МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ЕЛЕКТРОННИХ ОСВІТНІХ РЕСУРСІВ ДЛЯ СТАРШОЇ ШКОЛИ.

Про матеріал
Розглянуто технології організація освітнього середовища з використанням електронних освітніх ресурсів для підготовки здобувачів освіти старшої школи на роках фізики. Розглянуті особливості використання деяких цифрових інструментів та мобільних технологій при вивченні складних тем шкільного курсу фізики, умови ефективного використання електронних освітніх ресурсів як засіб підвищення ефективності вивчення курсу загальної фізики Крім того, наведені особливості використання цифрових інструментів та мобільних технологій при вивченні складних тем шкільного курсу фізики.
Перегляд файлу

МЕТОДИЧНІ ОСНОВИ ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ЕЛЕКТРОННИХ ОСВІТНІХ РЕСУРСІВ  ДЛЯ СТАРШОЇ ШКОЛИ.

 

1 Технології організація освітнього середовища з використанням.

електронних освітніх ресурсів для підготовки здобувачів освіти старшої
школи на роках фізики.          

2 Умови ефективного використання електронних освітніх ресурсів
як засіб підвищення ефективності вивчення курсу загальної фізики   

3 Особливості використання цифрових інструментів та  мобільних.

 технологій при вивченні складних тем шкільного курсу фізики.   

Висновки

1. Технології організація освітнього середовища з використанням електронних освітніх ресурсів для підготовки здобувачів освіти старшої школи на уроках фізики.

Систематизовані та проаналізовані в першому розділі теоретичні основи створення та функціонування електронних освітніх ресурсів є достатньою концептуальною основою для організації дослідно-експериментальної роботи в цьому напрямку. В останні роки широке поширення технологічних інновацій мало значний вплив на освітню практику. Також спостерігається тенденція до впровадження різноманітних форм онлайн та змішаного навчання в закладах. Зростає кількість курсів, розроблених для завершення повністю в режимі онлайн, або мають як онлайн, так і очний компонент. Дослідження показують, що ці конструкції пропонують нові можливості для навчання порівняно з традиційним середовищем. Також потрібно теоретично обґрунтувати модель та розробити адаптивну технологію організації освітнього середовища з використанням ЕОР для підготовки здобувачів освіти старшої школи на уроках фізики та підготувати методичні рекомендації щодо її впровадження у освітній процес.

Моделювання освітнього середовища закладу з використанням електронних освітніх ресурсів для підготовки здобувачів освіти старшої школи потребує детального планування та розробки алгоритму дій з урахуванням тенденцій розвитку сучасних засобів навчання. Задля  управлінню процесом і досягнення цілей в першу чергу потрібно визначити суб’єкти наукового методичного супроводу організації освітнього середовища з використанням електронних освітніх ресурсів для підготовки здобувачів освіти, зокрема старшої школи на уроках фізики.

Повне бачення алгоритму управління процесом надання освітніх послуг дає нам Методологія PDCA, яка орієнтує до покращення планування цілій і процесів моделювання освітнього середовища закладу з використанням ЕОР (малюнок 1).

 

Рис.1 Моделювання освітнього середовища закладу з використанням ЕОР (Методологія PDCA)

Перевага Методології PDCA є алгоритмізація найпростіших дій керівника по управлінню процесом і досягнення його цілей. Модель інформаційно-освітнього середовища передбачає елементи уніфікації та інтеграції різних компонент в єдину інформаційну систему. Цикл управління починається з планування .

Планування освітнього процесу починається з визначення цілей і процесів, необхідних для досягнення мети, планування самих ЕОР , планування виділення і розподілу необхідних ресурсів для впровадження .

Другий етап це виконання/ розробка ресурсу. Важливим елементом на цьому етапі є перевірка: збір інформації та контроль результату на основі ключових показників ефективності, що вийшло в ході виконання процесу, виявлення та аналіз відхилень, встановлення причин відхилень. Після виявлення недоліків впливу (управління, коректування), потрібно прийняти заходи щодо усунення причин відхилень від запланованого результату, зробити зміни в плануванні та розподілі ресурсу, або змінити сам ресурс. Тобто, актуалізується необхідність оцінювання наявних можливостей, абсолютного забезпечення постійної адміністративної й інформаційної підтримки освітнього процесу.

З нашого досвіду, у практичній діяльності цикл PDCA може застосовуватися багаторазово з різною періодичністю. При виконанні основної діяльності цикл PDCA застосовується з періодичністю циклів звітності та планування. При виконання коригуючих дій тривалість PDCA може бути менше або більше тривалості циклів звітності та планування та встановлюється в залежності від характеру, обсягу, тривалості і змісту заходів щодо усунення причин відхилення [4].

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Малюнок 2 Цикл Демінгу (PDCA) [4]

 

Для більшого розуміння створення та функціонування ЕОР в закладі освіти актуалізується розгляд науковометодичного супроводу технології організації освітнього середовища з використанням ЕОР. Для усвідомлення теоретично-критичних інструментів, навиків та дій, які дозволять задовольняти поточні соціально-технічні потреби на користь моделі управління освітніми закладами з використанням ЕОР а саме підготовки здобувачів освіти старшої школи на уроках фізики будемо використовувати базові поняття:

- поняття взаємодії як одної із загальних форм взаємозв’язку між предметами, явищами та суб’єктами, суть якої полягає в зворотному діянні одного предмета, явища чи суб’єкта на іншого;

- поняття соціальної взаємодії як способу здійснення соціальних зв’язків і відносин у системі, що припускає наявність не менше двох суб’єктів, самого процесу взаємодії, а також умови й фактори його реалізації [5].

Визначаючи суб’єкти наукового методичного супроводу в межах роботи необхідно враховувати наявність декількох рівнів учасників спостереження ефекту впровадження ЕОР , що відображено формі піраміди (адаптовано «Теорія мотивації людини» [6] Абрагама Маслоу (1943р) )на рис. 3.

Малюнок 3 Рівні учасників спостереження ефекту впровадження ЕОР

Умовами  ефективного організації освітнього середовища з використанням електронних освітніх ресурсів для підготовки здобувачів освіти старшої школи на уроках фізики є взаємодії зазначених суб’єктів.

Розглянемо більш детально.

Учасниками рівню закладу середньої освіти виступають директор, заступник директора, методист, педагогічні працівники, соціально-психологічна служба тощо. На цьому рівню впроваджується загальна організація системи онлайн-навчання всього закладу. ТОП-3 систем які поширені в усьому світі - безкоштовні веб-сервіси- Moodle, Google Classroom, «Microsoft Teams». Цей рівень поділяється на два підходу: загальному та індивідуальному. Стажування та методична підтримка викладачів здійснюється постійно й централізовано, в обсягах, достатніх для якісного забезпечення освітнього процесу. Цей процес має бути організований на всіх етапах, починаючи від вибору освітньої платформи та інтегрованими до неї інструментами.

На загальному підході – формується загальношкільна електронна система/ платформа налагодження спільної діяльності закладу освіти — учасників освітнього процесу. Цей етап потребує організації аналітико-діагностичного супроводу (встановлення програмного забезпечення, проведення консультації щодо можливостей програмного забезпечення та технічних характеристик, розробка інструкцій та методичних рекомендацій з користування ресурсом /особистим кабінетом педагога). Адміністрація/керівництво освітньої установи (директор, заступники директора) вивчають усі можливості мережних сервісів, що визначають необхідну якість віртуального середовища закладу освіти, розробляють та впроваджують  нормативно-правові документи та рекомендації щодо організації комплексної діагностики та організації освітнього середовища. Нормативні документи закладу освіти мають регулювати :організацію освітнього процесу; види робіт викладачів; вимоги до онлайн-матеріалів; підходи до якості освіти та критерії її оцінювання; діяльність ІТ-підрозділів / служб.

На індивідуальному підході кожен учасник чітко визначає мету впровадження сучасного віртуального середовища, самоорганізується і вивчає технічні характеристики ресурсу, можливостей програмного забезпечення, проходить тренінги з користування ресурсом/особистим кабінетом педагога щодо налагодження спільної діяльності в загальному віртуальному середовищі. Крім того, виявляє і виокремлює підсистему – систему розроблення і використання електронних освітніх ресурсів саме із предметного компоненту.

Наприклад методист проводить координацію діяльності вчителів, надає методичну допомогу заступникам директорів, надає методичну допомогу вчителям щодо дидактико-методичного забезпечення використання ЕОР за предметом тощо.

Працівник соціально-психологічної служби - проводить Моніторинг комфортності освітнього середовища, надає психолого-педагогічну підтримку учасникам освітнього середовища, вивчає вплив ресурсу на розвиток емоційного та соціального інтелекту учнів, робить експертизу психолого-педагогічних умов упровадження технології використання ресурсу, розробки умов і технології його використання та інше.

Рівень вчитель, який як зазначалось в першому розділі виступає провідником технології електронного навчання в традиційне освітнє середовище, обирає конкретні навчальні стратегії та матеріали на основі своїх переконань і саме вчителі є розробниками ЕОР. Хочеться звернуту увагу на потенціал, який можуть мати вчителі та їхні заклади як агенти трансформації та змін соціального середовища. Якісно організована діяльність як вчителів, так і здобувачів освіти зумовлює постійний пошук інноваційних підходів щодо цифровізації освітнього середовища. Вчитель крім того, що усвідомлює власну та учнівську мотивацію до участі в системі віртуального середовища та  визначає потреби і можливості професійного самовдосконалення, дидактико-методичні характеристики ресурсу, саме він займається формуванням джерельної бази предметного компоненту, інтерпретації даних діагностики, узагальнення проміжних і підсумкових результатів від використання ЕОР. Якщо узагальнити, то можна сказати, що методична складова рівня вчителя полягає в розробленні певної сучасної методичної системи застосування ЕОР, яка є індивідуальною для кожного викладача, але обов‘язково має базуватися на загальних принципах використання інформаційних технологій у освтньому середовищі. Кожен викладач вибирає індивідуально цифрові додатки, які йому цікаві і зможуть доступно сформувати фізичну (предметну) компетентність через використання ЕОР. На сьогодні існує багато цифрових додатків, перелік яких наведемо: Google Клас, Google Meet, Google Календар, Google Диск, Google Документи, Google Таблиці, Google Форми, Google Презентації, Google Keep, Google Сайти, Google Jamboard, Доповнення до об'єктів Google Диску, Google Chrome, ОС Chrome, Google Довідка, Google Центр безпеки, можливості Google Workspace for Education, матеріали навчальної платформи Skillshop тощо.

Варто зазначити, що у зв’язку з цим актуалізується проходження курсів та стажування вчителів з використання цифрових освітніх ресурсів для поширення та обміну освітніми матеріалами. У результаті дослідження за заявленою темою магістратською роботою, пропонуємо в рамках інформальної освіти вчителям фізики старших класів звернути увагу на відкриті освітні ресурси (Open Educational Resources, OER). Крім того, у листопаді 2019 року 40-та Генеральна конференція ЮНЕСКО прийняла «Рекомендацію ЮНЕСКО щодо OER», яка є єдиною міжнародною рамкою для встановлення стандартів у цій сфері у всьому світі. Відкриті освітні ресурси – це освітні та дослідницькі матеріали на будь-якому носії — цифровому чи іншому — які перебувають у суспільному надбанні або були видані за відкритою ліцензією, що дозволяє безкоштовний доступ, використання, адаптацію та поширення іншими особами без обмежень або з деякими незначними обмеженнями [7].

Відповідними рекомендаціями Міністерства освіти і науки України визначено добірку безкоштовних освітніх платформ щодо організації навчальної взаємодії всіх суб’єктів освітнього процесу. Серед них:  Prometheus: https://prometheus.ua/; EdEra: https://www.ed-era.com/; edX: https://www.edx/; Coursera: https://www.coursera.org/; Matific: https://www.matific.com/; KhanAcademy: https://www.khanacademy.org/; доступна освіта: https://dostupnaosvita.com.ua/; iLearn: https://ilearn.ua/; BeSmart: https://besmart.study/; ЗНО-онлайн: https://zno.osvita.ua/; Відкритий Університет Майдану: https://vum.org.ua/; Codecademy: https://www.codecademy.com/; Duolingo: https://uk.duolingo.com/; Lingva.Skills: https://lingva.ua/; Hogwarts is here: http://www.hogwartsishere.com/; На урок: https://naurok.ua/; Education: https://www.youtube.com/education.

Ефективним освітнім ресурсом, який доцільно використовувати під час вивчення фізики, є дистанційна освітня платформа: https://educationpakhomova. blogspot.com/2020/03/10.html?m=1.Крім того, можна порекомендувати також ознайомитися з такими ресурсами: кейс-уроки з різних предметів: http://www.edufuture.biz/ua/; Mozabook – ресурс, де є електронні книги та експлейнери українською мовою: https://ua.mozaweb.com; добірка різних проєктів: https://diy.org/.

В своїй роботі з учнями в дистанційному та змішаному форматах також корисно використовувати такі інструменти: https://www.classdojo.com/uk-ua/ (робота у віртуальному класі з елементами гейміфікації); https://www.edmodo.com/ (освітній сайт на кшталт соціальної мережі «Фейсбук», для спілкуватися вчителів та учнів); дистанційні уроки з фізики через сайт TestPad:  9 клас: https://onlinetestpad.com/training/register/ojuurexnmb4yc; ü 10 клас: https://onlinetestpad.com/training/register/okj4ctxwxitcq; ü 11 клас: https://onlinetestpad.com/training/register/ojmuxo6byhkrs; електронна освітня платформа «Мій Клас»: завдання, теорія та тести за програмами шкільних предметів(кожне завдання має кроки розв’язання, так учень може самостійно вивчати предмет і вчитися на своїх помилках); YouTube канал «ТОП школа», де викладаються авторські відеоуроки з математики, інформатики, фізики та астрономії з 2 по 11 класи; BigBlueButton – програмне забезпечення з відкритими вихідними кодами для вебконференцій; Google Class – безкоштовний вебсервіс, створений Google для навчальних закладів з метою спрощення створення, поширення і класифікації завдань безпаперовим шляхом; • платформи для створення тестів: Classtime, Kahoot, Quzizz, IDroo, Miro; • GetAClass: містить роліки з фізики з перевірними завданнями й конспектами, велику кількість контрольних завдань, експериментів, що ілюструють фізичні явища.

Рівень учень- безперечно це сам учень, який є ключовим в системі освіти, і вся робота всіх рівнів направлена на досягнення здобувачами освіти окреслених державними стандартами освіти показників (критерійно-орієнтованих) як найширшого спектру предметів (освітніх галузей), серед яких, фзика є стратегічно значуща. І в цьому контексті мотивація учнів до застосування всіх можливих зусиль для оволодіння освітніми програмами задля отримання необхідного для повноцінного життя в сучасному світі рівня сформованості ключових компетентностей є критично важливим. Крім того, освітні ресурси повинні відповідати фізіологічним потребам та існуючим цінностям учнів і результати використання нової технології мають бути помітними не тільки при встановлення відповідності результатів навчання здобувачів освіти вимогам, визначеним у Державному стандарті або типових освітніх програмах, а й зацікавленості в засвоєнні знань самих учнів. Перевагою електронного навчання можна зазначити й те, що завдяки використанню ЕОР можна отримати освіту в будь-якому місці та у будь-який час, що в умовах воєнного стану, нестабільному електропостачанню та Інтернет-зв’язком є актуальним. Синхронне навчання потребує більш гнучкості, а асинхронне навчання є більш зручніше і дає змогу поєднувати аудиторні заняття з дистанційними , і учні мають змогу самостійно планувати час для проходження освітніх програм. З нашого досвіду, для вивчення фізики доцільно використовувати змішане навчання. Учням старшої школи важливе очне спілкуванням зі своїми однолітками та з їхніми наставниками. Змішане навчання є частиною конвергенції двох типів архетипічних середовищ. З одного боку, є традиційне навчання (очне), яке залишилося на часі, з іншого боку, існує освітнє середовище, яке почало експоненціально зростати та розширюватися завдяки тому, що нові тенденції розширили можливості розподілу, спілкування та взаємодії. Це сприяє максимальному використанню ЕОР безпосереднього й онлайнового навчання. При змішаному навчанні потрібно так спланувати використання реального і цифрового середовищ, щоб вони найефективніше забезпечували потреби освіти. Це дозволить створювати освітні простори та керувати навчанням в Інтернеті, де вчителі та учні можуть взаємодіяти під час їх тренувального процесу. Простір для викладання та навчання – це місце, де сукупність процесів освіти спрямовані на засвоєння однієї або кількох компетенцій

Більш того, прогностично можна визначити основні ключові інструменти освіти в новому тисячолітті, пропонуючи можливість вирішувати важливі елементи, що стосуються освітнього середовища

Малюнок 4 Напрями здобуття освіти з використанням ЕОР

 

На рисунку 4 сформульована пропозиція, основою якої стали дослідження Т. Сорочан, яка складається з чотирьох напрямів, на яких обертається механізм цієї поперечної, цілісної структури навчання з використанням ЕОР. Ці теоретичні підходи можуть стати ключовими інструментами освіти в новому тисячолітті та визначальними основами науковометодичного супроводу як процесу взаємодії: демократичність — можливість урахування різних підходів, поглядів, колегіальність в ухваленні певного рішення; ситуація вибору — створення декількох варіантів програм, моделей діяльності, технологій, які забезпечують передумови для свідомого вибору; самореалізація — розкриття особистісного потенціалу кожного учасника педагогічного процесу; співтворчість — спільна діяльність суб’єктів, які прагнуть досягти нових кількісних і якісних результатів [8].

Все це ще раз підкреслює актуальність дослідження щодо створення сучасного інноваційного інформаційно-цифрового освітнього середовища. Тобто трансформація освітнього процесу та зміна педагогічних підходів направлена на більш особистісну орієнтовану освіту та можливості персоналізувати учня, а вчитель впроваджує певні елементи контролю вивчення матеріалу в освітньому процесі стає фасилітатором самостійного навчання.

 

2 Умови ефективного використання електронних освітніх ресурсів як засіб підвищення ефективності вивчення курсу загальної фізики

 

Щоб реалізувати ефективне використання ЕОР як засобу підвищення ефективності вивчення предмету фізики особливої уваги потребує інтегрування освітньої програми, академічних результатів учнів, відповідних календарних планів та інших документів з ЕОР інформаційного середовища закладу. Доступ до ЕОР має визначатися викладачем з урахуванням індивідуального темпа кожного учня та на основі варіативності та гнучкості вивчення матеріалу предмету. Головною умовою ефективного використання ЕОР на уроках фізики є підбір оптимальній комбінації асинхронного й синхронного дистанційного навчання. Для реалізації цього, вибираючи платформу для створення ЕОР, вчитель повинен дотримуватися певних вимог: систематизація матеріалу відповідно до освітньої програми з фізики; високий рівень виконання і художнього оздоблення; повнота інформації; якість методичного інструментарію та технічного виконання (гіпермедіа і мультимедіа технології, наочність, логічність, інтерактивність, послідовність викладу тощо) [10 -11].

 

Малюнок 5 Ключові елементи системи середньої освіти

 

Для системи середньої освіти ОЕР є не лише життєво важливим засобом, який забезпечує процес навчання, але й здатністю створювати нові можливості для набуття учнем самостійної та пізнавальної діяльності. У зв'язку з цим змінюється і роль викладача, вчитель стає агентом змін у навчальному процесі. Однією з основних функцій викладача є підтримка та розвиток здатності учнів приймати рішення, розуміти суть досліджуваного явища та здатність міркувати. У цьому сенсі ІКТ постають як каталізатор, який допомагає мотивувати учнів заохочувати прагнення до нових знань. Ключові елементи системи сучасної середньої, зв’язок між високим рівнем наданої інфраструктури ІКТ та використанням ІКТ учнями та вчителями, показано на рисунку 5.

Щодо цифрової компетентності вчителів та учнів і загального використання ІКТ в освіті, Генеральний директорат Європейської комісії з комунікаційних мереж, контенту та технологій санкціонував Опитування шкіл: ІКТ в освіті (Опитування EC), щоб забезпечити широкий аналіз учнів та вчителів доступ, використання, компетентність і ставлення до ІКТ, а також вплив шкільної інфраструктури ІКТ на учнів. Згідно цього опитування, було визначено, що  використання ноутбуків, інтерактивних дошок та планшетних комп’ютерів у навчальному процесі постійно зростає. Крім того, що стосується підключення, то планшет та мобільний телефон вважається зручнішим у використанні разом із бездротовою мережею та бездротовим проектором даних, оскільки всі учні можуть легко використовувати пристрій під час уроку. Наразі чим впевненіші вчителі у своєму оперативному використанні ІКТ і соціальних медіа, тим більше вони схильні впроваджувати різні заходи ІКТ у класі. Варто зазначити , що існує чітка кореляція між досвідом використання учнями технологій та їхніми цифровими навичками та впевненістю у використанні ІКТ.

Для створення єдиного віртуального освітнього середовище (EVA) необхідні однакові технічні умови для здобуття освіти, спілкування та взаємодії між учнями під час освітнього процесу, уніфікації методів взаємодії між суб’єктами навчання та їх ідентифікації. Система управління контентом (CMS) дає змогу мати ідентичні умови для вчителів, всіх необхідних засобів для створення освітнім матеріалів, їх збереження та вдосконалення.

Управління процесом змішаного навчання на рівні освітньої програми закладу освіти, зокрема фізики, неможливе без єдиної системи управління навчанням (LMS). Усі ці компоненти є частиною єдиної освітньої платформи. Важливо розрізняти освітні платформи та допоміжні сервіси.

Впровадження платформи на основі рішень Open Source (безкоштовно). Це найбільш природний вибір для більшості освітніх проектів, який базується на співпраці багатьох розробників і дозволяє поєднати досвід великої кількості викладачів-волонтерів і програмістів у розробці та вдосконаленні платформи. Такий підхід схожий на умовний конструктор, коли є можливість скласти власне модульне рішення на основі своїх і чужих розробок.

Недоліками є ризики використання великої кількості програмних рішень від різних розробників, їх сумісність між собою та з реальними потребами освітньої установи.

Незважаючи на відкритість і свободу коду платформи, його встановлення, конфігурація, налаштування та підтримка вимагають відповідних ресурсів. Постійний і надійний доступ до Інтернету є основною і необхідною умовою для того, щоб і вчителі, і учні могли використовувати онлайн-технології. Важливо забезпечити стабільний доступ до Wi-Fi як для робочих станцій викладача, так і для учнів. Платне програмне забезпечення також можна використовувати для створення якісного освітнього онлайн-контенту (презентацій, відео тощо), проведення вебінарів.

Сучасний учитель фізики старших класів починає роботу з освітніми ресурсами інформаційно-освітнього середовища з вивчення відповідних тематичних блоків предмету. Далі, для забезпечення індивідуального підходу, можна розробити для кожного учня /групи учнів окремі індивідуальні завдання щодо підготовки до роботи з ЕОР згідно технічних навичок та когнітивного розвитку. При опрацюванні теоретичного матеріалу дистанційно здобувачі можуть відводити на це стільки часу, скільки потрібно кожному індивідуально на виконання завдань, і початок їхньої роботи з підсистемою контролю знань [9].

При вивченні складних тем шкільного курсу фізики важливо вибрати конкретну модель навчання, і це заложитиме від багатьох факторів: навички учителя та здобувачів освіти, наявних ресурсів, необхідно обов’язково звернути увагу на особливості дисципліни та інших контекстних умов.

Безперечно є те, що фізика є фундаментальною наукою, і принциповим стає надати ключових компетентностей учням, які мають дати розуміння суті фізичних процесів, а не прості формальні знання. Це зумовлює використовувати ЕОР через реалізацію різних варіантів /моделей навчання, доцільність яких залежить насамперед від сценаріїв уроку та специфіки матеріалу.

Розглянемо декілька загальноприйнятих варіантів реалізації навчання, які доцільно використовувати на уроках фізики. За класифікацію за Майклом Хорном та Гізер Стейкер [12] в закладах освіти України використовують такі основні моделі,: ротаційна модель (перевернутий клас, ротація за станціями, індивідуальна ротаційна модель, ротація лабораторій), модель “самостійного змішування”/ модель змішаного навчання A-la carte, поглиблена віртуальна модель, гнучка модель змішаного навчання. Зважаючи на очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності та змісту навчального матеріалу модель може вар'юватися .

Перевернутий клас може бути реалізований як у традиційному, так і в дистанційному навчанні, а тим більше у змішаному і є підґрунтям ефективного використання електронних освітніх ресурсів як засобу підвищення ефективності вивчення курсу загальної фізики. Надзвичайно важливо правильно розподілити діяльність учнів до уроку, під час уроку та після нього. Зокрема, добувачі освіти повинні опрацювати матеріал перед тим, як прийти на урок, і це може бути складно. Крім того, можна зробити це онлайн. І саме використання ЕОР може справитися с цим викликом. Це може бути відеозапис конференції, підготовлений текстовий матеріал, подкаст або колекція веб-ресурсів для знайомства тощо. Крім того, можна проводити проекти, презентації та інші заходи, які дозволяють студентам поглибити тему, що вивчається. Щоб учні вже мали певну теоретичну базу, доцільно на початку уроку провести вікторину чи опитування за матеріалом уроку.

Ротація за станціями. Може бути реалізований як у традиційному, так і в дистанційному навчанні, а тим більше у змішаному. Якщо класи заповнені, найпопулярнішою моделлю є ротація за станціями: коли відбувається зміна видів діяльності, деякі з яких проходять онлайн. Змішана модель навчання, яка передбачає чергування онлайн і офлайн форматів під час очних традиційних уроків. Але можна й дистанційно використовувати цю модель. Часто плануються «станції» індивідуальної роботи, роботи в малих групах, епізоди фронтальної роботи. Використання ЕОР реалізується здебільше онлайн – це індивідуальна робота, хоча і інші етапи уроку можуть підлягати цифровій трансформації. Однією з головних переваг чергування по станціях є можливість урізноманітнити хід уроку, забезпечити можливість індивідуалізації навчання (оскільки вчитель може приділяти більше уваги окремим учням, які потребують допомоги). Учасники освітнього процесу набувають навичок роботи з цифровими середовищами, що сприяє підвищенню їх цифрової компетентності та підготовці до можливої самостійної освіти.

Індивідуальна ротаційна модель. Кожен студент має індивідуальний графік вивчення предмету, але одна з вимог – онлайн етап з використанням ЕОР. Особливістю моделі є те, що учням не потрібно проходити всі етапи роботи з матеріалом, як це стосується моделі зі «станціями». Наприклад можна зважаючи на когнітивні здібності учня/групи учнів скласти спеціальний графік, який спрямує їх на роботу з матеріалом: онлайн робота, самостійна робота, робота на очних семінарах.

Ротація лабораторій - модель, яка може бути особливо корисною для викладання фізики з лабораторними роботами, полягає в відвідуванні індивідуальних занять (наприклад, лабораторних), тоді як решта курсу виконується онлайн. Це так звана лабораторна ротація. Це надає можливість проходити різні класи курсу в різних режимах і форматах. Хоча всі заняття є очними, деякі з них можуть проходити як у спеціалізованій лабораторії, так і в комп’ютерному кабінеті.

Очні заняття можна зосередити на початку курсу. Тож цей час доречно присвятити використанню ЕОР як засобу підвищення ефективності вивчення предмету фізики, правил взаємодії та спілкування. Після кількох очних уроків здобувачі освіти переходять в онлайн режим. Можна уявити регулярні консультації, а також альтернативні можливості навчання для учнів, які не мають стабільного доступу до Інтернету чи цифрового середовища. І тут потрібно застосувати асинхронне навчання. Так як освітня програма фізики включає практичну та лабораторну складові, варто розглянути можливість проходження їх у звичайному форматі, а теоретичну частину можна повністю перенести в онлайн. Якщо є можливість запланувати очні уроки в кінці курсу, їх слід використовувати для підсумкової перевірки, цілісність якої важко гарантувати онлайн, але при якісному підготовленому оціночному матеріалу- гугл форми, тестувальні програми тощо, і цей виклик можна подолати.

Модель “самостійного змішування”/ Модель змішаного навчання A-la carte – повне онлайн-навчання, яке може бути синхронним та асинхронним. Тут також доречно згадати модель змішаного навчання A-la carte, яка передбачає проходження певного курсу повністю онлайн. Таким чином можна пройти всі або окремі курси освітньої програми. А самостійне змішування, або як його ще називають «модель a-la carte», «вибір» індивідуальних онлайн-курсів на додаток до програми очного навчання. Можна розглядати тимчасове вимушене переведення занять на дистанційну форму навчання – як альтернативу самостійному змішенню, оскільки решта курсів освітньої програми освоєні та освоюватимуться очно. Самостійне змішування надає освітньому процесу гнучкості, учні можуть проходити курси підвищеної складності, або навпаки – надолужувати попередній матеріал за узгодженим графіком. Водночас такий формат вимагає від учнів більшої самодисципліни та мотивації. За цією моделлю здобувачі проходять один або кілька онлайн-курсів на додаток до традиційних. Учні можуть вивчати ці курси як у закладах освіти, так і поза їх стінами. ЕОР виступає як основний дидактичний ресурс.

Поглиблена віртуальна модель -віртуальне середовище – модель, у якій учні розподіляють свій час між очними заняттями та дистанційним навчанням під час навчання. Ця модель відрізняється від «перевернутого класу» тим, що учні відвідують навчальний заклад не щодня. Вона відрізняється від моделі самостійного змішування тим, що це не просто метод навчання курсу, а робоча модель всієї освітньої установи.

І остання модель Гнучка модель змішаного навчання – формування комбінованої групи здобувачів освіти, очно та дистанційно, первинним каналом якої є отримання навчальних матеріалів та ресурсів з онлайн-системи. Для цього необхідне технічне оснащення навчальних кабінетів, а також достатність навчальної діяльності. У цій модальності зручно використовувати досвід так званої гнучкої моделі, або Flex моделі змішаного навчання, за якої учні отримують навчальні матеріали онлайн, а перебування в аудиторії використовується, за необхідності, для консультацій. Учні перебуваючи на заняттях оф лайн працюють у цифровому середовищі, опановують відеолекції, інші ресурси, виконують інтерактивні вправи, практичні завдання. Педагог, присутній в аудиторії, надає консультації та допомагає у проблемних ситуаціях. Водночас, здобувач освіти чи педагог можуть перебувати і вдома, а консультативна комунікація може здійснюватися за допомогою цифрових технологій.

Підсумуємо: Ефективне використання електронних освітніх ресурсів як засобу підвищення ефективності вивчення курсу загальної фізики можливе за умови ґрунтовної методичної підготовки предмету, вибору оптимальної моделі освітнього процесу, проєктування сценарію навчання (послідовності дій, досвід, цифрові навички тощо) з використанням  інноваційних методик, якісному підбору ЕОР та цифрового контенту для самостійної роботи учня, оцінювання досягнень, і ,безпосередньо, мотивації викладачів та самих учнів до інновацій. Використання ЕОР надає більше можливостей для вивчення предмету фізики завдяки створення індивідуальної освітньої траєкторії кожного учня.

 

3. Особливості використання цифрових інструментів та мобільних технологій при вивченні складних тем шкільного курсу фізики

 

У традиційній освіті мотивація учнів старших класів до вищих академічних досягнень може перешкоджати певним причинам, таким як втома в класі або відсутність інтересу або навіть відволікання на мобільні портативні пристрої. Однак принагідно визнати, що існує вирішальний вплив ІКТ на учнів і залежність від гаджитів можна використовувати на користь результатів навчання . У цьому контексті зазначимо, що правильно реалізована техніка гейміфікації в освітньому середовищі має можливість перетворити поширення знань у захоплюючий процес навчання. Крім того, збір даних про учнів, а також процеси  моніторингу опанування предметним матеріалом можна автоматизувати (комп’ютерне програмне забезпечення буде забезпечувати детальний облік кожного учасника гейміфікації. При вивченні складних тем шкільного курсу фізики залучення учнів до електронного навчання на основі ІКТ, використовуючи ті самі підхід, як у відеоіграх: зосередження на меті, долання перешкод і моніторинг прогресу, може позитивно вплинути на мотивацію та, що є вирішальним фактором, для відстеження кожного досягнення. Широкий спектр сфер освіти вже намагався застосувати  використання ЕОР для процесу навчання, але мало уваги приділено використанню сучасних цифрових інструментів та мобільних технологій при вивченні складних тем шкільного курсу фізики. Оскільки покоління, яке сьогодні навчається в старших класах, народилося під впливом ІКТ на вищих рівнях технологій, грати у відеоігри, використовувати мобільні кишенькові пристрої та Інтернет вже стати невід'ємною частиною сучасного життя. У цьому контексті можна затвердити, що для цього покоління важливо не просто залишатися активним в Інтернеті, бути підключеним до послуг соціальних мереж чи використовувати ІКТ загалом, а й більше того, вони краще будуть сприймати складну інформацію та засвоювати навчальний матеріал через цифрові ігри та використання інтерактивних вправ.

В освітній програмі фізики 10-11 класів запропоновано проведення експериментів, які без традиційних опитів в лабораторіях складно пояснити теоретично. Основна мета експерименту- здійснити аналіз та математичну оцінку зміни фізичних властивостей певного об'єкта чи процесу. Цей виклик МОН України намагалися подолати впровадженням інтерактивних дошок у загальну. Однак зазначимо, що хоча що інтерактивні дошки мають потенціал для трансформації освітньої інфраструктури, це стане можливим лише тоді, коли цей технологічний пристрій стане частиною звичайного повсякденного життя класу. Сьогодні учні та вчителі мають величезний доступ до комп’ютерів у середніх школах, порівняно з останнім десятиліттям, сьогодні школи містять вдвічі більше комп’ютерів на сто учнів . Деякі класи обладнані iPad і ноутбуками, не кажучи вже про те, що майже кожна школа оснащена широкосмуговим зв’язком. І тут ключове йде «майже». Та й військовий стан перешкоджає вільному доступу учнів до класів в деяких громадах. І тут можна запропонувати своїм учням під час виконання лабораторних робіт для дослідження скористатися власним гаджетом. Тобто, соціальні медіа можуть сприяти високотехнологічним, методологічним та організаційним інноваціям в освітньому процесі для вирішення нових викликів двадцять першого століття. Завдяки використанню датчиків гаджету чи девайсу (камера, мікрофон тощо) можна  проводити експерименти, здійснюючи аналіз та математичну оцінку зміни фізичних властивостей певного об'єкта чи процесу. Для цього потрібно встановити мобільний додаток для відтворення експериментів Lab4Physics.

У віртуальному світі інформація має мультимодальні формати: текст, графіка, аудіо, відео, симуляції, ігри та анімація тощо. Таким чином, носії інформації також є багаторівневими. На початковому рівні програмне забезпечення/додатки або програми об’єднують віртуальну інформацію, а на вторинному рівні електронні пристрої запускають ці програми, щоб відображати інформацію або взаємодіяти з користувачами. Однак визначення ЕОР в цьому дослідженні обмежує форми ресурсів, оскільки не має сенсу говорити, що електронний пристрій, такий як смартфон, «подає» фізику. Насправді, важко класифікувати електронні ресурси за окремими пристроями, оскільки різні персональні пристрої можуть бути включені в навчання в різних ситуаціях. Таким чином, функція електронних ресурсів відповідно до первинних форм інтегрувати та представляти віртуальну інформацію для навчання учнів. І саме Lab4Physics– це освітня програма, яку було створено спеціально для школярів та вчителів фізики, при цьому її використання дозволяє застосовувати планшети і смартфони як лабораторні інструменти. Завдяки цьому під час уроку можна провести значну кількість експериментів без спеціального обладнання, що дуже допомагає донести до учнів складні експерименти з фізики, які фізично неможливо відтворити в реаліях.

Розуміння фізичних законів, явищ, процесів тощо дає STEM освіта (використання спеціальних інструментів, програми з комп’ютерної анімації, робота з навчальними роботами-конструкторами, освіта навпаки тощо). Так як фізика корелюється з математикою (графіки, діаграмами, масштаби, розрахункии тощо), то важливим є навчання на основі власних відкриттів. За допомогою відеофрагментів з реальних виробництв, екскурсій з відображенням демонстрації наприклад Mini Gear– YouTube-каналі, на якому зібрані демонстрації того, як власноруч з підручних матеріалів створити моделі різноманітних механізмів, пристроїв та приладів, можна ознайомити учнів з понад 200 ідей створення моделей складних механізмів та приладів. Можна учням запропонувати вдасноруч реалізувати справжній STEM-проект за однією з представлених покрокових інструкцій їх реалізації.  Крім того, під час роботи над проектом учні на практиці застосують весь масив попередньо опанованих теоретичних знань з механіки, електрики, оптики тощо. Для реалізації принципу Stem-освіти потрібно: використовувати навчання на основі власних відкриттів;  розв’язування винахідницьких задач; побудова власних наукових гіпотез; створення приладів, моделей тощо. Також можна порекомендувати учням зарееструватися на YouTube- англомовному каналі Minutephysics (передбачені субтитри), де зібрано понад 600 відеороликів, який є освітнім проектом, за допомогою якого можна просто та зрозуміло опанувати поняття про складні фізичні процеси і явища. Можна запропонувати учням перегляд короткого мультфільму (тривалістю до 5 хвилин) з фізики під час вивчення конкретної теми. Це дозволить урізноманітнити формат уроків, а пояснення нового складного матеріалу здійснити у невимушеній формі. Схожий формат є і україномовний, такий як каналах «Цікава наука» або «Научпок», де представленні відеоскрайби з фізики. Саме український проект «Цікава наука» адаптувала ще один безкоштовний освітній ресурс Ефект Магнуса [GetAClass], GetAClass: фізика у дослідах та експериментах, де можна ознайомитися з 12 розділів шкільного курсу фізики дослідами фізики. Крім цікавих відеороликів, цей ресурс містить опорні конспекти та онлайн- завдання, задачі з 150 тем. Буде корисним як вчителю, так і учню.

Розділ Механіка фізики за 10 клас потребує від учнів вміння розв’язувати задачі на використання формул прямолінійного рівномірного та рівноприскореного рухів, рівномірного руху по колу, руху тіла під дією постійної сили тяжіння тощо. Можна апропонуйте учням зіграти у захопливу гру завдяки Machinery – безкоштовному мобільному додатку, для проходження кожного з етапів гри необхідно вигадувати та запускати самотужки створені апарат чи цілі віртуальні механізми. Хоча головоломка використовує лише дві основні форми – прямокутник і коло, завдання виходять творчі та креативні. Аналогічна гра Brain it on the truck також можна використовувати для створювання складних механізмів, але тут необхідно малювати на сенсорному екрані лінії.

Один із складніших етапів надавання освіти є оцінювання досягнень учнів щодо опанування матеріалу. І тут можна скористатися мобільним додатком Plickers, який  за лічені секунди  аналізує відповіді учнів з спеціальних карток а та виводить статистику на екран телефону учителя. Наприклад, цей додаток може бути корисним на початку уроку при моделі перевернутий клас задля швидкої перевірки, аби дізнатись, на скільки розуміють учні поняття, чи освоїли ключові навички самостійно. Використання систем відповіді учнів у навчанні можна порівняти з теорією стимул-реакція Б. Ф. Скіннера [13]. Тут передбачається, що навчання відбувається, коли стимул викликає реакцію учня, яка потім підкріплюється зворотним зв’язком. Системи відповідей студентів сприяють спільному та активному навчанню, коли учню дозволяється обговорювати та ділитися ідеями під час сесії. Plickers можна використовувати для тестування, оскільки вчитель може відображати та пов’язувати пристрої Plickers з окремими учнями, хоча відповіді є анонімними для однолітків.

Технології продовжують пропонувати низку нових можливостей для навчання. серйозних навчальних ігор є одним із прикладів мінливого навчального середовища. Онлайн ігри веселі та популярні та можуть створити для дитини менш стресове середовище практикувати та підтверджувати своє навчання. Ігри мають багато спільного з освітнім середовищем, у них є учасники, набори правил і завдань, з перешкодами на шляху іх подолання. Kahoot – це навчальна програма, що складається з ігор. Тут можна зробити серію запитань з кількома варіантами відповідей, і програмв усуває потребу в рутинних  обробках відповідей та оцінювання . Більшість процесів відтворюються автоматично на основі логіки та правил. Формат і кількість запитань залежать від автора(вчителя/учня) та складності теми. Нарахування балів в іграх чесно з точки зору оцінювання. Справедлива оцінка в освіті — це складний процес прийняття рішень. Основні розробники тестів часто випускають кілька сотень сторінки документації, щоб обґрунтувати свій вибір. Існує ряд статистичних даних методів аналізу для оцінки надійності скорингу, і існує велика кількість суттєвих знань для підтвердження якісної інтерпретації балів. І проблема з оцінкою гри полягає в тому, що зібрані дані не можна легко адаптувати до поточних методів аналізу, і доступні суттєві знання дуже обмежені. З цими викликами легко справляється Kahoot.  Крім того, є можливість додавати відео, зображення та діаграми, що безперечно є допомогою при викладанні та оцінюванням складних тем з фізики в старших класах .

Серед інтерактивних комп’ютерних моделей на основі наукових досліджень для викладання та вивчення фізики, хімії, математики та інших наук є Симуляції. Симуляції – це анімовані, інтерактивні та ігрові середовища, де учні навчаються через дослідження. Саме сімуляція PhET. яку можна запускати онлайн або безкоштовно завантажити з веб-сайту, можна використовувати під час пояснення не тільки нового матеріалу, а й для індивідуальних та групових завдань, виконання домашніх робіт, при виконанні лабораторних робіт та практикуму.

Також платформу Graasp можна використовувати й вчителям і учням для участі у віртуальних дослідницько-навчальних проектах. На цій платформі адаптовані простори, структуровані відповідно до фаз освітнього процесу для індивідуальних та групових завдань.

Цифрових інструменти та мобільних технологій безліч, і якими ЕОР при вивченні складних тем шкільного курсу фізики будемо користуватися в освітньому середовищі залежить як вже наголошувалося від багатьох аспектів: освітньої програми, закладу освіти, певних умов, матеріально-технічного забезпечення та інших факторів, які впливають на ухвалення рішень щодо впровадження ЕОР на уроках фізики в старших класах.

Ротаційну модель - Індивідуальна ротація: (здобувачі працюють у класі і проходять окремі станції за індивідуально визначеним графіком, не всі учні обов'язково проходять усі станції), використовуємо при вивченні складних тем шкільного курсу фізики з використанням ЕОР. Ця модель апробована на власному досвіді при викладанні Розділу механіки в 10 класі.

Крім того, в своїй роботі доречно використовувати популярний відеохостинг, що надає послуги розміщення відеоматеріалів youtube, де можна знайти вже готові уроки з фізика, наприклад розв’язання задач 10- 11 класу [14], або створити свій електронний ресурс з розміщення фізичної інформації насервері, що постійно перебуває в мережі (інтернеті).

Л. А. Карташова зробила вражаюче визначення, яке на нашу думку є незаперечним, що електронні освітні ресурси, саме як контент інформаційно-освітнього середовища освітньої установи, перетворюються на визначальний чинник сучасної системи освіти, і застосовування ІКТ, як правило, стає істотною умовою трансформації педагогічної діяльності, яка включає пізнавальний, конструктивний, організаторський та комунікативний компоненти [15].

 

Висновки

 

Було  виконано наступні завдання та отримано такі результати:

- визначені суб’єкти наукового методичного супроводу організації освітнього середовища з використанням ЕОР для підготовки здобувачів освіти, зокрема старшої школи на уроках фізики. Зазначено на необхідності врахування декількох рівнів учасників спостереження ефекту впровадження ЕОР, що були відображені у формі піраміди адаптованої «Теорія мотивації людини» Абрагама Маслоу (рівень закладу середньої освіти, рівень вчителя, рівень учня);

- запропоновано алгоритм управління процесом надання освітніх послуг, який орієнтується на покращенні планування цілій і процесів моделювання освітнього середовища закладу з використанням ЕОР,

- визначено добірку безкоштовних освітніх платформ щодо організації навчальної взаємодії всіх суб’єктів освітнього процесу;

- наведені деякі платформи та спеціалізовані пошукові сервіси, за допомогою яких зручно здійснювати пошукову діяльність потрібних відкритих освітніх ресурсів зокрема й з фізики;

- прогностично були визначені основні ключові інструменти освіти в новому тисячолітті, які нададуть можливість вирішувати важливі елементи, що стосуються освітнього середовища;

- визначено, що головною умовою ефективного використання ЕОР на уроках фізики є підбір оптимальній комбінації асинхронного й синхронного дистанційного навчання. інтегрування освітньої програми, академічних результатів учнів, відповідних календарних планів та інших документів з ЕОР інформаційного середовища закладу.

Крім того, наголошено, що для системи середньої освіти ОЕР є не лише життєво важливим засобом, який забезпечує процес навчання, але й здатністю створювати нові можливості для набуття учнем самостійної та пізнавальної діяльності. Однією з основних функцій викладача є підтримка та розвиток здатності учнів приймати рішення, розуміти суть досліджуваного явища та здатність міркувати. У цьому сенсі ІКТ постають як каталізатор, який допомагає мотивувати учнів заохочувати прагнення до нових знань.

Також, запропоновано використовувати ЕОР через реалізацію різних варіантів /моделей навчання, доцільність яких залежить насамперед від сценаріїв уроку та специфіки матеріалу. Розглянуті загальноприйняти варіанти реалізації навчання, які доцільно використовувати на уроках фізики за класифікацію за Майклом Хорном та Гізер Стейкер.

Розглянуті особливості використання деяких цифрових інструментів та мобільних технологій при вивченні складних тем шкільного курсу фізики.

Зазначено, що умовами ефективного використання електронних освітніх ресурсів як засобу підвищення ефективності вивчення курсу загальної фізики є: методична підготовка предмету, вибір оптимальної моделі освітнього процесу, проєктування сценарію навчання (послідовності дій, досвід, цифрові навички тощо) з використанням  інноваційних методик, якісному підбору ЕОР та цифрового контенту для самостійної роботи учня, оцінювання досягнень, і ,безпосередньо, мотивації викладачів та самих учнів до інновацій. Тобто, використання ЕОР надає більше можливостей для вивчення предмету фізики завдяки створення індивідуальної освітньої траєкторії кожного учня.


 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

1. Cистема психолого-педагогічних вимог до засобів інформаційно-комунікаційних технологій навчального призначення : монографія / [Гриб’юк О. О., Дем’яненко В. М., Жалдак М. І., Запорожченко Ю. Г., Коваль Т. І., Кравцов Г. М., Лаврентьєва Г. П., Лапінський В. В., Литвинова С. Г., Пірко М. В., Попель М. В., Скрипка К. І., Співаковський О. В., Сухіх А. С., Татауров В. П., Шишкіна М. П.] ; за ред. М. І. Жалдака. – К. : Атіка, 2014. – 172 с., іл. ISBN 978-966-326-483-7

2. .Wikipedia. URL: wikipedia.org (last accesed 23.02.2021).

3. Стаття «Реформа середньої освіти в Україні» І. Беззуб, мол. наук. співроб. НЮБ НБУВ http://nbuviap.gov.ua/

4. Репин В.В., Елиферов В.Г. Процессный подход к управлению. Моделирование бизнес-процессов.— М.: РИА «Стандарты и качество», 2008.— 408 с. —ISBN 978-5-94938-063-5

5. Громов И.А., Мацкевич И.А., Семёнов В.А. Западная социология. Санкт-Петер бург: ДНК, 2003. 788 с

26. Maslow Abraham. A Theory of Human Motivation [Electronic resource] / Abraham Maslow. Psychological Review. – V. 50, No. 4. – 1943. – Р. 370–396. – Mode of access: http://psychclas sics.yorku.ca/Maslow/motivation.htm. – Title from the screen. 14. Nodia Ghia. How Different are Postcommunist Transitions

7. Методичні рекомендації щодо формування інформаційно-цифрової компетентності педагогічних працівників Київ 2021/ https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2022/07/metodychni-rekomendacziyi-z-rozvytku-czyfrovoyi-kompetentnosti.pdf

8. Сорочан Т. Співтворчість — одна з ознак технології науковометодичного супроводу//Матер. науковопрактичної конф. «Активізація творчого потенціалу учнівської молоді в контексті глобалізації освіти», 2012 р.С. 34–40.

9. Тітов С. В., Тітова О. В. Інформаційно-освітнє середовище навчального закладу: розвиток засобів і способів комунікаційної й інформаційної взаємодії / [Електронний ресурс] http://www.ic.ac.kharkov.ua/RIO/v43/20.pdf

10. Жалдак М. І. Проблеми інформатизації навчального процесу в середніх і вищих навчальних закладах / М. І. Жалдак // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2013. – № 3. – С. 8–15.

11. Жалдак М. І. Система підготовки вчителя до використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчальному про- цесі / М. І. Жалдак // Інформатика та інформаційні технології в навчальному закладі. – 2011. – № 4-5. – С. 76

12. Матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції, м. Кременчук,19 березня 2021 р. Кременчук : Методичний кабінет, 2021. 960 с./ Класифікація загальноприйнятих варіантів реалізації навчання за Майклом Хорном та Гізер Стейкер

13. Скіннер Б.Ф. Цитати. - [Електронний ресурс] - Режим доступу: http://cpsy.ru/citl061.htm. -

14. Бар'яхтар / - Режим доступу: http://surl.li/elcsv

15. Карташова, Л. А. Інформаційні технології – в навчання! : особистий сайт Л. Карташової [Електронний ресурс] / Електронний освітній ресурс (ЕОР) [укл. Л. А. Карташова]. – 2008–2011 рр. – Режим доступу: http://lkartashova.at.ua.

16. Бойко М. А. Розробка та впровадження електронних освітніх ресурсів у процесі навчання інформатики учнів початкової школи : дис. на здобуття наук. ступ. канд. пед. наук за спеціальністю 13.00.10– інформаційно-комунікаційні технології в освіті / Марія Анатоліївна Бойко; наук. кер. Наталія Вікторівна Морзе; Київський університет імені Бориса Грінченка, Державний заклад „Луганський національний університет імені Тараса Шевченка”.– К., 2019.

      

 

docx
Додано
26 лютого 2023
Переглядів
1032
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку