1
Теоретичні та практичні матеріали до
проблемного семінару для вихователів та вчителів початкових класів
«Формування гендерної компетентності дошкільників
у процесі організації навчально-виховної роботи»
Виховання дівчинки чи хлопчика – це передусім формування культури особистості, виховання її як майбутнього сім’янина, формування в неї почуття любові, власної гідності, яке включає самоповагу й повагу до інших.
А.С.Макаренко
План заходу
Гра як засіб виховання дошкільників, приклади гендерних ігор у дитячому садку
«Якщо в сім’ї росте донька»; «Якщо батьки мають сина»; «Для тих, у кого кілька дітей»
мультимедійна презентація «Умови ефективної роботи щодо гендерного виховання дошкільників: з досвіду роботи»
Модернізація дошкільного виховання, перехід до особистісно – орієнтованої моделі взаємодії вихователя та дитини спрямовують педагогів на врахування освітніх потреб особистості дошкільнят. Оскільки особистість є статевою категорією, то пріоритети в освіті відкривають перспективи успішного навчання і виховання дітей різної статі. Дослідження в галузі ґендерної педагогіки сприяють вирішенню задач, які стоять перед освітою, розширюють самосвідомість, самопізнання і рефлексію особистості і тому потребують системності та розлогості.
Проблема ґендера у педагогічній науці досить нова, хоча деякі аспекти знаходились у колі інтересів багатьох науковців, а саме опанування основ ґендерної компетентності, ґендерних особливостей змісту роботи з дітьми дошкільного віку (С. Марутян, Н. Плисенко, Т. Репіна, Л. Таранікова, С. Шаповалова), набуття ознак теоретичної і практичної готовності до ґендерного виховання й освіти нової генерації підростаючого покоління (Л. Булатова, В. Кравець, Л. Штильова). Однак проблема формування та розвитку ґендерної самосвідомості не була предметом конкретного психолого – педагогічного дослідження.
У той же час слід зазначити, що Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» орієнтована на виховання особистості з усіма притаманними їй рисами та особливостями. У цій програмі уперше йдеться про необхідність орієнтуватися на особистість як на представника певної статі. Крім того, у Базовій програмі «Я у Світі» вперше започатковано роботу із статевого виховання. Тобто, під час перебування в дитячих садках діти повинні отримувати важливі знання з ґендерних стосунків, має сформуватися їх ґендерна самосвідомість. А тому актуальною проблемою ґендерного виховання є формування ґендерної компетентності дошкільників в процесі організації навчально-виховної роботи дошкільного навчального закладу.
Пропоновані рекомендації мають за мету: висвітити особливості формування та розвитку ґендерної самосвідомості дітей дошкільного віку в умовах дошкільного навчального закладу. Мета данної роботи конкретизована в наступних завданнях:
Теоретичні засади гендерного виховання
Інтеграція ґендерного компоненту в системі дошкільної освіти
Інтеграція – це система, що пропонує об’єднання, з’єднання, зближення навчального матеріалу в єдине ціле. Інтеграція одночасно є метою і засобом. Як мета інтеграція допомагає дітям цілісно сприймати світ, пізнавати красу навколишньої діяльності у всій її різноманітності. Як засіб інтеграція сприяє набуттю нових знань.
Визначимо насамперед сутність понять «гендер» і «стать».
Стать – це сукупність тілесних, фізіологічних та поведінкових ознак, на підставі яких індивіда вважають хлопчиком (чоловіком) або дівчинкою (жінкою).
Ґендер – це соціально-психологічна стать людини, сукупність її психологічних характеристик і особливостей соціальної поведінки, що проявляються у спілкуванні і взаємодії.
Поняття «стать» пов’язують з біологічними характеристиками за сферою сексуальної поведінки, що істотно ускладнює обговорення проблем, пов’язаних зі статтю. Популярне сьогодні поняття «ґендер» містить ідею соціального моделювання та репрезентації статі у різних ситуаціях взаємодії.
Інтеграція ґендерного компоненту у безперервну педагогічну освіту, на думку багатьох сучасних зарубіжних та вітчизняних теоретиків, є одним із визначальних факторів упровадження ґендерного підходу в роботу дошкільних навчальних закладів. На думку Л. Штильової, засвоєння і сприйняття ґендерної парадигми для педагогів «сприятиме звільненню професійного бачення від статево–рольових стереотипів як специфічних та серйозних бар’єрів сприйняття особистості дитини, допоможе сконцентрувати увагу на реальних задатках і здібностях учнів різної статі». Зрозуміло, що робота над будь–якою новою справою супроводжується певними труднощами, усвідомлення яких важливе для їх успішного подолання. З одного боку, відсутність досвіду ґендерного виховання, неможливість застосування ряду методів та принципів ґендерної освіти внаслідок причин (недостатня кількість методичних посібників, рекомендацій) дали про себе знати з самого початку. З іншого боку, нова тематика, яка для багатьох педагогічних працівників здавалась у певній мірі радикальною, не завжди адекватною, сприймається з погляду на психологічний супротив, що часто виникає, коли ми зіштовхуємось з чимось новим і незвичайним.
Не завжди розумілась потреба впровадження гендерних уявлень у навчально–виховний процес. Не кажучи вже про велику місію у формуванні ґендерної культури особистості, як необхідної передумови існування демократичного суспільства. Це можна пояснити тим, що більшість сучасних освітніх працівників відчули на собі вплив традиційної освіти, що пов’язана з традиціями есенціалізму (представляє абсолютну істину) та біологічного детермінізму, в основі яких лежить статево-рольовий підхід у вихованні особистості. Він залишається домінуючим у сучасній педагогіці. Тому саме педагог є носієм патріархальних (право людини) ґендерних стереотипів і секситських (негативні статеві вчинки, сталий розвиток, сексуальне домагання) установок по відношенню до хлопчиків і дівчаток.
Інтеграція ґендерного підходу здійснюється згідно з адміністративною або самодіяльною стратегією, досягаючи локального чи глобального масштабу. Послідовна інтеграція ґендерного підходу в освітньо–виховне середовище навчального закладу закономірно приводить до інституалізації нового – ґендерного компонента змісту освіти й виховання дітей.
Інтегрувати ґендерний підхід в освітньо–виховне середовище навчального закладу означає спроектувати, методично забезпечити й реалізувати практично всі елементи нової гуманістично зорієнтованої технології організації методичної роботи педагогічних кадрів, мета якої – формування професійно важливих якостей особистості педагогів – ґендерологів як нового покоління кадрів сфери освітніх послуг, здатних успішно виконувати завдання ґендерної соціалізації та виховання дітей. Серед них чисельне місце посідає професійна компетентність педагога з ґендерного виховання.
Гендерна компетентність педагога являє собою структуровану систему знань про людину як індивіда, індивідуальність, особистість, а також професійно важливих (гностичних, інформаційних, комунікативних, організаційних) умінь, які набуваються одночасно з її власним досвідом.
Професійна компетентність з ґендерного виховання дітей – це новий і найважливіший аспект професіоналізму особистості і діяльності сучасного педагога, яка являє собою сутність як складно структуроване новоутворення, що має у своєму складі три провідних компоненти:
Інтеграція ґендерного підходу в освітньо–виховне середовище дошкільного навчального закладу забезпечує ефективність розвитку професійної компетентності педагогів із ґендерного виховання, але слід застосовувати для цього інноваційні засоби і форми методичної роботи, а саме: розроблення ґендерних проектів, конкурси, конференції, майстер – класс, семінари, круглі столи. На цих заняттях педагоги можуть обговорювати свій досвід та проблеми, пов’язані з упровадженням ґендерних підходів у навчально–виховну роботу ДНЗ.
А найважливіше те, що робота у сфері ґендерної освіти, як і в іншій діяльності, має бути безперервною. Тоді буде бажаний результат.
Таким чином, ґендерний компонент у системі дошкільної освіти постає як один із важливих принципів, покликаний змінити традиційний напрям навчально–виховних дій у роботі педагога. Він має стати складовою цілі, спрямованої на створення більш рівноправного та демократичного суспільства, у якому задекларовані принципи ґендерної справедливості.
Організація ґендерного виховання з дітьми дошкільного віку
Чи пам’ятаєте людина, у якому віці почала усвідомлювати себе хлопчиком чи дівчинкою? Психологи стверджують, що процес ґендерної ідентифікації починається буквально з моменту народження дитини. Формування психологічної статі дитини залежить не лише від біологічного чинника, а й від соціального середовища, у якому вона розвивається. Сім’я завжди була і буде першим соціальним середовищем, яке визначає ціннісні орієнтації дитини.
Як правило, під впливом близьких родичів дитина усвідомлює, яким має бути хлопчик, а якою – дівчинка, чим вони мають цікавитися, якій діяльності віддавати перевагу. Така дитина отримує на майбутнє орієнтири щодо виконання у житті певної статевої ролі – чоловічої чи жіночої.
Окрім сім’ї, на формування ціннісних орієнтирів дитини впливають заклади освіти, групи однолітків, відповідні засоби масової інформації.
У перші роки життя дитини на розвиток її особистості значний вплив має соціальне середовище дошкільного закладу. Саме у ньому дитина починає розширювати свій досвід, ознайомлюватися з культурою і пануючим у суспільстві етичними нормами, «приміряє» їх до себе, випробовує їх у відносинах з однолітками і дорослими. У психології це «вростання у життя» отримало назву соціалізація.
Підготовку дітей до виконання свого життєвого призначення, різних соціальних ролей – мужнього сина, турботливої доньки, доброго брата чи сестри, онука чи онучки, надійного друга чи подруги – треба починати з раннього віку, коли починає формуватися особистість.
Метою ґендерного виховання є:
З огляду на це перед педагогами дошкільного закладу стоять такі завдання щодо ґендерного виховання дошкільників :
Найбагатший досвід взаємодії з однолітками різної статі діти набувають у дошкільному закладі. І саме вихователі мають створити оптимальні умови для формування у дітей адекватної статево-рольової поведінки.
Оскільки гра – провідний вид діяльності дошкільника, вважаємо її використання ефективним та результативним. З ініціативи дітей і за її допомогою розгортаються сюжетно – рольові ігри. Хлопчики та дівчатка в них відображають цікаве, насичене життя сім’ї, наприклад: «Сім’я на відпочинку», «Приймаємо гостей», «Відзначаємо свято».
У роботі з дошкільниками доцільно використовувати метод «таємних порад», під час яких індивідуально обговорюються уявлення дітей про мужність та жіночність, про сильні та ніжні руки, про красу та користь праці. При цьому пояснюють дітям, які чоловічі та жіночі якості потрібні для тієї чи іншої професії, ремесла, а розгляд сюжетних картинок, на яких зображені люди різних професій, допомагає закріпити ці знання.
Чинно діюча Програма спрямовує діяльність педагогів на формування життєвої компетентності кожної дитини. Тому вихователі не просто дають дітям певні знання, а і вчать реалізувати їх у житті. Для цього насамперед використовують життєві та спеціально створені проблемні ситуації, близькі досвіду дітей. Ефективними є театралізовані проблемні ситуації , в яких персонажі демонструють кілька варіантів поведінки, а діти вибирають правильну, ту, яка відповідає чоловічій або жіночій моделям поведінки.
Варто звертати особливу увагу на навчання дітей робити подарунки один одному, обмінюватися компліментами, що дуже актуально для формування природних взаємин між хлопчиком та дівчинкою, а згодом між чоловіком та жінкою.
Сформувати моделі відповідно певної статі поведінки допомагають свята та розваги, організовані як дітьми для дорослих, так і разом з дорослими – спортивні та сімейні заходи.
Одним із аспектів роботи дошкільного закладу щодо ґендерного виховання є просвітницька та консультативна діяльність з батьками вихованців. Адже які б чудові казки малюки не слухали, прикладом для наслідування є для дівчинки - мама, а для хлопчика – тато.
Першою моделлю статевої поведінки для малюка є поведінка батьків у сім’ї, їхні взаємини. Але на жаль, дитина не завжди має позитивний приклад для наслідування. Діти не завжди розуміють суть того, що відбувається, але добре схоплюють інтонації батьків. Спостерігаючи за іграми дітей в «Сім’ю», можна подекуди побачити сцени сварок, використання нецензурних слів, а іноді і бійки. І, на жаль, немає жодних гарантій, що такий приклад поведінки батьків дитина не візьме у своє доросле життя.
Саме тому важливо налагоджувати контакт між педагогами та батьками. На батьківських зборах потрібно обговорювати з батьками проблеми ґендерного та статевого виховання дошкільників, надавати цікаву та корисну інформацію щодо фізіології та розвитку дитини (медсестра), відмінності хлопчиків та дівчаток (психолог). Батьки разом з вихователями розв’язують складні педагогічні задачі та ситуації щодо виховання хлопчиків та дівчаток, дізнаються про особливості їх мовленнєвого розвитку, а музичний керівник готує та проводить концертні номери за участю хлопчиків та дівчаток.
Результативність роботи з ґендерного виховання знаходить своє відображення у покращенні показників компетентності дітей з усіх ліній розвитку. Ці показники компетентності в свою чергу дозволяють формувати такі базові якості особистості як людяність, розсудливість, працелюбність, відповідальність та інше.
Таким чином, узагальнюючи викладене, дійдемо висновків:
Ґендерне та статеве виховання дошкільників має орієнтуватися на те, щоб сьогоднішні малюки, ставши дорослими, змогли створити щасливу гармонічну родину. Одна з найважливіших умов реалізації цієї мети – подолання розрізненості хлопчиків та дівчаток у дошкільні роки, формування у них дружніх стосунків, культури спілкування, поваги один до одного.
Методика ґендерного виховання в процесі організації навчально- виховної роботи
за чинно діючою Програмою розвитку дитини дошкільного віку
Застосування ґендерного підходу під час організації основних видів діяльності дошкільників
Отже, завданням вихователів є формування ґендерної компетентності як складової життєвої компетентностідітей дошкільного віку. Розроблення та впровадження у практику роботи ґендерної технології сприяє розширенню ґендерних компетенцій усіх учасників соціокультурної взаємодії – дітей, батьків, вихователів.
Розвиток словника дітей у процесі ґендерного виховання
В умовах дошкільного та домашнього виховання дітей привчають до відповідних статевим ознакам занять. Так, дівчаток оберігають від важкої праці і прищеплюють їм ознаки «справжньої леді». Хлопчикам прищеплюють інші нормативи поведінки через «чоловічі» види праці, етичні норми поведінки, з яких необхідними є ідеали стійкості, відваги, мужності. Можна визначити такі стереотипи статевого виховання дітей дошкільного віку: жіночий – доброта, милосердя, чемність, турботливість, ніжність; чоловічий - активність, незалежність, ризикованість, хоробрість, сила волі. Ці стереотипи визначають норми поведінки певної статі. Так, вважається ганебним показувати хлопчикам свою внутрішню слабкість, плакати, боятися будь-чого, а дівчаткам – поводитися брутально, битися тощо. Головна роль на етапі первинної соціалізації відводиться батькам як першим агентам соціалізації.
Особливого значення статеві відмінності набувають у період розвитку людини, при формуванні важливих якостей особистості. Дівчатка для творчих дій використовують підсвідоме, а хлопчики раціональне. На відміну від хлопчиків, що творчо реалізуються із соціальних причин, дівчатка це здійснюють насамперед через тілесну невдоволеність. Стимулювання творчої продуктивності хлопчиків більш ефективне через зовнішні соціальні чинники, дівчаток – через внутрішні.
З-поміж статевих, інтелектуально-психологічних особливостей дівчаток можна виокремити такі: їхнє мовлення більш емоційне і в цілому краще розвинене; відповіді однотипні; вони більш дисципліновані, зібрані, старанні; краще реагують на правильно побудовані фрази та чітку логіку; надають перевагу виконанню завдань за готовим зразком; їх більше цікавить результат. Хлопчики ж рідко розкривають свій внутрішній стан у словах; надають перевагу розв’язанню нових, логічних і складних завдань, під час виконання стереотипних вправ виявляють нетерплячість та неохайність; швидше набувають арифметичних умінь, краще запам’ятовують форми і розуміють принципи роботи механізмів. Їхнє мислення нестандартне, внутрішній пошук інтенсивніший і складніший, аніж здається; увага не зосереджена. Хлопчиків більше цікавить сам процес діяльності.
Незважаючи на те, що дівчаток відрізняє підвищена балакучість, а в хлопчиків частіше виникають проблеми з поведінкою й успішністю, більшої подібності між хлопчиками й дівчатками, ніж у дошкільному віці, не буде вже ніколи. Їх однаково цікавлять відмінності в анатомії, але інтерес зовсім безневинний і позбавлений сексуальності. Старшим дошкільникам приємна компанія осіб протилежної статі, вони одержують велике задоволення від спільних ігор, хоча хлопчики частіше спілкуються із хлопчиками, а дівчатка з дівчатками. Хлопчики грають великими групами і не приймають тих, хто чимось від них відрізняється. Дівчатка люблять грати по двоє, троє і, як правило, більш спокійно сприймають сором’язливих і таких, із ким інші діти менш охоче йдуть на контакт. Проте і хлопчики, і дівчатка також успішно можуть будувати відносини з особами протилежної статі.
У процесі статевого виховання хлопчиків бажано знайомити з «Кодексом лицарської честі», що включає: любов до батьків, вірність у коханні, дружбі, побратимості, ставленні до Батьківщини; готовність захищати слабших, турбуватися про молодших, зокрема дітей; підкреслено шанобливе ставлення до дівчини, жінки, бабусі; непохитну вірність принципам народної моралі, духовності; відстоювання свободи і незалежності особистості, народу, держави; прагнення робити пожертвування на будівництво храмів, шкіл, пам’яток історії та культури; здатність цілеспрямовано і систематично розвивати фізичні і духовні сили, волю, можливості свого організму; вміння скрізь і всюди чинити благородно, виявляти лицарські чесноти; турботу про розвиток національних традицій, звичаїв, обрядів, бережне ставлення до рідної природи, землі. Це значно збагатить словниковий запас хлопчиків. Наведемо орієнтовну тематику словників – мінімумів: «Гарно – погано», «Хоробрий – боягуз», «Працьовитий – ледар».
Іменники: біда, бідолаха, благодійник, братерство, ввічливість, взаємини, вибачення, вигода, відношення, відчай, віра, вірність, влада, власність, втрата, глум, гнів, гордість, доброчесність, довіра, допомога, друг, дружба, єднання, жаднюга, жалість, жарт, жартівник, злодій, зрада, конфлікт, користь, людяність, милосердя, почуття, пошана, скромність, товаришування, ябеда.
Прикметники: авторитетний, бажаний, байдужий, безжалісний, вдячний, гордий, гостинний, доброзичливий, добросердний, добрий, злий, легковажний, пихатий, плаксивий.
Дієслова: вередувати, вибачитися, відвертатися, глузувати, гніватися, дружити, єднатися, жартувати, запізнюватись, красти, лукавити, лякатися, прощати, рятувати, сваритися, співчувати, сперечатися, товаришувати.
Іменники: взаємини, героїзм, допомога, захисник, зброя, козак, колектив, команда, кошовий, країна, край, лицар, майдан, напад, охорона, подвиг, подія, поєдинок, полон, помста, рятівник, слава, солдат, сором, честь.
Прикметники: безстрашний, величний, відданий, загрозливий, сильний, сміливий, хоробрий.
Дієслова: боротися, перемагати, переслідувати, подолати, поєднувати, присягати, славити, служити, хвалитися, шанувати.
Іменники: господар, гордість, добробут, доброчесність, допомога, доручення, жебрак, недотепа, нікчема, скарб, скарбниця, спадщина, труднощі, хитрощі, хитрун, ціна, шана.
Прикметники: безробітний, вимогливий, завзятий, наполегливий, працьовитий, роботящий, талановитий, трудовий, успішний, щедрий.
Дієслова: господарювати, запозичувати, марнувати, нагороджувати, накопичувати, пильнувати, пишатися, плекати, працювати, тямити.
У центрі уваги дошкільників перебуває образ матері. Мати має забезпечити всебічний гармонійний розвиток і виховання дитини. Робить це вона своєю щоденною працею, бо має обов’язок дбати про фізичний та матеріальний добробут своєї дитини. Мати мусить знайти золоту середину між самопожертвою для дитини та вимогами свого власного інтелектуального життя, постійно підтримувати якнайглибші чуттєві зв’язки з дитиною, дарувати їй свою увагу і любов. Разом із тим, мати не повинна потурати всім примхам дитини, мусить підтримувати певну дисципліну, привчати дитину зважати на інтереси інших членів сім’ї, а в майбутньому – зважати на її оточення. Але мати не може обмежувати волі дитини надмірними забобонами чи постійними наказами. Справжнє мистецтво виховання – це дотримання міри в усьому. Материнське виховання вимагає від матері великої майстерності. Дошкільнята вчаться любити, шанувати, поважати матусю, звертатися до неї ласкаво, лагідно.
Іменники: красуня, мама, матінка, матусенька, матуся, неня, ненечко.
Прикметники: весела,добра, красива, лагідна, ласкава, моя, спокійна, сумна, турботлива.
Дієслова: вкладати, виховувати, готувати, доглядати, купувати, навчати, народжувати, няньчити, пестити, прати, розважати, розмовляти, рости, співати.
Окремої уваги заслуговує той вияв материнської любові, що сформувався як окремий жанр пісенної творчості народу, - колискові пісні. У них матері виливали свою любов, турботу і переживання за долю дитини, формували ту духовну атмосферу, якою хотіли оточити свою кровинку. Ці пісні стали неоціненним культурним надбанням народу, в них – душа предків, культура сучасності. Саме з колискових пісень словник дітей збагачується красивими, мелодійними словами.
Іменники: дитина, дрімота, колисанка, колиска, малюк, немовля, пісня, сон.
Прикметники: весела, добра, колискова, лагідна, спокійна, сумна.
Дієслова: вкладати, доглядати, дрімати, колисати, няньчити, спати, співати.
Любов, пошана й повага до матері властиві всім народам. Проте не в усіх народів мати очолювала рід як найвищий авторитет та суддя, як це було в праукраїнців. Культ матері в минулому має певний вплив на ставлення до неї і зараз. Український народ склав про матір багато оповідань, віршів, легенд, пісень, передаючи в них любов, тепло, шану до рідної неньки.
Образи чоловіків та жінок, що фігурують у літературі, діаметрально протилежні: чоловіки – хоробрі, сміливі, сильні, вперті, горді, агресивні й антижіночні, а жінки – лагідні, добрі, зовні красиві, поступливі, емоційні, працьовиті, хазяйновиті.
Проаналізувавши літературу для дітей і виявивши стереотипні риси, можна зробити висновок, який підкреслить нерівномірний розподіл ролей у суспільстві, що відносить жінку до слабшої і залежної від чоловіка особи. Часто це обслуговуюча роль, вкладена в кількох рядках дитячого вірша: «Кіт на припічку лежить і тихенько муркотить. Кішка книжечку чита, щоб розважити кота».
Важливим засобом статевого виховання є народні казки. Залежно від теми і змісту вони виконують особливу функцію. Слід звернути увагу на особливості українського гендеру в народних казках. Так, коли вихователі читають хлопчикові про мужність Кирила Кожум’яки, він подумки ототожнює себе з ним, його подвигами. Моральні норми, якими керуються у вчинках літературні герої, етичні орієнтири статевої поведінки є значущими для дитини, і вона прагне наслідувати їм. Так мужність і жіночність втілюються в уяві дитини в конкретних діях і вчинках. Щодо функцій, які в казках виконують чоловічі персонажі, то вони розподіляються таким чином:
Жінки ж за характером своїх дій в казках пасивні. Вони очікують сина, нареченого, свого визволення тощо. На них спрямована активність чоловічих персонажів (жінок домагаються, виборюють або визволяють), тобто вони є об’єктом дій, у той час, як чоловіки безперечно виступають суб’єктами .
Народна казка сприяє формуванню моральних цінностей, певного ідеалу. Ідеал для дитини – далека перспектива, якої вона буде прагнути, порівнюючи з нею свої вчинки. Та найбільше значення мають фантастичні пригодницькі та фантастично–героїчні казки зі своїми вигаданими героями, які вчать хлопчиків важливим для чоловіка цінностям – вірності, хоробрості, волелюбності, чесності, винахідливості, вірній дружбі («Кирило Кожум’яка», «Котигорошко», «Про вірного товариша» тощо).
Дещо інші пріоритети спостерігаються у творах фольклору стосовно виховання дівчаток. Матеріалом для фольклорних творів слугувало життя українців: боротьба за щастя, вірування, звичаї, традиції, навколишня природа. І покликані вони були підготувати дівчаток для майбутньої соціальної ролі: матері, дружини, господині у своїй хаті. Тому й героїні казок мають відповідні риси характеру, своїми думками та вчинками пропагують вірність, покірність, відданість чоловікові, безмежну любов до дітей, мудрість і винахідливість, працьовитість і доброту тощо. Чітко виділені ці риси в героїнь казок «Царівна–жаба», «Мудра дівчина», «Розумниця» тощо. Адже саме дівчина здогадалася, що «ситнішим над усе є земля–мати, бо вона всіх годує і напуває. Прудкіш над усе – думка, бо думкою враз куди хочеш перелетиш; а миліше над усе – сон, бо хоч як добре, мило чоловікові, а все покидає, щоб заснути…»
Особливості статевого виховання в творах українського фольклору орієнтовані на виховання сильного і мужнього чоловіка-господаря і покірної, ніжної дівчини, майбутньої матері, тому ґендерне виховання треба починати з раннього дитинства і воно повинно бути невід’ємною частиною усіх видів діяльності дітей.
Рекомендації щодо реалізації ґендерно-освітньої компетентності дошкільників
у процесі організації навчально-виховної роботи в умовах сучасного дошкільного навчального закладу
Інтеграція ґендерного підходу в освітній простір передбачає гармонізацію статево-рольової взаємодії як принцип рівних прав та можливостей особистості, незважаючи на її статеву належність, пріоритет особистісного та індивідуалізованого потенціалу дитини у її життєздійсненні порівняно з традиційними статевими обмеженнями.
Метою ґендерної соціалізації є підготовка дівчаток і хлопчиків до гнучкого соціостатевого репертуару в поведінці у різноманітних сферах життєдіяльності з урахуванням індивідуальних здібностей, уподобань, нахилів, можливостей тощо.
Основним завданням є формування ґендерної компетентності як складової життєвої компетентності дітей дошкільного віку, що є передумовою егалітарної моделі соціалізації молодої особистості.
Розробка та введення ґендерно-освітніх технологій як складової інноваційних технологій сприятиме впровадженню в дошкільні освітні заклади принципів ґендерного підходу, побудові навчально-виховного процесу на егалітарних засадах, розширенню ґендерних компетенцій усіх учасників соціокультурної взаємодії - дітей, батьків, вихователів.
Методологічними засадами впровадження ґендерно-освітніх технологій має бути узгодження прогресивних етнокультурних традицій з принципами особистісно орієнтованого підходу.
Принципи ґендерного виховання:
Організація творчо-розвивального життєвого простору буття дитини потребує дотримання принципів ґендерної рівності, що передбачає:
При реалізації організаційно-педагогічних умов ґендерного виховання слід передбачати:
Дорослим, батькам, вихователям потрібно роз’яснювати дітям неправомірність традиційних вимог щодо їхньої «статево відповідної» поведінки. Також важливо представити молодій особистості, відповідно до реалій сьогодення, не лише різноманітність сфер життєдіяльності жінок і чоловіків, а й культурне та історичне розмаїття ґендерних ролей, надаючи кожній дитині свободу комбінувати й вибирати, розвивати свої задатки без обмежень за статтю, заохочувати розвиток загальнолюдських рис. Незалежність, впевненість, сміливість і чуйність, турбота і тактовність - цінні й корисні риси для обох статей, а не лише для хлопчиків чи дівчаток.
На заняттях з розвитку мовлення у дошкільних закладах слід запровадити вправи з «ґендерного мовознавства», за допомогою яких потрібно ознайомлювати дітей з ґендерною абеткою. Наголошувати, що українській поезії, літературі, фольклору (дитячим лічилкам, скоромовкам, казочкам, віршикам тощо) притаманна орієнтація на індивідуальні можливості дитини без огляду на її стать. В їх основі - паритетність ігор, іграшок, забав, можливостей, здібностей та навичок, функціонування соціальних ролей тощо. Слід підкреслювати важливість положень про те, що ґендерна ідентичність дитини набувається у взаємозв’язку з національною ідентичністю, громадянським вихованням.
Заходи, присвячені ґендерній проблематиці, мають:
У перспективі таке змістове наповнення моральними цінностями сприятиме зближенню життєвих перспектив обох статей, вільних від ґендерних стереотипів, формуванню демократичної культури «співдружності різних, проте рівних».
Цілеспрямоване здійснення ґендерного виховання в ширшому контексті громадянського зростання особистості сприятиме утвердженню цінностей української національної ідеї, зокрема таких її складових, як державність, демократія, добробут, працелюбність і відповідальність, та ідеї рівноправності статей як запоруки демократичних змін у суспільстві за умови повноцінного, індивідуального розвитку дитини.
Організація спілкування з хлопчиками і дівчатками (рекомендації педагогам та батькам):
Специфіка перспективного планування гендерного виховання дошкільнят
(від двох-трьох до шести-семи років) за чинно діючою Програмою виховання і розвитку дітей дошкільного віку
Для успішного здійснення завдань ґендерного виховання в дошкільній освіті вирішальною має стати практика особистісно орієнтовного підходу, індивідуалізації освітнього процесу, яка стимулюватиме розробку та апробацію інноваційних технологій виховання хлопчиків і дівчаток.
Щоб забезпечити гармонійну єдність у процесі ґендерного виховання, спрямовану на розвиток і саморозвиток дітей, необхідне цілеспрямоване, раціональне планування. Планування роботи з ґендерного виховання в різних вікових групах дошкільного закладу має відповідати низці сучасних вимог:
Плануючи свою роботу, важливо враховувати вимоги з ґендерного виховання Програми дошкільної освіти. Слід забезпечити взаємозв'язок перспективного і поточного планування. Це дасть можливість поетапно реалізувати намічені цілі, конкретизуючи їх у певних формах роботи, освітніх завданнях до них. Перспективно-тематичне планування роботи з ґендерного виховання, базується на принципах інтегрованого підходу до організації життєдіяльності дітей за віковими особливостями.
Вихователям-практикам у нагоді може стати складене перспективне планування у вигляді сітки з вересня по травень-місяць. В сітці зазначенно форми роботи, мета, які проходять через 4 сфери життєдіяльності дошкільника та 7 ліній розвитку.
Принцип інтегрованого підходу до перспективного планування є простором для широкого використання виховних інноваційних технологій, реалізація творчих здібностей дітей, пізнавального інтересу, оскільки будь-яка тема потребує активізації життєвого досвіду дошкільнят.
Перспективний план роботи з ґендерного виховання дітей третього року життя
Місяць |
Форми роботи |
Мета |
Вересень |
Дидактична гра «Зустрінемо новачка» |
Формувати у дітей доброзичливе ставлення до інших. Сприяти виявленню інтересу до зовнішнього вигляду однолітків. Учити елементарним способам спілкування |
Жовтень |
Дидактична гра «Запрошуємо до обіду» |
Удосконалювати знання про статево-рольові функції членів сім'ї під час підготовки до обіду. Вчити годувати ляльок, гарно сервірувати стіл, виховувати культуру поведінки за столом. Розвивати уважне та дбайливе ставлення хлопчиків до дівчаток і дівчаток до хлопчиків |
Листопад |
Дидактична гра «Маленька донечка захворіла» (для дівчаток) |
Учити дівчаток основним прийомам догляду за хворими, які здійснює мама вдома (лікар у лікарні). Формувати чуйне, уважне ставлення до хворих. Закріпити правильне користування деякими лікарськими інструментами відповідно до їх призначення |
Дидактична гра «Потяг» (для хлопчиків) |
Сприяти засвоєнню деяких форм поведінки машиніста потягу. Формувати вміння уважно слухати та правильно вимовляти звуки |
|
Грудень |
Дидактична гра «Одягнемо доньку (сина) на прогулянку» |
Учити дівчаток та хлопчиків відтворювати дії мами (тата), які збирають дітей на прогулянку. Вдосконалювати знання про послідовність одягання і роздягання. Учити правильно називати предмети одягу |
Січень |
Дидактична гра «Покупаємо Івасика» |
Виховувати у дітей турботливе ставлення до ляльки-«немовляти», викликати бажання доглядати за нею. Учити супроводжувати свої дії забавлянками. Розвивати дитячу фантазію та артистичні здібності |
Лютий |
Дидактична гра «Чому я можу бігати, купатися...» |
Сприяти оволодінню дитиною власним тілом, формувати рухові навички, координацію рухів рук, ніг, тулуба. Формувати образ власного тіла та бажання турбуватися про його чистоту |
Березень |
Дидактична гра «Тиха година» |
Учити дівчаток наслідувати поведінку мами, господині. Удосконалювати вміння та бажання хлопчиків наслідувати дії тата — виготовляти ліжечка. Виховувати дбайливе ставлення до інших та потребу надавати їм допомогу |
Квітень |
Дидактична гра «Мамині помічники» |
Сприяти статевій ідентифікації дітей, формувати прагнення наслідувати стереотип поведінки жінки — господині дому. Виховувати повагу до маминої праці, співчуття до неї, бажання допомогти, звільнити від турбот |
Травень |
Дидактична гра «Куди їдуть машини» |
Формувати у дітей уявлення про різні види транспорту та поведінку водія. Ознайомити з тими видами транспорту, де зазвичай водієм може бути чоловік, а де й жінка. Ознайомлювати з правилами руху транспорту та правилами поведінки пасажирів |
Перспективний план з ґендерного виховання дітей четвертого року життя
Місяць |
Тиждень |
Форми роботи |
Мета |
Вересень |
Перший |
Дидактична гра «Крихітка моя маленька» |
Виховувати турботливе ставлення до немовлят та вчити правильно поводитися з ними. Розвивати здатність дівчинки любити, бути лагідною, дбайливою, чуйною. Формувати у хлопчиків уявлення про чоловіка як опору сім'ї, потребу надавати ближнім допомогу. Збагачувати словник дітей пестливими словами |
Другий |
Дидактичні ігри «Дівчинко, яка ти?» «Хлопчику, який ти?» |
Сприяти усвідомленню поділу дітей на хлопчиків та дівчаток, дати уявлення про те, що хлопчик відрізняється від дівчинки іменем, одягом, зачіскою. Активізувати слова «довгі коси», «коротке волосся», слова — імена дівчаток та хлопчиків. Виховувати доброзичливе ставлення дівчаток до хлопчиків та хлопчиків до дівчаток |
|
Третій |
Дидактична гра «Зустріч з новачком» |
Продовжувати формувати доброзичливе ставлення до інших. Сприяти виникненню інтересу до зовнішнього вигляду однолітків і свого власного. Спонукати до привітної взаємодії з однолітками. Розвивати вміння налагоджувати взаємовідносини між хлопчиками та дівчатками |
|
Четвертий |
Дидактична гра «Мотрійчині подружки» |
Сприяти усвідомленню того факту, що статева належність із віком не змінюється, а людина лише дорослішає: дівчинка — дівчина — жінка — бабуся |
|
Жовтень |
Перший |
Дидактична гра «Кімната для улюбленої доньки (сестрички)» |
Учити хлопчиків брати на себе найскладнішу і найважчу роботу в облаштуванні кімнати, а дівчаток — створювати затишок. Закріплювати вміння у побуті та під час праці розрізняти і використовувати предмети відповідно до їхнього призначення |
Другий |
Дидактична гра «Водичко, водичко, вмий моє личко» |
Закріплювати звичку до чистоти тіла та охайності. Формувати уявлення про гігієну статевих органів. Викликати у дітей прагнення дбати про себе |
|
Третій |
Дидактична гра «Запрошуємо до обіду» |
Закріпити статево-рольові функції членів сім'ї під час підготовки до обіду та під час їди. Учити годувати ляльок, гарно сервірувати стіл. Прищеплювати навички культурної поведінки за столом. Формувати уважне та дбайливе ставлення хлопчиків до дівчаток і дівчаток до хлопчиків |
|
Четвертий |
Дидактична гра «Все підготовлено для гостей» |
Поглибити знання хлопчиків і дівчаток про способи та послідовність сервірування столу для сніданку, обіду, вечері. Закріпити знання про особливості таких жіночих професій, як вихователь або няня. Удосконалювати вміння годувати менших (ляльку). Виховувати старанність, прагнення до взаємодопомоги |
|
Листопад Листопад |
Перший |
Дидактична гра «Тиха година» |
Продовжувати вчити дівчаток наслідувати поведінку мами, господині. Закріплювати вміння та бажання хлопчиків наслідувати дії тата – виготовляти ліжка. Виховувати дбайливе ставлення до інших та потребу взаємодопомоги |
Другий |
Дидактична гра «Одягнемо доньку (сина) на прогулянку» |
Учити дівчаток відтворювати дії мами, няні, виховательки, які збирають дітей на прогулянку. Закріплювати знання про послідовність одягання та роздягання. Учити правильно називати одяг для різних сезонів, вживати узагальнюючі слова «одяг», «взуття» |
|
Третій |
Дидактична гра «Маленька донечка (лялька) захворіла» |
Учити дівчаток основним прийомам догляду за хворими, які здійснює мама вдома (лікар у лікарні). Формувати чуйне, уважне ставлення до хворих. Закріпити вміння правильно користуватися деякими лікарськими інструментами |
|
Четвертий |
Дидактична гра «Мамині помічники» |
Учити дівчаток брати на себе відповідну статеву роль – господині дому. Виховувати у дітей повагу до маминої праці, співчуття до неї, бажання допомагати, звільнити від турбот |
|
Грудень |
Перший |
Дидактична гра «Потяг» |
Продовжувати формувати у хлопчиків певні форми поведінки чоловіків, зокрема дії робітника-ремонтника потягу |
Другий |
Дидактична гра «Куди ідуть машини? » |
Формувати у хлопчиків та дівчаток рольові дії водія, закріплюючи при цьому знання різних видів транспорту. Уточнювати уявлення про те, який транспорт зазвичай водять лише чоловіки, а в якому водієм може бути й жінка. Ознайомлювати з правилами поведінки пасажирів у транспорті та правилами дорожнього руху |
|
Третій |
Дидактична гра «Хто швидше пливе?» |
Формувати у хлопчиків рольову поведінку працівників водного транспорту. Закріпити уявлення про те, який вигляд мають човни, теплоходи, як вони переміщуються. Виховувати чемність у спілкуванні з дівчатками-пасажирами. |
|
Четвертий |
Дидактична гра «Як справжні будівельники » |
Формувати рольову поведінку чоловіків та жінок — будівельників та водіїв вантажних машин. Удосконалювати вміння дітей порівнювати і добирати предмети за кольором та розміром. Закріплювати навички конструювання нескладних будівель із відповідного матеріалу. Привчати дівчаток і хлопчиків колективно, дружно виконувати завдання |
|
Січень |
Перший |
Дидактична гра «Ми збираємось у гості» |
Прищеплювати навички культури поведінки та виховувати такі риси, як організованість, охайність. Сприяти присвоєнню дітьми оцінки «Я —вихований хлопчик», «Я — гарна дівчинка». Активізувати словник дітей словами привітання, поздоровлення з днем народження тощо |
Другий |
Дидактична гра «Годування ляльки обідом» |
Виховувати у дівчаток бажання наслідувати прості дії господині, давати змогу відчути свою причетність до жіночих статево- рольових стандартів. Закріпити знання дітей про овочі та фрукти, призначення посуду. Вправляти дітей у вживанні дієслів минулого часу в утішці «Пальчик» |
|
Третій |
Розповідь вихователя про працю дорослих, зокрема водія, кухаря, помічника вихователя |
Формувати уявлення про те, що дорослі люди мають професію, роботу. Ознайомити з конкретними діями, які супроводжують працю дорослих жінок і чоловіків різних професій, зокрема таких, як водій, помічник вихователя, кухар. Виховувати бажання наслідувати дії дорослих |
|
Четвертий |
Бесіда на тему «Тато, мама, я — ось і вся моя сім'я» |
Сприяти усвідомленню своєї соціальної ролі у сім'ї (донька, син, онука, онук). Виховувати тепле й турботливе ставлення до членів своєї родини |
|
Лютий
|
Перший |
Дидактична гра «Будуть руки працьовиті» |
Формувати стереотипи чоловічої та жіночої поведінки у трудовій діяльності. Закріпити назви пальчиків, знання дітей про догляд за руками. Розвивати моторику пальців. Виховувати культуру взаємин між хлопчиками та дівчатками |
Другий |
Дидактична гра «Забавлянки для братика Іванка» |
Ознайомлювати з обрядами та звичаями, пов'язаними з доглядом за немовлям. Розширювати знання про український фольклор та вчити використовувати його на практиці. Формувати ігровий досвід догляду за немовлям відповідно до соціальних ролей дорослих |
|
Третій |
Створення ігрових ситуацій «Наші гарні вчинки» |
Формувати доброзичливе ставлення до рідних і близьких, здатність помічати гарні вчинки, засвоювати правила спілкування у родині: з батьками, бабусею, дідусем, братиком, сестричкою. Сприяти набуттю хлопчиками та дівчатками досвіду статево- рольової поведінки у родині |
|
Четвертий |
Роздуми дітей на тему «Я – хлопчик. Я – дівчинка. Чи подобається це мені». Спільне обговорення статевих відмінностей та переваг |
Виховувати позитивне ставлення до своєї статі. Закріпити уявлення про статеву належність кожної дитини, орієнтуючись на її зовнішність. Підвести дітей до розуміння, що і у дівчинки, і у хлопчика приваблива зовнішність, але дівчатка можуть більше себе прикрашати (бантики, стрічки тощо) |
|
Березень
|
Перший |
Дидактична гра «Навчимо ляльку мити посуд» |
Учити дівчаток наслідувати поведінку жінки у родині, зокрема мами, а хлопчиків — допомагати жінці (мамі). Збагатити словник дітей словами, що означають назву столового та кухонного посуду: глибока та мілка тарілка, ніж, виделка, склянка, кухоль, сільничка, серветниця тощо. Формувати навички користування посудом, бажання тримати його у чистоті |
Другий |
Дидактична гра «Дуже маму я люблю» |
Учити висловлювати свої почуття до мами, розповідати та слухати про мамину любов, турботу, ласку. Виховувати бажання зробити матусі щось приємне. Продовжувати вчити хлопчиків добре ставитися до дівчаток та бачити в них майбутню маму, жінку. Збагачувати словник згідно з темою, вчити відповідати на запитання за змістом картинки. Виховувати любов до мами та бажання наслідувати її найкращі риси |
|
Третій |
Дидактична гра «Мамині помічники» |
Сприяти статевій ідентифікації дітей, формувати прагнення наслідувати стереотип поведінки жінки чи чоловіка — господині чи господаря дому. Вчити цінувати хатню працю дорослих, брати на себе певні обов'язки. Виховувати повагу до маминої праці, співчуття до неї, бажання звільнити маму від турбот |
|
Четвертий |
Читання оповідання Тетяни Білецької «Розмова доні з мамою» |
Учити дівчаток приділяти увагу своїй зовнішності, зокрема не лише зачісці та одягу, а й чистоті тіла. Ознайомлювати з гігієною окремих частин тіла |
|
Квітень |
Перший |
Дидактична гра «Чому я можу бігати, купатися...» |
Удосконалювати у дітей навички володіння власним тілом. Розвивати координацію рухів. Продовжувати формувати уявлення про власне тіло та виховувати бажання турбуватися про його чистоту, зокрема про чистоту статевих органів |
Другий |
Дидактична гра «Подорож за калачами» (для дівчаток) |
Ознайомити дітей з різними фольклорними жанрами, які використовують у народній педагогіці. Удосконалювати вміння виконувати таку соціальну роль матері, як догляд за немовлям: забавляти, заспокоювати, жаліти, співчувати, пригощати... |
|
Третій |
Дидактична гра «Ми вчимося доглядати за своїм волоссям та гребінцем» |
Виховувати позитивне емоційне ставлення до себе. Удосконалювати вміння доглядати за своїм волоссям. Формувати навички користування гребінцем і догляду за ним. Учити чистити щіткою і мити водою свій гребінець |
|
Четвертий |
Дидактична гра «Мій перший віночок» |
Ознайомити дітей з народним звичаєм, коли мама плела для своєї донечки перший віночок, вкладаючи у нього свою любов та побажання гарної долі для неї. Перший віночок був оберегом дитини. Виховувати у дітей ставлення до віночка як до оберегу та до матусі — як до найдорожчої людини |
|
Травень |
Перший |
Гра -інсценування «Учитимемося заварювати чай» |
Виховувати позитивне емоційне ставлення до дівчаток як майбутніх господинь та до хлопчиків — як до майбутніх господарів. Розширювати коло знань про роботу жінки вдома та домашні обов'язки чоловіків (переставити стіл, принести стільці тощо). Учити називати дії, які показує вихователь, закріпити вміння розрізняти і називати предмети чайного посуду, розповідати про призначення деяких з них (чайник, цукерниця, молочник) |
Другий |
Дидактична гра «Ляльковий дитячий садок» |
Ознайомити з професією вихователя. Підтримувати прагнення дітей наслідувати працівників дитячого садка — їхнє піклування про вихованців, способи взаємодії з дітьми |
|
Третій |
Дидактична гра «Підбери вантаж для машин» |
Учити розрізняти автомобілі за їхнім призначенням. Підвести до усвідомлення того, що вантажною машиною, автобусом зазвичай керує чоловік, бо це — важка робота. А легковий автомобіль може водити і жінка. Формувати інтерес до професії водія, прагнення засвоїти його трудові дії. Виховувати у дівчаток поважне ставлення до хлопчиків як майбутніх чоловіків |
|
Четвертий |
Дидактична гра «Знайди діток» |
Розширювати знання про тваринний світ, зокрема про статевий розподіл тварин. Закріплювати знання про дитинчат тварин. Вправляти у вживанні іменників із суфіксами «-ат», «-ят» |
Перспективний план ґендерного виховання дітей п'ятого року життя
Місяць |
Тиждень |
Форми роботи |
Мета |
Вересень |
Перший |
Дидактична гра «Чарівне дзеркало» |
Учити, дивлячись на своє відображення у дзеркалі, знаходити подібне та відмінне у своїй зовнішності та зовнішності інших дітей. Сприяти усвідомленню своєї статевої належності. Закріплювати знання про поділ людей на хлопчиків і дівчаток, чоловіків і жінок; про найістотніші відмінності між хлопчиками і дівчатками |
Другий |
Етична бесіда з хлопчиками на тему «Хлопчики – майбутні чоловіки» |
Формувати уявлення про те, яким має бути хлопчик; чим хлопчик відрізняється від дівчинки; яких чоловічих рис має набути хлопчик з віком. Виховувати прагнення стати мужнім, сміливим, сильним, витривалим |
|
Третій |
Етична бесіда з дівчатками на тему «Дівчатка – майбутні жінки» |
Формувати уявлення про те, якою має бути дівчинка; чим відрізняється дівчинка від хлопчика; яких жіночих рис має набути дівчинка з віком. Виховувати прагнення стати гарною, доброю, ніжною, лагідною |
|
Четвертий |
Сюжетно-рольова гра «Сім'я» |
Учити самостійно розподіляти ролі та обов'язки у грі, орієнтуючись на певну соціостатеву роль: жінка – господиня, мати; чоловік –господар, батько, захисник. Продовжувати вчити розгортати сюжет гри |
|
Жовтень |
Перший |
Дидактична гра «Збери Дмитрика та Тетянку у похід» |
Учити розрізняти одяг для хлопчиків і дівчаток, підбирати його відповідно до сезону. Закріплювати знання про послідовність одягання і роздягання |
Другий |
Пластичний балет для дівчаток |
Виховання у дівчаток пластичності, гнучкості; розуміння того, що вони мають бути красивими, стрункими, жіночними |
|
Третій |
Бесіда з хлопчиками на тему «Хлопчики – захисники тих, хто потребує захисту» |
Ознайомити дітей з поведінкою сильних і хоробрих чоловіків. Формувати у хлопчиків прагнення захищати слабких, молодших, літніх людей; уявлення про те, що потрібно робити, щоб стати сильним і хоробрим |
|
Четвертий |
Розв'язування проблемних ситуацій, зображених на сюжетних картинках «Як ти вчиниш? » |
Учити орієнтуватися у різних життєвих ситуаціях; оцінювати поведінку героїв, зображених на картинках; знаходити правильний спосіб розв'язання проблемних ситуацій; аргументувати свій спосіб розв'язання проблеми |
|
Листопад |
Перший |
Імітаційні ігри типу «Ображена дівчинка», «Випадок на вулиці» |
Учити за допомогою міміки і жестів передавати характер і настрій героїв, яких імітують. Розвивати емоційну сферу. Формувати відповідну статево-рольову поведінку |
Другий |
Етична бесіда з хлопчиками на тему «Хлопчик – майбутній тато» |
Учити хлопчиків з'ясовувати чим кожен з них схожий на тата; чи хотів би сам бути татом, коли стане дорослим; як тато ставиться до мами; яким повинен бути тато, щоб його любили діти; чи потрібно татку і мамі берегти один одного |
|
Третій |
Етична бесіда з дівчатками на тему «Дівчинка – майбутня мама» |
Учити дівчаток з'ясовувати, чим кожна з них схожа на маму; чи хотіла б сама бути мамою, коли стане дорослою; якою має бути мама, щоб її любили діти; чи потрібно мамі і татку берегти один одного |
|
Четвертий |
Сюжетно-рольова гра «Сім'я на відпочинку» |
Розвивати вміння розподіляти ролі у грі, враховуючи стать гравця; вчити орієнтуватися у стандартних статево-рольових ситуаціях |
|
Грудень |
Перший |
Дидактична гра «Жіночі і чоловічі професії» |
Формувати уявлення про те, які жіночі і чоловічі якості необхідні для тієї чи тієї професії. Учити складати розповідь за сюжетною картинкою |
Другий |
Етична бесіда з хлопчиками на тему «Хлопчики – маленькі лицарі» |
Формувати у хлопчиків лицарське ставлення до жінок, зокрема до мами та до дівчаток |
|
Третій |
Етична бесіда з дівчатками на тему «Дівчатка –маленькі принцеси» |
Формувати у дівчаток уявлення про зовнішність та поведінку «маленької принцеси». Виховувати прагнення бути завжди охайною та чемною |
|
Четвертий |
Сюжетно-рольова гра «Готуємося до свята» |
Продовжувати формувати уявлення про те, якими мають бути чоловік і жінка, які обов'язки вони покладають на себе у сім'ї |
|
Січень |
Перший |
Читання російської народної казки «Морозко» |
Учити оцінювати поведінку інших, давати характеристику казковим героям та висловлювати своє ставлення до них. Виховувати працелюбність, бажання допомагати іншим |
Другий |
Дидактична гра «Збери Попелюшку на бал» |
Учити розрізняти одяг для чоловіків і жінок; добирати одяг, необхідний для певної події чи діяльності (святковий, робочий, повсякденний). |
|
Третій |
Робота з книжкою- розмальовкою: «Розфарбуй одяг, необхідний хлопчику для прогулянки» |
Учити знаходити серед зображень різноманітного одягу чоловічий одяг відповідно до сезону; розфарбовувати, не виходячи за контур |
|
Четвертий |
Дидактична гра «Розкажи без слів про настрій» |
Учити добирати піктограми відповідно до свого настрою; з'ясовувати, який настрій відповідає чоловічій або жіночій моделі поведінки у різних ситуаціях |
|
Лютий |
Перший |
Дидактична гра «Добре чи погано» |
Продовжувати вчити оцінювати різні ситуації та поведінку персонажів, зображених на сюжетних картинках і робити свої висновки. Формувати уявлення про відповідну статево-рольову поведінку |
Другий |
Дидактична вправа «Знайди помилку художника» |
Учити знаходити невідповідність зображеного на картині дійсності; розвивати логічне мислення. Закріплювати знання про найістотніші відмінності хлопчиків та дівчаток |
|
Третій |
Виготовлення дівчатками подарунків для хлопчиків до Дня захисника Вітчизни |
Учити дівчаток готувати подарунки для хлопчиків та дарувати їх. Формувати вміння обмінюватися компліментами. Розвивати емпатію: вміння помічати і відчувати, коли дитині приємно, коли їй потрібна допомога, співчуття, розуміння |
|
Четвертий |
Дидактична гра «Відгадай, хто це?» |
Учити описувати дитину: її зовнішність та індивідуальні особливості. Розширювати знання про характерні риси дівчаток та хлопчиків |
|
Березень |
Перший |
Виготовлення хлопчиками подарунків для дівчат до свята 8 Березня |
Учити хлопчиків готувати подарунки для дівчаток та дарувати їх. Формувати вміння обмінюватися компліментами. Розвивати емпатію: вміння помічати і відчувати, коли дитині приємно, коли їй потрібна допомога, співчуття, розуміння |
Другий |
Розучування вірша Олени Благініної «Ось яка мама» |
Учити виразно декламувати вірш. Виховувати любов до мами. У хлопчиків – виховувати бажання піклуватися про маму, у дівчаток –бути схожими на неї. Формувати уявлення про те, як можна привітати маму зі святом |
|
Третій |
«Мій найулюбленіший казковий герой» (скла-дання творчої розповіді, психологічний етюд, гра-театралізація) |
Формувати вміння ототожнювати себе з героями казок, знаходити в них позитивні риси; розрізняти жіночі і чоловічі якості характеру. Розвивати мовлення, акторські здібності |
|
Четвертий |
Дидактична гра «Я знаю п'ять імен» |
Закріпити знання про жіночі і чоловічі імена, професії, знаряддя праці, одяг тощо. Удосконалювати навички відбивання м'яча від підлоги |
|
Квітень |
Перший |
Колективне виготовлення книжки- ширми «Людина – складна система» |
Учити порівнювати себе з однолітками протилежної статі і з представниками своєї статі старшого віку. Формувати уявлення про розвиток і функціонування людського організму та окремих його систем |
Другий |
Етична бесіда з дівчатками на тему «Дівчинка –маленька модниця» |
Розвивати інтерес дівчаток до речей, якими користуються жінки: одяг, прикраси, предмети домашнього вжитку тощо. Формувати бажання бути жіночними, оригінальними, не схожими на інших, охайними |
|
Третій |
Етична бесіда з хлопчиками на тему «Я –хлопчик, і люблю грати у спортивні ігри» |
Формувати у хлопчиків бажання грати у спортивні ігри, зокрема у футбол. Розвивати сміливість, рішучість, прагнення перемоги |
|
Четвертий |
Дидактична гра «Назви пестливо» |
Учити змінювати імена своїх товаришів за допомогою суфіксів «-очк», «-еньк», «-ик». Виховувати доброзичливе ставлення до однолітків. Продовжувати вчити кидати та ловити м'яч двома руками одне одному від грудей |
|
Травень |
Перший |
Бесіда на тему «Народ скаже – як зав'яже» |
Ознайомлювати з народною творчістю, зокрема з прислів'ями та приказками про чоловіків і жінок. Учити тлумачити прислів’я та доречно вживати приказки в активному мовленні. Виховувати інтерес до фольклору |
Другий |
Дидактична гра «Наш дім» |
Удосконалювати вміння узгоджувати свої дії з діями інших, продовжувати вчити хлопчиків поступатися дівчат-кам, а дівчаток – допомагати хлопчикам. Вправляти у відпо-відній статево-рольовій поведінці |
|
Третій |
Сюжетно-рольова гра «Народилася дитина» |
Формувати уявлення про те, якими мають бути чоловік і жінка, тато і мама, їх обов'язки у сім'ї та щодо догляду за дитиною. Учити забавляти дитину, піклуватися про немовля, розподіляти між собою ігрові чоловічі та жіночі обов'язки |
|
Четвертий |
Підсумкове заняття |
Виявити рівень знань та вміння застосовувати їх у повсякденному житті |
Перспективний план ґендерного виховання дітей шостого року життя
Безпосередньо- освітня діяльність |
Освітня діяльність, здійснювана в ході режимних моментів |
Самостійна діяльність дітей |
Взаємодія з сім'ями |
вересень |
|||
«Добре бути дівчинкою, добре бути хлопчиком» завдання: формувати у дітей поняття про позитивних рисах характеру і вчинки хлопчиків і дівчаток, уявлення про дружбу; розвивати у дівчаток передумови жіночності, у хлопчиків - мужності; виховувати повагу один до одного. Інтеграція: «Соціалізація» «Комунікація» «Пізнання» |
|
|
|
жовтень |
|||
|
|
|
|
листопад |
|||
|
|
|
|
грудень |
|||
|
|
|
|
січень |
|||
«Подорож в країну хлопчиків і дівчаток» завдання: формувати у дітей уявлення про себе як представника певної статі, про взаємодію статей в спілкуванні, в житті, формувати уявлення про соціальної ролі чоловіків і жінок у суспільстві, виховувати позитивні взаємини, інтерес до представників протилежної статі. |
|
|
|
лютий |
|||
|
|
|
|
березень |
|||
|
|
|
|
квітень |
|||
|
|
|
|
травень |
|||
|
|
|
|
червень - липень - серпень |
|||
|
|
|
|
Перспективний план ґендерного виховання дітей сьомого року життя
Місяць |
Тема |
Мета |
Вересень |
Любе дзеркальце, скажи... |
Формувати позитивне ставлення до власної зовнішності; вчити дітей бачити красу людського обличчя — кожна людина гарна по-своєму. Продовжувати вчити спостерігати за собою, зосереджуватися на власному вигляді, емоціях, жестах. Виховувати самоповагу, розсудливість |
Жовтень |
Ми – умілі, самостійні |
Учити помічати власні чесноти, здібності, радіти їм та пишатися ними. Продовжувати розвивати інтерес до самопізнання (потреби, прагнення, інтереси та захоплення, досягнення). Виховувати самостійність, повагу до однолітків |
Листопад |
Ми — маленькі господарі |
Продовжувати формувати уявлення про те, що дівчинка — майбутня господиня, а хлопчик — майбутній господар. Дівчаток вчити виконувати доручення, пов'язані зі створенням затишку в домі, дотриманням чистоти. Хлопчиків залучати до ремонту іграшок, дитячих меблів. Сприяти формуванню уявлень про те, що господар має забезпечувати добробут сім'ї. Формувати відповідні моральні якості: тактовність, дбайливість, лагідність; відповідальність, турботливість, уважність. Виховувати самостійність, бажання підтримувати порядок в ігровому куточку та утримувати у порядку свої речі вдома |
Грудень |
Хлопчики і дівчатка – майбутні чоловіки і жінки |
Продовжувати вчити хлопчиків брати на себе складні, нецікаві, але необхідні обов'язки, доручення; виховувати витримку, уміння долати труднощі, вміння бути спокійним, розсудливим. Продовжувати вчити дівчаток виконувати доручення, які пов'язані зі створенням краси, затишку; виховувати дбайливість, ніжність, чуйність, лагідність, бажання бути привабливою |
Січень |
Професії моїх батьків |
Розширювати знання дітей про чоловічі та жіночі професії. Вправляти у статево-рольовій поведінці професійного спрямування під час сюжетно-рольових ігор. Сприяти формуванню інтересу до певних видів професійної діяльності чоловіків і жінок |
Лютий |
Скоро я дорослим стану |
Продовжувати ознайомлювати з відмінностями між дітьми та дорослими, хлопчиками та дівчатками у зовнішності та діяльності. Підтримувати прагнення ставати розумнішими, сильнішими, кмітливішими. Формувати уявлення про зовнішню та внутрішню красу людей. Виховувати бажання встановлювати добрі стосунки з оточенням |
Березень |
Школа леді та джентльменів |
Продовжувати вчити стежити за власним зовнішнім виглядом. Формувати відповідну статево-рольову поведінку. Виховувати тактовність, ввічливість, уважне ставлення до однолітків протилежної статі |
Квітень |
Був собі Я |
Сприяти формуванню адекватної самооцінки, позитивного ставлення до себе, вчити долати замкненість, пасивність. Продовжувати вчити керувати своїми емоціями; підводити до розуміння того, що всі люди різні. Виховувати доброзичливе ставлення до інших, розвивати комунікабельність |
Травень |
Ну-мо, хлопці і дівчата! |
Продовжувати формувати у хлопчиків чоловічі моральні якості: стійкість, витримку, вміння долати труднощі, поважно поводитися з дівчатками, дорослими жінками; у дівчаток — жіночі: турботливість, тактовність, чуйність. Виховувати бажання слухати одне одного, поважати думку кожного |
Рекомендації практичного психолога за темою «Гендерне виховання» для педагогів і батьків,
матеріал яких допоможе зрозуміти особливості розвитку і виховання хлопчиків і дівчаток
«Всевишній створив людину Єдиним, але, розгнівавшись на неї, розрубав на дві половинки (чоловік і жінка). З тих пір, вони, такі різні, шукають по світу один одного, щоб отримати повноту існування…» (зі східної легенди)
Поняття «гендер» - (рід) - означає соціальну стать, стать як продукт культури. Встановлено, що саме в період дошкільного дитинства відбувається прийняття гендерної ролі: віком до 2-3 років діти починають розуміти, що вони або дівчинка або хлопчик, і позначають себе відповідним чином. У віці з 4 до 7 років формується гендерна стійкість: дітям стає зрозуміло, що «гендер» не змінюється: хлопчики стають чоловіками, а дівчатка – жінками і ця приналежність до підлозі не зміниться в залежності від ситуації або особистих бажань.
Хлопчик і дівчинка – два різних світи, тому їх не можна виховувати однаково. Постараємося зрозуміти наших хлопчиків і дівчаток, адже вони – майбутні чоловіки і жінки - повинні відповідати своїй суті. Виховавши справжніх чоловіків і жінок, ми полегшимо своїм дітям життя надалі, допоможемо уникнути тих помилок, що наробили в своєму житті по незнанню. Усвідомлення гендерної ідентичності дітьми дошкільного віку не відбувається саме по собі. Поняття приналежності до тієї чи іншої статі у дитини формується завдяки вихованню, яке він отримує в сім’ї і дитячому саду.
Особливості розвитку хлопчиків:
Особливості розвитку дівчаток:
Психологічна відмінність – хлопчики:
Психологічна відмінність – дівчинки:
Поради педагогам:
Гра як засіб виховання дошкільників. Гра, як вважають педагоги, є кращим методом навчання чому-небудь. Адже дітей 3-5 років не посадиш за парти, вимагаючи уваги. Граючи, дитина не замислюється над тим, що таке навчання і чого від неї хочуть. Вона просто робить цікаві їй дії і легко, невимушено запам’ятовує безліч потрібної інформації.
Гендерні ігри для дошкільнят – один із способів пояснити, як повинні поводитися дівчатка і хлопчики, яким правилам підпорядковується їх поведінка в суспільстві. Застарілий стереотип «хлопчикам – машинки, дівчаткам – ляльки» давно зжив себе, сучасні методики раннього розвитку говорять зовсім про інше. Крім того, поступово стираються грані між чоловічими і жіночими професіями, багато жінок захоплені ідеями фемінізму. Через це підростаючому поколінню стає складніше пристосуватися до своєї ролі, а багато батьків (і особливо бабусі) противляться новим практикам, коли ігри хлопчиків в ляльки і «дочки-матері» не просто дозволені, але й заохочуються, а дівчатка мріють про те, щоб стати не домогосподаркою, а, скажімо, прем’єр-міністром.
Приклади гендерних ігор у дитячому садку. Вихователям дитсадка належить в цьому питанні особлива роль. Проводячи з дітьми багато часу, вони мають можливість коригувати їх поведінку, в тому числі і статеву, в потрібну сторону. Наприклад, хлопчиків слід вчити тому, що не можна ображати дівчаток, тому що вони слабкіші; потрібно, навпаки, поступатися дівчаткам місцем, пропускати вперед, доглядати і допомагати. Цього можна досягти за допомогою наступних ігор, проводити які рекомендується в середніх і старших групах, адже саме в цьому юному віці діти осягають науку колективного спілкування.
Рекомендації батькам:
Гендерний аспект у вихованні дітей дошкільного віку є важливим і актуальним завданням у становленні майбутніх тат і мам. Під впливом соціальних змін в сучасному суспільстві поступово руйнуються традиційні погляди на поведінку осіб різної статі. Ролі чоловіків і жінок нерідко змішуються, стираються кордони в професійних сферах. Все частіше вдома сидить тато, а гроші заробляє мама. Виходячи з цього, дівчатка стають агресивними, владними, грубими, а хлопчики не можуть постояти за себе, емоційно нестійкі і не мають навичок культури поведінки з жіночою статтю. Тому дуже важливо з ранніх років закладати дітям знання про особливості своєї статі. Це передбачає підвищену вимогу до самих батьків, до їх поведінки та способу життя. Необхідно звертати увагу на роботу вихователів у дитячих садках, пам’ятаючи, що там дитина проводить більшу частину дня.
Якщо в сім’ї росте донька
У вихованні малятка потрібно визначитися з підсумковою метою цього процесу. Багато батьків намагаються втілити свої нездійснені мрії в реальність. Наприклад, мама і тато хотіли бути відомими вченими або бізнесменами, але добитися цього вони не змогли. Такі батьки прагнуть зробити своє малятко знаменитою людиною і прищеплюють їй такі особистісні якості, завдяки яким вона могла б добитися всього в житті. І даремно… Можливо, дівчинка досягне всього того, про що мріяли її батьки, але навряд чи вона буде щасливою в сімейному житті, а адже це найголовніше. Якщо ви хочете виростити з дівчинки турботливу і ніжну жінку, гарну господиню і люблячу матір, то дотримуйтесь наступних правил:
Якщо батьки мають сина
На жаль, недостатньо годувати хлопчика смачними стравами, одягати і взувати його. Щоб виростити з дитини справжнього чоловіка, прислухайтеся до наступних рекомендацій:
Для тих, у кого кілька дітей
Добре, коли сім’я має двоє чи більше малюків. І батькам ніколи нудьгувати, і крихітки можуть весело проводити час разом. Ось тільки виховання кількох дітей – досить складне завдання. Вище були перераховані поради, з яких одні підходять тільки дівчаткам, а інші – тільки хлопчикам. Не всі батьки можуть проводити багато часу, займаючись з кожною дитиною окремо. Саме тому ми радимо вам звернути увагу на спільні ігри. Без ігор при гендерному вихованні дітей дошкільного віку не обійтися. Саме таке проведення часу сприяє формуванню позитивних особистісних якостей, вчить тому, як потрібно себе вести з протилежною статтю.
На закінчення варто відзначити, що хлопчиків і дівчаток не можна виховувати однаково. Вони по-різному відчувають, переживають і сприймають навколишній світ. Батьки повинні дотримуватися гендерного виховання дітей дошкільного віку. Завдяки такому підходу з дівчаток виростають ніжні, турботливі жінки, здатні втішити у важкі хвилини, а з хлопчиків – безстрашні, сильні чоловіки, які можуть впоратися з усіма труднощами і захистити близьких і нужденних людей в разі небезпеки.
Висновок та підсумки заходу: мультимедійна презентація
«Умови ефективної роботи щодо гендерного виховання дошкільників: з досвіду роботи»
Стать - це сукупність тілесних, фізіологічних, поведінкових та соціальних ознак, на підставі яких індивіда вважають хлопчиком (чоловіком) або дівчинкою (жінкою)
Гендер - соціально-психологічна стать людини, сукупність її психологічних характеристик і особливостей соціальної поведінки, що проявляються у спілкуванні і взаємодії
Гендерне виховання - це відносно соціально контрольований процес розвитку дівчинки і хлопчика в ході їх гендерної соціалізації – виховання основ гендерної культури взаємовідносин, розвиток здатності до реалізації статево-рольового репертуару та оволодіння уміннями і навичками відповідної поведінки
Складові гендерного виховання:
Мета гендерного виховання:
Завдання гендерного виховання
Принципи гендерного виховання: моральна чистота, довіра, правдивість, неперервність, адресність, реалістичність, активність.
Педагогічні умови оптимально-організованого статевого виховання дошкільників: гра, бесіди, проблемні ситуації, театралізовані проблемні ситуації, норми поведінки персонажів художніх творів, засвоєння статевої ролі, природність поведінки дорослого, поведінка батьків в родині.
Умови ефективної роботи зі статевого виховання дошкільників: завідувач закладу, старша медична сестра, вихователь, музичний керівник, практичний психолог, логопед, батьки.
Психологічні механізми гендерного виховання дошкільнят: спрямування, моделювання, заохочення, пізнання.
Робота з батьками: cпілкування дітей з членами родини, cпостереження за діями дітей, участь у спільних справах та подіях, бесіди, консультації, надання рекомендацій, розроблення пам'яток.
Рекомендації:
Висновки: гендерне вихованя – це сучасний напрямок методики у навчально – виховній діяльності педагога, котрий шляхом сприятливої соціалізації дозволяє сформувати у дитини стійке поняття власної статі: Я – дівчинка; Я – хлопчик, з характерною ґендерно-рольовою позицією і елементами ґендерної культури, відображаючи – ціннісні функції двох статей у суспільстві.Гендерна компетентність – це цілеспрямований, організований і керований процес формування соціокультурних механізмів конструювання чоловічих і жіночих ролей, поведінки, діяльності та психологічних характеристик особистості, запропонованих суспільством своїм громадянам залежно від їхньої біологічної статі. Отже, ґендерний підхід в освіті, як механізм досягнення ґендерної рівності та утвердження рівних можливостей для самореалізації кожної особистості, передбачає: відсутність орієнтації на «особливе призначення», заохочення видів діяльності, що відповідають інтересам особистості; пом’якшення ґендерних стереотипів; врахування соціально-статевих відмінностей. Ґендерний підхід є необхідною передумовою реалізації ґендерного виховання і виступає складовою особистістю зорієнтованого навчально – виховного процесу у дошкільному навчальному закладі.