Методичні рекомендації на тему "Дистанційне навчання як складовий аскпект обов'язків батьків по вихованню дітей"

Про матеріал
Матеріал, який умовно поділений на два блоки, відображає загальні положення про дистанційну освіту та місце в її організації батьків учнів ЗЗСО і законодавче закріплення їх обов'язку та відповідальність за забеспечення участі власних дітей у здобутті загальної середньої освіти.
Перегляд файлу

    Методичні рекомендації на тему «Дистанційне навчання як складовий аспект обов’язків батьків по вихованню дітей»

        Автор: Коритнюк Ярослав Олегович, юрист, учитель правознавства Одеського юридичного ліцею Одеської міської ради, учитель вищої категорії, «вчитель-методист».

 

     Актуальність. Майже рік триває повномасштабна агресія російської федерації проти України, яку ворог розпочав 24.02.2022, майже рік наша країна перебуває в правовому режимі воєнного стану, що вплинуло на всі аспекти соціального буття наших громадян. Не виключенням стала і середня освіта, здобувачами якої є діти.

    Право дитини на освіту є одним з основних та непорушних, що закріплено у відповідних міжнародних правових актах та законодавстві України (ст. 28 Конвенції ООН «Про права дитини» (1989), ст.53 Конституції України (1996), ст.19 Закону України «Про охорону дитинства» (2001), Законах України «Про освіту» (2017) та «Про повну загальну середню освіту» (2020).

    В умовах тривалої пандемії, а тепер і воєнного стану, та тих перешкод, які об’єктивно впливають на процес організації навчального процесу в закладах загальної середньої освіти і доступність освітянських послуг до їх споживачів- учнів цих навчальних закладів, Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Міністерство освіти і науки України, місцеві органи державної виконавчої влади та органи влади місцевого самоврядування, відповідні департаменти освіти і науки, безпосреденьо адміністрації навчальних закладів та педагогічні колективи докладають максимальних зусиль для забезпечення реалізації права на освіту всім дітям без виключення.

    Запропонований матеріал, який умовно поділений на два блоки, відображає загальні положеня про дистанційну освіту та місце в її організації батьків учнів закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО) і законодавче закріплення їх обов’язку та відповідальності за забеспечення участі власних неповнолітніх дітей у здобутті загальної середньої освіти.

 

    БЛОК 1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ ПРО ДИСТАНЦІЙНУ ОСВІТУ ТА ТА МІСЦЕ В ЇЇ ОРГАНІЗАЦІЇ БАТЬКІВ УЧНІВ ЗЗСО

     За офіційною інформацією Міністерства освіти і науки станом на 25 жовтня 2022 року у закладах загальної середньої освіти навчалось 3 млн 929 тис. 885 учнів: очно- 790 тис. 646; дистанційно- 2 млн 237 тис. 986; змішано- 901 тис. 253; близько 500 тисяч дітей шкільного віку, які вимушено перебувають за кордоном, продовжують навчання в ЗЗСО.

     Чи не щоденні повітряні тривоги та інші негативні фактори, які впливають на безпеку громадян України, унеможливили в більшості регіонів нашої держави організацію очного відвідування дітьми навчальних закладів.

     За цих обставин, надважливим є затверджене наказом МОНУ від 08 вересня 2020 року № 1115 «Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти», яке дало можливість кожному навчальному закладу створити електронне освітнє середовище з використанням конкретних інформаційно-телекомунікаційних систем (електронних освітніх платформ), комунікаційних онлайн сервісів та інструментів, за допомогою яких організовується освітній процес під час дистанційного навчання. Цим же положенням запропоновані такі форми комунікації з учнями як синхронний та асинхронний режими.

     Дистанційне навчання - організація освітнього процесу (за дистанційною формою здобуття освіти або шляхом використання технологій дистанційного навчання в різних формах здобуття освіти) в умовах віддаленості один від одного його учасників та їх зазвичай опосередкованої взаємодії в освітньому середовищі, яке функціонує на базі сучасних освітніх, інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій;

     Асинхронний режим - взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої учасники взаємодіють між собою із затримкою у часі, застосовуючи при цьому інтерактивні освітні платформи, електронну пошту, форуми, соціальні мережі тощо;

     Синхронний режим - взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої учасники одночасно перебувають в електронному освітньому середовищі або спілкуються за допомогою засобів аудіо-, відеоконференції;

     Такий режим надання освітньої послуги потребує додаткових зусиль щодо контролю за присутністю учнів при синхронному спілкуванні з вчителем та їх комунікації в асинхронному режимі.    

     Як не прикро, непоодиноким стали випадки системної, тривалої відсутності дітей з невідомих чи без поважних причин на онлайн уроках та невиконання ними домашніх завдань, практичних та контрольних робіт, що значно ускладнює процес надання учням допомоги в засвоєнні навчальних програм та їх об’єктивного оцінювання.

     В зв’язку з цим особливо актуалізується питання участі батьків наших вихованців, як рівноправних учасників освітнього процесу (ст.19 Закон України «Про повну загальну середню освіту»), у вирішенні питань дотримання їхніми дітьми навчальної дисципліни в умовах дистанційного навчання та відповідальності батьків, у разів невиконання ними або особами, що їх замініють, обов’язків щодо виховання дітей.

     Необхідна процедура обліку учнів на навчальних заняттях та реагування на їх відсутність на них визначена Кабінетом Міністрів України у відповідній постанові від 13.09.2017 №684 «Про затвердження Порядку ведення обліку дітей дошкільного, шкільного віку та учнів»: «У разі відсутності учнів, які не досягли повноліття, на навчальних заняттях протягом 10 робочих днів підряд з невідомих або без поважних причин заклад освіти невідкладно надає відповідному територіальному органу Національної поліції та службі у справах дітей дані таких учнів для провадження діяльності відповідно до законодавства, пов’язаної із захистом їх прав на здобуття загальної середньої освіти.

     Причини відсутності учня на навчальних заняттях підтверджуються відповідною медичною довідкою закладу охорони здоров’я або письмовим поясненням батьків (одного з батьків) учня чи інших законних представників (для учнів, які не досягли повноліття) або учня (для повнолітніх учнів), що зберігаються в його особовій справі протягом поточного навчального року.»

     Наведені положення знаходять своє відображення і у згаданому вище «Положенні про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти»:

     «У разі, якщо під час дистанційного навчання батьки не виконують свої обов’язки щодо забезпечення здобуття дитиною освіти, зокрема не забезпечують участь дитини в освітньому процесі протягом 10 робочих днів підряд з невідомих причин, заклад освіти інформує про це відповідну службу у справах дітей.»

     При цьому, є важливим для кожного ЗЗСО при обліку дітей в синхронному та асинхронному режимах, розробити, з урахуванням особливостей закладу освіти, його стату та правил внутрішнього розпорядку, чітку процедуру фіксації їх присутності або відсутності на уроках, документування причин відсутності, критерії їх поважності відповідно до реалій, в яких відбувається навчальний процес, що слугуватиме надалі, у разі необхідності, підставою передання зібраних матеріалів компетентним органам для порушення питання про притягнення батьків до юридичної відповідальності.

 

     БЛОК 2. ЗАКОНОДАВЧЕ ЗАКРІПЛЕННЯ ОБОВ’ЯЗКУ ТА ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ БАТЬКІВ ЗА ЗАБЕСПЕЧЕННЯ УЧАСТІ ВЛАСНИХ НЕПОВНОЛІТНІХ ДІТЕЙ У ЗДОБУТТІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

     Законодавець однозначно визнавчився з обов’язком батьків щодо сприяння в отриманні їхніми дітьми освіти та відповідальності за його виконання.

     Закон України «Про охорону дитинства» (витяг):

     Стаття 12. Права, обов’язки та відповідальність батьків за виховання та розвиток дитини

     Виховання в сім’ї є першоосновою розвитку особистості дитини. На кожного з батьків покладається однакова відповідальність за виховання, навчання і розвиток дитини. Батьки або особи, які їх замінюють, мають право і зобов’язані виховувати дитину, піклуватися про її здоров’я, фізичний, духовний і моральний розвиток, навчання, створювати належні умови для розвитку її природних здібностей, поважати гідність дитини, готувати її до самостійного життя та праці.

     Батьки або особи, які їх замінюють, несуть відповідальність за порушення прав і обмеження законних інтересів дитини на охорону здоров’я, фізичний і духовний розвиток, навчання, невиконання та ухилення від виконання батьківських обов’язків відповідно до закону.

    

     Сімейний кодекс України (витяг):

     Стаття 150. Обов'язки батьків щодо виховання та розвитку дитини

     1. Батьки зобов'язані виховувати дитину в дусі поваги до прав та свобод інших людей, любові до своєї сім'ї та родини, свого народу, своєї Батьківщини.

     2. Батьки зобов'язані піклуватися про здоров'я дитини, її фізичний, духовний та моральний розвиток.

     3. Батьки зобов'язані забезпечити здобуття дитиною повної загальної середньої освіти, готувати її до самостійного життя.

     4. Батьки зобов'язані поважати дитину.

     5. Передача дитини на виховання іншим особам не звільняє батьків від обов'язку батьківського піклування щодо неї.

     6. Забороняються будь-які види експлуатації батьками своєї дитини.

     7. Забороняються фізичні покарання дитини батьками, а також застосування ними інших видів покарань, які принижують людську гідність дитини.

 

     Розділ І «Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти» наказу МОН від 08 вересня 2020 року № 1115 (витяг):

     Пункт 13. Батьки сприяють виконанню дитиною освітньої програми, навчальних програм з окремих предметів (інтегрованих курсів) і досягненню передбачених ними результатів навчання, реалізації індивідуальної освітньої траєкторії, дбають про фізичне та психічне здоров’я дітей, формують у них навички здорового способу життя, а також сприяють дотриманню учнями академічної доброчесності в освітньому процесі.

 

     Кодекс України про адміністративні правопорушення (витяг):

     Стаття 184. Невиконання батьками або особами, що їх замінюють, обов'язків щодо виховання дітей

     Ухилення батьків або осіб, які їх замінюють, від виконання передбачених законодавством обов’язків щодо забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання неповнолітніх дітей -

     тягне за собою попередження або накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

     Ті самі дії, вчинені повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, -

     тягнуть за собою накладення штрафу від ста до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

 

     Сімейний кодекс України:

     Стаття 164. Підстави позбавлення батьківських прав

     1. Мати, батько можуть бути позбавлені судом батьківських прав, якщо вона, він:

     1) не забрали дитину з пологового будинку або з іншого закладу охорони здоров'я без поважної причини і протягом шести місяців не виявляли щодо неї батьківського піклування;

     2) ухиляються від виконання своїх обов’язків щодо виховання дитини та/або забезпечення здобуття нею повної загальної середньої освіти;

     3) жорстоко поводяться з дитиною;

     4) є хронічними алкоголіками або наркоманами;

     5) вдаються до будь-яких видів експлуатації дитини, примушують її до жебракування та бродяжництва;

     6) засуджені за вчинення умисного кримінального правопорушення щодо дитини.

 

     Прикладом реагування держави на невиконання батьками своїх обов’язків щодо виховання власних дітей в частині забезпечення здобуття дитиною повної загальної середньої освіти  слугує адміністративне провадження і постанова Славутського міськрайонного суду Хмельницької області  щодо адміністративної відповідальності (ДОДАТОК 1) та публікація з цього приводу в засобах масової інформації (газета «День за днем») (ДОДАТОК 2).

 

ДОДАТОК 1. ПОСТАНОВА СЛАВУТСЬКОГО МІСЬКРАЙОННОГО СУДУ ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Державний герб України

Справа 682/1963/22 Провадження № 3/682/1001/2022

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 жовтня 2022 року   м. Славута

     Суддя Славутського міськрайонного суду Хмельницької області Зеленська В.І., розглянувши протокол про адміністративне правопорушення з доданими матеріалми, який надійшов від відділення поліції №1 Шепетівського РУП ГУНП в Хмельницькій області про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , українки, громадянки України, уродженки та жительки АДРЕСА_1 , з середньою освітою, має на утриманні неповнолітніх дітей, не одруженої, не працюючої, протягом року до адмінвідповідальності притягувалася за ч.1 ст.184 КУпАП, - за ч. 2 ст. 184 КУпАП,

встановив:

     ОСОБА_1 ухиляється від обов`язків, передбачених ст. 150 СК України, щодо забезпечення належного виконання навчального процесу її сином ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_2 , який з 02.09.2022 по 26.09.2022 року (120 уроків) не долучився до роботи по дистанційному навчанню без поважних на те причин, чим порушила п.13 Постанови КМУ №684 від 13.09.2017 р та п.13 Розділу І Наказу МОН №1115 від 08.09.2020 року.

     30 листопада 2021 року ОСОБА_1 було піддано адміністративному стягненню за ч.1 ст.184 КУпАП.

     ОСОБА_1 в письмових поясненнях винуватість у вчиненому визнала і вказала, що провела виховну бесіду з сином.

     Винуватість ОСОБА_1 у вчиненні адмінправопорушення стверджується протоколом про адміністративне правопорушення від 05.10.2022 р; письмовими поясненнями ОСОБА_1 , листом-зверненням директора ЗОШ І-ІІІ ступенів №1 Славутської міської ради до старшого інспектора СЄП ВП №1 ШРУП ГУНП в Хмельницькій області, випискою з журналу відвідування учнем ОСОБА_2 школи, характеристикою ОСОБА_3 , свідоцтвом про народження ОСОБА_3 , з якого вбачається що ОСОБА_1 є його матір`ю, постановою Славутського міськрайонного суду Хмельницької області від 30.11.2022 року про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч.1 ст.184 КУпА

     Відповідно до ст. 150 Сімейного кодексу України батьки зобов`язані виховувати дитину в дусі поваги до прав та свобод інших людей, любові до своєї сім`ї та родини, свого народу, своєї Батьківщини. Батьки зобов`язані піклуватися про здоров`я дитини, її фізичний, духовний та моральний розвиток. Батьки зобов`язані забезпечити здобуття дитиною повної загальної середньої освіти, готувати її до самостійного життя.

     На підставі викладеного вважаю, що дії ОСОБА_1 вірно кваліфіковані за ч. 2 ст. 184 КУпАП, так як будучи притягнутою до адміністративної відповідальності за ч.1 ст.184 КУпАП, повторно протягом року ухиляється від виконання передбачених законодавством обов`язків щодо забезпечення необхідних умов життя, навчання та виховання неповнолітніх дітей.

     Враховуючи те, що ОСОБА_1 притягувалася до адміністративної відповідальності, до неї слід застосувати адміністративне стягнення в межах санкції ч. 2 ст. 184 КУпАП у виді штрафу.

     Відповідно ст. 40-1 КУпАП судовий збір у провадженні по справі про адміністративне правопорушення у разі винесення судом (суддею) постанови про накладення адміністративного стягнення сплачується особою, на яку накладено таке стягнення.

     Керуючись ст.ст. 33-35, 40-1, 283, 284, 294, ч. 2 ст. 184 КУпАП,

п о с т а н о в и в:

     Визнати виннуватою ОСОБА_1 у вчиненні адмінправопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 184 КУпАП, та застосувати до неї адмінстягнення у виді штрафу у розмірі сто неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 1700 грн.

     Стягнути з ОСОБА_1 в користь держави судовий збір в сумі 496 грн 20 коп. (отримувач коштів - ГУК у м. Києві/Київ/22030106, код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 37993783 , банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача - (МФО) 899998, рахунок отримувача - UA908999980313111256000026001, код класифікації доходів бюджету - 22030106) .

    Постанова судді у справі про адміністративне правопорушення може бути оскаржена до Хмельницького апеляційного суду через Славутський міськрайонний суд протягом десяти днів з дня винесення постанови особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності, її представником, захисником.

     Суддя В.І. Зеленська

 

ДОДАТОК 2. ПУБЛІКАЦІЯ ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСУ «ДЕНЬ ЗА ДНЕМ»

На Шепетівщині мама заплатить штраф за прогуляну сином «дистанційку» 26.10.2022 . Інтернет-ресурс « День за днем» 

На Шепетівщині мама заплатить штраф за прогуляну сином «дистанційку»

Меш­канку Сла­ву­ти, що у Ше­пе­тівсь­ко­му районі, виз­на­ли вин­ною в не­на­леж­но­му ви­ко­нан­ні бать­ківсь­ких обов’яз­ків че­рез те, що її син про­пус­тив усі он­лайн-уро­ки у ве­рес­ні без по­важ­них при­чин. Про це й­деться в пос­та­но­ві Сла­вутсь­ко­го су­ду.

Як заз­на­чив суд:

«Від­по­від­но до ст. 150 Сі­мей­но­го ко­дек­су Ук­ра­їни бать­ки зо­бов’яза­ні ви­хо­ву­ва­ти ди­ти­ну в ду­сі по­ва­ги до прав та сво­бод ін­ших лю­дей, лю­бо­ві до сво­єї сім’ї та ро­ди­ни, сво­го на­ро­ду, сво­єї Бать­ків­щи­ни. Бать­ки зо­бов’яза­ні пік­лу­ва­ти­ся про здо­ров’я ди­ти­ни, її фі­зич­ний, ду­хов­ний та мо­раль­ний роз­ви­ток. Бать­ки зо­бов’яза­ні за­без­пе­чи­ти здо­бут­тя ди­ти­ною пов­ної за­галь­ної се­редньої ос­ві­ти, го­ту­ва­ти її до са­мос­тій­но­го жит­тя».

За пос­та­но­вою, син об­ви­ну­ва­че­ної з 02.09.2022 по 26.09.2022 (120 уро­ків) не до­лу­чив­ся до ро­бо­ти по дис­танцій­но­му нав­чанню без по­важ­них на те при­чин, чим бу­ло по­ру­ше­но п. 13 Пос­та­но­ви КМУ № 684 від 13.09.2017 та п. 13 Роз­ді­лу І На­ка­зу МОН № 1115 від 08.09.2020.

Жін­ка виз­на­ла свою про­ви­ну та вка­за­ла, що про­ве­ла із си­ном ви­хов­ну бе­сі­ду.

Як­що ва­ша ди­ти­на не від­ві­ду­ва­ла нав­чаль­ний зак­лад про­тя­гом 10 днів без по­важ­ної при­чи­ни, че­кай­те ві­зи­ту по­ліс­ме­нів

«Бу­ду­чи при­тяг­ну­тою до ад­мі­ніс­тра­тив­ної від­по­ві­даль­нос­ті за ч. 1 ст. 184 КУ­пАП, пов­торно про­тя­гом ро­ку ухи­ля­єть­ся від ви­ко­нан­ня пе­ред­ба­че­них за­ко­но­давс­твом обов’яз­ків що­до за­без­пе­чен­ня не­об­хідних умов жит­тя, нав­чання та ви­хо­ван­ня не­пов­но­літ­ніх ді­тей», — йдеть­ся у пос­та­но­ві.

Та­ким чи­ном, суд виз­нав об­ви­ну­ва­че­ну вин­ну­ва­тою у вчи­нен­ні ад­мін­пра­во­по­ру­шен­ня пе­ред­ба­че­но­го ч. 2 ст. 184 КУ­пАП.

От­же, жін­ці до­ве­деть­ся спла­ти­ти 1 700 грн штра­фу та май­же 500 грн су­до­во­го збо­ру за 120 уро­ків, які про­гу­ляв шко­ляр.

Пос­та­но­ва суд­ді у спра­ві про ад­мі­ніс­тра­тив­не пра­во­по­ру­шен­ня мо­же бу­ти ос­карже­на до Хмель­ницько­го апе­ля­цій­но­го су­ду че­рез Сла­вутсь­кий місь­крайон­ний суд про­тя­гом де­ся­ти днів з дня ви­не­сен­ня пос­та­но­ви осо­бою, яку при­тяг­ну­то до ад­мі­ніс­тра­тив­ної від­по­ві­даль­нос­ті, її пред­став­ни­ком, за­хис­ни­ком.

( З відкритих джерел)

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Іванівна Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
28 січня 2023
Переглядів
1283
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку