Методичні матеріали "Формування ІКТ-компетентності учнів під час проведення креативного уроку"

Про матеріал

В роботі розглянуто такі питання:

• Поняття креативності

• Як розвивати здатність учнів креативно мислити.

• Методика та технологія проведення креативного уроку

• Елементи креативного уроку під час вивчення інформатики.

Перегляд файлу

Формування ІКТ-компетентності учнів під час проведення  креативного уроку

 

Розробила матеріали:  Кріцина О.Г.,  учитель інформатики КЗ «Чугуївський ліцей №2» учитель вищої категорії, учитель-методист

 

«Про  інновації на уроках інформатики».  

В роботі  представлено особливості проведення креативного уроку і розглянуто наступні питання:   

      Поняття креативності

      Як розвивати здатність учнів  креативно мислити.

      Методика та технологія проведення креативного уроку

      Елементи  креативного уроку під час вивчення  інформатики.

 

Щоб хотіти вчитися, потрібно перш за все вміти вчитися. Тому пріоритетною метою сучасної освіти стає формування і розвиток здібностей учня з метою  навчити його вчитися. Одним із шляхів вирішення цієї проблеми є проведення креативного уроку.

Що ж таке креативність? Це здатність створювати незвичайні ідеї, відхилятися від традиційних схем мислення, швидко вирішувати проблемні ситуації. Тобто для учня  XXI століття – це є необхідною складовою для його успішності. 

Креативність - це створення нового з того, що вже є.

Креативність - це вирішення проблем абсолютно новим неординарним способом.

Креативність - це гнучкість, оригінальність, допитливість.

Креативність - це схильність до аналізу і синтезу.

Креативність - це здатність інтуїтивно відчути правильний напрямок думки.

Креативність - це вміння генерувати велику кількість ідей. 

 

imageimageЛІВА ПІВКУЛЯ МОЗКУ. Вона вміє діяти логічно і аналізувати.

imageІнтуїція, і уява - це сфери, на яких спеціалізується ПРАВА ПІВКУЛЯ  

 

 

Згадаємо:

         Метод навчання - це упорядкований спосіб організації спільної діяльності викладача і учнів, спрямований на засвоєння змісту освіти.

         Прийом навчання (навчальний прийом) - короткочасне взаємодія між викладачем і учнями, спрямоване на передачу і засвоєння конкретного знання, вміння, навички. 

 

Яку проблему потрібно вирішувати в освітньому процесі?

Сучасна система освіти побудована переважно на тому, що учням дають готові відповіді на незадані ними питання. 

На своїх уроках ми повинні формувати особистість, яка здатна не тільки отримувати готову інформацію від вчителя, використовуючи шкільні підручники, а й самостійно здобувати знання з інших джерел; застосовувати особистісно-орієнтований підхід до навчання, враховувати потреби учнів   та  сприяти формуванню їх індивідуальної освітньої траєкторії; формувати інформаційно-комунікаційну компетентність як засіб партнерської взаємодії вчителя та учня.

 

Креативний урок підвищує інтерес до вивчаємого  предмета, розвиває нестандартне мислення в учнів, покращує кмітливість, допомагає засвоєнню пройденого матеріалу. ...

На слайді представлено перелік технологій для формування креативного мислення учнів.

Технології розвитку креативного мислення  - Розвивальне навчання  - Технологія ТРВЗ. 

-   Технологія ігрового моделювання. 

-   Метод проєктів. 

-   Різнорівневе навчання. 

-   Інформаційно-комунікативні технології. 

-   Проблемне навчання. 

-   Діалогові технології. 

 В своїй роботі широко використовую інформаційно-комунікативні технології та  проєктну діяльність, які сприяють  саморозвитку особистості, посиленню мотивації учнів до навчання, підвищенню ефективності освітнього процесу, формуванню ІКТкомпетентність, як ключової, що передбачає впевнене та критичне використання інформаційно-комунікаційних         технологій та      відповідних          засобів        для навчання, відпочинку та спілкування.

imageРозглянемо, які елементи креативного уроку можна застосувати на уроках інформатики.

     Розробка учнями ментальних карт для вивчення нової теми, наприклад тема «Складові персонального комп’ютера». Можна застосовувати як онлайн-сервіси, так і програми, що установлені на  комп’ютері

     Мозковий штурм. /можна застосовувати онлайн-дошки для запису ідей під час дистанційного навчання

          Це популярний метод був створений ще в 30-і роки ХХ століття. Його особливість полягає      в        забороні     на      критику,     вона відокремляться    від генерації     ідей.  Закінчення мозкового штурму передбачає детальний розбір і оцінку запропонованих учасниками варіантів .

     Проблемне творче завдання.

Приклад. Урок “Кодування інформації”. Потрібно вирішити проблему.

 «Двоє розвідників зустрілися на секретній квартирі і повинні розповісти один одному важливу інформацію. Але один з розвідників виявив на стелі мікрофон для прослуховування, який не можна відключити. Значить розмовляти не можна. Як розвідникам обмінятися інформацією?

Очікувана відповідь: записати інформацію  на листку паперу у вигляді тексту.

               Рішення олімпіадних завдань на уроках  з розділів  ІКТ та програмування. 

Наприклад, під час вивчення  технології презентацій я застосовую представлене вам завдання. 

imageПояснення до завдання:

Використовуємо тригери для роботи ефектів анімації: коли натискуємо на двері, то вмикається світло в окнах по черзі, коли на трубу - з’являється  сажотрус, коли на хмарку – падають сніжинки. Обговорюємо с дітьми, як можна получити зображення, представлені в завданні. 

Рішення такої задачі є більш плодотворним, ніж просто вивчення окремих інструментів, бо воно показує комплексну роботу  декількох інструментів, а не одного.

Використання міні- завдань  з конкурсів з інформатики.

Наприклад, завдання  з конкурсу «Бобер».

Бобри, які проживають на чотирьох островах, використовують різні системи числення: на першому острові - семеричну, на другому - восьмеричну, на третьому - дев’ятирічну, на четвертому острові - десяткову систему числення. Наприклад, число 26 на першому острові відповідає числу 20 на четвертому острові (2 * 7 + 6 = 20).

На всіх островах число вважається парним, якщо його можна розкласти на два рівних доданків. Яке з наступних чисел є парним на всіх островах: 3, 23,42,54?

Інтегровані  уроки. 

Тісна співпраця вчителів-предметників, робить процес навчання більш якісним і цікавим. Інтегрований урок має психологічну перевагу: пробуджує інтерес до предмету, знімає напруженість, невпевненість, допомагає свідомому засвоєнню подробиць, фактів, деталей тим самим забезпечує формування творчих здібностей учнів, так як дозволяє внести не тільки навчальну, а й дослідницьку діяльність.

Метод пошуку альтернатив та аналогій.

Під час вивчення інтерфейсу офісних програм робимо таку вправу: «Записати формули в програмах Word та PowerPoint та порівняти  результати роботи».

image 

                     Використання розвивальних на етапах  мотивації  урокута інтерактивних вправ (learningapps)   для самоконтролю учнів.

                     Теорія рішення винахідницьких задач - ТРВЗ.  /Приклади завдань 

Розглянемо  структуру креативного уроку.

image 

                     Блок №1. Спочатку здивувати, потім вчити 

                     Блоки 2, 6. Змістовна частина програми курсу. 

Змістовна частина програми курсу на основі системного об'єднання з іншими блоками спрямована в цілому на розвиток творчої уяви і фантазії учнів

Приклад Практичного завдання.  

У вас в розпорядженні тільки аркуш паперу і олівець. Кожен отримує картку з текстом. Потрібно інформацію на картці повідомити сусідові по парті. Але є умови. Ніхто в кімнаті не може вимовити жодного слова і не можна на листку написати жодної букви. Час на передачу інформації 1 хвилина. Після кодування, обмінюємося листками і намагаємося зрозуміти повідомлення.

Текст на картках можливий різної складності (від формальних повідомлень до опису явища або процесу). Приклади карток: «Їжачок несе яблуко», «Взимку холодно», «Йде дощ»…

Діти малюють зображення. І вчитель робить Висновок , що було використано ще один спосіб  кодування - графічний .

                       Блок 3. Психологічна розвантаження. 

Для психологічного розвантаження використовуються:  дихальна гімнастика для харчування головного мозку киснем за спеціальною методикою;  фізичні вправи - на гармонізацію розвитку півкуль головного мозку (слід пам'ятати, що дуже важливо розвивати рівні можливості лівої і правої руки.

Психологи стверджують, що здатність працювати правою і лівою рукою нарівні дивно благотворно впливає на розвиток пам'яті, мислення й мови).

                       Блок 4. Головоломка

Одним з найважливіших елементів структури сучасного креативного уроку є творча діяльність учнів з системою натуральних об'єктів - головоломок, в конструкції яких реалізована дотепна винахідницька ідея. 

                       Приклади.  

Задача Про Вітю і Митю

                       З двох близнюків - Віті і Миті - один завжди говорить правду, а другий завжди бреше. Яке єдине питання щодо їх імен потрібно задати будь-якому  з братів, щоб дізнатися, хто з них Митя, а хто Вітя?

"Чи правда, що ти або Ваня-Правдивець, або Вітя-брехун?". Легко перевірити, що Ваня повинен відповісти "так", а Вітя - "ні".  

                       Казка. Шкільний драмгурток, готуючись до постановки уривка з казки А. С. Пушкіна про царя Салтана, вирішив розподілити ролі між учасниками.- Я буду Чорномором, - сказав Юра.- Ні, Чорномором буду я, - заявив Коля.- Гаразд, - поступився йому Юра, - я можу зіграти Гвидона.- Ну, я можу стати Салтана, - теж проявив поступливість Коля.- Я ж згоден бути тільки Гвідоном! - вимовив Міша.

Бажання хлопчиків були задоволені. Як розподілилися ролі? 

                       Метод шести шляп

Техніка розвитку креативності в рівній мірі застосовна, як в колективі, так і однією людиною. Полягає в поділі ролей, тобто капелюхів, при виконанні завдання. Як логічно випливає з назви, капелюхів - шість. 

                       Зелений - капелюх творчості, власник якої має придумати найоригінальніші рішення;

                       Білий - капелюх логіки, надів яку повинен спиратися на наявні дані;

                       Жовтий - капелюх оптимізму, що наділяє власника нестримним ентузіазмом і натхненням;

                       Чорний - капелюх песимізму, відповідно до свого кольору повинна належати закоренілому скептику;

                       Червоний- капелюх емоцій, що вимагає інтуїтивного підходу до вирішення завдання;

                       Синій - філософський капелюх, власник якої повинен зібрати воєдино і осмислити всі попередні підходи.

 

                       МЕТОД ПРОЕКТІВ – ОДИН ІЗ ШЛЯХІВ РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В НАВЧАННІ  

                       У школі на уроках інформатики перед учнями ставиться навчальна мета і дається максимально можлива самостійність для виконання навчального проєкту. Учні можуть вибрати ділового партнера по проєктній роботі, проблемну область, завдання із запропонованих, що дозволяє створювати працездатні групи і враховувати предметні схильності учнів.

На пропедевтическом етапі (5-7 клас) один проєкт виконується, як правило, за один урок. Найулюбленішими темами, в силу розвиненого образного сприйняття в цьому віці, стали проекти, виконані в середовищі графічного редактора Paint: «Листівка мамі», «Ялинкова іграшка», «Мої літні канікули» та ін. Нестандартні роботи пропонують учням по темі: «Асоціації з погодою». Індивідуальність кожного виражається в довільному виборі колірного і графічного рішення, а обов'язковість застосування певних інструментів та функцій програми служать в якості закріплення пройденого матеріалу. 

                       При вивченні базового курсу (8-9 класи) в проєкти учнів додається дослідницька діяльність. Щоб скласти генеалогічне древо своєї сім'ї потрібне спілкування з представниками старших поколінь (бабусі, прабабусі), а підсумком стає проєкт «Ієрархічна модель. Генеалогічне дерево родини », виконаний засобами векторної графіки в Word. З величезним задоволенням виконуються і проєкти-презентації на тему «Моя сім'я» в PowerPoint. У цьому ж додатку здійснюються і групові проекти «Мій клас», «Моя школа», «Улюблене місто».

Досвід використання даного методу дає можливість зробити висновок про те, що метод проєктів орієнтований не на інтеграцію фактичних знань, а на їх застосування і придбання нових, часом і шляхом самоосвіти з застосуванням

ІКТ-технологій.  

• 

 

Висновки

                       Методи креативної педагогіки дозволяють формувати креативну, творчу особистість, здатну досягати успішних результатів в будь-якій професійній діяльності

                       Інформаційно-цифрова компетентність передбачає впевнене, а водночас критичне застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією на роботі, в публічному просторі та приватному спілкуванні, здатність співпрацювати за допомогою засобів ІКТ для виконання комплексних завдань.

 

 

Список джерел:

                       Степанюк И. В. Формирование креативного мышления на уроках // Молодой ученый. — 2015. — №16. — С. 426-428. — URL https://moluch.ru/archive/96/21569/

(дата обращения: 22.11.2019).

                       https://infourok.ru/statya-ispolzovanie-interaktivnih-mentalnih-kart-dlya-organizaciiobrazovatelnogo-processa-po-informatike-270769.html

                       SpiderScribe.net.

                       https://sites.google.com/site/konstr548/kriticeskoe-myslenie/stadiaosmyslenia/mindmap-spiderscribe https://sites.google.com/site/informatikavpochatkovuhklasah/shodiki-do-

informatiki/klucova-ta-predmetna-ikt-kompetentnosti-navcalnogo-kursu

 

pdf
Додано
12 травня 2021
Переглядів
878
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку