Копіювати МОЇ матеріали, опубліковані на сайті, допускається лише зі згоди МОЄЇ!!!
Програма шкільного курсу географії передбачає практичні роботи та навчальні екскурсії, проводячи які, доцільно максимально використовувати місцевий краєзнавчий матеріал. Учитель також може з урахуванням умов школи проводити додаткові екскурсії та практичні роботи, що допомагають навчати учнів прийомам спостереження за елементами погоди в класі за моделями приборів, адже основна частина роботи здійснюється у природі, на географічному майданчику.
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ
НА ГЕОГРАФІЧНОМУ МАЙДАНЧИКУ
Географія — єдина з шкільних дисциплін, яка вивчає природу і господарство нашої країни в усій різноманітності та взаємодії, вона має винятковий вплив на формування національно свідомого громадянина, дбайливого господаря, грамотної, компетентної людини. Отже, одним із головних завдань шкільної географії сьогодні є уміння застосувати набуті географічні знання в повсякденному житті, включаючи правила поведінки в природі, адаптацію до умов території проживання, робити оцінку природної, господарської, екологічної обстановки.
Програма шкільного курсу географії передбачає практичні роботи та навчальні екскурсії, проводячи які, доцільно максимально використовувати місцевий краєзнавчий матеріал. Учитель також може з урахуванням умов школи проводити додаткові екскурсії та практичні роботи, що допомагають навчати учнів прийомам спостереження за елементами погоди в класі за моделями приборів, адже основна частина роботи здійснюється у природі, на географічному майданчику.
Управління роботою метеорологічних і фенологічних спостережень учнів має за мету розвиток інтересу до пізнання довкілля, дослідницької діяльності, набуття практичних умінь. Досягнення цієї мети дозволяє педагогу використати різноманітні інноваційні форми, методи та прийоми організації роботи з учнями: групові та індивідуальні шкільні проекти, творчі конкурси, моделювання та виготовлення саморобних приладів, конференції, соціологічні опитування та ін.
При цьому пріоритетне значення надається формуванню ключових життєвих компетентностей, зміст яких відкриває можливості для використання оптимального сполучення сучасних продуктивних методик.
У зв'язку з необхідністю відтворення географічних майданчиків та організації на їх базі теоретичної і практичної роботи з учнями, пропонуються методичні рекомендації з цієї проблеми:
І.Завдання організації роботи з учнями на географічному майданчику:
1. Підвищення якості знань учнів з географії.
2. Формування свідомого застосування здобутих географічних знань у повсякденному житті.
3. Активізація пізнавальної компетентності учнів.
II.Орієнтовний перелік навчального географічного обладнання:
Використовуються прилади, розташовані на навчальному майданчику та в географічному кабінеті: метеобудка; термометри; опадомір; барометр-анероїд; гномон; гігрометр; флюгер; психрометр; сонячний годинник; анемометр; снігомірна рейка; термометр ґрунтовий; румбічне кільце; ящик з піском та ін.
III.Етапи організації роботи на географічному майданчику:
1. Створення (обновлення) географічного майданчика.
2. Організація навчально-виховної діяльності учнів з використанням географічного майданчика.
3. Застосування.
4. Створення портфоліо.
IV.Специфіка змісту та структури роботи учителя географії щодо використання географічного навчального комплексу:
1. Взаємозв'язок усіх форм організації навчально-виховного процесу: уроки; екскурсії; практичні роботи; самостійна домашня робота; факультативи; гуртки; науково-дослідницька робота та ін.
2. Систематичність використання на географічному майданчику.
V.Зміст і структура роботи щодо організації спостережень за погодою:
1. Вивчення призначення та будови приладів.
2. Навчання учнів прийомам роботи з приладами.
3. Навчання учнів прийомам метеорологічних та фенологічних спостережень.
4. Навчання учнів прийомам спостережень.
5. Навчання моніторингу спостережень.
6. Залучення матеріалів спостережень учнів до системи теоретичних знань.
7. Залучення учнів до наукової, дослідницької роботи.
VI.Орієнтовний зміст портфоліо:
1. Календарі спостережень з обробленими даними.
2. Календарі місцевих прикмет погоди.
3. Фотоконкурс «Хмарка-мандрівниця».
4. Шкільні стенди «Погода сьогодні».
5. «Прогноз погоди на завтра».
6. Фенологічні вірші.
7. Фенологічні малюнки.
8. Фенологічні оповідання.
9. Фенологічні казки.
10.Саморобні прилади для метеорологічних спостережень. 11.«Порівняльний аналіз прогнозування погоди з використанням візуальних методів та метеорологічних приладів».
12.«Розробка і проведення соціологічного опитування школярів та учнів початкових класів стосовно їхнього ставлення до метеорологічних та фенологічних спостережень».
13.«Розробка і проведення соціологічного опитування дорослих стосовно прогнозування погоди за народними прикметами».
14. Перелік літератури для учнів.
1