Тема уроку: Вітер, причини виникнення, напрямок, сила, швидкість. Роза вітрів
Мета: продовжити формувати в учнів систему знань про атмосферу Землі шляхом вивчення вітру; узагальнити й систематизувати знання про причини виникнення вітру; ознайомити з основними поняттями про напрямок і силу вітру; розкрити значення вітру в природі й господарській діяльності людини; сприяти розвитку логічного мислення, навичок спостереження й аналізу; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: календар погоди, підручник, атласи, контурні карти, зошити для практичних робіт.
Хід уроку
“Смайлики”
Намалюйте на смайлику свої емоції, відтворивши риси людини, усмішку, сльози тощо.
II. Перевірка домашнього завдання
Гра « Вірю- не вірю»
1. Чи вірите ви в те, що за допомогою барометра можна не лише виміряти атмосферний тиск?
2. Чи вірите ви в те, що на вершині гори тиск менший, ніж біля її підніжжя?
3. Чи вірите ви в те, що нагріте повітря легше за холодне?
4. Чи вірите ви в те, що повітря переміщається з областей високого тиску в області низького?
5. Чи вірите ви в те, що зміна температури у тілі супроводжується постійним переміщенням повітря?"
III. Актуалізація опорних знань учнів
Розшифруйте ребус, в якому зашифровано тему нашого уроку
Повітря ніколи не стоїть на місці. Воно завжди перебуває в русі. Переміщення повітря називають вітром. Як утворюється вітер? Чому в один день він сильний, а в інший слабший? Це ми з’ясуємо на сьогоднішньому уроці.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Загальні відомості про вітер
Ви вже знаєте, що основною причиною виникнення в тропосфері різних областей тиску є різниця температур на поверхні Землі, яка залежить від кута падіння сонячних променів. Тож біля екватора — пояс постійного низького тиску, а в районах полюсів — високого.
Вітер
Вітром - називають сукупність горизонтальних рухів повітря відносно земної поверхні.
У метеорологічних спостереженнях враховується лише горизонтальна складова вітру. Швидкість вітру визначається у метрах на секунду (м/с) або в кілометрах на годину (км/год).
Для призначення напрямку вітру розрізняють вісім основних румбів горизонту (північ, північний схід, схід, південний схід, південь, південний захід, захід, північний захід) і вісім проміжних румбів.
Напрямок вітру визначають за допомогою флюгера, який обертається навколо своєї осі. Швидкість вітру вимірюється за допомогою анемометра.
2. Види вітрів
3. Роза вітрів
Роза вітрів (лат. rosa ventorum — «троянда вітрів») — картографічне позначення основних географічних азимутів сторін горизонту у вигляді зірки з кількістю променів, кратною чотирьом. При кількості променів, рівній 32, називається також розою румбів.
Як правило, розу вітрів будують, відкладаючи відрізки, довжини яких пропорційні повторюваності вітрів (у % від загального числа спостережень), на восьми прямих лініях, що розходяться з центру спостереження під кутом 45° одна до одної. Поєднуючи кінці зазначених відрізків прямими, отримують багатокутник — розу повторюваності вітрів.
Роза вітрів, побудована за реальними даними спостережень, дозволяє по довжині променів побудованого багатокутника виявити напрямок панівного, або переважаючого вітру, з боку якого найчастіше приходить повітряний потік в дану місцевість. Тому справжня роза вітрів, побудована на підставі ряду спостережень, може мати істотні відмінності довжин різних променів.
Практикуймо. Побудуйте розу вітрів за результатами метеорологічних спостережень
Напрямок вітру |
Пн. |
Пн.- сх |
Сх. |
Пд. - сх |
Пд. |
Пд. - Зх |
Зх. |
Пн. - Зх |
Кількість днів |
3 |
1 |
5 |
4 |
2 |
4 |
5 |
0 |
V. Закріплення знань і способів дій
Прийом «Сенкан»
Складіть невеличкий віршик до теми уроку « Вітер» за схемою:
Іменник
Два прикметники
Три дієслова
Фраза
Слово – синонім теми
VІ. Підсумок уроку
Рефлексія. Прийом «Барометр»
Оцініть урок за допомогою різних станів погоди.
«Шторм» - дуже низька оцінка, негативне ставлення
«Дощ» - невисока оцінка, байдуже ставлення
«Вітер» - задовільна оцінка, спокійне ставлення
«Мінливо» - хороша оцінка, позитивне ставлення
« Ясно» - дуже висока оцінка, захоплення
VIІ. Домашнє завдання