План-конспект заняття з математики (геометрія) . Тема: «Розв'язування задач на знаходження площ поверхонь тіл обертання». Мета: формувати навички та вміння студентів знаходити площі поверхонь тіл обертання; застосовувати набуті знання при розв'язуванні задач; виробляти навички практичного застосування властивостей тіл обертання та формул для обчислення площ поверхонь; розвивати просторову уяву, логічне мислення, творчі здібності, увагу і пам'ять; стимулювати пізнавальну діяльність. Дані методичні матеріали використовуються при вивченні теми «Тіла обертання», дозволяють організувати викладачу пізнавально-навчальну діяльність студента на занятті.
ПЛАН ЗАНЯТТЯ
Тема заняття: Розв’язування задач на знаходження площ поверхонь тіл обертання .
Мета заняття:
навчальна: формувати навички та вміння студентів знаходити площі поверхонь тіл обертання; застосовувати набуті знання на практиці; формувати вміння швидко і чітко формулювати власні думки;
розвиваюча: розвивати вміння і навички застосовувати набуті знання при розв’язуванні задач; виробляти навички практичного застосування властивостей тіл обертання та формул для обчислення площ поверхонь; розвивати просторову уяву, логічне мислення, творчі здібності, увагу і пам’ять; стимулювати пізнавальну діяльність;
виховна: виховувати інтерес до математики, культуру усного мовлення, культуру математичних записів, наполегливість, самостійність, працьовитість, прищеплювати бажання мати якісні, глибокі знання з предмету;
методична: ознайомлення з методикою організації формування вмінь та навиків при розв’язуванні задач.
Обладнання: мультимедійне обладнання, ноутбук, електронний супровід (презентація), стереометричні моделі, роздатковий матеріал, креслярські прилади.
Форма проведення заняття: класно – урочна.
Тип заняття: формування вмінь та навиків застосовувати теоретичний матеріал при розв’язуванні задач.
Основна література:
ЗМІСТ І ХІД ЗАНЯТТЯ
№ елементу заняття |
Елементи заняття, питання, форми, методи навчання та засоби забезпечення заняття
|
|
І.
|
Організаційна частина
Привітання. Ось дзвінок нам дав сигнал. Працювати час настав. Тому сіли всі рівненько, посміхнулися гарненько. Настрій гарний узяли, працювати почали. Сьогодні на занятті ми будемо не тільки працювати, а ще й здійснювати самоконтроль. Кожен з вас на кожному етапі заняття може отримати бали, які ви будете заносити в картку самоконтролю. В кінці заняття підсумуємо бали для оцінювання. Роботу організуємо на довірі, оскільки знання ви здобуваєте для себе і тому девізом заняття буде відоме українське прислів’я: «Знання збираються по краплині, як вода в долині» |
|
ІІ. |
Актуалізація опорних знань
Пригадаємо, основні елементи тіл обертання.
Пригадаємо формули для обчислення площ поверхонь тіл обертання. Розглянемо циліндр. - S = πR2 . Що обчислимо за цією формулою? - Sб = 2π R H. Що обчислимо за цією формулою? - За допомогою формули Sп = Sб + 2 Sо обчислюють… Розглянемо конус. - S = πR2 . Що обчислимо за цією формулою? - Sб = π R L . Що обчислимо за цією формулою? Розглянемо кулю. - Назвіть формулу, за якою обчислюють довжину кола. - За якою формулою обчислюють площу поверхні кулі?
На минулому занятті вам було запропоновано створити презентацію, присвячену певному тілу обертання. Вашим завданням було презентувати одне з тіл обертання та навести приклади, де зустрічаються тіла обертання в повсякденному житті. Тож нехай на цьому етапі заняття вашим девізом стануть слова “Тільки в спільній праці народжується істина“. Я переконалася, що ви маєте міцні знання з теми «Тіла обертання». Знаєте елементи тіл обертання, знаєте формули для обчислення площ поверхонь тіл обертання. Перевіримо чи вмієте ви застосовувати набуті знання при розв’язуванні задач. |
|
ІІІ. |
Мотивація навчальної діяльності студентів Незабаром – ЗНО. І тому ви маєте систематизувати свої знання з теми «Тіла обертання». Вміти розпізнавати тіла обертання, розуміти спосіб їх утворення та вміти обчислювати площі поверхонь при розв’язуванні стереометричних та прикладних задач. Тіла обертання широко використовуються в техніці. Наприклад, кулі використовують при перемиканні передач, у клапанних пристроях. У формі циліндра виготовлені найважливіші складові частини автомобілів: генератор, конденсатор, фільтр тощо. Форму тіл обертання мають багато деталей і вузлів машин та механізмів. Тому в житті і трудовій діяльності ви, безперечно, матимете справу з тілами обертання. |
|
ІV. |
Оголошення теми, мети та плану заняття Тема. Розв’язування задач на знаходження площ поверхонь тіл обертання . План
|
|
V.
|
Формування вмінь і навичок обчислювати площі поверхонь тіл обертання
Задача 1.
Визначте, які з наведених тверджень є правильними, а які – неправильними. а) Довжина кола основи циліндра дорівнює 6π см. б) Площа основи циліндра дорівнює 6π см . в) Площа бічної поверхні циліндра дорівнює 2 π см . Задача 2.
Визначте, які з наведених тверджень є правильними, а які – неправильними. а) Площа повної поверхні конуса дорівнює 24 π см. б) Площа основи конуса дорівнює 9π см. в) Площа бічної поверхні конуса дорівнює 12 π см.
1). Циліндричний паровий котел з кришкою має діаметр 2м і висоту 10м. Скільки кв. метрів листової сталі пішло на його виготовлення, якщо на шви додається 10% всієї поверхні циліндра. 2). Конусоподібний намет висотою 3,5 м і діаметром основи 4 м покрито тканиною. Скільки тканини пішло на намет? Якби у наметі треба було шити і підлогу, то скільки матеріалу пішло б на неї? 3. Задача для кмітливих. Задача Леонардо да Вінчі (італійський художник, скульптор, займався наукою та інженерною справою).№ 1366. Площа основи якого циліндра дорівнює площі його бічної поверхні. |
|
VІ.
|
Закріплення матеріалу. Розглянемо практичне застосування формул для обчислення площ поверхонь тіл обертання. Кожний студент отримує стереометричну модель одного з тіл обертання. Вимірює та знаходить відповідні елементи. За цими даними обчислює бічну та повну поверхні тіла. 2. Група ділиться на три команди. Кожній видається модель головного убору. Треба зробити виміри і скласти задачу з поставленим запитанням (Скільки матерії потрібно для пошиття капелюха?) |
|
VІІ. |
Узагальнення та систематизація знань Інтерактивна гра «Вірю, не вірю». |
|
VІІІ. |
Підведення підсумків. Мотивація та виставлення балів.
|
|
ІХ. |
Домашнє завдання.
|
|