Діяльнісний підхід до формування ціннісних орієнтацій
на здоров’я як громадянської компетентності засобами екологічної освіти
Наталія Бердоус
Сучасна освіта поряд з навчанням і вихованням повинна дбати про розвиток здоров’язбережувальних навиків у дитини, її вміння формувати свою демократичну громадянську позицію. Важливим аспектом у вирішенні цього завдання є ефективна співпраця школи і позашкілля. У статті відображено досвід роботи з вироблення позитивної мотивації на здоровий спосіб життя в аспекті екологічної освіти, вміщено теоретичні та практичні матеріали, які розкривають діяльнісний підхід до формування громадянської та здоров’язбережувальної компетентності дитини в учнівському колективі.
Ключові слова: діяльнісний підхід, громадянська компетентність, здоров’язбережувальна компетентність, екологічна освіта, інноваційні методи.
Життя планети і життя людини – єдине ціле.
Хочеш зберегти своє життя – збережи життя планети.
В усе більш складному сучасному суспільстві молодь повинна мати здатність до критичного осмислення сучасних проблем, а також всі необхідні знання і вміння для виконання своїх обов’язків як громадянина. Для того, щоб жити у відкритому європейському суспільстві потрібні автономне, інформоване мислення, зорієнтованість на майбутнє, відповідальна та інноваційна позиція, стабільні цінності, які ґрунтуються на повазі до принципів демократії, прав людини на свободу, здоров’я та екологічно чисте довкілля. Громадянська компетентність є однією з ключових компетентностей особистості, яка разом з здоров’язбережувальною компетентністю визначені сьогодні як орієнтири розвитку української освіти.
Слід зазначити, що великий потенціал для формування компетентного, свідомого громадянина закладений у виховній роботі екологічного спрямування. Тут доречним і актуальним є співпраця дитячого колективу з екологічними громадськими організаціями та еколого-натуралістичним центром. Вже багато років така співпраця існує між Волинським обласним еколого-натуралістичним центром (директор Остапчук В.А.) та Луцькою гімназією № 4 імені Модеста Левицького (директор Мишковець О.А.), яка є майданчиком методичної роботи еколого-натуралістичного центру. Особливої уваги заслуговують проведений на базі гімназії обласний семінар позашкільних закладів екологічного спрямування та спільна участь у Всеукраїнській виставці «Сучасна позашкільна освіта – 2015». На цій виставці, у номінації «Розробка та упровадження в освітню практику інноваційних технологій, технічних засобів навчання, проектів, програм і рішень» було представлено матеріали гімназії як Школи сприяння здоров’ю, які розкрили сутність діяльнісного підходу до формування екологічної культури громадянина.
Педагогічний колектив Луцької гімназії № 4 імені Модеста Левицького поставив перед собою основну мету:
Для виконання цієї мети педагоги гімназії працюють над такими завданнями:
Відповідно до цих завдань в гімназії організовано роботу екологічного спрямування та поставлено такі цілі:
Розвиток громадянської та здоров’язбережувальної компетентності в рамках екологічного виховання в дитячому колективі забезпечується шляхом лінії цінностей та орієнтацій, яка включає такі складові:
Слід зазначити, що лише при гармонійному поєднанні всіх цих аспектів можливо сформувати сучасного громадянина, компетентного в питаннях ціннісного ставлення до власного здоров’я та довкілля. А це означає:
Шляхи формування громадянської та здоров’язбережувальної компетентності взаємопов’язані та можуть бути різними. Це дискусійні обговорення проблемного питання, робота в групах, підготовка есе з викладенням власної позиції, рольова гра, конференція і семінар, присвячені певній проблемі, проектні технології, які дозволяють організувати дії учнів для захисту довкілля і зв’язку з громадою. У навчально-виховній роботі з дитячим колективом ефективний результат дають педагогічні інновації, які орієнтовані на активне навчання учнів, розвиток критичного мислення, пізнавального інтересу і набуття ними найважливіших компетентностей. Головний акцент ставимо на діяльнісному підході до організації навчально-виховного процесу.
Для активізації пізнавальної діяльності дітей використовуються ігрові моменти. Наприклад, проблемні запитання можна обіграти у вигляді цікавих листівок. З метою визначення психологічних якостей і моральних цінностей у дітей проводиться низка анкет, тестів, психологічних ігор. Таким чином можна розкрити індивідуальні особливості кожної дитини.
З метою створення в колективі атмосфери довіри, взаємоповаги і зацікавленості серед вихованців розповсюджуються картки-пам’ятки. При обговоренні і використанні на практиці вони зосереджують увагу дітей, мобілізують позитивні якості і програмують поведінку дитини. Для розкриття проблемних питань, на які не можна дати якусь конкретну відповідь, корисними є дискусії, під час яких учні міркують над тим, що вони вже вивчили, формулюють висновки і визначають свою активну, відповідальну громадянську позицію. Щоб зацікавити їх, перед дискусією для обговорення пропонуються проблемні питання. Наприклад, як у демократичному суспільстві захистити право громадян на безпечне навколишнє середовище?
Щоб активізувати мислення учнів і націлити їх на прийняття відповідальних рішень, використовується метод «Асоціативний кущ». Суть його полягає в тому, що діти самі формують схему навколо ключового слова, доповнюють її новими думками, корегують помилкові записи, роблять висновки. Таким чином відбувається усвідомлення суспільної справедливості та особистої відповідальності перед суспільством. Іноді існує така ситуація, коли дитині легше висловити свою думку в письмовій формі. В цьому теж є певний сенс. Адже в письмовому творі (есе) простежується вільне, особисте трактування даного питання, що забезпечує право дитини на самовираження.
У навчально-виховній роботі з дитячим колективом потрібно враховувати роль ЗМІ у суспільному житті. А це означає, що важливо навчити дітей володіти способами отримання інформації з різних джерел, критично її сприймати, аналізувати і робити логічні висновки. Є різні методи, які розвивають ці якості. Наприклад, „Ланцюжок оцінки проблеми” за схемою: фактор загрози – джерело загрози – об’єкт впливу – наслідок – шляхи вирішення проблеми.
З метою формування загальнолюдських цінностей досить ефективним є метод «Лінія цінностей». Цей метод рекомендується для того, щоб виявити позицію учнів при обговоренні таких проблемних питань, коли можливі різні ступені згоди чи незгоди з певним твердженням. «Лінія цінностей» призначена для того, щоб привернути увагу учнів до проблеми, допомогти їм визначити свою позицію і вміти аргументовано відстояти свою думку. Питання для колективу має бути таким, що припускає різні відповіді – від «так» до «ні». Наприклад, що більш важливо: збереження довкілля, чи забезпечення потреб людства?
Отже, чим різноманітніші прийоми і методи, тим вище мотивація діяльності вихованців, що передбачає спрямованість освіти на розвиток умінь і навичок особистості, застосування на практиці здобутих знань, успішну адаптацію дитини в соціумі. Таке посилення елементів громадянознавчого змісту екологічного напрямку, націленому на здоров’язбережування у вже існуючому навчально-виховному процесі є можливим, а, враховуючи актуальність цього питання, і доречним. Тому перед школою та позашкільними навчальними закладами стоїть завдання – пошук і розробка педагогічних підходів, які необхідні для реалізації громадянської освіти. Це має бути системне, наскрізне і цілеспрямоване виховання та навчання з діяльнісним підходом до роботи.
Список використаної літератури