Виховна година «Я – людина!» пропонується для 5-6 класів.
Мета: формування в дітей розуміння й особистісного ставлення до сутнісних питань про сенс та мету життя людини.
Завдання:
Виховна година «Я – людина!»
Мета: формування в дітей розуміння й особистісного ставлення до сутнісних питань про сенс та мету життя людини.
Завдання:
Очікувані результати: формування у учнів людських цінностей; виховування почуття людської гідності, бажання духовно вдосконалюватися.
Обладнання: комп'ютер, проектор, плакати із висловами відомих людей,
відеоролик: https://www.youtube.com/watch?v=AmuZUkdsaII, відео притча «Усе в твоїх руках»: https://www.youtube.com/watch?v=8qFWSyFGfZc, малюнок «сонце», роздатковий матеріал (картинки «яблуко», аркуші паперу, ручки, кошик для сміття, таблиця з прислів’ями, ватман, фломастери).
Хід заняття.
Можна жити, а можна існувати,
Можна думати – можна повторять.
Та не можуть душу зігрівати
Ті, що не палають, не горять!
Василь Симоненко
Емоційний настрій на заняття (приблизно 3 хвилини)
Привітання.
Учитель: Доброго дня, любі діти! Я прошу Вас хвилинку постояти. Хай першими сядуть уважність та щирість, другими – сердечність та чуйність, а згодом – доброта та милосердя. Ви завагалися? А чому? Я не випадково зупинила Вас. Кожен на хвилинку замислився над чистими джерелами своєї душі.
Поверніться, будь-ласка, один до одного, покладіть долоні своєму товаришу. Ви відчуваєте тепло його руки. Це тепло його серця і тепло душі. Воно зігріває Вас, так як і багатство Ваших душ може зігріти ближнього. Посміхніться один до одного та скажіть приємні слова, які б Ви самі хотіли б почути. (Діти говорять один одному приємні слова).
На початку виховної години проводиться хвилина чемності.
Правила чемності. (Записані на дошці)
Дозволяється
|
Не дозволяється
|
Введення в заняття (приблизно 10 хвилин)
Учитель: Життя людини неповторне і незвичайне, радісне і сумне, повне переживань. Людей – мільйони, усі вони неповторні й несхожі. Вони, як зірки на небі, що горять незвичайним світлом. Їхнє життя гірке, як полин, і солодке, як мед. Життя кожного – це дорога, якою тільки йому призначено пройти. І якою буде ця дорога залежить… Від кого? (Відповіді учнів)
Учитель: Сьогодні Ви – лише 5-класники, а через кілька років вже будете самостійними, дорослими людьми зі своїми поглядами на життя, зі своїми моральними цінностями. Кожен із Вас обере в майбутньому свій шлях. Та який би Ви шлях не обрали, для того щоб життя було барвистим, світлим, варто кольори підбирати уже сьогодні, щоб відчути себе справжньою людиною, потрібною, цікавою, інтелігентною, а головне – милосердною.
Отже, сьогодні ми з Вами поговоримо про цінності життя, подумаємо над питаннями:
— Для чого живе людина на Землі?
— Що потрібно зробити, щоб життя було в радість?
— Які ідеали і цілі в житті можна вибрати?
«Мозковий штурм».
Учитель: Скажіть, які асоціації виникають у вас зі словом «життєві цінності»? Що для вас найцінніше у житті? Ви будете висловлювати свої думки, а я запишу це на променях нашого сонця, всередині якого записано слово «життя».
Учитель записує відповіді на променях.
Учитель: Дійсно, для чого живе людина? Який же слід повинна залишити вона на Землі? Перш ніж ми почнемо міркувати над цим запитанням, я прочитаю вам притчу українського педагога, письменника Василя Сухомлинського.
Притча «Твій слід».
Старий Майстер побудував кам'яний будинок. Став та дивується зі сторони. «Завтра в цьому будинку поселяться люди», — думав із гордістю Майстер.
А в цей час біля будинку грався семирічний хлопчик. Вік скочив на щойно цементований поріг і залишив на ньому слід своєю маленькою ніжкою.
— Навіщо ти зіпсував мою роботу? — з докором запитав Майстер.
Минуло багато років. Хлопчик став дорослим чоловіком. Життя його склалося так, що він часто переїжджав із міста в місто, ніде довго не затримувався, ні до чого не прив'язувався — ні руками, ні душею. Прийшла старість. Згадав Літній Чоловік своє рідне село на березі Дніпра. Захотілося йому відвідати свою Батьківщину.
Приїхав Чоловік на рідну землю. Зустрічається з людьми, називає своє прізвище, але всі тільки плечима знизують — ніхто не пам'ятає цього чоловіка.
Зустрівся по дорозі старенький дідусь та й запитує:
— Щось, можливо, ти залишив після себе? Чи є в тебе син чи донька?
— Ні, не маю я ні сина, ні доньки, — відповів Літній Чоловік.
— Можливо, ти посадив у нашому селі сад чи бодай деревце?
— Ні, не посадив я саду...
— Можливо, ти поле засіяв?
— Ні, не працював я у полі...
— А, можливо, ти вірші пишеш, пісні складаєш?
— Ні, і цього я не вмію...
— Тоді хто ти такий? Що робив ти все своє життя? — з подивом запитав дідусь.
Нічого не зміг відповісти Літній Чоловік. І раптом він згадав ту мить, коли залишив свій слід на порозі одного будинку. Підійшов Чоловік до нього. Стоїть будинок, ніби вчора збудований, а на порозі — закам'янілий слідок його дитячої ніжки. «Ось і все, що залишиться після мене на землі, — з гіркотою подумав Літній Чоловік. — Але цього так мало! Не так потрібно було прожити своє життя...»
Обговорення притчі:
Ось така історія. Як ви гадаєте, у чому трагедія життя цієї людини? (Міркування учнів.)
Вислухавши 2-3 відповіді, вчитель робить невелике узагальнення.
Учитель: Стежина життя… І кожен з нас має пройти нею гідно. І щоб ніколи не відчути гіркоти життєвого полину, не відчути у зрілі роки, що життя пройшло марно, потрібно самому собі дати відповідь: у чому сенс мого життя, що я хочу досягти, яким я повинен бути.
Учитель: Людина – частина природи, а в природі, як відомо, бувають день і ніч, ясні дні і похмурі, весна, літо, осінь, зима.
Учитель розподіляє учнів на 4 групи «весна», «літо», «осінь», «зима» за датою народження.
Основна інтерактивна частина (приблизно 26 хвилин)
Учитель: Мати Тереза, лауреат Нобелівської премії, громадянка світу в найвищому розумінні цього слова, залишила тим, хто вступає на життєвий шлях, духовний заповіт, у якому сказано:
Життя — це шанс. Скористайся ним.
Життя — це краса. Милуйся нею...
Життя — це мрія. Здійсни її.
Життя — це виклик. Прийми його.
Життя — це обов'язок. Виконай його.
Життя — це цінність. Цінуй його.
Життя — це любов. Насолоджуйся нею
Життя – це тайна. Пізнай її.
Життя – це удача. Шукай цю мить .
Життя таке чудове. Не марнуй його.
Це твоє життя. Борони його.
Перегляд відеоролику «Заповіт матері Терези»: https://www.youtube.com/watch?v=AmuZUkdsaII
Учитель: Ось ті цінності, що ними ви маєте запастися, вирушаючи в життєву дорогу й готуючись до великого іспиту. Якщо ви візьмете цей багаж із собою у життя, то перемога буде за вами. І кожен новий день, кожен світанок ви очікуватимете з нетерпінням.
Сьогодні у нашому класі буде поряд з Вами жити «дерево людських цінностей». Шановні діти, зверніть увагу, на дошці прикріплений плакат, на якому намальоване дерево. В ході години спілкування ми будемо виділяти основні життєві цінності, які актуальні саме для вас. Ці цінності у завершені нашого спілкування ви запишете на плодах яблук і прикріпите їх на гілля дерева.
«Життєва дорога». Робота в групах.
Учитель: Мине вже зовсім небагато часу, і вам доведеться обирати дорогу в доросле, самостійне життя. Якою ви бачите свою майбутню життєву дорогу? Тільки сьогодні і тільки тут у вас є можливість розповісти про це! Працюватимемо в групах. Намалюйте на папері, якою ви бачите свою дорогу з найбільш значущими об’єктами. Для цього ви маєте фломастери і 5 хвилин.
Групи виконують завдання. Після цього спікери презентують напрацьовані матеріали. Учитель підбиває підсумки.
Вправа «Кошик для сміття»
Учитель: Навіщо людині кошик для сміття? Навіщо необхідно звільнятися від сміття? Уявіть життя без кошика для сміття. Так само і з почуттями: накопичуються непотрібні, марні. Запишіть на аркушах, чого ви хочете позбутися, аби світ відкрився для вас. Зімніть аркуші в грудочку, викиньте в кошик.
Учні викидають ті вади, які заважають їм відкрити світ у кошик для сміття.
«Народна мудрість». Робота в групах.
Учитель: Із давніх давен гарні стосунки між людьми, взаємопідтримка, милосердя були основними у житті. І про це говорить народна мудрість. Подивіться уважно на таблицю і спробуйте віднайти другу половинку прислів’їв.
Доброго тримайся, |
|
коваль свого щастя. |
Всякий сам |
не поле перейти. |
|
Життя прожити - |
той і собі має. |
|
Добро закарбовуй на камені, |
поганого цурайся. |
|
Нічого, що руки чорні, |
а лихим і в двері не ввійдеш. |
|
Хто людям добра бажає, |
поживуть люди і для тебе. |
|
Живи для людей, |
а зло записуй на снігу. |
|
Добрим словом мур проб’єш, |
аби душа була чиста. |
Діти складають прислів’я з половинок. Після цього зачитують їх.
«Дерево людських цінностей».
Учитель: Людина повинна розуміти свою життєву мету, намітити шляхи її досягнення і йти до неї, поважаючи оточуючих, не залишаючи за собою руїни, тобто «за будь - яку ціну». Пошук сенсу життя, свого місця в ньому - дуже складна робота. Я пропоную кожному взяти одне яблуко і записати основні життєві цінності, які ви вважаєте найбільш актуальними. Беріться до роботи.
Діти записують на яблуках життєві цінності та коментуючи кріплять їх до дерева.
Учитель: Цініть себе, поважайте інших, результат взаємоповаги не доведеться довго чекати. Будьте щирими, допомагайте тим, хто це потребує. І запам’ятайте «Допоміг іншому – забудь, тобі допомогли – запам’ятай». Успіхів вам, МИРУ, бережіть власне здоров’я, і будьте щасливими. І як говорить народна мудрість: «Дивись не забудь: Людиною будь!»
Учитель прикріплює яблуко з надписом «Людина» і ще раз звертає увагу учнів на основні цінності, якими характеризується особистість.
Зворотній зв'язок (приблизно 6 хвилин)
Прийом «Вільний мікрофон»
Учитель:
— Що з почутого сьогодні вам запам’яталося?
— Що ви взяли для себе із сьогоднішнього заходу?
— Що сподобалося, що ні?
(Кожен бажаючий швидко і чітко висловлює свою думку).
Відео притча « Усе в твоїх руках»: https://www.youtube.com/watch?v=8qFWSyFGfZc
Дуже давно в старовинному місті жив Майстер оточений учнями. Найздібніший із них одного разу замислився: «А чи є питання, на яке наш Майстер не зміг би дати відповіді?». Він пішов на квітучу галявину, впіймав найкрасивішого метелика і сховав його між долонями. Метелик чіплявся лапками за його руки, й учневі було лоскотно. Усміхаючись, він підійшов до Майстра і запитав:
Він міцно тримав метелика в зімкнутих долонях і був готовий у будь – який мить стиснути їх, щоб виявитися правим.
Не дивлячись на руки учня, Майстер відповів:
Обговорення:
Учитель: Так діти, усе в наших руках, сенс життя в наших руках.
Кожен день ми творимо власну книгу життя. Нехай же сторінки у ній будуть світлі, чисті і прекрасні.
Ми повинні відповідати за свої вчинки, цінувати життя, шанувати батьків, забудьмо образи й незгоди. Відкриймо своє серце і душу для близьких і рідних, для друзів.
Творіть добро на цій землі.
Надіюсь, що ви зрозуміли головне, що можна сказати словами Валентини
Малишко: «Давайте запишатися Людьми, бо це мистецтво – що найвище в світі».
Дякую за увагу!
Додаток 1.
Правила чемності.
Дозволяється
|
Не дозволяється
|
Додаток 2.
«Мозковий штурм».
Додаток 3.
Додаток 4.
«Народна мудрість».
Доброго тримайся, |
|
коваль свого щастя. |
Всякий сам |
не поле перейти. |
|
Життя прожити - |
той і собі має. |
|
Добро закарбовуй на камені, |
поганого цурайся. |
|
Нічого, що руки чорні, |
а лихим і в двері не ввійдеш. |
|
Хто людям добра бажає, |
поживуть люди і для тебе. |
|
Живи для людей, |
а зло записуй на снігу. |
|
Добрим словом мур проб’єш, |
аби душа була чиста. |
Додаток 5.
Вислови відомих людей.
Живи не як хочеться, а як можеться. (Народна мудрість)
Найпрекрасніші і найщасливіші люди ті, хто прожив своє життя, піклуючись про щастя інших. (В.Сухомлинський)
Ні про що не турбуватися, ні за чим не турбуватися – значить не жити, а бути мертвим. (Г.Сковорода)
Пам’ятай!
Життя є дар,
Великий дар.
І той, хто його не цінує,
Цього не заслуговує.
(Леонардо да Вінчі)
Життя – це те, що люди найбільше намагаються зберегти і найменше бережуть.
(Лабрюйєр)
Ми прийшли в цей світ, щоб допомагати один одному в нашій подорожі по життю. (Уїльям Джеймс)
Все життя – це експеримент. Чим більше експериментів ти робиш – тим краще.
(Ральф Велдоу Емерсон)
Додаток 6.
«Дерево людських цінностей».