Розвиток фізичних якостей учнів
за допомогою рухливих ігор
Харків
Вступ
З основних завдань загальноосвітньої школи є виховання школярів фізично розвинених, загартованих, та спрямоване на збереження здоров’я учнів. Серед великої кількості різноманітних засобів фізичного виховання широко використовуються рухливі ігри, які сприяють розв'язанню навчально-оздоровчих завдань.
Залучення до занять фізичною культурою і спортом з раннього віку дозволяє людині досягти високого рівня розвитку рухових дій і фізичних якостей. Відомо, що вже в дитячому віці закладається фундамент фізичних якостей, від яких залежить успішна трудова діяльність, міцне здоров'я і працездатність. А для малої дитини гра - це основний вид діяльності, засіб пізнання навколишнього світу. «У дитячому віці гра - це норма, і дитина повинна завжди гратися, навіть коли робить серйозну справу», - зазначав А.С. Макаренко.
Програма з фізичної культури приділяє велику увагу розвитку рухових якостей школярів. У кожному її розділі, присвяченому формуванню і вдосконаленню, рухових умінь і навичок, передбачено матеріал для розвитку рухових якостей. Вчителям фізичної культури необхідно орієнтуватися на цей матеріал і виходячи з умов школи, виділяти на кожному уроці певну кількість часу (6-12 хв) на розвиток рухових якостей учнів.
Ігрова діяльність має особливо важливе значення в період найбільшактивного формування характеру - в дитячі та юнацькі роки. Граючись, діти засвоюють життєво необхідні рухові навички та вміння, у них виробляється сміливість і воля, кмітливість. У цей період ігровий метод посідає провідне місце, набуває характеру універсального методу фізичного виховання.
У рухливих іграх учасники проявляють певні фізичні якості. Керуючи іграми, можна стежити за активним проявом цих якостей в їх гармонійній єдності, а також більшою мірою розвивати ті з них, які мають важливе значення на різних щаблях розвитку та навчання школярів.
Нерідко в дітей, спостерігається стомлення і втрата інтересу до уроку. Це природна реакція організму на одноманітність уроків. І варто вчителю включити в урок естафету, гру чи влаштувати змагання, як діти забувають про втому, з'являється інтерес до гри.
Для розвитку спритності використовуються ігри, які спонукають швидко переходити від одних дій до інших відповідно до поточної ситуації.
Удосконаленню швидкості можуть сприяти ігри, що вимагають миттєвих відповідей на звукові, зорові, тактильні сигнали, ігри з раптовими зупинками, затримками і відновленням дій, з подоланням невеликих відстаней за найкоротший час.
Для розвитку сили підходять ігри, що вимагають проявів короткочасних швидкісно-силових напружень, помірних за навантаженням.
Розвитку витривалості сприяють ігри з неодноразовими повтореннями дій, із безперервною руховою діяльністю, пов'язаних зі значною витратою сил та енергії.
Не рідко перед вчителями стає проблема зацікавити учнів до занять фізичної культури та підібрати нові та цікаві ігри, а також розподілити їх за класифікацією розвитку фізичних якостей, тому даний посібник з фізичного виховання пропонується вчителям фізичної культури, які працюють в початковій і середній школі.
Мета посібника – допомогти вчителям фізичного виховання у підборі вправ і рухливих ігор для розвитку фізичних якостей на уроках фізичної культури, а також використовувати ігри для розвитку фізичних якостей учнів при вивченні того чи іншого модуля.
Посібник складається з п’яти розділів: «Ігри спрямовані на розвиток швидкості», «Ігри спрямовані на розвиток сили», , «Ігри спрямовані на розвиток витривалості», «Ігри для розвитку спритності», «Ігри спрямовані на розвиток гнучкості».
Зміст
Розділ І «Ігри спрямовані на розвиток швидкості» |
7 |
«Хто перший до м’яча» |
7 |
«Вихор» |
8 |
«На протилежний бік» |
8 |
«Сильні й спритні» |
9 |
«Візьми прапорець» |
10 |
«Захопи коло» |
10 |
«Стрибки в присіді» |
11 |
«Розвідний» |
12 |
«Кругове полювання» |
12 |
«Виклик номерів» |
13 |
«Вовки та вівці» |
14 |
«Пастка» |
14 |
«День і ніч» |
15 |
«Лови м'яч» |
15 |
«Гонка м'ячів по колу» |
16 |
«Мисливці і качки» |
16 |
«М'яч середньому»
|
16 |
Розділ ІІ «Ігри спрямовані на розвиток сили» |
18 |
«Хто далі» |
18 |
«Штовхання ядра» |
18 |
«Перетягування» |
19 |
«Хто сильніший» |
19 |
«Втриматися у колі» |
20 |
«На прорив» |
20 |
«Міцніше коло» |
21 |
«Змагання тачок» |
21 |
«Зайці і моржі» |
22 |
«Перетягування каната» |
22 |
«Перетягування в парах» |
23 |
«Боротьба вершників» |
23 |
«Стрибунці» |
24 |
«Виштовхни з кола» 24 |
|
«Естафета з обміном м`ячів» |
24 |
«Спиною вперед» |
25 |
«М`яч у центрі» |
25 |
«Канат у квадраті»
|
26 |
Розділ ІІІ «Ігри спрямовані на розвиток витривалості» |
27 |
«Перехоплення м'яча» |
27 |
«Тігробол» |
27 |
«Вибивальники» |
27 |
«Регбі» |
28 |
«Піймай жабеня» |
28 |
«Хокей руками» |
28 |
«Потяги» |
29 |
«В`юни» |
29 |
«Складна підсічка» |
29 |
«Квач зі скакалкою» |
30 |
«Стрибки» |
30 |
«Зумій наздогнати» |
30 |
«Гусениця» |
30 |
«Біг з обручем» |
31 |
«Доторкнись до останнього»
|
31 |
Розділ ІV «Ігри для розвитку спритності» |
32 |
«Пильне око» |
32 |
«Падаюча палиця» |
32 |
«М'яч над мотузкою» |
32 |
«Гонка м’ячів» |
33 |
«Тільки знизу» |
33 |
«Бомбардири» |
33 |
«За наземної мішені» |
34 |
«Точна подача» |
34 |
«Зміна кіл» |
35 |
«Пінгвіни» |
35 |
«Біг раків» |
35 |
«Передав – сідай» |
36 |
Естафета «з набивними м`ячами» |
36 |
«Чехарда потоком» |
36 |
«Ходьба в присід» |
37 |
«Збережи рівновагу» |
37 |
«Передача гімнастичних обручів» |
37 |
«Зміна місць з гімнастичними палками»
|
38 |
Розділ V «Ігри спрямовані на розвиток гнучкості» |
39 |
«Хто швидше передасть» |
39 |
«Хто швидше» |
39 |
«Лавка над головою» |
39 |
«Місток і кішка» |
40 |
«Іван - покиван» |
40 |
«Крізь обруч» |
40 |
«Міхур» |
41 |
Література
|
42 |
Розділ І «Ігри спрямовані на розвиток швидкості»
1. «Хто перший до м’яча»
Підготовка: гра — змагання в бігу. Гравці розподіляються на дві команди з 6—10 чоловік, шикуються в паралельні колони (Мал.1) або шеренги (Мал.2)
і розраховуються по порядку номерів. У 15—20 кроках перед командами знаходяться стійка, набивний м'яч або булава. У 5 кроках перед лінією старту проводять ще одну межу — лінію фінішу.
Опис гри: учитель стоїть збоку або між командами і називає номер. Ці гравці оббігають предмети і прагнуть якнайскоріше перетнути лінію фінішу. (Мал.1)Той, кому це вдалося першим, приносить команді одне очко. Номери називають в будь-якій послідовності, що забезпечує їх постійну готовність до старту. Гра продовжується 3—4 хвилини. Перемагає команда, що набрала більше очок.
Гру можна провести, орієнтуючи дітей на зоровий сигнал. В цьому випадку на щільних листах наперед пишуть крупні цифри. Керівник стоїть перед командами і піднімає листи. Гравці, що мають цей номер, оббігають предмет, фінішують і встають на свої місця в колонах.
(Мал.1)
(Мал.2)
2. «Вихор»
Підготовка: клас поділити на дві команди, зробити з двох команд коло з таким розрахунком, щоб гравець однієї команди стояв між гравцями іншої. В центрі кола стає викладач зі скакалкою в руках.
Опис гри: учитель крутить скакалку, утримуючи її за один кінець, а другий кінець описує коло над підлогою. Гравець, якого торкнеться скакалка, отримує штрафне очко. Гра проводиться на протязі 3-4хв. Виграє команда, гравці якої отримують меншу кількість штрафних очок. Для того, щоб гравці були весь час у радіусі руху скакалки, визначається коло, з якого виходити не можна. Скакалку треба крутити рівномірно, поступово піднімаючи її догори. Цю гру можна провести з вибуванням. Гравець, якого торкнулась скакалка, вибуває. В цьому випадку перемагає команда, у якої залишається більше гравців.
3. «На протилежний бік»
Підготовка: учнів розподілти на дві команди, кожну команду вишикувати в шеренги обличчям один до одного. За лицьовими лініями майданчика.
Опис гри: по сигналу гравці кожної команди прагнуть якомога швидше перебігти за лінію протилежної команди. Виграшне очко присуджується тій команді, гравці якої в повному складі виконують завдання. Потім гравці візьмуться за руки і піднімуть їх догори. Діти виконують 5 – 7 пробіжок з інтервалами для відпочинку. Перемагає команда, учасники якої наберуть більшу кількість очок. Перед стартом, слід розімкнути гравців, щоб під час руху не було зіткнень.
4. «Сильні й спритні»
Підготовка: у центрі зали або майданчика чотирикутником розставляють вісім булав (кеглів). Відстань між булавами (кеглями) 50 см. У середину чотирикутника кладуть волейбольний м'яч. Учні діляться на дві команди. Одній з них видають шапочки або нарукавні пов'язки. Гравці обох команд стають через один із гравцями команди супротивника, беруться за руки, утворюючи коло, у центрі якого перебуває чотирикутник з булав (кеглів).
Опис гри: по команді вчителя гравці починають рухатися по
колу вправо або вліво. У процесі руху вони намагаються штовхнути супротивників на булаву. Як тільки хтось зіб'є булаву, гравці обох команд розбігаються. Той, хто збив булаву стає в середину чотирикутника, бере м'яч і в кидком «плямує» кого-небудь із команди супротивника. Якщо це йому вдасться, містечко збитих булав ставиться на місце, і гра починається спочатку. Якщо кидок м'ячем виявиться невдалим, команда метальників одержує два штрафних очка. Якщо ж метальник попадає в гравця своєї команди, вона штрафується трьома очками. Виграє команда, що одержала меншу кількість
штрафних очок.
Під час просування по колу не можна роз'єднувати руки. Пари гравців, що двічі роз'єднала руки, із гри вибувають. Кидати м'яч можна тільки із чотирикутника.
5. «Візьми прапорець»
Підготовка: гравці двох команд розташовуються в шеренги обличчям один до одного на протилежних боках майданчика і розраховуються за порядком номерів. На лівому фланзі кожної шеренги в куті майданчика встановлюють стійку повороту. На середині майданчика встановлюють табуретку, на яку ставлять прапорець (булава, набивний м`яч).
Опис гри: викладач називає номер і гравці обох команд під цим номером стрімко біжать до стійки повороту протилежної шеренги, оббігають її і стрибаючи на одній нозі, намагаються схопити з табурета прапорець,за що команді нараховується очко. Виграє та команда, яка набере більшу кількість очок.
6. «Захопи коло»
Підготовка: учні розподіляються на 2-4 рівні команди. В центрі
майданчика малюється коло діаметром 1-2 м. Гравці команди, взявшись за руки, створюють окремі кола. При цьому вони знаходяться на однаковій відстані від кола, намальованого на підлозі.
Опис гри: по сигналу гравці, продовжуючи триматись за руки, намагаються швидше зайняти місце в колі, витісняючи звідти гравців другої команди. Виграє команда, яка зробить це не розірвавши своє коло. Команда, гравці якої під час гри роз`єднають руки, вибуває.
7. «Стрибки в присіді»
Підготовка: діти розподіляються на команди, в кожній команді
призначається капітан. Гравці шикуються по одному на лінії старту. В 10-12м
від старту проти кожної команди повинні бути поставлені стійки (булави),
визначаючи поворот. Якщо гра проходить в залі, стійки треба ставити не
ближче 3-4 м від стінки.
Опис гри: по сигналу капітани приймають положення напівсидячи, тримаючи естафетні палички в правій руці на колінах. По другому сигналу вони починають швидко пересуватися вперед стрибками, зберігаючи положення присіду і тримаючи руки на колінах. Підніматися не дозволяється. Гравці пересуваються до стійок, роблять поворот, повертаються і передають естафетні палички гравцям своїх команд, які стоять на старті. Ці гравці знаходяться в положенні «напівсидячи», їх рука витягнута вперед для прийому естафети, друга впирається в коліно. Після передачі естафети, капітани стають в кінець своєї колони. Передача естафети повторюється поточно всіма гравцями команди.
По мірі підвищення тренованості гравців, які займаються, поступово збільшується відстань до стійок або кількість повторень.
8. «Розвідний»
Підготовка: діти стоять колом в 4 кроках від ведучого, який
притримує рукою поставлену вертикально на підлогу гімнастичну палку
(накривши її зверху долонею). Всі гравці мають порядкові номери, в тому числі і розвідний.
Опис гри: розвідний оголошує один з номерів і відбігає назад. Названий гравець повинен встигнути схопити палку, не дозволивши їй впасти.
Якщо він не зміг цього зробити, то займає місце розвідного, а той займає місце в його колі. А якщо він встиг, то ведучий не змінюється, гравці можуть розташовуватись обличчям, спиною або боком до центру кола. Перемагає (після 3–5 хв. гри) гравець, який ні одного разу не був в ролі розвідного.
9. «Кругове полювання»
Підготовка: гравці розділившись на дві команди, створюють два кола.
Опис гри: по сигналу вони рухаються приставними кроками або стрибками в різні боки. По другому сигналу гравці зовнішнього кола розбігаються, а гравці внутрішнього кола роблять спробу доторкнутися до них, переслідуючи їх по всьому майданчику, коли всі гравці будуть спіймані, команди міняються ролями і гра повторюється. Виграє команда, яка в коротший час зуміє спіймати гравців другої команди. Ловити дозволяється тільки того гравця, який стояв напроти наздоганяючого на початку гри.
10. «Виклик номерів»
Підготовка: клас ділиться на дві команди, кожна група розраховується за порядком. Групи шикуються в шеренгу по одному.
Опис гри: ведучий голосно називає число, гравець під цим номером з кожної команди відразу ж стартує, пробігає позначену дистанцію і повертається на своє місце. За сигналом потрібно пробігти до позначки повороту і стати на своє місце.
11. «Вовки та вівці»
Підготовка: призначається ведучий, він розташовується в середині майданчика. Всі інші, вільні гравці, займають місце на протилежному боці поля.
Опис гри: вільні гравці-«вівці», намагаються перебігти на інший бік майданчика, намагаючись втекти від «вовка».
12. «Пастка»
Підготовка: учасники розподіляються на дві команди, кожна з яких
розташовується на своїй половині майданчика. В складі кожної команди є два гравця – «ловці».
Опис гри: по сигналу «ловці», взявшись за руки, починають
переслідувати гравців суперника таким чином, щоб замкнути навколо
них руки. Гравець, навколо якого «ловці» замкнули руки, вважається зловленим і вибуває з гри. Гра продовжується 3 хв., після чого підраховується кількість учасників, які залишилися в кожній команді. Перемагає команда, «ловці» якої зможуть зловити більшу кількість гравців.
13. «День і ніч»
Підготовка: в середині майданчика малюються дві паралельні лінії на відстані 10-15 м одна від одної. Група розподіляється на дві рівні команди, гравці яких шикуються на своїх лініях в шеренгу обличчям один до одного. Одна команда отримує назву «день», друга – «ніч».
Опис гри: керівник знаходиться збоку майданчика, так щоб всі
гравці його бачили і виконує різні гімнастичні вправи, які всі учасники обов`язково за ним повинні повторювати. Раптом він каже: «День». Гравці цієї команди повинні стрімко тікати за лицьову лінію свого майданчика, а гравці команди «ніч» повинні наздогнати їх і доторкнутися до гравця в межах майданчика. За кожного зловленого гравця нараховується штрафне очко. Потім команди знов стають в вихідне положення і гра продовжується. Гра ведеться до певної кількості штрафних очок або на час. Виграє команда, яка набере меншу кількість штрафних очок.
14. «Лови м'яч»
Підготовка: гравці діляться на дві команди. На відстані 5м від кожної колони креслиться коло.
Опис гри: за сигналом гравці з баскетбольними м'ячами в руках біжать в коло і кидають м'ячі другим номерам, а самі повертаються в колону. Виграє команда, яка раніше закінчить естафету.
15. «Гонка м'ячів по колу»
Підготовка: учасники розраховуються на 1-2 і стають в коло через одного.
Опис гри: в колі два м'яча у капітанів. М'яч перекидають через одного своєму гравцеві. М'яч повинен обійти повне коло і повернутися до капітана. Отримавши м'яч, капітан піднімає м’яч догори.
16. «Мисливці і качки»
Підготовка: гравці, розбившись на "мисливців" і "качок" утворюють два кола: великий і маленький. Маленьке коло розташовується в середині великого.
Опис гри: за сигналом гравці починають рух по колу. За другим сигналом "мисливці" переслідують "качок", причому тих, навпроти яких стояли спочатку.
17. «М'яч середньому»
Підготовка: гравці утворюють два кола, в середині яких стоять 2 ведучих з набивними м'ячами в руках.
Опис гри: за сигналом ведучі починають по черзі кидати м'яч своїм гравцям. Отримавши м'яч від останнього гравця, ведучий піднімає його вгору. Перемагає команда, яка раніше закінчила гру. Хто впустив м'яч, той його і піднімає, отримавши штрафне очко.
Розділ ІІ «Ігри спрямовані на розвиток сили»
Підготовка: учні стають на лицьовій лінії майданчика з набивними м'ячами.
Опис гри: кожен учень бере набивний м'яч (маса 1-2 кг), і тримає м'яч за спиною, різко нахиляючись вперед і піднімаючи руки назад-вгору викидає м'яч через голову.
Виграє той, хто далі кине.
Варіант кидків:
а) знизу двома руками;
б) зверху з-за голови двома руками;
в) збоку (праворуч або ліворуч) двома руками, стоячи в півоберта до напрямку кидка;
г) однією рукою знизу;
д) однією рукою збоку;
е) однією рукою зверху.
Умови виконання завдання такі самі.
2. «Штовхання ядра»
Підготовка: учні стають на лицьовій лінії майданчику.
Опис гри: штовхання «ядра» (набивного м'яча) виконується правою (лівою) рукою від плеча. Завдання можна робити з місця або зі стрибка. Кожен учасник виконує по три спроби, в залік йде кращий результат. При штовханні лівою і правою рукою можна два кращих результати підсумувати, і за цим показником визначити переможця.
3. «Перетягування»
Підготовка: по два учня стоять у колі діаметром 2-4 м, взявши один одного за праву чи ліву руку.
Опис гри: кожен намагається перетягнути суперника за лінію позаду себе.
4. «Хто сильніший».
Підготовка: по два гравці стоять між двома лініями, проведеними 2-4 м одна від іншої, упершись один одному в передпліччя.
Опис гри: кожен намагається виштовхнути суперника за його лінію.
Варіанти:
гравці стоять спиною один до одного, зачепившись руками, напівзігнутими в ліктях;
гравці сидять спиною один до одного;
гравці займають положення в упорі лежачи, впираючись один в одного правим чи лівим плечем.
5. «Втриматися у колі»
Підготовка: взявшись за руки, гравці стають навколо накресленого кола.
Опис гри: перетягуванням і штовханням гравці намагаються змусити суперника зайти в коло.
Хто потрапив у коло, отримує штрафне очко або вибуває з гри.
Змагання проходить за способом: один проти одного або команда проти команди.
6. «На прорив»
Підготовка: кілька гравців, взявшись за руки, утворюють коло. Решта розташовується в середені кола.
Опис гри: за сигналом гравці йдуть на «прорив» кола; гравці, що утворюють коло, перешкоджають цьому.
Виграє команда, яка зможе вирватися з кола.
7. «Міцніше коло»
Підготовка: гравці утворюють коло, взявшись за руки.
Опис гри: гравці сходяться впритул один до одного. За сигналом всі відбігають. Хто не витримує ривка і відпускає руки, вибуває з гри або отримує штрафне очко.
8. «Змагання тачок»
Підготовка: Гравці команди розподілившись парами стають за лінією старту. Один гравець приймає положення в упорі лежачи і розводить ноги на ширині плечей. Партнер тримає його за ноги.
Опис гри: по сигналу викладача гравці кожної команди
котять «тачки» вперед: ті, що знаходяться в упорі лежачи, перебирають
руками. Коли «водій» тачки перетне лінію фінішу (10-15м) , гравці міняються
ролями і повертаються назад. Виграє та пара, яка перетне лінію фінішу першою.
9. «Зайці і моржі»
Підготовка: на протилежних частинах майданчика за лінією «дому» розташовуються шеренгами один до одного дві команди. Гравці присідають і кладуть руки на коліна. Гра проводиться в спортивному залі.
Опис гри: по сигналу всі гравці, стрибаючи напівсидячи(так як «зайці»)
пересуваються вперед, намагаючись швидше перетнути лінію протилежного
«дому», назад гравці пересуваються в упорі лежачи, перебираючи руками, як
«моржі». Команда, гравці якої першими перетнули лінію старту перемагають.
10. «Перетягування каната»
Підготовка: на канаті позначається середина, а на підлозі, під
позначкою на канаті, проводиться центральна лінія. Кожна з двох
команд береться за свою половину каната. Гравці стоять по обидві сторони: гравці, які стоять з лівої сторони закріпляють під правим
ліктем, з правої сторони - під лівим ліктем, міцно тримаючи канат руками.
Опис гри: по сигналу починається перетягування каната. Виграє команда, яка з трьох разів двічі перетягне суперника за трьохметрову лінію, позначену по обидві сторони від центральної лінії. Починати і закінчувати перетягування каната дозволяється тільки по сигналу викладача. До другого сигналу відпускати канат не можна. Час перетягування каната не повинен перевищувати 60-90 сек. Якщо по закінченню терміну результат перетягування залишається невизначеним, викладач повинен закінчити гру і об`явити нічию.
11. «Перетягування в парах»
Підготовка: на майданчику малюють три паралельні лінії на відстані 3 м одна від одної. Гравці стають шеренгами за лініями, поділившись (згідно вагових «категорій») парами.
Опис гри: по сигналу пари підходять до середньої лінії і беруть
один одного за руки, по сигналу кожний намагається перетягнути
свого суперника за лінію свого «дому». Той хто програв стає «полоненим».
Після закінчення перетягувань, підраховується кількість «полонених» і їх
відпускають в свої команди. Правилами забороняється відпускати руку
суперника під час одноборства. Гравець, який порушив правила, стає
«полоненим».
12. «Боротьба вершників»
Підготовка: в кожній з двох команд гравці розподіляються на
пари. «Вершники» сідають на плечі «коней» і команди шикуються біля
середньої лінії.
Опис гри: по сигналу починається боротьба «вершників». Кожний
намагається схопити свого суперника і стягнути з «коня», залишаючись при
цьому в «сідлі». «Коні» участі в боротьбі не приймають, вони намагаються
лише втриматися на ногах. Якщо обидва «вершника» вибиті з «сідла», поразка зараховується тому, хто доторкнувся підлоги першим. Потім гравці міняються ролями і гра проводиться ще один раз.
13. «Стрибунці»
Підготовка: команди розподіляються на «вершників» і «коней», потім
шикуються перед лінією старту в дві колони.
Опис гри: по сигналу пари стрімко біжать
вперед і коли забіжать за лінію старту 10-15 м від старту, міняються ролями і
«коні» з «вершниками» повертаються назад. Наступна пара вибігає вперед
лише після того, як гравці, які повернулися, перетнуть лінію старту. Перемагає команда, яка першою закінчить естафету. В випадку падіння «вершника», він повинен знову сісти на «коня» і продовжувати рух.
14. «Виштовхни з кола»
Підготовка: в коло діаметром 2 м входять 2 гравця, кожний
представляє свою команду. Гравці, які змагаються, беруться руками за
гімнастичну палку (права рука у кожного зовні).
Опис гри: по сигналу вони починають боротьбу, намагаючись з допомогою палки (відпускати і перевертати яку не можна) виштовхнути суперника за межі кола. Гравець, який перейшов лінію, виходить з гри і віддає переможне очко супернику. Потім змагаються інші представники команд. Підсумок гри підводиться по набраним очкам.
Варіант цієї гри «Бій півнів» проводиться за тими ж правилами, але розвідний, стрибаючи на одній нозі і тримаючи руки за спиною, намагається
виштовхнути плечем один одного за межі кола.
15. «Естафета з обміном м`ячів»
Підготовка: гравці розподіляються на 2-4 команди, які
шикуються за лінією старту в колону по одному. Біля ніг перших гравців на
підлозі лежать 2 набивних м`яча. На відстані 15-20м від лінії старту, напроти
кожної колони, малюється невелике коло, в якому лежать два набивних м`яча.
Опис гри: по сигналу перші гравці команд беруть м`ячі і, стрибаючи на двох ногах, досягають кола з набивними м`ячами, кладуть свої м`ячі в коло, беруть м`ячі, які лежать в колі і в положенні глибокого присіду повертаються назад і передають м`ячі наступним гравцям в колонах. Ті роблять теж саме, що і попередні гравці. Перемагає команда першою, яка виконала завдання.
16. «Спиною вперед»
Підготовка: на майданчику малюється середня лінія, а в 3–4м по
обидві сторони від неї дві лицьові. Всі гравці діляться на дві рівні по кількості і силі команди. Гравці, які змагаються, шикуються на середній лінії спиною одна до одної. Гравці кожної команди беруть один одного під руки (в ліктьових суглобах).
Опис гри: по сигналу учасники однієї команди намагаються спинами виштовхнути гравців другої команди за бокову лінію. Виграє команда, яка виконає це завдання. В випадку роз`єднання рук, дозволяється їх з`єднати. Але при цьому команді нараховується штрафне очко.
Варіант. Розмітка майданчика і шикування гравців – таке ж, тільки гравці сідають на підлогу у положенні ноги нарізно.
17. «М`яч в центрі»
Підготовка: гравці розподіляються на 2 рівні команди і
кожна створює своє коло. Учасники команди стають на відстані 1-2 м один від одного, розподіляються за порядком номерів. Перші номери стають в середині своїх кіл і отримають по набивному м`ячу.
Опис гри: по сигналу гравець, який стоїть в центрі, кидає набивний м`яч другому номеру, отримує від нього м`яч і кидає третьому номеру і т.д. Коли гравець, який стоїть в центрі кола отримує м`яч від останнього учасника, він передає його іншому гравцю і міняється з ним місцями. Другий номер також починає гру, кидаючи м`яч третьому гравцю, отримує від нього і передає четвертому і т.д. Потім в середину стає третій номер. В процесі гри учасники повинні по черзі бути в ролі центрального. Команда, яка закінчила кидати м`яч раніше другої команди, вважається переможницею. Для того, щоб гра пройшла чітко, її необхідно один раз провести, як тренувальну. В цій грі необхідно по два судді – для кожної команди. Якщо через неуважність центрального м`яч минає когось з гравців, треба неодмінно кинути м`яч цьому учаснику хоча би після того, як він прийшов по колу. Також необхідно слідкувати за тим, щоб наступні гравці вчасно виходили на середину. Гравець, який втратив або не спіймав м`яч, повинен сам підняти його і продовжити гру.
18. «Канат в квадраті»
Підготовка: на середині майданчика лежить канат в формі квадрата. Кінці його з`єднані. В 3-х метрах від його кута лежить м`яч.
Опис гри: в грі приймають участь відразу чотири команди (по 3-4 учасника в кожній). Гравці стоять в колонах по одному обличчм один до одного в кутах квадрата. По сигналу гравці кожної команди беруть канат і тягнуть в бік свого м`яча з таким розрахунком, щоб вдарити м`яч ногою. Як тільки одному з гравців вдається це зробити, гра припиняється.
Розділ ІІІ «Ігри спрямовані на розвиток витривалості»
1. «Перехоплення м'яча»
Підготовка: накреслити три кола. У кожному колі по три учасники.
Опис гри: в межах кола двоє гравців перекидають один одному м'яч.
Третій намагається перехопити його.
2. «Тігробол»
Підготовка: гравці утворюють коло 8 м, кілька «тигрів» знаходяться в середині кола.
Опис гри: учні розігрують м'яч між собою, «тигри» намагаються торкнутися м'яча. Хто дозволив «тигру» торкнутись м'яча, стає на його місце.
3. «Вибивальники»
Підготовка: гравці діляться на дві команди. Одна команда розташовується на одній половині майданчика, а друга на іншій.
Опис гри: кожна команда намагається вибити м'ячем гравців іншої команди.
4. «Регбі»
Підготовка: на майданчику дві команди по 5 осіб, 6-й у воротах.
Опис гри: м'яч встановлюється в центрі. Обидві команди намагаються якнайдалі віднести м’яч від лінії своїх воріт. Кожна команда намагається доставити м'яч за лінію воріт суперника..
5. «Піймай жабеня»
Підготовка: всі гравці (на майданчику з обмеженими розмірами) приймають положення в упорі сидячи, з опором на руки, виставлені вперед. В такому ж положенні за межами майданчика знаходяться і двоє, які водять.
Опис гри: по сигналу вискакують «жабенята» (з почерговим
опором на руки і ноги) на майданчик і, пересуваючись таким чином,
намагаються наблизитись до гравців і заплямити одного з них. Ті мають право тікати, тільки способом «жабеня». Нікому не дозволяється у ході гри приймати положення присіду, не спираючись руками об підлогу. Пересуватись дозволяється вперед або назад, відштовхуючись двома ногами або руками.
Кожний, кого заплямлять, стають новими «жабенятами» і починають ловити
гравців, які залишились. Учасник, спійманий останнім, оголошується
переможцем.
6. «Хокей руками»
Підготовка: майданчик для гри не перевищує розмірів
волейбольного. Гравці в кількості 5–6 чоловік в кожній команді передають по землі, штовхаючи рукою, невеликий набивний м`яч.
Опис гри: мета гри – з допомогою передач або індивідуальних дій, пересуваючись на сторону суперника, як можна ближче до лицьової лінії і викотити м`яч за цю лінію. Вдалі дії команди оцінюються одним очком. Програвши, команда вводить м`яч в гру з лицьової лінії. Перед цим всі гравці команди суперників йдуть за середню лінію на свою половину.
Зустріч продовжується 8-10 хвилин, після чого гравці міняються місцями.
Правила гри забороняють піднімати м`яч вище колін і бити по ньому ногою.
Кожен гравець, заздалегідь вирішує, якою рукою він буде грати. За
порушення правил призначається штрафний удар з того місця, де допущена
помилка.
7. «Потяги»
Підготовка: перед командами, які стоять в колонах, проводиться
лінія, в 10 кроках від неї ставиться булава, набивний м`яч або стійка.
Опис гри: по сигналу перші номери команд оббігають булаву. Коли вони повертаються за стартову лінію, до них (захопивши за пояс) приєднуються другі номери і потім двоє оббігають перешкоду. Далі до них «причіпляються» треті номери, після чергового кола – четверті і т.д. Гра закінчується, коли вся команда, імітуючи «вагончики» потягу (не розмикаючи рук), закінчить перебіжку і займе вихідне положення. Гру можна повторити, перешикувавши учасників в колонах (граючі розташовуються в зворотному порядку).
8. «В`юни»
Підготовка: в грі можуть приймати участь декілька команд з 7-9
учасників в кожній. Вони шикуються в колону, при цьому головні гравці
розташовуються ближче до центру майданчика.
Опис гри: по сигналу учителя, направляючі гравці роблять поворот на 360. Як тільки направляючий повертається в вихідне положення, до нього приєднується черговий гравець, який взявши головного гравця за пояс, повертається з ним на 360 навколо себе. Аналогічно робить і третій гравець. З кожним поворотом росте кількість «в`юнів». Виграє команда, гравці якої швидше виконають повороти і займуть вихідне положення.
9. «Складна підсічка»
Підготовка: гравці роблять коло і розраховуються на 1 і 2 номери,
створюючи дві команди.
Опис гри: по сигналу гравці приймають положення в упорі
лежачи. В середині кола стає розвідний і крутить скакалку по колу. Гравці
відштовхуються руками від підлоги, намагаючись не доторкнутись скакалки.
Гравець, який зачипив скакалку, отримує штрафне очко. Команда, яка отримала більше штрафних очок, програє. Гру можна провести і на час. Наприклад, команда, яка на протязі 5 хвилин набере меншу кількість штрафних очок, виграє. В зв`язку з тим, що учасники гри не можуть знаходитись довго в упорі лежачи, слід робити перерви для відпочинку.
10. «Квач зі скакалкою»
Підготовка: двоє гравців беруть за різні ручки скакалку і
пересуваючись по майданчику, вільною рукою намагаються торкнутись інших гравців.
Опис гри: перший спійманий гравець стає між ведучими і береться однією рукою за середину скакалки. Він також приєднується ловити інших гравців. Щоб трійка гравців, яка водить, звільнилася від своїх обов`язків, треба кожному з них (не відпускаючи скакалку) спіймати по одному (різному) гравцю. Двоє останніх гравців приймають скакалку у тих, що водять, і знову починають ловлю. Правила гри: вільним гравцям дозволяється пробігати під скакалкою, вибігати за кордон майданчика забороняється і тим, що тікають і тим що наздоганяють. Гра продовжується 10 хвилин. Перемагає той, хто жодного разу не був зловленим.
11. «Стрибки»
Підготовка: що грають розбиваються на «наїзників» і «коней».
Опис гри: пари шикуються уздовж лицьової лінії, «наїзник» сидить верхи на «коні». Завдання. Швидше досягти протилежного лицьової лінії.
12. «Зумій наздогнати»
Підготовка: на біговій доріжці 16 гравців, стоять на відстані 15 метрів один від одного.
Опис гри: за сигналом починається біг. Необхідно наздогнати попереднього гравця, але й не допустити, щоб тебе наздогнав гравець, який біжить позаду.
13. «Гусениця»
Підготовка: учасники кожної команди розподіляються на дві групи
і шикуються, як для зустрічної естафети за протилежними лініями майданчика. Гравці першої групи кожної команди приймають положення «гусениці», гравець кладе ліву руку на ліве плече гравця, який стоїть попереду, а правою рукою підтримує гомілкостоп його правої ноги, зігнутої в колінному суглобі.
Опис гри: по сигналу вони починають пересування вперед, стрибаючи на одній нозі і зберігаючи рівновагу. Як тільки останній в цій колоні перетне протилежну лінію, в гру вступають учасники другої групи. Виграє та команда, в якій останній в колоні, швидше перетне лінію старту при умові, що всі гравці під час пересування зберігають положення «гусениці».
14. «Біг з обручем»
Підготовка: клас розподіляється на команди по 4 учасника в кожній. Гравці шикуються в колону по одному за загальною лінією старту. Проти кожної колони на відстані 15м встановлюють стійку для повороту.
Опис гри: у кожного направляючого в колоні гімнастичний обруч. По сигналу від вибігає вперед, оббігає поворотну стійку і повертається в свою команду. За стартовою лінією він надіває обруч начергового гравця і тепер вони двоє, знаходячись в обручі, біжать. Потім таким же чином до них приєднуються третій, четвертий гравці. Виграє команда, учасники якої швидше виконають завдання.
15. «Доторкнись до останнього»
Підготовка: клас розподіляється на рівні команди, гравці яких стають в колону по одному і беруться за пояс гравця, який стоїть попереду. Найспритніший гравець стає нападаючим і розташовується на відстані 1,5-2м від команди суперника. Направляючий в кожній колоні є захисником.
Опис гри: захисник повинен перешкоджувати рукам нападаючого,
який намагається заплямити останнього в колоні. Гравці в колонах не мають
права роз`єднувати руки і перешкоджати пересуванню нападаючого. Це
може роботи тільки захисник, інші гравці допомагають йому, пересуваючись разом з ними. Ні захисник, ні нападаючий не мають права охоплювати один одного руками. Захисник відштовхує нападаючого тулубом. Гра триває 3 хвилини. Виграє команда, нападаючий якої зумів більшу кількість разів заплямити останнього гравця.
Розділ ІV «Ігри для розвитку спритності»
Під час ходьби або бігу по зоровому сигналу учні виконують заздалегідь обумовлену дію. Наприклад: піднята вгору рука означає, що діти повинні виконати стрибок вперед і прийняти обумовлену стійку.
2. «Падаюча палиця»
Підготовка: учні стають у коло. У центрі кола ведучий, який притримує за верхній кінець палицю, що знаходиться у вертикальному положенні.
Опис гри: ведучий називає номер одного з гравців і відпускає палицю, гравець повинен зробити випад вперед і схопити палицю, не давши їй впасти.
3. «М'яч над мотузкою»
Підготовка: через середину поля на висоті піднятої руки натягується сітка або мотузка. На кожній половині площадки розташовується одна команда.
Опис гри: кожна команда намагається кинути м'яч над сіткою на полі суперника так, щоб він торкнувся землі і водночас не допустити цього на своєму полі.
4. « Гонка м’ячів»
Підготовка: діти встають по кругу на відстані одного кроку один від одного обличчям в центр, розраховуються на перші і другі номери. Так вони діляться на дві групи (перших і других номерів). У кожній групі гравці вибирають ведучих. Вони повинні стояти на протилежних сторонах круга. По сигналу ведучі починають перекидати м'яч лише гравцям своєї групи, в одному напрямі.
Опис гри: виграє команда, в якій м'яч раніше повернувся до ведучого. Діти вибирають іншого ведучого. Гра повторюється, але м'ячі перекидаються у зворотньому напрямі. За домовленістю гру можна повторити від 4 до 6 разів.
Починати гру ведучим потрібно одночасно по сигналу. М'яч дозволяється лише перекидати, якщо м'яч впав, то гравець, що впустив його, піднімає і продовжує гру.
Для гри необхідно два м'ячі різного кольору. Щоб діти зрозуміли правила гри, спочатку треба провести її з невеликою групою (8—10 чоловік). Гравці повинні точно перекидати м'яч, бути уважними при прийомі м'яча: той, хто ловить, не повинен стояти непорушно і чекати, коли м'яч попаде в руки. Йому потрібно стежити за напрямом м'яча, що летить, а якщо буде потрібно — зробити крок вперед або сісти.
5. «Тільки знизу»
Опис гри: звичайна гра у волейбол, але передачі м'яча дозволяється виконувати тільки знизу двома або однією рукою. В іншому випадку м'яч передається на протилежну сторону, а команда отримує очко.
6. «Бомбардири»
Підготовка: учасники стоять по колу і перекидають один одному м'яч.
Опис гри: гравець, що допустив помилку при прийомі м'яча або послав м'яч неточно сідає в центр кола. Решта, час від часу нападаючим ударом посилають м'яч у тих, хто сидить. Якщо потрапили в гравця, той виходить з кола і продовжує гру. Обстріл триває до тих пір, поки всіх гравців не виб’ють.
7. «За наземної мішені»
Підготовка: на волейбольному майданчику креслиться два кола.
Опис гри: гравці по черзі розбігаються і кидають м'яч у коло двома руками. За вдале попадання команда отримує очко.
8. «Точна подача»
Підготовка: на волейбольному полі кресляться квадрати.
Опис гри: гравці виконують будь-яку подачу, попередньо назвавши номер квадрата, в який вони хочуть потрапити. Гравець, який потрапив в квадрат, отримує очко.
9. «Зміна кіл»
Підготовка: на майданчику креслять кола. Одна команда стає в кола, інша між ними.
Опис гри: Команда, що перебувала поза колом, намагається відібрати м'яч у гравців кола, які перекидають м'яч між собою, не виходячи з кола.
10. «Пінгвіни»
Підготовка: учасники шикуються, як для зустрічної естафети. Лінії
старту – фінішу відмічаються на відстані 14-16 м одна від одної. Направляючі
колони першої групи затискають між ногами (вище колін) волейбольний або
набивний м`яч.
Опис гри: по сигналу направляючі починають пересуватись вперед і,
досягнувши протилежної лінії старту, передають м`ячі направляючим зустрічних
колон. Так діють всі гравці. Якщо м`яч впав на підлогу, його треба підняти,
затиснути ногами і знову продовжувати гру. Учасники, які закінчили пробіжку,
встають в кінець своїх колон. Виграє команда, гравці якої скоріше закінчать
естафету.
11. «Біг раків»
Підготовка: учасники шикуються, як і в попередній грі. Направляючі колон першої групи
сідають на підлогу за лінією старту, спираючись об підлогу руками позаду
себе.
Опис гри: по сигналу вони стрімко пересуваються вперед, перебираючи руками і ногами. Направляючий зустрічної колони стартує тільки тоді, коли його партнер перетне лінію старту. Гра продовжується до тих пір, доки всі гравці в колонах не поміняються місцями. Гру можливо змінити за рахунок
пересування гравців спиною вперед. Можливо також зробити її складніше,
якщо покласти набивні м`ячі на живіт і з м`ячем пересуватись вперед.
12. «Передав – сідай»
Підготовка: гравці розподіляються на дві рівні команди і
шикуються в паралельні один до одного колони по одному.
Опис гри: кожна команда вибирає капітана, який добре вміє ловити і кидати м`яч. Капітани стають напроти гравців своїх команд на відстані 6-8 м від них. Місце розташування капітанів відмічається лінією. У капітанів в руках по набивному м`ячу вагою 3 кг. По сигналу капітан кидає м`ячі гравцю своєї команди. Той, отримавши м`яч, кидає його назад капітану, потім сідає або присідає. Капітан, отримавши м`яч, кидає його наступному гравцю своєї команди. Той, спіймавши м`яч, кидає його назад капітану і присідає на своє місце. Гра закінчується, коли останній гравець, кинувши м`яч капітану сідає, а капітан, спіймавши м`яч, піднімає руки догори. Переможцем оголошується команда, яка раніше другої закінчить передавати м`яч. Слід врахувати розташування гравців, що знаходяться на початку колони. Їм легше ловити м`яч, чим гравцям, які стоять в кінці, тому рекомендуємо спереду ставити фізично більш слабших гравців.
13. Естафета «з набивними м`ячами»
Підготовка: для проведення цієї естафети повинна бути гімнастична стінка, два прогони і набивні м`ячі. Дві команди шикуються в колонах за загальною лінією на відстані 1-12 м від гімнастичної стінки. Направляючі тримають в руках набивні м`ячі.
Опис гри: по сигналу вони біжать до гімнастичної стінки, закидають м`ячі за верхню жердину і повертаються назад до своїх команд, стрибаючи на двох ногах. Черговий гравець біжить до гімнастичної стінки, дістає м`яч і повертається стрибками на двох ногах.
14. «Чехарда потоком»
Підготовка: учасники розподіляються на рівні команди і
шикуються за загальною лінією старту в колону по одному. В кінці майданчика
на проти кожної колони повинна бути поворотна стійка. В двох метрах від
стартової лінії направляючі кожної колони повинні стояти в положенні
зігнувшись в упорі на одну ногу і нахиливши голову (чехарда).
Опис гри: по сигналу перший гравець коло стартової лінії виконує стрибок через направляючого і. зробивши крок – випад, також приймає положення характерне для чехарди. В цей час стартує черговий гравець і, перестрибнувши через двох своїх партнерів, також приймає аналогічне положення і так, поки всі гравці не досягнуть стійки повороту, і не повернуться в вихідне положення. Перемагає команда, всі гравці якої раніше перетнуть стартову лінію і приймуть вихідне положення.
15. «Ходьба в присід»
Підготовка: учасники шикуються в колону по одному, паралельно одна до одної. Гравці кладуть руки на плечі або на пояс гравцю, який стоїть попереду.
Опис гри: по команді всі учасники починають пересуватися вперед
в присіді до визначеного пункту.
Варіант. Гравці пересуваються вперед стрибками. Команда, яка виконала
завдання швидше інших, стає переможцем.
16. «Збережи рівновагу»
Підготовка: учні стають по колу і розраховуються на перші і другі номери (створюють дві команди).
Опис гри: всі гравці займають положення глибокого присіду і, залишаючись в ньому, перекидають або штовхають м`яч суперникам. Гравець, який не утримав рівновагу, впав при ловлі м`яча, отримує штрафне очко але продовжує гру нарівні зі всіма. Перемагає команда, гравці якої отримали меншу кількість штрафних очок.
17. «Передача гімнастичних обручів»
Підготовка: гравці шикуються в шеренги біля бокових ліній майданчика. На правому фланзі кожної команди стоїть капітан, на якому одягнуті 10 гімнастичних обручів.
Опис гри: по сигналу капітан знімає з себе перший обруч і передає його гравцю, який стоїть поруч. Гравець отримує обруч і передає його через себе зверху вниз (або навпаки) наступному гравцю. В цей час капітан знімає з себе другий обруч і передає його сусіду, який виконав завдання, передає обруч далі. Таким чином, кожний гравець, передавши обруч сусіду, зразу отримує другий обруч. Останній гравець надіває всі обручі на себе. Команда, гравці якої виконають завдання, отримує очко. Змагання проводиться з 3-х спроб. Виграє команда, гравці якої наберуть два очка. Вважається помилкою, якщо гравець передаючи обруч сусіду, попередньо не пропустив його через себе або передав два обруча разом.
18. «Зміна місць з гімнастичними палками»
Підготовка: учні кожної команди стоять один напроти одного на відстані 2 м. Кожний гравець притримує рукою поставлену вертикально на підлогу за визначеною лінією гімнастичну палку, закривши її зверху долонею.
Опис гри: по сигналу гравці кожної пари (учасники, які стоять один напроти одного, складають пару) повинні помінятися місцями. При цьому гравець повинен підхопити палку свого напарника так, щоб вона не впала (свою палку кожний залишає на місці). Якщо в когось з гравців палка впала, його команда отримує штрафне очко. Гра продовжується 3-4 хвилини. Виграє команда, гравці якої наберуть меншу кількість штрафних очок. Треба слідкувати, щоб гравці ставили палку за лінією, а самі не перетинали її.
Розділ V «Ігри спрямовані на розвиток гучкості»
1. «Хвиля»
Підготовка: дві команди шикуються в колону. Дистанція між гравцями в команді 1 м.
Опис гри: за сигналом обидві команди починають передавати м'яч, використовуючи верхню передачу м'яча. Хто швидше передасть м'яч.
2. «Хто швидше»
Підготовка: учасники розподіляються на дві команди. У кожної набивний м'яч, дистанція між партнерами-1м.
Опис гри: гравці передають м'яч один одному, повертаючи тулуб праворуч, досягнувши крайнього гравця, м'яч передається у зворотному напрямку поворотом ліворуч.
3. «Лава над головою»
Опис гри: по команді гравці нахиляються вправо і беруть лавку, переправляючи її над головою на іншу сторону, потім переходять на інше місце, щоб лава виявилася ліворуч, і виконують вправу знову до умовної лінії. Гра виконується за часом.
4. «Місток і кішка»
Підготовка: розподілити на дві команди. Кожна команда розраховується на перший-другий. Перед кожною командою креслиться по два кола.
Опис гри: за сигналом перші пари від кожної команди починають естафету. Опинившись у першому колі, один з гравців робить "міст", а другий пролазить під ним і біжить в інший гурт, де бере упор стоячи зігнувшись. Його партнер пролазить під ним, після чого обидва, взявшись за руки, біжать назад і передають естафету наступній парі.
5. «Іван - покиван»
Підготовка: клас поділити на команди, покласти мати в довжину для кожної команди. Учні сідають на мати один за одним, ноги випрямлені в перед рівно, у першого учасника в ногах м’яч.
Опис гри: по сигналу вчителя учень з м’ячем піднімає ноги, бере м’яч руками і передає назад наступному учаснику, той бере м’яч ногами і т.д. Перемагає та команда, яка закінчить гру першими.
6. «Крізь обруч»
Підготовка: дітей поділити парами, одному учню з пари дати гімнастичний обруч.
Опис гри: по сигналу учителя учень штовхає обруч по прямій – інший пробігає крізь обруч. Завдання: обруч не повинен упасти на підлогу.
7. «Міхур»
Підготовка: діти стоять упритул одне до одного, узявшись за руки, і разом із ведучим промовляють:
Роздувайся, міхуре,
Роздувайся великий,
Залишайся такий
Та й не лопайся!
Опи гри: вимовляючи слова, діти поступово розходяться й максимально розширюють коло, продовжуючи триматися за руки, надувають щоки. Після слів ведучого «Міхур лопнув!» усі діти опускають руки, хором говорять: «Хлоп!». Плескають руками по щоках і сідають навпочіпки, вимовляючи звук «ш-ш-ш-ш».
«Виходить повітря з міхура», — говорить ведучий і пропонує надути новий міхур. Діти встають, знову створюють маленьке коло, гра триває.
Література
1. Кругляк О. «Рухливі ігри та естафети в школі» Вид-во «Підручники і посібники» Тернопіль 2011р. – 112стр.
2. Вовк В.М. «Эффективность избирательно направленной физической подготовки для развития физических качеств учащейся молодежи» В. М. Вовк // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – Харків, 2002. – № 23. – С. 50–57.
9. Г.П. Богданов «Уроки физической культуры в ІV- VІ классах». Посібник для вчителів. – 2-е видання: Просвищение, 1984.-208 с.
10. Фрідман М.Г. «Спортивно-оздоровительная работа в детских лагерях отдыха: Кн. Для организаторов внеклас.работы.»- М.:Просвещение, 1991.-207с.
11. В.М. Качашкін «Физическое воспитание в начальной школе» Посібник для вчилів.- 3 –видання, перер. і доп.- М.: Просвещение, 1983.-224с.
12. А. Васильків, В.Г. Васильків. «Від гри - до спорту». Москва «Фізкультура і спорт», 1985р.
13. Лобода Л. Закріплення техніки гнучкості. Розвиток координації рухів, швидкісно-силових якостей: (інноваційний урок фізкультури з використанням великого м'яча для футболу, 10-й клас (дівчата)) / Л. Лобода // Здоров'я та фізична культура. – 2007. – № 32(листопад). – С. 10–12.
14. Бондаренко Е.В. «Развитие гибкости и силовых способностей на занятиях аэробикой» Е. В. Бондаренко Ю.Т. Ревякин // Теория и практика физ. культуры. – 2006. – № 9. – С. 37–38.
1