Як активізувати творчість?
Творчість — це не сума знань,
а особлива спрямованість інтелекту,
особливий взаємозв'язок між інтелектуальним життям
особистості та проявом її сил в активній діяльності.
В.О.Сухомлинський
Що таке творчість?
Творчість, креативність... Ці поняття дуже важко визначити. Але все-таки спробуємо. У різні часи вчені, філософи, психологи, педагоги по-різному визначали ці поняття.
Творчість здебільшого розглядається у двох аспектах: філософському і психологічному. Філософія розглядає питання суті творчості, а психологія досліджує процес, «механізм» творчої діяльності.
Творчість (за словником з філософії) — процес людської діяльності, який створює якісно нові матеріальні та духовні цінності. Діяльність може бути творчою у будь-якій галузі: науковій, виробничій, технічній, художній, політичній тощо. Завжди там, де створюється, відкривається, винаходжується щось нове, діяльність обов'язково стає творчою. Неповторність (за характером здійснення і результатом),) оригінальність, унікальність — основні риси творчої діяльності.
Види творчості визначаються характером діяльності людини — творчість винахідника, організатора, наукова і художня творчість тощо. У процесі творчості беруть участь духовні сили людини, зокрема уява,
а також майстерність, яка виникла під час навчання і практичної діяльності людини й необхідна для втілення творчих задумок.
У психології творчість вивчається переважно у двох аспектах: як психологічний процес створення нового і як сукупність якостей особистості, що забезпечують її включення у цей процес.
Психологи виділили кілька стадій творчого процесу — від народження задуму до миті (її неможливо передбачити), коли у свідомості виникає нова ідея. Так англійський учений Г.Уоллес (1924) поділив творчий процес на чотири фази: підготовку, дозрівання ідеї, осявання і перевірку. Експериментальна психологія також показала, що несвідоме і свідоме, інтуїтивне і розумове в процесі творчості доповнюють одне одного.
Сукупність психічних якостей творчої особистості стала об'єктом вивчення за часів створення тестів і методик, їх обробки та аналізу. Особлива роль тут відводиться уяві, гнучкості та критичності мислення, дивергентному мисленню, а також внутрішній мотивації творчості, здатності до наближення понять, цілісності сприйняття тощо.
Але П.Торренс, автор одних з найвідоміших і найпоширеніших тестів творчості, висунув таке принципове положення. Тест, що правильно діагностує креативність, в принципі, неможливий! Причиною є суперечності між суттю тестів і суттю творчості. Тест — це стандартизована процедура обстеження за заданим набором параметрів. А суть творчості і поля гає у виході за межі заданого і відомого. Виходить, що тест творчості — це стандарт вимірювання нестандартного.
Педагогічний енциклопедичний словник визначає, що стимулом творчої діяльності є проблема, яку неможливо розв'язати традиційними засобами. Оригінальний продукт діяльності виходить в результаті висування нестандартних гіпотез (припущень), знаходження нестандартних зв'язків елементів проблемної ситуації тощо.
Креативність (від лат. сгеаііо — створення) у більшості джерел стала синонімом творчості. За визначенням П.Торренса, креативна людина чутлива до проблем, до дефіциту знань або суперечностей у них, до об'єднання різноманітної інформації, до дисгармонії елементів; може визначити пов'язані між собою проблеми, шукає їх розв'язання, висуває гіпотези про можливість розв'язання; перевіряє та спростовує ці гіпотези, змінює їх, ще раз перевіряє, а потім остаточно обґрунтовує результат.
Прояви творчості. Які вони?
Задатки творчості є у кожної людини. Необхідно лише їх розкрити і активізувати. Прояви творчих здібностей можуть бути різними — від яскравого таланту до скромних і малопомітних, але суть творчого процесу однакова для всіх. Різниця — в конкретному матеріалі творчості, масштабах досягнень та їх значущості для суспільства.
Відомий психолог Л.Виготський наголошував: результат творчої діяльності може бути новий щодо системи знань, способів дій, оціночних орієнтацій, стосовно конкретної людини, а не абсолютно новий. Творчість сприяє розвитку особистості, культури. Творчим може бути не лише результат діяльності, а й сам процес пошуку результату. Ми мусимо пам'ятати, що результат розв'язання проблеми може бути однаковим, а от способи його досягнення можуть дуже відрізнятися один від одного. У багатьох випадках ця «родзинка» має найбільшу цінність. Адже недарма у розвивальному навчанні акцент переноситься із результату на процес його досягнення.
Не згасіть вогнику творчості
Виховати творчу особистість прагне кожен педагог. І починати потрібно вже у дитячому садочку. Не згасити вогнику творчості у дошкільнят, навчити їх поважати будь-які прояви творчості, підтримувати прагнення знайти щось нове і цікаве.
Педагог має обережно підтримувати, іноді навіть фантастичні, ідеї дітей. Адже саме такі ідеї в майбутньому можуть стати основою найсучасніших розробок. Пригадаємо цікаві розповіді Жюля Верна про дивні подорожі капітана Немо на підводному човні, до Місяця, до центру Землі тощо. Скільки, на наш погляд, тепер уже звичайних, а раніше дивовижних, новинок уперше придумали письменники-фантасти.
Дуже добре, якщо діти прагнуть міркувати самостійно, не бояться обстоювати власну думку, наполегливо шукають кілька варіантів розв'язання, порівнюють їх і знаходять (якщо це справді можливо) найкращий.
Але малюки ще мають навчитися все це робити. Звичайно, в когось з них творчі прояви видно яскравіше, з кимось необхідно додатково попрацювати і знайти найцікавіші саме для нього види діяльності. Творчість дітей проявляється там, де їм зрозуміло, цікаво,
де є нагода отримати несподіваний, яскравий результат. Дітям цікаво щось робити власноруч, розмірковуючи над тим, як краще, цікавіше і швидше це зробити і в результаті отримати щось «матеріальне» — цікаву аплікацію, малюнок, іграшку, побачити несподіване у звичайних речах...
«Складові» творчості
Психологи і педагоги вважають, що творча Людина легко генерує оригінальні та несподівані ідеї, здатна відійти від стереотипів.
Творча людина обов'язково має багату уяву. Розрізняють відтворювальну та творчу уяви.
Відтворювальна уява—створення образів об'єктів, що їх раніше людина не сприймала, відповідно до їх опису або умовних зображень (креслень, карти, тексту тощо).
Творча уява — самостійне створення нових образів, які можуть втілюватися в оригінальні продукти діяльності у подальшому житті.
Фантазія — уява, яка характеризується особливою силою, яскравістю та незвичайністю уявлень та створюваних образів.
Фантазія допомагає знайти новий погляд на відомі факти, і саме тому вона має велику науково-пізнавальну цінність. Важко уявити творчу людину без фантазії, але фантазія не повинна втратити зв'язок з реальністю (якщо йдеться про винахідництво), хоча цю межу визначити складно. Саме у фантазії міститься початок великих відкриттів, які лише передбачаються та передчуваються.
У багатьох різноманітних виданнях (наприклад, Большая советская знциклопедия) викладена думка про ідентичність понять «уява» та «фантазія». Та це й недивно: слово «фантазія» у перекладі з грецької означає «уява». На мою думку, фантазія — це творча уява.
Уява та фантазія допоможуть дітям навчитися уявити ситуацію, викладену в умові завдання саме так, як вона описана (нічого не додавши від себе і нічого не пропустивши); уявити за описом в умові завдання, якими є діючі особи у будь-якій ситуації, вміти поставити себе на їх місце, прогнозуючи їх вчинки; уявити, де знаходитимуть діючі особи завдання, як вони мають діяти.
Уява дає змогу дітям уявити результат розв'язку завдання (принаймні у загальному вигляді) до того, як вони почали розв'язувати (на етапі постановки завдання). Потім відповідно до уявленого результату спланувати свої дії, необхідні для досягнення результату.
Умови активізації творчості
Учений П.Сміт вважає, що для розвитку творчих здібностей у дітей потрібно надати їм матеріали для занять і можливість працювати з ними, заохочуючи творчі інтереси дітей; необхідна також наявність внутрішньої розкутості й свободи.
Дж. Гілфорд виділив такі способи стимуляції творчої активності.
Психолог В.Дружинін вважає, що креативність актуалізується лише тоді, коли це дозволяє навколишнє природне середовище. Для формування креативності він додає такі умови:
Творці теорії розвивального навчання виділяють такі умови, необхідні для створення на заняттях атмосфери, сприятливої для творчості й розвитку.
Ми маємо також пам'ятати, що навчання — це не змагання. Всі люди різні, діти засвоюють знання кожний у своєму темпі. Повільніше розв'язувати завдання не означає гірше. Іноді малюк знаходить розв'язок довго, а потім виявляється — його варіант настільки цікавий, що вартий кількох інших рішень.
Іноді дитина досить швидко знайшла аж 10 відповідей, але в їх основу поклала лише одну ідею. А інша дитина розмірковувала довго, знайшла всього-на-всього дві відповіді, але в їх основі поклала аж дві ідеї. То що краще? Мені здається, що краще дві ідеї.
Вчитель має міркувати разом з дітьми, не нав'язувати їм свій розв'язок. Він допомагає знайти власний розв'язок; якщо дітям важко знайти правильний шлях розв'язання, вчитель пропонує свій шлях (але не повністю розповідає розв'язок, а тільки вказує на початок шляху або на ідею рішення і, якщо це справді потрібно, «веде» дітей цим шляхом за допомогою запитань).
Розв’язок яких, завдань може стимулювати творчість?
Отже, творчі здібності розвиваються. Особливо ефективно можна впливати на їх формування у дошкільнят і молодших школярів (В.Дружинін, Е.Солдатова та ін.). Лише цілеспрямована система занять дає змогу забезпечити високий рівень розвитку закладених творчих здібностей. Водночас заняття можуть або стимулювати, або пригнічувати творчі здібності. Все залежить від того, які типи завдань розв'язують діти.
Щоб діти навчалися творчого пошуку, слід конструювати спеціальні ситуації, які створюють умови для творчого розв'язання проблем. Навчання творчості може відбуватися також на проблемах, вже в тому чи іншому вигляді розв'язаних і способи розв'язання яких вже відомі. Діти намагаються їх відкрити для себе, а можливо, і знаходять несподівані та оригінальні розв'язки вже відомих проблем.
Завдання «закритого» типу з єдиним правильним варіантом відповіді не вчать дітей знаходити власні, оригінальні варіанти відповіді та самостійно міркувати. Тому розв'язуючи ці завдання, творчі здібності мало розвиваються. Їх здебільшого розвиває розв'язування завдань «відкритого» типу. Під час їх розв'язання діти отримують повну самостійність у виборі способу розв'язання і можуть знайти кілька варіантів відповідей.
Звісно, не кожний відважиться запропонувати оригінальний і непередбачений спосіб розв'язку. Першопрохідцям завжди важко. Дуже часто трапляються помилки, їх не розуміють інші, з їх розв'язань можуть поглузувати. І від вас, педагогів, залежить, чи знайде в собі дитина сміливість розповісти про свій розв'язок, чи зможе вона навчитися пояснювати і обстоювати власну думку. Це ви маєте створити сприятливі умови для творчості дітей. Адже часто діти беруть приклад з вас. Будьте уважними і вимогливими до дітей, уважно слухайте ос, розмовляйте з ними, терпляче слухайте і намагайтесь зрозуміти їхні варіанти розв'язку. І не забувайте підбадьорювати дітей, помічати і заохочувати навіть найменші краплинки творчості в їхніх роботах. Допоможіть дітям розкритися, і ви побачите, як у них поступово виростають «крила творчості».
Отже, творчість дітей слід підтримувати та активізувати. Як? Що для цього потрібно? Творчість дітей добре активізують творчі види діяльності: наприклад, продовження розповіді або казки, друдли тощо. Такі завдання подобаються дітям, їх можна розв'язувати упродовж кількох занять. Основне підтримувати ініціативу дітей, вміло, обережно керувати діями дітей так, щоб завдання не набридало, вчасно помітити, коли дітям стає нецікаво і вирішити: час закінчити твір чи продовжувати його далі, якщо вдалося придумати разом з дітьми цікавий поворот в сюжеті.
Отже, придумуйте, фантазуйте, пробуйте. Головний приз — розвинена уява, активізація творчості... Варто спробувати? Я вважаю — так!
І неодмінно пам'ятайте: щоб активізувати творчість дітей, педагог сам має бути творчою особистістю, намагатися подолати в собі інерцію, шаблон, формальності у викладанні. Творіть, вигадуйте, пробуйте самостійно і разом з дітьми!
Використані джерела:
1 . Большая советская знциклопедия
2. Философский словарь / Под ред. И.Т. Фролова. — 4-е изд. — М.: Политиздат, 1981. — 445 с.
3. Электронный словарь. Педагогический энциклопедический словарь // Под ред. Б.М.Бим-Бада,
4. Інтернет- версия психологических справочников «Психология — идея, ученые, труды», «Психология,
2000» в серии «Мультимедійная знциклопедия знаний» Центрального регионального отделения РАО,
5. Светлана Гин. Условия формирования креативности. — Гомель, 2004
6. Давыдов В.В. Проблеми развивающего обучения. Опыт теоретического и експериментального психологического исследования. — М.: Педагогика, 1986. — 239 с.
Як допомогти дитині стати творчою особистістю / Упор. Л.Шелестова. — К: Ред. загальнопед. газ., 2003. — 112 с. — (Бібліотека «Шкільного світу»)