Методична скарбничка "Самопідготовка - крок за кроком"

Про матеріал
Формування самоосвітних навичок, що характеризують самостійними навчальними діями учнів. Передбачає вироблення навичок самоосвіти вихователя. Подано рекомендації щодо організації самопідготовки, навчальні, виховні, дидактичні функції самопідготовки.
Перегляд файлу

МЕПООИ'ПОСЯ скЯљЮССкЯ

слмошдготовкп КРОК ЗА КРОКОМ

image

Значення

— одна з форм opraHi3aL\iI навчального процесу. Це

щоденнј заняття, на яких     виконують завдання в суворо час    педагога-вихователя.

Мета   прищепити учням навичм самоосвТ4ьоТ роботи, яким у повсященному       надають величезного значення.

imageЦя форма навчання, незважаючи на те, що П opraHi3YT0Tb не в image а в умовах, мае за мету формування caMoocBiTHix навичок та характеризуеться

навчальними imageробота на цих заняттях imageпередбачае вироблення навичок самоосвгти, самовиховання i сприяе imageрозвитку imageучня.

imageВиникають новЈ в розвитку формуваннђ в учнћв позитивного ставлення до навчання, iHTepeciB i навичокдля подальшот роботи. Весь звЛст роботи в години самопШготовки спрямований на розвиток i вдосконалення здобутих YMiHb imageроботи, формування навичок

imageвикористання навчального часу.

Завдання самопШготовки

image роэимрення меж навчальнот роботи; imageпоглиблення 3MicTY навчальних imageimage одержання доступних умов для самосТйного засвоення знань, ум\нь навичок•, image закргплення й повторення вивченото матергалу на уроках; imageрозвиток iHTepecy до навчання; image набуття школярами навичок caMocTivAH0i роботи; imageформування ргзномангтних навичою

функцП самоптготовки

Розвивальна

image1. в opraHi3at4tf       для якјсного зак;йплення i повторення системи знань, отриманих на уроках. ii     за допомогою завдань, вправ, що вимагають школярћв самосјйно\         роботи. 2. виконуе завдання    розвитку iHTepeciB     тх потенцјальних можливостей та    У проф самоптготовюа розвиваються увага, пам'ять, мислення, мовлення      удосконалюються в цјлому BCi     процеси.

3.   Конструкцвна функцф сприяе формуванню у imageнавичок планування навчально1     та використанню сво7х можливостеп

4.   полягае у    в учнђв позитивного ставлення до

знань як до

5.   Творча        розкриваеться в такому до здобутих знань, коли за ix допомогою школяргв виникае потреба у творчому

Етапи проведення самопђдготовки

image

етап — час нього створюються умови для виконання завдань: готують навчальне приладця; вфбуваеться та емоцТне налаштування на роботу, визначаеться час на виконання завдань-

Н етап — image BiH передбачае: установлення зв'язку теми уроку та домашнього завдання•, роз'яснення 3MicTY домашнього завдання; повторення правил: виконання аналогђчних вправ, Це можна проводити як у традицЈйних формах вправ та завдань, так i в дидактичног ФИ, фейн-рингу тоща-

imageШ етап —          робота учнјв. Завданням вихователя на цьому етапђ е          гйдходу до    залежно вш Тх самосјйностј та проведення   роботи з трьома умовними групами

image1V етап — це контроль за виконанням imageзавдань. BiH imagecauonepeBipkY (самоконтроль — учн\ самост[йно контролюють виконання кожного домашнього завдання) та image(в парах); перевфку домашнћх завдань учнями-консультантами та заключний контроль вихователя (фронтальний, вибфковий).

самопШготовки, пгд час якого варто проаналгзувати якјсть роботи кожного учня, групи учнјв, втмјтити старанних у p060Ti, кращЈ роботи Y4HiB imageна виставку.

Рекомендацп щодо органгзацп й imageсамопђдготовкою

Однгею з основних формотворчих умов органгзацп imageе те, щоб учням було та вони не були перевантажен'. noTpi6H0 проводити imageперерви через 25—30 Хвилин роботи. imageстежать за тим, щоб imageправильно сидјли, правильно тримали ручки, ол\вцЈ, систематично провгтрювали кабјнет.

imageОдин з найважпив\ших вихователгв— учити дгтей працювати, розвивати й удосконалювати навички в p060Ti. Вативо привчити imageй акуратно виконувати завдання, навчити працювати з книжкою. переборювати труднощ\ й доводити розпочэту справу до кгнця, тримати в порядку навчальнј посјбники imageзошити, письмове imageприладця).

Вихователь — активний учасник imageВихователь вчить сво7х imageяк готуватися до виконання imageзавдань, як органјзовувати свое робоче MiCi.p, як швидко знаходити в imageпотрбну cTopiHkY, заголовою imageвизначена в часЈ залежно вгд вгю,' учнЈв:

2-й клас — 45 хв; 3-й клас — 1 год 10 хв; 4-й клас — 1 год 30 хв.

             Через         20—25 хв                       noTpi6Ha невелика перерва. За 10 хв до

дають час на      за мепми примпцення, де проводять заняття. У цей час класну kiMHaTY' провгтрюють, у нђй проводять вологе прибирання.

Внховнг функцПimage

1.   imageфункц(я сприяе           засвоенню навичок            розумово1image

Завдяки цјй функцТ у виробляеться стјйка звичка працювати imageдо ппентних вимог.

2.   Мотивајйна фунщЈя формуе в учнгв у процесг систематично? самопЈдготовки потребу у прагнення застосовувати imageзнання на Зрештою виникають iHTepec до imageпозитивне ставлення до навчання_

imageЗ. Формувальна сприяе наполегливому i imageформуванню позитивних рис характеру, життево важливих якостей особистосТ.image

B0!1b0Bi прояви в досягненнг мети, akT14BHicTb багато гнших якостей формуються в самоптготовки, стають надбанням учня.

4.          проявляеться найб(льш яскраво у cTgopeHHi ситуацп, необхфно\ для виникнення робочо7 атмосфери, що спонукае до виконання домашнћх завдань.

Дидактичнг функцЕ самопгдготовки

1.   imageзнанье унгнь. отриманиу на урока»е

2.   Розширення, поглиблення начального MaTepiaJTY, опрацьованого в клас\.

З. Формування BMiHb i навичок imageнавчальнсй д&итьносй_ 4_ Развиток imageмислення, культури розумовот працђimage

Самоп\дготовка як гндивгдуальна самостг-йнэ робота дитини повинна бути побудована imageяк за 3MicT0M i часом, так i за характером k0HTakTiB imageз вихователем. ПфхЈд повинен забезпечувати постћу зм\ну характеру imageпедагоггчного керјвництеа: спђльно7 дгяльностј у.чнгв виховатепя до двитьностј. що побудована на саморегуляцп й caM0k0HTp0f1i, коли учень опанував основнЈ прийоми навчапьно1 Навчити д{тей правильно розпод(ляти час роботу необхћдно через те. що межг самопјдготорки обмеженг. Також учнћ повиннг засвогти, ир чим 6inbt1te завдань, тим значнаце навантаженнњ викликане Тх виконанням, тим

imageвони повиннј ставитися до органФцГ[ та планування своеТ роботи на

                 Роль вихователя imageв школярђв

image

image

Сучасним вихователем створити сприятлиег умови дпя занять; розвивати й imageудосконалювати i навички працювати; поеднувати imageпрацю з рафнальним використанням часу, на виконання домашнЬ( завдань; привчати дЈтей до певного порядку виконання домашнћх завдань залежно imageпредмета i зм[сту навчального MaTepiany, органјзовувати pi3Hi види i форми занять; imageконтролювати роботу учн[в; прищеплювати учням YMiHH5i i imageнавички самостђйно перевгряти виконанг завдання; сприяти розвитку творчо7image

image

для вихователя ГПД проведення самопШготовки — найвативгший час у режим' дня.      батькЈв imageроботу вихователя за виконання домашнЬ( imageзавдань      iM важливо, щоб дитина отримала гарну     за домашню роботу, а не те, чи самостћйно вона виконана. Удона учнг початкових класгв часто виконують imageзавдання пЈд   батькјв. Така робота виконана правильно, написана ахайно, але користь   виконання для учня е MiHiMar1bH0*0. image

завдання виконують умовах, схожих з класними, е можпивђсть отримати допоногу учителя або imageретельно виконання завдань на чернетках i т&1ЬКИ n0TiM дозволяють переписувати у зошит. Отже, ефективна орган\зацћя самопфготовки винагае вЈд вихователя:

imageimageстворити ri7ieHiMHi умови дпя самопгдготовки {вопоге прибирання, пров\трювання, достатне image для забезпечення    роботи розсадити   на м\сця з

урахуванням особливостей темперамент;в, особистих симпа$й, можпивостей отримання допомоги та Ж.;

imageпјдбивати пћдсумок роботи учнгв; заохочувати тих, хто працював старанно та

image використовувати наочн'стьг imageimage сприяти розвитку творчог гнгцјативи й км?тпивостг у вихованцгв: image не перетворювати image на урок.

Самост\йна imageробота imageчас виконання домашнђх завдань

Основний етап самоп(дготовки — виконання домашнього завдання. Важпиво, щоб imageвиконували його без допомоги адже саме у них фармуютъся та навички з певноТ теми.

СамопШготовка як невгд'емна складоеа навчапьного процесу е його логгчним продовженням, мЬтить систему imageвправ, що забезпечують повторення, засвоення, поглиблення мате>алу, що вивчили на уроц\, а також формування навичок самост\йно? роботи книгою, умгння imageздобувати знаннњ ПШ час органкацп самоптготовки r10Tpi6H0 враховувати рјвень птготовки з певного предмета, imageособпивост та схильност\ кожного у-ня.

imageВихователь спостерћгае за роботою групи, допомагае окремим учням, контролюе, image i веде виконання. BiH забезпечуе порядок i imageстењтгь, щоб учн[ дотримувалися BCix вимог до самост\йнот роботи.

imageробота з учнями час виконання домашнж завдань

'ндивћдуальна робота з учнями, якг не встигають, в адним i3 обов'яз<в вихователя. 17 imageу    формах. Головне — imageпро          якЈ потребують допомоги. Завдання вихователя ГГ1Д спњчутливе ставлення до педагог'чно залуирних imageувага до них; створення сприятливих умов для ix розвитку; установлення особистого контролю за Тх успјхами в навчаннћ.

ПедагоЈчна турбета про тањих дћтей час паготовки е безпосередньою й опосередкованою. Безпосередня турбота можлива лише за особистоТ imageвихователя у виконаннј завдань учнем. Дитина безлосередньо ОПАКУ, контроль, а гнхапи i примушення з баку вихователя. Це робпять вфкрито, уся група

сама надае допомогу imageimageформа :ндив1дуально1 роботи — це вчасна доломога умням. Якщо

учень не встигае, вихователь повинен негайно допомогти дитинг з'ясувати незрозумјле, втпрацювати imageвм\ння i навички шляхом додаткових пояснень, вправ, повтомлти вчителя про зап1знення. Сп'льно з ним долати перешкоди

imageТакоз допомоги потребують учнг, imageзасвоюють MaTepiaj1; image

image

б) не опанували новий MaTepian на уроц;

imageнавчити учн\в готуватьт робоче мгсце перед санопгдготовкою органгзурати такий вид дгяпьност\, що дае змогу учням налаштуватися на розумову працю; imageimage           у птготовчий етап imageвключати pi3H0MaHiTHi LlikaBi эавдання,image

3ana•qi на лог\чне мислення, YCHi обчислення, щоб налаштувати на подальшу роботу;

imageimageрозумову дјяльн'сть, створити imageроботи; image    поеднувати гндив$дуальну самост\йну працю учнћв i3 фронтальною колективною; птхЈд до з урахуванням р(вня imageдотримуватися встановлених структурних етагйв самоптготовки,image        формувати в         навички рацјонального використання часу, вјдведеного на виконання домашн\х завдань; забезпечити         швидкого отримання допомоги при виникненн' утруднены          довАковот гнтератури; розгюв'сти, як нею користуватися; навчнти учнђв самост\йно виконувати фђзкультхвилинки, щоб вони не час виконання завдань, а робили вправи в пауз' мВк завданнями; дозволим обирати порядок виконання завдань; пояснити„ чому бажано починати з важчих, об'емних завдань; imageобирати          ефективну форму контролю до певних конкретних завдань; image         формувати в         навички самоконтролю час самопаготавдм; image         пгдбивэти пђдсунок роботу    заохочуеати тих, уто працював старанно та

*                    imageimageвикористовувати imageдидактичнп imageimage       сприяти розвитку творчо7 гн\цгативи й кмђтливостћ у imageimage        не перетворювати самоптготовку на урок.

*                    imageimageimageimageimageперед самоптготовкою оргаАзувати такий вид д\яльиост', що дае змогу учням налаштуватися на розумову працю; етап imageвключати pi3H0MaHiTHi       завдання, мислення, YCHi обчислення, щоб налаштувати д#ей на подальиу роботу; imageактив1зувати розумову д;яльнють, створити imageдо самост'йно} роботи; image         поеднувати \ндивЈдуальну imageпрацю учн{в i3 фронтальною колективною; image    зд'йснювати ендивтуальний та диференцтований птхт до учн\в з урахуванням ;Јвня 1х caMocNHocTi; image         дотринуватися встановлених структурних етадћв самоп\дготовки,• image формузати в          навички рац'онального використання часу, втведеного на виконання домашнЬ( завдань; забезпечити можпиргсть швидкого отримання допомогу при виникненнг утруднень; доступн'сть довтковот л'тератури; розпов'сти, як нею користуватися-, навчити        самостгйно виконувати imageщоб вони не вјдволјкалися пт час виконання заздань, а добили вправи в пауз; мЈж завданнями; image         дозволити обирати порядок виконання завдань; пояснити, чомубажано починати з важчих, обемних завдань; image    обирати найб\пьш ефектирну форму контропю до певниу конкретнну зэвдань; imageimage         формувати в         навички самоконтролю часimage

ву не вјдвфували уроку з певних причин. дгтяв.' з imageпроцесами засвоення потрбна б\льша допомога вихователя, погоджена з учителем.

imageучителя i вихователя повинна забезпечити CTa6ifIbHiCTb ycnixiB таких учнгв у виконаннг самостћйних навчальних завдань санопфготовки. Допомогу надають з урахуванням особливстей учня, що мають бути втомими imageяк учитепев( так На тх основ( планують надання допомоги.

Вихователь виконуе розвивальну функц\ю. Учням, не опанували новий imageвихователь imageпояснення, розучування, залучаючи до цього ттей, якј виконали завдання-

Вихованцям, якЈ не заняття з певних причин не подолали самостђйно в надають тимчасову допомогу. У завжди в imageпотребують особливого п'клування:

а) мають вјдхилення у здоровТ

б) з вадами зорового, слухового, мовленневого апарату;

в) ивуть у неблагонад[йних с\м'ях.

До кожно? тако7 дитини слгд знайти свћй пђдхгд Якир учень швидко стомлюеться, то протягом самоптготовки потрбно регулювати його навчальне навантаження. Якщо у нього вади в мовленн(, то imageос виправляти. Увагою сла оточити з неблагонадђйниу сгмей. Але виховатепь повинен пам'ятати, що кожна дитина мусить imageйого п'тування, тактовнють, увагу. Зробити самоптготовку не тяжкою повинн[стю, а що приносила б задоволення досягнутого — першочергове завдання вихователя. П\кпуватися про всЈх Ј про кожного нелепо. imageформи проведення

imageСамопгдтотовку можна проводити г в нетрадицђйних формах: сюжетно-рольовоу гри, проектна imageTaki форми е ефективним засобом розвитку 'нтереав молодших школяр[в, витикають емо4йну реащ[ю на новизну загалом перетворюе виконання завдань на цгкаву дђяльнгсть. На основ' цћкавостг виникають допитлив'сть, прагнення розширити свот знання i image

Можна розробити проект на будь-який час: на конкретну самопфготовюј або на кђлька днгв, Якщо у '“HiB виниули прогалини в знаннях i3 певного предмета або теми, то можна разом скласти проект подолання втставання.

Вихователь imageставить дидактичну мету проекту, формулюе завдання,

спрямовуе дЈяльнЈсть учнгв на закргплення знань виробпення певних навичок допомагае в пошуках потр'бнотimage

Етапи роботу над проектом:

*           оргэнгзацђйний, колу повгдомляють тему, завдання:

image коли створюють k0HkpeTHi умови до виконання основного

завдання, добирають допомью-{'.лй матерал; image виконання основно? роботи:

image

*           оформлювальний, коли за потреби остаточно оформлюють роботу;

image

*           презентацјя проекту, роботи,• image рефлективний, коли пфбивають обговорюють Тх та сам процес роботи, вносять пропозицй щодо павищенняimage

*           Робота над проектом досить трудомгстка потребуе попередньо1 пјдготовки вихователя. Якщо проект короткий за часом, то провести його noTpi6H0 дуже швидко, оргаепзовано.

Дидактичнђ вимоги до самопђдтатовки:

1.      image проводять регулярно в один i той самий час i3 дотриманням норм •й тривалостж

2.      завдання виконуе кожний учень

З. image проводять поэтапно

nepeBipka вихователем);

4. первинне поетапне взаемооцгнювання, оцгнюрання виуователе“);

image5. з учнями, якј не встигають,

imageНеабияке зиачення мае дотримання виховних вимог: image вгдмова вгд покарань; imageвикористання форм заохочення, що стимулюють виконання завданы, image слрияння стараннаму ставленню учнгв да самостђйно7 роботи; imageнеприпустимЈсть    час image повчальних що вдвол'кають увагу вихованц'в•,

imageimageimageimageза часом i обсягом пояснення вчителя; image заохочення напопегливостг та завзятостћ школярЈв пгд час виконання завдань; image залучення виховажц'в до посильно1 допомоги товаришам•, Вихователь, зважаючи на Lli вимоги пђд час imageпттримуватиме порядок image роботи та впливатиме на imageрезультат.image

Вихователь — це не вчитель, а самопЈДготоека — це не урок. Тому вихователь використовуе пншЈ, гуманнЈ, заходи впливу наimage

Для переконання U1Jk0f19piB у kopycHocTi самопгдготовки, вихователь використовуе пояснення, прохання, поради, умовляння.      час imageсамогидготовки доильно використовувати методи привчання, випробавування. Виуователь впливае на дитину у ргзнг слосаби (зокрема imageзахист, допомога). BiH повинен заспоко1Ти, imageучня в раз' невдачА.

Великий виховний ефект дае эикористання засобђв заохочення imageпђдбадьорення, схвалення, похвала). Але вихователь мае бути дуже обережним щодо засоб'в покарання, користуючись лише зауваженнями, засудженнями, imageобмеженнями. Доречною була б imageзасобђв нав'язувзння, повчання, нотацјй, ща, на жаль, ще притаманнђ вихователям

ПЩ ЧАС ВИКОНАННЯ вправи НЕ ЗАБУДЬ:

1. Уеажно прочитати вимоги до нег

2 Знайту i повторити правило, що допоможе виконату П.

З. Прочитати i виконати завдання, що наведено у пгдручнику,

4- Писати, дитуючи сам соб.image

5. Перевћрити записане за пгдручникон.

                 б.           Виправити помипки-

ЯК НЕОБХЩНО ГОТУВАТИ ЗАВДАННЯ З ЧИТАННЯ

1.       Прочитай текст, по-знач слова вислови, значення яких не розумгеш. Попрацюй над цими словами (прочитай          pa3iB).

2.       З: ясу“ значення   сл1в.

З- Прочитай текст повторно.

                   4. Дай                     на запитання, що imageтексту.

ПАМ'ЯТАЙ, ЯК ПОТРЕНО РОЗВ'ЯЗУВАТИ ЗАДАЧ

1.      Прочитай увэжно умову задачг. Подумай.

2.      Прочитай повторно. ВидћЛИ пстотне для розв'язування.

З. Коротко запиши умову або виконай imageзображення.

4.      Подумай: ща потрбно знати, ирб -вгдповђсти на запитання задаче що дже вЈдомоз умови задаче а що необхтно знайти.

5.      Склади план розвгязання задач' (усею).

6.      Розв'яжи задачу i перевгр розв'язання.image

ЯК сунд ПРАЦЮВАТИ ПЩ ЧАС САМОПЩГОТОВКИ

Т ГЕдготуй усе необхгдне до роботу.

                    2. Прибери з робочого              все зайве.

З. imageпостники розулади по порядку виконання завдань.

4.                    Розпочавши роботу, не поспгшай!

5.                    Не працюй до повнот втоми.

6.                    час роботл не жуй, не пий.

7.                    Не          пјд час роботи.

8.                    Якщо щось не виходить, то не хвилюйся, а заспокойся i продов»уй працювати.

ПРАВИЛА ШВИДКОГО МЩНОГО ЗАПАМЯТОВУВАННЯ

image1. ПЈд час заучування уривка з прози. цитати: прочитай зрозумђй зм(ст; прочитай повторно i, якщо уривок невеликий, спробуй вЈдтворити його; великий текст розпод1ли на 3MicT0BHi частини, читай i, закривши текст, переазуй моечки або вслух; перекажи кћлька разћв, стежачи за вираэнгсто

image2. Заучуючи вгрш, користуйся тими самими правилами, щоЈ при заучуваннЈ прозиЧитай виразно Якщо важко запам'ятовуеться, запиши текст, за 3MicT0M частини. Читай, пот[м imageзапам'ятовуючи, переходь частини до гниют.

З. Заучуючи правила визначення, закони, з!ясуй змгст, поргвняй i3 вгдо-ними тобћ правилами, визначеннями, добери приклад, читай розкажи, зазираючи в книгу, а розкажи, не користуючись нею.

pdf
Додано
11 лютого
Переглядів
134
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку