МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
КАМ'ЯНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ЕНЕРГКТИЧНИЙ ТЕХНІКУМ
Методичні рекомендації для проведення відкритого заняття
з дисципліни «Хімія»
для студентів ІІ курсу спеціальності «Науки про Землю»
на тему:
«Загальна характеристика ІІІ аналітичної групи катіонів»
Виконав викладач: Кривець А.А.
Кам'янське
КаДЕТ
2019
Розглянуто та схвалено на засіданні ЦМК природничо – наукових дисциплін Кам’янського державного енергетичного технікуму
Протокол № 8 від 15.03.2019 року
Розглянуто та рекомендовано для подальшого використання на заняттях хімії в технікумах і коледжах.
Протокол № 8 від 15.03.2019 року
Укладач: Кривець А.А., викладач хімії Кам’янського державного енергетичного технікуму
Методична розробка для проведення відкритого заняття з дисциплни «Хімія» для студентів ІІ курсу спеціальності «Науки про Землю» на тему:
«Загальна характеристика ІІІ аналітичної групи катіонів» з дисципліни «Хімія»
/упоряд. А.А. Кривець; Кам’янський державний енергетичний технікум. – Кам’янське;2019.- __ с.
Метою методичної розробки є розвинути наукове розуміння хімічних процесів і сучасних технологій, здатність застосовувати їх в практичній діяльності, уміння застосовувати науковий методи, також містить новітні форми і методики роботи на лекційному занятті з хімії. В ній представлені методи розкриття взаємозв’язку між властивостями однієї групи катіонів в залежності від іншої,систематичний аналіз катіонів та їх характерні реакції.
Зміст
Вступ
Методичні рекомендації написано для студентів гео–екологічного відділення.
Хімія відноситься до числа природничих наук, які вивчають оточуючий нас світ, з усіма його різноманіттям та великою кількістю явищ, які у ньому безперервно відбувається.
Постійно ми можемо спостерігати, що речовини піддаються різноманітним змінам: вода, яка пролита на підлогу «висихає», перетворюючись на невидимий пар; стальний предмет при вологому повітрі покривається іржою.
Хімія – наука про перетворення речовин.
Аналітична хімія - наука про методи визначення складу речовини. Курс аналітичної хімії складається з двох розділів - якісного та кількісного аналізу. Якісний аналіз завжди передує кількісному, тому що перш ніж визначити скільки, треба знати що визначати. Крім того, від якісного складу речовини залежить вибір тих чи інших методів аналізу для встановлення кількісних співвідношень.
Існує близько 50 методів аналізу. Їх можна розділити на дві групи:
1) хімічні та фізико-хімічні,
2) фізичні.
При виконанні аналізу хімічним або фізико-хімічним методами головним є проведення хімічної реакції. При використанні фізичних методів якісний склад речовини, що аналізується, виявляють вимірюючи величину певної фізичної характеристики.
Основна частина
ПЛАН ЗАНЯТТЯ
Навчальна дисципліна: Хімія.
Тема : Загальна характеристика ІІІ аналітичної групи катіонів
Мета:
Вид заняття: евристична бесіда.
Методи: іллюстративний, репродуктивний, наведення прикладів, пробемно-пошуковий .
Матеріально-технічне забезпечення та дидактичні засоби, ТЗН
Ноутбук, проектор, відео, презентація, роздаткові картки.
Література (основна та додаткова):
СТРУКТУРА ЗАНЯТТЯ
Відведений час:
1.Організаційна частина заняття:
3хв.
Перевірка готовності студентів до заняття
Перевірка присутності студентів
2.Актаулізаці опорних знань: 12 хв.
Питання:
1.) Що вивчає аналітична хімія?
2.) Дати визначення терміну «аналітичний сигнал» ?
3.) Що таке груповий реагент?
4.) Дати визначення терміну «характерні реакції» ?
Завдання з картками:
K+, Na+, NH4+, Mg 2+ , Ag+, Hg2 2+ , Pb2+ Ва 2+ , Са 2+, Sr2+
Al 3+ Fe 2+
І аналітична група катіонів |
ІІ аналітична група катіонів |
ІІІ аналітична група катіонів |
|
|
|
На партах розкладено картки і листи з пронумерованими стовпчиками, завдання студентів (робота в парі) розкласти катіони відповідно до приналежності до певної групи по стовпчиках (10 хв.)
Оголошення теми усно, на дошці.
5. Мотивація навчальної діяльності.
Студенти повинні знати: які саме катіони належать до ІІІ аналітичної групи, дію групового реактиву, характерні реакції на кожний катіон, та аналітичний сигнал на нього.
Студенти повинні вміти: визначати катіони ІІІ аналітичної групи серед інших катіонів, визначати певний катіон за аналітичним сигналом, системно визначати катіони ІІІ аналітичної групи.
6.Основна частина:
40хв.
7. Підведення підсумків 5 хв.
Виставлення оцінок, питання для закріплення пройденого матеріалу, домашнє завдання.
Викладач Кривець А.А.
Тиждень за навчальним планом - 32 .
ІІ. Основна частина:
Реакції катіонів ІІІ аналітичної групи
До третьої аналітичної групи відносяться катіони лужних металів:
Ва 2+ , Са 2+, Sr2+
Що належать до головної підгрупи другої групи періодичної системи Д.І. Менделєєва. Більшість солей цих катіонів малорозчинні: сульфати, карбонати, хромати, оксалати, фосфати. Для катіонів ІІІ аналітичної групи реакції окислення-відновлення не характерні, так як вони мають постійний ступінь окислення.
Катіони цієї аналітичної групи не мають забарвлення, більшість із солей безбарвні.
Груповим реагентом на катіони ІІІ аналітичної групиєрозчин сірчаної кислоти. Для забезпечення повного осадження BaSO4, SrSO4, і CaSO4 у розчин додають етиловий спирт. Катіони IV – VI аналытичних груп сырчаною кислотою не осаджуються.
Характерні реакції
Катіони Ва 2+ , Са 2+, Sr2+ при дії розчину сірчаної кислоти утворюють білі осади сульфатів:
Демонстраційний дослід з катіоном барію
Ba2+ + SO4 2- =BaSO4
Sr2+ + SO4 2- = SrSO4
Ca2+ + SO4 2- = CaSO4
Сульфати не розчиняються в кислотах і лугах
CaSO4 – розчинний в концентрованій (NH4)2SO4
Ця властивість використовується для відділення йонів Ca2+ від Sr2+ при їх одночасній присутності.
Гіпсова вода (насичений розчин CaSO4 ) осаджує іони Ва 2+ та Sr2+
У вигляді сульфатів
BaCl2 + CaSO4= BaSO4 + CaCl2
Sr Cl2 + CaSO4= Sr SO4 + CaCl2
Сульфат барію випадає в осад швидко, а сульфат струнцію - повільно, так як він має більший добуток розчинності.
(Відео – дослід)
Карбонат- аніони осаджують йони барію, стронцію і кальцію у вигляді білих кристалічних осадів:
Ba2+ + СO3 2- =BaСO3
Sr2+ + СO3 2- = SrСO3
Ca2+ + СO3 2- = CaСO3
Осади розчинні в мінеральних кислотах (HCl, HNO3 )та оцтовій кислоті.
(Відео – дослід)
Хромат- аніони утворюють з йонами барію та стронцію жовті осади, які розчинні у кислотах (HCl, HNO3)
Ba2+ + СrO4 2- =BaСrO4 розчинній в оцтовій кислоті
Sr2+ + СrO4 2- = SrСrO4
Оксалат-іони(солі щавлевої кислоти Н2С2О4) утворюють білі кристалічні осади:
Ba2+ + С2O4 2- =BaС2O4
Sr2+ + С2O4 2- - = SrС2O4
Ca2+ С2O4 2- - = CaС2O4
Осади розчинні в сильних кислотах, але не розчинні в розбавленій оцтовій кислоті.
Цю реакцію можна використовувати для відкриття кальцію, якому заважають іони барію та стронцію.
Відео-дослід
Солі барію забарвлюють безбарвне полум'я газового пальника вжовто-зеленийколір; солі стронціюи – у карміново-червоний, кальцію- уцеглясто-червоний.
7.Мікрокристалоскопічна реакція на Са .
Іони кальцію з розчином сірчаної кислоти утворюють характерні кристали гіпсу
CaS04·2H20
Під мікроскопом вони легко відрізняються від маленьких
кристаликів
BaS04 та SrS04
Таке дослідження дозволяє відкрити кальцій у присутності стронцію та барію.
З катіонами ІІІ аналітичної групи родизонат натрію утворює забарвлені сполуки у різних умовах, що дозволяє виявляти іони кальцію, стронцію і барію без попереднього їх розділення.
Відео- дослід
Систематичний хід аналізу катіонів ІІІ аналітичної групи
Визначення катіонів ІІІ аналітичної групи починають дією 1 М розчинуH2S04 у присутності етанолу для зменшення розчинності сульфату кальцію. Сульфати катіонів цієї групи переводять у карбонати, які легко розчиняються в кислотах. Цей процес проводять кип'ятінням
впродовж значного часу з насиченим розчином карбонату натрію:
SrS04 + СО3 |
= SrСО3 + S04 |
|
|
Для BaS04 ця реакція проходить важко, тому що ДРВаSO4< ДРBаСО4
Осади карбонатів розчиняють у надлишку оцтової кислоти і в окремій порції розчину знаходять Ва2+ дією K2Cr207 + СН3СООNа (утворюється жовтий осад хромату барію). Після відділення осадуBaCr04
Sr2+ та Са |
2+ |
|
|
||
|
||
Далі в окремій пробі знаходять іони Sr2+ дією гіпсової води або родизонату натрію. Іони Са2+ визначають дієюH2S04.
Випереджувальне домашнє завдання (Даниленко Елизавета)
Для того щоб перевірити як ви засвоїли нову тему ми поділемось на три команди:
Я задаю вам питання, а ви повинні сказати яким саме чином і який аналітичний сигнал буде для вашого катіона.
Дія розчину сірчаної кислоти.
Дія гіпсової води.
Дія карбонатів.
Дія хроматів.
Дія оксалатів.
Реакція забарвлення полум'я.
Мікрокристалоскопічна реакція на Са .
Дія родизонату натрію.
Отже тепер ви гарно засвоїли всі характеристики катіонів ІІІ аналітичної групи і при їх виявленні будете чітко зорієнтовані у своїх діях.
Висталення оцінок.
Домашне завдання:
Дати порівняльні характеристики катіонів за їх значенні в оточуючому середовищі (у вигляді таблиці)
Висновки
На занятті було досягнуто поставленої мети вивчили особливості катіонів ІІІ аналітчної групи, навчились використовувати груповий реактив для даної групи, систематизували знання і уміння при якісному аналізі катіонів ІІІ аналітичної групи,
Особливу увагу біло приділено роботі в групах, дух співтоворчисті, конкуренції забезпечив вдале виконання групових завдань. Також завдяки індивідуальні роботі з урахуванням рівня підготовки кожного студента було вдола засвоєно нову тему.
Література
1. А.А. Шапиро, М.А. Шапиро «Аналитическая химия», - М.; Высшая школа, 2009, с. 384.
2.Астахов А.И., касьяненеко А.И. «Химия», - Вища школа, 2008.
3Басов В.П., Родіонов В.М.» Хімія»,- «Каравела», 2004.-
Додатки
Завдання з картками:
K+, Na+, NH4+, Mg 2+ , Ag+, Hg2 2+ , Pb2+ Ва 2+ , Са 2+, Sr2+
Al 3+ Fe 2+
І аналітична група катіонів |
ІІ аналітична група катіонів |
ІІІ аналітична група катіонів |
|
|
|
1