Методичні рекомедації для розвитку математичних здіббностей дітей дошкільного віку. Пропоную практичний матеріал з математики окремо для хлопчиків і дівчаток, а також для їхньої спільної роботи. Такі завдання варто пропонувати дітям паралельно з традиційними.
Гендерні інтелектуально-психологічні особливості розвитку математичних здібностей у дітей дошкільного віку
Проблема навчання дітей математики в наш час набуває дедалі більшого значення. Це пояснюється насамперед бурхливим розвитком математичної науки, у зв'язку з проникненням її у найважливіші галузі знань. Навчання в дошкільному закладі спрямоване на виховання у дітей звички до повноцінної логічної аргументації всього, що нас оточує. Центральним завданням навчання математики в дошкільному закладі є навчання лічби та розв’язуванню задач.
Аналіз психолого-педагогічної літератури засвідчив. що ця проблема є актуальною.
Вчені психологи Д.Б.Ельконін, Л.А.Венгер, педагоги К.Й.Щербакова, Т.В.Тарунтаєва засвідчують про значно більші, ніж вважалося досі, розумові можливості дітей у процесі навчання математики.
Основна мета формування елементарних математичних знань у дітей дошкільного віку полягає в тому, щоб дати їм математичні уявлення і початкові поняття, навчити їх найпростіших способів виконання математичних дій, сформувати відповідні уміння та навички розв’язувати задачі.
Сучасні теорії диференційованого навчання ґрунтуються на єдиному принципі - принципі відбору дітей за рівнем їхнього розумового розвитку та індивідуально-психологічними особливостями. Ці критерії важливі, але недостатні. Треба також ураховувати статеву належність дитини, особливо на ранньому етапі організованого навчання ; (старший дошкільний і молодший ; шкільний вік). Адже навіть у немовлят різної статі розумові процеси відмінні. Мозок хлопчиків у цілому активніший за мозок дівчаток. Відповідно різна в них і вся стратегія пізнання світу.
Нейрофізіологи переконливо; доводять, що хлопчики вправніші за дівчаток у математичних операціях та візуально-просторовому мисленні, а в дівчаток більше, ніж у хлопчиків, розвинені, вербальні здібності.
На жаль, переваги хлопчиків нівелюються вже у перших класах загальноосвітньої школи, а відтак майже в 40 % з них до четвертого класу формується чітко виражена антишкільна установка. В чому ж причина цього явища?
Одна з головних причин — емоційні втрати на ранньому етапі розвитку хлопчиків (до 5-6 років), а також в початковій школі.
Велику роль у становленні й розвитку психології статі відіграє соціальне середовище. Хто виховує й навчає наших дітей? Як відомо, найчастіше жінки: мати й бабуся — вдома, вихователька — в дитсадку, вчителька — в початковій школі, Вчителі-чоловіки трапляються зрідка і то лише в середніх і старших класах. Але ж чи здатна жінка виховати і повноцінно, різнобічно розвинути особистість маленького хлопчика, підлітка тощо? Відомо, що жіноче мислення якісно відрізняється від чоловічого, тож і виходить, що виховання і навчання дітей у дитсадках і початковій школі більшою мірою розраховане на дівчаток.
А невідповідність форм і методів навчання психологічним відмінностям між статями часто і є причиною недостатньої успішності і невдач хлопчиків.
Звідси висновок: до навчання дівчаток і хлопчиків треба підходити диференційовано, починаючи вже з чотирьох років. Саме тому, готуючись до занять, педагог має подбати, щоб поряд з традиційним добирати спеціальний матеріал для дітей різної статі відповідно до інтелектуально-психологічних особливостей її прояву.
Дуже важливо, щоб педагоги і батьки зрозуміли: математика в дошкільному віці — це не так формування навичок лічби та способів розв'язування задач, як унікальна можливість для повноцінного розвитку малюка.
Тому для максимального використання розвивальних можливостей математики, треба спочатку зацікавити дітей. Математичний матеріал має бути захопливим, викликати бажання дізнатися якомога більше. Водночас завдання повинні бути життєвими, потрібними дитині для гри та спілкування з Іншими людьми, з навколишнім світом, а також бути інструментом для подальшого здобуття знань.
Інтелектуальні здібності дітей треба розвивати постійно, починаючи з раннього віку. Елементарні знання з математики дошкільнята здобувають дуже рано, ще до початку організованого навчання. Отже, для розвитку малюка варто використовувати всі моменти його життя, так чи інакше пов'язані з математикою. І навпаки: з кожної вправи і завдання слід вибирати максимальну кількість будь-якої (тобто не лише математичної) корисної для дитини інформації.
Для успішного здійснення зазначених завдань треба враховувати багато різних чинників, насамперед, такі;
- індивідуально-психологічні особливості дитини;
- рівень розумового розвитку дитини;
- особливості пізнання світу дітьми різної статі.
Дівчатка:
* мовлення більш емоційне і в цілому краще розвинене;
* краще реагують на правильно побудовані фрази та чітку логіку;
* відповіді однотипні;
* надають перевагу виконанню завдань за готовим зразком;
* більше цікавить результат;
* більш дисципліновані, зібрані, старанні,
Хлопчики:
* рідко розкривають свій внутрішній стан у словах;
* мислення нестандартне, внутрішній пошук інтенсивніший і складніший, аніж здається;
* надають перевагу розв'язанню нових, логічних і складних завдань, під час виконання стереотипних вправ виявляють нетерплячість та неохайність;
* більше цікавить сам процес;
* увага розпорошена;
* швидше набувають арифметичних умінь, краще запам'ятовують форми і розуміють принципи роботи механізмів.
Пропоную практичний матеріал з математики окремо для хлопчиків і дівчаток, а також для їхньої спільної роботи.
Такі завдання варто пропонувати дітям паралельно з традиційними.
Завдання з формування навичок лічби
Для хлопчиків
1. У цеху, де складають машини, залишилося 2 корпуси і 8 коліс. Чи вистачить їх, щоб скласти дві машини? Скільки коліс має бути в легковій машині? Для чого потрібне запасне колесо? Скільки ж треба коліс, щоб відправити машини з заводу до магазину?
Підказка для дорослих: треба враховувати також і запасні колеса.
2. На малюнку зображено предмети: ключку, ковзани, книжку, футболку, весло, м'яч, шахи, волан, боксерські рукавиці. Вибери предмети, потрібні для занять спортом. Назви ці види спорту; полічи їх. Назви види спорту, де потрібний м'яч; полічи їх.
3. Спортсмени змагалися з бігу на коротку дистанцію. Спортсмен з України дістався фінішу за 8 хв, спортсмен з Туреччини подолав дистанцію за 10 хв, а бігун з Німеччини — за 9 хв. Розмісти цих спортсменів на п'єдесталі пошани. Хто з них здобув золоту медаль? Хто — срібну? А хто — бронзову?
4. На малюнку зображені предмети: рюкзак, спальник, ложку, сірники, хмиз, палатку, компас, каністру з водою, портфель, вазу. Які з цих предметів знадобляться туристові в поході? Полічи їх. Скільки тут зайвих предметів? Як треба зберігати сірники, щоб вони не намокли?
5. Пожежники рятували дітей з палаючого будинку. Спочатку вони винесли маленьку дівчинку з лялькою, потім — хлопчика і кошеня. Скільки всього живих істот врятували пожежники? Що могло спричинитися до пожежі? Що треба робити, коли в будинку почалася пожежа? Назви номер телефону пожежної частини.
6. Хлопчики запускали повітряних зміїв. Першим був змій Сергія, другим — Павла, а останнім — змій Богдана. Котрий числом був Богданів змій? З чого роблять повітряних зміїв?
7. Олег та Ігор пішли на рибалку. Олег зловив двох коропів вагою 2 і З кг, а Ігор зловив лише одну щуку — вагою 6 кг. Хто з хлопців приніс додому більше риби?
Підказка для дорослих: можна брати до уваги вагу риби, а можна — кількість.
Для дівчаток
1. У скількох місцях треба розрізати довгу стрічку, щоб зробити потім 2 банти? 4 банти? Скільки кісок можна заплести з отриманих стрічок?
2. На малюнку зображено овочі: картоплю, капусту, буряк, цибулю, моркву, петрушку, огірок, помідор, гарбуз, перець. Вибери овочі, з яких мама готує борщ, та полічи їх. А що можна зробити з решти овочів?
3. Дівчатка готували букети, щоб привітати своїх виховательок. Кожний букет вони складали з трьох квіток. Усього було 7 квіточок: 3 ромашки й 4 волошки. Чи вистачить квітів, щоб привітати двох виховательок? Як можна скомпонувати ці квіти в букети? Що треба зробити, щоб букети були однакові?
4. Іринка вкладала спати свої іграшки: ляльку, ведмедика, неваляйку, цуценя, мишеня, кошеня. Якими за порядковим числом були кошеня й мишеня? Скільки всього іграшок вкладала спати Іринка? Як ви гадаєте, чи всі іграшки заснули? Чому?
5. Маринка пришиває ґудзики до сукні. На сукні кілька петельок: по дві на манжетах і три на планці спереду. Чи вистачить їй сім ґудзиків? Вісім? П'ять? Що можна зробити, якщо ґудзиків більше, ніж петельок? Менше, ніж петельок?
6. Чотири Марічки Бігли до річки і кожна знайшла по стрічці.
А якби туди десять Марічок пішло, скільки б стрічок по дорозі знайшлось?
7. Наталка, Марійка та Оленка прийшли на святковий ранок до дитсадка у сукнях різного кольору: жовтого, блакитного та рожевого. Наталка була не в жовтому. Марійка — не в жовтому і не в рожевому. В якій сукні була кожна з дівчаток?
8. Як розділити 5 яблук між п'ятьма дівчатками так, щоб одне залишилося в кошику?
Для спільної роботи хлопчиків та дівчаток
1. Оля вибігла гуляти,
І Тарас за нею з хати, І Сергійко, і Марат. Скільки ж вибігло малят?
Хто вийшов з будинку першим? Другим? Третім? Четвертим?
2. На малюнку зображено різні предмети жіночого й чоловічого туалету: зубна щітка, чоловічі черевики, жіночі черевики, люстерко, губна помада, портфель. Вибери ті предмети, які візьме в дорогу мама? Полічи їх. А що візьме у відрядження тато? Полічи ці предмети.
3. Лялька — у Тетянки, ведмежа — в Богдана, кошеня — в Оксанки, коник — у Степана, самоскид — в Сергійка, в Петруся — мотрійка.
Скільки всього дітей бавляться іграшками? Скільки серед них хлопчиків? Дівчаток? Скільки Іграшок у малят?
4. Пиріжки готує мати
На обід своїм малятам: Для Сашка і для Наталки, Для Сергійка і Тетянки. Але раптом кіт вусатий Хап пиріг — і геть із хати!
Скільки в матусі діток? Скільки серед них хлопчиків? А дівчаток? Скільки всього пиріжків спекла мати? А скільки їх залишилося після того, як кіт один поцупив?
5. В одному будинку живе родина: дідусь, бабуся, батько, мати, старший син Олесь, донька Наталка і молодший син Сашко. Скільки всього осіб у цій сім'ї? Скільки дітей? Скільки батьків? Скільки матерів? Скільки братів? Скільки сестер? Хто з членів цієї родини народився першим? Хто з дітей народився першим? Другим? Третім? Скільки в сім'ї дочок? Скільки синів?
6. Ганнуся, Людмилка, Дмитрик і Павло вдягли на новорічний бал маскарадні костюми. У костюмі мотрійки була одна з дівчаток, але не Людмилка. Піратом була також не Людмилка. Дмитрик був не в костюмі клоуна і не в костюмі астронома. Павло теж не був одягнений клоуном. Яке ж вбрання було на кожному з учасників балу-маскараду? ,
7. Які з наведених нижче висловлювань правильні завжди? Які з них можуть бути і правильними, і неправильними? Які висловлювання завжди неправильні:
а) батько старший за сина;
б) один з братів старший за
другого;
в) мати молодша за батька;
г) онук старший за дідуся.
8. Двоє дівчаток ідуть додому зі школи, їм назустріч — троє хлопчиків. Скільки всього дітей іде додому?
9. У трьох братів — по одній сестрі. Скільки всього дітей у родині?
10. У бабусі було двоє онуків: старший — Богдан, молодший — Тара-сик. Бабуся купила їм до свята п'ять шоколадок і сказала, щоб Богданчик узяв собі на одну шоколадку більше, ніж Тарасик. Як Богдан повинен був поділити шоколадки? •