МЕПООИ'ПОСЯ скЯљЮССкЯ
слмошдготовкп КРОК ЗА КРОКОМ
Значення
— одна з форм opraHi3aL\iI навчального процесу. Це
щоденнј заняття, на яких виконують завдання в суворо час педагога-вихователя.
Мета прищепити учням навичм самоосвТ4ьоТ роботи, яким у повсященному надають величезного значення.
Ця форма навчання, незважаючи на те, що П opraHi3YT0Tb не в а в умовах, мае за мету формування caMoocBiTHix навичок та характеризуеться
навчальними робота на цих заняттях передбачае вироблення навичок самоосвгти, самовиховання i сприяе розвитку учня.
Виникають новЈ в розвитку формуваннђ в учнћв позитивного ставлення до навчання, iHTepeciB i навичокдля подальшот роботи. Весь звЛст роботи в години самопШготовки спрямований на розвиток i вдосконалення здобутих YMiHb роботи, формування навичок
використання навчального часу.
Завдання самопШготовки
роэимрення меж навчальнот роботи; поглиблення 3MicTY навчальних одержання доступних умов для самосТйного засвоення знань, ум\нь навичок•, закргплення й повторення вивченото матергалу на уроках; розвиток iHTepecy до навчання; набуття школярами навичок caMocTivAH0i роботи; формування ргзномангтних навичою
Розвивальна |
1. в opraHi3at4tf для якјсного зак;йплення i повторення системи знань, отриманих на уроках. ii за допомогою завдань, вправ, що вимагають школярћв самосјйно\ роботи. 2. виконуе завдання розвитку iHTepeciB тх потенцјальних можливостей та У проф самоптготовюа розвиваються увага, пам'ять, мислення, мовлення удосконалюються в цјлому BCi процеси.
3. Конструкцвна функцф сприяе формуванню у навичок планування навчально1 та використанню сво7х можливостеп
4. полягае у в учнђв позитивного ставлення до
знань як до
5. Творча розкриваеться в такому до здобутих знань, коли за ix допомогою школяргв виникае потреба у творчому
Етапи проведення самопђдготовки
етап — час нього створюються умови для виконання завдань: готують навчальне приладця; вфбуваеться та емоцТне налаштування на роботу, визначаеться час на виконання завдань-
Н етап — BiH передбачае: установлення зв'язку теми уроку та домашнього завдання•, роз'яснення 3MicTY домашнього завдання; повторення правил: виконання аналогђчних вправ, Це можна проводити як у традицЈйних формах вправ та завдань, так i в дидактичног ФИ, фейн-рингу тоща-
Ш етап — робота учнјв. Завданням вихователя на цьому етапђ е гйдходу до залежно вш Тх самосјйностј та проведення роботи з трьома умовними групами
1V етап — це контроль за виконанням завдань. BiH cauonepeBipkY (самоконтроль — учн\ самост[йно контролюють виконання кожного домашнього завдання) та (в парах); перевфку домашнћх завдань учнями-консультантами та заключний контроль вихователя (фронтальний, вибфковий).
самопШготовки, пгд час якого варто проаналгзувати якјсть роботи кожного учня, групи учнјв, втмјтити старанних у p060Ti, кращЈ роботи Y4HiB на виставку.
Рекомендацп щодо органгзацп й самопђдготовкою
Однгею з основних формотворчих умов органгзацп е те, щоб учням було та вони не були перевантажен'. noTpi6H0 проводити перерви через 25—30 Хвилин роботи. стежать за тим, щоб правильно сидјли, правильно тримали ручки, ол\вцЈ, систематично провгтрювали кабјнет.
Один з найважпив\ших вихователгв— учити дгтей працювати, розвивати й удосконалювати навички в p060Ti. Вативо привчити й акуратно виконувати завдання, навчити працювати з книжкою. переборювати труднощ\ й доводити розпочэту справу до кгнця, тримати в порядку навчальнј посјбники зошити, письмове приладця).
Вихователь — активний учасник Вихователь вчить сво7х як готуватися до виконання завдань, як органјзовувати свое робоче MiCi.p, як швидко знаходити в потрбну cTopiHkY, заголовою визначена в часЈ залежно вгд вгю,' учнЈв:
2-й клас — 45 хв; 3-й клас — 1 год 10 хв; 4-й клас — 1 год 30 хв.
Через 20—25 хв noTpi6Ha невелика перерва. За 10 хв до
дають час на за мепми примпцення, де проводять заняття. У цей час класну kiMHaTY' провгтрюють, у нђй проводять вологе прибирання.
Внховнг функцП
1. функц(я сприяе засвоенню навичок розумово1
Завдяки цјй функцТ у виробляеться стјйка звичка працювати до ппентних вимог.
2. Мотивајйна фунщЈя формуе в учнгв у процесг систематично? самопЈдготовки потребу у прагнення застосовувати знання на Зрештою виникають iHTepec до позитивне ставлення до навчання_
З. Формувальна сприяе наполегливому i формуванню позитивних рис характеру, життево важливих якостей особистосТ.
B0!1b0Bi прояви в досягненнг мети, akT14BHicTb багато гнших якостей формуються в самоптготовки, стають надбанням учня.
4. проявляеться найб(льш яскраво у cTgopeHHi ситуацп, необхфно\ для виникнення робочо7 атмосфери, що спонукае до виконання домашнћх завдань.
Дидактичнг функцЕ самопгдготовки
1. знанье унгнь. отриманиу на урока»е
2. Розширення, поглиблення начального MaTepiaJTY, опрацьованого в клас\.
З. Формування BMiHb i навичок навчальнсй д&итьносй_ 4_ Развиток мислення, культури розумовот працђ
Самоп\дготовка як гндивгдуальна самостг-йнэ робота дитини повинна бути побудована як за 3MicT0M i часом, так i за характером k0HTakTiB з вихователем. ПфхЈд повинен забезпечувати постћу зм\ну характеру педагоггчного керјвництеа: спђльно7 дгяльностј у.чнгв виховатепя до двитьностј. що побудована на саморегуляцп й caM0k0HTp0f1i, коли учень опанував основнЈ прийоми навчапьно1 Навчити д{тей правильно розпод(ляти час роботу необхћдно через те. що межг самопјдготорки обмеженг. Також учнћ повиннг засвогти, ир чим 6inbt1te завдань, тим значнаце навантаженнњ викликане Тх виконанням, тим
вони повиннј ставитися до органФцГ[ та планування своеТ роботи на
Роль вихователя в школярђв
для вихователя ГПД проведення самопШготовки — найвативгший час у режим' дня. батькЈв роботу вихователя за виконання домашнЬ( завдань iM важливо, щоб дитина отримала гарну за домашню роботу, а не те, чи самостћйно вона виконана. Удона учнг початкових класгв часто виконують завдання пЈд батькјв. Така робота виконана правильно, написана ахайно, але користь виконання для учня е MiHiMar1bH0*0.
завдання виконують умовах, схожих з класними, е можпивђсть отримати допоногу учителя або ретельно виконання завдань на чернетках i т&1ЬКИ n0TiM дозволяють переписувати у зошит. Отже, ефективна орган\зацћя самопфготовки винагае вЈд вихователя:
створити ri7ieHiMHi умови дпя самопгдготовки {вопоге прибирання, пров\трювання, достатне для забезпечення роботи розсадити на м\сця з
урахуванням особливостей темперамент;в, особистих симпа$й, можпивостей отримання допомоги та Ж.;
пјдбивати пћдсумок роботи учнгв; заохочувати тих, хто працював старанно та
використовувати наочн'стьг сприяти розвитку творчог гнгцјативи й км?тпивостг у вихованцгв: не перетворювати на урок.
Самост\йна робота час виконання домашнђх завдань
Основний етап самоп(дготовки — виконання домашнього завдання. Важпиво, щоб виконували його без допомоги адже саме у них фармуютъся та навички з певноТ теми.
СамопШготовка як невгд'емна складоеа навчапьного процесу е його логгчним продовженням, мЬтить систему вправ, що забезпечують повторення, засвоення, поглиблення мате>алу, що вивчили на уроц\, а також формування навичок самост\йно? роботи книгою, умгння здобувати знаннњ ПШ час органкацп самоптготовки r10Tpi6H0 враховувати рјвень птготовки з певного предмета, особпивост та схильност\ кожного у-ня.
Вихователь спостерћгае за роботою групи, допомагае окремим учням, контролюе, i веде виконання. BiH забезпечуе порядок i стењтгь, щоб учн[ дотримувалися BCix вимог до самост\йнот роботи.
робота з учнями час виконання домашнж завдань
'ндивћдуальна робота з учнями, якг не встигають, в адним i3 обов'яз<в вихователя. 17 у формах. Головне — про якЈ потребують допомоги. Завдання вихователя ГГ1Д спњчутливе ставлення до педагог'чно залуирних увага до них; створення сприятливих умов для ix розвитку; установлення особистого контролю за Тх успјхами в навчаннћ.
ПедагоЈчна турбета про тањих дћтей час паготовки е безпосередньою й опосередкованою. Безпосередня турбота можлива лише за особистоТ вихователя у виконаннј завдань учнем. Дитина безлосередньо ОПАКУ, контроль, а гнхапи i примушення з баку вихователя. Це робпять вфкрито, уся група
сама надае допомогу форма :ндив1дуально1 роботи — це вчасна доломога умням. Якщо
учень не встигае, вихователь повинен негайно допомогти дитинг з'ясувати незрозумјле, втпрацювати вм\ння i навички шляхом додаткових пояснень, вправ, повтомлти вчителя про зап1знення. Сп'льно з ним долати перешкоди
Такоз допомоги потребують учнг, засвоюють MaTepiaj1;
б) не опанували новий MaTepian на уроц;
навчити учн\в готуватьт робоче мгсце перед санопгдготовкою органгзурати такий вид дгяпьност\, що дае змогу учням налаштуватися на розумову працю; у птготовчий етап включати pi3H0MaHiTHi LlikaBi эавдання,
3ana•qi на лог\чне мислення, YCHi обчислення, щоб налаштувати на подальшу роботу;
розумову дјяльн'сть, створити роботи; поеднувати гндив$дуальну самост\йну працю учнћв i3 фронтальною колективною; птхЈд до з урахуванням р(вня дотримуватися встановлених структурних етагйв самоптготовки, формувати в навички рацјонального використання часу, вјдведеного на виконання домашн\х завдань; забезпечити швидкого отримання допомоги при виникненн' утруднены довАковот гнтератури; розгюв'сти, як нею користуватися; навчнти учнђв самост\йно виконувати фђзкультхвилинки, щоб вони не час виконання завдань, а робили вправи в пауз' мВк завданнями; дозволим обирати порядок виконання завдань; пояснити„ чому бажано починати з важчих, об'емних завдань; обирати ефективну форму контролю до певних конкретних завдань; формувати в навички самоконтролю час самопаготавдм; пгдбивэти пђдсунок роботу заохочуеати тих, уто працював старанно та
використовувати дидактичнп сприяти розвитку творчо7 гн\цгативи й кмђтливостћ у не перетворювати самоптготовку на урок.
перед самоптготовкою оргаАзувати такий вид д\яльиост', що дае змогу учням налаштуватися на розумову працю; етап включати pi3H0MaHiTHi завдання, мислення, YCHi обчислення, щоб налаштувати д#ей на подальиу роботу; актив1зувати розумову д;яльнють, створити до самост'йно} роботи; поеднувати \ндивЈдуальну працю учн{в i3 фронтальною колективною; зд'йснювати ендивтуальний та диференцтований птхт до учн\в з урахуванням ;Јвня 1х caMocNHocTi; дотринуватися встановлених структурних етадћв самоп\дготовки,• формузати в навички рац'онального використання часу, втведеного на виконання домашнЬ( завдань; забезпечити можпиргсть швидкого отримання допомогу при виникненнг утруднень; доступн'сть довтковот л'тератури; розпов'сти, як нею користуватися-, навчити самостгйно виконувати щоб вони не вјдволјкалися пт час виконання заздань, а добили вправи в пауз; мЈж завданнями; дозволити обирати порядок виконання завдань; пояснити, чомубажано починати з важчих, обемних завдань; обирати найб\пьш ефектирну форму контропю до певниу конкретнну зэвдань; формувати в навички самоконтролю час
ву не вјдвфували уроку з певних причин. дгтяв.' з процесами засвоення потрбна б\льша допомога вихователя, погоджена з учителем.
учителя i вихователя повинна забезпечити CTa6ifIbHiCTb ycnixiB таких учнгв у виконаннг самостћйних навчальних завдань санопфготовки. Допомогу надають з урахуванням особливстей учня, що мають бути втомими як учитепев( так На тх основ( планують надання допомоги.
Вихователь виконуе розвивальну функц\ю. Учням, не опанували новий вихователь пояснення, розучування, залучаючи до цього ттей, якј виконали завдання-
Вихованцям, якЈ не заняття з певних причин не подолали самостђйно в надають тимчасову допомогу. У завжди в потребують особливого п'клування:
а) мають вјдхилення у здоровТ
б) з вадами зорового, слухового, мовленневого апарату;
в) ивуть у неблагонад[йних с\м'ях.
До кожно? тако7 дитини слгд знайти свћй пђдхгд Якир учень швидко стомлюеться, то протягом самоптготовки потрбно регулювати його навчальне навантаження. Якщо у нього вади в мовленн(, то ос виправляти. Увагою сла оточити з неблагонадђйниу сгмей. Але виховатепь повинен пам'ятати, що кожна дитина мусить його п'тування, тактовнють, увагу. Зробити самоптготовку не тяжкою повинн[стю, а що приносила б задоволення досягнутого — першочергове завдання вихователя. П\кпуватися про всЈх Ј про кожного нелепо. форми проведення
Самопгдтотовку можна проводити г в нетрадицђйних формах: сюжетно-рольовоу гри, проектна Taki форми е ефективним засобом розвитку 'нтереав молодших школяр[в, витикають емо4йну реащ[ю на новизну загалом перетворюе виконання завдань на цгкаву дђяльнгсть. На основ' цћкавостг виникають допитлив'сть, прагнення розширити свот знання i
Можна розробити проект на будь-який час: на конкретну самопфготовюј або на кђлька днгв, Якщо у '“HiB виниули прогалини в знаннях i3 певного предмета або теми, то можна разом скласти проект подолання втставання.
Вихователь ставить дидактичну мету проекту, формулюе завдання,
спрямовуе дЈяльнЈсть учнгв на закргплення знань виробпення певних навичок допомагае в пошуках потр'бнот
Етапи роботу над проектом:
оргэнгзацђйний, колу повгдомляють тему, завдання:
коли створюють k0HkpeTHi умови до виконання основного
завдання, добирають допомью-{'.лй матерал; виконання основно? роботи:
оформлювальний, коли за потреби остаточно оформлюють роботу;
презентацјя проекту, роботи,• рефлективний, коли пфбивають обговорюють Тх та сам процес роботи, вносять пропозицй щодо павищення
Робота над проектом досить трудомгстка потребуе попередньо1 пјдготовки вихователя. Якщо проект короткий за часом, то провести його noTpi6H0 дуже швидко, оргаепзовано.
Дидактичнђ вимоги до самопђдтатовки:
1. проводять регулярно в один i той самий час i3 дотриманням норм •й тривалостж
2. завдання виконуе кожний учень
З. проводять поэтапно
nepeBipka вихователем);
4. первинне поетапне взаемооцгнювання, оцгнюрання виуователе“);
5. з учнями, якј не встигають,
Неабияке зиачення мае дотримання виховних вимог: вгдмова вгд покарань; використання форм заохочення, що стимулюють виконання завданы, слрияння стараннаму ставленню учнгв да самостђйно7 роботи; неприпустимЈсть час повчальних що вдвол'кають увагу вихованц'в•,
за часом i обсягом пояснення вчителя; заохочення напопегливостг та завзятостћ школярЈв пгд час виконання завдань; залучення виховажц'в до посильно1 допомоги товаришам•, Вихователь, зважаючи на Lli вимоги пђд час пттримуватиме порядок роботи та впливатиме на результат.
Вихователь — це не вчитель, а самопЈДготоека — це не урок. Тому вихователь використовуе пншЈ, гуманнЈ, заходи впливу на
Для переконання U1Jk0f19piB у kopycHocTi самопгдготовки, вихователь використовуе пояснення, прохання, поради, умовляння. час самогидготовки доильно використовувати методи привчання, випробавування. Виуователь впливае на дитину у ргзнг слосаби (зокрема захист, допомога). BiH повинен заспоко1Ти, учня в раз' невдачА.
Великий виховний ефект дае эикористання засобђв заохочення пђдбадьорення, схвалення, похвала). Але вихователь мае бути дуже обережним щодо засоб'в покарання, користуючись лише зауваженнями, засудженнями, обмеженнями. Доречною була б засобђв нав'язувзння, повчання, нотацјй, ща, на жаль, ще притаманнђ вихователям
ПЩ ЧАС ВИКОНАННЯ вправи НЕ ЗАБУДЬ:
1. Уеажно прочитати вимоги до нег
2 Знайту i повторити правило, що допоможе виконату П.
З. Прочитати i виконати завдання, що наведено у пгдручнику,
4- Писати, дитуючи сам соб.
5. Перевћрити записане за пгдручникон.
б. Виправити помипки-
ЯК НЕОБХЩНО ГОТУВАТИ ЗАВДАННЯ З ЧИТАННЯ
1. Прочитай текст, по-знач слова вислови, значення яких не розумгеш. Попрацюй над цими словами (прочитай pa3iB).
2. З: ясу“ значення сл1в.
З- Прочитай текст повторно.
4. Дай на запитання, що тексту.
ПАМ'ЯТАЙ, ЯК ПОТРЕНО РОЗВ'ЯЗУВАТИ ЗАДАЧ
1. Прочитай увэжно умову задачг. Подумай.
2. Прочитай повторно. ВидћЛИ пстотне для розв'язування.
З. Коротко запиши умову або виконай зображення.
4. Подумай: ща потрбно знати, ирб -вгдповђсти на запитання задаче що дже вЈдомоз умови задаче а що необхтно знайти.
5. Склади план розвгязання задач' (усею).
6. Розв'яжи задачу i перевгр розв'язання.
ЯК сунд ПРАЦЮВАТИ ПЩ ЧАС САМОПЩГОТОВКИ
Т ГЕдготуй усе необхгдне до роботу.
2. Прибери з робочого все зайве.
З. постники розулади по порядку виконання завдань.
4. Розпочавши роботу, не поспгшай!
5. Не працюй до повнот втоми.
6. час роботл не жуй, не пий.
7. Не пјд час роботи.
8. Якщо щось не виходить, то не хвилюйся, а заспокойся i продов»уй працювати.
ПРАВИЛА ШВИДКОГО МЩНОГО ЗАПАМЯТОВУВАННЯ
1. ПЈд час заучування уривка з прози. цитати: прочитай зрозумђй зм(ст; прочитай повторно i, якщо уривок невеликий, спробуй вЈдтворити його; великий текст розпод1ли на 3MicT0BHi частини, читай i, закривши текст, переазуй моечки або вслух; перекажи кћлька разћв, стежачи за вираэнгсто
2. Заучуючи вгрш, користуйся тими самими правилами, щоЈ при заучуваннЈ прозиЧитай виразно Якщо важко запам'ятовуеться, запиши текст, за 3MicT0M частини. Читай, пот[м запам'ятовуючи, переходь частини до гниют.
З. Заучуючи правила визначення, закони, з!ясуй змгст, поргвняй i3 вгдо-ними тобћ правилами, визначеннями, добери приклад, читай розкажи, зазираючи в книгу, а розкажи, не користуючись нею.