма, гра «Рухавки», тестування, перегляд презентації, валеологічна пауза «У лісі», вправа – дослід, обговорення ситуацій «Твоя порада».
Попередня робота: збір інформації, в бібліотеці, періодичній пресі, Інтернеті за темою; відео презентація; виготовлення буклету «Здоровий спосіб життя», конкурс малюнків «Наш вибір – здоров’я».
Вікова категорія: 10-12 років.
Єдина краса, яку я знаю – це здоров’я
Г.Гейне
Хід виховної години
І. Організаційний момент. Емоціональний настрій.
Учитель: Люди кажуть один одному при зустрічі: «Доброго Вам здоров’я!». Вони бажають один одному здоров’я. Ось і я звертаюсь до Вас – «Доброго здоров’я, шановні діти» (фон-музика). Прошу, доторкнутися один до одного долонями та подарувати почуття радості, задоволення від спілкування.
ІІ. Мотивація діяльності.
«Мозковий штурм».
Учитель: Друзі, у мене в руках чарівна скринька, у ній – найцінніший скарб планети Земля. Можливо, хтось здогадається, що це може бути? (Відповіді дітей).
Учитель: Хто з вас хоче це побачити? Підходьте по одному, зазирніть, але поки що не розповідайте, що ви там побачили, аж доти, поки всі, хто бажає не зазирнуть туди. (діти по черзі заглядають у скриньку).
Учитель: То що ви побачили в чарівній скрині? (діти називають себе, бо на дні скриньки – дзеркало).
Учитель: Так, кожен з вас побачив у чарівному дзеркалі себе. Бо людина – найцінніший скарб на землі! Тому нам необхідно піклуватися про себе, про людей, що знаходяться поруч. І головне - дбати про своє здоров’я, адже здоров'я – найцінніше, що є у людини!
ІІІ. Повідомлення теми заходу.
Учитель: А що таке здоров'я ? (Відповіді дітей)
На це запитання сучасна наука налічує близько 300 визначень. Це і одне з джерел радості, щасливого життя. Також – стан життя і діяльності людини за умови відсутності хвороб. Так, здорова людина добре працює та вчиться, вона є життєрадісною і веселою. Така людина потрібна і корисна своїй сім'ї, суспільству та державі. Здоров'я - це спосіб життя людини. Давно доведено що усе, що робить людина, відбивається на стані її здоров'я. Добре здоров'я містить у собі всі цілі в житті людини, її інтереси та звички. Це почуття любові до самого себе. Це – сонце, що зігріває теплом усе живе.
Народна мудрість каже: «Без здоров’я немає щастя. І найбільше в світі багатство – це здоров’я». Як ви розумієте цю мудрість? (Відповіді дітей).
IY. Сприйняття й усвідомлення матеріалу.
1. Вправа «Мікрофон». Від чого залежить здоров’я людини?
Учитель: На здоров’я людини впливає багато різних факторів. Що це за фактори? (На дошці малюнок сонця «Здоров’я»).
(Учні називають фактори самостійно, а учитель їх записує на промінцях та доповнює відповіді учнів.)
- Якщо домовитися, що наше здоров’я – це 100%, то на скільки відсотків буде впливати кожен з зазначених чотирьох факторів на наше здоров’я?
Спадковість – на 20 %; рівень медицини – на 10 %; екологія – на 20 %;
спосіб життя – на 50 %.
«Здоров'я набагато більш залежить від наших звичок і харчування, ніж від лікарського мистецтва». ( Джон Леббо)
Таким чином, напрошується вивід: щоб мати хороше здоров'я, необхідно задуматися про свій спосіб життя, потрібно… А ось для цього потрібно розшифрувати анаграму.
ИТСЕВ ЙИВОРОДЗ БІСОПС ЯТТИЖ (ВЕСТИ ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ)
Учитель: Давайте з’ясуємо, які є умови здорового способу життя? (заповнення таблиці по відповідям учнів)
Учитель: Що ви знаєте про загартування? (повідомлення учнів)
Основні фактори загартовування — сонце, повітря і вода. Розумне застосування їх допоможе вашому організму звикнути до змін зовнішнього середовища й виробити несприйнятливість до простудних захворювань, підвищить працездатність.
(http://www.youtube.com/watch?v=rrToOFT1DUk)
«Людина народжується здоровою,всі хвороби приходять з їжею». (Гіппократ)
Учитель: Рухова активність благотворно впливає на становлення і розвиток всіх функцій центральної нервової системи: силу, рухливість і врівноваженість нервових процесів. Систематичні тренування роблять м'язи сильніше, а організм – більш пристосованим до умов зовнішнього середовища. Люди, що регулярно займаються фізичною культурою і спортом, мають переваги перед малорухливими членами нашого суспільства: вони краще виглядають, здоровіше психічно, менш схильні до стресу і втоми, краще сплять, у них менше проблем із здоров'ям.
Гра «Рухавки»
Учитель: От і ми з вами засиділися і прийшла пора трохи розім'ятися, порухатися. Прошу усіх вийти у центр класу і стати в коло. Я буду говорити речення і якщо воно вас стосується, ви повинні обов'язково змінити своє місце, помінятися місцем з тим, кого теж це буде стосуватися.
Поміняйтеся місцями з тими, хто:
Учитель: Молодці, ми не тільки порухалися, а і пригадали, що корисного ми робимо для свого здоров'я.
Тест «Що я знаю про шкідливі звички» (сигнальні картки з буквами: а, б, в, г , що відповідають варіантам відповідей).
1. Шкідливі звички — це:
а) мити руки з милом перед їдою;
б) палити, вживати алкоголь та наркотики;
в) вранці та ввечері чистити зуби;
г) човгати ногами; смоктати пальці, гризти нігті.
2. Що відбувається з дитиною, яка вживає алкоголь?
а) Вона швидше росте;
б) у неї покращується пам'ять;
в) вона погано вчиться
г) вона завдає неабиякої шкоди власному здоров'ю.
3. Які наслідки може викликати паління?
а) Захворювання на рак легенів;
б) піднесення настрою;
в) зниження гостроти зору, слуху;
г) прискорення процесів дорослішання.
4. До чого призводить вживання наркотиків?
а) З'являється можливість відвідати віртуальні світи;
б) виникає залежність від отрути;
в) деградує мозок людини;
г) людина стає більш розкутою і товариською.
Правильні варіанти відповідей:
1. б, г; 2. в, г; 3. а, в; 4. б, в.
Валеологічна пауза «У лісі». (Музичний супровід)
Учитель: Запрошую вас в кімнату психологічного розвантаження.
Дітям дається інструкція: «Сядьте зручніше, закрийте очі. Уявіть, що ви лежите на красивій галявині. Зробіть глибокий вдих і повільно робіть видих, нехай всі напруга йде. Навколо зелена трава, вдалині великий ліс, співають птахи. Ви відчуваєте, яка тепла земля. Світить яскраве сонечко. Один теплий промінець упав на ваше обличчя. Обличчя стало теплим і розслабилося. А промінь світла пішов гуляти далі по вашому тілу. Вам добре і приємно грітися на сонечку. Навколо зелена трава, вдалині великий ліс, співають птахи. Ви відчуваєте, яка тепла земля. Земля дає силу і впевненість. Зробіть глибокий вдих і повільно робіть видих, нехай всі напруга йде. Ще раз вдих і видих... На рахунок 5 ви повернетеся назад. 1 - ви відчуваєте, як добре лежати і відпочивати. 2,3,4 - у вас відкриваються очі, 5 - ви повертаєтеся до нашого спілкування повні сил і впевненості
V. Закріплення та осмислення матеріалу.
1. Обговорення ситуацій «Твоя порада» (гра з м’ячем)
Учитель: Які поради ви б дали дітям у таких ситуаціях?
1) Миколка дуже любить дивитися телепередачі. Він витрачає на це чотири години на день.
2) Наталка прийшла на день народження до своєї подруги. Вона так зраділа солодощам, що з’їла їх набагато більше, ніж потребує її організм.
3) Що важливого ви порадите своїм одноліткам, щоб зберегти здоров’я?
2. Вправа - дослід «Моє здоров’я» (розірвання кольорових квіточок) . Діти отримують кольорові квіточки.
Учитель: Уявіть, що ці кольорові квіточки - це ваше здоров’я. Давайте спробуємо розірвати їх. Легко вони розірвалися? А тепер спробуйте зробити так, щоб ця квіточка (уявне наше здоров'я) стала знову цілою. У вас це вийшло? Чому ні? (Відповіді дітей).
Учитель: Дійсно, зруйнувати значно легше, ніж створити. Дуже важливо зберегти те, що маємо. Від нас самих залежить, що ми оберемо: шлях до здоров’я чи від нього. Поведінка людини, її спосіб життя є дуже важливими у збереженні здоров’я.
Висновок: відновити зруйноване дуже важко, тому треба берегти те, що маємо.
VI. Підсумки заходу.
Вправа «Шлях Здоров’я»
Учитель: На дошці прикріплено плакат з малюнком сонця «Здоров’я». Візьміть кольорові паперові «сліди». Напишіть на них те, що , як ви вважаєте, приведе вас до країни «Здоров’я». Які ви зробили висновки після нашого спілкування? (Відповіді дітей).
Пам'ятка «Кодекс здоров’я»
- Дотримуйся правильного режиму дня.
- Запобігай хворобам.
- Займайся вправами і спортом.
- Не пали, не вживай наркотиків та алкоголю.
- Правильно харчуйся.
- Дбай про моральну гігієну. Багато хвороб бере свій початок із душевного стану людини.
- Гумор - одна з важливих передумов доброго здоров'я.
- Не забувай, що треба вдосталь спати.
- Контролюй свою фізичну форму.
Заключне слово учителя. Життя чарівне, мов казка.
І дається людині раз.
Не марнуйте його, будь ласка.
А любіть й бережіть весь час.
Я сподіваюсь, що кожен із вас буде зростати здоровим!
Бережіть себе і свій організм, радійте життю. Набувайте хороші звички, привчайте себе до активного і здорового способу життя, будьте розумними і мудрими і пам’ятайте, що ваше здоров’я – у ваших руках.
Список використаної літератури:
1. Татарникова, Л. Г. Валеологія - основа безпеки життя дитини. Петрос, 1997.
2. Дискусійний клуб старшокласників. - Київ, «Шкільний світ», 2011р.
3. В.П.Пархотик. Як зберегти здоров'я. Видавництво «Наукова література», 1997
Інтернет – ресурси:
http://www.teacherjournal.com.ua
http://festival. 1september
http://www.youtube.com/watch?v=rrToOFT1DUk