Методичні матеріали "Метод кейсів у географії: шлях до інтегрованого навчання"

Про матеріал
На сучасному етапі формування Нової української школи перед вчителями географії постає питання щодо пошуку найбільш продуктивних методів з метою навчання здобувачів освіти. Одним із них є кейс-метод, цінність якого в тому, що він одночасно відображає не тільки практичну проблему, але й актуалізує певний комплекс знань, який необхідно засвоїти при вирішенні цієї проблеми, а також вдало поєднує навчальну, аналітичну і виховну діяльність.
Перегляд файлу

Метод кейсів у географії: шлях до інтегрованого навчання

 

На сучасному етапі формування Нової української школи перед вчителями географії постає питання щодо пошуку найбільш продуктивних методів з метою навчання здобувачів освіти. Одним із них є кейс-метод, цінність якого в тому, що він одночасно відображає не тільки практичну проблему, але й актуалізує певний комплекс знань, який необхідно засвоїти при вирішенні цієї проблеми, а також вдало поєднує навчальну, аналітичну і виховну діяльність.

Кейс-метод (метод кейсів) є ефективним інструментом активного навчання, який широко використовується на уроках географії. Він допомагає учням аналізувати реальні або змодельовані ситуації, розвивати критичне мислення, знаходити рішення складних проблем і набувати практичних навичок.

Переваги використання кейс-методу на уроках географії:

  1. Розвиток аналітичного мислення. Здобувачі освіти аналізують географічні явища чи проблеми, встановлюють причинно-наслідкові зв’язки.
  2. Практична спрямованість. Теми кейсів можуть бути прив’язані до реальних проблем, таких як зміна клімату, урбанізація чи розподіл ресурсів.
  3. Залучення учнів. Метод стимулює активну участь у навчальному процесі та заохочує до співпраці.
  4. Міждисциплінарність. Кейс-метод дозволяє інтегрувати знання з інших предметів, наприклад біології, економіки чи історії.

Як застосовувати кейс-метод на уроках географії?

Вибір теми кейсу. Наприклад: «Як забезпечити сталий розвиток міста?», «Що робити із засухами в сільському господарстві?», «Як країнам боротися з підвищенням рівня світового океану?».

Створення кейсу. Підготувати опис проблеми, включаючи карти, статистичні дані, фотографії, діаграми.

Учні працюють у командах, аналізуючи інформацію, обговорюючи рішення.

Групи презентують свої пропозиції, аргументуючи обрані підходи.

Разом із вчителем проводиться аналіз запропонованих рішень.

Приклади кейсів.

Глобальне потепління. Учні досліджують вплив змін клімату на різні регіони світу.

Енергетичні ресурси. Як обрати оптимальну енергетичну стратегію для певної країни?

Вирішення проблем урбанізації. Аналіз проблем великих міст та розробка плану розвитку.

Практичні рекомендації. Використовувати реальні дані (звіти ООН, карти Google, статистику). Надавати здобувачам освіти чіткі критерії для аналізу. Забезпечувати збалансований розподіл ролей у групах.

За умови його застосування враховувати, що кейс містить в собі реальну або змодельовану під реальну ситуацію, додаткову інформацію та завдання.

При цьому пропонувати учням розв'язування завдання методом добору рішень, що базуються на логічних діях та прорахованих ідеях.

Для вирішення кейс-завдань об’єднувати здобувачів освіти в групи, потім розпочинати дискусію. В дискусії народжується теоретична схема дій щодо вирішення задачі.

Враховувати також, що не існує однакової та стандартної методики побудови кейсів, оскільки кожен із таких уроків індивідуальний та має своє одне або декілька правильних рішень.

Однак при підготовці уроку з використанням кейс-методу намагаємося дотримуватись певної схеми:

  •                      в описі уроку розміщувати інформацію про проблему, безпосередні труднощі, дотичні труднощі, додаткові супровідні факти, приховані завдання та мету, яку треба досягти;
  •                      група дослідників отримує комплексну інформацію про випадок, здобуває теоретичну інформацію і тільки потім описує метод розв'язання проблеми;
  •                      вчитель оцінює рівень вміння здобуття необхідних фактів, підхід до вирішення ситуації, навички роботи в команді та поодинці, кількість продуктивних варіантів кінцевого результату та конкретно сам результат.

Намагаюся будувати уроки таким чином, щоб у процесі їхнього проведення були змінені ролі вчителя і учня. Створюю такі умови, які б дозволили розвинути у здобувачів освіти вміння критично мислити, аналізувати, спонукаю їх до того, щоб під час дискусії вони ділилися власними думками, ідеями, знаннями та досвідом. Спонукаю також учнів до того, щоб збагачуючи своєю творчою енергією освітній процес, вони прийняли на себе частку відповідальності за його результативність. При цьому здобувачі освіти повинні усвідомлювати, що вчитель знаходиться на уроці для того, щоб допомогти їм, і вони мають скористатися цим у повній мірі, проте основна відповідальність за те, чому вони навчилися на них.

Не менш важливим, на мою думку, є те, що уроки географії за умови використання кейс-методу бувають різними за способом подачі, метою, завданнями, напрямами дій та способом комунікації:

  •                      друковані кейси, відеоматеріали та мультимедіа (найчастіше застосовую);
  •                      навчальні, практичні та науково-дослідні;
  •                      кейс-випадки, кейс-вправи, кейс-приклади, комплексні кейси, допоміжні кейси;
  •                      кейс-урок групового вирішення, дискусійного вирішення, з підказками вчителя (квест-кейс) та самостійного опрацювання.

Кейс може викладатися конкретно або узагальнено. Намагаюся утримуватися від надмірно насиченої інформації й такої, що не має відношення до теми. Вміщую у кейс дозовану інформацію, яка дозволить учням швидко зрозуміти суть проблеми та надає всі необхідні дані.

Враховую, що завданням кейс-методу є не просто передача знань, а навчання учнів здатності справлятися з такими унікальними та нестандартними ситуаціями, які вимагають знань з багатьох предметів, та, як правило, виникають в реальному житті.

Даючи здобувачам освіти завдання у формі кейсів, намагаюся відкрити їм можливість поділитися своїми знаннями, досвідом і уявленнями, тобто навчитися не тільки у вчителя, але й один у одного.

Прагну сформувати в учнів такі навички: вміння здійснювати спостереження, відбір даних, ідентифікацію проблеми, розробку щодо прийняття альтернативних рішень, спілкування.

Також значимим є і те, що кейс-метод формує особистісні якості: працьовитість, креативність, здатність до конкурентоспроможності, готовність взяти на себе відповідальність за результати власного аналізу ситуації і за роботу всієї групи, впевненість у собі, комунікативну культуру; формує соціально активну і компетентну особистість, здатну до саморозвитку, самовдосконалення і самореалізації. Використання кейс-методу дозволяє не лише глибше вивчити географічні теми, але й допомагає учням розвивати важливі навички, такі як комунікація, співпраця та прийняття рішень.

Література

  1. Ковальова К., Ковальов В. Методологічні аспекти методу casestudy при викладанні економічних дисциплін // Вища школа: проблеми екон. освіти. – 2010. – № 2. – С. 68 – 75.
  2. П'янковська І.В. Педагогічні технології: історія поняття та перспективи впровадження [Електронний ресурс]: Наукові записки. Серія «Психологія і педагогіка» / П'янковська І.В. // Стаття – 2008. – С. 13. – Режим доступу: http://eprints.oa.edu.ua/631/1/pedagogichni.pdf.

1

 

docx
Додано
31 грудня 2024
Переглядів
27
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку