Методична розробка заняття

Про матеріал
Конспект заняття на тему "Складнопідрядні речення, їх види. Розділові знаки у складнопідрядних реченнях" має на меті повторити , систематизувати знання про складне речення, формувати вміння розрізняти типи підрядних речень. Інтерактивні вправи, творчі вправи та на відповідність активізують діяльність здобувачів освіти
Перегляд файлу

Таращанський технічний

та економіко-правовий фаховий  коледж

 

 

 

Методична розробка заняття

з української мови

«Складнопідрядне речення.

Види підрядних речень.

Розділові знаки у СП»

(з використанням ШІ)

Автор-упорядник:

викладач української мови

та літератури

 Козачук О.І.

 

 

 

Тараща 2025

Мета:

 - навчальна: формувати ключові та предметні компетентності шляхом виконання навчально-пізнавальних, практично зорієнтованих та інтерактивних завдань відповідно до змістових ліній: узагальнити і систематизувати знання про складнопідрядне речення та його види; повторити правила пунктуації у складнопідрядних реченнях; навчитися встановлювати логічні пари на відповідність, а  також перевіряти можливості штучного інтелекту з теми; удосконалювати культуру усного й писемного мовлення; розвивати творчі здібності, спостережливість, логічне мислення, увагу, збагачувати й уточнювати словниковий запас здобувачів освіти;

- виховна: виховувати повагу до слова,  любов до знань та бажання самовдосконалюватися.

Обладнання: мультимедійна презентація, інтерактивні вправи, підручник, гаджети.

Тип заняття: формування знань, вмінь, навичок.

                                                  Хід заняття

Не досить, щоб сяяло світло денного сонця,

коли світло голови твоєї затьмарене.

Григорій Сковорода

І. Організаційна частина.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Обговорення епіграфу заняття.
  2. Психологічне налаштування: оцінити свій емоційний стан за шкалою.
  3. Орфографічна розминка (словниковий диктант на вживання великої літери)

     Конституційний Суд України, країни Близького Сходу, Хотинська фортеця, полтавська говірка, Симоненкові рядки, лауреат Нобелівської премії, День Незалежності, Національна академія права, Псалтир, Будинок офіцерів,  трипільська культура, дамоклів меч, дніпровські хвилі.

ІІ. Оголошення теми, мети заняття .

ІІІ. Етапи реалізації. Повторення вивченого матеріалу.

  1. Бліцопитування про складносурядне речення.
  1. Яка різниця між простим і складним реченням?
  2. Назвіть види складних речень.
  3. Назвіть види складних сполучникових речень.
  4. Чим характерне складносурядне речення.
  5. Назвіть сурядні сполучники.
  6. Які смислові відношення між частинами СС?
  7. За якої умови ми не ставимо розділові знаки між частинами СС?
  8. Коли між частинами СС ставимо тире?
  1. Кодове письмо: виписати номери складносурядних речень.

1.  Сніг з кожною хвилиною густішав, і дедалі непрогляднішою става­ла за вікном вируюча сіра каламуть (В. Козаченко). (СС)

2.  А в ній (воді) чітко відбивалися не тільки берег, кущі лози, верби та осокори, а й квіти, і трави, умиті ранковою росою.

3.  Тільки журавель милується своєю вродою, а місяць жадібно припав до прохолодної води і п'є її, п'є, щедро сипнувши на поверхню блискучого срібла.

 4. А місяць світить ясно-ясно, плине і плине безмежно високим небом, усіяним зорями, мов перлинами, сяючими, незгасними, вічними... (А. Шиян).

5.  Осінній день важким туманом звис, і плаче луг від сивої наруги (І.Савич).

6.  Сонце сміливо розсікало золотими мечами зелену гущавину листя і вигаптовувало на стіні якусь фантастичну плахту (Б. Антоненко-Давидович).

7.  Червонястий місяць поволі заходив за Високу могилу, і темна тінь пес ширше й ширше простягалася над нічним степом (В. Малик).

8.  Після бурі стало холоднувато, але спрага мучила людей і худобу (З. Тулуб).

  1. Інтерактивна вправа «Пунктуаційний практикум».

VІ.  Інформаційний етап.

  1. Коментар викладача про особливості складнопідрядного речення та його види. Сполучники підрядності та сполучні слова. Розділові знаки у СП.
  2. Інтерактивна бесіда та творчі вправи на розрізнення типів підрядних речень.

V. Закріплення і систематизація знань, вмінь, навичок.

  1.  Лінгвістичне дослідження. Подані прості речення розподіліть на групи: 1) з обставиною мети; 2) з обставиною причини; 3) з обставиною умови. Поясніть, чому в першому реченні відокремлюємо одиничний дієприслівник.

1.Не зоравши, не посієш. 2. Хворий зблід од різкого болю. 3. Завдяки допомозі рідних юнак став відомим архітектором. 4. За сприятливих обставин перегони триватимуть тиждень. 5. Рушник дарували молодятам на щастя. 6. Діти зібралися у залі обговорити план виступу

  1. Робота в групах «Творче конструювання» . Подані прості речення, перетворити на СПР із підрядними обставинними.

Очікувані варіанти: 1. Коли не зореш, то й не посієш (умова). 2. Хворий зблід, тому що відчув раптом різкий біль (причина). 3. Юнак став відомим архітектором, адже рідні йому допомагали (причина). 4. Перегони триватимуть тиждень, якщо обставини будуть сприятливими (умова). 5. Рушник дарували молодятам, аби їх життя було щасливим (мета). 6. Діти зібралися у залі для того, щоб обговорити план виступу (мета).

  1. Інтерактивна вправа «Ідеальна пара». Увідповідніть за подібністю синтаксичного значення підкреслені фрагменти простих і складних речень.

 

 

 

  1. Робота з підручником. Виконання вправи 352 з коментуванням , с. 156 (Заболотній О.В., Заболотній В.В. Українська мова (рівень стандарту): підручник для 11 класу, 2019) 

VІ. Підсумок заняття

  1. Інтерактивна вправа «Запитай у ШІ»: перевірте можливості штучного інтелекту про складнопідрядне речення, коректно поставивши йому будь- яке запитання. Проаналізуйте відповідь.
  2. Попросіть ШІ створити тест про СП.
  3. Оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти.

VIII. Домашнє завдання

1. Опрацювати теоретичний матеріал у підручнику (с.155). Виконайте вправу 355, с.157

2. . Творче завдання : складіть міні-висловлювання (на 4-6 речень) за поданим початком, використавши різні  підрядних речень. « Якби я був на екскурсоводом, я б показав гостям України…»

doc
Додано
21 травня
Переглядів
129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку