29 травня о 18:00Вебінар: Фізика для сучасного школяра: традиції, інновації, STEM

Методична розробка виховної години "Я - людина!"

Про матеріал

Виховна година «Я – людина!» пропонується для 5-6 класів.

Мета: формування в дітей розуміння й особистісного ставлення до сутнісних питань про сенс та мету життя людини.

Завдання:

  • Спонукати учнів до роздумів над життєвими цінностями, виробляти активну життєву позицію; виховувати почуття людської гідності, бажання духовно вдосконалюватися;
  • Розвивати творчу уяву, критичне мислення, пізнавальний інтерес, любов до життя, людяність, гуманність, духовність;
  • Формувати в учнів позитивний світогляд, формувати уміння бачити в життєвих негараздах лише тимчасові труднощі і бажання долати їх.
  • Перегляд файлу

    Виховна година «Я – людина!»

    Мета:  формування в дітей розуміння й особистісного ставлення до сутнісних питань про сенс  та мету  життя людини.

     

    Завдання:

    •    Спонукати учнів до роздумів над життєвими цінностями, виробляти активну життєву позицію; виховувати почуття людської гідності, бажання духовно вдосконалюватися;
    •    Розвивати творчу уяву, критичне мислення, пізнавальний інтерес, любов до життя, людяність, гуманність, духовність;
    •    Формувати в учнів позитивний світогляд, формувати уміння бачити в життєвих негараздах лише тимчасові труднощі і бажання долати їх.

     

    Очікувані результати: формування у учнів людських цінностей; виховування почуття людської гідності, бажання духовно вдосконалюватися.

     

    Обладнання: комп'ютер, проектор, плакати із висловами відомих людей,

    відеоролик: https://www.youtube.com/watch?v=AmuZUkdsaII,  відео притча  «Усе в твоїх руках»:  https://www.youtube.com/watch?v=8qFWSyFGfZc,  малюнок «сонце», роздатковий матеріал (картинки «яблуко», аркуші паперу, ручки, кошик для сміття, таблиця з прислів’ями, ватман, фломастери).

     

    Хід заняття.

     

      Можна жити, а можна існувати,

    Можна думати – можна повторять.

    Та не можуть душу зігрівати

    Ті, що не палають, не горять!

    Василь Симоненко

     

    Емоційний настрій на заняття (приблизно 3 хвилини)

     

    Привітання.

    Учитель: Доброго дня, любі діти! Я прошу Вас хвилинку постояти. Хай першими сядуть уважність та щирість, другими – сердечність та чуйність, а згодом – доброта та милосердя. Ви завагалися? А чому? Я не випадково зупинила Вас. Кожен на хвилинку замислився над чистими джерелами своєї душі.

    Поверніться, будь-ласка, один до одного, покладіть долоні своєму товаришу. Ви відчуваєте тепло його руки. Це тепло його серця і тепло душі. Воно зігріває Вас, так як і багатство Ваших душ може зігріти ближнього. Посміхніться один до одного та скажіть приємні слова, які б Ви самі хотіли б почути. (Діти говорять один одному приємні слова).

    На початку виховної години проводиться хвилина чемності.

    Правила чемності. (Записані на дошці)

    Дозволяється

    • Говорити те, що думаєш
    • Звертатися на ім'я
    • Усміхатися одне до одного
    • Допомагати одне одному
    • Дружити
    • Творити

    Не дозволяється

    • Перебивати
    • Голосно розмовляти
    • Ображати одне одного
    • Бути нещирим
    • Не підтримувати одне одного
    • Не радіти за друзів

     

    Введення в заняття (приблизно 10 хвилин)

     

    Учитель: Життя людини неповторне і незвичайне, радісне і сумне, повне переживань. Людей – мільйони, усі вони неповторні й несхожі. Вони, як зірки на небі, що горять незвичайним світлом. Їхнє життя гірке, як полин, і солодке, як мед. Життя кожного – це дорога, якою тільки йому призначено пройти. І якою буде ця дорога залежить… Від кого? (Відповіді учнів)

    Учитель: Сьогодні Ви – лише 5-класники, а через кілька років вже будете самостійними, дорослими людьми зі своїми поглядами на життя, зі своїми моральними цінностями. Кожен із Вас обере в майбутньому свій шлях. Та який би Ви шлях не обрали, для того щоб життя було барвистим, світлим, варто кольори підбирати уже сьогодні, щоб відчути себе справжньою людиною, потрібною, цікавою, інтелігентною, а головне – милосердною.  

    Отже, сьогодні ми з Вами поговоримо про цінності життя, подумаємо над питаннями:

    — Для чого живе людина на Землі?

    — Що потрібно зробити, щоб життя було в радість?

    — Які ідеали і цілі в житті можна вибрати?

     «Мозковий штурм».  

    Учитель: Скажіть, які асоціації виникають у вас зі словом «життєві цінності»? Що для вас  найцінніше у житті?  Ви будете висловлювати свої думки, а я запишу це на променях нашого сонця,  всередині якого записано слово «життя».

    Учитель записує відповіді на променях.

     

     

     

     

     

     

     

    Учитель: Дійсно, для чого живе людина? Який же слід повинна залишити вона на Землі? Перш ніж ми почнемо міркувати над цим запитанням, я прочитаю вам притчу українського педагога, письменника  Василя  Сухомлинського.

    Притча «Твій слід».

    Старий Майстер побудував кам'яний будинок. Став та дивується зі сторони. «Завтра в цьому будинку поселяться люди», — думав із гордістю Майстер.

    А в цей час біля будинку грався семирічний хлопчик. Вік скочив на щойно цементований поріг і залишив на ньому слід своєю маленькою ніжкою.

    — Навіщо ти зіпсував мою роботу? — з докором запитав Майстер.

    Минуло багато років. Хлопчик став дорослим чоловіком. Життя його склалося так, що він часто переїжджав із міста в місто, ніде довго не затримувався, ні до чого не прив'язувався — ні руками, ні душею. Прийшла старість. Згадав Літній Чоловік своє рідне село на березі Дніпра. Захотілося йому відвідати свою Батьківщину.

    Приїхав Чоловік на рідну землю. Зустрічається з людьми, називає своє прізвище, але всі тільки плечима знизують — ніхто не пам'ятає цього чоловіка.

    Зустрівся по дорозі старенький дідусь та й запитує:

    — Щось, можливо, ти залишив після себе? Чи є в тебе син чи донька?

    — Ні, не маю я ні сина, ні доньки, — відповів Літній Чоловік.

    — Можливо, ти посадив у нашому селі сад чи бодай деревце?

    — Ні, не посадив я саду...

    — Можливо, ти поле засіяв?

    — Ні, не працював я у полі...

    — А, можливо, ти вірші пишеш, пісні складаєш?

    — Ні, і цього я не вмію...

    — Тоді хто ти такий? Що робив ти все своє життя? — з подивом запитав дідусь.

    Нічого не зміг відповісти Літній Чоловік. І раптом він згадав ту мить, коли залишив свій слід на порозі одного будинку. Підійшов Чоловік до нього. Стоїть будинок, ніби вчора збудований, а на порозі — закам'янілий слідок його дитячої ніжки. «Ось і все, що залишиться після мене на землі, — з гіркотою подумав Літній Чоловік. — Але цього так мало! Не так потрібно було прожити своє життя...»

    Обговорення притчі:

    Ось така історія. Як ви гадаєте, у чому трагедія життя цієї людини? (Міркування учнів.)

    Вислухавши  2-3 відповіді, вчитель робить невелике узагальнення. 

     

    Учитель: Стежина життя… І кожен з нас має пройти нею гідно.  І щоб ніколи не відчути гіркоти життєвого полину, не відчути у зрілі роки, що життя пройшло марно, потрібно самому собі дати відповідь: у чому сенс мого життя, що я хочу досягти, яким я повинен бути.

     

    Учитель: Людина – частина природи, а в природі, як відомо, бувають день і ніч, ясні дні і похмурі, весна, літо, осінь, зима.

    Учитель розподіляє учнів на 4 групи «весна», «літо», «осінь», «зима» за датою народження.

     

     

    Основна інтерактивна частина (приблизно 26 хвилин)

     

    Учитель: Мати Тереза, лауреат Нобелівської премії, громадянка світу в найвищому розумінні цього слова, залишила тим, хто вступає на життєвий шлях, духовний заповіт, у якому сказано:
    Життя — це шанс. Скористайся ним.
    Життя — це краса. Милуйся нею...
    Життя — це мрія. Здійсни її.
    Життя — це виклик. Прийми його.
    Життя — це обов'язок. Виконай його.
    Життя — це цінність. Цінуй його.
    Життя — це любов. Насолоджуйся нею
    Життя – це тайна. Пізнай її.
    Життя – це удача. Шукай цю мить .
    Життя таке чудове. Не марнуй його.
    Це твоє життя. Борони його.

    Перегляд відеоролику «Заповіт матері Терези»: https://www.youtube.com/watch?v=AmuZUkdsaII

    Учитель: Ось  ті цінності, що ними ви маєте запастися, вирушаючи в життєву дорогу й готуючись до великого іспиту. Якщо ви візьмете цей багаж із собою у життя, то перемога буде за вами. І кожен новий день, кожен світанок ви очікуватимете з нетерпінням.

    Сьогодні у нашому класі буде поряд з Вами жити «дерево людських цінностей». Шановні діти,  зверніть увагу, на дошці прикріплений плакат, на якому намальоване дерево.  В ході години спілкування ми будемо виділяти основні життєві цінності, які актуальні саме для вас. Ці цінності у завершені нашого спілкування ви запишете на плодах яблук і прикріпите їх на гілля дерева. 

     

           «Життєва дорога». Робота в групах.

    Учитель:  Мине вже зовсім небагато часу, і вам доведеться обирати дорогу в доросле, самостійне життя. Якою ви бачите свою майбутню життєву дорогу? Тільки сьогодні і тільки тут у вас є можливість розповісти про це! Працюватимемо в групах. Намалюйте на папері, якою ви бачите свою дорогу з найбільш значущими об’єктами. Для цього  ви маєте фломастери і 5 хвилин.

    Групи виконують завдання. Після цього спікери презентують напрацьовані матеріали.  Учитель підбиває підсумки.

    Вправа «Кошик для сміття»

    Учитель: Навіщо людині кошик для сміття? Навіщо необхідно звіль­нятися від сміття? Уявіть життя без кошика для сміття. Так само і з почут­тями: накопичуються непотрібні, марні. Запишіть на аркушах,  чого ви хочете позбутися, аби світ відкрився для вас.  Зімніть аркуші в грудочку, викиньте в кошик.

    Учні викидають ті вади, які заважають їм відкрити світ у кошик для сміття.

    «Народна мудрість». Робота в групах.

    Учитель: Із давніх  давен гарні стосунки між людьми, взаємопідтримка, милосердя були основними у житті. І про це говорить народна мудрість. Подивіться уважно на  таблицю і спробуйте віднайти другу половинку прислів’їв.

    Доброго тримайся,

     hello_html_m5599cad5.jpg

    коваль свого щастя.

    Всякий сам

    не поле перейти.

    Життя прожити -

    той і собі має.

    Добро закарбовуй на камені,

    поганого цурайся.

       Нічого, що руки чорні,

    а лихим і в двері не ввійдеш.

    Хто людям добра бажає,

    поживуть люди і для тебе.

    Живи для людей,

    а зло записуй на снігу.

    Добрим словом мур проб’єш,

    аби душа була чиста.

     

    Діти складають прислів’я з половинок. Після цього зачитують їх.

     

    «Дерево людських цінностей».

    Учитель: Людина повинна розуміти свою життєву мету, намітити шляхи її досягнення і йти до неї, поважаючи оточуючих, не залишаючи за собою руїни, тобто «за будь - яку ціну». Пошук сенсу життя, свого місця в ньому - дуже складна робота. Я пропоную кожному взяти одне яблуко  і записати основні життєві цінності, які ви вважаєте найбільш актуальними. Беріться до роботи.

    Діти записують на яблуках життєві цінності та коментуючи кріплять їх до дерева.

    Учитель: Цініть себе, поважайте інших, результат взаємоповаги не доведеться довго чекати. Будьте щирими, допомагайте тим, хто це потребує. І запам’ятайте «Допоміг іншому – забудь, тобі допомогли – запам’ятай». Успіхів вам, МИРУ, бережіть власне здоров’я, і будьте щасливими.  І як говорить народна мудрість: «Дивись не забудь: Людиною будь!»

    Учитель прикріплює яблуко з надписом «Людина» і ще раз звертає увагу учнів на основні цінності, якими характеризується особистість.

     

    Зворотній зв'язок (приблизно 6 хвилин)

     

    Прийом «Вільний мікрофон»

    Учитель:

    — Що з почутого сьогодні вам запам’яталося?

    — Що ви взяли для себе із сьогоднішнього заходу?

    — Що сподобалося, що ні?

     (Кожен бажаючий швидко і чітко висловлює свою думку).

     

    Відео притча  « Усе в твоїх руках»:  https://www.youtube.com/watch?v=8qFWSyFGfZc

    Дуже давно в старовинному місті жив Майстер оточений учнями. Найздібніший із них одного разу замислився: «А чи є питання, на яке наш Майстер не зміг би дати відповіді?». Він пішов на квітучу галявину, впіймав найкрасивішого метелика і сховав його між долонями. Метелик чіплявся лапками за його руки, й учневі було лоскотно. Усміхаючись, він підійшов до Майстра і запитав:

    • Скажіть, який метелик у мене в руках: живий чи мертвий?

    Він міцно тримав метелика в зімкнутих долонях і був готовий у будь – який мить стиснути їх, щоб виявитися правим.

    Не дивлячись на руки учня, Майстер відповів:

    • Усе в твоїх руках.

    Обговорення:

    • Як ви думаєте, про що ця притча? (Відповіді дітей).

    Учитель: Так діти, усе в наших руках, сенс життя в наших руках.

    Кожен день ми творимо власну книгу життя. Нехай же сторінки у ній будуть світлі, чисті і прекрасні. 

    Ми повинні відповідати за свої вчинки, цінувати життя, шанувати батьків, забудьмо образи й незгоди. Відкриймо своє серце і душу для близьких і рідних, для друзів.

    Творіть добро на цій землі.

    Надіюсь, що ви зрозуміли головне, що можна сказати словами  Валентини
    Малишко: «Давайте запишатися Людьми, бо це мистецтво – що найвище в світі».

    Дякую за увагу!

     

     

     

     

     

     

     

     

    Додаток 1.

    Правила чемності.

    Дозволяється

    • Говорити те, що думаєш
    • Звертатися на ім'я
    • Усміхатися одне до одного
    • Допомагати одне одному
    • Дружити
    • Творити

    Не дозволяється

    • Перебивати
    • Голосно розмовляти
    • Ображати одне одного
    • Бути нещирим
    • Не підтримувати одне одного
    • Не радіти за друзів

    Додаток 2.

     «Мозковий штурм».

     

     

     

     

     

     

     

     

    Додаток 3.

    -yabloko.gif

     

     

    Додаток 4.

    «Народна мудрість».

    Доброго тримайся,

     hello_html_m5599cad5.jpg

    коваль свого щастя.

    Всякий сам

    не поле перейти.

    Життя прожити -

    той і собі має.

    Добро закарбовуй на камені,

    поганого цурайся.

       Нічого, що руки чорні,

    а лихим і в двері не ввійдеш.

    Хто людям добра бажає,

    поживуть люди і для тебе.

    Живи для людей,

    а зло записуй на снігу.

    Добрим словом мур проб’єш,

    аби душа була чиста.

    Додаток 5.

    Вислови відомих людей.

    Живи не як хочеться, а як можеться.   (Народна мудрість)

    Найпрекрасніші і найщасливіші люди ті, хто прожив своє життя, піклуючись про щастя інших.     (В.Сухомлинський)

    Ні про що не турбуватися, ні за чим не турбуватися – значить не жити, а бути мертвим.  (Г.Сковорода)

    Пам’ятай!

    Життя є дар, 

    Великий дар.

    І той, хто його не цінує,

    Цього не заслуговує.

              (Леонардо да Вінчі)

    Життя – це те, що люди найбільше намагаються зберегти і найменше бережуть.   

    (Лабрюйєр)

    Ми прийшли в цей світ, щоб допомагати один одному в нашій подорожі по життю. (Уїльям Джеймс)

    Все життя – це експеримент. Чим більше експериментів ти робиш – тим краще.                            

    (Ральф Велдоу Емерсон)

    Додаток 6.

     

    «Дерево людських цінностей».

     

     

     

    Середня оцінка розробки
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
    Загальна:
    5.0
    Всього відгуків: 1
    Оцінки та відгуки
    1. Яблокова Тетяна Вікторівна
      Загальна:
      5.0
      Структурованість
      5.0
      Оригінальність викладу
      5.0
      Відповідність темі
      5.0
    docx
    Додано
    2 липня 2018
    Переглядів
    810
    Оцінка розробки
    5.0 (1 відгук)
    Безкоштовний сертифікат
    про публікацію авторської розробки
    Щоб отримати, додайте розробку

    Додати розробку