Методична розробка "Вітаміни їх роль в обміні речовин"

Про матеріал
сформувати та розширити знання, здобуті раніше на уроках біології та повсякденному житті, про вітаміни як біологічно-активні речовини, їх різноманітність, поширення та роль в обміні речовин; ознайомити з хворобами, що спричиняються нестачею, відсутністю або надлишком вітамінів; виробити вміння і навички із збереження вітамінів у продуктах харчування
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти науки

Полтавської обласної професійної адміністрації

Державний професійно – технічний навчальний заклад

« Полтавське вище професійне училище ім. А. О. Чепіги»

 

Розробка відкритого уроку на тему:

«Вітаміни, їх роль в обміні речовин»

У яких продуктах шукати найпотрібніші восени вітаміни, поради лікаря –  Новини Полтавщини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала викладач біології

Василевська Вікторія Вікторівна

 

 

 

 

Полтава 2022

Тема: Вітаміни, їх роль в обміні речовин (урок-подорож)

Формування компетентностей

Предметна компетентність: сформувати  та розширити знання,  здобуті раніше на уроках біології та повсякденному житті, про вітаміни як біологічно-активні речовини, їх різноманітність, поширення та роль в обміні речовин; ознайомити з хворобами, що спричиняються нестачею, відсутністю або надлишком вітамінів; виробити вміння і навички із збереження вітамінів у продуктах харчування;

Ключові компетентності:

Уміння вчитися впродовж життя - здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових умінь і навичок, ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками, вміння аналізувати інфор­мацію про вітаміни як біологічно-активні речовини, їх різноманітність, поширення та роль в обміні речовин; формувати здорово – зберігаючи  компетентності як основу соціально активної особистості; визначати навчальні цілі та способи їх досягнення, оцінювати власні результати навчання, навчатися впродовж життя.

Спілкування державною мовою - здатність усно і письмово описувати факти, формулювати та аргументувати, доносити власні погляди на актуальні наукові та суспільні проблеми у сфері біології та екологічної безпеки, робити висновки; грамотно висловлюватися рідною мовою

Соціальна та громадянська компетентності – висловлювати і аргументувати власну думку, уміння слухати інших; виховувати ціннісне ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших людей; сприяти виробленню учнями особистої оцінки можливостей позитивних і негативних наслідків застосування вітамінів як біологічно-активних речовин.

Основні компетентності у природничих науках і технологіях - наукове розуміння природи і сучасних технологій, а також уміння застосовувати науковий метод, збирати дані, спостерігати, аналізувати, формулювати висновки.

Обладнання і матеріали:  презентація «Вітаміни, їх роль в обміні речовин»

Базові поняття і терміни: вітаміни, водорозчинні вітаміни, жиророзчинні вітаміни, авітаміноз, гіповітамінози.

Тип уроку: урок - подорож

Методи і прийоми:  фронтальна, індивідуальна робота з понятійним апаратом, інформаційно – рецептивний метод: лекція, бесіда, випереджувальні завдання і повідомлення учнів, складання та пояснення за опорними схемами, розв’язування проблемних завдань; репродуктивний метод; проблемно – пошуковий метод; вправа «Випадкове колесо», асоціативний кущ  «Вітаміни», гра «Збери і поясни»   

 Міжпредметні зв'язки: історія; українська мова, хімія, технологія приготування їжі, основи гігієни

Хід роботи

І. Організаційний момент (1 хвилина)

1. Привітання

2. Рапорт чергових

3. Підготовка і перевірка готовності учнів до уроку.

Чи всі готові  до уроку? З яким настроєм прийшли на сьогоднішній урок? (запитати декількох учнів)

Слайд №1 (Тема уроку)

Слайд №2

ІІ. Перевірка домашнього завдання (10 хвилин) 

Платформа «Wordwall» вправа «Випадкове колесо» https://wordwall.net/uk/resource/27305016

 

1. Ферменти – це …

2. Хто запропонував термін «фермент»?

3. Що таке прості й складні ферменти?

4. Як класифікують ферменти за біологічним значенням?

5. Метаболічні ферменти – це…

6. Травні ферменти – це…

7. Які особливості ферментів зумовлюють їхнє значення?

8. Хто відкрив захисний фермент лізоцим?

9. Яке значення мають знання про ферменти в медицині?

10. Яке значення мають знання про ферменти в харчовій промисловості?

(Приклад: Отрута гадюки звичайної, на яку в Україні можна натрапити в лісовій, лісостеповій зонах, має переважно геморагічний вплив. Чим ближче місце укусу до голови, тим він небезпечніший. Навесні отрута гадюки є більш токсичною, ніж влітку. Симптоми отруєння: в'ялість, головний біль, нудота, інколи блювота, пришвидшений пульс, паморочливість.)

Відповідь: Отрута гадюки діє на серцево-судинну систему та згортання крові. Вона складається з низки ферментів, що руйнують підшкірну сполучну тканину, капіляри і спричиняють згортання крові. В результаті сильно падає тиск, утворюються тромби, може бути кардіотоксичний ефект. Зміїна отрута в організмі людини розповсюджується лімфатичною системою або кровотоком. В останньому випадку виникає важка інтоксикація. Знищення отрути в організмі відбувається через шлунково-кишковий тракт, залози внутрішньої секреції та нирки.

10. Яке значення мають знання про ферменти в харчовій промисловості?

Відповідь:

  1. Виробництво хліба.

Застосування ферментних препаратів у хлібопекарській галузі залежить від якості борошна, а саме кількості та якості клейковини й активності власних ферментів.

  1. Кондитерське виробництво

У кондитерському виробництві застосовують комплексні ферментні препарати.

  1. Виробництво соків, безалкогольних напоїв, вин.

Ферментні препарати в цій галузі застосовуються з метою підвищення виходу соків, освітлення і стабілізації напоїв, Застосування ферментних препаратів повинне відповідати умовам технології одержання продукту і забезпечувати якість харчового продукту.

  1.               Сироваріння. Сичужний фермент (хімозин) - традиційний продукт для звурдження молока, що широко використовується в сироварінні.

ІІІ. Актуалізація опорних знань (2 хвилини)

Слайд №3

  Питання для бесіди

Викладач: пригадайте, які асоціації й чому виникають у вас, коли ви чуєте термін «вітаміни»? Складіть  асоціативний кущ  «Вітаміни».

 

 

 

 

 

 

IV. Мотивація навчально - пізнавальної діяльності учнів (1 хвилини)

Слайд №4

Гра «Збери і поясни»

Розшифруйте вислів, який належить древньогрецькому філософу Сократу. Розмістіть слова відповідно до цифр у порядку зростання .

3        13        1        6       4     8      5         12       9      11          2           10      7

не   жити    ми    щоб   для    а    того    щоб    їмо   того   живемо   для    їсти

Викладач:  поясніть , як ви розумієте цей вислів?

Чому вітаміни – життєво необхідні речовини? (обговорення)

Викладач: так, як ви за професією кухари, скажіть  в яких продуктах харчування знаходяться у великій кількості вітаміни?

Слайд 5

Проблемне запитання:

Протягом уроку  ми  будемо шукати відповідь на запитання: «Що вам,  як кухарям, потрібно знати про вітаміни яке їх значення для організму людини?»

Слайд 6

Отже урок - подорож на тему : «Вітаміни, їх роль в обміні речовин та енергії» починаємо.

Слайд 7

V. Повідомлення теми і мети (запис на дошці) (1 хвилини)

VI. Вивчення нового матеріалу (20 хвилин)

План

  1. Історія відкриття вітамінів, їх особливості, значення
  2. Особливості й значення водорозчинних вітамінів                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     
  3. Значення жиророзчинних вітамінів для організму людини
  4. Нестача та надлишок вітамінів в організмі людини

Слайд 8-9

  1. Історія відкриття вітамінів, їх особливості, значення

Випереджальне завдання (повідомлення учнів про історію відкриття вітамінів)

Інформаційне повідомлення «Подорож в минуле»

- Російський лікар Микола Іванович Лунін у 1881 році здійснив важливий для розвитку науки дослід. Для того, щоб визначити які речовини повинен отримати організм з їжею, він годував тварин справжніми чистими білками, жирами та вуглеводами, що були виділені з молока. Крім цієї штучно виготовленої їжі, він давав тваринам тільки воду та всі необхідні мінеральні солі. Через деякий час піддослідні тварини захворіли, поступово слабшали, ставали млявими і урешті решт загинули.

- А другій групі піддослідним тваринам  давали водночас із такою  штучно виготовленою їжею молоко, вони залишилися здоровими.

- На основі  цих дослідів Лунін  М.І. зробив висновок,  що життя тварин можливе тоді, коли в їжі крім білків, жирів, вуглеводів, води й мінеральних солей, є ще якісь речовини, поки що не відомі науці.

Викладач: Через деякий час нідерландський лікар Христіан Ейкман (досліджував проблеми неправильного раціону харчування), польський хімік Казимир Функ (досліджував проблеми біохімії харчування) відкрили  таємницю життя.

Інформаційне повідомлення «Подорож в минуле»

у 1890 році  лікар Христіан  Eйкман приїхав на острів Ява,  жителі якого хворіли на важку хвороб, яку називали «кайдани ніг». Хвороба  починалася з ніг, потім розвивалися  судоми, з'являлися паралічі. Лікар  звернув увагу на те, що кури у курятнику, яких годували очищеним рисом, також хворіли. Кури, які ходили на волі, були здоровими. Ейкман дійшов висновку, що в їжу необхідно додавати висівки рису.

 Загадкове явище зацікавило хіміка Казимира Функа. У його лабораторії  з'явилися клітки з голубами.  Він готував їх виключно очищеним рисом. І через деякий час голуби захворіли.

Але тільки-но голубам вводили жовту кристалічну речовину, одержану з висівок, птахи одужували.

Цій жовтій кристалічній речовині він дав назву «вітамін», з’єднавши в одному слові латинське vita - "життя" та грецьке амін -  «належність до амінокислот».

 Ця назва збереглася до сьогодні.

 

Викладач:

Слайд 10

Віт - це група додаткових речовин їжі, що належить до різних за складом класів органічних сполук частина яких синтезуються в організмі людини, а інша надходить з їжею.

Так зусиллями Луніна, Ейкмана та Функа була відкрита таємниця життя.

Отже, існування і значення вітамінів для життя встановив російський лікар Микола Іванович Лунін у 1881 році, у 1912 році польський хімік Казимир Функ назвав речовину «вітаміном».

Слайд 11

ВІТАМІНИ ( від лат. vitae - життя та аmin - амін) - біологічно активні речовини різної хімічної природи, які необхідні для нормального обміну речовин і життєдіяльності живих організмів .

 Вітаміни не виконують в організмі ані енергетичної, ані структурної функції, але є необхідними для обміну речовин і перетворення енергії.

Слайд 12

Викладач:

Зараз вчені виділяють 50 вітамінів, що мають безпосереднє значення для здоров’я людини.

Вітаміни позначаються буквами латинського алфавіту (вітаміни А, В, С, D, Е, К і т. д.); крім того, вони мають і спеціальні назви, (1913 р. американський біохімік Ельмер Макколум запропонував назвати вітаміни літерами латинської абетки.)

Вітаміни містяться майже у всіх продуктах, крім рафінованих, консервованих та штучних напоях,  цукерках та жувальних гумках. Частина їх синтезується в організмі, а інша надходить туди з їжею. Багато вітамінів в у свіжих овочах та фруктах.

Слайд 13

 

Чим пояснюється важлива роль вітамінів в обміні речовин?

Вітаміни – регулятори обміну речовин

 

 

Більша частина вітамінів   Частина вітамінів    

 входять до складу    взаємодіють з гормонами,

 ферментів (коферменти)   активізуючи їх

Слайд 14

За характером виконання специфічних функцій

 

 Вітаміни - прогормони

Вітаміни – коферменти     (А, Д)

(вітаміни групи В, К) Вітаміни – антиоксиданти

(С, Е, b-каротин)

 

Випереджувальне завдання (повідомлення учнів)

Антиоксидантиприродні або синтетичні речовини, які уповільнюють чи припиняють окиснення сполук, переважно органічних. Нейтралізують активні молекули, вільні радикали, які або утворюються в організмі, або надходять із зовні.

До антиоксидантів відносять:  лікопен (міститься в томатах),  флавін і флавоноїди (в овочах), таніни (чай, кава, какао), антоціани (надають червоного кольору ягодам).

Антиоксиданти знижують ризик виникнення серцево-судинних хвороб, захворювань нервової системи.

Застосовуються: у медицині, у харчовій промисловості для запобігання швидкому псуванню продуктів харчування, у косметології.

Вітаміни сприяють дії гормонів, а також підвищенню опірності організму до несприятливих впливів зовнішнього середовища: це інфекція, дія високої та низької температури, тощо.  Вони необхідні для стимулювання росту, відновлення тканин і клітин після травм і операцій.

 На відміну від ферментів та гормонів, більшість вітамінів не утворюються в організмі людини. Головним джерелом їх є овочі, фрукти і ягоди.

Слайд 15

Викладач:

За  властивостями  вітаміни  поділяють  на: водорозчинні – C і вітаміни групи B,  жиророзчинні – A, D, E, K.

Слайд 16

  1. Особливості й значення водорозчинних вітамінів

Групова робота, заповнення таблиці на протязі уроку

«Короткі відомості про основні вітаміни»

Водорозчинні вітаміни

Жиророзчинні вітаміни

     Назва

    Функції

    Назва

   Функції

В1 (тіамін)

 

D (кальциферол)

 

В2 (рибофлавін)

 

Е (токоферол)

 

РР (нікотинова кислота)

 

К (філохінон)

 

В5 (пантотенова кислота)

 

А (ретинол)

 

В6 (піридоксин)

 

 

 

В9 (фолієва кислота)

 

 

 

В12 (ціанкобаламін)

 

 

 

Н (біотин)

 

 

 

С (аскорбінова кислота)

 

 

 

 

Викладач:

Водорозчинні вітаміни є гідрофільними сполуками, що нерозчинні в жирах і органічних розчинниках. Ці вітаміни містять Нітроген, не накопичуються в клітинах і виявляють свою дію в складі ферментів; можуть спричиняти гіповітамінози.

До групи водорозчинних вітамінів належать вітаміни В (тіамін), В2 (рибофлавін), В3 (нікотинова кислота), В5 (пантотенова кислота), В6 (піридоксин), В9 (фолієва кислота), В12 (ціанокобаламін), Н (біотин), С (аскорбінова кислота).

Групова робота

Слайд 17

Вітамін В1, (тіамін, антиневритний) - кристалічна сполука, добре розчинна у воді, стійка проти світла, кисню, нагрівання у кислому середовищі. Тіамін в складі ферментів активно впливає на обмін речовин, а також на нервову регуляцію. Нестача цього вітаміну призводить до захворювання бері-бері.

Слайд 18

Вітамін В2 (рибофлавін, вітамін росту) широко розповсюджений у рослинному світі, синтезується мікроорганізмами. Є попередником флавінових складних ферментів, що беруть участь у регулюванні окисно-відновних процесів. У такий спосіб рибофлавін відіграє важливу роль у вуглеводному, білковому й жировому обміні.

Слайд 19

Вітамін РР (нікотинова кислота) широко розповсюджений у рослинному та тваринному  світі, міститься у свинині, рибі, арахісі, помідорах, петрушці, шипшині. Бере участь у синтезі нуклеїнових кислот, амінокислот, регулює роботу органів кровотворення.

Слайд 20

Вітамін В5 (пантотенова кислота) широко розповсюджена у рослинному та тваринному світі, міститься: в горосі, дріжжах, фундуці, листових овочах, курчатах, крупах, ікрі. Регулює  роботу наднирковиків, засвоєння вітамінів, синтез  антитіл, жировий обмін.

 

Слайд 21

Вітамін В6 (піридоксин),  міститься: в сої, бананах, в морепродуктах, картоплі, моркві, бобових. Бере участь в обміні амінокислот, жирів, роботі нервової системи, понижує рівень холестерину.

Слайд 22

Вітамін В12(фолієва кислота), міститься: в мясі, коренеплодах, фініках, абрикосах, грибах, гарбузі, висівках. Бере участь у синтезі нуклеїнових кислот,  амінокислот, регюлює роботу  органів кровотворення.

Слайд 23

Вітамін В12 (ціанокобаламін, антианемічний) тканинами тварин не утворюється. Його синтез у природі здійснюється тільки мікроорганізмами. Потреби людини й тварин у ньому забезпечуються мікрофлорою кишечнику. Ціанокобаламін входить до складу ферментів синтезу нуклеїнових кислот, є чинником росту й стимулятором гемопоезу, впливає на функції печінки й нервової системи, активує обмін вуглеводів і ліпідів.

Слайд 24

Вітамін Н(біотин), міститься: в капусті,  грибах, бобових, суниці, кукурудзі, м’ясі. Впливає на сон і апетит, стан шкіри і волосся, рівень холестерину в крові.

Слайд 25

Вітамін С (аскорбінова кислота, антискорбутний) - безколірна кристалічна речовина, має кислий смак, розчиняється у воді і руйнується за тривалого кип'ятіння. Міститься в значних кількостях у плодах шипшини, капусті, лимонах, апельсинах, хріні, ягодах, хвої та ін. Відкриття вітаміну С пов'язане із захворюванням під назвою «цинга», або «скорбут». Вітамін С є антиоксидантом, регулює всі види обміну речовин, зсідання крові, регенерацію тканин, синтез колагену, підвищує проникність капілярів, стійкість до інфекцій.

Слайд 26

Викладач:

Отже, водорозчинні вітаміни синтезуються переважно рослинами й мікроорганізмами. Ці вітаміни впливають на процеси кровотворення в організмі, у складі ферментів регулюють обмін речовин, підвищують стійкість до інфекцій та ін.

Слайд 27

  1. Значення жиророзчинних вітамінів для організму людини

Групова робота, заповнення таблиці на протязі уроку

«Короткі відомості про основні вітаміни»

Викладач:

Жиророзчинні вітаміни нерозчинні у воді, але розчиняються в органічних розчинниках, термостійкі й нечутливі до змін рН середовища; можуть накопичуватися в організмі й спричиняти гіпервітамінози.

До жиророзчинних вітамінів належать вітаміни А (ретинол), D (кальциферол), Е (токоферол), К (філохінон).

Слайд 28

Вітамін А (ретинол, антиксерофтальмічний) синтезується тільки у тваринних тканинах.  Рослини позбавлені цього вітаміну, однак багато з них містять каротин, що є попередником ретинолу. Вітамін А - антиоксидант, регулює процеси зроговіння, бере участь у синтезі родопсину, необхідний для підтримки імунітету й протипухлинного захисту організму. Нестача вітаміну А в організмі людини спричиняє захворювання, відоме як куряча сліпота.

Слайд 29

Вітамін D (кальциферол, антирахітний) міститься переважно в організмах тварин й людини. У рослин й грибів є їхні попередники - стерини. Вітамін й чинить гормоноподібну дію, бере участь у метаболізмі Кальцію та Фосфору. У разі нестачі вітаміну й у людини розвиваються рахіт, остеомаляція й деякі форми остеопорозу.

 

 

Слайд 30

Вітамін Е (токоферол, антистерильний) міститься в рослинних оліях й чинить антиоксидантний вплив. Відсутність цих вітамінів у їжі негативно позначається на здатності організму до розмноження. Через те вітамін Е називають також вітаміном розмноження.

Слайд 31

Вітамін К (філохінон, антигеморагічний) називають вітаміном коагуляції, оскільки підвищує зсідання крові. Крім того, він прискорює загоювання ран і регенерацію тканин після опіків. У людей авітаміноз К трапляється дуже рідко, його синтезують організми кишкової мікрофлори.

Слайд 32

Викладач:

Отже, жиророзчинні вітаміни визначають здатність організму до розмноження, забезпечують зсідання крові, регулюють обмін солей, впливають на функцію зору та ін.

Слайд 33

  1. Нестача та надлишок вітамінів в організмі людини

Нестача вітамінів в організмі викликає тяжкі розлади в обміні речовин і тяжкі захворювання – авітаміноз  (цинга, рахіт і затримання росту, крововиливи).

Нестача тих чи інших вітамінів в харчуванні людини викликає розвиток різних патологічних станів. Тому для попередження розвитку цих хвороб слід прагнути зробити наш раціон якомога більш різноманітним, включаючи в нього різні продукти як тваринного, так і рослинного походження. Такий підхід дозволить по можливості забезпечити максимальну різноманітність біологічно активних речовин в раціоні і попередити розвиток хвороб, викликаних нестачею вітамінів.

Авітаміноз та гіповітаміноз є серйозними відхиленнями у роботі організму. Дуже часто ми не помічаємо відсутність або значну нестачу вітамінів у власному організмі.

Надлишок вітамінів

Передозування вітамінними комплексами навіть більш небезпечне, ніж їх недолік. Вітаміни, так і лікарські препарати, при їх надмірних кількостях може відбутися інтоксикація організму, що призведе до незворотних негативних змін в організмі, навіть до важких захворювань. Уважно треба поставитися до симптомів передозування різними вітамінами.

Передозування вітамінами веде до гіпервітамінозу.

Слайд 34

Хвороби

(за ступенем насичення організму вітамінами)

 

Авітаміноз Поліавітаміноз  Гіповітаміноз Гіпервітаміноз

 

Слайд 35

Порушення надходження вітамінів може викликати чотири патологічних стани: їх відсутність – авітаміноз; їх недолік – поліавітаміноз (відсутність в організмі декількох вітамінів) та  гіповітаміноз; їх надлишок – гіпервітаміноз.

Гіпервітаміноз – це, по суті, отруєння організму при передозуванні певним вітаміном. Причому ознаки цієї патології для кожного вітаміну різні. Найчастіше вони можуть бути викликані жиророзчинними вітамінами, тому що тільки вони мають здатність накопичуватися в організмі.

Отже, аналізуючи дану інформацію ми можемо зробити висновок, що

нестача або надлишок вітамінів в харчуванні людини викликає розвиток різних патологічних станів. Тому для попередження розвитку цих хвороб слід прагнути зробити наш раціон якомога більш різноманітним, включаючи в нього різні продукти як тваринного, так і рослинного походження.

Слайд 36

Що вам,  як кухарям, потрібно знати про вітаміни?

Як зберегти вітаміни в продуктах?

Випереджувальне завдання (повідомлення учнів)

Вітаміни містяться в свіжих овочах і фруктах в достатній кількості. Тому слід щодня включати їх в свій раціон. Якщо синтетичні вітаміни (штучні вітаміни) захищені від руйнування, то вітаміни, що містяться в продуктах, можуть втратити свої властивості. Сонячне світло, кисень, час і висока температура – руйнують вітаміни. Тому потрібно правильно зберігати овочі та фрукти, а при приготуванні їжі використовувати запікання і приготування на пару. І якщо у вас немає можливості вживати свіжі овочі та фрукти, не нехтуйте замороженими ягодами. Адже вони обробляються відразу після збору і максимально зберігають своє вітамінне багатство. Однак не завжди є можливість поповнити нестачу вітамінів за рахунок продуктів харчування. Тоді можна скористатися «аптечними» вітамінами. Новий комплексний препарат "Вітрум", «Гермес Мультивіт», «Гермес Цевітт» з вітаміном С, «Дуoвіт».

Викладач:

Особливо уважно треба поставитися до придбання вітамінних препаратів в незнайомих аптекарських пунктах, адже зараз зустрічається безліч підробок, які, щонайменше, не принесуть користі, але й можуть завдати шкоди.

І вживати штучні вітамінні комплекси тільки за порадою лікаря.

На цьому наша подорож у світ вітамінів завершується.

Слайд 37

VII. Фізкультхвилинка (1хвилина)

Викладач:

Гра «Чи знаєш ти свій клас?»

«Покладіть ручки і заплющить очі. Я називаю предмет, який є в нашому кабінеті, а ви показуєте на нього рукою, коли я скажу розплющити очі. Ви побачите, чи правильно показали.»

VIІІ. Закріплення, систематизація та узагальнення знань

 (5 хвилин)

Платформа«Wordwall» вправа «Відкрийте вікно»

https://wordwall.net/uk/resource/27409558

 

XI. Рефлексія (2 хвилини) (за наявності часу)

Вправа «Незакінчене речення»

 1.  На сьогоднішньому уроці для мене найбільш важливим відкриттям було…

2. Отримана інформація дозволяє нам зробити висновок, що…

3. Знання, отримані на уроці, в майбутньому використаю…

X. Підсумок уроку (оцінювання) (1 хвилина)

Слайд 38

ХI. Аргументоване пояснення домашнього завдання (1 хвилина)

Опрацювати §24 підручника «Біологія і екологія 10 клас»

Л.І.Остапченко; §26 підручника «Біологія і екологія 10 клас»

В.І.Соболь.

Підготувати повідомлення:

  • Як зберегти вітаміни у продуктах харчування?
  • Які вітаміни потрібні людям різних сфер діяльності?

Список літератури:

  1. Біологія і екологія (рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закл. загал.

серед. освіти / Л.І.Остапченко

  1. Біологія і екологія (рівень стандарту) : підруч. для 10 кл. закл. заг. серед. освіти / В. І. Соболь.
  2. Біологія. 10 клас / Р. С. Євсеєв, К. М. Задорожний.

 

docx
До підручника
Біологія (профільний рівень) 10 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О., Коршевнюк Т.В.)
Додано
9 лютого 2022
Переглядів
1343
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку