Созанська Ольга ліцей № 157 м. Києва
Проблемне навчання і розвиток творчого мислення школяра
Світ, що нас оточує - багатоплановий і швидкозмінний, повсякчас ставить перед нами певні проблеми: кожен раз нові і своєрідні. . Ця обставина породжує перед педагогами завдання підготувати дітей до життя, навчивши мислити творчо і нестандартно, щоб, переступивши поріг школи, вони не розгубилися перед невідомістю і непізнаністю світу: сучасність висуває вимогу розвитку творчого мислення школярів. Творче мислення - це мислення не залежне від зовнішніх стереотипів, яке представляє предмети, явища, події в новому світлі, в результаті аналізу таких ознак, які зміщують акценти, і на кінцевому етапі синтезу генерує нові та оригінальні ідеї, які є причиною поступу людства. Інакше кажучи, творче мислення - це мистецтво аналізу і синтезу, це процес, в якому присутні як дивергентні (генерування великої кількості ідей), так і конвергентні (прихід до одного рішення) складові. Базою для активної, самостійної творчої ініціативи є добре розвинені властивості мислення: швидке сприймання, багата уява, добра пам'ять, тощо. Головний лозунг - вчись свідомо та самостійно.
Важливе місце у розвитку дитини посідає проблемне бачення: висунення гіпотез, здатність до виявлення протиріч, до вивчення багатьох фактів, вміння виробити власне бачення, критично сприймати інформацію. Проблемне навчання розвиває запитальне ставлення до отриманої інформації. Виникає запитання - постає проблема: перешкода на шляху розвитку чи сходинка самовдосконалення? (Слово "проблема" у переводі із грецького означає "щось кинуте вперед"). Щоб проблема не стала перешкодою, а сприяла розвитку творчого мислення школяра проблемне навчання озброює дитину методами вирішення проблеми та покликане виробити вміння застосовувати отримані знання та вміння на практиці.
Справді, підбір підходящих методів, засобів і форм є однією з умов успішного проведення проблемного уроку. Система методів проблемного навчання є поєднанням загальних і бінарних методів. У проблемному навчання переважають активні методи, які мають широкі можливості для дослідження і пошуку. Вони викликають найбільший інтерес в учнів. Це евристичний (спільний пошук учителем і учнями шляхів вирішення проблеми), пошуковий (учень самостійно розкриває суть виучуваного поняття), частково-пошуковий (поєднання репродуктивного та пошукового методів), дослідницький (це може бути вивчення історичних документів, наукової літератури, архівів, бесіди з населенням, підготовка доповідей, тощо), метод проектів. Г.Р.Ващенко поділяє дослідницький метод на 3 форми: лабораторно-дослідницький, дослідницький, екскурсійно-дослідницький і реферативно-семінарський.
Але творчість не виникає на голому місці. Тому без попередньої роботи не можна ставити проблеми. Попередня робота може проводитися у вигляді уроків-лекцій, уроків-консультацій.
Проте виклад учителя - це не єдине джерело інформації. К.О.Баханов пропонує альтернативні варіанти: лабораторно-практична робота, звіт учнів про виконання лабораторно-практичної роботи, самостійна робота з підручником, перегляд, театралізована вистава, участь у рольовій грі.
В умовах проблемного уроку засоби навчання (запитання, завдання, книга, наочність, підручник, ТЗН, комп'ютерні програми, тощо) повинні стимулювати розвиток творчого мислення школярів. Пусковим механізмом, що приводить думку у дію, є запитання. У проблемному навчанні запитання повинно бути першопричиною творчості. Для цього воно повинно бути логічним, містити суперечність, область невідомого, нові знання, для здобуття яких необхідні інтелектуальні дії, цілеспрямований мислитель ний процес. Важливо, щоб запитання містило "момент подиву". При проведенні уроку можна застосовувати завдання на розвиток спостережливості уваги і інших властивостей мислення; завдання, які мають на меті формування інтелектуальних умінь і аналізу, синтезу, порівняння, тощо; завдання для розвитку практичних умінь : робота з книгою, документом, картою. Учням можна запропонувати змінити спосіб викладу матеріалу, розкрити суть історичних явищ, встановити причинно-наслідкові зв'язки, порівняти суспільно-економічні формації, розкрити протиріччя, що викликали подію або зміни в суспільстві, скласти характеристику політичного діяча, розшифрувати подію по карті і у зв'язку із хронологією, виявити мотиви діяльності політичних діячів, дати оцінку їх морального обліку, виявити значення події для сьогодення. Вчитель повинен залучити до розв'язання різноманітних творчих завдань. Наприклад, завдання на проблемне бачення, завдання на конструювання заданих ситуацій, завдання-головоломки, завдання-парадокси, завдання - антимонії. Слово у вивченні історії має носити характер першоджерела, яке треба дослідити. Це дає змогу не запозичувати чужих думок в готовому вигляді. Крім того, під час дослідницької роботи виникає необхідність у використанні словників, енциклопедій, довідників, тощо. Ці книги не обмежують думки, а допомагають на шляху до відкриття. Книжка не повинна розвивати звичку шукати готові відповіді на запитання, але виступати останньою інстанцією для звірення своїх висновків з науковими. ТЗН, комп'ютерні програми та інші засоби навчання у проблемному навчанні використовують, щоб "наштовхнути" учнів на проблему, унаочнюючи протиріччя; для демонстрації, на останньому етапі проблемного уроку, рішення проблеми дослідниками з метою звірення учнівських результатів пошуку з науковими, а також для корегування шляхів шукання істини учнями. При проблемному навчанні з успіхом можна застосовувати усі традиційні форми навчання: індивідуальну, групову, фронтальну, а також новітні: бригадно-індивідуальні, модульно-розвивальні, духовно-регулятивні, тощо, в залежності від мети, завдання та форми уроку. Існують такі форми самовираження учнів: бесіди, диспути, семінари, конференції, самостійна роботи з підручником вивчення першоджерел, підготовка доповідей з наступним обговоренням, встановлення зв'язку історії з іншими науками та мистецтвом, уроки-екскурсії, уроки-подорожі. робота з науковою, художньою і історичною літературою - як урочні форми роботи. І позаурочні - факультативні заняття, гуртки, олімпіади, клуби, історичні вечори, конкурси: "Історія і сучасність", "Чи знаєш ти своє місто?", випуск шкільних газет на історичну тему. Пропонуються і інші форми уроків на розвиток творчих знань: урок - "брейн - ринг", урок - панорама, інтегрований урок, бінарні уроки, урок - творча майстерня, прес-конференція, круглий стіл, тощо. Останнім часом часто застосовуються вчителями, як в урочний, так і позаурочний, такі форми роботи з використанням ігрової методики, як: гра "Шанс", "Слабка ланка", "Щасливий випадок", із захопленням сприймаються учнями театралізовані постановки на історичну тему, уроки "Сам собі режисер", урок-малюнок. урок-суд. Сучасні засоби дають змогу учням самостійно працювати над створенням фільмів: "Історія моєї школи - частина історії України". "Історія мого міста (району)", тощо. Чудовим засобом стимулювання думки школяра га розвитку його творчого мислення є майстерно застосовані прийоми. Найважливішими прийомами активізації розумової діяльності у проблемному навчанні є прийоми самостійного здобуття знань: аналізу фактів, постановка проблеми, порівняння, зіставлення, систематизація, осмислення, пошук рішення проблеми, висунення гіпотез, їх доведення і перевірка. Причому перевірка тут проходить із застосуванням прийому самоконтролю. 11е-обхідністю є застосування прийомів - стимулювання і активізації уваги створення емоційного настрою і збудження інтересу до теми.
Підвищити пізнавальний, інтелектуальний і творчий рівень учнів можна, змістивши центр тяжіння із після урочного етапу на перед урочний, тобто зорієнтувавши навчальний процес так, щоб учні готувалися до нової теми. Таким чином, учні приходять на урок з багажем знань і запитань - починається живе творче спілкування. Самовдосконаленню особистості сприяють прийоми перенесення досвіду поколінь на наш час, на себе. Важливим є і прийоми спілкування, щоб кожне слово, звернене до учнів, викликало внутрішню роботу розуму й серця.
Пройшовши "загартування" проблемним навчанням у стінах школи, молодь готова до самостійного виходу в світ, до вирішення проблем, не потребують постійного "заступництва" з боку старших. Це не ті люди, які "пливуть за течією", а самостійні, активні творці свого життя.