Методична розробка теоретичного заняття
на тему: «Інтерференція світлових хвиль»
Дисципліна Фізика
Тема: «Інтерференція світлових хвиль»
Кількість навчальних годин: 2
І. Актуальність теми
Електромагнітні коливання поширюються в просторі у вигляді електромагнітних хвиль. Процес поширення змінного електромагнітного поля у просторі називають електромагнітною хвилею. Усім хвильовим процесам властиві явища інтерференції та дифракції. Детальніше розглянемо їх.
ІІ. Мета заняття
Познайомити студентів із фізичними явищами: інтеференцією, дифракцією;
Формувати навички узагальнення і систематизації під час пояснення фізичних явищ.
Навчальна:
Розвиваюча:
Виховна:
Студенти повинні знати:
Студенти повинні вміти:
IІІ. План та організаційна структура заняття
№п/п |
Основні етапи заняття, їх функція та зміст |
Методи контролю і навчання |
Матеріали методичного забезпечення: контролю, наочності, інструкції, обладнання тощо |
|
Підготовчий етап 10 хв. |
||||
1. |
Організація заняття |
Перевірка присутніх |
|
2 хв. |
2. |
Постановка навчальних цілей |
|
НМК, |
3 хв. |
3. |
Контроль вихідного рівня знань, навичок, умінь. |
Фронтальне опитування
|
Питання, Додаток 1 |
5 хв. |
|
Основний етап |
|
|
65 хв. |
4.
|
1. Актуалізація опорних знань 2. Демонстрація лінз ( збиральна, тонка, розсіювана) 3. Вивчення нового матеріалу. 4. Графічне зображення на дошці 6.Самостійне розв’язування задач за варіантами в зошиті) 7.Узагальнення вивченого матеріалу |
Демонстрація досліду з розсіювання лінзи
Розв’язок задач біля дошки
Фронтальний контроль
Фронтальний контроль |
Таблиці, презентації Конспекти, схеми
НМК
Додаток 2
с. Зад №
Питання |
|
|
Заключний етап |
|
|
5 хв. |
5.
|
Підведення підсумків заняття |
Опитування |
Додаток 3 |
|
6.
|
Оцінювання студентів |
Аналіз та оцінка результатів роботи |
|
|
7. |
Домашнє завдання:
|
|
Підручник §57-58 Впр.29 с.178 Впр.30 стр.84 |
|
1. Принцип незалежності світлових пучків. Звертаємо увагу учнів на те, що світлові пучки, поширюючись від різних джерел світла, не впливають один на одного. Вони поширюються крізь одну частину простору без взаємних перешкод, без викривлень. Цікавим є такий дослід. За допомогою двох проекційних апаратів на екрани проектуються два різні діапозитиви. У разі взаємного перетинання світлових пучків зображення на екранах не спотворюються. Вони будуть такими самими, як під час проектування кожного кадру окремо. У цьому й полягає принцип незалежності світлових пучків.
Світлові пучки, зустрічаючись, не впливають один на одного.
Спробуємо визначити сферу застосування цього принципу. Якщо двома стрижнями одночасно торкнутися поверхні води, то від кожного з них побіжить колова хвиля, що проходитиме крізь іншу так, начебто її й нема.
Аналогічно поширюються звукові хвилі (приклад з оркестром) і радіохвилі.
Досліди показують, що хвилі підкоряються принципові суперпозиції: хвилі не взаємодіють одна з одною та поширюються незалежно одна від одної.
2. Інтерференція хвиль. Оскільки хвилі не взаємодіють одна з одною, то кожна частина простору, куди надходять дві або кілька хвиль, братиме участь у коливаннях, викликаних кожною хвилею окремо.
Щоб знайти результуючий зсув у- даній точці простору, треба знайти зсув, викликаний кожною хвилею, а потім скласти їх чи то векторно, якщо вони поширюються в різних напрямах, чи то алгебраїчно, якщо — уздовж однієї прямої.
Додавання в просторі хвиль, за яких утворюється постійний у часі розподіл амплітуд результуючих коливань, називається інтерференцією (від лат. inter — взаємно, між собою і ferio — ударяю, уражаю).
Інтерференцією хвиль називається явище підсилення коливань в одних точках простору й ослаблення в інших у результаті накладання двох або кількох хвиль, які надходять у ці точки.
3. Когерентність хвиль. Інтерференція — загальна властивість хвиль будь-якої природи. Стійка в часі інтерференційна картина може спостерігатися тільки у разі додавання корельованих (взаємозалежних) коливань, які називаються когерентними хвилями (від лат. cohaerens — той, що перебуває у зв'язку).
Когерентні (зв'язані) хвилі — це хвилі, що мають однакову частоту та незмінний зсув фаз у кожній точці простору.
Когерентні джерела — це джерела, що мають однакову частоту та незмінний зсув фаз у часі.
Коливання кожної точки середовища характеризуються трьома величинами — амплітудою, частотою й фазою. В означення когерентності входять лише дві останні величини.
Від різниці амплітуд залежить міра різкості інтерференційної картини. Різниця амплітуд має бути такою, щоб за інтенсивністю коливань можна було відрізнити максимуми від мінімумів. Інакше інтерференційна картина буде розмитою.
Незважаючи на те що умова когерентності залишається однаковою для хвиль різної фізичної природи, способи здійснення когерентності, наприклад, для джерел звуку та джерел світла, були зовсім різними. Для одержання когерентних звукових хвиль можна скористатися двома незалежними джерелами звуку, що здійснюють коливання зі сталою різницею фаз. Незалежні ж джерела світла (крім оптичних квантових генераторів) не дають когерентних хвиль.
Причина полягає в тому, що атоми джерел випромінюють світло незалежно один від одного окремими «обривками» (цугами) синусоїдальних хвиль. І такі цуги хвиль від обох джерел накладаються один на одного. У результаті амплітуда коливань у будь-якій точці простору хаотично змінюється з часом. Отже, ці цуги некогерентні. Ніякої-стійкої картини з певним розподілом максимумів і мінімумів освітленості не спостерігається.
4. Інтерференція світла. Для одержання двох когерентних світлових хвиль можна випромінювання від одного й того самого атома розділити шляхом відбивання або заломлення на два пучки. У школі звичайно розглядаються два методи: Френеля та Ньютона.
За допомогою методу Френеля вивчається інтерференційний дослід із дзеркалами або біпризмою Френеля. У першому випадку використовується явище відбивання, у другому — заломлення.
Використовуючи метод Ньютона, можна розглянути інтерференцію в тонких плівках і за допомогою кілець Ньютона.
Когерентність хвиль, відбитих від зовнішньої та внутрішньої поверхонь плівки, пояснюється їх приналежністю до одного й того самого світлового пучка.
Якщо джерела когерентні та синфазні (тобто збігаються за фазою в часі), то в точках середовища, куди хвилі надходять, збігаючись за фазою, утвориться максимум інтерференційної картини.
Амплітуда коливань середовища в даній точці максимальна, якщо різниця ходу двох хвиль, які збуджують коливання в цій точці, дорівнює цілому числу довжин хвиль: Δx = kλ, де Δх — різниця ходу двох хвиль, a k = 0, 1,2, ... .
Амплітуда коливань середовища в даній точці мінімальна, якщо різниця ходу двох хвиль, які збуджують коливання в цій точці, дорівнює непарному числу півхвиль: Δx = (2k + 1) .
Додаток 1
Питання для актуалізації знань
Додаток 2
Задачі для розв’язку біля дошки
Розглянемо дві когерентні світлові хвилі, що їх випромінюють джерела S1 та S2. Область в якій ці хвилі накладаються , називається полем інтерференції , і в ній спостерігається чергування смуг з мах. та мін. інтенсивністю світла. Екран розміщено саме в цій області на відстані l>>d. Положення P на екрані, в якій утворюється мах. чи міn., характеризується координатою у. Визначити координати мах і міn і відстань між сусідніми міn (ширину інтерф. cмуги)
Визначимо оптичну різницю ходу між променями що їх посилають в точку Р джерела S1і S2.
Додаток 3
Методи утворення когерентних джерел світла.
Питання для підсумку заняття
V. Література: