Методичні рекомендації"Із досвіду роботи щодо розвитку мовної і мовленнєвої компетентностей за допомогою ІКТ

Про матеріал
Даний матеріал є узагальненням досвіду роботи викладача додо розвитку мовної і мовленнєвої компетентностей студентів за допомогою ІКТ
Перегляд файлу

photo_2020-09-25_02-58-04.jpgФормування  мовної  і  мовленнєвої   компетентностей за  допомогою  інформаційно-комунікативних технологій.

 

 

Розвиток  освітньої  сфери  суспільства  зумовлює  радикальні  зміни  в  галузі  навчання. Зокрема  навчання  української  мови  має на  меті  формування компетентного  мовця, національно  свідомої духовно  багатої  мовної особистості. Мобільність , конкурентоспроможність, комунікативна  грамотність,комунікативна успішність – ті  якості,якими має володіти людина ХХІ століття. Сучасну молодь  не  задовольняє  роль комуніканта  як  звичайного інформатора. Пріоритетним у  процесі  спілкування  стає  досвід  гнучкої   мовленнєвої  поведінки, навички  позитивної взаємодії  і  впливу  на  співрозмовника для досягнення  комунікативної мети.

Застосування ІКТ на лекціях з  української мови передбачає  підвищення  ефективності  освітнього   процесу,інтенсифікацію навчання мови,підвищення  активності  пізнавальної  діяльності,поглиблення  знань студентів. Спостереження  за   освітньою практикою , проведенням лекцій з української  мови  з  використанням ІКТ дали змогу констатувати про зміни у  внутрішній  та  зовнішній  організації лекції,зокрема : спостерігається економія  часу  як  на  лекції,так і під час підготовки до неї; інтенсивність у її проведенні; обсяг та технологічні  можливості  дозволяють будувати  різні  типи  лекцій  та у  більшому  обсязі  використовувати різні  види  навчальної  діяльності  студентів (у тому  числі  й  самостійної). Використання  електронних  дидактичних  засобів на лекціях  розширює можливості як викладача під час добору матеріалу до лекції  і форм навчальної роботи, так і  студентів , оскільки робота стає більш динамічною та цікавішою, інформаційно та емоційно насиченою. Звичайно ж  використання ІКТ як електронного дидактичного засобу на лекціях української мови у студентів  виступає  як  засіб  навчання,що може значно  підвищити ефективність лекції, сприяти міцнішому засвоєнню знань студентів , активізую діяльність студентів. Використання інтернетних ресурсів дає  змогу проводити лекції-презентації, лекції-дослідження,віртуальні екскурсії,лекції-проекти.

У навчанні української  мови можна виділити два основні аспекти застосування  засобів ІКТ : як об’єкт вивчення та як засіб забезпечення навчальної діяльності на різних етапах лекції. Це  набуття (засвоєння)нових знань, повторення (формування нових  умінь, навичок),закріплення (застосування  вмінь,навичок), використання на практиці (узагальнення, систематизація вмінь,навичок;перевірка, визначення  рівня навчальних  досягнень, корекція знань,умінь,навичок).

Інформаційно-комунікаційні технології дають змогу викладачу розширити  можливість  освітнього  процесу  за  допомогою  використання  мультимедійних  презентацій та навчального  інтерактиву в  навчальному процесі. За умов  оптимального використання ІКТ на лекції студенти вчаться:

  • Отримувати додаткову інформацію;
  • Трансформувати необхідну інформацію;
  • Оформляти лінгвістичні повідомлення;
  • Добирати необхідну  інформацію з довідкової  літератури.

Використання  ІКТ  на лекції допомагає  викладачу  отимізувати:

  • Оптимізувати форму  навчання  на комунікативну,інтерактивну,заглиблену  в  спілкування;
  • Розвивати  вміння висловлюватися, аналізувати ,узагальнювати опрацьовану  інформацію;
  • Формувати стійку  мотивацію  до  навчання  та зв'язок із  реальним  життя  для  набуття  практичних  умінь;
  • Розвивати  інтерес  до  отримання  інформаційних  повідомлень  та  продукування  власних;
  • Вираховувати українськомовну  особистість  студента.

Хочу поділитися досвідом застосування ІКТ на власних заняттях з української мови. Для підвищення грамотності студентів користуюсь каналом "YouTube" - " Експрес-уроки з Олександром Авраменком".

Додаток"Акцентуй"  допомагає студентам в ігровій формі краще запам'ятовувати правильне наголошення слів.

Основна увага викладача-словесника приділена підготовці студентів до успішного складання ЗНО. З цією метою використовуючи наступні сайти.

Хто володіє інформацією, той володіє світом, а в нашому випадку підкорює ЗНО. Корисні ресурси для підготовки до ЗНО поділимо на кілька категорій.

1. Організацій питання щодо ЗНО testportal.gov.ua – основний офіційний ресурс, на якому є програми ЗНО, критерії оцінювання, офіційні новини (у майбутньому ще й результати ЗНО).

2. Тести osvita.ua - тести з усіх років ЗНО. Якщо говорити про тести з української, то на цьому сайті є крута функція фільтрації тестів за темами.

 3. Довідники/матеріали ukrzno.at.ua – на цьому сайті довідники, звісно, будуть не останнього року публікації, але деякі теми з програми ЗНО змін не зазнали, тому можна на них орієнтуватися.

 ukr-mova.in.ua/ Мова — ДНК нації - це не довідник, це освітній проєкт для тих, хто хоче вдосконалити свої знання з української мови. Особливо люблю рубрики "Антисуржик" та "Пароніми".

«learningapps.org» - це ще один безкоштовний  сервіс  для  створення  усіляки навчальних завдань , розроблених викладачами різних  країн для усіх предметів ,зокрема флеш-карток.. Сайт  пропонує  безліч  уже  створенх завдань, крім того  надає  можливість  створювати  свої  інтерактивні  вправи  за  шаблоном, які  можна  використовувати з  інтерактивною дошкою, або як індивідуальні  вправи.

Використання ІКТ на лекціях української  мови допомагає вчителю не тільки активізувати пізнавальну діяльність , а й у короткий  проміжок  часу  засвоїти , опрацювати та використати  у  практичній  діяльності значні  обсяги  інформації, виховувати  особистість , підготовлену  до  нових  умов  життя, здатну  адекватно  змінювати  свою  діяльність , оцінювати проблеми, які  виникають, та  приймати правильні  рішення. Пріоритетним  завданням  викладача в цьому  контексті є  створення  сприятливих  умов  для  активного  розвитку  пізнавальної  діяльності, успіх  якої  значною  мірою залежить від різноманітності  пізнавального  процесу. Використання  ІКТ  у  процесі  вивчення  української  мови ,  підвищення  пізнавального інтересу  студентів до  вивчення  предмета,ефективність його  опанування  студентами, формування  ключових  компетентностей у   них.

Отже, застосування ІКТ уможливлює організацію  навчально-пізнавальної  діяльності  студентів  на  лекціях  української  мови  із  залученням  інтернетних  ресурсів, дає  змогу  активізувати  інтелектуальний  потенціал  студента, сприяє  розвитку  його самоосвітніх  навичок, самореалізації та само актуалізації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                            ЛІТЕРАТУРА

 

 

1.Бабанський Ю.К. Оптимізація навчально-виховного процесу –М.2008

2.Біляєв О.М. Концепція інтенсивного навчання  мови \\ Українська мова і література в школі-2011

3.Вергасов  В.М. Активізація  пізнальної  діяльності  студентів  у  вищий  школі – К.:Вища школа,2019

4.Воробцова В.В. Використання інформаційних технологій навчання  на  уроках  української  мови  і  літератури \ Біла Церква , 2007 Використання ІКТ на лекціях української  мови допомагає вчителю не тільки

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний та профільний рівень) 11 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
17 жовтня 2022
Переглядів
257
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку